Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016

1744 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) 9 9.28846 (51) Inga priser
LG E6 55" OLED TV - OLED55E6V (TV) 7 (0) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
LG E6 65" OLED - OLED65E6V (TV) 7 9.583332 (11) Inga priser
LG G6 65" OLED - OLED65G6V (TV) 8 8.333332 (2) Inga priser
LG G6 77" OLED TV - OLED77G6V (TV) 8 (0) Inga priser
LG C6 55" OLED (TV) 8 9 (4) Inga priser
LG C6 65" OLED TV - OLED65C6V (TV) 8 8.75 (3) Inga priser
42 relaterade trådar
LG OLED55B6V / 65B6V (6349 inlägg) 1 år sedan
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
LG OLED65E6V stänger av sig själv (5 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
Värdering (7 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
LG 65E6V eller LG 55B7V (11 inlägg) 8 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65E6V eller Samsung KS800 75 tum (3 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 16 February 2017 - 09:30

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Så du har inte problem med - Dålig bild nära svart (som skrivits ovan).

Om du sitter med DVD eller 720p rippar så kommer du få dålig bild nära svart.. Spelar du UHD 4K som den är gjord på så har i alla fall jag inget att klaga på.

Jag hade inte heller köpt en Bugatti och kört den på 95 Oktanig bensin.. men det kankse bara är jag :)

Och den som säger att 3D:n Inte är bra på en 2016 OLED har en panel där 3D filtret är felaktigt applicerat!!

Postad 16 February 2017 - 09:42

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag har köpt mig en 65E6, och är generellt sett väldigt nöjd, mycket beroende på att jag läst in mig på dess brister innan köp.

Jag har dock en nybörjarfråga, eftersom jag haft en Panasonic-TV innan, och inte är van vid LG.

På Pannan hade jag tre olika ljud-ut-alternativ inkopplade: TV:ns inbyggda högtalare, ARC till hemmabiosystemet, samt hörlurar.

Hörlurarana fick alltid signal, oavsett om jag lyssnade på TV:ns eller hemmabions högtalare, vilket gjorde att det bara var att muta på TV-fjärren när man ville lyssna i hörlurar och inte störa andra (hörlurarna är trådlösa med sin egen volymratt, och var inkopplade i Pannans hörlursuttag).

Det var ju smidigt. Dock får jag inte riktigt till samma smidighet med min LG, så jag tänkte höra med er om jag missat nåt, eller om det är som det är.

Jag har kopplat upp hemmabioförstärkaren på ARC och aktiverat Simplink.

Hörlurarana har jag kopplat på hörlursuttaget.

Jag har förstått det som att hörlurarna inte kan få konstant signal, utan att jag får ändra i ljudmenyn från "Ljud ut (Optical/HDMI ARC)" till "Ljud ut (Line Out)/Kabelbundna hörlurar".

Det i sig vore inte ett problem, om det inte vore för att jag konstant hamnar i att Simplink stängs av när jag fibblar mellan alternativen.

Dessutom har jag ljuddropp när jag kör ARC mot min Yamaha 3050, cirka en gång varannan minut.

Tills jag löst det, vill jag ibland lyssna på TV:ns inbyggda högtalare, och då är jag ju där och vispar i menyerna och råkar koppla ur Simplink genom att välja nåt ljud-ut-alternativ som stänger av det.

Så till mina frågor:

- Finns det nåt sätt att underlätta skiftet mellan mina ljud-ut-alternativ, så att min klantighet inte stänger av Simplink hela tiden? Kanske någon annan inkoppling, eller att man kan rensa bort ljud-ut-alternativ i menyn (de som man inte använder)?

- Ljuddroppen i ARC mot Yamaha 3050, ska man tro att det är LG, Yamaha eller kabeln som behöver en handpåläggning?

Redigerat av clawfinger, 16 February 2017 - 09:44.

Postad 16 February 2017 - 09:44

Unregistered8517a803
  • Unregistered8517a803
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Någon som får 4k hdr på något annat än grand tour på amazon prine appen i lg e6 oled ?

Så j*vla störande att de har endast ett program man kan se i 4k och det är en rutten bilserie ush. Man vill ju se man in the high castle i 4k :(

Ringde dem och försökte prata med dem, men det var som att prata med en 2åring.

Postad 16 February 2017 - 10:16

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

https://www.whats-on...les-on-netflix/

Funkar för mig med appen i tv:n.

De flesta titlarna verkar vara i Dolby Vision. Finns väl någon med hdr10.

För tillfället kollar jag Marco Polo. Riktigt bra bild.

Postad 16 February 2017 - 10:58

Unregistered8517a803
  • Unregistered8517a803
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

https://www.whats-on...les-on-netflix/

Funkar för mig med appen i tv:n.

De flesta titlarna verkar vara i Dolby Vision. Finns väl någon med hdr10.

För tillfället kollar jag Marco Polo. Riktigt bra bild.

När är det ju amazon prime ja snackar om och inte Netflix. Det jag undrar är om någon annan har provat amazon prime på lg e6 och kunnat se typ man in the high Castle i 4k, för mig blir det bara 1080p :( .

Jag kan bara se the grand Tour i 4k hdr men den serien är inget som intresserar mig , verkar som något är knas med amazon prime, men vill kolla om ni har samma problem.

Redigerat av Unregistered8517a803, 16 February 2017 - 11:00.

Postad 16 February 2017 - 12:02

Unregisteredcfdd2e5f
  • Unregisteredcfdd2e5f
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Kollade avsnittet och från 2 min in, upplever ingen banding men ljusbilden från strålkastarna kanske inte smetas ut perfekt mot den svarta himlen men tycker det är ok för att vara streamat.
Haft min E6 sedan april 2016 och är fortfarande nöjd!

Vad har du för inställningar på brightness?
Jag får tydlig banding i den scenen, men tror mer det problemet ligger i själva filmen i kombination med att det är streamat.
Sedan minskar bandingen markant om jag sänker brightness ner till 45.
Möjligt 45 är lite väl mycket men ska känna på det några dagar nu.

Postad 16 February 2017 - 12:12

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

När är det ju amazon prime ja snackar om och inte Netflix. Det jag undrar är om någon annan har provat amazon prime på lg e6 och kunnat se typ man in the high Castle i 4k, för mig blir det bara 1080p :( .

Jag kan bara se the grand Tour i 4k hdr men den serien är inget som intresserar mig , verkar som något är knas med amazon prime, men vill kolla om ni har samma problem.

Får inte nåt i 4K från Amazon. Netflix 4K funkar bra.

Har en bara en 30 Mbit lina så det kanske beror på det.

Postad 16 February 2017 - 12:15

Pachole
  • Pachole
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Vad har du för inställningar på brightness?
Jag får tydlig banding i den scenen, men tror mer det problemet ligger i själva filmen i kombination med att det är streamat.
Sedan minskar bandingen markant om jag sänker brightness ner till 45.
Möjligt 45 är lite väl mycket men ska känna på det några dagar nu.

Jag har 45 har jag för mig på brightness.
Gjorde en enkel egen kalibrering och 45 var lagom.

Postad 16 February 2017 - 12:22

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Mitt största problem med E6 är ironiskt nog att bilden är riktigt dålig nära svart på netflix och hbo nordic. Speciellt när man har tex en nattscen där bilden är mörk och det kommer in en ljuskälla fr tex en bilstrålkastare, det blir pixligt och banding och fult utan dess like. Jag kan inte få det bättre. Nu har jag testat säkert 10 olika "pro-calibreringar".

Om ni har möjlighet, kolla:

Netflix 1080p, Santa Clarita Diet, ep 2, 2 min in... när dem är i öknen mitt i natten... kolla 2 min framåt och se hur er bild är, vore intressant att veta vad ni tycker?

Är det 1080p du får från Netflix? 

I så fall beror det nog på det.

Har sett på den men har 4K och då såg det bra ut för mig.

Netflix sänder på 5 Mbit för 1080 och 25 Mbit för 4K så det är bättre bild överlag på 4K.

Postad 16 February 2017 - 12:27

Unregisteredcfdd2e5f
  • Unregisteredcfdd2e5f
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag har 45 har jag för mig på brightness.
Gjorde en enkel egen kalibrering och 45 var lagom.

Okej.

När jag kör samma scen på ipad & iphone så kan jag med se banding.
Inte så tydligt som när brightness var på 51, men nu på 45 är det likvärdigt eller tom något mindre på TV:n.
Sedan är det ju lite skillnad med iphone/ipad på 5/10" och att blåsa upp bilden till 65" så ganska logiskt det blir mer tydligt.

Har tyvärr inte så många blurays, men blurays som källa är väl ingen garanti för att slippa banding?
Problemet är väl lite att veta om det är källmatrialet och/eller TV: n som "bandar.

För som jag tänker så kan väl "färgpalletten" eller vad man nu säger vara kass i källmaterialet så det blir tydliga övergångar i färgskala, och då kan väl ingen TV trolla bort det bortsett från att sänka ljuset men det är ju en quickfix som inte gynnar övrig bild.

Redigerat av Unregisteredcfdd2e5f, 16 February 2017 - 12:34.

Postad 16 February 2017 - 13:51

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Om du sitter med DVD eller 720p rippar så kommer du få dålig bild nära svart.. Spelar du UHD 4K som den är gjord på så har i alla fall jag inget att klaga på.

Jag hade inte heller köpt en Bugatti och kört den på 95 Oktanig bensin.. men det kankse bara är jag :)

Och den som säger att 3D:n Inte är bra på en 2016 OLED har en panel där 3D filtret är felaktigt applicerat!!

så tv:n klarar bara av UHD 4K, varför kalla den tv? ta bort tv-delen och sälj den som monitor, och titta på dina typ 40 st UHD-filmer......

Postad 16 February 2017 - 14:13

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 1

så tv:n klarar bara av UHD 4K, varför kalla den tv? ta bort tv-delen och sälj den som monitor, och titta på dina typ 40 st UHD-filmer......

För att det fortfarande är en tv.. men ta du dina SD sändningar och köp dig en 46 Samsung så blir du nog nöjd.

Postad 16 February 2017 - 14:35

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 1

För att det fortfarande är en tv.. men ta du dina SD sändningar och köp dig en 46 Samsung så blir du nog nöjd.

har en 65" Samsung som inte pixlar stora ytor.

det behöver inte ens vara mörka scener.... 

går inte att undvika SD sändningar, kör canal digital via sattelit.

men problemet är med bluray, 4k mkv-filer och HD kanalerna.

hur man kan ta nästan 60000 för en ej utvecklad produkt. 

Postad 16 February 2017 - 19:15

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

har en 65" Samsung som inte pixlar stora ytor.

det behöver inte ens vara mörka scener.... 

går inte att undvika SD sändningar, kör canal digital via sattelit.

men problemet är med bluray, 4k mkv-filer och HD kanalerna.

hur man kan ta nästan 60000 för en ej utvecklad produkt. 

Ej utvecklad produkt? Nu kanske jag är lite opartisk, eftersom jag inhandlat en Oled E6 (65 tum). Men det är den bästa TV jag ägt. Dessutom betalade jag inte 60000, utan 30k. 

Ska tillägga att jag precis innan sålt iväg min 65 tum Samsung JS9005 (2015) som var en bra TV, men är chanslös mot LG:n. Samsungen hanterade mörka scener mycket dåligt i jämförelse. Mycket clouding. 

Problem med bilden på Blu Ray? Måste verkligen vara en felaktig skärm du fått? Visst ingen TV är perfekt, men känner inte alls igen den bilden du ger av LG:en. Möjligen hanterar inte TV:n SD så bra då brister i bilden framhävs, men inget som påverkar mig då jag i princip aldrig tittar på SD material. Alla mina TV kanaler är HD och ser mycket bra ut på LG:n.

Blu Ray förstås än bättre och 4K med eller utan HDR helt fantastiskt. PS4 och Xbox One perfekt bild. Är egentligen bara enstaka serier ifrån HBO Nordic och Netflix som kan se lite daskiga ut i mörka parter. "Taboo" på Nordic ser fördärvlig ut till exempel, men måste vara källmaterialet. 

Men testa kortfilmen "Meridian" på Netflix. Perfekt, 4K skärpa, HDR och ruskigt bra svärta. Så streamat 4K kan se magiskt ut. Det är 60fps, som en del inte gillar. Men jag tycker det är okej med 60fps i alla fall på denna kortfilm. Titta mot slutet av filmen, svärtan ger verkligen djup i bilden och kan bara säga: wow! Aldrig att en kant belyst LED tv kan ha så bra djup och bra svärta i bilden. 

Beställt "Billy Lynn´s Long Halftime Walk" på UHD också i 60fps Ska bli intressant att se hur den ser ut på TV:n. Själva filmen kanske inte är någon höjdare, men 4K och HDR ska vara något alldeles extra på denna film då det ska vara helt outstanding och den skarpaste UHD som givits ut. Är den ens närai samma kvalité som LG:s 4K HDR demos blir jag lyrisk. 

Har aldrig varit något stort fan av 3D, men har aldrig haft bättre 3D bild än nu. 

Personligen älskar jag denna TV, men alla är olika och har olika smak gällande bild hantering. 

Redigerat av castortroy33, 16 February 2017 - 19:50.

Postad 16 February 2017 - 19:45

Unregisteredba8de291
  • Unregisteredba8de291
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Låter som ett måndags-ex. Jag har 65" C6 och fantastisk 3D och Blu-ray-uppspelning.

Byt den mot en ny, skulle jag säga. Lycka till!

Nja, det är väll ganska många som påpekat att LGs Oled med 3D-stöd är känsliga i höjdled. Har själv en E6 65a och märker också av cross-talk, speciellt i underkant, om jag inte sitter exakt i tvns sweatspot.

Postad 18 February 2017 - 18:58

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

om jag inte sitter exakt i tvns sweatspot.

LG:s passiva 3D-teknik innebär ju att man måste sitta väldigt rakt mot TV:n för att det ska bli bra, men det beror väl även på vilket avstånd man har till TV:n ?

Sitter man för nära är crosstalk antagligen oundvikligt.

Postad 19 February 2017 - 02:35

Unregisteredba8de291
  • Unregisteredba8de291
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

LG:s passiva 3D-teknik innebär ju att man måste sitta väldigt rakt mot TV:n för att det ska bli bra, men det beror väl även på vilket avstånd man har till TV:n ?Sitter man för nära är crosstalk antagligen oundvikligt.

Ja, jag glömde skriva att jag sitter väldigt nära tvn, flyttar jag bakåt så märker jag direkt att man inte behöver sitta lika perfekt :-)

Postad 21 February 2017 - 12:28

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Fan vad 3D:n är bra på dessa Oleds :)

Såg Guardian of the galaxy igår och satt och flinade hela filmen :)

Vill passa på och tipsa om billiga Polaroid Real3D glasögon som funkar till Oleds. Var och köpte igår, han har många till antalet och olika modeller

Se länk nedan.

http://www.tradera.c...ske-solglasogon

Postad 21 February 2017 - 13:17

Givemeabreak
  • Givemeabreak
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Vill passa på och tipsa om billiga Polaroid Real3D glasögon som funkar till Oleds. Var och köpte igår, han har många till antalet och olika modeller

Se länk nedan.

Även dom man får på bio funkar utmärkt (inte IMAX).
Kostar 15 kr har jag för mig :)

Postad 21 February 2017 - 13:36

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Se länk nedan.

Även dom man får på bio funkar utmärkt (inte IMAX).
Kostar 15 kr har jag för mig :)

Finns det någon fördel med att använda andra glasögon än de som följer med TVn?

Postad 21 February 2017 - 13:44

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Kanske, men det finns knappast några direkta nackdelar heller.

Postad 21 February 2017 - 13:55

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

absolut tror jag inte det finns nackdelar. Menade mer om det fanns anledning för mig att göra mig besväret att skaffa andra glasögon, vilket jag gladligen gör om det kommer göra upplevelsen bättre på något vis.

Postad 21 February 2017 - 14:10

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

absolut tror jag inte det finns nackdelar. Menade mer om det fanns anledning för mig att göra mig besväret att skaffa andra glasögon, vilket jag gladligen gör om det kommer göra upplevelsen bättre på något vis.

Jag såg inte nån skillnad i bildkvalite.. Släpper kanske genom lite lite mer ljus. Inte lika mörka alltså.

Den största skillnaden är att det sitter MYCKET bättre och släpper inte in nåt sidoljus. 

Kvalite helt enkelt :)

Redigerat av mikee, 21 February 2017 - 14:12.

Postad 21 February 2017 - 14:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 3

gör mig en tjänst och kolla serien "frontier" i andra avsnittet mot slutet är en 3-4 min lång scen i nattmiljö. Hur är er svärta där? Om ni är nöjda, vad har ni gjort med bilen ? =)
Jag kan verkligen inte få bilen bra. Svart är så svart att alla detaljer försvinner.

Att justera och försöka kompensera för en dålig streamad källa är ungefär som byta chip i bilen om man har fått vatten i tanken, istället för att byta bränslet.

Många verkar snåla med källan trots att de köpt dyr TV. Köp Bluray och/eller 4K Bluray. Det finns naturligtvis filmer med fel även där, men risken är betydligt mindre.

Redigerat av Ageve, 21 February 2017 - 14:35.

Postad 21 February 2017 - 15:06

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Har nyligen införskaffat en E6 och är lite konfunderad över reglaget oled-ljus.

Kommet från plasmavärlden (först pio 5080 följt av panna vt50) och där finns inget motsvarande vad jag kan minnas.

Fungerar det som "backlight" på lcd:er, dvs lägger på en offset på ljusstyrkan eller fungerar det mer som en förstäkning som proportionerligt begränsar ljuset om man tittar på ett testmönster för kontrast?

Hur ska man tänka när man skruvar på detta?

Postad 21 February 2017 - 15:16

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Fungerar det som "backlight" på lcd:er, dvs lägger på en offset på ljusstyrkan eller fungerar det mer som en förstäkning som proportionerligt begränsar ljuset om man tittar på ett testmönster för kontrast?

Både och. Det är dels ett "lägg mer energi på ljus"-reglage men är fortfarande underkastad en ventil-princip, en ABL, Automatic Brightness Limiter precis som hos en plasma.

Man kan därför se OLED-ljus det som ett reglage för ljusflöde. Är det en liten yta av vitt kan panelen skotta på ganska mycket ljus i detta och nå 600+ nits som i fallet med HDR. När det är dags för världscupen i storslalom ska ljusflödet fördelas över en betydligt större yta och då sjunker ljusstyrkan ganska drastiskt. Det totala ljusflödet är dock ungefär densamma.

Redigerat av Ringblixt, 21 February 2017 - 15:17.

Postad 21 February 2017 - 18:03

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0
Så bästa borde vara att ha en överlag ljus bild, typ hockey eller något alpint, och då ställa in oled-ljus efter tycke och smak för att sedan ge sig på en justering m h a kalibreringsskiva (eller bättre grejer)?

Kommer boka en kalibrering av mm, men vill se hur nära jag kommer med mina högst amatörmässiga metoder (spears & munsil 2nd edition eller dve hd basics, har bägge)...

Postad 25 February 2017 - 18:58

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Att justera och försöka kompensera för en dålig streamad källa är ungefär som byta chip i bilen om man har fått vatten i tanken, istället för att byta bränslet.

Många verkar snåla med källan trots att de köpt dyr TV. Köp Bluray och/eller 4K Bluray. Det finns naturligtvis filmer med fel även där, men risken är betydligt mindre.

Håller helt med. Alla streamingtjänster kör med ganska hårda komprimeringar för att de ska kunna streama till kunder med halvhyfsad internetuppkoppling. Komprimering av bild kan göras bra, men oavsett metod så är jag övertygad om att leverantörerna inte prioriterat kunder som har en OLED TV.

Postad 01 March 2017 - 18:51

Unregisteredcfdd2e5f
  • Unregisteredcfdd2e5f
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Vad kör ni med E6 för setting på HDR Spel?
Skaffade Horizon dawn zero idag och det ser ju onekligen riktigt snyggt ut hitills.

Standardinställningar i HDR spel är 100 oled, 100 kontrast, 65 färg. Skärpa 20 och färgtemp c30.

Noterar man kan aktivera TruMotion men behövs det?

Kan oled 100 öka risk för inbränning av menyer och annat i spelet?

Postad 01 March 2017 - 19:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Noterar man kan aktivera TruMotion men behövs det?

Nope, det sabbar bilden och ger massor med input lag.

Postad 08 March 2017 - 21:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

frågar lite kvickt här, ska hjälpa kompisen i helgen med att koppla ihop en samsung uhd spelare (8500) med sin Oled 65E6, han har en ny enkel denon receiver, och har mycket bra/dyra hdmi kablar, och som jag fattat de hela ska hans denon receiver klara bilden från en uhd spelare med hdr o hela baletten..

däremot undrar jag om de behövs några speciella inställningar som behöver ändras/aktiveras i hans oled tv innan? man vill ju att allt ska funka med 4k, hdr och så vidare när vi provar lite nya 4k filmer han har köpt.

jag är tyvärr inte så insatt i 4k biten och istället för vi ska pilla och ändra i 2 timmar, kanske man kan få lite tips vad och inte man ska ställa in..

Postad 08 March 2017 - 22:47

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

frågar lite kvickt här, ska hjälpa kompisen i helgen med att koppla ihop en samsung uhd spelare (8500) med sin Oled 65E6, han har en ny enkel denon receiver, och har mycket bra/dyra hdmi kablar, och som jag fattat de hela ska hans denon receiver klara bilden från en uhd spelare med hdr o hela baletten..

däremot undrar jag om de behövs några speciella inställningar som behöver ändras/aktiveras i hans oled tv innan? man vill ju att allt ska funka med 4k, hdr och så vidare när vi provar lite nya 4k filmer han har köpt.

jag är tyvärr inte så insatt i 4k biten och istället för vi ska pilla och ändra i 2 timmar, kanske man kan få lite tips vad och inte man ska ställa in..

Sätt hdmi ingången på deep colour sen vet jag inte om man ska sätta färgomfånget på bred (wide) eller om den inställningen är enbart för kalibrering. Lycka till.

Postad 09 March 2017 - 09:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

tackar, ska minnas det..

Postad 09 March 2017 - 10:05

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Allmänna råd för inställning av den tv är att använda bildläget ifs expert ljust rum (eng: ifs expert dark room), stäng av alla bildförbättrare och dra ner parametern oled-ljus.

Själv har jag haft plasmor innan e6:an och visste inte vad oled-ljus var för parameter.

Om jag förstått det rätt är den oled-tv:ns svar på lcd:ns backlight 

Det första kalibreraren från mm gjorde var att ställa ner den från ca 80 till 35 (på en skala 0-100). Innan denna justering så gav panelen MYCKET ljus.

Mitt vardagsrum har ganska svag belysning. Har man starkt ljus i rummet så ställer man inte ner den så mycket.

Detta gäller för sdr-bildläget. Bildläget för hdr är default men jag har valt det som mest påminner om filmläge...

Postad 10 March 2017 - 06:32

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Tycker personligen 35 Oled-ljus ger alldeles för mörk bild även i ett mörkt rum. I de flesta flesta fall. Men det är helt min personliga smak. Har inte kalibrerat min E6, men tycker jag fått till en bild som jag är nöjd med själv. Själv har jag mycket högre på oled-ljus.

Vid HDR UHD filmer har jag dessa värden som ger mig en bild som är perfekt i de flesta fall; HDR Standard Oled-ljus: 100 Kontrast: 100 Ljusstyrka: 50-56 Skärpa: 15 Färg 50-55 Expert: Dynamisk kontrast: av Superupplösning: av Färgskala: Normal Gamma: 2.2 Vitbalans: Färgtemp: medel metod: 20 p kodvärde Röd: -1 Grön: -1 Blå: -1 Bildalternativ Brusreducering: av MPEG brusred: av Svartnivå: låg Biosalong: på Betraktarvänlig: av Truemotion: av Genom att ändra värdena i till -1 i vitbalans kan jag i mörkaste UHD filmerna i vissa fall höja till 56 i ljusstyrka utan att tappa svärta men få fram mer detaljer.

Redigerat av castortroy33, 10 March 2017 - 06:33.

Postad 10 March 2017 - 07:44

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

När oled-ljus ställdes in användes en tabell som angav rekommenderade värden på ljusintensiteten (antar jag) för olika typer av miljöer. Sedan skruvades oled-ljus ner tills man var innanför intervallet.

Om man sedan upplever bilden för mörk efter en tid, så var det oled-ljus man skulle ändra. Påverkar tydligen inte övriga parametrar.

Personligen tycker jag att man ska ställa in bilden så den blir som man själv vill ha den, inte bara ta någon annans inställningar vilket är varför jag inte postar några andra parametrar.

Dock kan sägas att vitbalansen var ganska off, speciellt grönt justerades ganska kraftigt.

Tvåpunktsmätning var tillräckligt för att få färgerna inom angiven marginal...

Som sagt, hdr har jag inte rört, men jag har noterat att både oled-ljus och kontrast är default satta till max.

Vilket känns rimligt.

Postad 10 March 2017 - 11:38

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Satt och kolla lite på Tv då mitt i allt så hoppar bä bä vita lamm igång. Nån granne som castade sin Lenovo tab. Såg allt dom gjorde. Dom förstod inte varför dom inte hade nån bild. Efter ett par minuter kopplade dom ifrån. Men måste man inte vara på mitt nätverk för att ansluta till min TV?

Postad 10 March 2017 - 11:41

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Satt och kolla lite på Tv då mitt i allt så hoppar bä bä vita lamm igång. Nån granne som castade sin Lenovo tab. Såg allt dom gjorde. Dom förstod inte varför dom inte hade nån bild. Efter ett par minuter kopplade dom ifrån. Men måste man inte vara på mitt nätverk för att ansluta till min TV?

Snyltar dom på ditt nätverk? Byt lösen.

Postad 10 March 2017 - 11:50

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Dom är inte på mitt nätverk. Jag har kollat och det finns inget obehörigt på mitt nätverk. Men på nåt sätt kunde dom ändå ansluta till min TV. Uppenbarligen är det ju nån med småbarn så inte så svårt att få tag på dom om man skulle vilja de.

Edit: Man såg ju klart och tydligt när dom höll på fippla att dom hade anslutit sin Google Cast till OLED65E6V vilket min TV "heter".

Redigerat av New Player, 10 March 2017 - 11:55.

Postad 10 March 2017 - 12:29

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Det där var ju lite humor  :D

Jag antar att du har lg connect apps (eller vad det heter) påslaget?

Innebär det att man i princip kan skrota chromecast och få samma funktion via tv:n?

Du kanske skulle fundera på att byta namn på tv:n.

Vem vet vad de vill casta nästa gång...

Chromecast kan man casta till direkt utan att gå via det lokala nätverket, men då måste man ange ett pin som visas på tv:n i appen. Finns ingen sån funktion i tv:n?

Har inte haft tid att gå igenom alla möjligheter tv:n har än. Casting får bli nästa projekt...

Postad 10 March 2017 - 15:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

har kollat lite på settings i nätet kring LG Oled e6 65", men hittar inte vart : "Sätt hdmi ingången på deep colour" ??

de enda jag fått som besked att man ska göra är att sätta Picture mode settings: HDR Standard.....  men inget om deep colour, vart hittar jag det i menyn?

Postad 10 March 2017 - 15:23

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

har kollat lite på settings i nätet kring LG Oled e6 65", men hittar inte vart : "Sätt hdmi ingången på deep colour" ??
de enda jag fått som besked att man ska göra är att sätta Picture mode settings: HDR Standard..... men inget om deep colour, vart hittar jag det i menyn?

Inställningar>bild>hdmi ultra hd deep color> on
Enligt Ringblixt (kalibreringswizarden) så är hdr standard inte bra utan kör på isf 1

Redigerat av Askungen, 10 March 2017 - 15:26.

Postad 10 March 2017 - 15:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

ok, vi prövar det ikväll då, tack..

Postad 10 March 2017 - 15:35

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Om jag inte minns fel måste man också slå på ultra hd deep color för den hdmi-ingång man använder.

Den finns under allmänt och inte under bild.

Finns det ifs-läge för hdr?

Kan inte komma ihåg att jag sett det.

Får kolla när jag kommer hem...

Postad 10 March 2017 - 15:39

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Om jag inte minns fel måste man också slå på ultra hd deep color för den hdmi-ingång man använder.

jo de finns under: inställningar>bild, sen sätter man tydligen hdmi ultra hd deep color> on, sen ska de vara klart.

sen om jag fatta de rätt sä ska man välja setting: 1 under Picture mode setting, och INTE HDR Standard.

(även colour gamma : Wide)

det är väl bara detta man ändrar, sen ska man nujta av 4K HDR från uhd spelaren :)

Redigerat av hundrakg, 10 March 2017 - 15:40.

Postad 10 March 2017 - 15:40

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Jag har iofs webos 2 och där är hdmi deep colour under bild.
Och nä, isf har inget specifikt hdrläge som jag förstått minns bara att RB skrev i nån tråd att hdrlägena ger färgfel.

Postad 10 March 2017 - 15:53

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Det finns ett läge som heter hdr-effekt som försöker simulera hdr utgående från sdr. 

Det ska man inte ha på. Tycker själv det mest påminner om butiksläge. Blir lite pastell. 

Tror,  som sagt, inte att det finns ifs-lägen för hdr-signaler. 

Postad 10 March 2017 - 21:22

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

varit hos kompisen nu, kopplat in samsung uhd 8500 spelaren till hans denon receiver som går till hans LG oled E6 65"..... satte hdmi ultra hd deep color> on, däremot kunde jag inte se att hdr var aktiv i TV:n, när jag trycker på "info" knappen, det står bara: 2160p PCM BT2020, vet ej om HDR ska stå där också? visst bilden var bra, vi kolla revenant, nya x-men, men jag hade svårt o se skillnad på revenant 4K och revenant Bluray när de gällde färgerna, däremot kunde jag ana skillnad i upplösning..

hade inte mer tid idag, får kolla vidare på de hela sen, så summan var:  har vi HDR på eller inte? går det att ha den av? 

jag kunde heller inte hitta inställningen colour gamma : Wide, hittade bara gamma och satte den på "bred" han har ju menyn på svenska.

samma med  Picture mode setting, där stod det "standard" och i listan finns inge HDR standard eller 1, men får kolla mer på det sen.

Postad 10 March 2017 - 21:43

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

I panasonics uhdbd-spelare var man tvungen att ställa in hdmi-porten på att skicka 12-bits färgdjup istället 8-bits.

Kan det vara någon sådan inställning som måste göras i samsungen?

Postad 10 March 2017 - 22:20

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

varit hos kompisen nu, kopplat in samsung uhd 8500 spelaren till hans denon receiver som går till hans LG oled E6 65"..... satte hdmi ultra hd deep color> on, däremot kunde jag inte se att hdr var aktiv i TV:n, när jag trycker på "info" knappen, det står bara: 2160p PCM BT2020, vet ej om HDR ska stå där också? visst bilden var bra, vi kolla revenant, nya x-men, men jag hade svårt o se skillnad på revenant 4K och revenant Bluray när de gällde färgerna, däremot kunde jag ana skillnad i upplösning..

hade inte mer tid idag, får kolla vidare på de hela sen, så summan var:  har vi HDR på eller inte? går det att ha den av? 

jag kunde heller inte hitta inställningen colour gamma : Wide, hittade bara gamma och satte den på "bred" han har ju menyn på svenska.

samma med  Picture mode setting, där stod det "standard" och i listan finns inge HDR standard eller 1, men får kolla mer på det sen.

Bild>expertkontroll>Färgskala, men jag tror dvs vet ej ifall läge bred är för kalibrering endast för bt 2020. Om materialet du kikar på är hdr så flaggar tv hdr på. Kan vara att nån inställning i stärkaren eller spelaren måste aktiveras. Peta in spelaren direkt i tv och testa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.