[Dagens bild] Tema: Natur & Landskap
Postad 21 juni 2010 - 20:19

Redigerat av Supernaut77, 21 juni 2010 - 20:27.
Postad 21 juni 2010 - 22:02
Jepp, när jag gick förbi reste de sig upp och började traska iväg. De hade förmodligen gjort sitt för dagen…xray: Går de för dagen i bregottfabriken?
Postad 22 juni 2010 - 13:44
Här är en gammal bild från norra Frankrike sommaren 2008, tagen med ixus 60:n om jag minns rätt.

Postad 23 juni 2010 - 09:12
Postad 23 juni 2010 - 14:18

Men denna statyet är fasiken bland det svåraste jag fotat någonsin.. Den har varit ett irritationsmoment varje gång jag besökt platsen och provat få en bild som ser "något så när" lik statyetten i verkligheten. Men färg form osv har alltid blivit rent skit.. Denna gång så använde jag live view samt kamerans inbyggda HDR funktion direkt i kameran. Och förutom förminskat och satt 2 steg mer kontrast i samband med förminskandet vilket är alt som gjorts med bilden så kan jag konstatera att äntligen har någotsånär jag fått en bild utav denna retfulla staty...

Skam den som ger sig heter det... kanske inte direkt natur och landskap detta. Men statyn står i ett landskap..

Bifogad fil(er)
Postad 23 juni 2010 - 14:33
Snyggt, men varför en så centrerad komposition? Träd i bakgrunden kan också störa något. Större bländare och brännvidd kunde hjälp här...Det här kan verka löjligt.
![]()
Men denna statyet är fasiken bland det svåraste jag fotat någonsin.. Den har varit ett irritationsmoment varje gång jag besökt platsen och provat få en bild som ser "något så när" lik statyetten i verkligheten. Men färg form osv har alltid blivit rent skit.. Denna gång så använde jag live view samt kamerans inbyggda HDR funktion direkt i kameran. Och förutom förminskat och satt 2 steg mer kontrast i samband med förminskandet vilket är alt som gjorts med bilden så kan jag konstatera att äntligen har någotsånär jag fått en bild utav denna retfulla staty...![]()
Skam den som ger sig heter det... kanske inte direkt natur och landskap detta. Men statyn står i ett landskap..
Postad 23 juni 2010 - 15:05

Den är "centrerad" just för jag aldrig lyckats "fånga" form färg i samband med himel och träd osv... Så medveten gjort för att se hurvida jag skulle denna gång lyckas med denna kamera och objektiv jag har nu....

Asså.. Denna formi kombination med färg är snurrigt svår att få med i bild av någon anledning.. I alla fall för mig..

Redigerat av mayro, 23 juni 2010 - 15:06.
Postad 23 juni 2010 - 16:00
Du kan ju be någon kapa träden så att du kan få till en lugnare bakgrund..
![]()
Den är "centrerad" just för jag aldrig lyckats "fånga" form färg i samband med himel och träd osv... Så medveten gjort för att se hurvida jag skulle denna gång lyckas med denna kamera och objektiv jag har nu....
Asså.. Denna formi kombination med färg är snurrigt svår att få med i bild av någon anledning.. I alla fall för mig..

Eller så finns det kanske en vinkel där du kan ostadkomma detta.
Hoppas du inte har ngt emot att jag pillat lite med din bild. Tyckte att den blå himmelan gjorde sig bra med statyn, men nu ser jag att den jag gjort borde varit lite mörkare (för att överensstämma med originalet). CS5 med Content Aware (har inte denna version själv) borde kanske kunna "fixa" bort de höga träden på ett snyggt sätt...

Postad 23 juni 2010 - 19:45
Eller sluta använda små bländare om du vill isolera saker från bak/för-grundLäckert !!...
![]()
Jag måste nog lära mig bildprogram nån gång...

Stora bländare får ofta saker att "poppa" ut från bakgrunden utan ansträngning.
Postad 23 juni 2010 - 21:49
Eller sluta använda små bländare om du vill isolera saker från bak/för-grund
Stora bländare får ofta saker att "poppa" ut från bakgrunden utan ansträngning.
Ja.. Stämmer nog det också.. Jag är nog en rätt kass dagsljusfotograf .

Postad 26 juni 2010 - 11:04

Men trots det grådaskiga vädret så var det riktigt bländande här uppe på taket, knepigt o få till bilderna med allt vitt.

K-7 . 18-55wr . 1/125s . f/11.0 . ISO 100 . 18 mm
Postad 26 juni 2010 - 14:15
Redigerat av mayro, 26 juni 2010 - 14:17.
Postad 26 juni 2010 - 14:18
Tog bort.. Försökte göra om din bild lite Mange..Men mitt resultat blev så kasst.. Så tog bort ...
lek på du, bara kul med lite nya förslag och kunskap

Postad 26 juni 2010 - 14:22
Hela byggnaden är bygd i vinklar som man kan ta sig upp på men gäller att se upp så man inte snubblar, både på vinklarna o alla japaner

Postad 26 juni 2010 - 14:29
Så du nog vara glad för du fångat ställets storslagenhet så väl som du gjort.. För bilden visar ju det den bör .. Ser maffigt ut...!
Edit..
Har lite igen försökt trixa med bilden.. Attans vad den är svår denna bild.. Hua hua.... Mer o mer inser man hur svårfotad den måste vara...
Jag har aldrig som jag kan minnats försökt fota så mer enfärgade stora ytor någonsin... Det blir liksom att fösöka få kontraster på en stor parkering utan urskiljande av något slag..
Sorry massa ot ..

Bifogad fil(er)
Redigerat av mayro, 26 juni 2010 - 14:50.
Postad 26 juni 2010 - 18:15
Bifogad fil(er)
Postad 26 juni 2010 - 18:31

Eller en bättre fotograf

Postad 26 juni 2010 - 18:41

EDIT: Måste tillägga att jag gillar verkligen bilden och jag tycker att originalbilden är bäst hittills. Fina toner och häftigt motiv.
Redigerat av overhard, 26 juni 2010 - 18:51.
Postad 26 juni 2010 - 19:36

Bifogad fil(er)
Postad 26 juni 2010 - 20:00

Postad 26 juni 2010 - 20:08
Tack, det är enbart naturligt ljus på alla bilderna. Hade säker varit bra att använt reflexskärmar eller någon softskärm eller liknade för att få bort direktsol, men det är svårt att rigga upp för mycket för de rör på sig. Försökte att fånga de större sländorna över vattnet, men de vet precis hur lång tid de har på sig när de stannar upp och hovrar till de kan sticka iväg igen (precis den tiden det tar för kameran att ställa in skärpan men inte att hinna trycka av).Fin denna också. Om du använt blixt eller reflexskärm eller liknande på någon bild så kan du ju posta den bilden i ljussättningstråden och kan på så vis utnyttja utrymmet på minhembio bättre.
Postad 26 juni 2010 - 21:16
Postad 26 juni 2010 - 21:21

Här kommer en annan:

Redigerat av ThatSammyboy, 26 juni 2010 - 21:30.
Postad 26 juni 2010 - 21:51

Finns i större format här om nån känner sig manad..
Kommer lite fler strax från operan.
Vackra toner du fått till Sammyboy.
Postad 26 juni 2010 - 23:35

K-7 . 18-55wr . 1/100s . f/11.0 . ISO 100 . 18 mm
Postad 27 juni 2010 - 07:41

PS: Har ej Facebook, men endå...

Postad 27 juni 2010 - 09:34
Gillar dessa blommor!
Måste bara fråga. Vad kör du för objektiv? Gillar dina bilder!
Har du tryckt ner den blomman där eller växer den där??
Postad 27 juni 2010 - 09:55
Snyggt!En slända (som någon kanske märkt så har jag fotat sländor idag
)
Härliga bilder från dig Timpo!Gillar dessa blommor!
Postad 27 juni 2010 - 10:45

Postad 27 juni 2010 - 16:26
Postad 27 juni 2010 - 17:18
Man ska ju inte tro att det är pga fotograferna, så då måste det ju vara FF sensornBara en fundering. Är det fullformatssensorerna eller de lite finare objektiven som gör att bilderna från de med FF-kameror sticker ut lite grand i mängden? Jag tycker direkt man ser när Drey, Timpolainen, Hamsteren m fl postar att det är en väldigt krämig fin bokeh men samtidigt väldigt skarpt där det ska vara skarpt.

Postad 27 juni 2010 - 17:23
Timpolainen: Jag tror jag börjar gilla dina bilder mer och mer... Har du nån fanclub på Facebook man kan gå med i?
PS: Har ej Facebook, men endå...
Tackr

Måste bara fråga. Vad kör du för objektiv? Gillar dina bilder!
Har du tryckt ner den blomman där eller växer den där??
Canon EF-50 1,4/F + 5D mark-II, Tackar!! Nää jag tyckte faktiskt dit den

Väldigt bra bilder Timpo! Gillar nog den här blombilden bäst, är verkligen härliga färger i den, den översta whiskey-bilden i andra tråden är också jättebra. Hög kalité på de senaste bilderna
Kul att du gillr dem

Bara en fundering. Är det fullformatssensorerna eller de lite finare objektiven som gör att bilderna från de med FF-kameror sticker ut lite grand i mängden? Jag tycker direkt man ser när Drey, Timpolainen, Hamsteren m fl postar att det är en väldigt krämig fin bokeh men samtidigt väldigt skarpt där det ska vara skarpt.
Jo FF gör mycket tror jag! Dock har jag väl inge värsting objektiv i dessa bilder ett EF-50 1,4/F, som dock är väligt bra!
Redigerat av Timpolanen, 27 juni 2010 - 17:24.
Postad 27 juni 2010 - 17:41

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar