Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva Audio

3343 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Emotiva XPA-3 (Slutsteg) 1 8.75 (3) Inga priser
Emotiva XPA-5 (Slutsteg) 1 9.363636 (10) Inga priser
Emotiva UPA-7 (Slutsteg) 1 9 (4) Inga priser
Emotiva XPA-2 (Slutsteg) 2 9.055554 (17) Inga priser
Emotiva USP-1 (Försteg) 0 8.333332 (2) Inga priser
Emotiva ERC-1 (CD-spelare) 0 9 (4) Inga priser
Emotiva UPA-5 (Slutsteg) 1 7.25 (3) Inga priser
Emotiva UPA-1 (Slutsteg) 1 9 (4) Inga priser
Emotiva UMC-1 (Försteg) 3 8.833332 (5) Inga priser
Emotiva XPA-1 Gen1 (Slutsteg) 1 7.833332 (5) Inga priser
Emotiva ERD-1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Emotiva XDA-1 (DAC & hörlursförstärkare) 6 8.999998 (6) Inga priser
Emotiva UPA-2 (Slutsteg) 0 7.666666 (2) Inga priser
Emotiva XPA-1L (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-1 (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-2 (Slutsteg) 0 7.666666 (2) Inga priser
Emotiva XPR-5 (Slutsteg) 0 7.5 (1) Inga priser
Emotiva Stealth 6 (PA-system & högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva Stealth 8 (PA-system & högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva UMC-200 (Försteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XMC-1 (Försteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-300 (Slutsteg) 1 7.25 (3) Inga priser
Emotiva BasX A-150 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-100 (Förstärkare) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX MC-700 (Försteg) 4 7.25 (3) Inga priser
Emotiva BasX TA-100 (Förstärkare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
CD spelare modell mellan eller bättre (10 inlägg) 8 år sedan
LG 49UB820v ingen passthru för DD+ ? (0 inlägg) 9 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Hemmabio förstärkare till B&W CM10! (max 30,000kr) (52 inlägg) 11 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 11 år sedan
Ny Emotiva Umc-200 Vs Begagnad Marantz AV7005.. Försteg Hemmabio (4 inlägg) 12 år sedan
Försteg surround vad skiljer dessa åt ? (4 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 3008/5008 Vs 3009/5009 (109 inlägg) 12 år sedan
Slutsteg, försteg. Marantz (8 inlägg) 12 år sedan
Emotiva XDA-1 - High Performance External DAC (113 inlägg) 12 år sedan
Primare A30.3, Marantz MM8077 och Emotiva XPA-3 (10 inlägg) 12 år sedan
Emotiva UMC-1 (48 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
För-förstärkaren bränd (2 inlägg) 15 år sedan
Begagnade slutsteg (42 inlägg) 15 år sedan
Rotel RB-985MK II Vs. Emotiva XPA-2 (4 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare/slutsteg till B&W 804S + HTM3s (10 inlägg) 15 år sedan
Vilket slutsteg mellan Onkyo 805 och Yamaha Soavo1 frontar? (3 inlägg) 15 år sedan
Mindre slutsteg till B&W 683 (2 inlägg) 15 år sedan

Postad 23 August 2010 - 14:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
JAG personligen tycker att alla Sunfire basar jag hört, oavsett rum har låtit betydligt mycket sämre än t.ex. XTZW8 i fråga om ljudkvalitet... alltså är Sunfire ett lågvatten märke för min del... B)
Så jag tycker att du borde göra dig av med den... ;) men om du tycker att den låter utmärkt så är det ju såklart bra :)

Problemet som du har, det har att göra med så mycket mer än enbart det du nämner. Men det är i praktiken integrering mellan subb och frontar som brister vilket inte går att få med en sunfire bas. Det är liksom omöjligt att få en sunfire bas att spela på ett bra sätt, dom "låter" liksom bara... Och som kör sitt eget race och omöjliggör ett kontrollerat och balancerat ljud.

Subben saknar även möjligheter till att kompencera för problem med fasintegrationen vid delningen, vilket SVS har möjlighet till :)

Sedan så om du har möjlighet att dämpa första reflecerna och bakom frontarna så komerm ud får ett MYCKET bättre ljud och midbasen/ "draget" komemr att bli betydligt mycket bättre och samtidigt mindre vasst ljud vid höga ljudnivåer. Men detta utan att det för den saken skull försvinner någon diskantinformation eller att det skulle bli dovare...

Men det du kan börja med att testa är följande:

1: Dela allt recivern, går det att via switch stänga av filtret i Sunfire basen så gör detta ! I vilket fall som så ställ delningen på subben på "max"!

2: Testa att ändra fasen, 0 eller 180* enbart (inte steglöst även om möjligheten finns!) och ställ den på det läge som ger mest "slam" i ljudet.

3: testa att placera subben olika långt ut från bakväggen, kan räcka med några cm hit eller för at göra stor skillnad.

Edit: nu är detta j uen total sågning av Sunfire basarna, och hoppas du inte tar det som någon sågning av dig, en del tar illa upp av detta typen av inlägg men du verkar vettig så jag tror du tar det bra :D
Men, detta är i alal fall vad jag tycker om Sunfire subbar... dom spelar hyfsat djupt och ganska högt i litet format, men på bekostnad av alla ljudliga kvaliteter som liksom totalt saknas... B)

Redigerat av DVD-ai, 23 August 2010 - 14:27.

Postad 23 August 2010 - 14:37

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Problemet som du har, det har att göra med så mycket mer än enbart det du nämner. Men det är i praktiken integrering mellan subb och frontar som brister vilket inte går att få med en sunfire bas. Det är liksom omöjligt att få en sunfire bas att spela på ett bra sätt, dom "låter" liksom bara... Och som kör sitt eget race och omöjliggör ett kontrollerat och balancerat ljud.

Jag har hört och läst liknande kritik mot Sunfires olika subbar, men i recensionerna av just True Subwoofer Signature står det inte ett ord om detta. Jag har aldrig hört någon annan Sunfire Sub, så de vet jag inte hur de låter, men just TS Signature har fått lovord för att den är mycket bättre på att integrera musikaliskt än de övriga i sortimentet.

Nu har jag dessvärre inte mer underlag än detta att stödja mig på när det gäller just den delen. Det var efter att ha läst igenom många, många recensioner som jag valde just den.

Men vad du säger är att den biten som jag saknar ligger i gränslandet mellan huvudhögtalare och sub?

Sedan så om du har möjlighet att dämpa första reflecerna och bakom frontarna så komerm ud får ett MYCKET bättre ljud och midbasen/ "draget" komemr att bli betydligt mycket bättre och samtidigt mindre vasst ljud vid höga ljudnivåer. Men detta utan att det för den saken skull försvinner någon diskantinformation eller att det skulle bli dovare...

Gäller att göra detta på ett sätt som inte påverkar det estetiska isf, och som får plats. Frontarna står ganska nära väggen, av möbleringstekniska anledningar. :)

Men det du kan börja med att testa är följande:
1: Dela allt recivern, går det att via switch stänga av filtret i Sunfire basen så gör detta ! I vilket fall som så ställ delningen på subben på "max"!
2: Testa att ändra fasen, 0 eller 180* enbart (inte steglöst även om möjligheten finns!) och ställ den på det läge som ger mest "slam" i ljudet.
3: testa att placera subben olika långt ut från bakväggen, kan räcka med några cm hit eller för at göra stor skillnad.

Redan gjort! :)
När jag pillade med fasjusteringen hörde jag faktiskt inte jättemycket skillnad, så den fick återgå till 0 grader, där den är inkalibrerad. Förstärkaren har en fasjustering som del av kalibreringen om jag inte missminner mig, så det kan vara att den löste det på bästa sätt där.

Jag är fullt medveten om att det går att göra massor med rummet på olika sätt, och jag vill gärna göra det, men det får bli en stor runda med sådant när jag kan göra det ordentligt i ett dedikerat lyssningsrum. Just nu försöker jag få så mycket som möjligt ur det med de förutsättningar som finns, på gott och ont.

Men tråden handlar om Emotiva, så för att återgå till ontopic istället för mitt egna personliga lyxproblem, är rekommendationen att inte bekymmra mig om ett slutsteg i det här skedet?

Redigerat av Sigma78, 23 August 2010 - 14:38.

Postad 23 August 2010 - 17:33

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Sigma78, jag hade också lite problem med mid-basen men efter mitt XPA-5 inköp saknas det verkligen inte kraftresurser i det området. :)

Jag testade att kalibrera med min LX81:a med slutsteget inkopplat och jag vet itne riktigt vad Pioneers ingenjörer har för ljudideal men det blev inte bättre. Möjligen får MCACC problem när ett externt slutsteg är inkopplat. Jag kör just nu DIRECT läge (inte PURE DIRECT då det läget bortser från att jag satt mina frontar som SMALL) och MCACC off och det låter kanon i tvåkanals musiklyssning! Det som återstår är att kalibrera ljudvolymen per kanal med Manual mode på MCACC:n.

Jag tycker det lät mycket bra när man kollade på filmer med 5.1 ljudspår även innan jag hade slutsteget men det är helt klart mer punch nu.

Att sen steget ser lite hemmapulat ut är en annan femma, men jag har noggrannt gömt det i ett skåp där det får stå och svettas.

Mina högtalare är lite mer svårdrivna än dina (Dynaudio X16) men jag tror att steget ändå skulle innebära ett lyft för dig.

Postad 23 August 2010 - 18:17

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag har också lite förväntningar/förhoppningar på vad XPA-2 kan ge basen. Nu är steget skickat. Återkommer med intryck.

Postad 23 August 2010 - 20:34

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Phew! Lyckades precis ändra ordern till 2 UPA-1 istället för XPA-2 precis innan den skickades iväg.
Såg vad ni skrev om dem, och beslöt mig för att vara nöjd med 200 watt. Alternativet hade varit XPA-1 ...

Ibland är det svårt att välja. :)

Postad 23 August 2010 - 23:17

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Någon som har koll på hur karaktären är på emotiva jämfört med Rotel hade ett RB-1582 hemma på test tyckte inte alls om det ljudet till mina högtalare ????

Postad 24 August 2010 - 00:07

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Någon som har koll på hur karaktären är på emotiva jämfört med Rotel hade ett RB-1582 hemma på test tyckte inte alls om det ljudet till mina högtalare ????

