Postad 11 februari 2008 - 15:31

Redigerat av Scrapanatchi, 11 februari 2008 - 16:39.
Postad 11 februari 2008 - 15:39
Postad 11 februari 2008 - 18:10
Sjysst pris på bluray film!!!
Dock bara en film men men...
http://www.elgigante...gory_tabcontent
beställd via hämtorder....49:- jag har ju inte ens en bluray spelare...

Köper en när Sagan om ringen släpps...
Postad 11 februari 2008 - 22:51
Starting in early March the store will showcase Blu hardware and software on it shelves and website, and switch from its current neutral stance, to recommending Blu-ray to any customers that ask. "An assortment of HD DVD products" will still remain.
http://www.businessw...n...18&vnsId=33
Redigerat av Guppa, 11 februari 2008 - 22:53.
Postad 12 februari 2008 - 04:13
Wow! Det tog bara fyra dagar från det att Hi-Fi Klubben bestämde sig för Blu-ray tills en av USA:s största elektronikkedjor bestämde sig för det samma...!BestBuy to Recommend Blu-ray as the Customer’s Digital Format Choice

Så nu återstår bara frågan hur lång tid det kommer att ta från det att SF och Scanbox bestämde sig för att fokusera på Blu-ray tills det att Universal och Paramount även de bestämmer sig för att fokusera på Blu-ray...
Postad 12 februari 2008 - 07:29
68:- för Talladega Nights (Blu-Ray) till brevinkastet. Kunde inte heller hålla mig utan lade en order.
Jag såg detta under helgen men har varit lite osäker på om filmen är värt pengarna.
Men nu la jag en beställning och passade på att köpa Mr. & Mrs. Smith på Blu-Ray för 199:- samtidigt.
Totalt pris för Talladega Nights och Mr & Mrs Smith på Blu-ray, hemlevererat i brevlådan: 267:-
Tack för det Televerket.... *ehm*... Elgiganten!

Postad 12 februari 2008 - 08:23
Jag tror inte det är slut med det! Tror att fler elektronikkedjor kommer följa efter och TVINGAR Universal och Paramount att släppa på BR *hoppas* *hoppas*Wow! Det tog bara fyra dagar från det att Hi-Fi Klubben bestämde sig för Blu-ray tills en av USA:s största elektronikkedjor bestämde sig för det samma...!BestBuy to Recommend Blu-ray as the Customer’s Digital Format Choice
Så nu återstår bara frågan hur lång tid det kommer att ta från det att SF och Scanbox bestämde sig för att fokusera på Blu-ray tills det att Universal och Paramount även de bestämmer sig för att fokusera på Blu-ray...
Postad 12 februari 2008 - 13:43

Spanska distrubutören Tripictures har blivit exklusiv till Blu-ray formatet, distrubuerar främst newline filmer
http://www.planetahd...ana-en-blu-ray/
Redigerat av Scrapanatchi, 12 februari 2008 - 13:43.
Postad 12 februari 2008 - 16:21
Postad 12 februari 2008 - 18:35

Tidskriften EGM antyder i sin marsutgåva att filmbolaget Universal Studios slutar med att vara exklusiva till HD DVD-formatet till förmån för att även kunna ge ut sina filmer på Blu-ray... stämmer detta

www.thegamersthought.com
Redigerat av Andrfolk, 12 februari 2008 - 18:37.
Postad 12 februari 2008 - 19:00
Postad 12 februari 2008 - 19:01
Universal släpper sin HD DVD-exklusivitet? Jag antar att detta bara är ett av hundra rykten som florerar på nätet men eftersom tråden heter "Blu-ray - Nyheter och rykten" så kanske inlägget visar sig vara väsentligt ändå
![]()
Tidskriften EGM antyder i sin marsutgåva att filmbolaget Universal Studios slutar med att vara exklusiva till HD DVD-formatet till förmån för att även kunna ge ut sina filmer på Blu-ray... stämmer detta
www.thegamersthought.com
Om det gör det så skulle det inte va helt fel. The Bourne Trilogy på blu-ray skulle inte sitta helt fel i filmhyllan

Postad 12 februari 2008 - 19:06
Universal släpper sin HD DVD-exklusivitet? Jag antar att detta bara är ett av hundra rykten som florerar på nätet men eftersom tråden heter "Blu-ray - Nyheter och rykten" så kanske inlägget visar sig vara väsentligt ändå
![]()
www.thegamersthought.com
Om det gör det så skulle det inte va helt fel. The Bourne Trilogy på blu-ray skulle inte sitta helt fel i filmhyllan
Det finns ett antal filmer som jag skulle vilja se i min "blåa" filmhylla

Postad 12 februari 2008 - 19:10
I övrigt så instämmer i påståendet att "The Bourne Trilogy" inte skulle göra ont...!! Matrix dyker väl upp i slutet på året verkar det som...
Postad 12 februari 2008 - 19:14
om de nu blir det, innan Uni säger det själva så är det bara snick snack i mina ögon!!
Om de nu blir neutrala så kommer jag köpa HD DVD framför BD mest med tanke på DD+ kontra DD!!!??
Dock har Uni börjat skärpa sig med lossless ljud på en del titlar!!
Nåväl, njuter American Gangster ikväll hur som helst i HD!!

Postad 12 februari 2008 - 23:05
Har inte sett någon ta upp det, verkar som Warner skall släppa 1080i problem barnet TERMINATOR 3 på nytt iaf enligt DVDPacific. Gå in under "Product details"
Den andra versionen finns även den med på listan av bluray filmer.
Datum satt till 2008/02/26.
Postad 12 februari 2008 - 23:19
Tyvärr så känns det inte bra för HDDVD just nu. Men man vet ju aldrig. konstigare saker har hänt.
Vad skulle det vara?
Postad 13 februari 2008 - 00:50
1080living.com has learned through sources in the distribution and retail business that the buzz is Toshiba already has a Blu-Ray player in the works ready for production for a September 08 release but now this has been pushed up to a July 08 release with recent events in the industry.
This would make sense as Toshiba is a major electronics giant and supporting Blu-Ray will only benefit the company in the long run. Toshiba is currently liquidating HD-DVD players for as little as $90.00 which many analyst consider to be under their cost but as demand dries up Toshiba is trying to cash in on last minute consumers that will be swayed by price alone.
One source cited 2 players are in the works with a price target of $250 and $350.00.
http://1080living.co...w...icle&sid=30
Postad 13 februari 2008 - 01:19
In this Deep Dive Session, Sun's Blu-ray Disc (BDJ) architect Bill Foote discusses and demonstrates some of the powerful capabilities of BDJ, the Java platform for high-capacity Blu-ray Disc optical media device. See examples of BDJ applications such as interactive video-based menus, Blu-ray disc-based games, and more.
http://java.sun.com/...pdivebluray.jsp
Postad 13 februari 2008 - 08:03
Aha, så det är egentligen Toshiba du supportar i vått och torrt, snarare än HD DVD?
ja jisses...
Postad 13 februari 2008 - 09:35
Det är fn bara släppt i USA men kommer enligt Steve under året till flera marknader. Kan nedladding ta över BD?
Postad 13 februari 2008 - 09:42
Hårt komprimerade HD-filmer utan HD-ljud och extramaterial? nej tack. Med tanke på att filmerna max bör vara cirka 4,5Gb stora kommer det inte se bra ut på en 92-tums projektorduk, jag lovar. Dessutom ställer det stora krav på internetinfrastrukturen om alla helt plötsliga ska börja tanka Gigabyte-filmer över nätet.Ser onekligen ljust ut för BD i kampen mot HD-DVD och det lär väl förmodligen avgöras under året. Men hur tror ni Apples uthyrning och försäljning av HD via sitt iTunes kommer att påverka utvecklingen på BD?
Det är fn bara släppt i USA men kommer enligt Steve under året till flera marknader. Kan nedladding ta över BD?
Själv tror jag som sagt inte på nedladdning som ett stort "hot", snarare som ett komplement. Kan tänka mig att de lever sida vid sida som CD resp. mp3-nedladdning ungefär.
Postad 13 februari 2008 - 11:39
Hårt komprimerade HD-filmer utan HD-ljud och extramaterial? nej tack. Med tanke på att filmerna max bör vara cirka 4,5Gb stora kommer det inte se bra ut på en 92-tums projektorduk, jag lovar. Dessutom ställer det stora krav på internetinfrastrukturen om alla helt plötsliga ska börja tanka Gigabyte-filmer över nätet.Men hur tror ni Apples uthyrning och försäljning av HD via sitt iTunes kommer att påverka utvecklingen på BD?
Själv tror jag som sagt inte på nedladdning som ett stort "hot", snarare som ett komplement. Kan tänka mig att de lever sida vid sida som CD resp. mp3-nedladdning ungefär.
Håller med Johan78, det kommer att bli ett komplement och inte en ersättare.
720p VC1/AVC-kodad film tror jag dock kommer se riktigt bra ut även på 92" duk men ännu lite bättre bild, bättre ljud samt alla har inte tillräckligt bra bredband eller är intresserade av att bara ladda ned film räcker som faktorer för att hdm skall leva gott under lång tid framöver.
Postad 13 februari 2008 - 12:17
![]()
www.thegamersthought.com
www.thedigitalbits.com kontaktade Universal angående dessa rykten att dom ska börja med Blu-ray och deras svar var:
"USHE has not commented on such rumors or speculation and did not speak to EGM for this piece."
Mycket intressant. Annars brukar dom ju vara snabba med att poängtera sitt stöd för HD-DVD, men inte nu längre. Jag tror definitivt att dessa rykten är sanna. Mycket trevligt i så fall.

