![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 07 januari 2011 - 08:25
Postad 07 januari 2011 - 08:54
Vi är flera här på forumet som köpt Knosti och den fungerar kanonbra. För priset finns knappast något bättre.Har beslutat mig för att inhandla en skivtvätt. Vet att det har diskuterats olika skivtvättar längre bak i tråden men jag känner mig lite lat och slänger ut frågan, vilken skall man köpa?
Är nedan Knosti den man skall satsa på?
Knosti Disco Antistat
Men... du köper den mycket billigare i Tyskland. Kolla på eBay efter Knosti. Jag hittade min hos Hifi-house för €36 och den levereras till dörren.
Redigerat av tomano58, 07 januari 2011 - 08:58.
Postad 07 januari 2011 - 09:04
Vi är flera här på forumet som köpt Knosti och den fungerar kanonbra. För priset finns knappast något bättre.
Men... du köper den mycket billigare i Tyskland. Kolla på eBay efter Knosti. Jag hittade min hos Hifi-house för €36 och den levereras till dörren.
Tack för tipset! Det blir till att beställa med en gång

Postad 07 januari 2011 - 13:26
Kan alltså vara all ide att köpa 2 set tvättar då 2 kar behövs, tvättvätska & torkställ kan man inte få för mycket av.
Vissa Tyska handlare ligger även ute på ebay.co.uk - som ibland har ännu lägre priser än på ebay.de
länk:
http://cgi.ebay.co.u...=item20b62fc690
Jag köpte 2 set härifrån, tror jag betalade ca £15 för frakten (dhl)
Redigerat av Jörgen A., 07 januari 2011 - 16:48.
Postad 08 januari 2011 - 09:09
Själv har jag varit sugen på skivtvätten från VPI eller Knosti, men det blir lite väl dyrt. Jag har gått över alla mina vinylskivor med Knostin och många gånger har jag upplevt en klar förbättring.
Postad 08 januari 2011 - 11:51
Som sagt det kostar lite mer med två st kar.
Själv har jag varit sugen på skivtvätten från VPI eller Knosti, men det blir lite väl dyrt. Jag har gått över alla mina vinylskivor med Knostin och många gånger har jag upplevt en klar förbättring.
Jag har många skivor i min samling som är värda långt över 1000:- styck.
2 kompletta knosti set inkl. frakt kostar ca £85 dvs knappt 900:- inget att spara på om du frågar mig!
Ska dock byta knostis spritiga tvättmix till den spritfria: L´art du son istället ( blir tung i skallen av knostimixen)
Postad 08 januari 2011 - 12:43
Redigerat av Unregistered7b85be38, 08 januari 2011 - 12:50.
Postad 08 januari 2011 - 13:37
Bäst söker man på http://global.ebay.com. Då får man med objekt från alla eBay-sajter (valbart).Vissa Tyska handlare ligger även ute på ebay.co.uk - som ibland har ännu lägre priser än på ebay.de
Postad 08 januari 2011 - 13:50
Bäst söker man på http://global.ebay.com. Då får man med objekt från alla eBay-sajter (valbart).
-njaaa, har upplevt att det fattas massor på global.ebay jämfört med vad man finner på respektive lands ebay.
Många säljare har i annonsen inte valt att de leverarer till Sverige - då blir dessa annonser inte synliga när man går in från Sverige på global.com. I de flesta såna annonser räcker det att man kontaktar säljaren, så skickas det hit iallafall
Köpte en Lárt du son tvättkoncentrat från ebay.de för 320:- inkl. frakt ( hos svalander: 395:- + frakt)
Ger 5 liter / 500 skivor, ( + 149:- för 5 liter dest. vatten på apoteket = 469:- totalt) / 94:- litern, blandat å klart -ett helt ok pris!
Redigerat av Jörgen A., 08 januari 2011 - 14:25.
Postad 08 januari 2011 - 14:41
Redovisa gärna resultatet av tvätt med L'art du Son. Kör du eftersköljning i destillerat vatten eller bara i tvättvätska?-njaaa, har upplevt att det fattas massor på global.ebay jämfört med vad man finner på respektive lands ebay.
Många säljare har i annonsen inte valt att de leverarer till Sverige - då blir dessa annonser inte synliga när man går in från Sverige på global.com. I de flesta såna annonser räcker det att man kontaktar säljaren, så skickas det hit iallafall
Köpte en Lárt du son tvättkoncentrat från ebay.de för 320:- inkl. frakt ( hos svalander: 395:- + frakt)
Ger 5 liter / 500 skivor, ( + 149:- för 5 liter dest. vatten på apoteket = 469:- totalt) / 94:- litern, blandat å klart -ett helt ok pris!
Apropå vatten. På Apoteket hemma så hade de inte destillerat vatten utan bara sterilt vatten som dom egentligen inte vill sälja till privatkund (29:- / 0.5 L)?? Har inte alla apotek destillerat vatten? Antar att det bör gå lika bra med batterivatten från Biltema/macken som ju skall vara destillerat och avjoniserat?
Postad 08 januari 2011 - 15:32
Postad 08 januari 2011 - 16:39
Redovisa gärna resultatet av tvätt med L'art du Son. Kör du eftersköljning i destillerat vatten eller bara i tvättvätska?
Apropå vatten. På Apoteket hemma så hade de inte destillerat vatten utan bara sterilt vatten som dom egentligen inte vill sälja till privatkund (29:- / 0.5 L)?? Har inte alla apotek destillerat vatten? Antar att det bör gå lika bra med batterivatten från Biltema/macken som ju skall vara destillerat och avjoniserat?
34 77 99 heter det, 5000ml renat vatten ( genom destillering) 149;. - går bara att köpa hos "original" apoteket, dvs apoteket ab. Alla de nya "fria" apoteken har det inte.
Men, apoteket ab har ombud, säkert nära dig - bara att ringa kundservice och beställa, så kan du hämta hos ombudet.
Jag sköljer i detta i separat knosti-kar - direkt efter tvätten. Blir mkt rent & bra. Riktigt knastriga skivor blir nära helt tysta!
Postad 08 januari 2011 - 17:01
Tackar, hittade den på apoteket.se. Ska kolla med butiken hemma, vore ju märkligt om dom inte har det här i Örebro.34 77 99 heter det, 5000ml renat vatten ( genom destillering) 149;. - går bara att köpa hos "original" apoteket, dvs apoteket ab. Alla de nya "fria" apoteken har det inte.
Men, apoteket ab har ombud, säkert nära dig - bara att ringa kundservice och beställa, så kan du hämta hos ombudet.
Jag sköljer i detta i separat knosti-kar - direkt efter tvätten. Blir mkt rent & bra. Riktigt knastriga skivor blir nära helt tysta!
Btw, vad tror du om batterivatten, det är väl samma sak(?) och betydligt billigare, 4L 39.90 på Biltema.
Postad 08 januari 2011 - 17:25
Tackar, hittade den på apoteket.se. Ska kolla med butiken hemma, vore ju märkligt om dom inte har det här i Örebro.
Btw, vad tror du om batterivatten, det är väl samma sak(?) och betydligt billigare, 4L 39.90 på Biltema.
Biltemas är nog avjonat - har läst att det finns en del rester kvar - om de fastnar i skivspåren vet jag inte, men det är ju lite meck att tvätta, så jag riskerar inte att det inte blir bra - därför kör jag det säkra och använder riktigt dest. som blir bra. Har några skivor som distat något, trodde det var inspelningen, men efter tvätt/skölj. är det borta!!
Postad 09 januari 2011 - 10:09
Jag var lite osäker i början och destillerat vatten var detsamma som sterilt vatten, men det är egentligen samma.
Även jag blir lite beng av mixen som jag använder pga den starka spritdoften. Men man kanske kan ta några skivor i sänder och inte göra i ordning över 30 st på en gång. Vad som kostar pengar är isopropylalkoholen. Men jag filtrerar med vanliga kaffefilter efter mellan 6-7 skivor. Det tar en stund för vätskan att rinna igenom. Jag förlorar lite vätska vid varje tvätt så jag späder ut med nytt vatten emellanåt. Men jag har å andra sidan gått igenom hela min skivsamling med en två satser vätska, och det har inte blivit alltför dyrt.
flaska.jpg 13,94K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 09 januari 2011 - 10:13.
