Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 oktober 2015 - 08:41

S319
  • S319
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen.
Det borde jag ha tänkt på.

Postad 27 oktober 2015 - 06:32

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Ja, strömreset brukar vara standardlösningen när man har problem med TiVo.
Tyvärr har det blivit en och annan strömreset även för mig under det 1,5 år jag haft denna makalösa maskin.

Hade en hel del jag med förr, men sedan min Måndags-rutin med reset av TiVo-box och router infördes så har allt fungerat felfritt :D

Postad 27 oktober 2015 - 08:56

S319
  • S319
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Shiit här sitter jag och skäms som en hund. Det visade sig att det inte vara Tivo-boxen utan det var min nya tv som ville få sin uppdatering godkänna. Min fru retade mig hela kvällen. Tackar för all hjälp och kryper in under min skämmskudde.

Postad 27 november 2015 - 20:59

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Cirkus play-tjänst blandar ihop avsnitten. De hamnar huller om buller. Det är ok så länge det står vilket avsnitt det är, men där finns några serier utan avsnittsinfo alls. Vafan. 

Postad 24 december 2015 - 20:33

beamer2580
  • beamer2580
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som har problem med att bild och ljud ej är synkat på TV4 HD ? Händer bara då och då men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande.

Postad 25 december 2015 - 07:55

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som har problem med att bild och ljud ej är synkat på TV4 HD ? Händer bara då och då men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande.

Är det likadant direkt i TVn som i Boxen?  Isf är det fel på utsändningen.

Redigerat av Kung Nu, 25 december 2015 - 07:55.

Postad 02 januari 2016 - 23:16

luma67
  • luma67
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Dåså, nu har fiber (stadsnät) anlänt och jag har skiftat från Telia koppar till andra källor.

Dock, inte helt utan issues. Jag är lite fobisk när det gäller ljud o bild.

Har ett ärende nu med dem att de inte skickar signalen orörd utan skalar bilden, även om man checkat för alla

upplösningar under "inställningar/video". Vill att min receiver skall skala...och får intrycket av info-text att de förcheckade upplösningarna skall skickas vidare. Men icke.

Bredband tar jag från Bahnhof och det lirar OK, kidsen jublar...

Men TiVon har problem.

• Synkproblem (ljud/bild)
  • Pixelering om man tittar på fördröjd TV, alltså startar ett program i efterhand (4:an i alla fall) 
  • Men värst av allt ljud/bildavbrott...

För ljud o bild - avbrottet så finns ett perfekt periodiskt fel.

Var 13:e minut sker ett hack i bild/ljud, SD som HD

Byter man kanal så kan felet dyka upp igen när som helst inom en kvart, sedan var 13:e minut även på den nya kanalen.

Så 13-minuters rytmen bryts vid kanalbyte och till synes verkar felet ligga i ofas mellan kanalerna på nåt sätt.

Jag har svårt att säga om det är stadsnätet eller ComHem i detta fall, men det är med matematisk kuslighet som 13 minuters-hacket dyker upp.

Cache, lease, förhandling, ingen aning vad det kan vara, men inget jag upplevde med Telia.

Nån teknisk här som kan ha nån ide om vad det periodiska felet på 13 min kan vara ?

Bredbandet går in i LAN1 (mediaomvandlare på väggen) och TV till TiVo  har jag kopplat till LAN2.

Jag har fortfarande inte kör TiVo --> TV direkt utan bara med förstärkare, men jag ser inte hur förstärkaren skulle kunna generera något periodiskt fel.

Andra i forumet har noterat synkproblem och har själv upplevt det på SVT/TV4 - HD , dock helt ok igår och idag. Behöver fler ComHem-dagar för att se om det var tillfälligt.

/M

Postad 03 januari 2016 - 10:40

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Även jag har synkfel på ljud/bild. Främst på TV4 HD.

Och problem med att bilden blir pixelerad då och då på fördröjd TV.  Lösning på detta är att pausa en liten stund. Då blir det bra.

13mins hack har jag inte vad jag VET, men skulle jag undersöka mer noggrant så är det fullt möjligt att det finns där.

Sen ang. att skicka bilden orört så har jag samma problem. TiVO-boxen mer eller mindre ignorerade vad jag hade valt för upplösningar och skalade allt själv.

Postad 03 januari 2016 - 10:44

Crillus
  • Crillus
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag har också synkfel med ljudet på vissa kanaler framför allt tv4 hd och svt hd kanalerna, och några till,

det verkar som det endast är på tivo boxen det är synkfel för jag har samma tv i sovrummet men med en

ca modul hd direkt i tvn, och där upplever jag inget synkfel, kollade senast i gårkväll..

Vi kanske skulle ringa Comhem och påpeka detta,

Är det någon här som redan har gjort det kanske?

Postad 03 januari 2016 - 10:49

Crillus
  • Crillus
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag kollade runt lite i menyerna i tivo boxen efter någon funktion med lip sync,

men kunde inte hitta något, tror inte det finns något sådant i tivo boxen eller finns det?

isåfall var hittar jag det?

Postad 03 januari 2016 - 10:53

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Jag har också synkfel med ljudet på vissa kanaler framför allt tv4 hd och svt hd kanalerna, och några till,

det verkar som det endast är på tivo boxen det är synkfel för jag har samma tv i sovrummet men med en

ca modul hd direkt i tvn, och där upplever jag inget synkfel, kollade senast i gårkväll..

Vi kanske skulle ringa Comhem och påpeka detta,

Är det någon här som redan har gjort det kanske?

Synkfel på HD-kanalerna har påtalats många gånger på Com hems Facebook.

Men som vanligt ber de en felanmäla.

Det är ju det bästa sättet att slippa ta tag i fel som är inbyggda i TiVo-systemet.

Gäller ju också de fel som gör att man då och då måste starta om boxen på grund av

att den låser sig. Dessa fel låtsas Com hem som att de är lokala och tillfälliga trots

att de funnits med sedan TiVo lanserades i Sverige för över två år sedan.

Jag kollade runt lite i menyerna i tivo boxen efter någon funktion med lip sync,

men kunde inte hitta något, tror inte det finns något sådant i tivo boxen eller finns det?

isåfall var hittar jag det?

Nej det finns inte vad jag vet.

Påtalar man synkfel för Com hem och man råkar använda någon form av hembiosystem/receiver så säger de alltid

att det är där man får justera mellan ljud och bild. Som om det vore där felet sitter.
Alla som använder ljudet direkt från TiVo och har synkfel ska felanmäla.

Sedan händer ingenting.

Postad 03 januari 2016 - 18:54

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Kom hem efter jul- och nyårshelger. Inga HD-kanaler fungerar ("Kanalen är inte godkänd. Kontakta Com Hem om du vill ha mer information (V58)"

Någon mer med samma problem?

Postad 03 januari 2016 - 22:17

Plommonkalas
  • Plommonkalas
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Har också synkfel på HD-kanalerna. Upplever att det kommer och går. Allra värst tyckte jag att det var på TV3 HD för ungefär ett halvår sedan. Då var det riktigt galet. Lite bättre nu, men problemet är långt ifrån borta.

Börjar bli dags för Com Hem att ta tag i Tivo på allvar. Känns som att både hårdvaran och mjukvaran hade behövt ett rejält lyft. Netflix är ljusår sämre än på övriga plattformar. Buggarna är både många och irriterande. Varför kan vi fortfarande inte göra egna kanallistor? Och varför finns det inte ett HD-paket? Att TV4 HD numera ingår i alla paket är förstås ett steg i rätt riktning men att behöva beställa Tivo Max för att få Kanal 5 HD och TV6 HD är mycket märkligt.

Det är synd, för potentialen finns ju där och Tivo-konceptet är i grund och botten bra.

Postad 03 januari 2016 - 22:27

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Haha, dröm en dröm, vi pratar Comhem..dom kommer inte göra ett skit åt saken utan vackert sitta och titta på medan kulorna rullar in till sina riskkapitalägare.

Sade själv upp skiten och kör bara basutbudet (vilket man ju tyvärr är tvingad till när man bor i Comhemhus). Lade pengarna på Viasat och HBO istället...

Postad 03 januari 2016 - 22:44

Plommonkalas
  • Plommonkalas
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Haha, dröm en dröm, vi pratar Comhem..dom kommer inte göra ett skit åt saken utan vackert sitta och titta på medan kulorna rullar in till sina riskkapitalägare.

Ja, det är väl så. Tyvärr. Paketeringen av HD-kanaler är väl det som jag stör mig allra mest på. Var i kontakt med dem angående detta i somras men fick inget ordentligt svar. Om jag har förstått det rätt så fanns det ett HD-paket innan Tivo lanserades (och innan jag blev Com Hem-kund)? Hade gärna velat höra en motivering från Com Hem om varför det togs bort. Helt ofattbart att ta det steget tillbaka.

Postad 03 januari 2016 - 23:42

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Det även det jag är förb..på

Det var precis det paketet jag satt på. Comhem fick snabbt för sig att höja priset med 35% och föreslog att man skulle ta TivoMax istället. Dom ringde tjatade som fn..om Tivomax men jag påtalade gång efter annan att jag inte var intresserad av allt annat skit, som jag inte tittar på (jalla jalla tv etc)som ingick i Tivomax, för att få de hd kanaler HD kanaler jag förr haft. Försökte få någon stackars säljare att förstå detta vilket han inte riktigt ville.

Slutade med att det ringde upp någon form av säljledare som erbjöd Tivomax mycket förmånligt under 12 mån. " Ja men vad händer efter 12 mån då? Skall jag då betala fullpris för att få kanaler jag inte ser på..?"

Tystnad en lång stund.."Ja tyvärr blir det ju så då det ju är så tjänsten är sammansatt.."

Sedan hade vi en lång diskussion om vad som plöttsligt föranlädde prishöjningen på 35% vilket slutade med att den unge representanten för GårBort erkände att man från "högre ort erhållit budskapet om att sälja in Tivomax med syftet att långsiktigt bli av med HD-paketet pga högre marginal på Tivomax när man väl betalar fullpris.."

Satt jag inte fast i ett Comhemhus hade Comhem varit ett minne blott för längesedan.

Postad 04 januari 2016 - 17:29

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Gick nyligen ner till Tivo Mellan. just 5an och 6an kan jag vara utan HD på. Kollar nästan aldrig på det. TV4HD måste jag dock ha.

Hade valt ett HD-paket alla dagar i veckan med Kanal 1 tom 6 i HD. Allt annat ser jag som helt överflödigt.

Postad 06 januari 2016 - 14:35

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Börjar bli dags för Com Hem att ta tag i Tivo på allvar. Känns som att både hårdvaran och mjukvaran hade behövt ett rejält lyft. Netflix är ljusår sämre än på övriga plattformar. Buggarna är både många och irriterande. Varför kan vi fortfarande inte göra egna kanallistor? Och varför finns det inte ett HD-paket? Att TV4 HD numera ingår i alla paket är förstås ett steg i rätt riktning men att behöva beställa Tivo Max för att få Kanal 5 HD och TV6 HD är mycket märkligt.

Det är synd, för potentialen finns ju där och Tivo-konceptet är i grund och botten bra.

Bara att hålla med, kanal 1-12 "och några få till" hade funkat för mig. Och i HD där det finns.

Kanal 9HD och TV12HD finns sedan något år tillbaka, men inte på Comhem vilket är uselt när man betalar dyrt för paketen. Det tog tre år för kanal 5 HD att komma in så det är väl bara att vänta...

Postad 06 januari 2016 - 15:04

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Bara att hålla med, kanal 1-12 "och några få till" hade funkat för mig. Och i HD där det finns.

Kanal 9HD och TV12HD finns sedan något år tillbaka, men inte på Comhem vilket är uselt när man betalar dyrt för paketen. Det tog tre år för kanal 5 HD att komma in så det är väl bara att vänta...

Ja, Com hem håller hårt i plånboken och vill inte gärna betala för nya kanaler utan att kunna höja priset på kanalpaketen. Och några höjningar är svårt att göra när så många kanaler försvunnit det senaste året utan att priset blivit lägre!

Dessutom tycker Com hem att HD-kanaler inte är prioriterade så länge så många av digital-tv abonnenterna fortfarande inte har skaffat HD-boxar. Helt obegripligt när Com hem satsar på TiVo och när man som kund sedan skaffat TiVo får man inte nya HD-kanaler för att så många kunder fortfarande inte har möjlighet att se HD-tv. Helt sanslöst.

Postad 06 januari 2016 - 15:18

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Ja, Com hem håller hårt i plånboken och vill inte gärna betala för nya kanaler utan att kunna höja priset på kanalpaketen. Och några höjningar är svårt att göra när så många kanaler försvunnit det senaste året utan att priset blivit lägre!

Dessutom tycker Com hem att HD-kanaler inte är prioriterade så länge så många av digital-tv abonnenterna fortfarande inte har skaffat HD-boxar. Helt obegripligt när Com hem satsar på TiVo och när man som kund sedan skaffat TiVo får man inte nya HD-kanaler för att så många kunder fortfarande inte har möjlighet att se HD-tv. Helt sanslöst.

Dessa Com Hem-krängare. 

Härom dagen gick jag i ett köpcenter och tänkte stanna och fråga när det kommer en ny box, då denna känns lite 1999, även om den fungerar bra så är inte kvalitet dess signum. Låter, brummar, hänger sig m.m. grejer jag kan leva med, då det inte är så ofta det strular.

Då ville Com Hem-säljaren ha mitt personnummer. 

Jag: ?

"Jag bara undrar om det kommer en ny box snart och när isåfall?"

Säljare: Jag behöver ditt personnummer, för att kunna säkerställa att du är kund hos Com Hem.

"Varför det, om du inte vet om och när det kommer en nyare box så kan jag ta det."

Säljare: Jag kan ge dig en nyårsbonus, vad har du för person eller kundnummer?

Jag: Hallå, varför skall ni alltid ha mitt personnummer för att se vilka erbjudanden som finns. Ni har aldrig någonsin kunnat erbjuda mig billigare månadspaket med ComBo-MAX. Jag betalar en 700:ing i månaden för max-allt.

Säljaren, mumlar någonting och börjar spana efter nästa potentiella "kund"

Alltså, vad är detta? Ingen kan säga något om något erbjudande innan de får personnummer, som känns sådär att lämna ut till en vilt främmande människa och alla som står runt omkring. Väldigt enerverande säljare som helt dizzar frågor jag haft genom åren och aldrig någonsin kommer få mitt personnummer "över disk" så att säga. Inte klokt.

Postad 06 januari 2016 - 16:41

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Dessa Com Hem-krängare. 

Härom dagen gick jag i ett köpcenter och tänkte stanna och fråga när det kommer en ny box, då denna känns lite 1999, även om den fungerar bra så är inte kvalitet dess signum. Låter, brummar, hänger sig m.m. grejer jag kan leva med, då det inte är så ofta det strular.

Då ville Com Hem-säljaren ha mitt personnummer. 

"Jag bara undrar om det kommer en ny box snart och när isåfall?"

Säljare: Jag behöver ditt personnummer, för att kunna säkerställa att du är kund hos Com Hem.

"Varför det, om du inte vet om och när det kommer en nyare box så kan jag ta det."

Säljare: Jag kan ge dig en nyårsbonus, vad har du för person eller kundnummer?

Jag: Hallå, varför skall ni alltid ha mitt personnummer för att se vilka erbjudanden som finns. Ni har aldrig någonsin kunnat erbjuda mig billigare månadspaket med ComBo-MAX. Jag betalar en 700:ing i månaden för max-allt.

Säljaren, mumlar någonting och börjar spana efter nästa potentiella "kund"

Alltså, vad är detta? Ingen kan säga något om något erbjudande innan de får personnummer, som känns sådär att lämna ut till en vilt främmande människa och alla som står runt omkring. Väldigt enerverande säljare som helt dizzar frågor jag haft genom åren och aldrig någonsin kommer få mitt personnummer "över disk" så att säga. Inte klokt.

Relativt enkelt varför de ville ha ditt personnr. Är det redan kund så kommer du inte att få några "fina" erbjudanden. Man vill ha koll på vad du har för alternativ och se om du tex bor i ett Comhemhus utan alternativ. I så fall ingen honung där inte. Man prioriterar inte gamla kunder utan vill bara ha in nya i syftet att öka ägarvärdet.

Vet inte hur många gånger jag varit i kontakt med deras kundtjänst för ersättning gällande icke fungerande tjänster utan resultat. Har tom fått höra att "..ja du bor ju i ett comhemomårde så vi återkommer med besked senare..." Inte blev det mycket ersättning där inte...

Kul att jmf med bekanta som har öppen fiber och comehm med möjlighet till andra alternativ..där "smöras" det som bara den när det kommer till fömåner. lock o pock samt erbjudanden vid minsta hint om att man hotar att byta leverantör...

Postad 06 januari 2016 - 18:32

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Kul att jmf med bekanta som har öppen fiber och comehm med möjlighet till andra alternativ..där "smöras" det som bara den när det kommer till fömåner. lock o pock samt erbjudanden vid minsta hint om att man hotar att byta leverantör...

Ja, där har du verkligen rätt!

Vi har sedan länge Comhems Coaxkabel, och sen typ Fem år Telia Fiber, och sen typ Två år även Öppen Fiber, och nu börjar de bli skraja, så numera får man Comhems kanaler 1-12 (samt Axess, TLC, Fox och Öppna Kanalen) inkl Svt1 HD, Svt2 HD och Tv4 HD, samt 700 / 700Mb Bredband, för 150:-/mån., klart bra deal, enda felet är att 3an, 5an, 6an o de andra som finns som HD borde ingått, samt att de utlovade 700Mb även Upp borde vara det, och inte bara 500Mb.

Redigerat av Kung Nu, 07 januari 2016 - 08:23.

Postad 06 januari 2016 - 18:53

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
En dum fråga bara. Vad betalar ni per månad för erat Tivo eftersom ni kallar det för dyrt... ?

Redigerat av MartinAberg, 06 januari 2016 - 18:53.

Postad 06 januari 2016 - 19:00

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

En dum fråga bara. Vad betalar ni per månad för erat Tivo eftersom ni kallar det för dyrt... ?

Kikade på fakturan nu, 799:- för TiVo MAX, Bredband 500 och Telefoni medium. Varit Com Hem-kund sedan 1999.

Postad 06 januari 2016 - 19:14

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

SEK 799:- TiVo Combo Max

Det är rätt saftigt, faktiskt.

Redigerat av FEA, 06 januari 2016 - 19:14.

Postad 06 januari 2016 - 20:02

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
Hmm, jag tecknade precis om mitt Combo Max för 549:-
Fast å andra sidan så hotar jag med uppsägning en gång om året...

Postad 06 januari 2016 - 20:11

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Alltså 549 kr istf 799 kr?

Men då blev du väl tvungen att binda abonnemanget? Hur länge?

Jag funderar själv på Com Bo Max för erbjudandet 599 kr men då är det 24 mån bindning och

jag tycker det känns lite läskigt att förbinda sig att betala över 14 000 kr sammanlagt. Man vet

ju inte vad som händer och Com hem är tuffa med att kräva in pengarna även om man skulle

flytta och det inte finns Com hem i nästa hus.

Postad 06 januari 2016 - 20:34

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

Jag skiter i hemtelefon, så valde bort det. 

279/månad för TIVO MAX + Tvillingkort 99/månad
229/månad för 100/100

Tycker det är bra pris faktiskt.

Postad 06 januari 2016 - 20:42

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
Band mig i 12 månader.
Har vänner i Comhem-hus som kan ta över om jag flyttar...

Postad 06 januari 2016 - 21:35

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Alltså 549 kr istf 799 kr?

Men då blev du väl tvungen att binda abonnemanget? Hur länge?

Jag funderar själv på Com Bo Max för erbjudandet 599 kr men då är det 24 mån bindning och

jag tycker det känns lite läskigt att förbinda sig att betala över 14 000 kr sammanlagt. Man vet

ju inte vad som händer och Com hem är tuffa med att kräva in pengarna även om man skulle

flytta och det inte finns Com hem i nästa hus.

Den största irritationsmomentet är nog att kanaler bara försvinner. Några favoritkanaler som "slutat sändas i skandinavien" och "pga låga tittarsiffror" m.m.

Com Hem förbehåller sig rätten att ta bort och lägga till som de behagar. Kanalpaketet ser definitivt inte ut som det gjorde hösten 2013. Men en del har blivit bättre. Fler HD-kanaler.

Postad 07 januari 2016 - 20:15

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

och där försvann BBC Lifestyle och BBC HD från TiVo Max, utan ersättningskanaler. 

"BBC beslutar att från och med januari 2016 sluta sända BBC HD och BBC Lifestyle i Norden. Det innebär att Com Hem inte längre har möjlighet att erbjuda dessa kanaler.

På Mina sidor kan du enkelt se vilka kanaler som ingår i ditt nuvarande abonnemang samt uppgradera för ett bredare tv-utbud."

Sänkt pris? Skulle nog inte tro det...

Postad 07 januari 2016 - 21:08

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Må Comhem döööö on demand döden...långsamt och smärtfullt....

Postad 08 januari 2016 - 11:08

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

BBC Brit och BBC Earth är HD-kanaler (trots att de inte heter något på 'HD') om det kan vara någon tröst.

Så det är så man ska göra. Jag förband mig till 24 månader och får alltså betala 799:- , de första tre (eller två?) månaderna var något billigare dock.

Redigerat av FEA, 08 januari 2016 - 11:09.

Postad 08 januari 2016 - 11:18

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

BBC Brit och BBC Earth är HD-kanaler (trots att de inte heter något på 'HD') om det kan vara någon tröst.

Så det är så man ska göra. Jag förband mig till 24 månader och får alltså betala 799:- , de första tre (eller två?) månaderna var något billigare dock.

Det är okej, men Com Hem är nog inte världens bästa kanalförhandlare. Många kanaler som blivit kickade från Com Hems utbud genom dessa 2 år lite drygt. Om ett par år kanske vi sitter där med bara massa sunk och play-kanaler som vi inte vill ha. 

Dessvärre har vi inget alternativ till TiVo. 

Postad 17 januari 2016 - 09:11

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Någon annan som har problem med bildkvalitén på SVT? 

Kan närmast beskriva det som att bildkvalitén pulserar, som att bitraten går upp och ner. Det är skarpt och detaljrikt i 2-3 sekunder och sen blir det suddigt och utan detaljer i 1 sekunder (som att man ser på en dåligt SD-sändning), så håller det på. Det är endast på filmer och program som inte sänds live som det uppstår. Program som nyhetsmorgon, kvällsnyheter och andra program som sänds "live" är det aldrig några problem med, där är bildkvalitén alltid "kontinuerligt bra".

Det sker på SVT1 och SVT2, både på SD och HD-kanalerna även om det man ser det tydligare i HD. Inga andra kanaler har liknande problem och det har varit så sedan jag skaffade TiVO vad jag kan minnas. 

Jag har sett det och det verkar som att det sker en felaktig statmuxning. I testbilden (SVT2/SVT2HD kl 06:00-06:16) syns det väldigt tydligt, även i tablåerna som blir väldigt vaxiga. Testbilden ska inte kräva mer än 1,5 Mbps - 2,0 Mbps i HD utan att bli kvaddad, så något är definitivt inte som det ska.

Det gäller inte bara TiVo utan även på andra boxar. Jag har testat med både TiVo och en Samsung SMT-C7160 och ser samma fenomen.

Det märkliga är att material med hög entropi, exempelvis kornighet eller snabba rörelser, överlever utan större anmärkning medan material med låg entropi blir väldigt kvaddat.

Jag har tagit upp det med Com Hem men inte hört något från dem om det än.

Vad skönt att se att det är fler än jag som ser detta. Det du beskriver är exakt vad jag också ser, och lider av! Det har varit så i flera månader (jag tror det började någon gång runt mars i år, och kom plötsligt från en dag till nästa). Jag har tänkt att jag skulle rapportera det, men det har inte blivit av. Dels för att jag tänkt att någon på Com Hem verkligen borde ha sett det, och dels för att jag av erfarenhet vet att Com Hem kan vara lite dåliga på att lyssna på sånt här. Så jag tänkte att jag skulle skriva en riktigt ordentlig felrapport, med "skärmdumpar" etc, men det har jag inte orkat göra än.

Men nu vet jag att det åtminstone finns två personer till som ser detta. Det ger ju i alla fall lite kött på benen.

Det märkliga är, precis som du skriver, att detta främst inträffar då bilden redan är relativt lugn och mjuk. Då blir det ofta väldigt suddigt (eller vaxigt som du skriver), precis som att bilden komprimerats med väldigt låg bitrate. Alla finare detaljer bara försvinner, medan hårdare kanter ofta finns kvar. Det är problem även med mjuka gradienter, där s.k. "color banding" ofta uppstår.

Tack för tipset med testbilden. Jag har inte tittat på den än, men den låter lämplig att skicka med i felrapporten.

Jag är (kanske inte så oväntat) lite av en bildkvalitet-nörd, så detta problem har lite förstört nöjet för mig med att titta på SVT. Den nya serien Mr. Robot ser t.ex. stundtals hemsk ut (men absolut inte hela tiden). Troligtvis mycket p.g.a. att den har väldigt lite kornighet som kan öka bildens komplexitet.

Jag har nöjet att meddela att detta problem nu är löst!

Med min andra felanmälan, som innehöll bilder på problemet, lyckades jag nå fram till rätt person på Com Hem som nu äntligen lyckats fixa detta. Problemet uppstod troligtvis när de bytte videokodare för nästan ett år sen. Det han gjorde var helt enkelt att byta ut den igen. (Vid första försöket (i början av december) blev det dock fel på ljudsynkningen som inte gick att justera bort, så han blev tvungen att gå tillbaka till den gamla igen. Men efter en mjukvarufix från leverantören används nu den nya kodaren igen.)

Postad 18 januari 2016 - 12:50

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0

Jag har nöjet att meddela att detta problem nu är löst!
Med min andra felanmälan, som innehöll bilder på problemet, lyckades jag nå fram till rätt person på Com Hem som nu äntligen lyckats fixa detta. Problemet uppstod troligtvis när de bytte videokodare för nästan ett år sen. Det han gjorde var helt enkelt att byta ut den igen. (Vid första försöket (i början av december) blev det dock fel på ljudsynkningen som inte gick att justera bort, så han blev tvungen att gå tillbaka till den gamla igen. Men efter en mjukvarufix från leverantören används nu den nya kodaren igen.)

Äntligen! :D

Kollade nu på testbilden från i morse och det ser mycket bra ut nu. Bättre också än den gamla kodaren som filtrerade bort en del skärpa samt ströp svart- och vitnivåer. :)

Postad 18 januari 2016 - 15:04

luma67
  • luma67
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Ok, bra att det händer saker...

Själv lider jag fortfarande av ljud/bild-hack var 13:e minut men har en intressant grej.

Jag provade att spela in en större del av segermatchen mot Slovenien i handbollen och noterade 6 st tydliga hack under sändningen.

På inspelningarna finns inget av dessa hack med ?! Det  var ju lätt o kolla rätt tidpunkt iom att matchklockan visas.

Jag kollade även igenom hela inspelningen, rätt tråkigt då man visste resultatet  ^_^ , men det fanns heller inga "nya" 13-minutershack under hela uppspelningen. 

Har varit i kontakt med support och de hävdar att det skall vara exakt samma signal ut från TiVo oavsett om det är inspelat eller live

vilket är bra förstås.

Signalen borde väl ta en annan väg i boxen Live vs REC och olika mjukvara/hårdvara kan ju då vara inblandade i de olika situationerna.

Men tror ni man kan fria hårdvaran hemma (receiver o TV) iom att det inspelade materialet inte visar några hack?

Nån som vet hur signalhanteringen sköts i en TiVo - burk ?

/M

Postad 18 januari 2016 - 19:07

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Äntligen! :D

Kollade nu på testbilden från i morse och det ser mycket bra ut nu. Bättre också än den gamla kodaren som filtrerade bort en del skärpa samt ströp svart- och vitnivåer. :)

Faktum är att i morse när jag slog på TV:n (kl. 07:40) så kördes den gamla kodaren igen. (Studioinspelade sändningar av typen som visas på SVT 1 den tiden är egentligen sällan drabbade av problemet, men jag kan se det tydligt på en viss vinjett och ibland är väderkartorna väldigt suddiga.)

Så jag ringde killen på Com Hem, och han sa att han blev tvungen att byta tillbaka efter att kunder med en viss box klagat över något. Han sa dock att han visste hur han skulle fixa det och lovade att byta till den nya under dagen. Jag har inte hunnit kolla om det stämmer...

Postad 22 januari 2016 - 14:04

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Vad skönt att man kan streama via appen igen :)

När fixade de detta igen?

Postad 22 januari 2016 - 15:10

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Vad skönt att man kan streama via appen igen :)

När fixade de detta igen?

Har aldrig varit något uppehåll i den funktionen.

Postad 22 januari 2016 - 17:31

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Har aldrig varit något uppehåll i den funktionen.

Den försvann ju med den nya appen...

Postad 22 januari 2016 - 17:43

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Den försvann ju med den nya appen...

Com Hem Plays funktion är ju (liksom föregångaren TiVoToGo) att streama program från de kanaler man abonnerar på.

Det som saknas i Com Hem Play är möjligheten att ändra eller ta bort inspelningar på TiVo-boxen via appen. Det sägs att den funktionen ska komma tillbaka.

Det går inte att streama gjorda inspelningar från boxen till appen. Det gick inte heller med TiVoToGo.

Postad 22 januari 2016 - 18:08

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Com Hem Plays funktion är ju (liksom föregångaren TiVoToGo) att streama program från de kanaler man abonnerar på.
Det som saknas i Com Hem Play är möjligheten att ändra eller ta bort inspelningar på TiVo-boxen via appen. Det sägs att den funktionen ska komma tillbaka.
Det går inte att streama gjorda inspelningar från boxen till appen. Det gick inte heller med TiVoToGo.

Hmmm, var det så det var... I surrender 😘

Postad 23 januari 2016 - 09:51

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Är det verkligen Combo Max du fått för 549:- med 12 månaders bindningstid?

Det enda jag hittar på hemsidan är Combo Plus för 549:- samt Combo Max för 599:-,

båda 24 månades bindningstid.

Har du förhandlat litet extra?

Mvh,

Ingvar 

Postad 23 januari 2016 - 10:09

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jag är Comhem kund sedan många år och har i dag Combo Max för 799:- jag har litet andra tjänster också

så jag betalar strax under tusenlappen i månaden.

Min bindningstid har just gått ut så jag ringde kundtjänst för att höra mig för om det nya erbjudandet

om Combo Max för 599:-.

Det svar jag fick var då att det bara var för nya kunder.

Jag förklarade då att min bindningstid gått ut och frågade om de tyckte det var rimligt att jag skulle behöva

säga upp det abonnemang som jag har och sedan starta ett nytt abonnemang för att jag ska få det bättre priset?

Kvinnan jag pratade med bad då att få ringa tillbaka så att hon kunde kontakta sin teamleader.

När hon ringde tillbaka så var meddelandet att erbjudandet om Combo Max bara var för nya kunder 

och att de inte kunde göra några undantag.

De tror alltså att jag som gammal kund kommer att acceptera att jag ska betala nästan 5000:- kronor 

mer än en ny kund över en tvåårsperiod . Att man får lockpriser för att bli kund är inget ovanligt men

det brukar ju vara så att man som trogen kund har några fördelar men uppenbarligen inte hos Comhem.

Det blir ett samtal till uppsägningsavdelningen på måndag. Förhoppningsvis kan jag få tag i någon vettig

människa då annars kommer Comhem att förlorar en gammal trogen kund.

Mvh, 

Ingvar

Redigerat av ingvar, 23 januari 2016 - 10:10.

Postad 23 januari 2016 - 11:03

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Jag har haft vissa framgångar när jag ringer uppsägningsavdelningen i samband med att bindningstiden löpt ut. Både C More och Viasat har jag fått bra dealar på i samband med att jag bundit om dessa abonnemang. Och jag har varit kund sedan Hedenhös (faktiskt sedan 1995 då Televerket Kabel-TV blev Svenska Kabel-TV).

Tror att det är något svårare att som befintlig kund få bra pris på grundabonnemang som TiVo Max och ComBo Max. Jag ska dock göra ett försök när bindningstiden för mitt Bredband 500 löper ut i februari. Det är inte rimligt att betala hela 599 kr/mån bara för Bredband 500 när man kan få ComBo Max för 799 kr/mån.
Nykundpriset 599 kr/mån för ComBo Max i 24 månader vet jag inte om jag har någon chans på. Vi får se.

Postad 23 januari 2016 - 11:43

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
Det brukar ta två-tre veckor innan de ringer upp för att fråga varför du säger upp det hela.
Beroende på vem får prata med så kan man få olika deals, för två år sedan fick jag Viasat Sport gratis i ett år t.ex.

Postad 25 januari 2016 - 07:31

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Har sökt igenom tråden om eftersläpande undertext på Tivos Netflix-app. Ett tricks verkar vara att tillfälligt byta till engelsk text och sedan tillbaka till svensk. Är det någon som hittat något annat sätt att få textningen att fungera?

Visserligen har jag Apple TV (3), men bilden är bättre på Tivoboxens Netflix-app. Apple TV ger dålig svärta och en del mörka scener kan bli smått pixliga.

Postad 25 januari 2016 - 07:47

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Du behöver kalibrera din display mot ATV. Idag har du förmodligen fel nivåer på ljusstyrka och säkert även kontrast. ATV i sig producerar bra bild på netflix. Största problemet är väll att den inte kan leverera 24p.

Postad 25 januari 2016 - 10:05

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tack ekon! Jag ska ändra bildinställningarna för att få bättre bild på Apple TV. ATV är ju överlägsen Tivo även när det kommer till hantering och laddningstider.

Tivoboxen är bra för att se på TV och för att spela in. Boxen är smått oanvändbar när det kommer till playtjänster som SVT och tjänsten Netflix. Tänk att det är så att marknadsföring/reklam alltid måste divideras med 10 för att man ska få fram rätta värdet. ☺ Jag lär mig aldrig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.