Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nvidia Shield Android TV 4K

3007 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 July 2016 - 14:39

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Bara trycka på "select-knappen" ;)

Ah... har ju tagit Power off, ska ta sleep hädanefter! :P :blush:

Postad 07 July 2016 - 14:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Den sätter sig för övrigt i sleep av sig självt också, minns dock inte efter hur lång tid.

Postad 07 July 2016 - 19:23

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Dock måste shielden vara i sleep mode för att kunna starta från fjärr. Men finns väl ingen anledning att stänga av den helt....

Postad 07 July 2016 - 19:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Dock måste shielden vara i sleep mode för att kunna starta från fjärr. Men finns väl ingen anledning att stänga av den helt....

Vilket jag redan nämnde ;)

Postad 08 July 2016 - 07:47

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Där dök min gamla trotjänare Boxee Box, den har tjänat mig väl i alla dessa år men nu blev jag tvungen att beställa en ny. Det blev en Shield för 1890 + fjärrkontroll.

Men nu blev det lite ångest, borde jag köpt något annat...

Så borde jag köpt något annat?

Dune, Apple TV eller nåt annat? Jag ser i princip endast på fysiskt lagrad media på hårddisk, har dvd-, blu-ray-spelare separat. Förstår det som att tex Dune är bättre på att bara spela filer än Shield och jag nyttjar inte appar så kanske Dune? Samtidigt så kanske jag borde börja använda appar som HBO, Netflix, Viaplay, Magine osv och är kanske Apple TV ett bättre val då?

Redigerat av Eerie, 08 July 2016 - 07:57.

Postad 08 July 2016 - 07:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Så borde jag köpt något annat?

Nu har du ju redan köpt den, så varför ställa den frågan nu? ;) 

Postad 08 July 2016 - 07:59

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Nu har du ju redan köpt den, så varför ställa den frågan nu? ;)

Har inte hämtat ut den ännu, bara bokat den. Sen har man ju alltid ångerrätt :)

Har ganska bra koll på marknaden, men man vet ju aldrig om någon säger att man köper helt fel grej eftersom man mest ser på lagrad media. Samtidigt kanske jag vill börja nyttja appar, men ser inte alltid någon direkt fördel med det då jag hittills inte använt det, kanske det blir en aha-upplevelse. Iom det så började jag fundera lite om jag verkligen köpt rätt pryl. :)

Redigerat av Eerie, 08 July 2016 - 08:00.

Postad 08 July 2016 - 08:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Ska du enbart kolla lagrad media är den klockren, inget snack om saken.

De andra ev kan vara lite bättre på är vad gäller appstöd och sånt.
Eller snarare, det verkar vara från app till app och från hårdvara till hårdvara.

Där får man nog själv först kolla vilka appar som är intressant och sen ta reda på om just dom funkar på respektive plattform.

Har ju skrivits en hel del om detta i denna tråden redan så det är ju bara att läsa igenom den för att få rätt många svar.

Men för mig som kör som du så har jag svårt att se att du kan få nåt bättre för pengen.

Redigerat av masse70, 08 July 2016 - 08:04.

Postad 08 July 2016 - 08:09

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Ska du enbart kolla lagrad media är den klockren, inget snack om saken.

De andra ev kan vara lite bättre på är vad gäller appstöd och sånt.
Eller snarare, det verkar vara från app till app och från hårdvara till hårdvara.

Där får man nog själv först kolla vilka appar som är intressant och sen ta reda på om just dom funkar på respektive plattform.

Har ju skrivits en hel del om detta i denna tråden redan så det är ju bara att läsa igenom den för att få rätt många svar.

Men för mig som kör som du så har jag svårt att se att du kan få nåt bättre för pengen.

Har faktiskt följt tråden ett bra tag och läst den.

Äh det får bli en Shield, tror nog att de flesta spelare fyller mina behov som är ganska enkla egentligen. Android-spelare har ju dock haft en tendens att sluta uppdateras och bara bli sämre och sämre över tid till skillnad från tex Apple-TV men det verkar vara annorlunda med Shielden. Det blir nog bra det här :)

Tack!

Postad 08 July 2016 - 22:16

blunden
  • blunden
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Har faktiskt följt tråden ett bra tag och läst den.

Äh det får bli en Shield, tror nog att de flesta spelare fyller mina behov som är ganska enkla egentligen. Android-spelare har ju dock haft en tendens att sluta uppdateras och bara bli sämre och sämre över tid till skillnad från tex Apple-TV men det verkar vara annorlunda med Shielden. Det blir nog bra det här :)

Tack!

Du kan inte jämföra alla de Android-baserade boxarna som tillverkas av diverse små tillverkare i Kina med en seriös Android TV-enhet från en känd tillverkare. De förstnämnda säljs billigt och tillverkarna är mer intresserade av att folk köper deras nya modeller än att lägga pengar på att uppdatera de befintliga modellerna.

Postad 10 July 2016 - 18:48

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Du kan inte jämföra alla de Android-baserade boxarna som tillverkas av diverse små tillverkare i Kina med en seriös Android TV-enhet från en känd tillverkare. De förstnämnda säljs billigt och tillverkarna är mer intresserade av att folk köper deras nya modeller än att lägga pengar på att uppdatera de befintliga modellerna.

Ja, det var exakt det jag syftade på.

Nu har jag däremot sprungit på ett problem som förmodligen beror på att jar för stunden är korkad. Jag hade en gammal HDD (ntfs) ansluten till Boxeen kopplade in den i shielden istället. Nu till problemet, jag kan för mitt liv inte lägga till filerna via "add videos". Den hittar disken och jag kan gå rätt in på disken och leta bland filerna som just filer men jag kan inte scanna eller lägga till dem på annat sätt.

Flyttat filerna till datorn och delat ut mapparna och det fungerar fint på alla sätt och vis men jag vill inte ha datorn på dygnet runt bara för detta.

Har googlat som en dåre nu och hittar ingen med samma problem så förmodligen är jag pantad.

Vad gör jag för fel?

Det är endast en tillfällig lösning då jag ska skaffa en NAS nu när jag ändå uppdaterar ungefär allt jag har hemma i elektronikväg men det är frustrerande när det inte vill fungera.

Redigerat av Eerie, 10 July 2016 - 19:29.

Postad 10 July 2016 - 19:12

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Har du satt innehåll på mappen i Kodi ?

Postad 10 July 2016 - 19:30

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Har du satt innehåll på mappen i Kodi ?

:blush: dum igen, vad menar du?

Kan tillägga att det är Kodi jag använder.

Postad 10 July 2016 - 19:46

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Pröva kolla YT, du glömmer säkert trycka på ok eller något

https://www.youtube....h?v=EEUZCURHYrc

Postad 10 July 2016 - 20:03

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Pröva kolla YT, du glömmer säkert trycka på ok eller något

https://www.youtube....h?v=EEUZCURHYrc

Nej tyvärr gör jag inte det. Jag gör alltså följande;

1. Kopplar in HDD via USB.

2. Videos - add videos - browse -- Resultat ingen USB-disk dyker upp så vitt jag ser. Vad borde den heta eller hur borde den se ut? Borde den dyka upp som F: eller som "external storage" eller nåt?

Om jag går in och lägger till den som nätverkslokation först så kan jag komma åt den som en vanlig HDD men inte scanna, scrapa pch lägga till som en enhet.

beskriver säkert som en kratta men normalt sett så har jag inte den här typen av problem vilket gör mig lite konfunderad. Om disken var paj på något sätt så borde jag inte ens kunna hitta filerna på den.

[EDIT]Efter ett gäng omstarter och dra ut sladden så dök den upp nu och det verkar fungera som det ska. De tär ju lätt när HDD faktiskt syns där den ska...

Nästa fråga då, kan jag dela ut den hårddisken som är ansluten till Shielden i mitt nätverk till tex en platta med Kodi?

[EDIT2] Det verka rinte så nej. Får vänta in min NAS och fixa allt då.

Tack för hjälpen ni lyckades få mig att inte ge upp och på rätt spår trots allt :)

Redigerat av Eerie, 10 July 2016 - 21:07.

Postad 11 July 2016 - 09:01

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Jag har handlat en Shield, installerat Plex och försöker förstå det här med streaming från Shielden till andra enheter, exempelvis mobiltelefoner.

Är det inte tänkt att Shielden ska klara on-the-fly transcoding av lite tyngre filer till ett format som mobilen klarar av?

Har lånat ner ett antal filer kodade med X265 och försöker streama den till Plex på mobilen, men det går inget vidare. Antingen blir bilden grön och förvrängd, eller så dyker det upp ett meddelande om otillräcklig bandbredd trots att jag sitter på 100 Mbps Wifi.

Behöver man ställa in något i serverdelen av Plex eller är det helt enkelt att hoppas på för mycket att detta ska kunna funka?

Postad 11 July 2016 - 09:19

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Jag har handlat en Shield, installerat Plex och försöker förstå det här med streaming från Shielden till andra enheter, exempelvis mobiltelefoner.

Är det inte tänkt att Shielden ska klara on-the-fly transcoding av lite tyngre filer till ett format som mobilen klarar av?

Har lånat ner ett antal filer kodade med X265 och försöker streama den till Plex på mobilen, men det går inget vidare. Antingen blir bilden grön och förvrängd, eller så dyker det upp ett meddelande om otillräcklig bandbredd trots att jag sitter på 100 Mbps Wifi.

Behöver man ställa in något i serverdelen av Plex eller är det helt enkelt att hoppas på för mycket att detta ska kunna funka?

Ja enligt Plex hemsida skall inte h265 vara några problem för shielden den kodar om det till h264 format .

För mer info https://support.plex...n-NVIDIA-SHIELD

Postad 12 July 2016 - 20:50

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Nu blev det svårt. Hade inte tänkt skaffa någon, men för det priset så blev det plötsligt intressant! Ska man slå till?

Bifogad fil  Screenshot_20160712-214647.png   189.46K   1 Antal nerladdningar

https://www.amazon.c...g=androcentr-21

Postad 12 July 2016 - 21:46

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Oj! Bara att slå till. Vad blir totalkostnaden med frakt?

Postad 12 July 2016 - 21:52

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Ser ut som det bara gäller Prime-medlemmar, det kostar 79 pund/år.

Edit: såvida man inte kan hoppa av efter trial.

Redigerat av phil neal, 12 July 2016 - 21:53.

Postad 12 July 2016 - 22:14

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Jag hann inte, la i kundvagnen men var slut när jag skulle betala. Jo du kan hoppa av trial efter dina 30 dagar.

Postad 12 July 2016 - 22:54

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Hej, har precis skaffat mig en shield och håller på och installerar appar.

Finns det på något sätt jag kan ladda ner app från datorn och få den till shielden?

Jag försöker söka i shilden men hittar inte appen jag vill ladda ner.

Söker efter musiktjänsten Pandora

Edit: Hittade själv en lösning.

Är det fler appar som är värda att leta reda på manuellt?

Redigerat av dannep, 13 July 2016 - 01:06.

Postad 13 July 2016 - 07:16

zky
  • zky
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tjena,

Funderar på att köpa en Shield och använda den som en Plex server.

Nån som testat det och har nått att tillägga? bra/dåligt?

Eller finns det bättre alternativ så kom gärna med förslag.

/zky

Postad 13 July 2016 - 09:47

Unregisteredcd3e6ec8
  • Unregisteredcd3e6ec8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
dannep, skulle vara tacksam om jag fick reda på hur du löste det, har själv hittat några appar som jag skulle vilja få in på Shielden.

Postad 13 July 2016 - 10:06

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0

dannep, skulle vara tacksam om jag fick reda på hur du löste det, har själv hittat några appar som jag skulle vilja få in på Shielden.

Denna metoden borde fungera även för Shield:

http://phandroid.com...s-nexus-player/

Fast just ES File Explorer skulle jag nog försöka ersätta med t.ex Solid Explorer, om möjligt.

Postad 13 July 2016 - 21:42

Unregisteredcd3e6ec8
  • Unregisteredcd3e6ec8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
mr.keyser, problemet är bara att jag inte ens kan ladda ner den/dom apparna jag är intresserad av till datorn just för att den letar efter shielden. Så hur ska komma runt det problemet.

Postad 14 July 2016 - 09:51

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Jag gjorde så att jag först gick på "settings" och sen "security & restrictions" och där valde jag on på "unknowns sources" laddade sen ner ES file Explorer, och via den gick jag till en sökmotor och kom till nedladdningssida för Pandora for android tv.

Och kunde där installera appen.

Ett tips är att i sökmotorn söka på appen du vill ha och sen APK efter.
För att sen kunna använda Pandora, som inte går att använda från svenska IP, så var jag tvungen att ladda ner ett VPN-program för att låtsas att jag var i USA. Skall kika vidare för att hitta ett bra vpn till rimlig kostnad men det jag testade nu var gratis för första 500mb datan.

Tänker installera en ordentlig webbrowser ikväll (Firefox eller chrome)

Vilka appar är det du tänkt att ladda ner? Tar gärna emot tips på appar att kika på då detta är min första androidbaserade konsoll.

Postad 14 July 2016 - 12:26

Unregisteredcd3e6ec8
  • Unregisteredcd3e6ec8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
dannep, de appar jag är intresserade av är dom för kunna se tysk tv.Jag har redan magine, men där finns inte en del av de tyska kanalerna med tyvärr. ES file explorer har jag redan installerad. Har även firefox (tror jag) installerad. Försöker jag via datorn så står det att den här appen inte är kompatibel med någon av mina enheter. Suck!

Postad 14 July 2016 - 12:46

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

dannep, de appar jag är intresserade av är dom för kunna se tysk tv.Jag har redan magine, men där finns inte en del av de tyska kanalerna med tyvärr. ES file explorer har jag redan installerad. Har även firefox (tror jag) installerad. Försöker jag via datorn så står det att den här appen inte är kompatibel med någon av mina enheter. Suck!

Alla android appar fungerar inte med android tv, dvs det finns ingen automatisk kompabilitet android - android tv...bara så du vet. HBO tex fungerar inte alls sideloadad. Kan bli div problem allt från hängningar till att det inte går att navigera.

Postad 14 July 2016 - 13:58

Unregisteredcd3e6ec8
  • Unregisteredcd3e6ec8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Hoggeman, hm jo jag förstår väl det på ett sätt, men man kan väl få önska att man kunde få det att fungera. Sen kan jag ju tycka att google playbutiken borde kunna dela upp, så att dom apparna som fungerade för android tv fanns för sig och alla dom andra som inte fungerade var för sig. Men som sagt det är mina funderingar.

Postad 14 July 2016 - 16:12

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0

Någon som vet ifall EU-kontakten följer med om man köper den från England?

Postad 14 July 2016 - 17:16

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Någon som vet ifall EU-kontakten följer med om man köper den från England?

Jag är inte helt säker. I paketet som jag fick när jag köpte den i Sverige så ingick utbytbara ändpluggar/kontakter så att det passar i flera länder.

Postad 14 July 2016 - 17:36

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Ok, låter bra.

Postad 14 July 2016 - 19:46

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Jag är inte helt säker. I paketet som jag fick när jag köpte den i Sverige så ingick utbytbara ändpluggar/kontakter så att det passar i flera länder.

Kollade nu när jag kom hem och i min kartong så är det 3 olika kontakter, USA, England och EU (svensk)

Postad 14 July 2016 - 20:00

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Kollade nu när jag kom hem och i min kartong så är det 3 olika kontakter, USA, England och EU (svensk)

Det är nog väldigt sällsynt att tillverkarna bara tillverkar produkter som bara ska fungera i England

Postad 14 July 2016 - 22:30

blunden
  • blunden
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Det är nog väldigt sällsynt att tillverkarna bara tillverkar produkter som bara ska fungera i England

Nja, den jag köpte från Frankrike hade fransk text så lite anpassade är de ju. Det är också tämligen vanligt att telefoner säljs med bara den laddare som passar den aktuella regionen så jag förstår inte varför Nvidia inte skulle kunna göra det. Däremot är naturligtvis själva huvudenheten densamma så om den är den du syftar på håller jag med dig.

Postad 15 July 2016 - 20:44

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Nu går det att använda Shielden som en riktig PC för den som är intresserad, med tjänsten LiquidSky ( https://liquidsky.tv/ ). Är i beta för tillfället, så är lite kötid just nu. Ska vara i skarp version snart. 

Någon som har testat? Jag står i kö.

Redigerat av Unregisteredb4fce5a7, 15 July 2016 - 20:48.

Postad 21 July 2016 - 20:39

galvatron
  • galvatron
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej,

jag behöver en ny spelare till hemmabion,

ska kunna panga ut material med snälla krav typ 1080p och dts, Material på en NAS.

har nu en wd live tidig generation som bara kan gå in och browsa bland mappar, vill ha plex el kodi så jag får ut lite mer information. Dessutom lite svajigt med uppspelningen ibland.

Har också testat via PS3, PS4 och Chromecast men dom fixar inte uppspelning av allt material smooth.

Anser ni det är det värt att köpa en Nvidia Shield 16GB + ev en fjärrkontroll för detta enbart? 

Postad 21 July 2016 - 20:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Hej,

jag behöver en ny spelare till hemmabion,

ska kunna panga ut material med snälla krav typ 1080p och dts, Material på en NAS.

har nu en wd live tidig generation som bara kan gå in och browsa bland mappar, vill ha plex el kodi så jag får ut lite mer information. Dessutom lite svajigt med uppspelningen ibland.

Har också testat via PS3, PS4 och Chromecast men dom fixar inte uppspelning av allt material smooth.

Anser ni det är det värt att köpa en Nvidia Shield 16GB + ev en fjärrkontroll för detta enbart? 

Jepp, det är just vad den är bäst på, så go for it.

Postad 22 July 2016 - 20:28

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Ingen som kör Plex Media Server än på denna? Kör nu PMS på Rasberry Pi men den pallar inte med transcoding och söker en smidig lösning.

Postad 23 July 2016 - 23:47

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Köpte en Shield idag och måste säga att allt funkar klockrent. Plex mediaserver och spel över GeForce Now funkar hur bra som helst. Känns som man fick en modern spelkonsol på köpet. Super nöjd 😊

Postad 24 July 2016 - 00:30

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Godkväll alla glada, äger 2 st och funderar på en tredje till vardagsrummet, jag minns inte vart jag hitta kodi specialversionen den som det finns atmos på, är det någon som kan vara snäll och länka den senaste versionen ?

Postad 24 July 2016 - 09:31

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

SPMC i store.

Postad 24 July 2016 - 10:35

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Ok nå nymodigheter med andra ord, tankade någon special version förut men den uppdaterades över :) kollar och återkommer

Postad 24 July 2016 - 11:51

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Efter installationen hittar jag inte min nas i varken vanliga kodi eller i sbmc :/

Postad 24 July 2016 - 14:15

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Har nog inget att göra med det. Pröva starta om alla saker.

Postad 27 July 2016 - 12:38

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Har precis börjat köra min shield med en synology-nas och har några frågor: 

1. Vilken scraper rekommenderas?

2. Bör man lägga filmerna i undermappar med filmens namn på och bör man också lägga till årtalet som filmen är gjord?

Postad 27 July 2016 - 15:48

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Har Shield TV slutat tillverkas? Den verkar inte finnas kvar i svenska butiker...

Postad 27 July 2016 - 16:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Har Shield TV slutat tillverkas? Den verkar inte finnas kvar i svenska butiker...

Nä den lär inte gå i graven på lång tid :)

http://www.elgigante...ndroid-tv-16-gb

https://shield.nvidia.com/android-tv

Redigerat av mcmike, 27 July 2016 - 16:01.

Postad 27 July 2016 - 16:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Jo, Komplett har den?

https://www.komplett...droid-tv-konsol

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.