Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1784 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 30 October 2013 - 21:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag upplevde absolut inte fredriks kommentar som respektlös. Om något så är han väl respektfull då han både läst igenom och förstått innehållet i den ovanligt långa posten. Dessutom så har han reflekterat över innehållet så pass att han tagit fram någon som upplevt något annat.

Skulle vara kul att höra fler personer som ska höra på stages diskant. Själv är jag rätt bortskämd med diskanter då jag lyssnar på banddiskanter dagarna i ända.

Postad 30 October 2013 - 21:39

MarkusNyberg
  • MarkusNyberg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
En fråga! Hur stänger man av Stage? Har min kopplade med usb till pc och analogt från bioförstärkarens pre-out. När allt är avslaget hörs ett svagt sus från Stage högtalarna. Håller i sig till dan efter. Hur ska det vara? :huh:

Redigerat av MarkusNyberg, 30 October 2013 - 21:41.

Postad 30 October 2013 - 21:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det ska jag absolut göra..blir nog att höra dom först.
Jag har dock massor att göra hemma så kanske nästa helg.
Om man inte lyckas få tid ihelgen.
Självklart så ska jag lyssna på mina divine hemma först.
Och ha dom som referens.
Dom ligger ju på ca 30000 så dom borde hrt va jämn bra med :)

Är väl å andra sidan kända för att låta betydligt dyrare, dina Divine. :)
Men vem vet. Stage verkar vara en riktig kamelont. Kan både spöa 200000kr. högtalare och FÅ spö av 2500kr. högtalare. :)

Redigerat av laddie15, 30 October 2013 - 21:49.

Postad 30 October 2013 - 21:55

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Dina callisto kanske spelar rakt på en frekvensmätning, men det som mättes på bigscreen var väl mer som en transient? På tal om ingenting, blev jävligt sugen att höra callisto då det var sjukt stora stativare, men dom är nog inte lätta att hitta :/

Har inte kollat länken nyligen, jag kanske har blandat ihop den med någon annan mätning, men var det inte med gating teknik mätningen utfördes? Gating används väl främst för att få fram frekvensgången.

Synd att du har missat Callisto, ibland dyker det dock upp begagnat, köpte faktiskt nyligen till en extra som center. Förvisso finns det vissa saker jag stör mig på vad gäller Callisto, det har mest med fas att göra, helt klart dom enda högtalarna jag hört/ägt som kommer i närheten av mina hörlurar, fast med mer 3D förstås, men som sagt hade jag önskat en gnutta mer 3D p.g.a. fasen.

Om vi någon gång får för oss att göra ett blindtest, kan jag ju bjuda tillbaka för en lyssning, innan kan du ta öronvila i mitt flytande rum. ;)

Just nu har jag dock mycket kvar med akustiken, lider nämligen av ett för litet lyssningsrum.

Redigerat av Isaac, 30 October 2013 - 22:05.

Postad 30 October 2013 - 22:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Man tackar för inbjudan men misstänker att det som vanligt inte kan bli av pga avstånden. Men jädrans när någon smarting uppfinner en teleport, då tusan! :)

Postad 30 October 2013 - 22:14

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Man tackar för inbjudan men misstänker att det som vanligt inte kan bli av pga avstånden. Men jädrans när någon smarting uppfinner en teleport, då tusan! :)

Det är ju tyvärr så, men om det skall bli av något närmare götet någon gång, kan jag kanske ta med dom.

Gillade din recension av HRT, blev nästan lite sugen på att åka och lyssna själv, finns dom i Göteborgsområdet tro?

Redigerat av Isaac, 30 October 2013 - 22:17.

Postad 30 October 2013 - 22:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

En fråga! Hur stänger man av Stage? Har min kopplade med usb till pc och analogt från bioförstärkarens pre-out. När allt är avslaget hörs ett svagt sus från Stage högtalarna. Håller i sig till dan efter. Hur ska det vara? :huh:

Stänga av gör du genom att dra ut strömmen till basenheten (som driver högtalarna) och dra ut USBn till densamma (som också försörjer förstegsdelen).
Om du gör detta, hörs det fortfarande ett svagt sus från Stage högtalarna?

Postad 30 October 2013 - 22:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Dom finns garanterat i göteborg på flera ställen. Kolla upp dom på prisjakt, där får du ju fram butiker. Leffes har bland annat. Sen om det finns i göteborg vete tusan. Men helt rätt att du bör åka och lyssna själv tycker jag! :)

Postad 30 October 2013 - 22:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

finns dom i Göteborgsområdet tro?

Jo, mer än här nere i Skåne. https://www.prisjakt...t.php?p=1854668 :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 30 October 2013 - 22:30.