Postad 13 februari 2008 - 13:54
Nja, det står väl en hd-ready i 3 av 4 hem idag och endast någon procent ser på HD.Hårt komprimerade HD-filmer utan HD-ljud och extramaterial? nej tack. Med tanke på att filmerna max bör vara cirka 4,5Gb stora kommer det inte se bra ut på en 92-tums projektorduk, jag lovar. Dessutom ställer det stora krav på internetinfrastrukturen om alla helt plötsliga ska börja tanka Gigabyte-filmer över nätet.Ser onekligen ljust ut för BD i kampen mot HD-DVD och det lär väl förmodligen avgöras under året. Men hur tror ni Apples uthyrning och försäljning av HD via sitt iTunes kommer att påverka utvecklingen på BD?
Om det kom en snygg, applet tv

För jämfört med DVD, som många som inte har sett HD tycker ser utmärkt ut, så är det väl ett bra lyft med t.ex. Appletv har jag läst.
Postad 13 februari 2008 - 15:15
De som har tv-apparater mindre än 42-tum stora ser väl ingen skillnad på uppskalad DVD och HD tyvärr. Därför är jag rädd att Blu-ray inte kommer växa alltför mycket. Med en 42:a skulle jag nog också nöja mig med HD-downloads om det inte vore för ljudet då. Jo jag hör faktiskt skillnad på DD5.1 och Dolby TrueHD.Nja, det står väl en hd-ready i 3 av 4 hem idag och endast någon procent ser på HD.Hårt komprimerade HD-filmer utan HD-ljud och extramaterial? nej tack. Med tanke på att filmerna max bör vara cirka 4,5Gb stora kommer det inte se bra ut på en 92-tums projektorduk, jag lovar. Dessutom ställer det stora krav på internetinfrastrukturen om alla helt plötsliga ska börja tanka Gigabyte-filmer över nätet.Ser onekligen ljust ut för BD i kampen mot HD-DVD och det lär väl förmodligen avgöras under året. Men hur tror ni Apples uthyrning och försäljning av HD via sitt iTunes kommer att påverka utvecklingen på BD?
Om det kom en snygg, applet tv, enkel box att koppla till bredbandet som visar "HD"-film billigt och bra så tror jag många skulle falla för det.
För jämfört med DVD, som många som inte har sett HD tycker ser utmärkt ut, så är det väl ett bra lyft med t.ex. Appletv har jag läst.
Postad 13 februari 2008 - 16:30
De som har tv-apparater mindre än 42-tum stora ser väl ingen skillnad på uppskalad DVD och HD tyvärr. Därför är jag rädd att Blu-ray inte kommer växa alltför mycket. Med en 42:a skulle jag nog också nöja mig med HD-downloads om det inte vore för ljudet då. Jo jag hör faktiskt skillnad på DD5.1 och Dolby TrueHD.
Förstår faktiskt inte alls detta påstående, på min 1920x1080 37" LCD så är skillnaden ENORM mellan en uppskalad DVD och HDmaterial. och Ja, jag har testat, och ja, jag har även testat HD på en större display.
Jag vågar påstå att även du, Johan78, skulle kunna göra ett blindtest på en uppskalad DVD och HD material på min lilla Tv.
Med det sagt så kommer nog HD till sin rätt över 50 tum beroende på kastavstånd/tittningsavstånd, men att påstå att det inte är skillnad? Även den fetaste Superbitreleasen uppskalad med finfina grejjer kommer inte kunna mäta sig, det vågar jag äta upp min sko på!
Postad 13 februari 2008 - 19:58
----------------------------------------------
Beeks said Lionsgate Blu-ray revenue in January was about seven times higher than last year. The studio has already shipped as many BD releases this year as in entire 2007.
“We expect the industry to unite behind Blu-ray by the summer, which should drive the current HD market to triple in size from $300 million in 2007 to more than $1 billion this year,” he said. “It is exciting again to have a true growth opportunity in home entertainment as we expect Blu-ray revenue to be largely incremental in the near term.”
Källa: http://www.homemedia...rticle_ID=12087
Postad 13 februari 2008 - 20:00

Postad 13 februari 2008 - 20:12
Trevligt för Lionsgate, men de kan också börja ge ut bra Blu-ray utgåvor...Lionsgate Singing Blu Praise
Beeks said Lionsgate Blu-ray revenue in January was about seven times higher than last year. The studio has already shipped as many BD releases this year as in entire 2007.
“We expect the industry to unite behind Blu-ray by the summer, which should drive the current HD market to triple in size from $300 million in 2007 to more than $1 billion this year,” he said. “It is exciting again to have a true growth opportunity in home entertainment as we expect Blu-ray revenue to be largely incremental in the near term.”
De flesta utgåvorna från Lionsgate har varit riktigt usla...
Postad 13 februari 2008 - 20:17
De som har tv-apparater mindre än 42-tum stora ser väl ingen skillnad på uppskalad DVD och HD tyvärr. Därför är jag rädd att Blu-ray inte kommer växa alltför mycket.
Jodå ..
Jag har alla format från 15" till 100" bildvisare och man ser klart o tydligt skillnad på en uppskalad
dvd och en BluRay. Men .. det gör ingen större skillnad vad gäller upplösning 720p eller 1080p
på en bildvisare under 50" .. om källan får vara Bluray.
BluRay kommer succesivt att växa .. men det kommer att ta ett tag innan svenssons har
en blurayspelare .. men tills dess kommer säkert många ha en Ps3
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 februari 2008 - 20:19.
Postad 13 februari 2008 - 22:42

Postad 13 februari 2008 - 22:50
Trevligt för Lionsgate, men de kan också börja ge ut bra Blu-ray utgåvor...Lionsgate Singing Blu Praise
De flesta utgåvorna från Lionsgate har varit riktigt usla...
Vilka utgåvor är det som är usla? Snackar vi filmen i sig eller kvaliten? För jag har en del Lionsgate titlar och det håller en högre klass på kvaliten måste jag säga.
Postad 13 februari 2008 - 23:34
It's day two here at the Harman Kardon product launch in Munich, and the company this morning confirmed it will release a standalone Blu-ray player at the IFA Show in Berlin this September, priced at £450-£500.
Details are still under wraps, but a spokesman for the company said it will also add further Blu-ray players to its line-up, including its all-in-one AV systems, next year.
Harman Kardon is also working on a Blu-ray/HDD recorder that can record up to eight channels of TV.
http://whathifi.com/...ck-blu-ray.aspx
Redigerat av Guppa, 13 februari 2008 - 23:35.
Postad 13 februari 2008 - 23:37

Postad 13 februari 2008 - 23:44
Redigerat av Guppa, 13 februari 2008 - 23:45.
Postad 13 februari 2008 - 23:50
Synd bara att H/K:s BD-spelare ÄR SÅ FÖRBANNAT FUL! Annars hade jag lätt köpt en som skulle bli placerad ovanpå min H/K-förstärkare.
Du kan ju med fördel ha släkt i rummet när du ser film ... så slipper du se den

Låter underbart att H/K också kommer med BluRay spelare... då lär vi ha ett nyhetsflöde här på
forumet till hösten .. som aldrig förr .. ( tänker på alla modeller som skall komma 2009 )
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 februari 2008 - 23:51.
Postad 14 februari 2008 - 04:31
Du kan ju med fördel ha släkt i rummet när du ser film ... så slipper du se den
Ska de stå framför och dölja spelaren då eller?
Släktingarna...

Postad 14 februari 2008 - 09:31
Håller med, tror inte att nedladdning inom den närmaste tiden blir en ersättare utan närmare ett komplement. iLounge.com gjorde en liten trevlig jämförelse mellan BD, AppleTV HD, Cable HD och DVD. Kanske inte den bästa jämförelsen, men man får iaf ett hum om kvaliteterna. Jag kommer inte köpa alla filmer jag vill se på BD utan hyr gärna ett par. Om det sedan finns möjlighet att göra det utan att lämna soffan, och dessutom i HD, så är jag mer än nöjd. Men vill man se en riktig favorit-film så blir det fortfarande att köpa den på skiva.Håller med Johan78, det kommer att bli ett komplement och inte en ersättare.
720p VC1/AVC-kodad film tror jag dock kommer se riktigt bra ut även på 92" duk men ännu lite bättre bild, bättre ljud samt alla har inte tillräckligt bra bredband eller är intresserade av att bara ladda ned film räcker som faktorer för att hdm skall leva gott under lång tid framöver.
Postad 14 februari 2008 - 12:19
Och jag hoppas verkligen inte att framtiden går mot nedladdade filmer. Jag vill ha dem på en fysisk skiva i bokhyllan!
Postad 14 februari 2008 - 19:54
Indie distributor Opus Arte is expanding its high-def repertoire, announcing plans to release its first Blu-ray titles beginning this March.
Since first launching its US next-gen support as an HD DVD exclusive distributor in early 2007, Opus Arte has become the leading supplier of "high art" titles on the format, with a growing catalog of releases (including 'Swan Lake,' 'Strauss: Die Fledermaus' and 'Cecilia & Bryn at Glyndebourne').
Opus Arte now says that in a move to broaden it's "long term commitment" to high-definition releases, the company will be adding Blu-ray to the mix. Moving forward, Opus Arte plans to release "as least" two new titles per month on HD DVD and Blu-ray (specific titles may not necessarily be day-and-date on both formats).
At press time, Opus Arte had not yet announced an exact street date for its first Blu-ray release, but the distributor tells us that its debut title, Mendelssohn's "A Midsummers Night's Dream' (which was released on HD DVD last November), is due sometime in late March.
We'll keep you posted on all upcoming future Opus Arte announcements as they are officially confirmed.
Källa: High-Def Digest
Postad 14 februari 2008 - 22:49
Aleratec launches three-drive LightScribe Blu-ray Disc duplicator
Blu-ray duplication systems have been on the block for a good while now, but apparently, Aleratec's flavor does something that none of the other cool kids can even dream of: it supports LightScribe. The 1:3 Copy Cruiser Blu LS houses a trio of LightScribe-enabled SATA Blu-ray burners that can toast BD-Rs at 6x as well as vanilla DVDs and CDs at much higher speeds. You'll even find a built-in eSATA connector and a dual channel eSATA host adapter bundled in for those who need one. Here's the rough part -- this critter will set you back a staggering $3,199, so you best be making some serious coin on whatever you're duplicating for this to be even close to a sound investment.

Källa: Engadget
Coolt, men 20000 spänn var lite svettigt (eller typ 32000 om man räknar "normal" us-->se kurs). För dublicera på rätt bra om det ska vara lönsamt, blanka bd discar är ju inte direkt billiga heller.
Redigerat av lobo, 14 februari 2008 - 22:51.
Postad 15 februari 2008 - 01:14
källa: http://www.hollywood...c4db951ac47ca5d
Redigerat av Scrapanatchi, 15 februari 2008 - 01:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar