* Officiell tråd LG - RZ PY10X *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 01 november 2006 - 18:23
Postad 15 november 2006 - 21:14
Hade min inne för felet med lodrät linje....tror det var just innan OS... o är fortfarande nöjd. Viggen...du har 2 års garanti...kan de inte avhjälpa felet så är de tvugna att fixa en likvärdig produkt åt dig.
Undrar vad det kostar att laga en vertikal linje när garantin gått ut? Ngn som råkat ut för det?
Tjena carlito77
Är mitt uppe i ett sådant elände..
Har inte varit nöjd med kvaliten på bilden sedan första dagen jag hade den, men jag har stått ut med lite vertikala linjer korta stunder och halv kass bild och tänkt att det kanske inte skulle vara bättre än såhär. Men förra veckan rasade bilden totalt. Skugger å massa rosa "färg" far omkring på skärmen. Bilden är så dålig att man inte ens kan urskilja om det är skog eller grön deg..
Men det trista var att jag hade garanti till den 8/11 och jag har ringt som en tok till Braskens sedan den sjunde utan svar. Så igår ringde jag till LG chefen istället. Förklarade läget för honom men tyvärr för min del så svarade han ungefär såhär "-Synd för dig, det är datumet på kvittot som gäller." Dessutom har jag inte haft TV.n i 2 år, betalade tv-n när jag beställde den, frakten tog ju ett par veckor.

Service killen sa att det kunde kosta mellan 1000-16000 att laga. Så vi får se om det blir skroten för min 37000 kroners pjäs..

Bifogad fil(er)
Postad 26 december 2006 - 09:05
Jo, samma problem här. Samma plasma och samma bildstörningar med HDMI-DVI. Kopplar jag däremot in min Samsung HD 850 som också har HDMI är det inga problem. På CD misstänker dom eventuellt mjukvarufel. Jobbar på det och ska återkomma till mig. Tydligen fler som anmält felet. Såg i någon tråd att boxens HDMI-DVI problem är känt i Frankrike och att en uppdatering skulle vara på gång där.
Någon annan där ute som sitter på lösningen?
Samma problem här! Har du fått någon lösning på problemet fån Canal digital?
Postad 03 februari 2007 - 14:13
Kör själv med VGA från datorn. Har massor med HDTV filmer som jag sett genom den.
Resultatet blir riktigt riktigt bra.
Brukar även ibland använda vga kabeln till xbox360, då jag tycker den ger bäst resultat.
Xbox360 via VGA är ju det enda som kan visa 1080p

Men tyvärr så finns det bara en vga ingång i TVn.
Postad 25 mars 2007 - 20:12
Själv har min box uppdaterat sig varje månad, men på hdmi-dvi blir de fortfarande samma linjer.??
Postad 27 mars 2007 - 20:42
mitt första inlägg här och jag har en 42PY10X sedan ca 1.5 år. Jag fick problem med vertikala streck för ett par månader sedan och lyckades fota dem med digitalkameran. Med foton gick jag till butiken där jag köpt TV'n (Hages i Enskede) och de kontaktade LG. Ett par veckor senare kom en kille från LG hem till mig och bytte panelen på plats i vardagsrummet! Strålande service av LG och Ha-ges!

Men, jag har nu fått ett annat problem. Jag har köpt en kombinerad DVB-T, HDD och DVD inspelare (Pioneer DVR-545HX) och får ingen bild via HDMI till DVI-ingången. Troligen är det en gammal version av mjukvara i TV'n (firmware 3.08) och jag har läst att den nyaste är 3.24
TV'n är såld som HD Ready och ska klara HDCP krypteringen som används. Jag har också en Samsung HD850 spelare som har HDMI ut. Den fungerar utmärkt, men inte Pioneer. Hade också en LG DBRH-198 hemma på test och den kunde visa TV men ej DVD-film via HDMI ut. TV-bilden var mycket bra kvalitet, men den hade stora problem med Aspect Ratio där programinslag byttes från 16:9 till 4:3. Ställde jag boxen i 16:9 så fungerade 16:9 program helt rätt, men när kanalen bytte till 4:3 (t ex Rapport) så gick bilden utanför vad tv'n klarade. Mycket störande!
Är det någon som har ett tips? Tacksam för hjälp! Är det någon med en sen mjukvara som kan verifiera att HDMI till DVI fungerar från en DVD/HDD kombo?
Redigerat av Blinkar Blå, 27 mars 2007 - 20:59.
Postad 28 maj 2007 - 09:49

Jag har redan en PX4R som fortfarande går problemfritt efter 2000 timmar så typen är välkänd.
Jag såg servicemenyn på denna indikerar 125 h driftstid.
Kan en användare ha nollställt räknaren, har den "slagit runt",
eller har TV:n fårr panelen utbytt ? Finns det sätt att
se det med ledning av servicemenyn's innehåll ?
I övrigt, både komponentingång och SCART verkar tämligen odugliga vad gäller bildkvalitet.
Antalet färger i bilden verkar reducerat via de ingångarna, rätt skumt.
Jag tänkte om tidigare ägare verkligen suttit och tittat på den kvaliten hela tiden då får jag förstå om en uppgradering kändes angelägen.
Däremot VGA ger mkt fin bild från PC (1024x768) med rätt färgåtergivning (se bild). Även DVI testat med HDMI->DVI-kabel från Kjell & Co till en Panasonic S97, rena veteranklubben alltså men för 2-3 år sedan var det top of the line för en vanlig dödlig, står sig bra än i dag.
Jag tänker försöka mata den med HDMI från en Onkyo TX-SR674E så kan man glömma de sunkiga komponent/SCART-ingångarna på TV:n. Får väl tänka att den stärkaren inte bara kommer vara världens dyraste workaround för att få bra komponentsignalkvalitet på denna veteranplasma in från Dreamboxen utan har en del andra bra egenskaper också.
Det är mest formgivningen på skalet jag är ute efter i mitt fall i min vägginstallation. Den nya vågen med plastiga "pianolackade" svarta Samsung-lookalikes är lite tröttande. Sony sticker av lite i alla fall i materialvalen än så länge med sina top of the line-Bravia men trenden fortsätter väl tills ingen skärm går att skilja från någon annan.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered99322caa, 31 maj 2007 - 11:47.
Postad 29 maj 2007 - 00:40
Nu har jag köpt en beg PY10X
så en del kommer in sent i racet.
Jag har redan en PX4R som gått 2000 timmar så typen är välkänd.
Jag såg servicemenyn på denna indikerar 125 h driftstid.
Kan en användare ha nollställt räknaren, har den "slagit runt",
eller har TV:n fårr panelen utbytt ? Finns det sätt att
se det med ledning av servicemenyn's innehåll ?
Hej.
Tidsdriften nollställs om man återställer fabrikatinställningarna.
Anledningen till att jag vet detta, är för att jag har testat detta själv

Postad 24 september 2007 - 20:37
Postad 25 september 2007 - 12:13
Jag fick det att fungera med 1080p från en Pioneer 400 DVD-spelare över hdmi -> DVI sladd.Någon som vet om den här plasman kan ta emot 1080p signal? Tex från ps3?
Postad 02 december 2007 - 15:37
Jag har nyligen fått en vertikal linje som är rosa/röd, ca 3-4 cm bred och befinner sig på vänster sida på panelen.
Den är inte konstant, utan kommer och går. Oftast är den dock där i klara färger, men ibland spricker den upp och blir lite mindre klar och mindre irriterande.
I bland är den inte där alls....
Någon som känner igen detta.??
Postad 14 december 2007 - 23:10
Fick Samsung HT-TXQ120R idag och skulle koppla ihop det med min något gamla LG PY10x med en HDMI-DVI adapter. Självklart, livet får ju inte vara utan problem, så är skärmen svart. Jag är säker på att LG gick ut med att denna TV klarade av HDCP på DVI ingången, men ingen bild för det. Jag testa att köra "region free" hacket men det är lite svårt att öppna och stänga "luckan" när man inte har en. Så jag är inte så säker att det blir rätt gjort, anledningen till detta är att HDCP skyddet ska även försvinna när man utför detta på rätt sätt.
Någon som har haft liknande problem eller om någon har några förslag på vad man kan testa, så jag väldigt tacksam.
Jag har testat TVn med en samsung HD745 spelare med DVI kontakt och då har det funkat, samt att jag har testat hemmabio anläggningen med en annan skärm och även det funkar. Så det enbart Samsung HT-TXQ120R <<-->> PY10x som strular för mig.
Tips?
Postad 31 januari 2008 - 08:17
Nån som kan uttala sig om vad de kan vara? Värt att laga osv???
Postad 28 februari 2008 - 17:14
Felet lagat av serviceverkstad ca 2500kr "byte logikkort" det var glapp i det gamla. Hade hänt förr på denna modell sade verkstaden
Vet inte om infon hjälper men...
Postad 30 april 2008 - 14:01
Min gamla Panasonic S97 fungerar utmärkt med HDMI ut mot PY10 via adapter.
Men en Sony STR-DG910 receiver ger svart bild. Kanske man kan sätta någon HDMI-repeater emellan ochha turen att den burken har annan signalnivå ut som löser problemet. På en PY10 jag har är bilden utmärkt via DVI och VGA(RGB)). Däremot rätt sunkigt via SCART eller komponent, troligen åldrande elektronik.
Anars snygg och klart användbar mot en HTPC. Min till salu för 6000:-
Hej!
Fick Samsung HT-TXQ120R idag och skulle koppla ihop det med min något gamla LG PY10x med en HDMI-DVI adapter. Självklart, livet får ju inte vara utan problem, så är skärmen svart. Jag är säker på att LG gick ut med att denna TV klarade av HDCP på DVI ingången, men ingen bild för det. Jag testa att köra "region free" hacket men det är lite svårt att öppna och stänga "luckan" när man inte har en. Så jag är inte så säker att det blir rätt gjort, anledningen till detta är att HDCP skyddet ska även försvinna när man utför detta på rätt sätt.
Någon som har haft liknande problem eller om någon har några förslag på vad man kan testa, så jag väldigt tacksam.
Jag har testat TVn med en samsung HD745 spelare med DVI kontakt och då har det funkat, samt att jag har testat hemmabio anläggningen med en annan skärm och även det funkar. Så det enbart Samsung HT-TXQ120R <<-->> PY10x som strular för mig.
Tips?
Postad 04 maj 2008 - 11:37
Har haft inne min för blå vertikal rand på högra delen på skärmen, sedan kom en röd likadan på vänster sida
Felet lagat av serviceverkstad ca 2500kr "byte logikkort" det var glapp i det gamla. Hade hänt förr på denna modell sade verkstaden
Vet inte om infon hjälper men...
Detta har just hänt på min plasma idag!
Tur att man såg detta inlägg, var nära på att åka in till Siba och köpa ny TV/Plasma.
Postad 23 maj 2008 - 21:34
Dom ville 21036:- för att laga min PY10X.
Så nu blir det att vänta på lite ersättning från försäkringsbolaget.
Postad 05 oktober 2008 - 09:23
Fick svar från service verkstan idag angående min TV.
Dom ville 21036:- för att laga min PY10X.
Så nu blir det att vänta på lite ersättning från försäkringsbolaget.
Vad sa försäkringsbolaget? Värdeavdraget faller snabbt på en plasma och utgångspunkten är inte inköpspriset utan vad en motsvarande TV kostar idag. Finns inte myckt att hämta om TV'n har några år på nacken.
För mig är det dags att sammanfatta 4 år med denna TV. Det är en kanon TV (eller rättare sagt var när den kom) men tyvär klarar inte LG vare sig kvaliten eller att vårda goodwillen. Kvaliten ja, suck! Efter 2 år byttes panelen p.g.a. kraftigt efterglöd. Gick visserligen på garantin men jag var utan TV i 5 veckor. För några veckor sedan började efterglöden komma tillbaka så smått i form av dansande pixlar när bilden är svart. Kort därefter havererade nätdelen. Verkstaden konstaterade förutom nätdelen att panelen var defekt och ville ha 15 000 kr för reparationen. Både jag själv och min ÅF har varit i kontakt med LG med budskapet att det inte kan vara rimligt att behöva byta panel 2 ggr under 4 år utan någon framgång. Personligen blev jag direkt snorkigt bemött.
Verkstaden får nu byta nätedelen och PY10 får leva några månader till tills eftergöden blir märkbar vid vanligt TV tittande. Därefter får jag nöjet att leta fram en ny TV. Men....
...DET BLIR ALDRIG MERA EN LG
Postad 30 november 2008 - 18:39
Vad sa försäkringsbolaget? Värdeavdraget faller snabbt på en plasma och utgångspunkten är inte inköpspriset utan vad en motsvarande TV kostar idag. Finns inte myckt att hämta om TV'n har några år på nacken.
För mig är det dags att sammanfatta 4 år med denna TV. Det är en kanon TV (eller rättare sagt var när den kom) men tyvär klarar inte LG vare sig kvaliten eller att vårda goodwillen. Kvaliten ja, suck! Efter 2 år byttes panelen p.g.a. kraftigt efterglöd. Gick visserligen på garantin men jag var utan TV i 5 veckor. För några veckor sedan började efterglöden komma tillbaka så smått i form av dansande pixlar när bilden är svart. Kort därefter havererade nätdelen. Verkstaden konstaterade förutom nätdelen att panelen var defekt och ville ha 15 000 kr för reparationen. Både jag själv och min ÅF har varit i kontakt med LG med budskapet att det inte kan vara rimligt att behöva byta panel 2 ggr under 4 år utan någon framgång. Personligen blev jag direkt snorkigt bemött.
Verkstaden får nu byta nätedelen och PY10 får leva några månader till tills eftergöden blir märkbar vid vanligt TV tittande. Därefter får jag nöjet att leta fram en ny TV. Men....
...DET BLIR ALDRIG MERA EN LG
Hehe kör texttv på dynamic, så skall du få se på efterglöd ;-) ###### skit tv är vad detta är. Helt sjukt bra bild vid 720p matrial via dvi-porten. Men kvalitén på själva tv'n. Efterglöden är enorm. Texttv kan man inte se på utan att köra "white-wash" efter åt. Någon som känner igen sig? Fläktar som låter och panel som tjuter, kanske man skall räkna med??? Dessutom totalt värdelös service via SKV Service. Så länge tv'n visa bild så är den ok, enligt dem. Kompisen köpte den via en butik som hade svenska levarantörer, fick ny tv på stubben och inga fläktljud eller låtande panel. Varför jag aldrig kommer köpa en dyr pryl ifrån t.ex. fyndbörsen igen, som endast sa att jag skulle höra av mig till SKV Service.
Redigerat av Unregistered44335, 30 november 2008 - 18:51.
Postad 04 december 2010 - 17:32

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar