Postad 25 mars 2011 - 20:41
Postad 26 mars 2011 - 15:51
Nu har vi gjort en första genomgång och har plockat ut ett 60-tal skivor som vi utan genomlyssning är säkra på att vi ska ha. Så det finns en del kvar att gå igenom. Finns en del country kvar där man kanske kan hitta nåt kul.
Vivaldis "four seasons" hade jag faktiskt redan ett ex av. Men denna kommer jag också behålla för att kunna jämföra.
Fortsättning följer....
Ser fram emot lite bilder på trevliga fynd framöver.
Postad 26 mars 2011 - 16:33
Lite ny ospelad vinyl.
Fyra LP Box.
Phil Trigwell - Del Rio Dan. Enviken records.
Köpta på Folk o rock i Borlänge idag, Även ett ex av Mickey Jupp - Live at the bbc på cd slank med..
Enviken records? Det är väl ett musikförlag som släpper rockabilly musik och liknande?
Phil Trigwell har jag aldrig hört, är det rock and roll, rockabilly?
Trevliga bilder!
Postad 26 mars 2011 - 16:42
Postad 26 mars 2011 - 16:52
Har hört lite med JLT och måste säga att det svänger grymt!Phil T. Är nog mest känd för att tolka Buddy Holly. Enviken ger ut mest rockabilly och kringliggande musik, Det band som har mest vind i seglen på Envikenrecords just nu har du här. http://www.youtube.c...feature=related
Postad 26 mars 2011 - 17:11
Redigerat av Sidelakebob, 26 mars 2011 - 17:22.
Postad 26 mars 2011 - 17:34
Hittade det här youtube klippet när jag kikade på JLT.
http://www.youtube.c...feature=related
Tyckte Bopshack Stompers var riktigt bra, kanske något för er också.
Postad 26 mars 2011 - 17:49
Var hittar man den på vinyl? Inte på Ginza iaf. Kan ju vara slut iofs...Jo, Riktigt bra band. Tyvärr finns bara den förra plattan " Brand new philosophy " på vinyl men det borde komma en liten upplaga av den nya tycker man i dessa vinyltider.
Postad 26 mars 2011 - 18:35
http://www.hepcat.se...roducts_id=5153
Gissar på en 1000 Upplaga, Ska fråga vid tillfälle.
Redigerat av Sidelakebob, 26 mars 2011 - 18:41.
Postad 26 mars 2011 - 18:37

Skivan på första bilden var en glad överrasking. Riktigt sköna låtar,iaf på A-sidan. Hoppas B-sidan inte gör mig besviken.
Lite kul att "Johnny cash på österåker fanns med i högarna. Vad jag dock inte kan förstå är varför det fattas ett gäng låtar på vinylen jämfört med cd-utgåvan. Tråkigt,men ändå en trevlig skiva att ha i samlingen.
Bifogad fil(er)
Postad 26 mars 2011 - 18:49
Om man gillar musik som är i gränslandet till rockabilly tycker jag inte man får missa Fatboy, Dom senaste plattorna finns på utmärkt pressad vinyl.
Fatboy http://www.youtube.c...feature=related
Nu är det öl och utgång, God kväll!
Redigerat av Sidelakebob, 26 mars 2011 - 19:06.
Postad 26 mars 2011 - 19:34
Johnny Cash är bra, men Creedence är bättre och det var två av de bästa skivorna med dom.
Black Sabbath dubbeln är också bra, en sorts greatest hits av deras första fyra album.
Två stycken Jerry Lee Lewis är också spännande.
Tack för trevliga bilder!
Redigerat av Unregistered1061, 26 mars 2011 - 19:43.
Postad 27 mars 2011 - 07:26
1. Dust- Hard Attack- tack för tipset Sikkfisk

2. Johnny Cash- Ain't No Grave- i.o.m. detta köp så finns nu alla sex plattorna i American Recordings- serien i samlingen.
3. Marillion- Misplaced Childhood- 180 grams pressning från -97 som är omsorgsfullt analogt remastrad genom hela kedjan. Fish och grabbarna har aldrig låtit bättre än på denna utgåva. Fantastisk dynamik mot helt tyst/svart bakgrund, köp om ni hittar den!
Redigerat av GyroSE, 27 mars 2011 - 07:45.
Postad 27 mars 2011 - 10:40
Massive Attack - Mezzanine
Kraftwerk - The Man Machine och Trans-Europe Express
David Bowie - Heroes
Roligt att gå och bläddra en stund iaf.
Postad 27 mars 2011 - 12:54
Sprang på ett riktigt fint ex av Sun 1275 " Original sun sound of Johnny Cash " Saknar bara några få av Cash sun utgåvor med bildomslag nu.
Trevlig helg på er.
Hoppas det är en Original Microgroovepressing du köpt.
Jag har ett antal Johnny Cash original USA microgroove Sunpressar, som ligger kvar i originalplasten- bl a 2 st exemplar av 1957 debuten: With his hot and blue guitar. Skall vid tillfälle lägga upp bilder i mitt gallari på alla dessa skivor.
Postad 27 mars 2011 - 13:30
Postad 27 mars 2011 - 15:12
Microgroove är det. Hot and blue guitar skivan TROR jag var den första Sun skivan med bildomslag, Har för mig att senare pressar även har lite annan blågrå färg? Vackert omslag hur som helst. Tyvärr är inte mitt ex i bästa skick, Ser fram emot en bild på dina Cash plattor.
Har du fler spännande skivor från Sun?
Jag hade en riktigt rolig microgroove av hotblue guitar - som jag tyvärr sålde. (varför?? - antagligen för att finansiera skivsamlandet... dumt var det iallafall)
Den var större än en vanlig 12", skrovlig & vass kant. Gick faktiskt inte in i konvolutet, som därför såklart var splitat. Den var supertjock och antagligen en av de allra först pressade...
Redigerat av Jörgen A., 27 mars 2011 - 15:19.
Postad 27 mars 2011 - 15:12
Där är en skiva på ebay.uk jag vill ha men personen har inte skrivit ut var skivan är pressad. Dock tror jag att det är något sorts katalognummer han skrivit ut: CHRYSALIS / CHR 1235
Kan man av det utläsa var någonstans den är pressad?
Sen har jag ju hört att japan-press ska vara den bästa och sen usa/england, och canada/sverige sämst. hur mkt av det är sant och hur mycket är skröna?
Postad 27 mars 2011 - 15:17
Tänkte jag slänger in en snabb fråga här istället för att starta ny tråd.
Där är en skiva på ebay.uk jag vill ha men personen har inte skrivit ut var skivan är pressad. Dock tror jag att det är något sorts katalognummer han skrivit ut: CHRYSALIS / CHR 1235
Kan man av det utläsa var någonstans den är pressad?
Sen har jag ju hört att japan-press ska vara den bästa och sen usa/england, och canada/sverige sämst. hur mkt av det är sant och hur mycket är skröna?
Ställ frågan till säljaren, brukar vara hjälpsamma med den info man behöver!
Postad 27 mars 2011 - 15:28
jo har gjort det för nån timme sen men inte fått svar än så tänkte jag frågar här istället om man kan utläsa via det katalogsnumret då det är fler som har skrivit det men inte var dom är trycktaStäll frågan till säljaren, brukar vara hjälpsamma med den info man behöver!
Postad 27 mars 2011 - 15:35
Jag hade en riktigt rolig microgroove av hotblue guitar - som jag tyvärr sålde. (varför?? - antagligen för att finansiera skivsamlandet... dumt var det iallafall)
Den var större än en vanlig 12", skrovlig & vass kant. Gick faktiskt inte in i konvolutet, som därför såklart var splitat. Den var supertjock och antagligen en av de allra först pressade...
Låter som att det kan vara en provpress kanske, Var etiketten den vanliga?
Postad 27 mars 2011 - 15:59
Låter som att det kan vara en provpress kanske, Var etiketten den vanliga?
Det var den gulare varianten av microgroovelabeln, den som har sidonumreringen skrivet i stora bokstäver: SIDE 1/ SIDE 2. Har även låtskrivarnamnen under låttitel till låt 1/båda sidor.
Det finns en orangare som har små dvs: Side 1 / Side 2. Har låskrivarnamnen efter låttiteln på låt 1/båda sidor.
Jag är ganska säker på att den "gulare" med stora bokstäver är den tidigaste! ( Du får kolla vilken du har)
Redigerat av Jörgen A., 27 mars 2011 - 16:00.
Postad 27 mars 2011 - 17:05
Postad 27 mars 2011 - 17:46
Postar en bild på min etikett senare ikväll när jag är hemma igen. Hoppas resten ar trådläsarna står ut med vårt Cash nörderi. : )
Seriöst samlande är i flesta fall nörderi. Snöar man inte in, får man aldrig reda på vad det är för grejer man köper - och kan inte heller värdera sina skivor...
Postad 27 mars 2011 - 18:30
Bifogad fil(er)
Postad 27 mars 2011 - 19:50
Seriöst samlande är i flesta fall nörderi. Snöar man inte in, får man aldrig reda på vad det är för grejer man köper - och kan inte heller värdera sina skivor...
Sant. Här är bilder på mitt ex. Side med små bokstäver. Tre av mina andra Cash LP på Sun har stora bokstäver, Ska forska vidare lite i detta.

Tyvärr har jag ingen bra bok som täcker Sun. Brukar ha denna sida lite som referens, Nån som vet av fler bra sidor?
http://www.boija.com/
Redigerat av Sidelakebob, 27 mars 2011 - 20:06.
Postad 28 mars 2011 - 12:47
Postad 28 mars 2011 - 13:29
Blev som vanligt en massa Traderainköp nu till löningen. Har lite ågren för om jag skall leta mig ner till Bananamoon eller ej...

Redigerat av tomano58, 28 mars 2011 - 13:30.
Postad 29 mars 2011 - 09:35
Tips för alla i Örebro med omnejd. Bananamoon har rea, 20-70% i hela butiken v13 (28/3 till 2/4)
Tack för tipset! Det bör kollas upp

Postad 29 mars 2011 - 13:48
Postad 30 mars 2011 - 16:45
Nytt idag. Fick tag i Nazareth's "Hair of the dog". Deras absolut bästa enligt min mening. Utgiven på Vertigo -75. Troligen Skandinavisk utgåva men omöjligt att hitta någon referens. Den är iaf inte Tysk eller Holländsk. Toppskick på omslag och vinyl, sämre med innerpåsen. Men gav inte mer än 20:-
Blev som vanligt en massa Traderainköp nu till löningen. Har lite ågren för om jag skall leta mig ner till Bananamoon eller ej...
Självklart ska du bränna ett par hundringar på Bananamoon! Tror faktiskt jag har varit i butiken vid ett tillfälle.
Postad 30 mars 2011 - 22:38
Jo, det blev ju så...Självklart ska du bränna ett par hundringar på Bananamoon! Tror faktiskt jag har varit i butiken vid ett tillfälle.
Adolphson-Falk - Med rymden i blodet. Mitt tidigare har hela baksidan uppriven
The Clash - London Calling. Holländsk press
Manfred Mann's Earth Band - The roaring silence, UK press
Santana - 3, UK press
Osså kom det två nyköp:
Graveyard - Hisingen blues
Johnossi - S/T, Limited edition (500 copies)
Och som grädde på moset ett par nya lurar, Sennheiser HD650

Redigerat av tomano58, 30 mars 2011 - 23:16.
Postad 31 mars 2011 - 15:53
David Bowie - The man who sold the world. US-utgåva på Mercury, -70. Alternativt omslag
David Bowie - Ziggy Stardust The Motion Picture. Tysk utgåva på RCA, -83. 2LP gategold

Redigerat av tomano58, 31 mars 2011 - 15:54.
Postad 31 mars 2011 - 17:49
Jo, det blev ju så...
Adolphson-Falk - Med rymden i blodet. Mitt tidigare har hela baksidan uppriven
The Clash - London Calling. Holländsk press
Manfred Mann's Earth Band - The roaring silence, UK press
Santana - 3, UK press
Osså kom det två nyköp:
Graveyard - Hisingen blues
Johnossi - S/T, Limited edition (500 copies)
Och som grädde på moset ett par nya lurar, Sennheiser HD650
Grattis till HD650. Fantastisk lur.
Postad 31 mars 2011 - 22:24
Jo, den imponerar trots att jag bara har hörlursuttaget på min HK980 (baserat på en TI TPA6120A) att använda. Sen tar det ju en tid att spela in dem också. Nästa steg blir troligen en hörlursförstärkare.Grattis till HD650. Fantastisk lur.
Postad 02 april 2011 - 15:32
Jo, den imponerar trots att jag bara har hörlursuttaget på min HK980 (baserat på en TI TPA6120A) att använda. Sen tar det ju en tid att spela in dem också. Nästa steg blir troligen en hörlursförstärkare.
Jag kör nog runt 50% Genom lurar, Skönt att slippa grannar som klipper gräs och andra oljud.

Redigerat av Sidelakebob, 02 april 2011 - 15:56.
Postad 02 april 2011 - 16:23
O kanske grannar som slipper ditt ljud?Jag kör nog runt 50% Genom lurar, Skönt att slippa grannar som klipper gräs och andra oljud.
Tillbaka till vinylen, Väntar hem en hel del spännande NY vinyl som borde dyka upp nästa vecka.

Har just fått hem en bunt begagnat. Skall lyssnas av i vecka. En lite kul skiva var en promo med Chris Rea (Tennis) komplett med pressklipp och en pressrelease från Svenska EMI AB.
Postad 02 april 2011 - 16:34
Redigerat av Sidelakebob, 02 april 2011 - 16:35.
Postad 02 april 2011 - 16:41
Med lurar slipper du ju oljud från grannarna och grannarna slipper (o)ljud från dig ifall ni inte har samma musiksmakSådana utgåvor ar alltid trevliga. Ljud från mej, Jag förstår inte..

Postad 02 april 2011 - 18:54
Klipper man gräs i Sidsjön på denna tidenJag kör nog runt 50% Genom lurar, Skönt att slippa grannar som klipper gräs och andra oljud.
Tillbaka till vinylen, Väntar hem en hel del spännande NY vinyl som borde dyka upp nästa vecka.

Postad 02 april 2011 - 20:09
Klipper man gräs i Sidsjön på denna tiden
Sidsjön? Inget gräs än men snart!
Sökes! Tallest man on earth - Swallow grave ( LP 1000 Pressade på vit vinyl )
Postad 02 april 2011 - 21:59
trodde du höll till i Sidsjön, mtp nick.Sidsjön? Inget gräs än men snart!
Sökes! Tallest man on earth - Swallow grave ( LP 1000 Pressade på vit vinyl )
Postad 06 april 2011 - 11:24
Bengans och ginza verkar bara ha den vanliga svarta, men har jag fattat det rätt så ska det finnas gröna, transparenta, blåa och "splatter" skivor.. och dessutom för att göra det ännu mer invecklat, listar vissa nätbutiker dessa färgade varianter som 180 grams-utgåvor medan andra inte gör det.
Någon här som har koll på vad som gäller? Har försökt googla men blir inte klokare för det
Postad 06 april 2011 - 12:22
Flera gäster med på skivan som favoriten Steve "Lips" Kudlow från Anvil.

Postad 06 april 2011 - 12:24
Här är tre:Tänkte jag skulle beställa Graveyards nya Hisingen Blues på LP men jag blir inte klok på de olika versionerna.
Bengans och ginza verkar bara ha den vanliga svarta, men har jag fattat det rätt så ska det finnas gröna, transparenta, blåa och "splatter" skivor.. och dessutom för att göra det ännu mer invecklat, listar vissa nätbutiker dessa färgade varianter som 180 grams-utgåvor medan andra inte gör det.
Någon här som har koll på vad som gäller? Har försökt googla men blir inte klokare för det
http://www.nuclearbl...tter-vinyl.html
http://www.nuclearbl...-us-import.html
http://www.nuclearbl...cker-vinyl.html
Redigerat av tomano58, 06 april 2011 - 12:26.
Postad 06 april 2011 - 12:57
hitta affärer som säljer skivan är inte mitt problem, det jag inte förstår är vilka skillnader utgåvorna har. enligt denna sidan är det "ocker vinyl" (vad det nu betyder) som är 180 grams versionen med "Special Vinyl Mastering"Här är tre:
http://www.nuclearbl...tter-vinyl.html
http://www.nuclearbl...-us-import.html
http://www.nuclearbl...cker-vinyl.html
på andra sidor står det tex att de färgade är 180g-utgåvor, för att sen på en tredje sida inte stå någonting alls om vikten eller hur skivan är mastrad på varken svarta eller färgade skivor.. därav min förvirring!
Redigerat av Unregisterede2549596, 06 april 2011 - 12:58.
Postad 06 april 2011 - 13:12
Hotstuff.se har också och där står det 180g på alla färgade men inget om mastring. Köpte den vanliga svarta av dem.hitta affärer som säljer skivan är inte mitt problem, det jag inte förstår är vilka skillnader utgåvorna har. enligt denna sidan är det "ocker vinyl" (vad det nu betyder) som är 180 grams versionen med "Special Vinyl Mastering"
på andra sidor står det tex att de färgade är 180g-utgåvor, för att sen på en tredje sida inte stå någonting alls om vikten eller hur skivan är mastrad på varken svarta eller färgade skivor.. därav min förvirring!
Postad 06 april 2011 - 13:24
Jo jag funderar oxo på den helt vanliga svarta nu.. blir så less när man inte hittar info på nätet och måste leta.Hotstuff.se har också och där står det 180g på alla färgade men inget om mastring. Köpte den vanliga svarta av dem.
Efter ett enormt rotande på google hittade jag äntligen lite bilder på skivorna!

Fast "Ocker vinyl" saknas än... och förklaring till vilka skivor som är vad.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar