Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mac Mini som mediacenter

1765 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6,5 (1) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 8,6 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 8,47 (14) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,08 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,82 (10) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,86 (6) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 8,33 (2) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,15 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,4 (9) Inga priser
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 9 9,12 (25) Inga priser
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB (Stationära datorer) 4 7,75 (3) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB (Stationära datorer) 7 8,57 (22) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB (Stationära datorer) 4 8,25 (7) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 21 juni 2010 - 11:34

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0

*Nästan* klockren, hade den haft blu-ray så hade den varit där, nu sitter den tyvärr ett par millimeter nedanför bulls-eye...

Ja helt klart, för det priset hade man nästan hoppats på det.

Postad 21 juli 2010 - 11:49

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Några fler än jag som upplever att Minin blir extremt seg ibland när den varit i vila? Det snabbaste vore nästan att starta om den. Det är VÄLDIGT mycket badboll för min smak. Kör nästan enbart HD-material och ska man spela det utan hack så verkar det som att alla andra program ska vara avstängda. VLC frågar ofta "Computer too slow?"

Har inte exakt spec på min Mini nu men den är max 1,5 år gammal.
Har det kommit möjligheter att plocka i mer minne? Vad är max?

Postad 05 augusti 2010 - 09:23

Unregistered50d3de4b
  • Unregistered50d3de4b
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
I förra generationen av Mac mini kan man sätta in max 4 GB. Dock finns de dem som har satt in 8 GB och fått det fungera.

Postad 17 augusti 2010 - 11:32

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
VLC är ju lite mer krävande än andra uppspelningsprogram. Prova med Mplayer Extended och se om du har samma problem med den. Annars är ju mer RAM trevligt och inte jättekrångligt att installera. Finns bra guider att följa, både på youtube och skriftliga.

Postad 21 augusti 2010 - 11:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Jag har börjat snegla lite åt nya mac mini som htpc, men ett par frågor som genast dyker upp är om mac mini kan spela upp bluray från skiva, kan man isf få bitstreamat ljud via hdmi?
Finns det nån tvdel i plex? eller nått program som kan integreras i plex för tv-funktionalitet?

Tv och bluray är nödvändiga delar i min htpc, och jag kräver ett bra och smidigt htpc-gränssnitt.

Edit/ Finns det nån bra fjärrkontroll till mac eller är det apples egen som gäller.
Edit2/ såg nu att mac mini inte verkar finnas med blurayspelare ;)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 21 augusti 2010 - 11:39.

Postad 21 augusti 2010 - 14:37

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0
Blueray - Nej, finns inte stöd i OSX vad jag vet.
TV - Nej inte direkt stöd, finns ett plugin för EyeTV. Vet inte hur bra det fungerar dock.

Fjärrkontroll. Apples egna fungerar bra, jag kör även AIr Mouse i mobilen. Men även Logitech Harmony ska fungera.

Postad 21 augusti 2010 - 16:03

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Blueray - Nej, finns inte stöd i OSX vad jag vet.
TV - Nej inte direkt stöd, finns ett plugin för EyeTV. Vet inte hur bra det fungerar dock.

Fjärrkontroll. Apples egna fungerar bra, jag kör även AIr Mouse i mobilen. Men även Logitech Harmony ska fungera.

Kollar man på tv så vill man ha direktknappar till olika kanaler, det erbjuder inte apples. Men mac föll ju bort direkt om det inte finns stöd för bluray, tittar nästan uteslutande på bluray numera och har inte köpt mer än 10 dvd senaste halvåret men runt 75-80 bd

Postad 24 augusti 2010 - 21:50

matte2k
  • matte2k
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Någon som har tips på bra extern hårdisk kabinett med plats för 2 diskar som kan speglas och kopplas till TC via usb och sedan läggs till i Plex bilioteket?
Har en D-Link Nas DNS-323 idag men tycker den är så seg att föra över data till.

Postad 26 augusti 2010 - 08:46

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Första releasen i Plex 0.9-serie släpps 1:e september.

Postad 30 augusti 2010 - 08:57

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Goldstar: Det finns folk som bytt ut DVD-n i MacMini mot en Blurayspelare och sen lyckats använda MakeMKV för att rippa filmen till disk. Det ska även gå att använda MakeMKV för att strömma filmen till t ex VLC. Vet inte om det är tillräckligt för dig eller om du vill kunna spela upp Bluray rakt upp och ner.

Läs mer:
http://forums.plexap...amp;#entry94011

Postad 30 augusti 2010 - 14:51

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Goldstar: Det finns folk som bytt ut DVD-n i MacMini mot en Blurayspelare och sen lyckats använda MakeMKV för att rippa filmen till disk. Det ska även gå att använda MakeMKV för att strömma filmen till t ex VLC. Vet inte om det är tillräckligt för dig eller om du vill kunna spela upp Bluray rakt upp och ner.

Läs mer:
http://forums.plexap...amp;#entry94011

Föredrar att kunna spela upp skivorna rakt upp och ner, redan idag är diskutrymme en stor bristvara i min server, tycker den börjar växa okontrolerat :) dessutom är det viktigt att få ut dolby true hd och dts-hd via hdmi.

Postad 30 augusti 2010 - 14:58

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag förstår. Såvitt jag vet så fungerar det sådär i dagsläget. Jag vet att det finns folk som lyckats få ut det på en Mac Mini med Ubuntu installerat, så hårdvaran ska klara av det iaf. Borde vara en tidsfråga, men att Apple inte vill stödja Bluray gör det ju inte enklare.

Postad 30 augusti 2010 - 22:01

jannebanan
  • jannebanan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag förstår. Såvitt jag vet så fungerar det sådär i dagsläget. Jag vet att det finns folk som lyckats få ut det på en Mac Mini med Ubuntu installerat, så hårdvaran ska klara av det iaf. Borde vara en tidsfråga, men att Apple inte vill stödja Bluray gör det ju inte enklare.

Finns det stöd i Ubuntu för Bluray?

Postad 31 augusti 2010 - 07:22

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Vet inte. Men det finns stöd för dolby true hd och dts-hd via hdmi vilket var det jag svarade på.
Du kan läsa mer här:
http://forums.plexap...dpost__p__93227

Postad 31 augusti 2010 - 07:30

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Och nu är Plex 0.9 ute. Finns även en officiell Plexapp för iPhone/iPod/iPad med fjärrkontroll, streaming mm på iTunes (vet inte om Apple släppt igenom den än dock).
http://www.plexapp.com/plexnine.shtml

Postad 31 augusti 2010 - 12:02

jannebanan
  • jannebanan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Vet inte. Men det finns stöd för dolby true hd och dts-hd via hdmi vilket var det jag svarade på.
Du kan läsa mer här:

Ok. Tack.

Och nu är Plex 0.9 ute. Finns även en officiell Plexapp för iPhone/iPod/iPad med fjärrkontroll, streaming mm på iTunes (vet inte om Apple släppt igenom den än dock).
http://www.plexapp.com/plexnine.shtml

Jag gillar verkligen Plex, och det är sånt här som gör valet så svårt. Om det inte vore för priset skulle jag tveklöst beställa en Mac Mini. Nu sneglar jag åt en eeeBox med Ubuntu, men eftersom jag inte har obegränsat med tid tvekar jag för Linuxlösningar av den anledningen.

Åsna mellan två hötappar... :)

Postad 31 augusti 2010 - 12:44

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Ok. Tack.

Jag gillar verkligen Plex, och det är sånt här som gör valet så svårt. Om det inte vore för priset skulle jag tveklöst beställa en Mac Mini. Nu sneglar jag åt en eeeBox med Ubuntu, men eftersom jag inte har obegränsat med tid tvekar jag för Linuxlösningar av den anledningen.

Åsna mellan två hötappar... :)

Eller så väntar du till imorgon och ser om Apple släpper uppdaterade Mac Mini (iTV) som kommer köra iOS vilket då blir en helt ny mediaspelare med Plex för 99 dollar ;)

Postad 31 augusti 2010 - 12:45

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Du behöver ju fortfarande en intel-mac för att agera Mediaserver i så fall.

Postad 31 augusti 2010 - 12:50

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Du behöver ju fortfarande en intel-mac för att agera Mediaserver i så fall.

jo det är ju sant, tar dock för givet att alla har minst 1st Mac i sitt hem i alla fall :)

Postad 31 augusti 2010 - 13:03

jannebanan
  • jannebanan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

jo det är ju sant, tar dock för givet att alla har minst 1st Mac i sitt hem i alla fall :)

...Och det har jag ju! Jag hade faktiskt missat den möjligheten. Verkar lovande.

Postad 31 augusti 2010 - 13:07

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Kan man ju bara hoppas på den har ett GT 330M grafikchip el liknande och ser ut som en Mac Mini 2010 fast lite mindre, stöd för 802.11n är ganska säkert men också trådat Gigabit hade varit guld, HD skiter jag i kan vara ngn intern flashenhet på 32GB till prog o skit.
Sedan kan man streama SVT, TV4, Spotify, iTunes, Plex allt kommer bli sjukt najs!
Sedan tar man med sig sin iPad till sommarstugan och kommer åt sina Plex filmer som ligger hemma på sin iMac medan sambon är ute och badar eller annat onödigt i sommarvärmen :)

Postad 31 augusti 2010 - 13:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Du kan läsa mer här:

Vad jag kunde förstå av tråden du länkar så skickar plex ljudet som lpcm och inte som dts-hd ma/dolby true hd bitstream, jag kan heller inte utläsa om det är downsamplad lpcm, för att det ska vara meningsfullt så är det hdljuden direkt från bluray-skivan i bitstream som gäller.

Postad 31 augusti 2010 - 13:25

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Man måste ju således installera Ubuntu sedan återstår ju det största problemet att ingen spelare idag läsa BD.Iso filer :)

Redigerat av motif, 31 augusti 2010 - 13:30.

Postad 22 september 2010 - 08:41

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Ni som kör Mac Mini hemma, vet ni ifall det finns några självklara fördelar att välja en Mac Mini istället för en HTPC med Win7 ifall man har en Iphone? Ska troligtvis få en Iphone som jobblur och ska precis köpa en ny dator hem (liten smidig pjäs) och vart inne på ASRocks Vision 3D. Men nu när jag ska få en Iphone undrar jag om det är några fördelar för mig att istället ta en Mac mini? Vet att man kan styra Mac minin via Iphonen men finns det andra bra skäl till att nu istället välja en Mac mini?

Mvh
Twim

Postad 22 september 2010 - 13:24

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag det är smidigt att kunna streama musik och filmer direkt till iphonen och ipaden från plex.
Där är en klar fördel, fjärrkontroll-möjligheterna fungerar också bra.

Postad 22 september 2010 - 20:02

Ari Gold
  • Ari Gold
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Win7 har någon process som envist skriver till disken oavsett om du inte har något igång. Detta förkortar livet på disken. Känns inte som någon bra HTPC-lösning.

Postad 25 september 2010 - 10:02

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Fixade min mediacenter kombo igår vilket består av:
+ utökade från 2gb till 8gb ram, väldigt enkel procedur.
+ 6x2TB WD Hdiskar i X-Raid2 vilket motsvarar 1disk redundans, hotswap och hotexpansion
Kan rekommendera er som är nyfikna på att skaffa NAS att läsa den här recentionen från Sweclockers: http://www.sweclocke...tra-6-rndu6320/
för BluRay tillsvidare.

Övrig utrustning för hantering/exponering av media är:
-version från vår '09

Övrig utrustning för hantering:

Allt utom Mac Mini/NAS/Trackpad har jag haft sedan tidigare och har redan bra koll på vad man kan göra dem; nämnda delar har jag precis fått upp.

Den första och mest påtagliga skillnaden är förstås ljudnivån i vardagsrummet. Sen jag stängde av min stationära gamer-dator(även om det är ett "silent system" går det inte att jämföra) så är det helt tyst här och för en gångs skull känner man sig inte tvingad att sätta på nått bara för att slippa bakgrundssurret.

En annan stor del är ju så klart att det går så ruskigt snabbt med NAS:en. Tankade över all media mellan PC och NAS över natten och när jag körde tre parallella kopieringar snuddade den vid sammanlagt strax under 100Mb/s. Det känns ju som att man kommer klara att streama rätt bra tjocka prylar mao.

NAS:en gör allt tillgängligt över typ varenda känt protokoll som finns och iom att allt är Apple flyter streaming och styrning ihop. Det kvittar lixom vilken enhet man har i handen, det går att starta/stoppa/styra och har den display så kan du också spela. Nu är det ju helt och hållet overkill för enbart mediacenter syftet men men...

För film och annan visuell media används Plex med Remote/iPhone/iPad och för musik används iTunes/Spotify som styrs med vad som. Av det lilla jag använt Trackpad:en så är den riktigt nice om man gillar att styra avslappnat som man gör med tap-to-click diverse gester som man vänjer sig vid med MBP. Så som jag ser det framför mig så kommer det bara vara Trackpad och Remote som ligger framme på soffbordet i slutändan och mus/tang tas fram vid behov.

Video/audio är ju rätt självklart; det går ut genom HDMI. Har man inte HDMI på mottagande utrustning så kanske man ska uppgradera där först.

Är man en sucker för Windows/Linux så går det utmärkt (iaf om du uppgraderar minnet) att köra det virtuellt med typ VMWare Fusion eller Parallell Desktop.

Där det kvarstår jobb/frågor är främst kring mediaadministration. Har ju inget bra sätt att läsa in BluRay-filmer, hantera torrents eller se på .rar seamless ännu då Plex inte klarar det. Men nått ska man väl ha kvar att fundera på...:)

Postad 25 september 2010 - 10:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Win7 har någon process som envist skriver till disken oavsett om du inte har något igång. Detta förkortar livet på disken. Känns inte som någon bra HTPC-lösning.

Vad menar du, det borde ju isf drabba alla som kör w7 på sin htpc?

Postad 25 september 2010 - 21:09

Unregistered5a63d35d
  • Unregistered5a63d35d
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Hejsan.

Gjorde ett litet inköp tidigare idag vilket blev just en Mac Mini av årsmodell 2010.
Nu till problemet, vi har en CRT-tv och vill nu självklart koppla ihop dessa två.
Kan medge att jag inte direkt googlat ihjäl angående detta utan bara gjort några lättare sökningar.
Någon som är lite mer insatt i detta och kanske har lust att ge mig förslag på kablar/adaptrar som behövs.
I värsta fall får man väl försöka investera i en ny platt-tv som inte är alldeles för dyr.

Postad 28 september 2010 - 11:35

Unregisterede3dae447
  • Unregisterede3dae447
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hejsan.

Gjorde ett litet inköp tidigare idag vilket blev just en Mac Mini av årsmodell 2010.
Nu till problemet, vi har en CRT-tv och vill nu självklart koppla ihop dessa två.
Kan medge att jag inte direkt googlat ihjäl angående detta utan bara gjort några lättare sökningar.
Någon som är lite mer insatt i detta och kanske har lust att ge mig förslag på kablar/adaptrar som behövs.
I värsta fall får man väl försöka investera i en ny platt-tv som inte är alldeles för dyr.

Bra inköp! Installerar du Plex så kommer du bli supernöjd.

Jag har fått för mig att de inte finns någon direktkoppling mellan MM och en CRT TV.

Jag tror du behöver köpa en DVI –> Video adapter och från den sen köra en S-Video –> Scart in i tv:n.
Ljudet kan du köra med en vanlig steroo –> 3,5mm kabel.

Jag skulle ju dock rekommendera en platt tv med HDMI för bästa bild, men det vet du ju självklart redan om.

Postad 01 oktober 2010 - 07:22

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon i denna tråd som har provat att köra WIndows Media Center 7 på sin mac mini? Erfarenheter, positivt, negativt? Googlar man lite hittar man några stycken som har gjort detta med gott resultat. För blu-ray uppspelning borde man inte bara kunna skruva upp chssit och sätta in en blu-rayspelare instället, därefter installera powerdvd10? Finns väl inget som säger att man måste köra macOS bara för att man har en mac mini.

Vänligen
Henrik

Postad 10 oktober 2010 - 22:03

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
tjenare
jag behöver en ny laptop och vill ha en ny htpc. tänkte köra på macbook pro 13"
vad missar jag i jämförelse med att köpa en macmini? (jag vinner ju på att jag även får en laptop vid köp av MBP).
som htpc så körs det spotify, mp3, svtplay och hd-film i massor med härligt hdljud som växlas i marantz-hembiostärkare.
vad jag förstår så skickar nya MBP ut ljudet via displayporten så det blir en display-->hdmi-adapter som växlas i stärkaren. plus externt tangentbord ofc.

tankar idéer?
tack
//N

Postad 11 oktober 2010 - 10:25

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Där det kvarstår jobb/frågor är främst kring mediaadministration. Har ju inget bra sätt att läsa in BluRay-filmer, hantera torrents eller se på .rar seamless ännu då Plex inte klarar det. Men nått ska man väl ha kvar att fundera på...:)

Mysig utrustning, hoppas du är nöjd :blush: På vilket sätt vill du hantera torrents, vad använder du för torrentprogram? Jag "borde" väl inte vara i denna tråden, jag kör Ubuntu - men rtorrent kan du köra i OS Xtror jag, i det kan du kalla skript som 1. när en nerladdning är klart så packas alla .rar/.zip/.part1 filer upp och sen 2. ta bort dessa filer när du tar bort torrenten ur programmet, samt flyttar mappen med bara (t.ex.) .mkv filen till lämplig mapp.

Jag styr torrents externt genom att rtorrent söker i en dropbox-folder efter .torrent-filer. Då kan man alltså, genom t.ex. GoodReader (ipad/iphone) ladda hem .torrent-filen till Dropbox och torrenten startar hemma i servern.

En fråga - hur funkar Plex' uppspelning och transcoding över 3G? Hört att många har klagat på det och att AirServer(AirVideo) föredras just för det...

Postad 11 oktober 2010 - 22:31

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
edit
sorry. fel tråd

Redigerat av najken, 12 oktober 2010 - 20:14.

Postad 21 oktober 2010 - 17:02

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
hur går det för er som kör NYA macmini och kör den som htmac(htpc)?
nöjd med resultat på bild, ljud, kompabilitet, fläktljud osv?
//Najk

Postad 23 oktober 2010 - 11:23

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Inser att jag borde lagt min tråd är ist. för i TV forumet..

Någon som kan ge tips?
https://www.minhembi...howtopic=270918

Postad 23 oktober 2010 - 15:52

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

tjenare
jag behöver en ny laptop och vill ha en ny htpc. tänkte köra på macbook pro 13"
vad missar jag i jämförelse med att köpa en macmini? (jag vinner ju på att jag även får en laptop vid köp av MBP).
som htpc så körs det spotify, mp3, svtplay och hd-film i massor med härligt hdljud som växlas i marantz-hembiostärkare.
vad jag förstår så skickar nya MBP ut ljudet via displayporten så det blir en display-->hdmi-adapter som växlas i stärkaren. plus externt tangentbord ofc.

tankar idéer?
tack
//N

kommentarer mottages tacksamt. Tänkte även använda en Henge Dock, kolla här kommer bli hur bra som helst framme vid tvn. bara å lyfta ur burken när man ska slösurfa i soffan, sen laddas den i stället. perfa.
//N

Postad 23 oktober 2010 - 16:00

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
sorry. dubbelpost

Redigerat av najken, 23 oktober 2010 - 16:00.

Postad 29 oktober 2010 - 23:43

fredriko
  • fredriko
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
fick hem en miniserver med hdmi-out för ett tag sen och denna helgen verkar gå ut på att få rätt på den
hur har ni andra med mac (mini) löst sina färginställningar? vad är bäst grund att stå på där innan man börjar rycka i projektorns inställningar?

vad jag tror jag fått fram..
senaste snow leopard använder sig av gamma 2.2 och outputtar rgb 0-255
(tidigare osx hade gamma 1.8)

programmet black light kan fejka(?) fram 16-235 "med ett knapptryck"
http://michelf.com/p...ts/black-light/

söker en partner i detta träsk! :)

Postad 02 november 2010 - 21:49

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Nu har Mac mini sjunkit med 1000kr så nu blir det troligtvis köp faktiskt!!!

Postad 03 november 2010 - 14:04

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0
Tjena

Jag har en Mini bestyckad med GeForce 9400M. Jag har noterat att videosignalen är mörkare än vad den borde vara vilket gör att man förlorar skuggdetaljer (kör sRGB-profilen). Jag har testat både via Mini-Dvi och Mini-Displayport mot Pioneer lx5090h och Sony HW10 med samma resultat. Bildvisarna är inställda på full-rgb (0-255) så det är inte att det klipper i det svarta (jag tror snarare att det är något skumt med gamma-kurvan). Min tidigare mini som körde på GMA 950 hade inte ovan nämnda problem.

Har någon annan här liknande erfarenheter? Ni som kör på nuvarande Mini, har ni reflekterat över något liknande? Som det ser ut nu så står valet mellan en uppgradering till en förhoppningsvis fungerande Mini eller en professionell kalibrering då det är mkt svårt (läs omöjligt) att få ett tillfredställande resultat med OSXs "gör det själv"-kalibreringsverktyg.

Redigerat av BennySlyden, 03 november 2010 - 14:05.

Postad 04 november 2010 - 13:22

Unregistered5a63d35d
  • Unregistered5a63d35d
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
BennySlyden: Har du kollat vilken "Display Profile" du använder dig utav?
System Preferences - Hardware - Displays - Color

Redigerat av Unregistered5a63d35d, 04 november 2010 - 13:22.

Postad 04 november 2010 - 13:25

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0

BennySlyden: Har du kollat vilken "Display Profile" du använder dig utav?
System Preferences - Hardware - Displays - Color

Jo, det är som jag skrev ovan sRGB-profilen jag vill använda men jag har även testat övriga profiler samt TV resp. projektorns egna profiler och problemet finns med alla profiler. Kör du den nya minin eller föregående generation?

Edit: Såg i en annan tråd att du kör den nya. Har du titta på DVEs test-bild för inställning av brightness? Om ja: Kan du justera brightness på din G20 så att nivåerna på de lodräta fälten ligger rätt i förhållande till den svarta bakgrunden?

Redigerat av BennySlyden, 04 november 2010 - 13:32.

Postad 04 november 2010 - 14:04

Unregistered5a63d35d
  • Unregistered5a63d35d
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
BennysSlyden: Nej, DVE är faktiskt inget jag tittat på, är det något du rekommenderar?
Jag håller fortfarande på och rotar runt i djungeln för att sätta mig in i det som jag behöver veta om min uppsättning.
Men vid snabbkoll av respektive profil som OS X har som valmöjlighet så märker jag faktiskt ingen skillnad, och då sitter jag som det är nu ca 1 meter från tvn, den enda som påverkar bilden är profilen "VGA Display", den gör bilden hemskt mörk.

Postad 04 november 2010 - 14:18

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0

BennysSlyden: Nej, DVE är faktiskt inget jag tittat på, är det något du rekommenderar?
...

Absolut. Digital Video Essentials är ett väldigt bra verktyg för att få till sin setup!

Postad 04 november 2010 - 14:19

viritual
  • viritual
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Det finns en Dreambox-plugin (minns inte namnet) till xbmc. Den buggar dock ur ganska ofta, och är allmänt seg och konstig att använda så inget som kan rekommenderas jättevarmt ännu.
Det du kan göra är att skapa en mapp på datorn med textfiler innehållande länkar till dina tvkanaler, det funkar faktiskt rätt ok. Surfa in på dreamboxen, klicka på att du vill streama nån tvkanal, spara m3u-filen som laddas ner, öppna den i anteckningar och kopiera url-en till kanalen. Spara sedan den urlen i en textfil med ändelsen .strm . SVT1.strm tex.
Repetera för samtliga kanaler du är intresserad av.

Dock är det en extremt rudimentär lösning (du får ju ingen epg, ingen timeshift, ingen möjlighet att spela in osv), men rent tekniskt funkar det om du bara vill kolla på nån film via datorn eller så.

Hej, är lite ny på plex men hur får man in den länken sen då, i plex?
Kan man kolla på länken över internet transcodas den om?

Postad 08 november 2010 - 12:30

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0
Så.. nu har jag löst mina problem. Lösningen heter Mac Mini av 2010 års modell för det gick inte att få ordning på den jag hade innan. :) Case closed :blink:

Postad 08 november 2010 - 20:55

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har fått problem med min Mini... Filmen hackar rätt så mycket i både Plex och Boxee bitvis. Tror det var samma fenomen i VLC tills man startade om datorn. Jag har nyligen satt in 4 Gb ram... det borde ju inte vara det som är problemet men det är i ungefär samma veva som problemen kom. Några idéer? Jag har Dual Core 2,0 Ghz. Det har fungerat bra tidigare så....

Postad 08 november 2010 - 22:34

joesoes
  • joesoes
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Jag har fått problem med min Mini... Filmen hackar rätt så mycket i både Plex och Boxee bitvis. Tror det var samma fenomen i VLC tills man startade om datorn. Jag har nyligen satt in 4 Gb ram... det borde ju inte vara det som är problemet men det är i ungefär samma veva som problemen kom. Några idéer? Jag har Dual Core 2,0 Ghz. Det har fungerat bra tidigare så....

Testa ta ut minnet, det kanske inte lirar bra med mac mini. Googla och se om det är några som har problem med just den typen av minne. Annars kör en recovery.

Postad 08 november 2010 - 23:12

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0

Kika in på plex-forumet. Verkar vara väldigt många som upplever problem i form av video stuttering iom de senaste versionerna av plex. Ex:

http://forums.plexap...e__hl__24p sync

http://forums.plexap...__1#entry123111

Vad det gäller Boxee har jag tyvärr ingen aning.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.