VU+ Satellitmottagare
3303 svar till detta ämne
Postad 02 mars 2011 - 08:48
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
efter att jag testat några olika "images" så upplever jag att boxen är långsammare än den va ifrån början, men det ligger också filer kvar ifrån olika "images" som tidigare har varit installerade. Är det någon som vet om man kan göra en total reset för att få bort allt?
Jag har testat att göra en fabriksåterställning men det hjälpte inte.
Det ska inte finnas något gammalt kvar från förra imagen om du flashar om boxen då flashminnet raderas vid omflashning.
Postad 03 mars 2011 - 21:36
cliff666
-
cliff666
-
Användare
-
-
187 inlägg
Argh! jag har frågat tidigare men aldrig fått något svar. Behöver man göra några ytterligare inställningar efter man har installerat en ny image plus sökt in kanalerna för att få tunerna att funka bra?
Nyss så hade jag en inspelning på 1:an på antikrundan samt en inspelning på 3:an på lyxfällan och dom överlappar varandra med några minuter.
När jag nu satt och kollade på 4:an samtidigt så hoppade boxen automatiskt till 3:an och jag kunde varken se på 4:an, 2:an eller flera andra kanaler. Det stod bara tuner upptagen.
Jag ser båda tunerna som A och B när jag går in på tunerinställningar och dom är konfade på samma sätt. Men man blir ju lite less när man läser att alla andra kan typ spela in på 5 kanaler samtidigt och kolla på vilken dom vill.
Måste jag byta ut LNB eller något då jag fick allt installerat tidigare när jag köpte Canal Digitals HD box och det ska vara en dual LNB om jag fattat rätt. Jag har även 2 st kablar till boxen och kör Open Pli 2.0. Jag hade även samma problem med Blackhole.
Postad 03 mars 2011 - 22:16
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
...Men man blir ju lite less när man läser att alla andra kan typ spela in på 5 kanaler samtidigt och kolla på vilken dom vill....
Om du har 2 tuners så kan du bara ta emot 2 olika frekvenser samtidigt. Kolla på KingOfSat hur kanalerna ligger.
Postad 07 mars 2011 - 21:16
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Har innan skrivit att boxen ju inte är helt felfri men väldigt bra. Fast måste säga att senaste månaden har den tuffat på utan ett enda litet problem. Kör fortfarande med BlackHole Imagen men har tagit bort min DVB-T usb dongle.
Postad 09 mars 2011 - 10:30
Unregistered0dcb6955
-
Unregistered0dcb6955
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej.
totalt rookie på satellit och har nu flyttat till hus och har skaffat canal digital, nu vill jag ha en annan box än hdboxen(ej pvr) som följer med.
min fundering är då att skaffa en vu+ duo men hur stor är chansen att canal digital inte tillåter andra boxar än sina egna? skulle vara tråkigt att köpa en dyr box och sen inte kunna använda den.
/Henke
Postad 09 mars 2011 - 14:45
mype
-
mype
-
Amatör
-
-
97 inlägg
vad använder ni för mackapär för att spela upp streamen från Vu+? PC/HTPC funkar ju men jag är på jakt efter något lite smidigare, billigare och som startar upp snabbare änn en PC och som jag dessutom kan kopplas till en HDTV. Har kollat lite på Xtreamer och Boxee men jag vet inte om dom klarar av att spela upp streamen från Vu+?
Vad skulle ni rekommendera?
Postad 10 mars 2011 - 13:48
zobar
-
zobar
-
Användare
-
-
136 inlägg
Hej!
tänkte kolla med er kunniga om man kan köra mgcamd 1.35 alt mgcamd 1.31 i denna?
mvh
zobar
Postad 10 mars 2011 - 18:23
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej. totalt rookie på satellit och har nu flyttat till hus och har skaffat canal digital, nu vill jag ha en annan box än hdboxen(ej pvr) som följer med.
min fundering är då att skaffa en vu+ duo men hur stor är chansen att canal digital inte tillåter andra boxar än sina egna? skulle vara tråkigt att köpa en dyr box och sen inte kunna använda den.
/Henke
Det är alltid lite osäkert med boxar som inte är godkända. Jag är inte jätteinsatt den tekniska specen, men det som kan vara särskilt att tänka på avs Canal Digital är att de kan dra igång hårdvarupairing i relativ närtid. Då blir fria boxar för CD ett minne blott. Dock finns en "försäkring". Om man väljer en fri digitalbox med CI+ kompatibilitet, då kan man skaffa sig en av CD godkänd CI+ CAM och trots en hårdkokt pairing köra vidare. CDs CI+ modul är egentligen för bruk i moderna (och av CD godkända) TV, men det är inget som hindrar i praktiken att den används i en box (om boxen har ett chip som klarar CI+). Dock kan det bli problem med att avkoda mer än en kanal åt gången med dessa CAMar (en medveten begränsing) typ för att spela in och titta samtidigt. Därför kan det vara av värde med en box som avkodar när man spelar upp och inte när man spelar in om man vill vara lite "bulletproof". Om vi tittar på boxar som har ett CI+ kompatibelt chip i hårdvaran så är tydligen Vu+ modellerna och Dreambox ute ur leken. Dock kommer det hela tiden nya modeller. Vantage har en CI+ klar modell (800-modellen). Miraclebox 9 lär ha de hårdvarumässiga förutsättningarna men är osäker på hur det landat i praktiken. Det finns säkert mer info från medlemmarna här och frågoran ovan förs i de olika trådarna, tex i Miraclebox 9 tråden och VU+ Duo tråden.
Postad 10 mars 2011 - 18:30
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
......Dock kan det bli problem med att avkoda mer än en kanal åt gången med dessa CAMar (en medveten begränsing) typ för att spela in och titta samtidigt. ....
Nu finns det CAMar som avkodar 8 kanaler. Väldigt dyra just nu, men om det börjar säljas tusentals så lär väl priset sjunka. http://www.jrs.se/ca...pro-8-prog32pid
Postad 10 mars 2011 - 20:18
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Nu finns det CAMar som avkodar 8 kanaler. Väldigt dyra just nu, men om det börjar säljas tusentals så lär väl priset sjunka.
http://www.jrs.se/ca...pro-8-prog32pid
Jovisst finns det CAMs som klarar det, men det finns bara en CAM modell som CD supportar. Om CD går vidare med hårdvarupairing så kommer de säkra att det bara är deras godkända CAMar som kan pairas som åtminstone i gällande version inte har så stora möjligheter.
Redigerat av kenta2, 10 mars 2011 - 20:18.
Postad 11 mars 2011 - 09:16
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Dock kan det bli problem med att avkoda mer än en kanal åt gången med dessa CAMar (en medveten begränsing) typ för att spela in och titta samtidigt. Därför kan det vara av värde med en box som avkodar när man spelar upp och inte när man spelar in om man vill vara lite "bulletproof".
Jag ser den möjligheten som en försäkring, men vilka boxar stöder sånt nu för tiden? Står i begrepp att teckna abonnemang med CD och lägger gärna en slant på en bättre box, men vill gärna veta att den inte i praktiken förvandlas till en enkeltunerbox om jag blir tvungen att skaffa en CAM.
Postad 11 mars 2011 - 10:48
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Jag ser den möjligheten som en försäkring, men vilka boxar stöder sånt nu för tiden? Står i begrepp att teckna abonnemang med CD och lägger gärna en slant på en bättre box, men vill gärna veta att den inte i praktiken förvandlas till en enkeltunerbox om jag blir tvungen att skaffa en CAM.
Kan man inte köra med två st CAM och en kortdelare, t.ex. SmartWi, om CD skulle få för sig att köra igång med pairing? Fast det faller väl fortfarande på CI+...
Postad 11 mars 2011 - 21:10
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej
Tanken med Smart Wi är naturligtvis intressant. Vid pairing så binds i så fall originalkortet till ett särskilt chip (om det handlar om HW-bindning). Det skulle tankemässigt kunna funka i och med att båda CAMarna sitter i samma box mot samma chip. Problemet blir om CAMarna i sig själva med serienr el liknande är en del av pairingen (vet ej).
Postad 12 mars 2011 - 09:04
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Du kan använda Smartwi i flera boxar om man du pairar kortet till flera boxar.
Men det funkar bara om CI+ inte krävs.
Men det borde fungera i deras orginalboxar i vilket fall som helst om man pairar till flera.
Redigerat av Leatherface, 12 mars 2011 - 09:09.
Postad 12 mars 2011 - 14:18
Sean-Avery
-
Sean-Avery
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Funderar på en sån här. Har just nu alla kanaler via canal-digital (satelit) i min DM600 men känns som jag vill ha en HD-box.
Frågan är dock om jag kommer tycka det är värt det? Hur många HD-kanaler kommer jag få in? Viasat kör ju pairing så antar de går bort.
Ger den bra bild på vanliga kanaler? Tyckte någon klagade på att den inte var så bra det.
Egentligen vet jag inte om jag behöver en, men vore ju kul o se HD.
Sen undrar jag om hårddisk till den, går det att sätta in en intern eller funkar det också med en USB-disk?
Mvh Avery.
Vore tacksam för relativt snabba svar så kan jag lägga en i inkorgen.
Går det få dem billigare i något annat EU-land? 3500:- på satvision verkar vara det billigaste i sverige iaf.
Postad 12 mars 2011 - 16:57
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Du kan använda Smartwi i flera boxar om man du pairar kortet till flera boxar. Men det funkar bara om CI+ inte krävs. Men det borde fungera i deras orginalboxar i vilket fall som helst om man pairar till flera.
CI+ kommer igång när som helst från Canal Digital och då är det kört med alla boxar utom deras egna.
Postad 12 mars 2011 - 17:10
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
CI+ kommer igång när som helst från Canal Digital och då är det kört med alla boxar utom deras egna.
Då är det väl bara att lägga ner TV tittandet och sälja VUO'n till nån pizzabagare? Det lär ju vara svårt att acceptera en buggbox när man har blivit van med VU+.
Postad 12 mars 2011 - 17:46
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Då är det väl bara att lägga ner TV tittandet och sälja VUO'n till nån pizzabagare? Det lär ju vara svårt att acceptera en buggbox när man har blivit van med VU+.
Jo precis, så förbannad på deras metoder att styra deras kunder hela tiden men jag antar det är en stor kassako med deras egna boxar de säljer.
Postad 12 mars 2011 - 22:27
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jo precis, så förbannad på deras metoder att styra deras kunder hela tiden men jag antar det är en stor kassako med deras egna boxar de säljer.
Och när man läser om deras boxar på div forum förstår man att det bara e skit. Är ytterst tveksam till att dom kan leverera någon box som klarar en satentusiast anläggning,jaja jag vet det skiter dom i och det samma kommer jag göra i dom. Det finns ingen som kan bestämma vad jag skall ha för satellitmottagare, det avgör jag själv.
Postad 12 mars 2011 - 22:43
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Det finns ingen som kan bestämma vad jag skall ha för satellitmottagare, det avgör jag själv.
Nej du, du bestämmer ingenting. Det är bolagets egna kvalitetssäkrade boxar som gäller enligt avtal. och eftersom bolaget valt den HDTV PVR-boxen de valt som kvalitetssäkrad är det inte ett bolag man rekommenderar om de slår ut VU+ och andra liknande boxar med CI+. Deras box kunde ju nästan varit med i programmet fuskbyggarna för ett fuskbygge är vad det är. Håller med om att Canal+ lurar/tvingar på sina kunder en undermålig produkt.
Redigerat av ruva, 12 mars 2011 - 22:46.
Postad 12 mars 2011 - 22:56
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Nej du, du bestämmer ingenting. Det är bolagets egna kvalitetssäkrade boxar som gäller enligt avtal.....
Det är ju värre än i gamla Sovjet....
Postad 12 mars 2011 - 23:54
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Den dagen när CD börjar med pairing så säger jag upp mitt avtal direkt.
Postad 13 mars 2011 - 00:52
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Den dagen när CD börjar med pairing så säger jag upp mitt avtal direkt.
Det finns ju inga alternativ precis heller eftersom alla följer John just nu och jag tror inte CD får speciellt färre kunder pga en minoritet har dessa alternativa boxar.
Postad 13 mars 2011 - 08:10
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Det är bolagets egna kvalitetssäkrade boxar som gäller enligt avtal.
Inte enligt det avtalet jag skrivit på en gång, och det är ett bra tag sedan.
Postad 13 mars 2011 - 08:26
Sean-Avery
-
Sean-Avery
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Alltså kommer inga kanaler fungera med det här CI+ eller vad ni snackar om? I en alternativ box dvs.
Eller gäller det bara HD-Kanalerna?
Postad 13 mars 2011 - 10:31
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Alltså kommer inga kanaler fungera med det här CI+ eller vad ni snackar om? I en alternativ box dvs.
Eller gäller det bara HD-Kanalerna?
Jag gissar på att det gäller endast HD kanaler.
Postad 13 mars 2011 - 11:03
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Ja och hur ska de annars göra med dem som fortfarande sitter med gamla Nokia och Humax där de har både Viasat och CD i samma box "CD via CA-modul".
Jag vet iaf två sportfanatiker och teknikhatare i min bekantskapskrets som har sådan boxar kvar och har hittills vägrat att "uppgradera" boxarna till CD's godkända.
Och angående CD's godkända pairings CA-modul(er), stödjer de och kräver CI+, skulle vara bra att få lite fakta och inte bara gissningar. När jag frågade hos handlare och leverantörer så fick jag till svar att så inte var fallet men det var för flera månader sedan och de visste knappt vad CI+ var för något då.
Redigerat av Unregisteredfafe07e5, 13 mars 2011 - 11:05.
Postad 13 mars 2011 - 11:16
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Det har spekulerats och gissats i så många år ang detta med pairing och kommer så att göras tills den dagen det blir ett faktum, först då vet vi vad det kommer att innebära.
Det finns ingen korrekt fakta som läckt ut, så då kvarstår gissningarna ett tag till.
Blev du förvånad av att handlarna inte visste mkt om CI+ ?
Postad 13 mars 2011 - 11:24
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Du kan använda Smartwi i flera boxar om man du pairar kortet till flera boxar. Men det funkar bara om CI+ inte krävs. Men det borde fungera i deras orginalboxar i vilket fall som helst om man pairar till flera.
Som du nämner så funkar det fint att köra med Smart WI i nuläget. Kör själv med detta på tre boxar (CDs Combobox, HD-boxen samt HD PVR boxen).
Postad 13 mars 2011 - 11:26
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Och angående CD's godkända pairings CA-modul(er), stödjer de och kräver CI+, skulle vara bra att få lite fakta och inte bara gissningar. När jag frågade hos handlare och leverantörer så fick jag till svar att så inte var fallet men det var för flera månader sedan och de visste knappt vad CI+ var för något då.
Det är bara titta på Comhem, de har ju genomfört hela konceptet med CI+ och pairing och där är det kört med Dreambox och liknande mottagare, samma sak kommer till CD och beviset ligger ju på att Telenor/CD just nu utför CI+ tester på en transponder på Thor satelliten. Jag försökte maila CDs tekniska chef om detta och fick som väntat inget svar för de vill väl inte avslöja något
Redigerat av BGPv4, 13 mars 2011 - 11:27.
Postad 13 mars 2011 - 11:34
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
På kontinenten (särskilt Tyskland) så är CI+ ett krav för att få se HD-kanaler via satellit från SAT1 och ProSieben. Går man in i en webbutik därifrån finns flera modeller som är CI+ klara i butikerna, så modeller finns. Det är lika bra att vara tydlig idag som kund om man vill köpa en ny box att den bör ha denna "framåtkompabilitet" om vill vara säker på att investeringen håller över en tid.
Som kund idag i Sverige så köper vi glatt nya TV för många tusen utan krav på inbyggd T2 tuner som Sverige gradvis går över till samt helt går över till om 4 år i marknätet. Vi köper glatt boxar för många tusen utan CI+ stöd som är standarden för att låsa HW till CAM och därmed basen för fortsatt tittande på HD-kanaler framåt.
Postad 13 mars 2011 - 22:22
Unregistered17390b48
-
Unregistered17390b48
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej!
Jag skulle vilja byta till pli 2.0 för att få en stabilare box.
Ska man då flacha den via en USB?
Jag skulle vilja göra backup på kanaler och cccam mm. kan man göra det till en USB sticka?
Behöver man använda några speciella plugin?
Skulle bli väldigt glad om någon ville vara snäll och hjälpa mig, så att min fru blir nöjd.
mvh Berrab
Postad 13 mars 2011 - 22:53
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Som du nämner så funkar det fint att köra med Smart WI i nuläget. Kör själv med detta på tre boxar (CDs Combobox, HD-boxen samt HD PVR boxen).
Det funkar även med Comhems boxar fast dom kör med CI+ och av den anledningen att dom har chipet som det pairas till. Smartwi klonar bara själva kortet och det vet inte boxen om så det är bara paira till flera boxar så funkar det. Men i Dreambox och andra linuxboxar är det kört som sagt.
Redigerat av Leatherface, 13 mars 2011 - 22:54.
Postad 13 mars 2011 - 23:07
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Det är bara titta på Comhem, de har ju genomfört hela konceptet med CI+ och pairing och där är det kört med Dreambox och liknande mottagare, samma sak kommer till CD och beviset ligger ju på att Telenor/CD just nu utför CI+ tester på en transponder på Thor satelliten.
Jag försökte maila CDs tekniska chef om detta och fick som väntat inget svar för de vill väl inte avslöja något
Svaret är att CD vill att du skall se deras kanaler, men kommer aldrig att vilja bestämma hur du skall se deras kanaler. Detta kommer från högre ort än teknska chefen, så du kan fortsätta att använda dina dream och Vu boxar
Postad 14 mars 2011 - 09:58
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Svaret är att CD vill att du skall se deras kanaler, men kommer aldrig att vilja bestämma hur du skall se deras kanaler. Detta kommer från högre ort än teknska chefen, så du kan fortsätta att använda dina dream och Vu boxar
Vad snackar du om egentligen? CI+ och HW pairing kommer införas detta år sannolikt, att inte chefen svarar på CD beror på att dom inte vill avslöja något av deras planer, inget konstigt med det. Att vissa sathandlare just nu är nervösa sitta med överblivet lager med boxar är troligt.
Redigerat av BGPv4, 14 mars 2011 - 10:00.
Postad 14 mars 2011 - 10:09
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Vad snackar du om egentligen? CI+ och HW pairing kommer införas detta år sannolikt, att inte chefen svarar på CD beror på att dom inte vill avslöja något av deras planer, inget konstigt med det.
Att vissa sathandlare just nu är nervösa sitta med överblivet lager med boxar är troligt.
Helt klart anser de att kortdelning är ett problem och vill därför höja säkerheten några snäpp. Samtidigt är det synd att alla ärliga tittare stoppas, tittare som bara vill ha en avancerad box och multisatellitparaboler. Lite OT: Hur gör kortdelningsgrupper när någon i gänget inte betalar? Går det att stänga accessen för en enskild "medlem"?
Postad 14 mars 2011 - 11:44
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Lite OT: Hur gör kortdelningsgrupper när någon i gänget inte betalar? Går det att stänga accessen för en enskild "medlem"?
Du pratar om betalservrar? vanlig kortdelning är inte pengar inblandat överhuvudtaget utan folk delar sitt kort med varandra av eget intresse. Idag är nästan var och varannan CS server en betalserver därute, dom flesta från forna Öststaterna som Polen, Rumänien, Ryssland, Baltikum, Bulgarien etc... ShowTime OSN är ju den stora operatören i Arabländerna, de bytte just system nyligen vilken innebar stopp för kortdelning och det har varit tyst i snart ett år nu och ingen har lyckats knäcka det så i dom länderna har det ju lugnat ner sig. Jag fattar att operatörerna vill ha stopp på detta för jag vet en betalserver i Bulgarien som sägs dra in 20 miljoner per år, förstå vilka pengar de tjänar. Stänga av någon är ju bara ta bort F raden i CCcam eller spärra deras IP i brandväggen. Sen förstår jag personligen varför operatörerna vill ha stopp för som jag sa så blir man chockad hur många betalservrar det finns därute, räcker med gå till olika forum på nätet och se där dom annonserar plats och säljer platser i servrar från 30-50 euro/mån, och oftast har dessa betalservrar inga egna kort utan det är stulna kort från andra som de gör om så att det ser ut som de vore lokala kort. Rena avskummen helt enkelt, många delar kort utan att veta att det är betalservrar, sen använder betalservrarna deras kort och säljer vidare och på så sätt tjänar dom pengar på ditt kort utan du vet om det. Jag kan tänka mig svinnet med CD och Viasat är megastort i Norden med CS, en av anledningarna öppna Linuxboxar med CS möjligheter säljer som smör. Förvånar mig stort att CD inte slagit på detta snabbare, jag menar det är ju inte svårt få stopp på det om man vill.
Redigerat av BGPv4, 14 mars 2011 - 18:37.
Postad 14 mars 2011 - 11:59
skaris
-
skaris
-
Användare
-
-
200 inlägg
Stödjer Canal Digitals HD PVR CI+, någon som vet? Den fungerar ju knappt som det är utan CI+.
Har både en VU+ och en Sagem HD PVR, skulle bli fruktansvärt besviken om jag tvingades gå tillbaka till Sagemboxen.
Mest för att jag kan använda både mitt CD och Viasat abb i samma box, men även för att VU+:en fungerar så fruktansvärt bra.
Postad 14 mars 2011 - 12:12
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
"Delning utan att man vet" har jag funderat över. Jag har brandväggar mm, men hackare är duktiga. Risken är kanske större att de hackar sig in i nätverksanslutna CD-boxar, eftersom "vanligt" folk i stor utsträckning kör med dålig säkerhet på sina hemnätverk.
Kanske en tokig och icke genomförbar idé, men skulle inte CD och Viasat kunna starta egna betalservrar?
Man betalar som vanligt och får access via nätverket. Då skulle de slippa en massa kort ute som de inte har koll över.
Det skulle vara bra om vi kom på nån "win win situation". Vi vill ha bra boxar & programbolagen vill ha in pengar.
Postad 14 mars 2011 - 12:12
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Stödjer Canal Digitals HD PVR CI+, någon som vet? Den fungerar ju knappt som det är utan CI+. Har både en VU+ och en Sagem HD PVR, skulle bli fruktansvärt besviken om jag tvingades gå tillbaka till Sagemboxen. Mest för att jag kan använda både mitt CD och Viasat abb i samma box, men även för att VU+:en fungerar så fruktansvärt bra.
Om den inte stödjer CI+ så är det CDs ansvar att tillhandahålla dig med en box som klarar det gratis i så fall så att du kan fortsätta titta på deras kanaler. Som sagt är allt hemlighetsmakeri från CD just nu men man kan bara gissa vad dom planerar med tanke på de tester de utför på Thor satelliten och den kommande TiVon som ska ersätta Sagem boxen.
Redigerat av BGPv4, 14 mars 2011 - 12:13.
Postad 14 mars 2011 - 12:22
skaris
-
skaris
-
Användare
-
-
200 inlägg
Kanske en tokig och icke genomförbar idé, men skulle inte CD och Viasat kunna starta egna betalservrar? Man betalar som vanligt och får access via nätverket. Då skulle de slippa en massa kort ute som de inte har koll över.
Det skulle vara bra om vi kom på nån "win win situation". Vi vill ha bra boxar & programbolagen vill ha in pengar.
Genialisk idé, men jag tror den faller på att dom då inte kan ta ut lurendrejeriavgiften som dom kallar "kortavgift". Iofs kan dom ju hitta på en annan avgift som täcker upp dom förlusterna Om den inte stödjer CI+ så är det CDs ansvar att tillhandahålla dig med en box som klarar det gratis i så fall så att du kan fortsätta titta på deras kanaler.
Självklart är det så, men jag tror inte att CD vill skicka ut nya boxar gratis till alla som sitter på en Sagembox idag. Borde ju vara en hel del.
Redigerat av skaris, 14 mars 2011 - 12:23.
Postad 14 mars 2011 - 12:30
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Kanske en tokig och icke genomförbar idé, men skulle inte CD och Viasat kunna starta egna betalservrar? Man betalar som vanligt och får access via nätverket. Då skulle de slippa en massa kort ute som de inte har koll över.
Tex Sky i England har detta redan, jag som kund har tillgång till deras Sky Player som är en tjänst som streamar alla deras kanaler till deras kunder, jag kan alltså se på deras kanaler genom min dator, det funkar kanon och egentligen behöver jag varken digitalbox eller TV utan kan se allt på min dator. http://skyplayer.sky...C-GENSKYCOM_DTH
Redigerat av BGPv4, 14 mars 2011 - 12:31.
Postad 14 mars 2011 - 17:27
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Stödjer Canal Digitals HD PVR CI+, någon som vet? Den fungerar ju knappt som det är utan CI+. Har både en VU+ och en Sagem HD PVR, skulle bli fruktansvärt besviken om jag tvingades gå tillbaka till Sagemboxen. Mest för att jag kan använda både mitt CD och Viasat abb i samma box, men även för att VU+:en fungerar så fruktansvärt bra.
CD's boxar behöver inga CI/CI+ platser överhuvudtaget eftersom den redan har stöd för deras kryptering och pairing i boxen utan CA modul. Viasat i samma box är det kört med.
Redigerat av Leatherface, 14 mars 2011 - 17:28.
Postad 14 mars 2011 - 17:31
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Genialisk idé, men jag tror den faller på att dom då inte kan ta ut lurendrejeriavgiften som dom kallar "kortavgift". Iofs kan dom ju hitta på en annan avgift som täcker upp dom förlusterna
Man betalar inte för korten utan krypteringen och därför skulle den heta krypteringsavgift då som hos Telia t.ex som inte har några kort.
Postad 14 mars 2011 - 17:47
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Tex Sky i England har detta redan, jag som kund har tillgång till deras Sky Player som är en tjänst som streamar alla deras kanaler till deras kunder, jag kan alltså se på deras kanaler genom min dator, det funkar kanon och egentligen behöver jag varken digitalbox eller TV utan kan se allt på min dator.
http://skyplayer.sky...C-GENSKYCOM_DTH
Nu går vi lite OT i VU tråden, men det är ju intressant att veta vad andra företag erbjuder sina kunder. Sky verkar vara ett modernt företag som tillvaratar den senaste tekniken, men jag har några frågor om det viktigaste av allt, nämligen boxen. Är Skyboxen fullt användbar med en parabol med fler än 16 LNB? Är det dubbeltuner? Går det att se även DVB-T och/eller DVB-C? Kan man se kanaler från annan operatör, (extra kortläsare)? Går det att skapa och namnge egna favoritlistor? Leta efter kanaler i bokstavsordning? Leta efter kanaler i satellitordning? Kopiera över & editera kanallistor på datorn? Programmera in egna frekvenser? Stöder den fotovisning via USB minne? Är det en stabil mjukvara? Reagerar den blixtsnabbt på fjärrkommandon? Kan man ändra font på undertexter? HDMI kompatibel med de flesta TV'n? ... och till sist, håller den minnet, alltså inga kanaler försvinner?
Redigerat av AC3, 14 mars 2011 - 17:47.
Postad 14 mars 2011 - 18:17
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Missat det hela, mitt inlägg finns kvar.
Redigerat av BGPv4, 14 mars 2011 - 18:35.
Postad 14 mars 2011 - 18:29
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Nu har tydligen någon mod editerat mitt inlägg om CS tidigare där jag förklarade utförligt hur det ser ut på nätet, det är väl bra man upplyser andra medlemmar på forumet om riskerna och vad som sker därute och varför operatörerna agerar som dom gör?
Inget PM fick jag heller om att ni rensat mitt inlägg, oseriöst minst sagt.
VA?? Är det inte ens tillåtet att diskutera hur man ska STOPPA pirater?
Postad 14 mars 2011 - 18:31
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Nu går vi lite OT i VU tråden, men det är ju intressant att veta vad andra företag erbjuder sina kunder. Sky verkar vara ett modernt företag som tillvaratar den senaste tekniken, men jag har några frågor om det viktigaste av allt, nämligen boxen.
Är Skyboxen fullt användbar med en parabol med fler än 16 LNB?
Nej Är det dubbeltuner?
Ja Twin tuner. Går det att se även DVB-T och/eller DVB-C?
Nej, Sky är endast satellitplatform, finns ingen möjlighet till ovan. Kan man se kanaler från annan operatör, (extra kortläsare)?
Nej, deras boxar är avsedda för NDS och endast för Sky, dock kan du lägga in kanaler manuellt med begränsade inställningar, men dessa kan då inte läggas i favoritlistan. Går det att skapa och namnge egna favoritlistor?
Ja det kan du. Leta efter kanaler i bokstavsordning?
Du kan söka program, kanal, och andra sökord. Leta efter kanaler i satellitordning?
Finns bara en satellit i en Sky box, Astra satelliterna på 28.2 Öst samt Eurobird på 28 öst, inga andra satelliter kan du lägga till, boxen är låst. Kopiera över & editera kanallistor på datorn?
Nej det går inte, du är tvungen att använda den kanalistan som Sky beslutat om, du kan dock skapa en favoritlista i boxen. Programmera in egna frekvenser?
Till viss del går det manuellt lägga till men det är begränsat till bara några symbolrates och du kan inte heller lägga till dessa kanaler i favoritlistan. Stöder den fotovisning via USB minne?
USB porten är för närvarande avaktiverad. Är det en stabil mjukvara?
Mycket stabil mjukvara, jag har inte haft några krascher under alla år jag haft boxen. Reagerar den blixtsnabbt på fjärrkommandon?
Sådär kan jag säga, min HD box är av den lite äldre Thomson modellen och den är långsammare CPU och mindre minne, dock är dom nya HD boxarna som kom för några månader sedan mycket snabba i kanalbyten osv... Kan man ändra font på undertexter?
Vad menar du undertexter? Sky är engelskt och man använder inte undertexter förutom till de som är döva, dvs engelska undertexter. HDMI kompatibel med de flesta TV'n?
Har inte testat många TV apparater så jag vet inte men fungerar utan problem med min Panasonic plasma. ... och till sist, håller den minnet, alltså inga kanaler försvinner?
Försvinner aldrig något, mjukvaran är byggd på Linux men den är låst så den är mycket stabil. VA?? Är det inte ens tillåtet att diskutera hur man ska STOPPA pirater?
Det finns kvar tydligen https://www.minhembi...s...t&p=3233716Jag tycker vi tar detta i Sky tråden istället för att sabba denna tråd.
Redigerat av BGPv4, 14 mars 2011 - 18:38.
Postad 14 mars 2011 - 18:45
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
....en massa svar...
Tack för svaren Alltså kan man konstatera att inte heller SKY's box är något för det mångkulturelle satellitentusiasten.
Postad 14 mars 2011 - 19:10
Sean-Avery
-
Sean-Avery
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Alltså om man vill ha HD-kanaler så går det inte köpa någon alternativ box?
s*tan så kasst isf.
Var riktigt sugen på en vu+duo.
Tror ni de kommer lösa problemet så att det fungerar i framtiden med en vu+duo? Eller är det tekniskt omöjligt om de kör pairing?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|