Postad 30 October 2013 - 22:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Alltså, det jag hörde av Stage gav förvisso inte mersmak. Men tror aldrg jag sett maken till spännvidd på omdömen av en högtalare. Här finns allt från sämre än något för 2500kr. till fullt seriösa jämförelser med något för 200000kr. och nu tydligen ännu mer enligt agenten.
Är Stage tidernas bluff, eller finns det helt vanliga privatpersoner som verkligen tycker de är så fantastiskt bra som det upphaussade ryktet säger? Fredrik får ursäkta, befinner sig någonstan mittemellan privat och något annat. Hur det hänger ihop är det nog ingen som riktigt förstår.
Obs! Var inte illa ment. :)

Postad 30 October 2013 - 22:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Människor som inte har en aning om prissättning på hifi lyssnar på stage när säljaren dragit upp volymen rejält. Klart det låter imponerande. Sen så står man där med 40 andra personer och ska gissa pris, vilket kan vara en triggande situation.

Jag kan jämföra en lådbil med en maybach, men det påvisar ju mitt dåliga omdöme mer än min kunskap om bilar. 200.000? MER!? Ojoj...

Postad 30 October 2013 - 22:45

MarkusNyberg
  • MarkusNyberg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Stänga av gör du genom att dra ut strömmen till basenheten (som driver högtalarna) och dra ut USBn till densamma (som också försörjer förstegsdelen).
Om du gör detta, hörs det fortfarande ett svagt sus från Stage högtalarna?

Nä då blir det tyst. Lite otäckt annars. Men ska det inte vara tyst när allt annat inkopplat är avstängt å Stage går i dvala typ? Eller är det nån svag krypström från usb kanske. Blir mer trial and error här. Rycka ur allt kan väl inte vara så proffsigt varenda gång?

Postad 30 October 2013 - 22:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Nä då blir det tyst. Lite otäckt annars. Men ska det inte vara tyst när allt annat inkopplat är avstängt å Stage går i dvala typ? Eller är det nån svag krypström från usb kanske. Blir mer trial and error här. Rycka ur allt kan väl inte vara så proffsigt varenda gång?

Vet inte faktiskt. Huvudströmmen in till huvudenheten har jag haft inkopplad hela tiden, och USBn likaså, men den "dör" liksom när jag stänger ner källan/USB hubben.
En non-issue totalt sett för mig kan man väl säga. :)

Postad 30 October 2013 - 23:03

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 2
Det är ett visst nöje att följa denna tråds utveckling :)

Redigerat av Unregistered22236fa5, 30 October 2013 - 23:04.

Postad 30 October 2013 - 23:33

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Att lyfta fram något som helt motsäger det som Zartok personligen kommit fram till och dessutom komma med att "hörselförutsättningar" kan spela in låter i min värld inte respektfullt. Varför kan du inte låta negativt färgade åsikter få stå för sig själva när du gjort så med flera positiva intryck? Vad menade du egentligen med "hörselförutsättningar" btw...?

Han menar nog att Zartok har grava problem att höra diskant och att Darklord har det problemet med bas. Därav att dom tycker det låter helt omvänt. Vilket borde betyda att den Boston Acoustic Zartok lyssnade på och tyckte spelade bra diskant måste tjuta sönder öronen på Darklord.

Eller nåt sånt

Postad 30 October 2013 - 23:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Fast zartok är riktigt diskantkänslig. Jag pallar inte med ex sa ranger master, klipsch och liknande pga diskanterna.

Postad 31 October 2013 - 01:31

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vad jag inte fattar är varför vissa (de flesta) skall spela så inihelv***s högt! :blink:

Detta är taget ifrån när du lyssnade på andra utställare än Stage på en mässa nyligen.

Du har ju snackat så mycket om att du vill att ljudet ska vara då naturtroget som möjligt. Volymaspekten måste ju också vara en del i detta? När lyssnade du på en trumpetsektion i fullt spett senast? Eller varför inte en symfoniorkester eller bara en flygel på någon meters håll. Det ÄR starkt under vissa omständigheter. Bör man inte försöka efterlikna detta i hifisammanhang då också?

Då Borde även detta vara ett rätt stort problem för Stage, då du själv säger att man inte kan spela så starkt med dom? :)

Postad 31 October 2013 - 07:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Flera av ino's högtalare låter ju skit och är billigt smäck hopsatt i ett garage någonstans. Att kalla dem för de mest korrekta i världen skulle jag vilja påstå är direkt fel.

Nej, Ino är definitivt inte billigt smäck. Vad man sedan gillar dem är en helt annan sak. Ino har dyra element, oavsett om de kan se billiga ut. Ofta vidareutvecklade av I.Ö under lång tid och sånt kostar pengar.
Men, som sagt, resultatet sedan är inte för alla. :)

Postad 31 October 2013 - 07:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Svårt att matcha för att få bättre? En liten marantz cd-spelare med förstärkare och bostons a25. No hazzle. Det går att finna 20 bättre val billigare om man är i en stor hifibutik direkt. Det är inte direkt astrofysik vi talar om... man måste veta vad man håller på med? Absolut inte.

Och ino, berätta om transientlänken där tidigare. Det finns ju även ett märke, quru, om du måste köpa från fabrik. Den högtalare som gör den dåliga transienten är bws 80x (minns ej, kan ha varit 802 eller 3). Störtlöjligt att säga att inos produkter är dåliga beroende på vart dom skruvas ihop. Lika löjligt som att säga att man måste veta EXAKT vad man gör om man ska slå stage. Det är ju fan ett skämt.

Postad 31 October 2013 - 09:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Detta är taget ifrån när du lyssnade på andra utställare än Stage på en mässa nyligen.

Du har ju snackat så mycket om att du vill att ljudet ska vara då naturtroget som möjligt. Volymaspekten måste ju också vara en del i detta? När lyssnade du på en trumpetsektion i fullt spett senast? Eller varför inte en symfoniorkester eller bara en flygel på någon meters håll. Det ÄR starkt under vissa omständigheter. Bör man inte försöka efterlikna detta i hifisammanhang då också?

Då Borde även detta vara ett rätt stort problem för Stage, då du själv säger att man inte kan spela så starkt med dom? :)

Jag har hört mycket livemusik, men skiljer på förstärkt sådan och icke förstärkt. Den förstärkta kan ju upplevas hög eller låg beroende på var man står, etc. och har inte direkt med hifi att göra imo.
Att höra en gatuorkester blomma ut fullt eller en fullskalig orkester utan förstärkning är en dynamisk och distortionsfri upplevelse som jag inte tror något system i världen, oavsett pengar, kan spegla.
Elektrostater kommer imo en bit på vägen till detta fönster till verklighetens sanna dynamik, men de har också sina nackdelar, främst driftmässigt. Just därför jag blev glad när jag hittade en av mina favorithögtalare alla kategorier, Qln Aretc 1600, till mitt huvudystem. Dessa kan spela både högt och stort främst tack vare linesource tekniken, som inte bara fördelar ljudet/belastningen över flera element, men som också fokuserar all energin mot lyssnaren med relativt lite inverkan från rum och akustik. Nackdel? Jo, det är bara en som kan njuta till fullo av dessa på en gång, sweetspoten är mycket begränsad. Lite off topic här, men nu fick vi det förklarat. :)

Postad 31 October 2013 - 09:05

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Fast zartok är riktigt diskantkänslig. Jag pallar inte med ex sa ranger master, klipsch och liknande pga diskanterna.

Då kan vi nog utesluta Fredriks teori :rolleyes:

Postad 31 October 2013 - 09:07

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Det innebär att jag kan köra Marantzen som försteg och Stage som slutsteg, Hur bra fungerar Stage som slutsteg vs via USB? Ni som har Stage vad är era erfarenheter?

Ja, i praktiken kan du väl det, har dock ingen aning hur bra det fungerar. I praktiken borde du ju kunna koppla Stages kontrollenhets RCA-ingång till antingen PRE-OUT (ställ volymen på max på Stages kontrollenhet och styr volymen från Marantzen) eller till REC/TAP-OUT (ställ volymen på min på Stages kontrollenhet och styr volymen på Stages kontrollenhet). Testa vetja, men se upp med volymkontrollen. :)

Då kan vi nog utesluta Fredriks teori :rolleyes:

Vilken teori menar du?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 09:07.

Postad 31 October 2013 - 09:23

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Vilken teori menar du?

Om att det är Fredriks hörsel som gör att han upplever diskanten som dålig och att det är Darklords hörsel som gör att han upplever Stage som basfattiga.

Postad 31 October 2013 - 09:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Om att det är Fredriks hörsel som gör att han upplever diskanten som dålig och att det är Darklords hörsel som gör att han upplever Stage som basfattiga.

Har jag lagt fram just den teorin kring två individers upplevelse av Stage på två olika ställen? :)
Vad jag vill minnas, så skrev jag att vi människor nog kan uppfatta ljud- och ljudtryck lite olika, och anpassa oss till dom samma. Samma sak om du går från ett ljust rum till ett mörkt rum, så krävs det en stund för dina ögon att anpassa sig. Detsamma kan nog sägas om hörseln; spela t ex högt länge, och dina öron anpassar sig. Aldrig varit med om de där stunderna när du suttit i bilen med s**thög volym, går ur bilen, jobbar ett par timmar, sätter dig i bilen igen, och *boom* bilstereon går igång på volymen du lämnade den vid, och du tycker det är obekvämt högt? Jag vill inte spåra ur här, men menar bara att vi nog som sagt hör och uppfattar ljud och ljudtryck lite olika beroende på våra respektive fysiska förutsättningar, inte minst blir detta ju en konsekvens av ens tilltagande ålder.

Postad 31 October 2013 - 10:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Jag upplevde absolut inte fredriks kommentar som respektlös. Om något så är han väl respektfull då han både läst igenom och förstått innehållet i den ovanligt långa posten. Dessutom så har han reflekterat över innehållet så pass att han tagit fram någon som upplevt något annat.

Skulle vara kul att höra fler personer som ska höra på stages diskant. Själv är jag rätt bortskämd med diskanter då jag lyssnar på banddiskanter dagarna i ända.

Jag tog mig friheten att posta dina intryck till Stages chefsutvecklare (med hjälp av Google translate, så kanske inte superbra) och här är hans svar:

"My only comments would be that what this person is describing is not aligned with either my experience nor measurements of STAGE. The "treble" isn't rolled off, it is neutral in terms of tonal balance. STAGE does have lower levels of distortion than most other speakers and that might change ones impression of the tonal balance somewhat, but likely not anywhere enough to describe the top end as rolled off. There is also no dynamic compression to speak of though other 'systems' may play louder. Some people don't understand the distinction between dynamic range and absolute volume. If I didn't know any better, I would say that this person is describing what a compressed audio file sounds like compared to an uncompressed one. I assume that this wasn't the case?"

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 10:14.

Postad 31 October 2013 - 10:36

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Ja, hör du det, Zartok? Du har fel! ;)

Kul med sådan här debatt, man får ju ändå säga att man blir sugen på att låna hem ett Stage-system. Det hade varit kul att se hur de presterar jämfört med mina Martin Logan.
Var bor du, Fredrik? Kan vi ordna en match tror du?

Kul också att vi har fler byggare på forumet (Vincent och Zartok), trevligt med likasinnade :)

Postad 31 October 2013 - 10:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Ja, hör du det, Zartok? Du har fel! ;)

Åh nä. Sa jag inte. :)
Skulle dock vara intressant att veta mer om hur förutsättningarna kring lyssningen/jämförelsen var.
Var högtalarna som jämfördes uppställda på samma sätt, alternativt optimalt för resp. design/teknik (avstånd från golv och väggar t ex)?
Körde man samma källa till alla?
Om t ex Spotify, var då alla inställningar för så bra kvalitet som möjligt rätt inställda i mjukvaran och uppspelaren, etc? Se här från sid. 8 t ex.
Det kan ju både gynna eller missgynna båda givetvis, men ibland kan det också inte tillåta vissa system att spela 100% av sin potentiella kapacitet.
Men antar att detta är självklarheter iofs.

Var bor du, Fredrik?

Utanför Landskrona. Du?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 12:22.

Postad 31 October 2013 - 10:52

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Åh nej. Sa jag inte. :)
Skulle dock vara intressant att veta mer om hur lyssningen skedde. Var högtalarna som jämfördes uppställda på samma sätt? Körde man samma källa till alla? Om t ex Spotify, var då alla inställningar för så bra kvalitet som möjligt rätt inställda i uppspelaren, etc? Men antar att detta är självklarheter iofs.

Jag skojade mest :)

Utanför Landskrona. Du?

Då var du en bit ifrån mig trots allt. Jag bor i Värnamo, det ligger ca 6,5 mil söder om Jönköping.

Postad 31 October 2013 - 11:12

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Att kalla Guru för skit är felaktigt, guru är helt okej högtalare, men dom mäter inte bättre en t.ex. b&w, av dom mätningarna jag sett. Har även lyssnat på guru qm10 och junior, tyckte faktiskt dom spelade likt många av b&ws modeller, alltså inte speciellt transparent ljud, även fas var ganska ojämn, inte riktigt fokus. Men jag kan absolut förstå att folk kan gilla dom, viss musik jag spelade gavs en riktigt trevlig färgning faktiskt.

Postad 31 October 2013 - 11:20

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Dom finns garanterat i göteborg på flera ställen. Kolla upp dom på prisjakt, där får du ju fram butiker. Leffes har bland annat. Sen om det finns i göteborg vete tusan. Men helt rätt att du bör åka och lyssna själv tycker jag! :)

Jo, mer än här nere i Skåne. https://www.prisjakt...t.php?p=1854668 :)

Tack för svar, såg att dom finns på tele-hå.

Postad 31 October 2013 - 14:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag tog mig friheten att posta dina intryck till Stages chefsutvecklare (med hjälp av Google translate, så kanske inte superbra) och här är hans svar:

"My only comments would be that what this person is describing is not aligned with either my experience nor measurements of STAGE. The "treble" isn't rolled off, it is neutral in terms of tonal balance. STAGE does have lower levels of distortion than most other speakers and that might change ones impression of the tonal balance somewhat, but likely not anywhere enough to describe the top end as rolled off. There is also no dynamic compression to speak of though other 'systems' may play louder. Some people don't understand the distinction between dynamic range and absolute volume. If I didn't know any better, I would say that this person is describing what a compressed audio file sounds like compared to an uncompressed one. I assume that this wasn't the case?"

Och jag har massor att säga om svaret.
Han teoretiserar om att det är brist på dist (tsk tsk) som gör att jag upplever diskanten begränsad. Fel. Jag har ägt ino pips (som garanterat spelar högre än stage i mindre dist), utöver det har jag varit i en inoritad bio med inos inbyggnadsmoduler, och dom spelar verkligen högre än stage med mindre dist, det är det inget som helst snack om. Så det är fel.

Det stämmer mycket riktigt att vi körde (första lyssningen) från spotify, 320kbps. Saken är den att jag hört dessa låtar och många andra på samma villkor, bland annat hemma hos mig (med mina billiga högtalare för blott en femtedel av vad stage ska jämföras med), och jag har aldrig hört dessa låtar låta så vädigt komprimerade. Det var extremt illa. Min polare som har ännu billigare högtalare än mig upplevde samma sak, men jag tror minsann att han nappade på dynamikkaoset före mig. Absolut volym och dynamisk range? Vi spelade inte så högt så att det distade, alltså kan man inte tala om att det var ett sånt problem som förvrängde ljudbilden.

Därefter ska vi också säga att när boston spelade så var det via cd. Där gjordes en direktswitch mellan systemen och där hörde man direkt hur otroligt mycket mer begränsade stage är i jämförelse. Nu kan jag nog skriva följade: stage är mer lika ino än boston i mitt minme. Men det innebär bsolut absolut inte att dom på något sätt är neutrala.

Jag hade hemskt gärna velat höra vad ex brallsson, med sina musikaliska öron och gehör skulle ha att säga om stage. Stage kanske inte är dynamiskt hindrade, men kan lika gärna vara urusla på att återge detaljer (verkligen, urusla) och därigenom låta dynamiskt begränsade. Det är den förklqring jag har. Men jag skulle gärna vilja se oberoende mätningar på dessa påståenden, för så fel tror jag inte att jag har. Jag tror snarare att det är stage-folket som gör precis som kabelfolket, man satsar steeenhårt på att sälja sin produkt, rent utsagt, med vilket skitsnack som helst. Jämförbar med system i 200.000kr-klassen ex. Det är ju något som inte direkt går att stämma dom för, just eftersom man kan jämföra men gräsklippare med en bugatti också.

http://www.bigscreen...ar/?artikel=116
Får använda länken igen :) systemet som ej anges med namn är bws 802 eller 803. Som du ser mäter inos produkter MYYYYCKET bättre.

Men nog om ino, iväg och hör samma sak som mig när du lyssnar på stage ffs.

Att kalla Guru för skit är felaktigt, guru är helt okej högtalare, men dom mäter inte bättre en t.ex. b&w, av dom mätningarna jag sett. Har även lyssnat på guru qm10 och junior, tyckte faktiskt dom spelade likt många av b&ws modeller, alltså inte speciellt transparent ljud, även fas var ganska ojämn, inte riktigt fokus. Men jag kan absolut förstå att folk kan gilla dom, viss musik jag spelade gavs en riktigt trevlig färgning faktiskt.

A

Postad 31 October 2013 - 14:36

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Och jag har massor att säga om svaret.
Han teoretiserar om att det är brist på dist (tsk tsk) som gör att jag upplever diskanten begränsad. Fel. Jag har ägt ino pips (som garanterat spelar högre än stage i mindre dist), utöver det har jag varit i en inoritad bio med inos inbyggnadsmoduler, och dom spelar verkligen högre än stage med mindre dist, det är det inget som helst snack om. Så det är fel.

Det stämmer mycket riktigt att vi körde (första lyssningen) från spotify, 320kbps. Saken är den att jag hört dessa låtar och många andra på samma villkor, bland annat hemma hos mig (med mina billiga högtalare för blott en femtedel av vad stage ska jämföras med), och jag har aldrig hört dessa låtar låta så vädigt komprimerade. Det var extremt illa. Min polare som har ännu billigare högtalare än mig upplevde samma sak, men jag tror minsann att han nappade på dynamikkaoset före mig. Absolut volym och dynamisk range? Vi spelade inte så högt så att det distade, alltså kan man inte tala om att det var ett sånt problem som förvrängde ljudbilden.

Därefter ska vi också säga att när boston spelade så var det via cd. Där gjordes en direktswitch mellan systemen och där hörde man direkt hur otroligt mycket mer begränsade stage är i jämförelse. Nu kan jag nog skriva följade: stage är mer lika ino än boston i mitt minme. Men det innebär bsolut absolut inte att dom på något sätt är neutrala.

Jag hade hemskt gärna velat höra vad ex brallsson, med sina musikaliska öron och gehör skulle ha att säga om stage. Stage kanske inte är dynamiskt hindrade, men kan lika gärna vara urusla på att återge detaljer (verkligen, urusla) och därigenom låta dynamiskt begränsade. Det är den förklqring jag har. Men jag skulle gärna vilja se oberoende mätningar på dessa påståenden, för så fel tror jag inte att jag har. Jag tror snarare att det är stage-folket som gör precis som kabelfolket, man satsar steeenhårt på att sälja sin produkt, rent utsagt, med vilket skitsnack som helst. Jämförbar med system i 200.000kr-klassen ex. Det är ju något som inte direkt går att stämma dom för, just eftersom man kan jämföra men gräsklippare med en bugatti också.

http://www.bigscreen...ar/?artikel=116
Får använda länken igen :) systemet som ej anges med namn är bws 802 eller 803. Som du ser mäter inos produkter MYYYYCKET bättre.

Men nog om ino, iväg och hör samma sak som mig när du lyssnar på stage ffs.

Hur stod Stage uppställd. På stativ, hylla, nära vägg, långt ifrån vägg? Och hur stod Boston högtalaren i jämförelse. Jag har t ex framförallt upptäckt att Stage låter väldigt platt i ljudbilden och blir väldigt grumlig i hela registret om den står närmare än 30-40 cm från bakvägg.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 14:36.

Postad 31 October 2013 - 14:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det står exakt hur allt stod uppställt i min review av stage :P
Boston stog under stage och lite närmare varandra, men inte lika invinklat.

Redigerat av Zartok, 31 October 2013 - 14:53.

Postad 31 October 2013 - 15:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Det står exakt hur allt stod uppställt i min review av stage :P
Boston stog under stage och lite närmare varandra, men inte lika invinklat.

OK. Så båda högtalarna stod uppställda utan dämpning nära bakvägg?

Antar att ni körde samma källa (Spotify) på båda högtalarna?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 15:16.

Postad 31 October 2013 - 15:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
stämmer bra. dom stod mot samma vägg, men stage stod i brösthöjd ungefär, medans boston stod i skrevhöjd på ett par stativ. båda var nära bakvägg.

den andra lyssningen som absolut inte skulle bli en lyssning när boston var med så var det samma källmaterial, en audiofil-cd. när man gjorde en ren AB där så var stages dåliga återgivning av detaljer extremt påträngande, man märkte verkligen av det. det är nog därför herr öhman inte rekommenderar att man lyssnar saker innan man kommer till honom, man bör ha ett tomt sinne med endast en inre referens =)

det var ju absolut inte tänkt att lyssna på boston där, och det är därför vi inte lyssnade på dom mer än två-tre låtar. majoriteten av tiden så var det stage och 320 spotify, och det ska tilläggas att det är så jag reviewar alla högtalare som jag lyssnar på, så på så sätt skiljer det inte sig. jag har ett gäng låtar som jag upplever testar en högtalares alla möjliga styrkor och svagheter och jag brukar mixa och köra lite hur som helst.

det ska sägas att vi inte körde en skräpig hårdrocksinspelning, men det hade troligtvis låtit väldigt platt och tråkigt.

GUBBS!!! NU HAR JAG HITTAT VARFÖR STAGE SKA JÄMFÖRAS MED HÖGTALARE/SYSTEM FÖR 200.000 KR!!!!!

vet ni vem som är citerad?
Kevin Halverson.
"Kevin Halverson, Chief Technology Officer and lead designer with HRT"

HAN SOM JÄMFÖR SYSTEMET MED SYSTEM FÖR 200.000 KR ÄR ANSTÄLLD PÅ EN HÖGT UPPSATT PLATS I HRT!!! AAAAAHAHAHAHA!!!

partiskt värre!!!

...ja. nu förstår jag då direkt varför det är någon som vill jämföra med så dyra system *asg*

helt vansinnigt seriöst, var inte det den sista spiken i kistan för hrt stage?

Redigerat av Zartok, 31 October 2013 - 15:36.

Postad 31 October 2013 - 15:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Om en åsikt beskriver nåt jag håller med, blir du gladare om jag skriver/kommenterar: "Och jag håller med."?

Nej men jag med flera blir nog gladare om du kunde låta bli att till varje pris försöka prata bort kritiska åsikter på det sätt du håller på med just nu (och även flera gånger tidigare). Vad är vitsen med att skicka kritiska röster till en konstruktör egentligen? Förväntar du dig att de någonsin skulle hålla med om de svagheter som framförs ...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 31 October 2013 - 15:42.

Postad 31 October 2013 - 15:44

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Nej men jag med flera blir nog gladare om du kunde låta bli att till varje pris försöka prata bort kritiska åsikter på det sätt du håller på med just nu. Vad är vitsen med att skicka kritiska röster till en konstruktör egentligen? Förväntar du dig att de någonsin skulle hålla med om de svagheter som framförs ...?

I detta fallet då Zartoks intryck av Stage skiljer sig så oerhört från mitt, så blir jag nyfiken, och Kevin på HRT är alltid intresserad av input - bra som dålig.

Jag får väl för övrigt också försöka att få till en lyssning på dessa Boston Acoustics A26. De verkar ju vara något i hästväg för sina pengar, i alla fall om man skall tro på Zartok och den demo han fick. Synd att ingen butik i Skåne verkar sälja dom.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 15:45.

Postad 31 October 2013 - 15:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
du gillar dom säkert inte. detta eftersom du har ett system som du vill försvara rätt hårt.
har du någon kommentar att den som sagt att stage kan jämföras med system för 200.000 är Chief Technology Officer på HRT? lite väl partiskt kanske?

Postad 31 October 2013 - 15:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

har du någon kommentar att den som sagt att stage kan jämföras med system för 200.000 är Chief Technology Officer på HRT? lite väl partiskt kanske?

När sa han det? Det måste jag ha missat. Har du någon länk eller liknande till det påståendet?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 15:57.

Postad 31 October 2013 - 16:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Om en högtalares placering är skillnaden mellan fantastisk och usel återgivning är något extremt snett i konstruktionen. Guru(Ino), som tydligen skall kräva mycket vad gäller placering och akustik, låter på inget vis dåligt även helt "felplacerade".
Jäkla konstigt att skicka rapport till tillverkaren. Denna tråden är sannerligen, ......annorlunda(vi ska ju vara snälla). :rolleyes:

Postad 31 October 2013 - 16:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
http://www.faktiskt....ewtopic&t=53983

En edit på det :)

Redigerat av Zartok, 31 October 2013 - 16:19.

Postad 31 October 2013 - 16:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

stämmer bra. dom stod mot samma vägg, men stage stod i brösthöjd ungefär, medans boston stod i skrevhöjd på ett par stativ. båda var nära bakvägg.

den andra lyssningen som absolut inte skulle bli en lyssning när boston var med så var det samma källmaterial, en audiofil-cd. när man gjorde en ren AB där så var stages dåliga återgivning av detaljer extremt påträngande, man märkte verkligen av det. det är nog därför herr öhman inte rekommenderar att man lyssnar saker innan man kommer till honom, man bör ha ett tomt sinne med endast en inre referens =)

det var ju absolut inte tänkt att lyssna på boston där, och det är därför vi inte lyssnade på dom mer än två-tre låtar. majoriteten av tiden så var det stage och 320 spotify, och det ska tilläggas att det är så jag reviewar alla högtalare som jag lyssnar på, så på så sätt skiljer det inte sig. jag har ett gäng låtar som jag upplever testar en högtalares alla möjliga styrkor och svagheter och jag brukar mixa och köra lite hur som helst.

det ska sägas att vi inte körde en skräpig hårdrocksinspelning, men det hade troligtvis låtit väldigt platt och tråkigt.

GUBBS!!! NU HAR JAG HITTAT VARFÖR STAGE SKA JÄMFÖRAS MED HÖGTALARE/SYSTEM FÖR 200.000 KR!!!!!

vet ni vem som är citerad?
Kevin Halverson.

HAN SOM JÄMFÖR SYSTEMET MED SYSTEM FÖR 200.000 KR ÄR ANSTÄLLD PÅ EN HÖGT UPPSATT PLATS I HRT!!! AAAAAHAHAHAHA!!!

partiskt värre!!!

...ja. nu förstår jag då direkt varför det är någon som vill jämföra med så dyra system *asg*

helt vansinnigt seriöst, var inte det den sista spiken i kistan för hrt stage?

Nej, seriös kan man knappast kalla marknadsföringen, den saken är då alldeles säker. Förmodligen har man använt samma PR-byrå som allehanda hudvårdsföretag. ;)

Men faktum är att vissa ju verkar rätt nöjda trots allt. Nu vågar väl ingen av dessa ge sig till känna är jag rädd. Men vore intressant att se fler lite utförligare omdömen. Jag är nämligen av samma åsikt som Brallson(tror jag det var). Det är kul att läsa vad folk gillar med sina högtalare. :)

Postad 31 October 2013 - 16:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

http://www.faktiskt....ewtopic&t=53983

En edit på det :)

Är det importören eller chefsutvecklaren du menar har påstått det ena eller andra?

Känns som jag haft denna diskussion redan.. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 16:37.

Postad 31 October 2013 - 16:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Men vad otroligt svårt det skall vara. "My personal perspective has been a 20.000 dollar or more hifi system and Stage makes me think I have wasted my money for ages" Undertecknat Kevin Halverson

Please Fredrik. What's not to understand??

Postad 31 October 2013 - 16:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Är det importören eller chefsutvecklaren du menar har påstått det ena eller andra?

Känns som jag haft denna diskussion redan.. :)

men snälla någon, du har ju länken serverad på ett fat. jag skrev ovan exakt vem det var också.

så, det jag undrar är om du har någon kommentar till detta. jag menar, du har ju hoppat mellan julgranar och använt dig av det här citatet flera gånger (och tvinga mig inte att börja söka). det är väl ändå rätt värdelöst när det är en högt uppsatt person på företaget som dom tagit citatet ifrån? knappast någon opartisk person som är kunnig i ämnet på något sätt.

Postad 31 October 2013 - 16:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Men vad otroligt svårt det skall vara. "My personal perspective has been a 20.000 dollar or more hifi system and Stage makes me think I have wasted my money for ages" Undertecknat Kevin Halverson

Please Fredrik. What's not to understand??

Är det samma som att säga att att Stage kan jämföras med system för 200.000?
Är det inte så att han i själva verket säger att han haft blicken och ambitionen på system i den prisklassen när han skapade Stage?

du har ju hoppat mellan julgranar och använt dig av det här citatet flera gånger (och tvinga mig inte att börja söka).

What? Var? När? :blink:

Jag tycker vi fortsätter diskutera Stages prestanda i prisklassen nu innan tråden blir låst igen.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 16:53.

Postad 31 October 2013 - 16:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Är det inte så att han i själva verket säger att han haft blicken och ambitionen på system i den prisklassen när han skapade Stage?

nejdu, försök inte ens att dribbla med det här. du har ju själv skrivit om 200.000 flera gånger, nu när det kommer fram vem som sagt det, då är det helt plötsligt en helt annan betydelse. klicka på länken och läs hela plakatet omedelbums nu. inget svammlande. ska du ta tillbaka att det ska jämföras med system för 200.000 kr? ja, iofs, det köper jag att det inte ska, jag kan plocka ihop ett system för 5000 som låter bättre (därmed inte sagt att det kan spela högre dock).

Postad 31 October 2013 - 17:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

What? Var? När? :blink:

Jag tycker vi fortsätter diskutera Stages prestanda i prisklassen nu innan tråden blir låst igen.

"Stage makes me think I have wasted my money for ages"

Skall jag översätta?

Fö. hållet jag med. Tycker vi släpper ämnet och hopoas på fler intressanta omdömen. Kanske även positiva från fler personer. :)

Postad 31 October 2013 - 17:02

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

nejdu, försök inte ens att dribbla med det här. du har ju själv skrivit om 200.000 flera gånger, nu när det kommer fram vem som sagt det, då är det helt plötsligt en helt annan betydelse. klicka på länken och läs hela plakatet omedelbums nu. inget svammlande. ska du ta tillbaka att det ska jämföras med system för 200.000 kr? ja, iofs, det köper jag att det inte ska,

Orkar inte tjata mer om detta, men du får allt bevisa var jag skrivit att Stage konkurrerar med system för 200.000:-, för det har jag aldrig. Kan inte acceptera att det påstås saker jag skrivit i denna tråd som helt enkelt inte stämmer. <_< Vill du fortsätta diskutera detta, så föreslår jag att vi gör det via PM istället.

Fö. hållet jag med. Tycker vi släpper ämnet och hopoas på fler intressanta omdömen. Kanske även positiva från fler personer. :)

+1. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 31 October 2013 - 17:09.

Postad 31 October 2013 - 17:38

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 1

marcus! stage finns tydligen på RC här i stan! vi får åka dit och provlyssna någon gång när du är i svängarna. alternativt så åker jag dit själv. snart. med en bra bunt eget material att spela =)

Hej Zartok,

Vad kul att du ville testa STAGE men tyvärr var STAGE helt felinställd pga att en flyer fattades i paketet. RC Ljud och bild har nu ändrat till rätt inställning för STAGE både i operativsystem och placering.

Jag pratade nyss med Bengt och det är en skillnad på natt och dag jämfört med när du var inne. Det skulle vara fantastiskt om du kunde besöka RC Ljud och bild igen.

Göran , Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.