Inte direkt, eller snarare...inte än. Om några dagar har jag nog bildat mig en hyfsad uppfattning. Men finns nog flera här som haft Rotel steg innan Emotiva :)

Postad 24 August 2010 - 07:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har hört och läst liknande kritik mot Sunfires olika subbar, men i recensionerna av just True Subwoofer Signature står det inte ett ord om detta. Jag har aldrig hört någon annan Sunfire Sub, så de vet jag inte hur de låter, men just TS Signature har fått lovord för att den är mycket bättre på att integrera musikaliskt än de övriga i sortimentet.

Nu har jag dessvärre inte mer underlag än detta att stödja mig på när det gäller just den delen. Det var efter att ha läst igenom många, många recensioner som jag valde just den.

Men vad du säger är att den biten som jag saknar ligger i gränslandet mellan huvudhögtalare och sub?

Gäller att göra detta på ett sätt som inte påverkar det estetiska isf, och som får plats. Frontarna står ganska nära väggen, av möbleringstekniska anledningar. :)

Redan gjort! :)
När jag pillade med fasjusteringen hörde jag faktiskt inte jättemycket skillnad, så den fick återgå till 0 grader, där den är inkalibrerad. Förstärkaren har en fasjustering som del av kalibreringen om jag inte missminner mig, så det kan vara att den löste det på bästa sätt där.

Jag är fullt medveten om att det går att göra massor med rummet på olika sätt, och jag vill gärna göra det, men det får bli en stor runda med sådant när jag kan göra det ordentligt i ett dedikerat lyssningsrum. Just nu försöker jag få så mycket som möjligt ur det med de förutsättningar som finns, på gott och ont.

Men tråden handlar om Emotiva, så för att återgå till ontopic istället för mitt egna personliga lyxproblem, är rekommendationen att inte bekymmra mig om ett slutsteg i det här skedet?

ok, har inte hört just den modellen, tror jag... men dock 4 av deras övriga "större" modeller och 2 av gångerna även 2st i samma rum. Men som sagt, mina upplevelser säger inget om hur det låter hos dig och hur du tycker att det låter :)
bara att jag inte gillar det jag hört hitils av Sunfire, förutom att dom är sjukt imponerande i fråga om ljudtryck och djupbas ur den lilla lådan, tror det e svårt att slå dom på just ljudtryck/djupbas i förhållande till lådstorleken.

Jo, åter till topic :)

Jag tvivlar starkt på at det blir bätttre genom att du köper nytt slutsteg. Om man har dåliga däck på bilen (dåligt grepp), hjälper det att byta till starkare motor då. Inte en klockren liknelse men förhållandet är ungefär det samma... alltså skevt... :D
Ditt problem ligger på helt andra plan områden, akustik fix i kombination med intrimmning av placering av högtalare skulle nog kunna göra mycket.

Men satsa på detta med absorbenter bakom frontarna, det är första och viktigaste steget som dessutom inte behöver se så jäkla illa ut bara man använder sin fantasin och väcker designern inom sig... B)

Så, köpa XPA-5: NEJ!
bygga absorbenter: JA!!!!!!!! :)

Sugen på tips och trix så finns jag på PM ;)

Postad 24 August 2010 - 07:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag tycker den är ganska lika... kan dock inte göra någon "riktig" jämnförelse då jag inte har kvar Rotel steget...

Har haft följande rotel steg.
2 st RB870BX
1st RB980BX
1st RB1070

Och det är ju framförallt RB1070 som är ritkigt trevlig av dessa Rotel steg, hade steget dock bara hemma till låns en snabbis (ca 1 vecka) när jag fortfarande hade iPs och ProfundusP-4.
Jag tycker att Emotivan har dock mer att ge och dynamiken upplevs som bättre, samma sak med Meridian G55'an jag hade, även den upplevdes ha betydligt mycket bättre dynamik än rotel steget. Men detta kan ju bero på att båda XPA-2 och G55 lämnar mer än dubbla effekten mot Rotel RB1070...

Sedan så är det något mer som är lite annorlunda mot rotel'n i distant och övre mellanregister, men kan inte sätta fingret på vad... Och här är jag ganska övertygad om att det har mycket att göra med bytet av högtalare...

Meridian G55'an är i alla fall bättre än Rotel RB1070, tycker jag...
och Emotivan är i nivå med G55'an (typ..) men upplevs ha mer resurser när man verkligen krämar på ordentligt, är dock inte säker.... skulle vilja ha kvar G55'an och jämföra lite.. :)

Postad 24 August 2010 - 08:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ligger verkligen den delen av basen som jag saknar så lågt som under 80Hz? Jag trodde att den låg i det område som frontarna spelade. Den djupaste basen, vid explosioner och liknande har jag så det räcker och blir över... basen är nerskruvad till cirka 10-15% volym för att inte hela rummet ska skaka och glasen gå sönder när det exploderar ordentligt. Höjer jag den mer blir det obalanserat mot resten av upplevelsen, då tar basen över. Tycker jag.

Jag börjar helt ärligt fundera på att sälja av alla mina nio subbar och köpa antingen en Sunfire, eller en Proson Rumble 8, för såna ljudtyck som folk beskriver att en ensam Sunfire eller Proson R8 klarar av att leverera klarar inte mina nio av att spela ens om jag skulle pressa dom till bristningsgränsen.

EDIT: Sorry för OT...

Redigerat av Bakerman, 24 August 2010 - 08:33.

Postad 24 August 2010 - 08:39

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Jag börjar helt ärligt fundera på att sälja av alla mina nio subbar och köpa antingen en Sunfire, eller en Proson Rumble 8, för såna ljudtyck som folk beskriver att en ensam Sunfire eller Proson R8 klarar av att leverera klarar inte mina nio av att spela ens om jag skulle pressa dom till bristningsgränsen.

EDIT: Sorry för OT...

Hahahaaa. :) Eller så köper man de där grymma grejorna som dom försöker pracka på en på Siba osv. Dom är ju också fantastiskt grymma om man lyssnar på säljarnas snack :)

SO sorry sorry för ot

Postad 24 August 2010 - 08:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Mehhh, nu är ni ju lite dryga ändå.... :)

Postad 24 August 2010 - 10:48

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Mcacc / audyssey / ypaq och allt annat crap förstör ljudet totalt.....kör med den skiten avstängd så låter det bättre helt enkelt. Dessa funktioner är helt sjukt överreklamerade.

Sigma78, jag hade också lite problem med mid-basen men efter mitt XPA-5 inköp saknas det verkligen inte kraftresurser i det området. :)

Jag testade att kalibrera med min LX81:a med slutsteget inkopplat och jag vet itne riktigt vad Pioneers ingenjörer har för ljudideal men det blev inte bättre. Möjligen får MCACC problem när ett externt slutsteg är inkopplat. Jag kör just nu DIRECT läge (inte PURE DIRECT då det läget bortser från att jag satt mina frontar som SMALL) och MCACC off och det låter kanon i tvåkanals musiklyssning! Det som återstår är att kalibrera ljudvolymen per kanal med Manual mode på MCACC:n.

Jag tycker det lät mycket bra när man kollade på filmer med 5.1 ljudspår även innan jag hade slutsteget men det är helt klart mer punch nu.

Att sen steget ser lite hemmapulat ut är en annan femma, men jag har noggrannt gömt det i ett skåp där det får stå och svettas.

Mina högtalare är lite mer svårdrivna än dina (Dynaudio X16) men jag tror att steget ändå skulle innebära ett lyft för dig.

Postad 24 August 2010 - 15:21

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Jag bytte från 1582 till XPA-2, upplevde att mellanregistret blev bättre likaså botten registret.

Postad 24 August 2010 - 16:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Mehhh, nu är ni ju lite dryga ändå.... :)

Varför ?? Jag klarar inte av att spela sönder saker i rummet med ren bas som folk beskriver ??
Måste vara skithäftigt att ha sån bas så att rutorna spricker, och dricksglasen på bordet exploderar av rent ljudtryck från basen. Att man ser väggarna svänger en decimeter när man basar på lite..
Proson Rumble 8 är ju ett sjukt prisvärt alternativ för sån brutal bas.
Sunfires subbor måste ju också vara bra om man nästan dör av att dra på mer än 20% av kapaciteten.

Det jag vill ha sagt är att det är skillnad på kvalitet och kvantitet.. Dessutom tror jag folk överdriver ganska friskt...
Skulle vara kul att lyssna hemma hos någon som har någon av dessa och beskriver ljudet på detta sätt... :)

Men nu är det slut på OT för mej i denna tråd. Om någon önskar fortsätta kan vi ta det i min gamla tråd.
Jag drar igång där nu...

Postad 24 August 2010 - 17:28

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Sigma78, jag hade också lite problem med mid-basen men efter mitt XPA-5 inköp saknas det verkligen inte kraftresurser i det området. :D

Tack för input! Att du har nästan en likadan förstärkare som jag har och upplever ett lyft är extra intressant.

ok, har inte hört just den modellen, tror jag... men dock 4 av deras övriga "större" modeller och 2 av gångerna även 2st i samma rum. Men som sagt, mina upplevelser säger inget om hur det låter hos dig och hur du tycker att det låter :)

Och eftersom jag inte har hört några andra sunfires alls, så saknar vi helt enkelt info för att komma längre just nu :)
Jag är rädd att testlyssna för mycket och riskera att inte längre vara nöjd med något jag är nöjd med nu :)

Jag tvivlar starkt på at det blir bätttre genom att du köper nytt slutsteg. Om man har dåliga däck på bilen (dåligt grepp), hjälper det att byta till starkare motor då. Inte en klockren liknelse men förhållandet är ungefär det samma... alltså skevt... :D
Ditt problem ligger på helt andra plan områden, akustik fix i kombination med intrimmning av placering av högtalare skulle nog kunna göra mycket.

Om liknelsen stämmer så har du ju helt rätt. Sen har jag svårt att avgöra vad som kan bli bättre... jag var väldigt nöjd med mina förra högtalare, ett par TDL RTL-3, förutom att de blev klart vassa i diskanten vid högre volymer, speciellt kvinnliga röster. När jag bytte till mina nuvarande blev inte bara det bättre, utan allt annat också, som jag inte visste att jag saknade.... ljudbilden blev mycket mer fångande på något sätt. Jag fick nästan tårar i ögonen av scenen i LotR när alverna lämnar midgård, den känslan kunde inte mina gamla återge. Likaså de stora slagen blev mycket intensivare och "verklighetstrogna". Jag sitter säkert i samma sits nu, och vet inte vad som egentligen kan bli bättre, men visst är det skillnad på mitt ljud och det i en högkvalitativ biosalong, eller en livekonsert med en artist som har bra grejor med sig.

Jag märker när det blir bättre, men jag har inte riktigt den rutinen att sätta ord på det som många av er andra har, eller att säga vad som saknas i en anläggning.

Men satsa på detta med absorbenter bakom frontarna, det är första och viktigaste steget som dessutom inte behöver se så jäkla illa ut bara man använder sin fantasin och väcker designern inom sig... B)

Så, köpa XPA-5: NEJ!
bygga absorbenter: JA!!!!!!!! :)

Sugen på tips och trix så finns jag på PM B)

Inte alls omöjligt att jag hör av mig längre fram angående det :)
Nu tittade jag iofs främst på XPA-2 eller XPA-3, men jag tror att ditt råd var helt generellt menat.

Jag har faktiskt bara läst innantill när det gäller de siffrorna, så ställ mig inte ansvarig för om de inte stämmer. ;) Vad jag däremot vet är att jag tycker att det blir för mycket av den allra lägsta basen om jag skruvar upp volymen på subben mer. Det kan bero på att väggarna och golven i min lägenhet gärna svänger med eller något annat, jag vet inte. Grannen precis under kom upp en gång och sa att de knappt kunde prata i normal samtalston när vi tittade på ett av de stora slagen i Konungens återkomst... det var jobbigt sa han, för hans föräldrar var på besök och de behövs småskrika för att höra varande på olika sidor bordet. Så lite pulver är det i den iallafall. Även på 15% volym.
Till saken hör att det här huset är lite dåligt byggt map bland annat isolering.

Nu har jag åtminstone fått lite argument att inte springa i full fart till emotiva och beställa, skönt det. Sen får vi se om jag kan stå emot ifall de kommer med ett alldeles för bra erbjudande under/inför emofesten...

Jag skulle bli mäkta irriterad om jag inte köper och emotiva framöver inser hur billiga de är, och höjer priserna till de nivåer där de andra tillverkarna ligger... eller inte längre tillåter beställningar till Sverige för att de har fått en svensk distributör som tar ut helt andra priser.

Voyne, voyne :D

Redigerat av Sigma78, 24 August 2010 - 17:28.

Postad 24 August 2010 - 17:41

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Rotel 1582 sägs vara mer eller mindre identisk med gamla 1080/991. Du kommer garanterat inte kunna höra någon skillnad mellan dessa och XPA-2 (om man bortser ifrån eventuell inbillning). Rotel levererar runt 220w rms 8ohm (specad till 200w) och Emotiva levererar runt 260w rms 8ohm enligt deras datablad (specad till 300w). Rotel levererar enormt bra enda ner till 2 och 1ohm, vet inte hur Emotiva beter sig i det läget. Båda är väldigt bra om man tycker om slutsteg som inte färgar. Välj Emotiva om du föredrar deras design och givetvis det lägre priset. Däremot får man stå ut med att det är lite krångligare att beställa och risken för krångel om det blir skadat på vägen. Dessutom står man väl utan garanti? För man skickar ju knappast ett sådant slutsteg fram och tillbaka till USA för service. Och bryr man sig inte om garantin så kan man hitta ett begagnat 991 för runt 5000-6000:- på begagnatmarknaden.

Som sagt, suveräna slutsteg - mycket effekt, bra priser och färgar inte signalen.

Edit: Eller så kan man göra som en vän till mig. Han köpte ett XPA-2 och hittade sedan en dansk som bytte sitt Rotel 1090 rakt av mot XPA-2. :)

Redigerat av Unregisteredffae06bb, 24 August 2010 - 17:50.

Postad 24 August 2010 - 17:42

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ja det är få steg jag varit lika nöjd med... Meridian g55 och Rotel RB1070'an är väll dom jag kan komma på... :)
Men denna är kraftigare än någon av redan nämda och låter (tycker jag) lika bra så detta måste nog vara min favorit av dom alla, än så länge :) får se när "nyhetens behag känslan" har lagt sig... :)

Kan den levera lika kraftigabas på låg volym som hög och då vid mycket låg volym .

Postad 24 August 2010 - 18:13

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Jag bytte från 1582 till XPA-2, upplevde att mellanregistret blev bättre likaså botten registret.

Tycker inte du att RB-1582 ger en ganska platt och tråkig ljudbild det upplevde jag iallafall tycker att min gamla Onkyo 905 spelade bättre då kanske emotiva kan vara nåt har nyligen bytt högtalare ett par Canton Ref 3.2 o dom tål ju en del effekt

Postad 24 August 2010 - 18:21

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Nu har jag åtminstone fått lite argument att inte springa i full fart till emotiva och beställa, skönt det. Sen får vi se om jag kan stå emot ifall de kommer med ett alldeles för bra erbjudande under/inför emofesten...

Jag skulle bli mäkta irriterad om jag inte köper och emotiva framöver inser hur billiga de är, och höjer priserna till de nivåer där de andra tillverkarna ligger... eller inte längre tillåter beställningar till Sverige för att de har fått en svensk distributör som tar ut helt andra priser.

Voyne, voyne :)

De är riktigt medvetna om sin prisbild och affärsídén bygger i grunden inte på distributörer, så finns ingen anledning att oroa sig

Postad 24 August 2010 - 18:25

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

De är riktigt medvetna om sin prisbild och affärsídén bygger i grunden inte på distributörer, så finns ingen anledning att oroa sig

Låter mycket bra! :)

Postad 24 August 2010 - 18:27

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Rotel 1582 sägs vara mer eller mindre identisk med gamla 1080/991. Du kommer garanterat inte kunna höra någon skillnad mellan dessa och XPA-2 (om man bortser ifrån eventuell inbillning). Rotel levererar runt 220w rms 8ohm (specad till 200w) och Emotiva levererar runt 260w rms 8ohm enligt deras datablad (specad till 300w). Rotel levererar enormt bra enda ner till 2 och 1ohm, vet inte hur Emotiva beter sig i det läget. Båda är väldigt bra om man tycker om slutsteg som inte färgar. Välj Emotiva om du föredrar deras design och givetvis det lägre priset. Däremot får man stå ut med att det är lite krångligare att beställa och risken för krångel om det blir skadat på vägen. Dessutom står man väl utan garanti? För man skickar ju knappast ett sådant slutsteg fram och tillbaka till USA för service. Och bryr man sig inte om garantin så kan man hitta ett begagnat 991 för runt 5000-6000:- på begagnatmarknaden.

Som sagt, suveräna slutsteg - mycket effekt, bra priser och färgar inte signalen.

Edit: Eller så kan man göra som en vän till mig. Han köpte ett XPA-2 och hittade sedan en dansk som bytte sitt Rotel 1090 rakt av mot XPA-2. :)

Emotiva ger fem års garanti på alla förstärkare

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 24 August 2010 - 18:39.

Postad 24 August 2010 - 18:39

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Tycker inte du att RB-1582 ger en ganska platt och tråkig ljudbild det upplevde jag iallafall tycker att min gamla Onkyo 905 spelade bättre då kanske emotiva kan vara nåt har nyligen bytt högtalare ett par Canton Ref 3.2 o dom tål ju en del effekt

Jo lite åt det hållet, ljudet vaknade på ett annat sätt med Xpa-2an.
Körde lite A/B jämförelse mellan dom 2, och det blev bättre med Xpa-2 tyckte !!JAG!!.

Postad 24 August 2010 - 18:42

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Jo lite åt det hållet, ljudet vaknade på ett annat sätt med Xpa-2an.
Körde lite A/B jämförelse mellan dom 2, och det blev bättre med Xpa-2 tyckte !!JAG!!.

Men om nu Rotelsteget kan mätas vara neutralt, betyder det då att Emotivasteget färgar ljudet till din fördel eftersom du tycker det låter bättre?

Postad 24 August 2010 - 18:46

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Men om nu Rotelsteget kan mätas vara neutralt, betyder det då att Emotivasteget färgar ljudet till din fördel eftersom du tycker det låter bättre?

Om det färgar eller inte färgar låter jag vara osagt, JAG tyckte det lät bättre och bytte.

Postad 24 August 2010 - 18:57

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Om det färgar eller inte färgar låter jag vara osagt, JAG tyckte det lät bättre och bytte.

Bra anledning.
Hur fungerar storleken? Tyckte själv 1582 var ett AS, passar ens Emotiva i normala möbler?

Postad 24 August 2010 - 18:58

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Emotiva mäter och "låter" neutralt också. De är omöjliga att skilja åt under kontrollerde former. Hör man skillnad så beror det på andra saker, det kan vara så enkelt som att de vid en A/B jämförelse skiljer några delar av en dB. Det är mer som spelar in än att bara volymkontrollen står på samma siffra.

jonte83 - 5 års garanti säger du. Hur nyttjar du den? Skickar du den till USA med allt vad det innebär eller har de avtal med någon Svensk servicefirma?

Postad 24 August 2010 - 19:03

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Bra anledning.
Hur fungerar storleken? Tyckte själv 1582 var ett AS, passar ens Emotiva i normala möbler?

XPA2 var faktiskt större och tyngre än vad jag föreställde mig när jag beställde, fick precis in XPA3 i min bänk som har samma mått som 2an. Har dock inte orkat flytta ner XPA2 ännu, väntar tills jag fått ny proccesor och ändå skall gräva runt i ormboet. :)

Postad 24 August 2010 - 19:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

XPA2 var faktiskt större och tyngre än vad jag föreställde mig när jag beställde, fick precis in XPA3 i min bänk som har samma mått som 2an. Har dock inte orkat flytta ner XPA2 ännu, väntar tills jag fått ny proccesor och ändå skall gräva runt i ormboet. :)

Vad för processor har du valt om man får fråga?

Postad 24 August 2010 - 19:08

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Vad för processor har du valt om man får fråga?

Blir nog Integra 80.2, vi säljer Integra på jobbet. Jobbar med custom installationer :)

Postad 24 August 2010 - 19:12

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Ok, verkar vara poppis med Onkyo och Integra till dessa steg när det verkar dröja med Emotiva's egna bra försteg.

Postad 24 August 2010 - 19:16

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Ja det är lite synd att UMC1 skulle vara så svår att få ordning på, gjorde ju så att XMC1 fick skjutas fram i tiden.

Postad 24 August 2010 - 20:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Och eftersom jag inte har hört några andra sunfires alls, så saknar vi helt enkelt info för att komma längre just nu :)
Jag är rädd att testlyssna för mycket och riskera att inte längre vara nöjd med något jag är nöjd med nu :)

Om liknelsen stämmer så har du ju helt rätt. Sen har jag svårt att avgöra vad som kan bli bättre... jag var väldigt nöjd med mina förra högtalare, ett par TDL RTL-3, förutom att de blev klart vassa i diskanten vid högre volymer, speciellt kvinnliga röster. När jag bytte till mina nuvarande blev inte bara det bättre, utan allt annat också, som jag inte visste att jag saknade.... ljudbilden blev mycket mer fångande på något sätt. Jag fick nästan tårar i ögonen av scenen i LotR när alverna lämnar midgård, den känslan kunde inte mina gamla återge. Likaså de stora slagen blev mycket intensivare och "verklighetstrogna". Jag sitter säkert i samma sits nu, och vet inte vad som egentligen kan bli bättre, men visst är det skillnad på mitt ljud och det i en högkvalitativ biosalong, eller en livekonsert med en artist som har bra grejor med sig.

Jag märker när det blir bättre, men jag har inte riktigt den rutinen att sätta ord på det som många av er andra har, eller att säga vad som saknas i en anläggning.

Inte alls omöjligt att jag hör av mig längre fram angående det :)
Nu tittade jag iofs främst på XPA-2 eller XPA-3, men jag tror att ditt råd var helt generellt menat.

Jag har faktiskt bara läst innantill när det gäller de siffrorna, så ställ mig inte ansvarig för om de inte stämmer. :) Vad jag däremot vet är att jag tycker att det blir för mycket av den allra lägsta basen om jag skruvar upp volymen på subben mer. Det kan bero på att väggarna och golven i min lägenhet gärna svänger med eller något annat, jag vet inte. Grannen precis under kom upp en gång och sa att de knappt kunde prata i normal samtalston när vi tittade på ett av de stora slagen i Konungens återkomst... det var jobbigt sa han, för hans föräldrar var på besök och de behövs småskrika för att höra varande på olika sidor bordet. Så lite pulver är det i den iallafall. Även på 15% volym.
Till saken hör att det här huset är lite dåligt byggt map bland annat isolering.

Voyne, voyne :)

Haha, ja mycket att fundera över... :D

Edit: Eller så kan man göra som en vän till mig. Han köpte ett XPA-2 och hittade sedan en dansk som bytte sitt Rotel 1090 rakt av mot XPA-2. ;)

Oj oj... jag skulle inte säga nej någonsin till att byta mitt XPA-2 mot ett 1090... :D

Kan den levera lika kraftigabas på låg volym som hög och då vid mycket låg volym .

Ja, steget presterar mycket bra B)

Postad 24 August 2010 - 20:34

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Emotiva mäter och "låter" neutralt också. De är omöjliga att skilja åt under kontrollerde former. Hör man skillnad så beror det på andra saker, det kan vara så enkelt som att de vid en A/B jämförelse skiljer några delar av en dB. Det är mer som spelar in än att bara volymkontrollen står på samma siffra.

jonte83 - 5 års garanti säger du. Hur nyttjar du den? Skickar du den till USA med allt vad det innebär eller har de avtal med någon Svensk servicefirma?

Du har förmodligen lusläst Emotivas hemsida vid det här laget, så jag låter det vara osagt.

Postad 24 August 2010 - 21:35

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Du har förmodligen lusläst Emotivas hemsida vid det här laget, så jag låter det vara osagt.

Faktiskt inte, men fick gå in och läsa nu,

"2. If service is required, the cost of shipping to us and return shipping is the sole responsibility of the end user. Should you choose to have the servicing done locally, we will offer any needed technical support by email or phone, as well as send any necessary replacement parts."

Det innebär att man i praktiken inte har någon garanti. Att betala frakt fram och tillbaka blir för dyrt och att lämna den lokalt blir lika dyrt som om man inte har garanti, detta då komponenter rent generellt är 5-10% av servicekostnaden vid rep av sådana här produkter.

Men det är väldigt sällan som slutsteg faktiskt pajar (om man inte har ett NAD 208..), men man ska vara medveten om risken.

Postad 25 August 2010 - 07:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, jag är i alla fall medveten om den och hoppas på att mitt steg ska vara min trogne vänn och inte bråka med mig. :rolleyes:

Postad 25 August 2010 - 09:48

Unregistered9be8ce96
  • Unregistered9be8ce96
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Lite fundersam. Tyckte mig läsa ett par sidor tillbaka att två UPA-1 skulle vara lämpligare till mindre högtalare än ett XPA-2. Detta enligt Emotiva själva. Om man bortser ifrån de ~150$ som skiljer alternativen åt, vilket är bäst? Trodde det var "the more the merrier" när det kom till effekt? :rolleyes:

Jag själv har ett par B&W DM683 för tillfället och gissar att dessa inte skulle ha något emot ett XPA-2. Dock så funderar jag på att återgå till stativare (pga flytt i jul). Sneglar lite åt dynaudio hållet och de ska väll inte vara helt lättdrivna heller. Lite konfunderad..

Postad 25 August 2010 - 10:02

clabbe69
  • clabbe69
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Lite fundersam. Tyckte mig läsa ett par sidor tillbaka att två UPA-1 skulle vara lämpligare till mindre högtalare än ett XPA-2. Detta enligt Emotiva själva. Om man bortser ifrån de ~150$ som skiljer alternativen åt, vilket är bäst? Trodde det var "the more the merrier" när det kom till effekt? :rolleyes:

Jag själv har ett par B&W DM683 för tillfället och gissar att dessa inte skulle ha något emot ett XPA-2. Dock så funderar jag på att återgå till stativare (pga flytt i jul). Sneglar lite åt dynaudio hållet och de ska väll inte vara helt lättdrivna heller. Lite konfunderad..

Det finns de som testat UPA mot XPA, finns lite omdömen om det på Emotivas forum.
Själv valde jag UPA-1 dels för att jag tyckte det skulle räcka till mina B&W 685:or och dessutom för att de är lite mer "lättmöblerade" än XPA besten :)

Postad 25 August 2010 - 10:40

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Ett par UPA-1 hade inte haft några som helst problem att driva ett par 683'or. Där är en liten effektskillnad och XPA-2 är aningen mer "oomphh!" :unsure: Vi snackar dock fortfarande 200W monoblocks effekt.

Jag personligen valde UPA-1 för att de är lättare att möblera, effekten räcker och blir över till mina högtalare. Länkar till en tråd där lite lyssningsintryck framförts mellan UPA-1/XPA-2/RPA-2, tror du blir nöjd vad du än väljer :)

http://www.emotivalo...d...2463&page=1

Redigerat av Unregistered46986fd8, 25 August 2010 - 10:41.

Postad 25 August 2010 - 11:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag hade tagit XPA-2, enbart för at dtet är et tsteg som jag vet presterar på topp och dessutom en mycket genomtängt konstruktion på flera sätt.
Mono blocken är säker bra, har dock 0 erfarenhet av dom... :)

Postad 25 August 2010 - 19:43

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jag vet faktiskt inte... :blush:
en rippad skiva av Henrik (pungvinlakri/ Sanjuro på faktiskt) och inga namn på låtarna eller artist... ;)

Inga problem med högdynamiskt material, till det mesta musik så är jag inte nära att tända dom röda dioderna innan jag vill ut ur rummet, men till "viss" musik så är det inga som helst problem :P
testade att spela några med ynamiskt komprimerade låtar och på samam volym, va löjligt högt, så att man inte ville vara kvar i rummet, men det lät inte dåligt och inga testen på att något ville ge upp ;)

Absolut !

träffa folk är roligt, halva vitsen med att åka över till någon och lyssna :)

Jag vet vad låtarna heter .... :D

På skivan finns följande låtar:

1) Jan Akkerman - Am i Losing You
2) Marilyn Mazur - Drum Impro
3) George Duke
4) George Duke - It's on
5)The Eagles Hotell Californa (Live)
6) Prince - Dear Mr Man
7) Tricycle - Flim & The BBs
8) Jennifer Warnes - Rock You Gently
9) Les Enfois - Le Bal
10) The Yuri Honing Trio - Walking On The Moon
11) O-Zone Percussion Group - Jazz Variants
12) The Eagles - Last Time in Town
13) The Eagles - Fast Company

Flera spår är riktigt roliga ....Bra Dynamik osv

Redigerat av SunfireTHX, 26 August 2010 - 06:26.

Postad 25 August 2010 - 21:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Tackar ;)

Postad 25 August 2010 - 23:30

Unregistered9be8ce96
  • Unregistered9be8ce96
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tusen tack för hjälpen! Blir att lura på detta ett tag till. Bor i studentrum och känner att xpa-2 kan vara aningen svårmöblerad, men här kommer man ju inte bo för evigt.. Bah! blir galen på detta :P

Kan vara vettigt att vänta tills "Emofest" och hoppas på något bra erbjudande kanske? Om inte annat så får man lite mer betänketid ;)

Postad 26 August 2010 - 06:24

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Tackar ;)

NP

( O-Zone Percussion Group - Jazz Variants - är den "beryktade" trumlåten )

:P

Postad 26 August 2010 - 07:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tackar ;)

jaha, du hade redan fått reda på.. :P
aja, men mitt PM kan ju vara lite informativt i alla fall :D

Tusen tack för hjälpen! Blir att lura på detta ett tag till. Bor i studentrum och känner att xpa-2 kan vara aningen svårmöblerad, men här kommer man ju inte bo för evigt.. Bah! blir galen på detta ;)

Kan vara vettigt att vänta tills "Emofest" och hoppas på något bra erbjudande kanske? Om inte annat så får man lite mer betänketid :P

hehe, klart du ska ha ett XPA-2... :D

NP

( O-Zone Percussion Group - Jazz Variants - är den "beryktade" trumlåten )

:)

Njaa, den låten jag tänker på är nr 2 :blush:

Postad 26 August 2010 - 07:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Crill: jag ser att du läser ;)

nr 2 är en låt att tippsa brorsan om, den kommer att vara mycket mäktig (omskakande/ chockande) upplevelse hemma hos honom. säg åt honom att köra den på volum -7... :P

Postad 26 August 2010 - 07:42

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Haha! Jag sa ju att jag är en lurker! Men det går tydligen inte att undkomma er "forumproffs" ;)

Nästa gång du kommer upp till Kramfors så får du ta med den där skivan. Verkar vara en trevlig blandning med låtar!

Postad 26 August 2010 - 12:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kan du räkna med... ;)

Postad 26 August 2010 - 13:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ALLA som har EMOTIVA elektronik (såklart även högtalare ;)), IN OCH SKRIV !!! :P

TRÅD !

Redigerat av DVD-ai, 26 August 2010 - 13:05.

Postad 27 August 2010 - 06:43

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Tror ni det blir några EMOFEST priser? Ingen som läst eller hört rykten?

Det skall in ett XPA-2 hos mig, eller om någon känner sig missnöjd så släng väg ett mail till mig =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.