Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 01 december 2010 - 00:01

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Ni behöver bara skriva här vilka inställningar ni tappade i samband med uppgraderingen och om det hänt tidigare för er.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Har inte haft något problem tidigare med tappade inställningar trots alla omstarter (1963 och 1003). Dock så tog det väldigt lång tid idag att starta om boxarna med nya programvaran. Och flera inspelningar har nu fått varningstrianglar?

Samma sak här, inga problem med tappade inställningar etc. Noterade dock att flera av mina inspelningar hade trianglar, samt hade en dubbel inspelning? Hur det nu gått till.. :) 2010-11-29 - CSI, 2010-11-29 - CSI (2).

Postad 01 december 2010 - 00:06

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Jag ser att Telia gjort om spolfunktionen på 1963 en pytteliten aning.
Istället för den fula 10x eller 20x-blaffan uppe i hörnet dyker den vanliga lila spol-baren upp när man trycker på spolknappen. Trycker man en gång till så skuttar den 10 sekunder.

Jättebra att Telia börjar åtgärda spolningen lite.

Märkte också detta att den fula "loggan" var borta :) Tyckte mig även att spolningen kändes snabbare i Timeshift.. fast kan ju vara jag som inbillar mig :lol:

Däremot så tyckte jag det var lite nackdel i inspelningarna att när man tryckte en gång på spolknappen så såg man inte direkt vilken hastighet den spolade i. Bilden stod stilla och sifforna tickade sakta men säkert framåt. Tryckte en gång till på spol knappen (f.d 10x och 20x.) men fortfarande lika segt på sifforna, tills plötsligt jag var uppe i 8 mins spolning enligt räkneverket.

Så jag vet inte om det är en "ny bugg", men vore skönt om det kunde isåfall åtgärdas att tiden och bilden hänger med mera när man trycker. Funkade ju iaf skapligt innan med loggan i hörnet.

Postad 01 december 2010 - 00:09

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Jag ser att Telia gjort om spolfunktionen på 1963 en pytteliten aning. Istället för den fula 10x eller 20x-blaffan uppe i hörnet dyker den vanliga lila spol-baren upp när man trycker på spolknappen. Trycker man en gång till så skuttar den 10 sekunder. Jättebra att Telia börjar åtgärda spolningen lite.

@Telia Kundservice

Kanonbra med det nya gränssnittet vid uppspelning! Något jag har efterlyst under lång tid. Bra att man nu kan se hur långt man kommit i uppspelningen och hur långt det är kvar. Dock tror jag att man måste försöka få in inspelnings-baren i vanliga info-baren t ex där nästa program ligger normalt. Då kan inspelnings-baren också göras mindre (kortare) men behålla symbolen och aktuell tid i siffror. Nu hamnar inspelnings-baren ovanför info-baren nästan mitt i bilden.

Redigerat av Unregistered29650, 01 december 2010 - 00:18.

Postad 01 december 2010 - 00:46

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
@Telia Kundservice

Har det gjorts några andra ändringar i programvaran? Jag upplever att bilden på många kanaler i 576p har blivit mörkare och alla detaljer i skuggor har försvunnit. Det har ju tidigare diskuterats i tråden om det är dator eller video svärta ut ifrån boxen. Vad är det egentligen för signal som kommer ur boxen på HDMI (YCbCr eller RGB och 0-255 eller 16-235)? Eller är det problem med konvertering av färgrymden ifrån 4:3 program till 16:9 sändningar på vissa kanaler? Inspelningen av Da Vinci-koden ifrån TV3 saknar helt detaljer i skuggor och det är nästan bara en svart bild? Och det hjälper inte heller att ändra brightness på TV:n för att få fram de mörka detaljerna. Så något har definitivt ändrats i programvaran! Eller är det den extrema MPEG4 komprimeringen som ger så dålig bild på vissa kanaler?

Postad 01 december 2010 - 00:46

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
(Dubbelt se ovan)

Redigerat av Unregistered29650, 01 december 2010 - 01:01.

Postad 01 december 2010 - 22:14

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Igår på Canal+ Series så var det fel format på Entourage igen fast tvärt om (4:3 bild som sändes i 16:9). Hur kan det hela tiden bli fel format på vissa program fast på olika sätt? Fel i programvaran så formatet blir fel vid MPEG4 komprimeringen? Eller är det redan fel format i sändningen ifrån Canal+ till Telia?

Fel bildformat igen på Canal+ Series!? Vad händer och vad gör ni för att åtgärda problemen?

Fel från canal+ med mycket stor sannolikhet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 01 december 2010 - 22:26

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Ljudet på National Geographic har varit ur synk i några dagar nu. Bara här hos mig eller?

Är det rätt nu?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 01 december 2010 - 22:58

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Jaha, så var det dags då igen. Fick "ny" box igen i veckan och den fungerade i typ 30 minuter innan första låsningen (och den låser sig flera gånger per dag).
Inspelningar fungerar ibland, dvs helt oanvändbart. Till råga på allt så får jag en box som är full av repor! Skandal!
Det här är ju ingen lånebox eller hyrbox. Vi köper faktiskt boxen!
Jag ska inte behöva acceptera att få begagnade (och i dåligt skick dessutom) boxar i utbyte.

Och vi har ju faktiskt köpt boxen och så länge garantin gäller ska vi inte få en begagnad i retur. Den ska vara ny i plomperad kartong. Eller samma tillbaka men reparerad.

Du har rätt att få en vara som fungerar, att den är repig som du beskriver det är inte ett tekniskt fel på varan, men kan upplevas som störande av dig.

Telia/tillverkaren har valt att använda funktionen med att skicka ut en ersättnings box för att det ska bli så kort som möjligt avbrott om det nu skulle vara fel på utrustningen. Detta innebär ju att du kan få en box som har mer slitage än den du hade innan och detta är beklagligt att du upplever som ett problem.

Allterntivet man har till att skicka ut boxarna innan man fått in den från kunden är ju att man istället som Bosse skriver att man reparerar boxen. Detta kommer nog innebära att kunderna kanske får vänta upp till en månad i vissa fall för att få problemet åtgärdat.

Vill du att jag ska prata med dem som hanterar detta skulle jag behöva personuppgifter från dig, så skicka ett PM till mig med dem.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 01 december 2010 - 23:03

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

(Markus eller nån annan som vet): Ingen lösning på detta?

Att mitt svar är att komponentutgången inte ska fungera är ju det enda svar jag kan ge till dig. Det har dock fungerat förut på 1910 boxar har jag hört, men det är inte meningen att den ska fungera för någon.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 01 december 2010 - 23:10

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Smart får du inte gratis. Jag var själv tvungen att beställa ett smartmodem och jag var tvungen att betala för det. Tror det kostar 1000 kr.

Smart är gratis om du har erbjudanden som finns om TV/Bredband/Telefoni (IP)
Annas kostar det 29kr/mån

Tjänsten Smart kostar 29 kronor per månad utom i vissa paket där det ingår utan extra kostnad. Har man tjänsten smart lånar du ett modem av Telia, och Telia byter ut det om det går sönder under hela tiden som du som kund har tjänsten. Alla utrustning förutom Telia Smart modemet ägs ju av dig som kund så är det fel på den åtgärdas det som vanligt enligt bestämmelserna i konsumentköplagen.

Om du som kund inte skickar utrustningen åter till Telia när du sagt upp tjänsten Telia Smart så kommer du att debiteras 1000 kr.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 01 december 2010 - 23:43

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

@Telia Kundservice

Har det gjorts några andra ändringar i programvaran? Jag upplever att bilden på många kanaler i 576p har blivit mörkare och alla detaljer i skuggor har försvunnit. Det har ju tidigare diskuterats i tråden om det är dator eller video svärta ut ifrån boxen. Vad är det egentligen för signal som kommer ur boxen på HDMI (YCbCr eller RGB och 0-255 eller 16-235)? Eller är det problem med konvertering av färgrymden ifrån 4:3 program till 16:9 sändningar på vissa kanaler? Inspelningen av Da Vinci-koden ifrån TV3 saknar helt detaljer i skuggor och det är nästan bara en svart bild? Och det hjälper inte heller att ändra brightness på TV:n för att få fram de mörka detaljerna. Så något har definitivt ändrats i programvaran! Eller är det den extrema MPEG4 komprimeringen som ger så dålig bild på vissa kanaler?

Här är en bra bild som beskriver problemet med bilden. Det konstiga är att det är mer framträdande på vissa kanaler. Program som t ex 2 1/2 Män och CSI på TV3 och Kanal5 är riktigt dåliga nu. Beror det på nya programvaran i boxen eller komprimeringen av MPEG4 signalen? Något är i alla fall fel med signal nivåerna och TV bilden.

Bifogad fil  blackcrush.jpg   431,18K   4 Antal nerladdningar

Postad 02 december 2010 - 00:05

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Har ni problem med någon utrustning eller programvara i nätet? Även jag har problem med osynk av ljudet. Oftast på TV4, Kanal 9 och Canal+ Series men även program på andra kanaler. Det känns som att det är lite osynk på alla kanaler men vissa kanaler och program mer osynk. Jag har inte haft problem alls med detta tidigare utan något som har kommit sista tiden. Hade problem för någon vecka sedan men då var det bara Canal+ Series. Er support bekräftade då att de varit något generellt fel.

Ja fram med alla synkproblem! Det är inte bara jag som märker av dessa. Det måste gå att fixa!

Det är inget generellt fel, och därför är det mycket svårt att felsöka. Jag skulle uppskatta om ni skriver här när det är fel.

Jag behöver följande uppgifter för att se om jag kan se något samband.
Kanal och program samt ungefärlig tidpunkt.
Är det i synk igen om det t.ex. är reklaminslag i sändningen?
Vad har ni för ljud och vilken kabel använder ni från boxen.

Tänk på igen att även om jag inte skriver och svarar till alla här så läser jag och flera med mig det ni skriver här.

Det är även bra om ni skriver här när ni upplever att det är fel format på bilden. Då behöver vi veta vilket program, tidpunkt och kanal det är samt vad som är fel med bilden.

Det har gjorts lite med TV4 kanalerna och bildformatet där så det borde vara mera rätt på dem.

Ni som skriver här är i princip de enda som hittar denna typ av fel för nästan alla kunder är som jag och kör allt i 16:9 och tänker inte på att det är fel på formatet eller för den delen ljudet.

det hjälper det oss mycket om ni är så exakta ni bara kan vara när det är något ni tycker är fel.

Jag har ju för övrigt ingen förstärkare men jag kanske får en i julklapp, får väl se om jag kanske kan fixa några julklappar till er med.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 02 december 2010 - 00:12

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Upptäckte just att vi helt plötsligt inte längre har TV7? Verkar ha försvunnit från plats 107 iom att TCM flyttade in på plats 63. Varför?

Inte hos mig, den är borta. Kanalplats 107 finns inte. Har provat att rycka nätkabeln och boota om men den är ändå borta.

Ok, pratade med supporten och fick en förklaring men är inte riktigt nöjd med den. Tydligen har det varit problem i vår station med TV7 (trots att vi har fiber) och den har på något vis byggts om så att vi nu inte längre kan ta emot TV7 på plats 107. Låter i mina öron mycket märkligt och hur kan man från Telias sida bara ta bort en kanal utan att på något vis informera oss som kund? Kanalen ingår ju i paketet Stor som vi har. Visst, det finns en liten stjärna på hemsidan men jag ska väl som kund ändå bli informerad när Telia helt plötsligt gör en förändring i vårt utbud. Dåligt skött Telia!

Markus: Om du vill kolla upp detta så har jag PM'at dig vår Knr.

Det stämmer att kanalen blir filtrerad på grund av att du sitter på en station där kanalen inte ska finnas. Varför mer än så kan jag inte svara på i dagsläget men ska se om jag kan hitta någon information om att det är att man har ändrat TV7 eller något rörande din inkoppling till Telias IPTV nätverk.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 02 december 2010 - 00:19

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Snälla, skriv inte att dina kunder "upplever" något. Det har kommit att bli ett modernt sätt att antyda att det är hjärnspöken eller fria fantasier "trist att du upplever att vår kundtjänst inte är bra ..." etc.

Du skrev själv "Jag har inga problem med ljudsynken idag, har ni det?". Kanske borde du skrivit "Jag upplever inte att jag har problem med ljudsynken idag, har ni det?. Nej, du ger en fantastiskt bra service Markus, men sätt dig inte på samma höga hästar som alltför många andra inom kundservice har idag.

Bra synpunkter.

Ska försöka formulera mig på ett bättre sätt när jag vill veta om modemet tappar kontakten eller om det kan vara något annat. Att det är något annat är vanligast orsaken på supporten kan jag väl säga.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 02 december 2010 - 00:29

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Har inte haft något problem tidigare med tappade inställningar trots alla omstarter (1963 och 1003). Dock så tog det väldigt lång tid idag att starta om boxarna med nya programvaran. Och flera inspelningar har nu fått varningstrianglar?

Samma sak här, inga problem med tappade inställningar etc. Noterade dock att flera av mina inspelningar hade trianglar, samt hade en dubbel inspelning? Hur det nu gått till.. :) 2010-11-29 - CSI, 2010-11-29 - CSI (2).

Jag gissar på att det gjorts förbättringar för att hitta felaktigheter i inspelat material och därför är det mer trianglar än förut.

Mushunt, är det som så att det är typ en inspelning i början av programmet och en i slutet eller innehåller bägge hela avsnittet av CSI?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 02 december 2010 - 00:32

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Det är inget generellt fel, och därför är det mycket svårt att felsöka. Jag skulle uppskatta om ni skriver här när det är fel.

När det var osynk av ljudet på Canal+ Series för någon vecka sedan så bekräftade er telefon support att det var något tillfälligt känt fel när jag felanmälde. Men då var det helt uppenbart och extrem osynk på någon sekund av ljudet.

Jag kör enbart HDMI (High-Speed 1.4) för bild och ljud (digitalt) och ARC (Audio Return Channel) till AV Receiver eftersom jag ibland bara använder TV ljudet. Mina erfarenheter är att det oftast är osynk av ljudet ett helt program oavsett om det är reklam eller inte.

Och problemet uppträder både via AV Receiver och direkt till TV. Jag har även testat att göra omstart av boxen under pågående program men oftast så kvarstår problemet med osynk av ljudet så jag tror mer på något strul med sändningen?

Det har gjorts lite med TV4 kanalerna och bildformatet där så det borde vara mera rätt på dem.

När jag har bläddrat förbi TV4+ ikväll så har alla 4:3 program sänts i korrekt format så det verkar fungera nu. Men vad var problemet egentligen? Ett stort tack till Markus och med flera på Telia som snabbt åtgärdat detta!

Redigerat av Unregistered29650, 02 december 2010 - 00:39.

Postad 02 december 2010 - 00:42

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Här är en bra bild som beskriver problemet med bilden. Det konstiga är att det är mer framträdande på vissa kanaler. Program som t ex 2 1/2 Män och CSI på TV3 och Kanal5 är riktigt dåliga nu. Beror det på nya programvaran i boxen eller komprimeringen av MPEG4 signalen? Något är i alla fall fel med signal nivåerna och TV bilden.

Bifogad fil  blackcrush.jpg   431,18K   4 Antal nerladdningar

Tack för förklaringen, har du någon uppfattning om när det började bli fel?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 02 december 2010 - 00:59

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

Kan tyvärr inte säga med säkerhet när det började men det var inga problem för drygt en vecka sedan. Som jag skrev så är det mer problem på vissa program och kanaler vilket är konstigt?

Postad 02 december 2010 - 01:19

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Är det rätt nu?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Bättre men fortfarande lite ljudosynk på National Geographic.

Vad som förvånar mig är att Star Trek voyager på tv400 nu ikväll onsdag hade rätt format. Och likaså Tv4 Fakta nu på kvällen/natten.

Jag (och andra?) tackar så mycket!

Redigerat av Bosse-i-skogen, 02 december 2010 - 02:28.

Postad 02 december 2010 - 01:31

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Ni som skriver här är i princip de enda som hittar denna typ av fel för nästan alla kunder är som jag och kör allt i 16:9 och tänker inte på att det är fel på formatet eller för den delen ljudet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Som jag alltid misstänkt! Vi kan väl anses vara lite nördar när vi anmärker men vi har ju faktiskt rätt i våra klagomål vad gäller format och osynk. För rent tekniskt ska det räcka med att platt-tvn:s format står på auto, boxen på widescreen pillarbox och platt-tv:n ska visa 16:9, 4:3 och 2,35:1 med rätt proppotioner vad gäller innehållet i programet.

Det kan ju t o m bli så nu kanske att andra klagar på att de alltid får hålla på och ändra för att alltid få 16:9 oavsett utsänt format. Nu brukar det räcka med att ställa tv:n i läget "Full" för att alltid få 16:9. Jag vet många som när de köpte en 16:9-tv trodde att det skulle vara så att ibland blev innehållet brett och så var det bara för huvudsaken "måste" ju vara att bilden är fylld utan svarta tomma fält.

Så fel dessa människor hade och fortsatt har! :)

Redigerat av Bosse-i-skogen, 02 december 2010 - 02:29.

Postad 02 december 2010 - 01:38

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Du har rätt att få en vara som fungerar, att den är repig som du beskriver det är inte ett tekniskt fel på varan, men kan upplevas som störande av dig.

Telia/tillverkaren har valt att använda funktionen med att skicka ut en ersättnings box för att det ska bli så kort som möjligt avbrott om det nu skulle vara fel på utrustningen. Detta innebär ju att du kan få en box som har mer slitage än den du hade innan och detta är beklagligt att du upplever som ett problem.

Allterntivet man har till att skicka ut boxarna innan man fått in den från kunden är ju att man istället som Bosse skriver att man reparerar boxen. Detta kommer nog innebära att kunderna kanske får vänta upp till en månad i vissa fall för att få problemet åtgärdat.

Vill du att jag ska prata med dem som hanterar detta skulle jag behöva personuppgifter från dig, så skicka ett PM till mig med dem.

Markus Johansson
Telia Kundservice

När du förklarar så är faktiskt systemet vettigt för väntan på reparation existerar ju inte nu. Man får en annan box, kopplar in den och skickar tillbaka den defekta. Rätt bra faktiskt även om boxen utsida kanske är repig. Det är ju insidan som räknas!

Postad 02 december 2010 - 09:51

Unregistereded81b662
  • Unregistereded81b662
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Det finns ingen sådan information från Telia. All information som Telia går ut med till samtliga kunder hittar man här.

Och där står att i slutet av november kommer det att komma flera utländska kanaler. Någon mer information har varken kundtjänsten eller supporten i dagsläget.

Då det inte är någon speciell information som har gått ut till någon på supporten eller till den avdelning som är mer korrekt i detta fall, kundtjänsten så är det inte så lätt att berätta något mer för kunderna.

Jag förutsätter att min kollega hör av sig till dig när han fått mer information i ärendet eller är åter på jobbet igen ifall han/hon är borta av någon anledning idag.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag har fortfarande inte fått något svar från din kollega, vederbörande kanske är på semester?

På hemsidan finns idag 2 december 2010 fortfarande följande information:
"I slutet av november 2010 kommer vi utöka vårt utbud i Telia Digital-tv med ytterligare ett antal tillvalskanaler från Tyskland, Frankrike, Chile, Mellan östern och Turkiet"

Kan du Markus upplysa mig om:
  • Vilka kanalerna är?
  • När jag kan beställa dem?

Postad 02 december 2010 - 10:54

Unregisteredacacb5f3
  • Unregisteredacacb5f3
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Någon som vet (Telia?) om man kan ta del om erbjudantet om gratis spotify ett år + ny box om man samtidigt binder sitt abonnemang i 24 mån? Bindningstiden på mitt abonnemang med kanalpaket stor har gått ut och jag har den gamla 1910 boxen...

Redigerat av Unregisteredacacb5f3, 02 december 2010 - 10:54.

Postad 02 december 2010 - 12:09

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Funkar ju å ringa Telia å fråga....

Postad 02 december 2010 - 12:35

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Mushunt, är det som så att det är typ en inspelning i början av programmet och en i slutet eller innehåller bägge hela avsnittet av CSI?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Första inspelningen varade i 45 min.. sedan är andra inspelningen mitt i programmet. Så gissar på att den klippt programmet på två stycken inspelningar. Ser inte ut som att avsnitten synkar med varandra.

Det jag uppmärksamma var att båda två inspelningarna har en längd på 1 H.

Redigerat av Mushunt, 02 december 2010 - 12:37.

Postad 02 december 2010 - 12:46

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Kan du Markus upplysa mig om:

• Vilka kanalerna är?
  • När jag kan beställa dem?

Nej och nej. Har ingen mer information om varför det är försenat.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 02 december 2010 - 12:53

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Markus,
gjorde en snabbcheck och vad jag såg då var att kanal 10 visade 4:3 utdraget till 16:9.
Dessutom visar kanalerna MTV, Nickelodeon samt VH-1 bilderna i ett 4:3 fönster, dvs
när bildformatet är 16:9 är det svarta kanter överallt, inte bara på sidorna. Är detta
något Telia kan fixa eller påtala?

Annars verkar formaten vara rätt. Bra jobbat! Obs, jag har bara kunnat kolla
kanalerna för Stor med TV4-paketet.

Redigerat av Krutrök, 02 december 2010 - 12:57.

Postad 02 december 2010 - 13:01

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Jag har haft inspelningsbar box sedan starten. Jag undrar om ni andra fortfarande har problem när ni använder webbgränssnittet för att programmera inspelningar? Jag får ALLTID felmeddelande om att inspelningen misslyckades. Går man sen o tittar på kommande inspelningar så är den där. Det är lite irriterande att fortfarande få felmeddelanden av olika slag när man använder min tv via webben.
Via androidappen får jag inte ofta felmeddelanden, bara när jag ska spela in två program efter varandra, även om det är samma kanal. Jag har lagt marginal före och efter med 1 minut. spelar jag in på samma kanal på boxen förstår den att det gå ratt spela in, via appen så får man felmeddelande om att inspelningen inte går att göra pga att en annan inspelning pågår.

Postad 02 december 2010 - 13:25

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Telia,

FYI:
Just nu, på TV1000 Family visas Boog & Elliot 2, en modern film som definitivt är gjord i widescreen-format.
Den sänds ut i 4:3 (med svarta sorgekanter till höger och vänster), så alla djur och personer är trådsmala och långa.

Redigerat av elofu17, 02 december 2010 - 13:25.

Postad 02 december 2010 - 13:38

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jag har haft inspelningsbar box sedan starten. Jag undrar om ni andra fortfarande har problem när ni använder webbgränssnittet för att programmera inspelningar? Jag får ALLTID felmeddelande om att inspelningen misslyckades. Går man sen o tittar på kommande inspelningar så är den där. Det är lite irriterande att fortfarande få felmeddelanden av olika slag när man använder min tv via webben.

Jag får precis samma meddelande, var inne där senast idag. Tryckte på "punkten" framför programet som jag vill spela in, när sedan sidan uppdaterar så står det "din inspelning misslyckades" med röd text i röd ram, inspelning finns dock sparad och utförs (om den gör det i dag också återstår dock att se). Felet har funnits där hela tiden. Lite tråkigt att det fortfarande inte är åtgärdat.

Postad 02 december 2010 - 13:42

Bosse-i-skogen
  • Bosse-i-skogen
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Jag får precis samma meddelande, var inne där senast idag. Tryckte på "punkten" framför programet som jag vill spela in, när sedan sidan uppdaterar så står det "din inspelning misslyckades" med röd text i röd ram, inspelning finns dock sparad och utförs (om den gör det i dag också återstår dock att se). Felet har funnits där hela tiden. Lite tråkigt att det fortfarande inte är åtgärdat.

Samma här. Webben funkar aldrig men teliaandroidappen i mobilen funkar.

Har väl egentlign inte med saken att göra men Telia.se är ju bara såå segt när man är inloggad.

Redigerat av Bosse-i-skogen, 02 december 2010 - 13:44.

Postad 02 december 2010 - 16:07

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Någon som vet (Telia?) om man kan ta del om erbjudantet om gratis spotify ett år + ny box om man samtidigt binder sitt abonnemang i 24 mån? Bindningstiden på mitt abonnemang med kanalpaket stor har gått ut och jag har den gamla 1910 boxen...

Erbjudandet riktar sig i detta fall till nya TV-kunder. Du kan dock teckna om ditt abonnemang 24 månader för att få den nya Digital-tvboxen. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning

Anton Agermark, Telia Kundservice

Postad 02 december 2010 - 20:08

pnrnor
  • pnrnor
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ang Telias tilläggskanaler.
När jag i tisdags på f.m. ca kl. 11 var inne på Telias sida över tillvalskanaler, fanns ett antal nya kanaler där.
När jag senare på dagen var inne på sidan igen, fanns inte de nya kanalerna där längre.
Jag är inte säker på om jag minns alla kanalerna, men följande är jag säker på fanns där:
Al Jazeera arabisk
Tv Chile
TV5 Monde fransk
RAI uno italiensk
ZDF tysk
Dessutom fanns det en turkisk kanal som jag inte minns namnet på.
Priset per kanal utom för TV Chile, 29 kr/månad/ kanal. För TV Chile 149 kr/månad.

Postad 02 december 2010 - 20:54

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

@Telia Kundservice

Vilken signal ska boxen skicka ut via HDMI (RGB 16-235)? Har det skett några HDMI ändringar i senaste programvaran för digital-TV boxarna?

Om inte HDMI handshake fungerar så kan det ge crushed blacks problem. Boxen kanske skickar RGB 0-255 men TV:n använder RGB 16-235? Om så är fallet så kanske det bara är problem med vissa TV modeller.

Kan också vara problem med omvandlingen ifrån SDI signalen till MPEG4. Har ni uppdaterat någon utrustning eller programvara för MPEG4 komprimeringen den senaste tiden? Är MPEG4 signalen som skickas ut rätt (RGB 16-235)?

Om det inte är någon annan som har detta problemet så kanske det ändå tyder på att det är HDMI handshake som inte fungerar längre med vissa TV modeller efter uppdateringen till den senaste programvaran?

Redigerat av Unregistered29650, 02 december 2010 - 21:00.

Postad 02 december 2010 - 22:06

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Vad hände vid senaste uppdateringen av boxens program.......?????

Idag när jag kom hem mötes jag av en förtvivlad dotter, pappa jag var inne och skulle titta på ett inspelat program men när jag skulle byta inspelning så fungerade ingenting. det är bara grått. Det såg ut som om boxen, 1963:a, hade hängt sig, vilket inte har hänt på över 8-9 månader. Fick rycka matningen men det hjälpe inte utan startade även om modemet. Först efter andra ryckningen av matningen tog sig boxen igenom uppstarten.

När jag sedan gick in under inspelningar för att ta bort den inspelning som ungarna tittat på så låste sig boxen, hände inget när man tryckte på fjärrkontrollen förutom att det blinkade till i boxen. Först efter några minuter så hoppar boxen igång på en TV kanal. Går åter in under inspelningar och lyckas ta bort ett program sedan hänger sig boxen och måste startas om för att ge bild.......

Vi spelar senare in Robinsson på TV4 samtidigt som vi tittar (för att kunna spola i reklamen) det fungerar men när det sedan är dax att ta bort inspelningen efter tittandet så hänger sig boxen igen för att sedan ge grå ruta och kräva om start.

Så här har aldrig boxen varit tidigare..... vad ändrades vid programändringen förutom utseendet vid snabbspolning. Denna ändring blev både bra och dålig. Plus : man får upp en tidslinje med liten text. Minus : man se itne längre vilken spolningshastighet man har tryckt in, räkneverket är väldigt segt innan det ger några värden.

Hoppas inte boxen skall fortsätta att bete sig så här tre omstarter och ett antal låsningar där inget händer på ett antal minuter på "bara" en tv-kväll..........

Postad 02 december 2010 - 23:05

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Denna ändring blev både bra och dålig. Plus : man får upp en tidslinje med liten text. Minus : man se itne längre vilken spolningshastighet man har tryckt in, räkneverket är väldigt segt innan det ger några värden.

Håller med! Man ser inte vilken hastighet och sifforna står stilla i flera sekunder innan de rör på sig.

Postad 03 december 2010 - 07:52

MumboJumboMike
  • MumboJumboMike
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Denna ändring blev både bra och dålig. Plus : man får upp en tidslinje med liten text. Minus : man se itne längre vilken spolningshastighet man har tryckt in, räkneverket är väldigt segt innan det ger några värden.

Håller med! Man ser inte vilken hastighet och sifforna står stilla i flera sekunder innan de rör på sig.

Jag tycker att det är inte bara siffrorna som blivit sega, den snabbspolade bilden fastnar ibland och man har då ingen aning om hur långt man kommit, det känns som den här ändringen bara var kosmetisk och inte förbättrat något utan istället gjort gränssnittet trögt vid spolning (undrar om man tagit bort 10x angivelsen bara för att det klagats på att det är för snabbt, vad man inte vet har man inte ont av).
Jag skulle vilja ha 2x, 4x, 8x, 16x och 32x för spolningen med ökning för varje tryck på knappen.

Postad 03 december 2010 - 09:02

Dark Nebula
  • Dark Nebula
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Orker inte at læse hele tråden igennem efter den vældig lang, så jeg stiller et fraga..

Vi har bestilt Telia Fiberlan med tv og iptelefoni. Det er jo en skit router, ingen gigabit netværk och ingen N-standard?
Kan man inte anvennde anden router. Vi får tv igennem fiber och vil det fortfarende fungere eller er man låst til thomsom routeren? Ip telefoni speller ingenrolle for vi anvender Skype. Men tv er vigtigt. Kan den digitalbox selv kode signalet fra en anden router t.ex cisco eller lignende ?

Redigerat av Dark Nebula, 03 december 2010 - 09:02.

Postad 03 december 2010 - 10:14

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Det finns 1 eller 2 andra routrar, de nämndes i tråden för några sidor sedan. Men man bör vara lite kunnig för att få dem att fungera.

Inlägg 14249

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 03 december 2010 - 10:22.

Postad 03 december 2010 - 13:38

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Kan man logga in på telias gateway på något sätt?

Fick hem allt i onsdags, kopplade in igår, allt funkar, telefoni, tv och bredband, men det är en jäkla massa
portar som är firewallade nu, som jag skulle behöva öppna...

Roligt att mobilen hittar gatewayen men inte datorn.. :wub:

Postad 03 december 2010 - 13:51

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Ja.

Det skall väl vara 192.168.1.254

Postad 03 december 2010 - 16:40

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Orker inte at læse hele tråden igennem efter den vældig lang, så jeg stiller et fraga..

Vi har bestilt Telia Fiberlan med tv og iptelefoni. Det er jo en skit router, ingen gigabit netværk och ingen N-standard?
Kan man inte anvennde anden router. Vi får tv igennem fiber och vil det fortfarende fungere eller er man låst til thomsom routeren? Ip telefoni speller ingenrolle for vi anvender Skype. Men tv er vigtigt. Kan den digitalbox selv kode signalet fra en anden router t.ex cisco eller lignende ?

Du kan alltid koppla in en ytterligare en router i Thomsonroutern som du kör ditt datanätverk på. Jag har en vän som kör med en D-Link 655 på precis detta sätt av den anledningen du angav.

Postad 03 december 2010 - 18:08

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Att jag aldrig lär mig!!!!!!!!!!!

Då var det helg och jag startar om boxen för första gången på länge och får på så sätt uppdaterad programvara. Så nu sitter man här:

- Inloggningen stannar antingen på Steg 1 61% eller Steg 2 2%.
- När man omstart efter omstart tillslut kommer in låser sig menysystemet ifall man går in överhuvudtaget eller så låser sig menyn om man väljer text-TV.

Till TELIAs representanter här inne:

NÄR kommer en ny uppdatering så att vi betalande kunder får vår tjänst?

HUR kompenserar ni oss som inte får vad vi betalar för?

VARFÖR anser ni att era befintliga kunder skall vara er lab-avdelning?

TMC

Postad 03 december 2010 - 18:55

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Min box är också "kass" sedan sista uppdateringen. Råkar man röra t.ex "meny" eller "video" knappen så stannar boxen där i ett antal minuter och ett timglas syns på skärmen, inga knapptryckningar tar en därifrån. I bästa fall kommer den igång igen efter 4-5 minuter men oftast är det omstart som gäller. Det räcker inte att bryta strömmen utan modemet måste också startas annars fastnar boxen någonstans i uppstartsprocessen.

Skall snart sätta mig till rätta i fotöljen och vänta i telefonkön för att felanmäla...........

Postad 03 december 2010 - 20:13

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Tur här då, min TV bit fungerar mycket bra. Hade tele2 innan så det här känns som guld. Tele2 strulade med allt, deras
EPG är HEMSK.

Men, varför vill min router inte prata wifi med Thomson Gatewayen? Sista biten som kvarstår, som jag inte förstår... ;)

Är en WRT54GS, har 4 datorer inkopplade på den, fungerade med förra DSL modemet, men nu går det bara om jag
kör trådat ifrån WRT54GS till Thomson.

Sedan, när kommer det en trådlös TV-box? Känns ju lite puckat att ha en trådlös gateway som enbart lixom halvt fyller sin funktion, måste ju dra en tråd iaf till TV-boxen oxå!

Postad 03 december 2010 - 20:35

TMC
  • TMC
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Hej

Nu har jag varit i kontakt med Telias kundtjänst två gånger ikväll:

18:40 kom jag fram och hade till slut lyckats komma in så att jag kunde fixa Julkalendern till lillgrabben. Tjejen jag pratade med kände till att det rapporterats en hel del problem sedan den nya uppdateringen och sa att hon skulle vilja skicka ut en ny signal tillmin box men eftersom jag nu för stunden hade bild rådde hon mig att se klart först och sedan ringa igen. Jag la på och när Julkalendern började skulle jag höja volymen (eftersom Telia fortfarande strävar vidare med att ha den sänkt varje gång man startar om boxen,suck) och då kommer ju en mjukvarurelaterad on screen upp i form av ljudindikatorn; varpå boxen hängde sig. Omstart! Efter att ha stannat/startat om etc etc kom jag åter in 19:20 och ringde kundtjänst igen.

19:20 Nu bad han mig dra ut strömsladden och bad mig göra factory reset plus diverse andra saker. Ny start, ingen skillnad. Nu började idéer om både att det kan vara fel på box eller modem. För ett år sedan bytte Telia ut modemet på garantin och det löste problemen då men det kunde han inte se i loggen nu. Han undrade om jag ville förlänga mitt abonnemang ytterligare ett år för då kunde jag få ett nytt modem. Hans andra tips var att teckna prova-på abonnemang på en trådlös IP-tjänst för 29:- i månaden för då får man ett Thomsonmodem och då kunde jag ju verifiera om mitt modem är den felande länken. Gudars skymning, man tar sig för pannan! Jag frågade honom hur han själv tyckte att hans förslag lät när man som kund redan betalar men har en leverantör som inte klarar av att leverera en tjänst. Han bad mig vänta en stund...det var nog fem minuter.

Nu sa han att han skulle felanmäla min tjänst. Så det innebär att Telia nu skall skicka ut en tekniker och dom har rätt att ta tre dagar på sig. Sedan får jag ringa in och kräva kompensation vilket är samma antal dagar som jag varit utan fungerande TV.

Julkalendern blev det via SVT Play via nätet för där är tack och lov inte Telia inblandande... det fungerade.

Kollade nu Telia-appen på telefonen men där fick jag meddelandet att min box inte är påslagen :-)

TMC

Postad 03 december 2010 - 21:00

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Efter mycket strul med mitt Playstation 3 över det trådlösa mot mitt Thomson Modem tröttnade jag ikväll. Ringde supporten och frågade killen där om man kunde koppla en switch mellan digitalboxen.

Dvs kabeln jag har idag till min digitalbox kopplar jag in i en switch, och sedan ifrån switchen till digitalboxen och mitt Playstation 3. Enligt honom så skulle det funka utmärkt om min switch var en "dum" switch.

Anledningen beror på att mitt modem sitter i hallen och orkar inte borra och spika upp en ny sladd.

Testade att koppla och tvn starta upp. Playstationet fungerar också kanon. Men märkte sen att när jag bytar kanaler på tvn så är det en fördröjning som är lite mer än normalt..

Mina frågor blir helt enkelt:

1) Beror förfröjningen pga att jag kopplat en switch emellan?

2) Switchen är egentligen en f.d router, men har stängt av DHCP läget.

Finns det någon lösning?

Iofs så kan jag leva med fördröjningen ;) Men går det att fixa till vore det kanon :D

EDIT:

Testade att koppla tillbaka kabeln ifrån modemet rakt in i digitalboxen igen, och då är det fortfarande samma fördröjning.. så antagligen verkar det som tjänsten spökar lite ikväll för min del.

En annan sak jag märkte var när jag pausade i timeshift så stod räkneverket helt stilla. När jag sedan tryckte play igen efter ca 2 min, så bläddra bilden fram i en fart och den spola fram bilden till "nutiden"... ??? Är inte poängen att man pausar för att just stanna där den var?? Känns som värsta buggen efter senaste uppdateringen. Segt innan bilden kommer fram till rätt ställe efter man spolat etc.

Redigerat av Mushunt, 03 december 2010 - 21:13.

Postad 03 december 2010 - 21:57

Dark Nebula
  • Dark Nebula
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Du kan alltid koppla in en ytterligare en router i Thomsonroutern som du kör ditt datanätverk på. Jag har en vän som kör med en D-Link 655 på precis detta sätt av den anledningen du angav.

Ja, men det er en ekstra strömsluger hvilket inte skulle være nödvendig. pointen er jo at telia inte levere ordenlig utrustning. Vi har valgt 5O-100mbit linie hvilket thomson routeren inte kan håndtere alls, lol.. + man måste betale 29kr i måneden.

Fik enlig inte helt svar på mit fråga - kan man anvende annan router speller ingen rolle hvilken? og digitalboxen for tv vil fortfarende fungere? vil gerne slippe betale 29kr i måneden och anvende cisco wrt610n - https://www.prisjakt...kt.php?e=323690, er det muligt med tv ?

Redigerat av Dark Nebula, 03 december 2010 - 22:00.

Postad 03 december 2010 - 22:01

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Jag har idag dubbla switchar kopplade innan digitalboxen blir inkopplad och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag har ett bredbandsskåp med en patchpanel i hallen med uttag fördelade till alla rum i lägenheten, dubbeluttag i de flesta rummen.
I bredbandsskåpet har jag en 8-portarsswitch och sedan patchkablar till patchpanelen till varenda uttag i lägenheten.
Från ett lan-uttag i vardagsrummet har jag sedan en 5-portar kopplad där jag har bl a digitalbox, Xbox 360, Blu-ray osv.

Postad 03 december 2010 - 23:10

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Min box är också "kass" sedan sista uppdateringen. ..

En allmän fundering till er som har icke-fungerande boxar efter (varje??) uppdatering: Är det enbart då ni startar om boxarna? Dyker inte denna typ av problem upp vid andra omstartstillfällen?

Har själv inte igång boxen (1963) konstant utan drar igång den när jag ska se på TV där (inte varje dag), och jag har aldrig stött på denna typen av uppdateringsrelaterade problem. Därmed inte sagt att jag inte ibland har problem med tjänten, men det beror nog mest på min ibland usla adsl uppkoppling.

Vad jag ville ha sagt var att det kanske inte är den uppgraderade mjukvaran i sig som sabbar utan andra problematiska miljögrejor som märks vid uppstart som inverkar.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.