Hahaha, jävla muppar man arbetar med asså...
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 20 March 2012 - 20:02
Hur tror ni förresten att det går med Palleballes lådor som ska vara klara till påsk...?
Den som lever får se...
Edit: Palle får sätta eld i ärslet nu och knåpa ihopp sina moduler
Jaja, det kommer
Postad 20 March 2012 - 20:29
2 basar/kanal är tanken, men serie eller parallellkoppla basarna?
Rent spontant säger jag seriekoppla då manualen säger minimum 4 ohm
Spec på elementet:
MoLt1.jpg 262.27K
14 Antal nerladdningarSpec på steget:

8 ohm: 112W
4 ohm: 225W
2 ohm: 200W
1 ohm: 100W
Postad 20 March 2012 - 20:41
Postad 20 March 2012 - 20:43
Postad 20 March 2012 - 21:01
En tolvtummare med 13 mm Xmax kallar jag kanske inte extremt långslagigt.
Postad 20 March 2012 - 21:58
E inte film-ankan intresserad ? ljudbild när den är som bäst juh !
Haha!!!!
Jag ska bara döda min kollega lite granna, snart på återseende !
Om David fått någon cameltoe så hade det här aldrig hänt !
Vet inte om de var till mig
mvh
Postad 20 March 2012 - 22:07
Låter vettigare, men hur gör du med all vit färg/tyg?piPs i lillbion. Jag ordnar den seriösa filmtittningen i vardagsrummet istället.
Postad 20 March 2012 - 22:13
Postad 20 March 2012 - 22:35
Låter vettigare, men hur gör du med all vit färg/tyg?
Det är inte så noga för mig. Film är prio fem hos mig. Och än så länge blir det ingen duk heller. Jag ska fundera lite på vilken riktning jag tar där dock.
Postad 21 March 2012 - 00:34
Seriekoppla till att börja med. Märker du att krämen inte räcker kan vi diskutera igen.
Som jag misstänkte, men alltid trevligt att få det bekräftat. Tackar
piPs i lillbion. Jag ordnar den seriösa filmtittningen i vardagsrummet istället.
Låter vettigt, kommer du köra dom delade mot basar?
Tänk vad tiderna förändras fort.
En tolvtummare med 13 mm Xmax kallar jag kanske inte extremt långslagigt.
Nej dom står sig väl rätt slätt om man jämför slaglängden med mycket av det som finns på marknaden idag.
Postad 21 March 2012 - 06:22
Vet inte om de var till mig
Men klart jag är intreserad hehe. älskar ljud och bild, derför jag följer den här tråden. Då jag vet att de som är här kan sina saker
Nu ska jag dock omstrukturera i bion, då stärkaren är iväg på lagning.
mvh
Haha!
Gillar att ingen verkar ha reagerat,
Hela grejen va en av mina arbetspolare som höl på och larvade sig...
Ska påtala hans fail idag när jag kommer in
Postad 21 March 2012 - 06:27
Fråga:
2 basar/kanal är tanken, men serie eller parallellkoppla basarna?
Rent spontant säger jag seriekoppla då manualen säger minimum 4 ohmmen vad säger experterna?
Spec på elementet:MoLt1.jpg 262.27K 14 Antal nerladdningar
Spec på steget:
8 ohm: 112W
4 ohm: 225W
2 ohm: 200W
1 ohm: 100W
Va ?
2st/kanal ?
Du vet inte vad du missar.... Se till att få igång alla 8st på en gång och testa sedan 4st vs 8st och du kommer inte att ångra dig !
Kör med alla 8st, det är vad jag vet att du kommer att bli nöjdast med och när du har alla 8st redan så är det ju ingen fråga ens
Postad 21 March 2012 - 08:14
Om du inte menar bara under påsk såklart, om du inte hinner med 8st tills dess så är det så...
Men nöj dig inte med 4st sedan
Postad 21 March 2012 - 10:46
Postad 21 March 2012 - 12:03
Va ?
2st/kanal ?
Hur många kanaler har slutsteget?
...Så därför undrar jag istället om du är nöjd med din BDP93, NiklasF? Jag måste kasta min Denon 2500BT i sopen för den är så slö och det verkar som att Oppon är enda alternativet. Alla andra apparater som presterar dugligt och inte ruinerar köparen har fula plastfronter och är därför oacceptabla. Är Oppon ostörande snabb och hyssar sig tillräckligt sällan?
Oppon är fantastiskt! Du kan få leka med min 93:a om vi stannar till hos mig i påsk
Postad 21 March 2012 - 13:47
Nja, det beror ju på vad man menar. Vad jag förstår Ingvar så räknar han inte bara på vanliga distmätningar, utan massa andra saker som påverkar ljudet, vilket kanske är värre problem. IMD t ex.Nej dom står sig väl rätt slätt om man jämför slaglängden med mycket av det som finns på marknaden idag.
Bara för något har rejäl slaglängd och bra distmätningar är ingen garant för bra ljud.
Postad 21 March 2012 - 14:27
Postad 21 March 2012 - 14:38
Gillar även mediaspelaren, tuggar i sig det mesta.
Kikar du in på component så har du även en guide för hur du ställer in så du kan köra lite playkanaler på den med.
Postad 21 March 2012 - 14:41
Postad 21 March 2012 - 14:48
Det är min tro att det inte finns ett enda baselement som är tillräckligt bra i hela världen. Det kanske inte ens är möjligt att tillverka ett som är tillräckligt bra.
Varför inte lägga ner planerna tills du har flyttat till hus där du kan kika på IB istället?
Aldrig lyssnat på, men dom spelar ju jäkligt djupt för småpengar.
Det verkar inte som om någon 93-ägare är missnöjd iaf. Känns som ett säkert val. Då ska jag bara se när min ekonomi tillåter ett köp av en sådan.
Fjärren är ett skämt, du kommer bli galen på den det kan jag lova
Blev lite bättre när jag låter min pronto göra jobbet, men helt bra är det ändå inte.
Postad 21 March 2012 - 14:49
Jodå, det tror jag. Men man får skaffa flera! Men visst, om man fått för sig att man ska återge 1 hz utan hörbar dist vid 130 hz, så blir det problemDet är min tro att det inte finns ett enda baselement som är tillräckligt bra i hela världen. Det kanske inte ens är möjligt att tillverka ett som är tillräckligt bra.
Jag är glad att slippa fundera över det
Postad 21 March 2012 - 15:14
@MKarlsson74: Allt handlar ju om vart man själv definierar gränsen för tillräckligt bra förstås. Jag är väldigt nöjd med mitt eget bassystem. Det presterar över mina förväntningar, men att fortsätta bygga det så stort som att pumpa ca 50 liter luft skulle bli väldigt dyrt. Jag skulle gärna vara med och konstruera ett nytt baselement, men min kunskap är för dålig fortfarande. Jag måste lära mig mer först. Jag har lite idéer. Framtiden får utvisa vad de är värda.
Postad 21 March 2012 - 15:18
Postad 21 March 2012 - 15:22
IR-diodens och mottagarens förmåga att överföra signal, helt kass för att säga det på ren svenska.
Ahaaa.. det kommer jag nog undan då jag kör med en IR-förlängare. Jag har haft problem med extremt riktningskänsliga fjärrar tidigare, så jag såg till att eliminera det störmomentet helt.
Är det något annat du stör dig på? Det är ju guld värt att få reda på det innan man handlar liksom.
Postad 21 March 2012 - 15:41
Det förstår jag. Det jag funderar på är:@MKarlsson74: Allt handlar ju om vart man själv definierar gränsen för tillräckligt bra förstås. Jag är väldigt nöjd med mitt eget bassystem. Det presterar över mina förväntningar, men att fortsätta bygga det så stort som att pumpa ca 50 liter luft skulle bli väldigt dyrt. Jag skulle gärna vara med och konstruera ett nytt baselement, men min kunskap är för dålig fortfarande. Jag måste lära mig mer först. Jag har lite idéer. Framtiden får utvisa vad de är värda.
-Hur har du kommit fram till 50 liter luft, typ?
-Är det verkligen så lätt att konstruera ett element genom några parametrar som man enas om?
Jag säger absolut inte att något av detta är fel, utan undrar hur du har funderat över detta.
Jag, om jag går till mig själv, tror att det är lätt att först sikta på 10 hz, sen så är det 5 hz och i slutändan så räcker knappt 3 hz till. Alltså, att man förflyttar gränsen hela tiden. Skillnaden mellan 5 hz och 10 hz är ju mycket större än 10 hz och 16 hz (dvs portat).
Sen är jag, utan att verkligen ha kunskap över det hela, lite tveksam att det bara är att slänga in ett gäng parametrar i basta och få fram vad det perfekta elemetet skulle vara. Möjligen att det är så, men jag är bara lite undrande.