Postad 09 januari 2011 - 14:58
Anväder VPI 16.5 tvätt maskin, en veldigt verdifull investering før renlighet av gammal som ny vinyl, kostar en bråkdel av verdien på min skivsamlingen och pu/skivspelare, derfør anser jag den som en prisvärd investering, avgjør själva var grensen går.
Handla från Us eller Uk, før bästa pris...
http://www.musicdire...m/product/72457
Enig! Man kan även gå samman om en maskin om man är flera nördar i bekantskapskretsen.
Postad 10 januari 2011 - 08:31
Postad 10 januari 2011 - 09:18
Onzow Zerodust, en gel som du doppar nålen i. Beställs med fördel från eBay av säljaren mosdim.Jag har också märkt att Knosti lämnar avlagring på nålen efter första spelningen. Jag tycker att ljudet således börjar bli sämre efter ungefär halva skivan. Har inget för att rengöra nålen i dagsläget utan blåser bara lätt bort smuttsen. Vad rekommenderar ni att man införskaffar för ålrengöring? Behöver ju såklart inte det dyraste eftersom jag bara har 400+ skivor och en nål som kostar 300kr...
Postad 10 januari 2011 - 20:16
Postad 10 januari 2011 - 21:36
Postad 10 januari 2011 - 23:02
Postad 11 januari 2011 - 08:47
Postad 11 januari 2011 - 11:28
Precis, använder Baerwald och tycker det funkar fint. Har inte provat någon annan så jag har inget att jämföra med.Enpunktsprotractor är för grov. För att få till överhänget bör man
tex använda någon av de som finns att ladda hem gratis här:
http://www.vinylengi...otractors.shtml
Lite lustigt kan man tycka att med en så pass seriös arm som SME 3009 S2 Imp. så medföljer bara en mall för enpunktsinställning. Fast så kanske det är med många armar(?)
Redigerat av tomano58, 11 januari 2011 - 11:29.
Postad 11 januari 2011 - 13:23

Postad 11 januari 2011 - 13:35
selv brukt en från vinylengine som komplement.
Postad 11 januari 2011 - 13:50
Det där hålet i headshellét är gjort för deras puppor. Praktiskt egentligen.
Postad 11 januari 2011 - 14:22
Jo. Såg i manualen til P1 att hålet kan anvendes till och setta øverhang på andra pu'er. Bra funktionella drivverkRega som dom kommer och står bygger på att man använder deras pickuper oxå.
Det där hålet i headshellét är gjort för deras puppor. Praktiskt egentligen.
men hade gjerne sett en bedre VTA løsning från Rega.
Postad 11 januari 2011 - 14:35
Fick tummen ur och beställde denna idag:
http://www.graniteau...hono/page6.html
Inbränning + testtoner. Men 35 USD i frakt

Postad 11 januari 2011 - 14:55

eff lengd, skulle då tro att som manualen visar ger riktig eff lengd med nål spets vertikal med front hål.
Postad 11 januari 2011 - 15:16
Trevligt, beställde just en sån där den 12e december (skickades 29e december), så väntar på att den ska dyka upp. Kalibreringsvikter hittades på ebay, 1g och 2g, även de på väg...Årets först fynd, en nålvåg från Hongkong för endast USD13.50, frakt inkluderad. Tog en dryg månad att få hem, troligen pga jul/nyår/oväder. Funkar fint. Har en 5g mässingsvikt hemma som mäter in på 5.03 gram. Får anses helt ok. Detta att jämföra med motsvarande våg från ProJect eller Clearaudio som landar i en helt annan prisklass.
Postad 11 januari 2011 - 15:59
Går att beställa en 5g kalibreringsvikt från DealExtreme, tror den gick på USD 1.80 inkl frakt. 1 o 2 g kan du bara verifiera med, kalibrera måste du göra med 5g.Trevligt, beställde just en sån där den 12e december (skickades 29e december), så väntar på att den ska dyka upp. Kalibreringsvikter hittades på ebay, 1g och 2g, även de på väg...
Kalibrerade min men den visar ändå 5.02 när man väger den sen. Har väl med mätnoggranheten o göra. Eller så är inte min vikt korrekt längre, den är gammal.
Redigerat av tomano58, 11 januari 2011 - 16:02.
Postad 11 januari 2011 - 16:47
Postad 11 januari 2011 - 17:29
Gärna åsikter från någon som har provat båda tack.
Redigerat av mostling, 11 januari 2011 - 17:47.
Postad 11 januari 2011 - 22:52
Såg den där vikten på DealExtreme, men valde kalibreringsvikterna (de kallas så på ebay alltså, inte menat att jag ska kalibrera vågen med demGår att beställa en 5g kalibreringsvikt från DealExtreme, tror den gick på USD 1.80 inkl frakt. 1 o 2 g kan du bara verifiera med, kalibrera måste du göra med 5g.
Kalibrerade min men den visar ändå 5.02 när man väger den sen. Har väl med mätnoggranheten o göra. Eller så är inte min vikt korrekt längre, den är gammal.

Postad 12 januari 2011 - 18:48
Jo. Såg i manualen til P1 att hålet kan anvendes till och setta øverhang på andra pu'er. Bra funktionella drivverk
men hade gjerne sett en bedre VTA løsning från Rega.
Intressant att det är så på RP1:an...stämmer avståndet även på andra Regaarmar då? Hmm...jag har varit fundersam på vilken inställning man ska köra med så det här kan kanske vara värt att prova (och då göra inställningen med hjälp av Regas egen protractor).
Postad 12 januari 2011 - 22:40
Har för övrigt lagt en beställning på 21st Century Vinyl också....får se om den var värd pengarna eller inte...

Postad 13 januari 2011 - 12:36
Rega P1/P2 manualer visar ivartfall det.Intressant att det är så på RP1:an...stämmer avståndet även på andra Regaarmar då? Hmm...jag har varit fundersam på vilken inställning man ska köra med så det här kan kanske vara värt att prova (och då göra inställningen med hjälp av Regas egen protractor).
http://www.rega.co.uk/html/p1.htm
Postad 13 januari 2011 - 14:38
Korkad fråga kanske(?) från en som inte är Rega-användare men hur sjutton skall man se nålen genom hålet. På de flesta pickuper ligger ju nålspetsen skymd av pickuphuset när man tittar uppifrån. Eller är det nåt här som jag missar?Glasklart, S.R. Hur kunde jag missa det med mina gamla Regor??
Postad 13 januari 2011 - 17:30
Nålen placeras precis i krysset/plustecknets mitt, och fästet för pick-upen skall löpa parallellt med de övriga linjerna. Du ser var nålspetsen träffar ytan från sidan, så man får justera puppan så gott det går.
OBS: Använd inte denna protractor då den enbart är fotat och inte skalaenlig.
IMG_2077.jpg 320,9K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2011 - 17:32.
Postad 13 januari 2011 - 17:47
Men man kan ändå få till det genom att vara noga med inställningen, men det känns inte helt 100....ska fila lite ytterligare med en annan protractor, så småningom.
Postad 13 januari 2011 - 17:51
Postad 13 januari 2011 - 19:48
ØH, kanske lettast med en mall från vinylengine.
Postad 13 januari 2011 - 21:08
Postad 13 januari 2011 - 22:37
Postad 14 januari 2011 - 00:43
Överhänget är avståndet mellan nålspetsen och centrumlinjen på skivtallriken. Det har inget med VTA att göra som är vinkeln mellan nålröret(?) och skivtallriken.Vad exakt handlar överhänget om? Är det detsamma som motverkas genom VTA?
Postad 14 januari 2011 - 09:15
Postad 14 januari 2011 - 09:24
Postad 14 januari 2011 - 10:15
center spindel till center armfeste + øverhang (mm) som regel två noll punkter blir korrekta, se tabell i lenken ex Stevenson blir noll punkter 60.325 mm å 117.421 mm från spindel.
http://www.vinylengi...e...e=i&submit=
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar