Grilltråden
4196 svar till detta ämne
Postad 26 april 2013 - 12:38
Omwttm
-
Omwttm
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!...Tänkte jag ska tipsa om en fruktansvärd god Glaze till hemmagjorda burgare (kött & fläsk blir också bra!
*20g Soltorkade tomater *2msk Soya *2msk Worchestersås *2msk Heinz Chili-sås *2msk Matolja (ej Oliv) *Chipotletabasco efter smak
Kör allt med stavmixer & pensla SUPER-SMARRIG
Tror jag ska testa denna! Blir till att åka hem och putsa fläskfilen ikväll och lägga i marinaden så de hinner gotta till sig tills imorgon när de är dags  Lyckades äve få tag i en karta grillöl, god och lättdrucken, om ni inte testat så prova...
Postad 26 april 2013 - 12:40
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Med termometer är det inga som helst problem att få det rätt.
Köpte Webers digitala termometer i somras, bäste jag köpt på länge.
Ger exakt temp på bara nån sekund.
Kan man få exakt temp med enbart en termometer?  Erfarenhet funkar också bra, då behövs ingen termometer. Skämt åsido, smidigt och enkelt hjälpmedel och Webers digitala är bra. De man köper på t ex Clas Ohlson håller inte speciellt länge. Själva givaren/kabeln håller max en säsong.
Redigerat av BrittBastard, 26 april 2013 - 12:41.
Postad 26 april 2013 - 12:45
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Kan man få exakt temp med enbart en termometer? 
Erfarenhet funkar också bra, då behövs ingen termometer. Skämt åsido, smidigt och enkelt hjälpmedel och Webers digitala är bra. De man köper på t ex Clas Ohlson håller inte speciellt länge. Själva givaren/kabeln håller max en säsong.
Visst, är man zKillaD så känner man ju genom grilltången när köttet är perfekt  Men den termometer jag kör är ju en utan kabel, men det kanske du såg?
Postad 26 april 2013 - 12:46
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Visst, är man zKillaD så känner man ju genom grilltången när köttet är perfekt 
Men den termometer jag kör är ju en utan kabel, men det kanske du såg?
Absolut, jag menade bara att de med kabel från Classe inte håller speciellt länge.
Postad 26 april 2013 - 12:55
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Absolut, jag menade bara att de med kabel från Classe inte håller speciellt länge.
Nä, man får ju oftast det man betalar för. Min jag köpte är nog den bästa mattermometern jag nånsin använt och jag har avverkat en hel del under åren. Mitt nästa "projekt" blir att köpa en kycklinghållare, jag har ju redan skaffat rotisseriespettet och rib-racken förra säsongen  En sån här:
getimage (1).jpg 13,55K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av masse70, 26 april 2013 - 12:57.
Postad 26 april 2013 - 13:53
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Nice... och vid vilken temp avlägsnar du köttet då? (lamm alltså...)
Ska själv äta Lammytterfile ikväll tänkte jag... men blir på Harrys! 
Stektermometer är ett absolut måste när man tillagar större köttstycken. Rosa lamm skall tas bort vid ca 63 grader. Sedan är det otroligt viktigt att steken får vila i minst en kvart innan man skär upp den. Man kan slå in den i lite folie. Nä, man får ju oftast det man betalar för.
Min jag köpte är nog den bästa mattermometern jag nånsin använt och jag har avverkat en hel del under åren.
Mitt nästa "projekt" blir att köpa en kycklinghållare, jag har ju redan skaffat rotisseriespettet och rib-racken förra säsongen 
En sån här:
getimage (1).jpg 13,55K
1 Antal nerladdningar
Varför inte köra kycklingen på rotesseriet? Tror jag ska testa denna!
Blir till att åka hem och putsa fläskfilen ikväll och lägga i marinaden så de hinner gotta till sig tills imorgon när de är dags  Lyckades äve få tag i en karta grillöl, god och lättdrucken, om ni inte testat så prova...

Bättre öl en den där måste du fixa. Livet är för kort för att slösas bort på fulöl.
Postad 26 april 2013 - 14:03
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Stektermometer är ett absolut måste när man tillagar större köttstycken. Rosa lamm skall tas bort vid ca 63 grader. Sedan är det otroligt viktigt att steken får vila i minst en kvart innan man skär upp den. Man kan slå in den i lite folie. Varför inte köra kycklingen på rotesseriet? Bättre öl en den där måste du fixa. Livet är för kort för att slösas bort på fulöl. 
Jo, kommer att prova det på spettet också. Men jag har fått för mig att just detta med burken under kycklingen öppnar upp lite mer möjligheter till smaksättning osv. Många kör ju kycklingar direkt på kapade ölburkar och fyller den med goda saker som tas upp i den.
Postad 26 april 2013 - 14:15
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jo den varianten är ju poppis. Du kanske skulle testa det också innan du slantar för kycklinghållaren.
Postad 26 april 2013 - 14:22
Omwttm
-
Omwttm
-
Rookie
-
4 inlägg
Bättre öl en den där måste du fixa. Livet är för kort för att slösas bort på fulöl. 
haha ja de är ju ingen märkvärdig öl alls på de viset, men duger gott att ha som "slit å släng"  Har du några tips på bättre öl annars? Testar gärna något nytt, just nu har jag kört fast, det blir mest Innies & Gunn när man ska mysa till de lite extra.
Postad 26 april 2013 - 14:23
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Jo den varianten är ju poppis. Du kanske skulle testa det också innan du slantar för kycklinghållaren. 
Äh, SÅ dyrt är det ju inte.... Sen är det ju kul med prylar
Postad 26 april 2013 - 14:31
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Tänkte skriva en lång harang förut, men jag kunde hålla mig  Får jag rekommendera denna kanske om man tänkt dricka i mängd!
Postad 26 april 2013 - 14:39
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1 560 inlägg
Tänkte skriva en lång harang förut, men jag kunde hålla mig 
Får jag rekommendera denna kanske om man tänkt dricka i mängd!

Den är sanslöst god & för endast 23:90/st (sänkt pris from april) så är den sommarens givna dryck. Kollikrav på 24st avskräcker inte heller med tanke på det låga styckepriset
Postad 26 april 2013 - 17:29
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Kvällens grillning. 2 1/2 kg fläskarré på roterande spett. Gått ett par timmar redan. Marinerade biten sen igår.
Postad 26 april 2013 - 17:39
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Kvällens grillning. 2 1/2 kg fläskarré på roterande spett. Gått ett par timmar redan. Marinerade biten sen igår.
Cool, så du har redan köpt ditt rotisserispett altså, det var snabbt jobbat!  Ser hur gott ut som helst, börjar redan få lite prestationsångest  Vad tycker du hittils om setupen då? Ett litet tips bara som du säkert redan vet är att köpa aluformar som täcker storleken av köttbiten på spettet för att dels skydda köttet mot direkt värme men även för att samla upp alla vätskor. Både för att skona grillen för en massa slask men även för att få lite god såsbas. Slå i lite vatten i början så får du dessutom kötteet lite saftigare men se till att det du fyller på regelbundet så det inte blir torrt i formen.
Redigerat av masse70, 26 april 2013 - 17:47.
Postad 26 april 2013 - 19:17
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
Många kör ju kycklingar direkt på kapade ölburkar och fyller den med goda saker som tas upp i den.
Dom är inte kapade, bara öppnade. Rätta mig gärna om jag har fel  /G
Postad 26 april 2013 - 19:37
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Dom är inte kapade, bara öppnade. Rätta mig gärna om jag har fel 
/G
Var det så stor skillnad? Tror du nog fattar vad jag menade oavsett..
Postad 26 april 2013 - 21:27
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Postad 26 april 2013 - 21:29
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Postad 26 april 2013 - 21:31
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1 106 inlägg
Vad hette han? Kvällens grillning. 2 1/2 kg fläskarré på roterande spett. Gått ett par timmar redan. Marinerade biten sen igår.
Redigerat av Unregistered2222, 26 april 2013 - 21:33.
Postad 27 april 2013 - 18:09
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Då ligger en välmarinerad fläskytterfilé och gottar till sig på grillen. Då jag är tokförkyld har jag ingen lust att stå ute och dribbla med aset, så för bekvämlighetens skull får den "koka" i folie. Pga förkylningen ids jag inte göra någon mer avancerad tillställning, så det får bli ICA´s potatisterriner och Lomanders bea.
Postad 27 april 2013 - 18:58
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
s*tan vad tid det tar med rotesseriet. Körde två kycklingar idag och det tog 5 timmar innan de nått önskad temp.... De såg sjukt goda ut men jag var mätt när de var klara så de åkte in i kylen.
Postad 27 april 2013 - 19:05
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
s*tan vad tid det tar med rotesseriet. Körde två kycklingar idag och det tog 5 timmar innan de nått önskad temp.... De såg sjukt goda ut men jag var mätt när de var klara så de åkte in i kylen. 
Shit, det lät extremt?
Postad 28 april 2013 - 08:07
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Är roteri-tillbehöret en nyhet till Q-serien? Har inte sett det innan! Hur tycker du det fungerar? Antar att locket skall vara uppe under användning?
Postad 28 april 2013 - 08:11
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Är roteri-tillbehöret en nyhet till Q-serien? Har inte sett det innan!
Hur tycker du det fungerar? Antar att locket skall vara uppe under användning?
Det släpptes förra våren. De gångerna jag hunnit prova det har det funkat fantastiskt bra, dock passar det ju bäst med low&slow varianter. Det är utformat så att locket ska vara stängt, frontplåten på spett-satsen fungerar som täckande yta så locket är halvstängt som i en kilform fast resten täcks av plåten om du fattar?
Postad 28 april 2013 - 09:49
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Igår vart det lamm för hela slanten. Kom över ett fjärdedels lamm(framdel). Det vart en lammcurry gryta på benet/bog och resterande del(bringa och hals) vart det en helgrillning på. Det vart riktigt sjysst om jag får lov att säga det själv. :oD
Postad 28 april 2013 - 15:33
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2 199 inlägg
Postad 29 april 2013 - 07:12
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Lite ribs under gårdagen
yummy.jpg 21,81K
3 Antal nerladdningar
Postad 29 april 2013 - 08:49
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Dom är inte kapade, bara öppnade. Rätta mig gärna om jag har fel 
/G
Nja, det beror på hur stor kycklingen är, man vill ju inte att den ska ligga emot locket på grillen då blir det varmt. Dessutom blir burken ganska ostadig om man inte kört upp den tillräckligt långt i kycklingen vilket inte går om burken är för hög. Det funkar säkert med en öppnad 33cl, jag har dock alltid kört med kapade burkar. Vilket också gör att dom blir mer ostadiga i o f s.  @Masse; kyckligen tar minimalt med smak från det som man lägger i burken, jag har provat med det mesta men knappt fått nån smak alls. Det man till största del "vinner" på att köra "Beer Butt Chicken" är att den blir sjukt saftig av vätskan som förångas i burken.
Redigerat av BrittBastard, 29 april 2013 - 08:50.
Postad 29 april 2013 - 09:28
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Jag tycker tvärt om att den tar väldigt mycket smak av burken. Jag mökade ner en hel del vitlök i ölburken en gång och det blev nästan för mycket smak av vitlök i kycklingen. Beror säkert på vad för kryddor man använder.
Postad 29 april 2013 - 09:35
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Jag tycker tvärt om att den tar väldigt mycket smak av burken. Jag mökade ner en hel del vitlök i ölburken en gång och det blev nästan för mycket smak av vitlök i kycklingen. Beror säkert på vad för kryddor man använder.
Hmm, märkligt för jag har också haft en hel del vitlök men ändå bara fått ytterst lite smak av den.
Postad 29 april 2013 - 09:46
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Hmm, märkligt för jag har också haft en hel del vitlök men ändå bara fått ytterst lite smak av den.
Kanske använde fel märke på ölburken?  Jag ska iaf skaffa Webers egna lösning då jag gillar deras gedigna konstruktioner så får jag avge en rapport.
Postad 29 april 2013 - 14:06
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Kanske använde fel märke på ölburken? 
Jag ska iaf skaffa Webers egna lösning då jag gillar deras gedigna konstruktioner så får jag avge en rapport.
Jag skaffade Webers burklösning förra året, den billigare varianten alltså. Där man får en hållare till ölburken. Fungerar bra tycker jag, smaken blir god. Jag har också testat med Coca Cola och det blev också gott faktiskt. Har läst nåt recept på stek med coca cola i så jag testade på kycklingen. http://lindarn.se/layout.asp?ID=2436Blev dåligt med foton på helgens grillning, men så grillas det rätt ofta, så det blir ingen speciell företeelse. Blev Helstekt fransyska på lördan, och vin och örtmarinerade kycklinglårfiléer på söndagen. På förra årets Sweden Rock festival lagade grabbarna från detta företaget http://extremefood.se/default.asp extremt god mat, ribs och pulled pork bland annat. Ska köra Pulled pork nån gång snart tänkte jag. De har en hel del goda såser och kryddblandningar man kan göra egna såser på eller som grillsåser. Det finns också väldigt starka grejor, men det för starkt för mig i alla fall.
Postad 30 april 2013 - 10:09
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Fick just läsa att det inte är tillåtet att grill på varken balkonger, uteplatser (!) samt på gården (!!) Det är ett nyproducerat lgh bygge, och jag betalde de 200kk extra just för att få en stor (30m2) fin uteplats att ta det lungt på och att grilla!
Vad tror ni händer om jag skiter i detta?
Postad 30 april 2013 - 10:43
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4 194 inlägg
Fick just läsa att det inte är tillåtet att grill på varken balkonger, uteplatser (!) samt på gården (!!) Det är ett nyproducerat lgh bygge, och jag betalde de 200kk extra just för att få en stor (30m2) fin uteplats att ta det lungt på och att grilla!
Postad 30 april 2013 - 10:52
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Frågan är ju huruvida detta enbart gäller för kolgrillar vilket iaf såvitt jag vet brukar vara fallet. I många fall är det dock tillåtet med el eller gasolgrillar.
Postad 30 april 2013 - 11:55
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Det är upp till vardera fastighetsägare att bestämma huruvida det är ok eller inte, men kan även bestämmas av kommunen. Räddningstjänsten rekommenderar elgrill om man skall grilla på balkong, inte gasol eller kol. Risken är väl att du blir skadeståndsskyldig till din BRF/Hyresgästförening? Ring styrelsen och hör med dem. http://www.brt.se/ra...r/grillning.asphttp://staffanstorp....illaPåBalkongenhttp://www.rsyd.se/privat/grilla/
Postad 30 april 2013 - 11:58
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Till middag idag blir det Wagyu biff (gotländsk dock) på grillen.. tänkte köra superhett ca 10 minuter, sedan slica och njuta med lite grillade grönsaker..
Postad 30 april 2013 - 11:59
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
Lägg in en motion. Gissar att du har köpt en brf. Står det i stadgarna eller vem har sagt det? /G
Postad 30 april 2013 - 12:08
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
I vår förening har jag skrivit reglerna på följande sätt: Grillning Regler för att få använda en kolgrill på balkong eller altan: 1. För att tända en kolgrill på balkong/altan har vi i år (2013) reviderat reglerna. Att vidta stor försiktighet vid tändning är av högsta prioritet då detta är det farligaste momentet. Att använda en skorstenständare är förbjudet då det lätt far omkring glödande kol. 2. Endast klotgrillar med fungerande lock får andvändas. 3. Klotgrillen måste vara försedd med en sluten askuppsamlare. Klotgrillar med en asktallrik under är strängt förbjuden! Om sådan skall användas måste spjället under täckas så att ingen aska eller glöd kan trilla ut. Askan får då tömmas när grillen har svalnat. 4. Brandsläckare skall alltid finnas inom räckhåll från grillen, varje gång. 5. Efter avslutad grillning skall locket placeras på grillen och alla spjäll skall vara stängda. Kontrollera grillen med jämna mellanrum, speciellt innan ni går och lägger er för kvällen.
Postad 30 april 2013 - 13:08
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Det släpptes förra våren.
De gångerna jag hunnit prova det har det funkat fantastiskt bra, dock passar det ju bäst med low&slow varianter.
Det är utformat så att locket ska vara stängt, frontplåten på spett-satsen fungerar som täckande yta så locket är halvstängt som i en kilform fast resten täcks av plåten om du fattar?
OK, fick mitt set idag och skall prova imorgon. Den däringa karré-biten du grillade, vad körde du för gradantal och hur lång tid tog det innan det var klar?
Postad 30 april 2013 - 13:33
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
OK, fick mitt set idag och skall prova imorgon.
Den däringa karré-biten du grillade, vad körde du för gradantal och hur lång tid tog det innan det var klar?
Hmm, minns faktiskt inte, men jag brukar försöka hålla tempen på 125-150 grader max och det tar ju några timmar då, kanske 3 timmar typ? Fast det är ju helt beroende på hur mycket kött du har på och vilken form det har.
Sen är det ju bara att mäta tempen på köttet regelbundet tills du får exakt den tillagning just du föredrar. Man får prova sig fram vilken av brännarna man ska köra på och hur högt ställda eller tom båda för att hålla rätt temp i grillen.
Så först ska du se till att du får en lagom temp i grillen som håller sig stabil, när du väl får det är det ju bara att lägga in köttet och sen mäta med termometer så köttet blir rätt. Rätt svårt att få det fel faktiskt om man är lite metodisk.
Så jag hoppas du har en vettig termometer?
Redigerat av masse70, 30 april 2013 - 13:34.
Postad 30 april 2013 - 13:34
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
I vår förening har jag skrivit reglerna på följande sätt:
Grillning Regler för att få använda en kolgrill på balkong eller altan: 1. För att tända en kolgrill på balkong/altan har vi i år (2013) reviderat reglerna. Att vidta stor försiktighet vid tändning är av högsta prioritet då detta är det farligaste momentet. Att använda en skorstenständare är förbjudet då det lätt far omkring glödande kol. 2. Endast klotgrillar med fungerande lock får andvändas. 3. Klotgrillen måste vara försedd med en sluten askuppsamlare. Klotgrillar med en asktallrik under är strängt förbjuden! Om sådan skall användas måste spjället under täckas så att ingen aska eller glöd kan trilla ut. Askan får då tömmas när grillen har svalnat. 4. Brandsläckare skall alltid finnas inom räckhåll från grillen, varje gång. 5. Efter avslutad grillning skall locket placeras på grillen och alla spjäll skall vara stängda. Kontrollera grillen med jämna mellanrum, speciellt innan ni går och lägger er för kvällen.
En och annan i föreningen som sitter och småfnissar när dom läser detta skulle jag tro  NAAAAAAAAJ DETTA ÄR FÖRBJUDET!!! Men om du iaf gör det såååå...
Postad 30 april 2013 - 15:03
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
En och annan i föreningen som sitter och småfnissar när dom läser detta skulle jag tro 
NAAAAAAAAJ DETTA ÄR FÖRBJUDET!!! Men om du iaf gör det såååå... 
Ligger någonting i den formuleringen. Tanken är ju att det måste vara ett slutet kärl nedåt med möjligheten att försluta helt med ett lock. Man kanske skulle omformulera sig lite  /G
Postad 30 april 2013 - 15:09
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Enklast är att omformulera det:
- All grillning är FÖRBJUDEN. För evigt.
Postad 30 april 2013 - 17:59
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
http://lindarn.se/layout.asp?ID=2436
Någon som kan rekommendera denna sida, Lindarn alltså? Är det att lita på vid eventuella reklamationer eller annat? Är sugen på en Weber 320 därifrån för det priset
Postad 30 april 2013 - 21:51
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Någon som kan rekommendera denna sida, Lindarn alltså? Är det att lita på vid eventuella reklamationer eller annat?
Är sugen på en Weber 320 därifrån för det priset 
Jag har handlat både grill och tillbehör från Lindarn ett antal gånger de senaste åren och det har aldrig varit några problem. Kan varmt rekommendera Lindarn, som förövrigt har både butik i Kungsbacka och Åsa.
Postad 01 maj 2013 - 08:45
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Någon som kan rekommendera denna sida, Lindarn alltså? Är det att lita på vid eventuella reklamationer eller annat?
Är sugen på en Weber 320 därifrån för det priset 
Köpte själv min grill därifrån och diverse tillbehör. Min emalj på grillen var skadad vid leverans och även saknades det färg på vissa ställen. (från fabriken) Var inga problem, de ordnade nya baljor via Weber. Har bekanta som köpt gräsklipparrobot därifrån också. de är bra att ha med att göra.
Postad 01 maj 2013 - 15:51
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Så jag hoppas du har en vettig termometer?
Masse, ja då inga problem. Nu är man igång och grillar  Ett problem har jag dock och det är att själva spettet "skruvar" ur sig från motorn så man måste trycka tillbaka det efter ett tag, har du samma problem? Tydligen inte bara jag som har problemet : http://www.grillguru...p?f=53&p=242315
Redigerat av Unregistered2010, 01 maj 2013 - 15:56.
Postad 01 maj 2013 - 19:55
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg

HAHAHA ! Frågan är ju huruvida detta enbart gäller för kolgrillar vilket iaf såvitt jag vet brukar vara fallet.
I många fall är det dock tillåtet med el eller gasolgrillar.
Ahh, står ingen om vad för grill. Utan bara att det inte är tillåtet med grillning, ingen anledning varför heller :/ Det är upp till vardera fastighetsägare att bestämma huruvida det är ok eller inte, men kan även bestämmas av kommunen. Räddningstjänsten rekommenderar elgrill om man skall grilla på balkong, inte gasol eller kol.
Risken är väl att du blir skadeståndsskyldig till din BRF/Hyresgästförening? Ring styrelsen och hör med dem.
http://www.brt.se/ra...r/grillning.asp http://staffanstorp....illaPåBalkongen http://www.rsyd.se/privat/grilla/
Okej får kolla upp de!  I vår förening har jag skrivit reglerna på följande sätt:
Grillning Regler för att få använda en kolgrill på balkong eller altan: 1. För att tända en kolgrill på balkong/altan har vi i år (2013) reviderat reglerna. Att vidta stor försiktighet vid tändning är av högsta prioritet då detta är det farligaste momentet. Att använda en skorstenständare är förbjudet då det lätt far omkring glödande kol. 2. Endast klotgrillar med fungerande lock får andvändas. 3. Klotgrillen måste vara försedd med en sluten askuppsamlare. Klotgrillar med en asktallrik under är strängt förbjuden! Om sådan skall användas måste spjället under täckas så att ingen aska eller glöd kan trilla ut. Askan får då tömmas när grillen har svalnat. 4. Brandsläckare skall alltid finnas inom räckhåll från grillen, varje gång. 5. Efter avslutad grillning skall locket placeras på grillen och alla spjäll skall vara stängda. Kontrollera grillen med jämna mellanrum, speciellt innan ni går och lägger er för kvällen.
Detta låter vettigt ! Ska lämna en motion ang grillningen nu tänkte ja. Tycker man borde rösta om sådan, inte att några joppar sitter å bestämmer allt :/ Igår grillade jag en fantastisk ryggbiff ifrån nebraska. För er som inte testat ica maxis (haninge) kött ifrån Nebraska kan jag varmt rekommendera de! Flapsteaken är riktigt fin  Ryggbiff å högrev, grovmalet = Muuums!
ham.jpg 175,94K
0 Antal nerladdningar Med tillhörande efterätt
sha.jpg 246,41K
0 Antal nerladdningarKöpte en fritös också, ett måste 
fritt.jpg 125,87K
1 Antal nerladdningar
hammi.jpg 153,02K
2 Antal nerladdningarDett var några veckor sen, nu är det iaf helt snöfritt 
grillio.jpg 424,4K
4 Antal nerladdningar
Postad 02 maj 2013 - 06:01
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
Detta låter vettigt ! Ska lämna en motion ang grillningen nu tänkte ja. Tycker man borde rösta om sådan, inte att några joppar sitter å bestämmer allt :/
Hörru du din lilla... sådär säger man inte. Joppar? Vad menar du med det egentligen? Vet du överhuvudtaget vad det innebär att flytta in i en bostadsrätt? Vet du hur mycket ideélt arbete det ligger bakom en BRF-styrelse? Har du frågat styrelsen varför till och börja med? /G (ordf.)
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|