Oavsett så är jag sjukt sugen att lyssna på ditt system framöver, det är inte omöjligt att jag säljer lägenheten om ca 3 år, då finns det möjlighet till större boende sen.
Ja, så länge det är utan fläkten så är det bra. Jag är mkt nöjd med min 83a, förutom fläkten.Det verkar inte som om någon 93-ägare är missnöjd iaf. Känns som ett säkert val. Då ska jag bara se när min ekonomi tillåter ett köp av en sådan.
Postad 21 March 2012 - 15:52
Det mitt system kan göra idag är bra. Ska man bygga något större så måste det kunna pumpa minst fyra gånger mer luft om det ska vara någon idé alls. Då kan jag komma ned en oktav till. Dessutom tänker jag inte riskera att bygga ett system som säger stopp. Jag hade inte tänkt att bygga fler system denna livstid än mitt nästa. Det måste vara så kraftigt att det räcker för allt jag kan hitta på med det. 50 liter borde uppfylla det, även om jag är öppen för mer svept volym om jag har möjligheten. Men inget element jag sett är värt att bygga detta med. Kanske LMS, men jag tycker nog att det borde gå att bygga något ännu bättre.
Att slänga in parametrar i Basta är kul, men även detta har jag gett upp precis nyss. Det är för kluvna budskap och spridda troenden om hur verkligheten fungerar för att det skall kännas bekvämt att lita på någon alls. Den enda vägen är att lära sig själv och mäta själv. Men idag finns inte möjligheten för mig, så jag släpper jakten ännu en gång och försöker lära mig mer.
Jag vet inte om det var svar på din undring, men det är i alla fall lite tankar som kanske får dig att förstå mig.
---
Jag måste må bättre. Sen är du välkommen.
---
Oppon är enda alternativet just nu. Jag tror den ska duga om inte fjärren är genomgående kass.
Postad 21 March 2012 - 15:56
Det är lugnt, jag ska till sthlm och hälsa på Anders och Emma i sommar, kan ta det då. Du får lobba för lite basar till han, tror han snart är "där".
Postad 21 March 2012 - 16:09
Anders och Emma vill nog ha bejsers efter att ni har kommit på besök.
----
Den framtid jag ser inbegriper ett platsbyggt bassystem. Och då ingår förstås basabsorbenter av lite olika slag. SKa man bygga så stort måste det göras ypperligt noggrant. Men det visste du redan.
Postad 21 March 2012 - 17:18
Postad 21 March 2012 - 17:35
Postad 21 March 2012 - 17:38
NiklasF din fis, nu har jag faktiskt bokat tid! De hade inte tid denna veckan så det får bli på tisdag nästa vecka
Nemen se på fan, det hjälpte att tjöta på herrn alltså
Postad 21 March 2012 - 17:50
Ja, skulle tänka mig det. i64s + Y-8 i ett 40-48 kvm rum borde nog vara perfa för mig.Ska man få profundusY-8 att bottna så måste man spela film på ungefär 20dB över referensnivå. Och då behöver man hörselproppar för att inte det övriga registret ska göra riktigt ont. Jag vågar nog påstå att ProfY-8 är en väg till dynamisk befrielse.
Postad 21 March 2012 - 17:54
Det är min tro att det inte finns ett enda baselement som är tillräckligt bra i hela världen. Det kanske inte ens är möjligt att tillverka ett som är tillräckligt bra.
Det är bara att köpa åtta LMS. Då kan du pumpa ungefär 72 liter luft.
Det räcker nog till dom flesta..
Postad 21 March 2012 - 18:21
Det är bara att köpa åtta LMS. Då kan du pumpa ungefär 72 liter luft.
Det räcker nog till dom flesta..
Det verkar vara det bästa alternativet i världen just nu. Men jag hoppas jag kan få fram något ännu bättre i framtiden.
Postad 21 March 2012 - 19:00
Näää, mina gamla var ju Unique 5000. Det är väl JWS typ?
BTW så hade jag en gammal vän på besök ikväll. Jag spelade 1812 för honom så starkt det gick utan att det gjorde ont i öronen. Det var skoj när kanonerna drog igång. Han hoppade till ordentligt och var alldeles fnittrig i en kvart efteråt. Och han är inte typen som hetsar upp sig över saker i onödan. Han har alltid undrat vad det är som driver mig att bygga så stort system. Men nu sade han att han äntligen fattade.
Min fru visste vad som väntade när jag slog på den, men ändå kom hon ut efteråt och anklagade mig för att vara sjuk i huvudet. VIlken mysig kväll.
Postad 21 March 2012 - 19:06
Det verkar vara det bästa alternativet i världen just nu. Men jag hoppas jag kan få fram något ännu bättre i framtiden.
Tänk dej hur låg dist du skulle ha vid normal lyssningsvolym med åtta LMS...
Postad 21 March 2012 - 19:09
Tänk dej hur låg dist du skulle ha vid normal lyssningsvolym med åtta LMS...
Tänk om man hade 16 st istället
Postad 21 March 2012 - 19:25
ställer jag in som följande:
1:
Main speakers: Large
Subwoffer: Yes
subwoofer: LFE
LPF for FLE: 250Hz
Då känns det som at tdet saknas tryck i explotioner och jag får ställa subwoffer på +12dB för at tdet ska börja hända något...
konerna rör sig inte nämnvärt på 50cal cenen t.ex...
2:
subwoofer: LFE + main
LPF for FLE: 250Hz
då blir det för mycket i stället, då blir basen påträngande och jobbig, den blir "för mycket" även vid 0,1 utgången ställd på -12dB!
Vad göra, några tipps ?
Jag skulle vilja ha LAGOM !
och varför blir det så att konerna på mina moduler knapps rör sig på kraftiga paretier när jag ställer subwoofer: LFE ?!
det bord eju bli rätt, att recivern skickar ut fullrange till Main och LFE separat via 0,1.
Och att cr80s sedan mixar ihopp det hela, eller tänker jag fundamentalt fel någonstans ?!
Postad 21 March 2012 - 19:28
Fungerar det dåligt att köra frontarna som fullrange och no sub?
Postad 21 March 2012 - 19:32
Funkar det?
Postad 21 March 2012 - 19:34
till musik så är det ett helt annat djup och ett annat tryck i ljudet som till film verkar hålla sig undan lite.
det känns som att kraftiga explotioner inte kommer fram ordentligt...
t.ex. 50cal scenen i hurt locker, kör jag den med cr80s kallibrerat läge och följande inställningar:
Main speakers: Large
Subwoofer: no
LPF for LFE : 250Hz
då får jag höja så att jag tror jag ska bli fullständigt döv innan konerna rör sig mycket mer än visuellt detekterbart på modulerna, och inte blri det något vidare drag alls, det bara "puff puff puff"... :S
Känns som att allt <80Hz hamnar på tok för lågt när jag kör så, på något vis... något fattas då liksom...
Känns som att något "tappas bort "
när jag väljer inställningarna enligt ovanför, då kan jag inte göra några mer inställningar gällande LFE kanalen, utan jag utgår från att den måste mixas ihopp med Main ?!
finns inga möjligheter att påverka den signalen så...
Redigerat av DVD-ai, 21 March 2012 - 19:37.
Postad 21 March 2012 - 19:37
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 21 March 2012 - 19:38.
Postad 21 March 2012 - 19:38
Hoppas det löser sig för dig, om jag får gissa så är det säkert det där sketfiltret
Postad 21 March 2012 - 19:39
Vad har du för källa som du spelar upp film genom då? Det låter ju som att du inte får med LFE överhuvudtaget tycker jag.
+1.
Kolla inställningarna på din spelare.
Postad 21 March 2012 - 19:40
Ja, kopplar man som du och Hydde gjorde så är det ju rätt värdelöst filter.Hoppas det löser sig för dig, om jag får gissa så är det säkert det där sketfiltret
Postad 21 March 2012 - 19:43
Ja jävlar då var David igång igen, sa ju att det inte skulle ta många dagar
Hoppas det löser sig för dig, om jag får gissa så är det säkert det där sketfiltret
det är inte cr80s som gör fel, utan någon innan den som tappar bort information... då jag vet hur cr80s fungerar då den får det den ska ha
Vad har du för källa som du spelar upp film genom då? Det låter ju som att du inte får med LFE överhuvudtaget tycker jag.
Dator just nu! DB
men ska testa med DVD direkt i pioneer dvd spelaren också
dock inte idag, är inga kul å testa sådant här skit... mycket roligare att lyssna på musik i stället, jävla muppgrejer det där med film och alla snurriga ljudkanaler som inte finns med eller gör som man vill...
fast dom hade väll cr8 och inte cr80s va ?Ja, kopplar man som du och Hydde gjorde så är det ju rätt värdelöst filter.
inte för at tdet har med saken att göra, då det blir fel om man kopplar fel ändå...
Men jag bara kom å tänka på det
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?