Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2008 - 12:04

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag inte ger upp direkt är att jag har "tre hål i väggen" och att jag är grymt sugen på HD-TV. Av haihep fick jag veta att eftersom jag idag har TV8 så ska nätet vara uppgraderat.

Jag har genom min hyresvärd fått hit en tekniker som bekräftar att jag kan ta emot frekvenserna som ska ha kommit med uppgraderingen. Frågan är nu hos ComHem varför de påstår att nätet ej är uppgraderat. Samtidigt la teknikern in en reservation för att styrkan är bra men kvaliteten kan vara usel. Ifall han hade instrumentet rätt inställt kommer jag att tvingas göra en felanmälan till ComHem när jag fått boxen.

Eftersom min TV är HD-ready skulle jag med min fem år gamla digitalbox kunna se SVT-HD.

Du kan kolla med din gamla digitalbox styrka och kvalitet på HD kanalerna. Du behöver ingen abonnemang för detta.

Vilken digitalbox har du?

hifi_fan

Postad 12 December 2008 - 12:07

G-T
  • G-T
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag är känslig för ljud och är väldigt orolig för fläktljudet eftersom några säger att den väsnas mycket.
Det är helt sjukt att dom snålar på en sån sak som ljudnivån. Det borde väl rimligtvis kommit mycket klagomål på ljudnivån under testfasen, eller? Det finns alldeles tillräckligt med kunskap på området för att få fram tysta alternativ och det borde inte vara speciellt mycket dyrare heller.

Även jag är känslig för oljud och jag var lite orolig att den skulle låta men hittills har jag inte stört mig.
Jag läste något om att någon satte "tassar" på sin box (3st/gummifot) och även jag gjorde detta utifall att den skulle låta.

Redigerat av G-T, 12 December 2008 - 12:08.

Postad 12 December 2008 - 12:40

Schonas
  • Schonas
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Det går bra med vanlig antennkabel.

Använd ingen antennförstärkare.

hifi_fan

Vad är nackdelen med att använda antennförstärkare?

Postad 12 December 2008 - 14:08

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Vad är nackdelen med att använda antennförstärkare?

Den behövs inte, signalstyrkan påverkar inte den digitala signalen bara den analoga.

Om man använder den medföljande lilla kabeln då minskar signalstyrkan vid vissa frekvenser som man kan kompensera med en antennförstärkare. Men till en vanlig antenn kabel behövs den inte. Comhem leverar tillräcklig stark signal.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 12 December 2008 - 14:20.

Postad 12 December 2008 - 16:17

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag skaffat en också, kunde inte hålla mig. Håller på att jämföra V-formatlägena över HDMI till att börja med. På CNBC finns ett "pulserande" lite oftare än varje sekund längst upp i grafikrutorna ( gult och vitt mot blå bakgrund ). I själva ramarna kan man säga. Detta sker i alla lägen men något mindre i Original 576i.

Har ni andra något sånt om ni slår på CNBC ( ni kan passa på nu när ni har alla kanalerna till en början)??

Jag vet inte om jag orkar koppla in gamla HD-boxen för att se om den har samma. Återkommer om jag gör det.

Edit: Jag kopplade in "gamla" HD-boxen och den hade inget pulserande överst på CNBC. Typiskt att man hittade en defekt så snabbt.

Nu prövade jag koppla ur komponentsladdarna också men "pulsen" är kvar. Den syns också över SCART och komponent f ö.

Jag ska dock tillägga att jag tittar noggrant/nära för att upptäcka felen, för jag vet att det är i grafiken och på nära håll man ser hur bra lägena funkar.

På håll ser jag inte "pulsen" lika lätt och det ska kanske gå att leva med. Samma grafik hade i gengäld ngn slags grällhetskluster av prickar med "gamla boxen" så just CNBC är en svår sändning.

Redigerat av ruhe, 12 December 2008 - 16:51.

Postad 12 December 2008 - 16:30

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

En sak som jag stör mig på är att den "tappar bort" favoritlistan.
Jag har lagt upp kanalerna i den ordning jag vill ha dem i favloritlistan.
Ganska ofta när jag startar boxen så hoppar den över till Min TV där alla kanaler ligger.
Jag måste då välja favoritlistan igen

Boxen här hemma tappar inte bort favoritlistan. Mitt intryck är att somliga har problem med sådant som andra inte har problem med. En orsak kan förstås vara att man har olika kombinationer av box och TV. Det är t.ex. en möjlig förklaring till att V-Format funkar hos vissa och inte hos andra. En annan förklaring kan vara att vi faktiskt har olika firmware-versioner. Pcman skriver ju t.ex. här ovan att han rapporterade försvinnande favoritlista som en bugg.

I boxen här hemma står det:
Programversion: HDPXCX 1.00.12
Uppgraderingsdatum: 29 SEP 2008

Postad 12 December 2008 - 16:35

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Hej,
ny i forumet, har försökt söka efter svar men inte hittat något i denna (jätte-) tråd.

Har haft min box i en knapp vecka utan några större problem alls i mitt Comhem-hus.

En synpunkt dock: det är bara SvtHD som jag har aningen dålig läppsynk på. Det verkar inte gå att fixa, verkar som att kompenseringen går åt "fel" håll. Och som sagts tidigare, det skulle ju ändå påverka ALLA andra kanaler, så jag får väl leva med dållig synk på SvtHD.

En fråga slutligen: Är det tänkt att man skall kunna redigera kanallistan (röda knappen "Min TV")? Jag kan skapa en favoritlista med en delmängd av alla kanaler, men jag kan inte redigera kanallistan. Jag kan bocka i önskade kanaler, men när jag "Exit"-ar ut får jag inte frågan om jag vill spara.... Bug?

Mvh,
Anders

Anders,
Kan du vara vänlig och prova att köra "replay" (7 sekunder tillbaka) när det är problem med läppsynk. Det vore bra om alla andra som har samma problem också gjorde det. Jag kan inte göra det själv då jag inte har den nya boxen än. Jag har den gamla Humax SD-boxen med hårddisk och på denna blir det oftast rätt med läppsynken efter "replay". Hoppas att den nya boxen har denna funktion, om inte är det dåligt. (Har bett om detta tidigare i tråden men inte fått något gensvar så jag hoppas på bättre tur nu).

Postad 12 December 2008 - 16:55

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Anders,
Kan du vara vänlig och prova att köra "replay" (7 sekunder tillbaka) när det är problem med läppsynk. Det vore bra om alla andra som har samma problem också gjorde det. Jag kan inte göra det själv då jag inte har den nya boxen än. Jag har den gamla Humax SD-boxen med hårddisk och på denna blir det oftast rätt med läppsynken efter "replay". Hoppas att den nya boxen har denna funktion, om inte är det dåligt. (Har bett om detta tidigare i tråden men inte fått något gensvar så jag hoppas på bättre tur nu).

Boxens fjärr har ingen knapp som det står "Replay" på. Förmodligen finns inte denna funktion i denna nya Humaxbox.

Postad 12 December 2008 - 16:56

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Benchmark mellan 720p och 1080i på Viasat Sport HD Bundesligasändning ( kanalen är 720p )

720p: Man ser skuggningar i resultattavlan ( svarta bokstäver mot grå bakgrund, skugga som svag "kontur" i det grå ).

1080i: Inga sådana skuggningar

Det ska bli intressant att höra vad ni andra kommer fram till mellan dessa två lägen. Enl denna första observation verkar det som att man även med denna box ska ha 1080i påslagen för HD. Nu har jag ju inte avgjort på vilken upplösning SD gör sig bäst än, det får också bli en variabel att ta hänsyn till. Initial observation är i a f att HD gör sig bäst med 1080i i a f när man "förstoringsglasgranskar" såhär ( någon meters avstånd från 50"-TV ).

Redigerat av ruhe, 12 December 2008 - 18:14.

Postad 12 December 2008 - 17:42

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Boxens fjärr har ingen knapp som det står "Replay" på. Förmodligen finns inte denna funktion i denna nya Humaxbox.

Denna funktion finns inte på fjärren utan den får man fram genom att trycka på "play" (när man ser på live-TV eller en inspelning) då får man upp funktioner för (i underkant av bilden) slowplay, replay (pil bakåt), framåt 30 sekunder (pil framåt) och några till. Denna funktion måste väl finnas på den nya boxen?

Postad 12 December 2008 - 18:42

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

[

Det verkar således som att man kan ändra bildupplösningen om man kopplar ur HDMI och att upplösningen blir kvar när man pluggar in HDMI-kontakten igen. Lite pyssligt förstås om man vill växla fram och tillbaka mellan olika upplösningar.

Jag försökte också växla upplösning, men projektorn var ju hela tiden inkoppald via HDMI-utgången. Ingenting hände. Kan man koppla in bildvisare via komponent, sedan växla upplösning, koppla tillbaka via HDMI och då ha den nya upplösningen ? Jag vill helst ha "original", o låta min videoprocessor skala om när det behövs.

Postad 12 December 2008 - 18:46

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Denna funktion finns inte på fjärren utan den får man fram genom att trycka på "play" (när man ser på live-TV eller en inspelning) då får man upp funktioner för (i underkant av bilden) slowplay, replay (pil bakåt), framåt 30 sekunder (pil framåt) och några till. Denna funktion måste väl finnas på den nya boxen?

Svarar på mitt eget inlägg, har tittat i manualen och det verkar som att denna funktion inte finns i den nya boxen, mycket trist, en återgång 20 år i tiden. Använder själv "framåt 30 sekunder" i tennismatcher som har paus på 1 minut mellan 2 game, två tryck och reklamen är överhoppad! Detta under förutsättning att man tittar på en inspelning eller i tidsförskjutet läge. Kan någon som har testat den nya boxen mycket meddela om denna funktion är gömd någon annanstans?

Postad 12 December 2008 - 18:52

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Trycker man på Play kommer det upp en "tidslinje" som visar hur mycket boxen har buffrat av den aktuella kanalen. Man kan spola bakåt och framåt, men det finns ingen "slowplay" vad jag kan se.

Postad 12 December 2008 - 18:58

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Jag försökte också växla upplösning, men projektorn var ju hela tiden inkoppald via HDMI-utgången. Ingenting hände. Kan man koppla in bildvisare via komponent, sedan växla upplösning, koppla tillbaka via HDMI och då ha den nya upplösningen ? Jag vill helst ha "original", o låta min videoprocessor skala om när det behövs.

Det gick i alla fall på boxen och Samsung-TV:n här hemma. (Frågan om alla har samma fw-versioner återstår.) Egentligen tror jag inte att du behöver koppla in komponent, du ser ju på boxens display vilken upplösning den ger. Då räcker det att koppla ur HDMI. Däremot är det tveksamt om du kan välja "Original" om din projektor inte kan visa 576i. Förmodligen kommer då boxen att hoppa tillbaka till 1080i när du pluggar in HDMI-kabeln. Kanske kan du välja 576p, om din projektor fixar det.

Postad 12 December 2008 - 19:07

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Slowplay finns på övre vänstra knappen under luckan (Alternerar för varje knapptryckning: 1/2 => 1/4 => 1/8 => 1/1). "Kapitel-hoppknapparna" till höger om 'slow-play' ger däremot 'förbuds-skylt'...

Saknar också 30s hopp, som man är van från Samsung DCB-P850z.
Snabbspola framåt/bakåt går ju, men drar man på i 16x är det ju lätt att man 'åker' för långt.

Postad 12 December 2008 - 19:14

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Slowplay finns på övre vänstra knappen under luckan (Alternerar för varje knapptryckning: 1/2 => 1/4 => 1/8 => 1/1).

Då är den hittad! :blink: Återstår endast att någon testar lösa läppsynk-problem med den. (Har inga sådana problem på min box.)

Postad 12 December 2008 - 19:25

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Trycker man på Play kommer det upp en "tidslinje" som visar hur mycket boxen har buffrat av den aktuella kanalen. Man kan spola bakåt och framåt, men det finns ingen "slowplay" vad jag kan se.

Hittade även hoppfunktionen nu: :blink:
Medan 'tidslinjen' är synlig så hoppar man 30s bakåt med ett tryck på nav_vänster (och framåt med nav_höger, så länge man är tidsskiftad).

Edit: 'nav_vänster' och 'nav_höger' avser "Pilknapparna" runt OK-knappen. (Punkt 9, sid 12, svenska manualen).

Redigerat av Unregisteredcd833335, 12 December 2008 - 20:01.

Postad 12 December 2008 - 19:32

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Det gick i alla fall på boxen och Samsung-TV:n här hemma. (Frågan om alla har samma fw-versioner återstår.) Egentligen tror jag inte att du behöver koppla in komponent, du ser ju på boxens display vilken upplösning den ger. Då räcker det att koppla ur HDMI. Däremot är det tveksamt om du kan välja "Original" om din projektor inte kan visa 576i. Förmodligen kommer då boxen att hoppa tillbaka till 1080i när du pluggar in HDMI-kabeln. Kanske kan du välja 576p, om din projektor fixar det.

Tack för svar Mange, jag gjorde i varje fall så att jag koppalde in via komponent. Tänkte inte på boxens display som ju mycket riktigt visar vilken upplösning som den matar ut.. :blink: Nu har jag valt original, och boxen är sedan kopplad via HDMI till en Lumagen videoprocessor som i sin tur matar ut till en HDFury adapter (tar bort HDCP) och till sist min CRT projektor. Jag kör 720p à 72 Hz på projektorn, allt som boxen matar ut skalas alltså om till detta. Funkar alldeles utmärkt, men 720p i original ger nog bästa bilden, 1080i är bra också.

Postad 12 December 2008 - 19:34

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Kan man plocka av luckan på fjärren utan att bryta sönder den? Jag tycker de har gömt knappar man använder relativt ofta...

Postad 12 December 2008 - 19:46

lantz69
  • lantz69
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Kan man plocka av luckan på fjärren utan att bryta sönder den? Jag tycker de har gömt knappar man använder relativt ofta...

För min del var det enkelt attt bara dra bort luckan.
Använder dock inte originalfjärren utan en Logitech harmony 895

Postad 12 December 2008 - 19:52

lantz69
  • lantz69
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Svarar på mitt eget inlägg, har tittat i manualen och det verkar som att denna funktion inte finns i den nya boxen, mycket trist, en återgång 20 år i tiden. Använder själv "framåt 30 sekunder" i tennismatcher som har paus på 1 minut mellan 2 game, två tryck och reklamen är överhoppad! Detta under förutsättning att man tittar på en inspelning eller i tidsförskjutet läge. Kan någon som har testat den nya boxen mycket meddela om denna funktion är gömd någon annanstans?

Läppsyncproblemen som beskrivs i denna tråden har inte med boxen att göra utan sändningarna på vissa kanaler ex svtHD och TV4
Jag har oxo den gamla Humax sdPVR CXD2000C och ibland när man körde timeshift så hade ljudet halkat efter och då kunde man bara pausa sen play direkt igen så blev ljudsyncen bra igen.
Jag har iofs fått audiodelay med den nya HDPVRen på en inspelad film som jag började att titta på.
Det löste sig genom att stoppa filmen och starta den igen.

Postad 12 December 2008 - 19:53

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Medan 'tidslinjen' är synlig så hoppar man 30s bakåt med ett tryck på nav_vänster (och framåt med nav_höger, så länge man är tidsskiftad).

Var finns "nav_vänster och- höger? På fjärren eller? Har inte den nya boxen så referera gärna till bruksanvisningen. Vore kanon om det fungerar så lätt, då är det bara replay på 7 sekunder som saknas. Förstår nu varför jag fick så dåligt gensvar på förslaget att använda detta.

Postad 12 December 2008 - 19:54

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
576i blir inzoomad på min TV i läge Pillarbox, d v s bildens överkant och underkant försvinner. Jag har för mig detta förekom på en tidigare FW på gamla HD-boxen. Det lutar åt att jag kommer ha även denna box på 1080i konstant trots att jag har en 720p-TV.

Detta var också fallet med Sky's första HD-box som jag följde på AV-forums när den kom - folk fick alltid bättre bild på 1080i oavsett källa och antal linjer på TV:n.

F ö : Bilden på HD-kanalerna - WOW! Jag har inte sett Senior så skarp nånsin tidigare på Disc HD ( American Choppers ).

Postad 12 December 2008 - 19:57

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Ta bort luckan:
Dra tillbaks den tills det tar stopp, sätt sedan tummen från undersidan av luckan upp mot fjärren och en av sidorna på luckan. Spänn isär lätt (åt sidan/uppåt) och lägg resten av fingrarna ovanpå luckan och vrid lätt.
Andra handen håller hela tiden ett stadigt grepp om den fasta delen av fjärren...

Voila! :blink:

Postad 12 December 2008 - 20:02

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Ta bort luckan:
Dra tillbaks den tills det tar stopp, sätt sedan tummen från undersidan av luckan upp mot fjärren och en av sidorna på luckan. Spänn isär lätt (åt sidan/uppåt) och lägg resten av fingrarna ovanpå luckan och vrid lätt.
Andra handen håller hela tiden ett stadigt grepp om den fasta delen av fjärren...

Voila! :blink:

det gick ju alldeles utmärkt! nu kan jag trycka på vilka knappar jag vill hur lätt som helst! :blink:

Postad 12 December 2008 - 20:16

MirkkGoffe
  • MirkkGoffe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Min box hänger sig och bootar om utan anledning väldigt ofta, verkar vara när man väljer kanal från EPG'n som det kan inträffa, hänt säkert 10 ggr bara på några timmars intensivt zappande igår, jäkligt störande då pågående inspelningar hackas itu samt att man missar en bit av programmet, klart irriterande. Annars har jag inget att klaga på förutom lite smådetaljer... men rebootandet drar ju ner betyget rejält.

Postad 12 December 2008 - 21:32

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Har just kommit hem och kopplat in denna lilla sköna skapelse.

Har dock ett par synpunkter och frågor...

Over all är det en riktigt trevlig pryl, dock med ett par brister.

Som tidigare nämnt är det sjukt retligt att den hoppar från favoritlistan hela tiden
Har tidigare en Pioneer HDD-R, visas stegvis rörlig film när man markerar en inspelning
i pvr:en i ställer för fasta bilder som i Humaxen, något som är både snyggt och användbart.
Hoppas också att det tillkommer redigering av inspelningar i nästa mjukvara.

En sak som jag verkligen gillar är att man kan skapa mappar å lägga sina filmer i,
något jag saknade mycket på min pioneer.

Att få en mer TIVO-lik EPG är ju också önskvärt, vore guld att kunna säga till boxen
att spela in alla Entourage t.ex.

När den kommer till PVR:en har jag ett par frågor:

På lådan man får till står det att man ska kunna spela in två program samtidigt som man tittar på ett tredje
I bruksanvisningen står det att man ska kunna spela in upp till 4:a olika program samtidigt

Jag har fattat att det har med hur kanalerna ligger att göra... Men jag får inte riktigt grepp om det.
Jag lyckas bara spela in två program samtidigt, och kan då inte titta på ett tredje som det står på lådan.
Lyckas inte heller få igång fyra inspelningar samtidig... Någon som kan förklara??

Om man går in i EPG:n och klickar på ett program som inte har börjat och säger att man vill spela in det så spelar pvr:en in programet, och inte mer. Men om man kommer in mitt i ett program och vill spela in det. Hur får man då den att stoppa inspelningen efter programmet är slut?

Ang. överföring av inspelat material till USB-minne.

Jag har lyckats att föra över en inspelning till ett FAT32-formaterat USB-minne, väl inne i datorn har man tre filer.
.ts .nts och .hmt. Har förstått att .ts-filen är själva filmfilen och att dom andra två innehåller information om kapitel m.m. Efter lite sökning på google har jag hittat information om att det finns andra apparater som använder denna kryptering, och att .ts-filen ska gå att konvertera till en mpeg-fil med hjälp av program så som HDTVtoMPEG2.
Men jag får det tyvärr inte att fungera. Någon som har provat och lyckats? Vad jag förstår så är .ts inte ett format, utan mer som en "nerpackning typ zip, eller rent av en kryptering. Så själva konverteringen är handlar mer om en uppackning, och ska gå mycket snabbt. Med andra ord borde det också gå att konvertera befintliga filer till .ts och spela dem i Humaxen.

Minst sagt spännande.

Postad 12 December 2008 - 21:56

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

När den kommer till PVR:en har jag ett par frågor:

På lådan man får till står det att man ska kunna spela in två program samtidigt som man tittar på ett tredje
I bruksanvisningen står det att man ska kunna spela in upp till 4:a olika program samtidigt

Jag har fattat att det har med hur kanalerna ligger att göra... Men jag får inte riktigt grepp om det.
Jag lyckas bara spela in två program samtidigt, och kan då inte titta på ett tredje som det står på lådan.
Lyckas inte heller få igång fyra inspelningar samtidig... Någon som kan förklara??

Kolla här: Inlägg #1055 (och #1056)...

Postad 12 December 2008 - 22:06

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Jag har lyckats att föra över en inspelning till ett FAT32-formaterat USB-minne, väl inne i datorn har man tre filer.
.ts .nts och .hmt. Har förstått att .ts-filen är själva filmfilen och att dom andra två innehåller information om kapitel m.m. Efter lite sökning på google har jag hittat information om att det finns andra apparater som använder denna kryptering, och att .ts-filen ska gå att konvertera till en mpeg-fil med hjälp av program så som HDTVtoMPEG2.
Men jag får det tyvärr inte att fungera. Någon som har provat och lyckats? Vad jag förstår så är .ts inte ett format, utan mer som en "nerpackning typ zip, eller rent av en kryptering. Så själva konverteringen är handlar mer om en uppackning, och ska gå mycket snabbt. Med andra ord borde det också gå att konvertera befintliga filer till .ts och spela dem i Humaxen.

.ts är bara en container, precis som .avi eller .mkv ja. vad som ligger inne i dem är klurigt att veta. testa att öppna dem i mediainfo och se om den känner av innehållet.
dock:
om filerna fortfarande är krypterade (vilket de med all sannolikhet är, annars skulle ju comhems bråkande med pairing vara helt meningslös) så är det förmodligen ogörligt att komma åt innehållet.

att göra åt andra hållet är klurigt då olika boxar använder olika headers och liknande för sina transportströmmar. vet att projectx (om jag minns rätt) kunde muxa om dvd-video till filer min topfield kan spela upp - den har även något läge som heter humax file format, vet dock ej vad det innebär.
tänk bara på att dylika boxar är väldigt petiga med att kodning upplösning mm måste vara standard (vanliga dvd-filer gick perfekt att göra om och langa över till topfielden)

Postad 12 December 2008 - 23:30

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Kolla här: Inlägg #1055 (och #1056)...

I bruksanvisningen står det upp till 4 program... Helt okej!!

Men på Comhems låda till humaxen står det: Spela in två program, samtidigt som du tittar på ett tredje!
Ingen (*) = att det skulle finnas tekniska begränsningar. Falsk marknadsföring!!!!

Postad 12 December 2008 - 23:46

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Boxen här hemma tappar inte bort favoritlistan. Mitt intryck är att somliga har problem med sådant som andra inte har problem med. En orsak kan förstås vara att man har olika kombinationer av box och TV. Det är t.ex. en möjlig förklaring till att V-Format funkar hos vissa och inte hos andra. En annan förklaring kan vara att vi faktiskt har olika firmware-versioner. Pcman skriver ju t.ex. här ovan att han rapporterade försvinnande favoritlista som en bugg.

I boxen här hemma står det:

Samma Prog.ver och datum här...

Postad 13 December 2008 - 01:45

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

I bruksanvisningen står det upp till 4 program... Helt okej!!

Men på Comhems låda till humaxen står det: Spela in två program, samtidigt som du tittar på ett tredje!
Ingen (*) = att det skulle finnas tekniska begränsningar. Falsk marknadsföring!!!!

Som ordvrängare av rang kan jag tyvärr inte hålla med dig om att detta är fråga om falsk marknadsföring. Visst, det hade självklart varit mer ärligt att berätta hela sanningen från början, men faktum kvarstår: Det är ingen lögn att man kan spela in två program och samtidigt titta på ett tredje. Villkoren för att detta ska fungera nämns ej i sammanhanget, men det gör ju för den skull inte påståendet helt och hållet osant.

Om just denna förväntade funktion har haft avsevärd betydelse i ditt beslut att köpa denna produkt, och du nu upplever att produkten därmed inte lever upp till vad du hade kunnat förvänta dig av densamma så har du all rätt i världen (nåja, Sverige då...) att reklamera varan som felaktig och häva köpet enligt Konsumentköplagen.

Broschyr - Konsumentköplagen (Utgiven av Konsumentverket)

Se avsnittet Fel på varan: Varan är felaktig om den avviker i något annat avseende från vad du rimligtvis hade kunnat förutsätta.

Postad 13 December 2008 - 07:32

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Tack för svar Mange, jag gjorde i varje fall så att jag koppalde in via komponent. Tänkte inte på boxens display som ju mycket riktigt visar vilken upplösning som den matar ut.. :blink: Nu har jag valt original, och boxen är sedan kopplad via HDMI till en Lumagen videoprocessor som i sin tur matar ut till en HDFury adapter (tar bort HDCP) och till sist min CRT projektor. Jag kör 720p à 72 Hz på projektorn, allt som boxen matar ut skalas alltså om till detta. Funkar alldeles utmärkt, men 720p i original ger nog bästa bilden, 1080i är bra också.

Kul att det fungerar. :blink: Jag tror att boxen bör startas innan bildvisaren startas. Råkade göra tvärtom och då hoppade det till 1080i igen.

Lumagen videoprocessor, jag blev tvungen att gogla. Imponerande och spännande!

Postad 13 December 2008 - 10:08

stretzko
  • stretzko
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Samma Prog.ver och datum här...

Samma hos mig:

Postad 13 December 2008 - 10:34

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Ang. överföring av inspelat material till USB-minne.

Minst sagt spännande.

.ts-filer kan du spela upp direkt med VLC men i det här fallet lär de, som tidigare sagts, vara krypterade.

Redigerat av Unregistered43614, 13 December 2008 - 10:34.

Postad 13 December 2008 - 10:54

rookie75
  • rookie75
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har denna box kopplad till en Panasonic PV600 via HDMI2-utgången. När jag slår på TV´n går den aldrig över till boxen automatiskt, alltid måste jag manuellt styra över TV´n till att hitta HDMI-kopplingen.

Finns det något jag kan göra för att TV´n automatiskt ska starta och visa boxens källa?

Redigerat av rookie75, 13 December 2008 - 10:54.

Postad 13 December 2008 - 11:45

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Edit: 'nav_vänster' och 'nav_höger' avser "Pilknapparna" runt OK-knappen. (Punkt 9, sid 12, svenska manualen).

Tack för det Mazzola! Har sagt det tidigare och säger det igen: detta forum är suveränt när det gäller att få fram dolda funktioner och hjälpa varandra på alla sätt och vis. Då är det bara 7 sekunder replay som saknas och det kan man ju leva med.

Postad 13 December 2008 - 11:57

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jag har denna box kopplad till en Panasonic PV600 via HDMI2-utgången. När jag slår på TV´n går den aldrig över till boxen automatiskt, alltid måste jag manuellt styra över TV´n till att hitta HDMI-kopplingen.

Finns det något jag kan göra för att TV´n automatiskt ska starta och visa boxens källa?

ställ frågan i forumet för din tv, så ska du nog få ett svar.

Postad 13 December 2008 - 12:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Överallt där jag har läst om denna feature + när comhem har pratat om det har de alltid varit noga med att poängtera att det är beroende på vilka kanaler osv. Tycker inte att de har försökt lura någon om något annat.
Kom inte och säg att du köper hemelektronik utifrån vad som står på lådan, där får ju självklart inte allt plats.

Redigerat av distortion2, 13 December 2008 - 12:15.

Postad 13 December 2008 - 13:44

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

För att hdmi styrning på tvn skall fungera måste boxen ha samma tillägg till hdmistandarden som panasonics viera link. då boxen inte har det så klarar den inte att väcka tvn till rätt kanal. Du kan pröva att använda scartkontakten instället för hdmi då den kontakten här mer styrning inbyggt men då får du sämre bild på samma gång.

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 13 December 2008 - 13:45.

Postad 13 December 2008 - 15:33

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Nån mer än jag som får no signal på samtliga kanaler nu?

Har 8% styrka å 0% kvalité på båda tuners nu. Har vart i kontakt med comhem och dom visste inget fel, annat än deras system för felanmälningar av TV va slött som fasen så han trodde det var många som ringde nu. Kanske därför man satt i telefonkö på plats 1 i 25min.. E ju för faen el clasíco idag. Måste funka 22.00!

Tillägger att jag bor i bromma / stockholm

Postad 13 December 2008 - 16:36

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Överallt där jag har läst om denna feature + när comhem har pratat om det har de alltid varit noga med att poängtera att det är beroende på vilka kanaler osv. Tycker inte att de har försökt lura någon om något annat.
Kom inte och säg att du köper hemelektronik utifrån vad som står på lådan, där får ju självklart inte allt plats.

Nej, det är väl klart att jag inte gör, men det är fortfarande dåligt skrivit. Borde stå att det finns en begränsning även på låda. Och faktum är att jag kom i kontakt med produkten för första gången när jag såg att som hade staplat upp massa lådor i butiken. Så i detta fallet, ja! jag blev lurad av texten på lådan. Men, jag är ändå mycket nöjd med mitt
köp.

En fråga dock, i vad ligger begränsningen att man bara kan spela in fyra program samtidigt? I teorin borde man väl kunna spela alla program som ligger på en mux. Eller?

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 13 December 2008 - 16:37.

Postad 13 December 2008 - 17:08

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

En fråga dock, i vad ligger begränsningen att man bara kan spela in fyra program samtidigt? I teorin borde man väl kunna spela alla program som ligger på en mux. Eller?

Det måste väl helt enkelt vara processorkraft och disk-hastighet. Kanske skulle den klara fler än 4 (+ 1 egentligen, eftersom den ju spelar in allt temporärt när man tittar på en femte kanal) om det är kanaler/program med små datamängder. Men de har nog satt en gräns vid 4 eftersom den alltid ska klara av det.

Postad 13 December 2008 - 17:21

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Hårddisken och eventuellt även den interna databussen är sannolikt den begränsande faktorn. Varje program som spelas in behöver cache-lagras under den korta tid som hårddiskens skrivhuvud positioneras om för att fortsätta skriva till just 'sin' fil. Tydligen räcker kapaciteten till för att hantera fyra olika dataströmmar samtidigt.

Kan tänka mig att det, när disken börjar bli full, skulle kunna bli problem om 'avståndet' mellan två (eller fler) pågående inspelningar blir för stort efter att man raderat någon av de tidigast gjorda. Om cache-buffern hinner bli full innan datat skrivits ner på disk så lär det leda till problem i form av korrupta filer eller konstiga glitchar i det inspelade materialet.

Redigerat av Unregisteredcd833335, 13 December 2008 - 17:23.

Postad 13 December 2008 - 17:28

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Nej, det är väl klart att jag inte gör, men det är fortfarande dåligt skrivit.

Jag håller med dig. Om man spelar in två program, chansen att programmet du vill kolla på ligger på en av de två mux du spelar in (eller att de två program sitter på samma mux) är oerhört liten. Om man antar att man vill helst kolla på HD kanaler (det är ju en HD box), så är chansen noll. Så jag tycker det är faktiskt väldigt tveksamt och onödigt av ComHem att skriva som de gör.

Postad 13 December 2008 - 19:03

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

För att hdmi styrning på tvn skall fungera måste boxen ha samma tillägg till hdmistandarden som panasonics viera link. då boxen inte har det så klarar den inte att väcka tvn till rätt kanal. Du kan pröva att använda scartkontakten instället för hdmi då den kontakten här mer styrning inbyggt men då får du sämre bild på samma gång.

Om man bara använder digitalboxen och vill ha den HDMI-ingången som default kanal vald vid uppstart så finns den inställningen. Sök i avdelningen med TV-apparater och på ordet "hotell". Det finns nån servicemeny med hotell-inställningar där man kan välja en ingång som standardkanal.

Edit: Skrev om nedanstående text efter att ha läst på mer

Om man till exempel använder analog kabel-tv och bara ibland startar upp digitalboxen så måste boxen och TV:n ha version 1.2 av HDMI och nått som heter CEC, Consumer Electronic Control. Det kan även skicka styrsignaler, precis det som i Scartkontakterna. Jag tror de flesta apparater som skickar styrsignalen genom HDMI är hyfsat kompatibla med varandra men ingen tillverkare vill erkänna detta eftersom de vill att man ska köpa alla apparater av just deras fabrikat. Alla tillverkare hittar därför på olika namn för typ samma sak

Sony kallar det för ”Bravia Theatre sync/EZ sync”
Panasonic kallar det ”Viera Link”
Samsung kallar det ”Anynet”
Sharp kallar det ”Aquos link”
Toshiba kallar det ”Regza Link”
Onkyo kallar det ”RIHD”
Lg kallar det ”Simplink”

http://www.hdmi.org/ står det att stödet för CEC kom redan med version 1.2 men jag var helt säker på att det var med 1.3. Med 1.2 kom även stödet för att skicka ljud genom kontakten så boxen har helt säkert allra minst version 1.2.

På min Panasonic-TV finns det en speciell meny där man ställer in vilka funktioner man vill få genom HDMI-ingången. Om TV:n ska slås på när det kommer signal till exempel. På min Panasonic-PVR finns alternativet att slå av eller på Viera Link.

edit2: Enligt http://www.hdmi.org/...q.aspx#hdmi_1.3 kom det automatisk Lip Sync med HDMI version 1.3. Kanske vore det nått boxen behöver?

Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 13 December 2008 - 19:29.

Postad 13 December 2008 - 19:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Hårddisken och eventuellt även den interna databussen är sannolikt den begränsande faktorn. Varje program som spelas in behöver cache-lagras under den korta tid som hårddiskens skrivhuvud positioneras om för att fortsätta skriva till just 'sin' fil. Tydligen räcker kapaciteten till för att hantera fyra olika dataströmmar samtidigt.

Kan tänka mig att det, när disken börjar bli full, skulle kunna bli problem om 'avståndet' mellan två (eller fler) pågående inspelningar blir för stort efter att man raderat någon av de tidigast gjorda. Om cache-buffern hinner bli full innan datat skrivits ner på disk så lär det leda till problem i form av korrupta filer eller konstiga glitchar i det inspelade materialet.

En hårddisk klarar utan problem 40 MByte/s. En maximerad HD-kanal sänder i 20 Mbit/s (2,5 MB/s) vilket ger att den i teorin klarar 16 HD-kanaler parallellt. Sedan blir det ett visst overhead eftersom det är utspritt över flera filer och skrivningen inte kan ske sekventiellt men det borde finnas en cache i disken som ser till att utjämna detta. Fast den skulle nog låta en del när huvudet hela tiden hoppar fram och tillbaka och viss risk för kraftig defragmentering finns säkert.

Begränsningen ligger med andra ord inte i disken. Det kan jag inte tro.

Postad 13 December 2008 - 19:15

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Frågan är då om den här boxen har HDMI 1.3?

Någon som vet?

Postad 13 December 2008 - 19:21

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Det finns ingenting i användarmanualen angående HDMI version.

Postad 13 December 2008 - 19:24

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Min box hänger sig och bootar om utan anledning väldigt ofta, verkar vara när man väljer kanal från EPG'n som det kan inträffa, hänt säkert 10 ggr bara på några timmars intensivt zappande igår, jäkligt störande då pågående inspelningar hackas itu samt att man missar en bit av programmet, klart irriterande. Annars har jag inget att klaga på förutom lite smådetaljer... men rebootandet drar ju ner betyget rejält.

Aha en till.Min bootade om nonstop ...Jag väntar på ny box!
Kontakta comhem och kräv en ny!!!
Se tidigare inlägg av mej för mer info

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.