* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34712 svar till detta ämne
Postad 09 december 2010 - 22:22
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Fick precis igång bilden igen och som någon redan påpekat så verkar menyerna agera snabbare än förut. SÅ bra jobbat Telia.
Dock la jag märke till en sak som störde mig. Vilket blir min fråga, sökte lite här först på forumet och användaren där hade nämligen också Telia som bildkälla, så frågar er här om ni kanske märkt av samma fenomen?
Vid mörka partier på en del kanaler, så syns det små gröna prickar på min tv skärm! Jag har sökt lite här på forumet som sagt och läst att det tydligen är vanligt på Plasmorna, men även att det kan bero på "dålig" signalkälla.. så undrar mest om någon annan märkt av samma fenomen just på eran tv ifrån Telia. Är som sagt inget jag ser ifrån soffan, men la märke till det nu när jag satt 0,5 meter ifrån tvn.
Postad 09 december 2010 - 22:26
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Min syster ringde från Skåne, Hässleholm, de har bara en vit bild från boxen trots omstart. Är det ett generellt fel där nere?
Postad 09 december 2010 - 22:31
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Min syster ringde från Skåne, Hässleholm, de har bara en vit bild från boxen trots omstart. Är det ett generellt fel där nere?
Precis sådär hade jag innan ikväll, fick rycka strömmen och starta om och göra en factory reset samt software remove, peppar peppar så har jag bild ännu iaf  Karlstad, Värmland
Redigerat av Mushunt, 09 december 2010 - 22:32.
Postad 09 december 2010 - 22:33
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Vilken signal ska boxen skicka ut via HDMI (RGB 16-235)? Har det skett några HDMI ändringar i senaste programvaran för digital-TV boxarna?
Om inte HDMI handshake fungerar så kan det ge crushed blacks problem. Boxen kanske skickar RGB 0-255 men TV:n använder RGB 16-235? Om så är fallet så kanske det bara är problem med vissa TV modeller.
Kan också vara problem med omvandlingen ifrån SDI signalen till MPEG4. Har ni uppdaterat någon utrustning eller programvara för MPEG4 komprimeringen den senaste tiden? Är MPEG4 signalen som skickas ut rätt (RGB 16-235)?
Om det inte är någon annan som har detta problemet så kanske det ändå tyder på att det är HDMI handshake som inte fungerar längre med vissa TV modeller efter uppdateringen till den senaste programvaran?
Jag upplever exakt samma som RS2 gör. Att bilden blivit försämrad efter uppdateringen som var för någon/några veckor sedan. Bilden är inte helt kass efter uppgraderingen, men den är klart försämrad. Precis som bilden RS2 har bifogat.
Bra att fler påpekar de olika ljud och bild problemen. Jag börjar känna mig lite gnällig men jag hoppas det uppfattas som konstruktiv kritik. Fortfarande samma crushed blacks problem. Innan övergången till MPEG4 så var bilden mycket bättre. Kanske ökad komprimering ifrån Telia? Av någon anledning så är bilden mycket sämre på vissa kanaler. Många amerikanska serier på TV3, Kanal5 och Kanal9 har nu riktigt dålig bild kvalitet. Förutom crushed blacks problem (som på bilden nedan) så syns det även tydliga color banding som jag tror är ett resultat av den högre komprimeringen.
Postad 09 december 2010 - 22:41
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Men det är ändå irriterande de få gånger som det strular. Tog ett tag innan jag kom på att byta DNS på min router. Ni andra som fortfarande har problem byt till Google (8.8.8.8 och 8.8.4.4).
Hej Kan du förklara närmare? Vad ska man byta, var lägger man in dessa adresser???
Redigerat av ansgar, 09 december 2010 - 22:50.
Postad 09 december 2010 - 22:58
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Postad 09 december 2010 - 23:04
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Då var det dags igen 
http://www.aftonblad...ticle8255491.ab
Misstänkte att det var nåt dns-tjafs. msn/hotmail tex gick inte alls att komma åt. Min syster ringde från Skåne, Hässleholm, de har bara en vit bild från boxen trots omstart. Är det ett generellt fel där nere?
Min box reagerade likadant igår. Väntar man ett tag så kommer timglaset så småningom.
Postad 09 december 2010 - 23:06
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Kul med lite glada nyheter bland eländet som härjar Funkar även bra för dig nu antar jag med din switch? För det var la du som hade köpt en Ps3 till grabben? 
Javisst, det är jag! PS3:an var ur sin kartong ikväll igen för nu ville jag säkerställa att jag verkligen fick ok på internetuppkopplingen via PS3/switch/Thomsonmodemet och det lirar gott! Fick mig visst en halkig sväng i Chamonix med en Ford Focus WRC också (GT5) Måste samtidigt säga att jag har nästan inga symptom på internetstrulet ikväll heller när jag surfar (även om jag kan intyga att telia.se inte går för högtryck...). Mvh TMC
Postad 09 december 2010 - 23:21
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Går jag in under inställningar och Bild, väljer 720p, så händer ingenting. markerar 720p och när jag trycker OK händer absolut ingenting, detsamma gäller även för inspelningsmarginal, ljud emellan dolby digital etc. Ja kort och enkelt kan inte ställa IN någonting!!
Det låter onekligen som att boxen har problem att skriva till flash-minnet. Låt boxen var på ett tag och prova ändra igen. Testade som vanligt supportens tips och gjorde en factory reset samt software.. kom på sen i efterhand att jag behöver mina koder.. ! skulle logga in på mina sidor för att hitta dem. men då kommer jag inte ens in på www.telia.se.. samt 90200 tutar bara upptaget! VAD händer Telia?????
Har du kommit in på dina sidor nu? om inte skicka ett PM med ditt personnumemr och fakturanummer så ska jag titta lite snabbt om jag inte hunnit gå och lägga mig. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 09 december 2010 - 23:30
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Off topic:
Gick över till min granne (som har Telia som jag) och döm om min förvåning över att hans internet började strula så fort jag satte mig bakom hans tangentbord. Strulat innan idag frågade jag? Nä sa han, de började nu när du skulle gå till aftonbladet.
Jag håller ordning på hans dator så jag började undersöka och höll väl på ett tag men fattade inte vad felet var. Internet fungerade ju för 2 min sedan när jag var hemma. Konstigt. Hans messenger vägrade också ansluta trots att vi några minuter tidigare chattat.
Efter en timme säger jag att vi får se imorgon. Hemma märker jag att mitt internet också är segt. I mejlboxem från denna tråden står ett inlägg om att fler har problem och att Telia har problem med DNS eller vad det var. Konstigt är det ju att i samma ögonblick som jag lämnar min dator och går över till grannens så ska det börja krångla. Vad är oddsen?
Postad 09 december 2010 - 23:31
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har du kommit in på dina sidor nu? om inte skicka ett PM med ditt personnumemr och fakturanummer så ska jag titta lite snabbt om jag inte hunnit gå och lägga mig.
Markus Johansson Telia Kundservice
Tackar så mycket för erbjudandet. Men kom in till slut och nu funkar tvn med. Menyerna känns som sagt snabbare också. Hoppas verkligen bara att det fortsätter fungera nu
Postad 09 december 2010 - 23:32
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
En undran över ert filmbibliotek
De filmer som är "gratis" Finns det något som "hindrar" att ni
1. Behåller dom filmer som är gratis
2. Utökar det?
Troligtvist det mest effektiva sättet att "bekämpa" fildelning
Efter att fildelat i 10 år är det precis så här jag vill ha det
1. Telia, BBB, Tele 2, Telenor och alla mindre bolag borde samarbeta
2. Samarbeta djupare med canal + och tv 1000
3 För att utvidga playtjänsterna med viasaton demand, så Telia, BBB, Tele 2 och Telenor har samma "bibliotek"
4. De som inte har de stora operatörerna ska kunna koppla in "viasatondemands" box som man kan göra idag och då få samma utbud
Stämmer det att varför det är få amerikanska tv-serier på play är att bolagen är giriga och kräver extra?
Hade ju inte varit helt fel att se simpsons på viasat on demand när man vill och vilket avsnitt man vill
En annan sak angående videobutiken
Att hyra en film för 50kr är väldigt "80-tal"
Varför inte erbjuda hyr 2 för 1 eller hyr 3 för 2?
Redigerat av Ironse, 09 december 2010 - 23:36.
Postad 09 december 2010 - 23:39
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nä sa han, de började nu när du skulle gå till aftonbladet.
Jag håller ordning på hans dator så jag började undersöka och höll väl på ett tag men fattade inte vad felet var.
Efter en timme säger jag att vi får se imorgon. Hemma märker jag att mitt internet också är segt.
Din granne borde kanske byta "tekniker"?  Om det tog dig en timme att konstatera att internet var segt, vilket också stod som huvudrubrik på www.aftonbladet.se att Telia hade DNS problem. För det var ju den sidan du kollade när du var hos honom.
Postad 10 december 2010 - 01:33
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Din granne borde kanske byta "tekniker"? Om det tog dig en timme att konstatera att internet var segt, vilket också stod som huvudrubrik på www.aftonbladet.se att Telia hade DNS problem. För det var ju den sidan du kollade när du var hos honom. 
Du läser dåligt.  Jag skrev "Nä sa han, de började nu när du skulle gå till aftonbladet." Jag nådde alltså aldrig Aftonbladet.
Postad 10 december 2010 - 02:45
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Din granne borde kanske byta "tekniker"? Om det tog dig en timme att konstatera att internet var segt, vilket också stod som huvudrubrik på www.aftonbladet.se att Telia hade DNS problem. För det var ju den sidan du kollade när du var hos honom. 
Du skriver med ett leende så jag ska tolka ditt inlägg snällt! MEN betänk att olika omständigheter kan ibland trassla till det lite extra. Min mor bröt lårbenet och kom hem från sjukhuset i förrgår (den 8:e). Jag åkte hem senare på kvällen och satt på tåget då era problem som jag bakläst om rullades upp. Så det var inte så lätt att vara informerad. När jag sen i går kväll fick ett telefonsamtal från Skåne att det inte funkade hade jag ingen aning vad som hänt, uppdateringar görs ju på måndagar. Så av med strömmen och prova igen --- och det ska man ju inte göra om en uppdatering läses in ---!!!! Har man ändrat på ok-knappen också? Då var det anledningen till att jag trodde jag hade andra problem och inte fick boxen att "fungera" ! VERKLIGEN ILLA att det sköts på detta sättet!!! Skitdåligt ATT DOM HÅLLER PÅ OCH ÄNDRAR PÅ DETTA SÄTT UTAN ATT INFORMERA! Här kastas det bort en massa tid i onödan då man kunde ha nåt bättre för sig! Dessutom vill jag tillägga att EPGn inte fungerar! Trycker jag bakåt åker den i stället fram nån timma eller så. Sen händer inget alls när jag trycker på piltangenten! Varför läggs det in programvara som inte funkar!! TA MER HÄNSYN TILL ERA KUNDER!!! Sen hade jag avbrott på både TV, dator och telefon flera gånger i går kväll! Riktigt riktigt dåligt!
Postad 10 december 2010 - 10:02
Johnnyboy
-
Johnnyboy
-
Användare
-
-
113 inlägg
Mycket krångel nu. Efter tre(!) utbytta TG787:or (begagnade) som alla drabbades av samma problem flera gånger varje dag (webbgränssnittet extremt segt, slutar plötsligt dela ut IP-adresser, startar om spontant med klickljud) fick jag en fabriksny TG784 från Telia istället. Exakt samma problem! Tekniker har varit här och konstaterar inga fel på nätet. Samtliga kablar (TP och strömadaptrar) har bytts ut. Supporten ser inga fel på uppkopplingen. Som ni säkert förstår är jag på väg att säga upp hela triple play-tjänsten hos Telia och se mig om efter en annan ADSL-leverantör. Men nyfiken och tekniskt intresserad som jag är vill jag väldigt gärna veta varför alla mina Thomson-routrar har börjat bete sig såhär. Kan det röra sig om överbelastningsattacker? /John
Postad 10 december 2010 - 10:18
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Fråga Thomson gatewayen, när man ska tilldela app till en dator, är det MAC adressen som står där?
Har problem med att öppna portar på rätt dator, har ju 5 st plus en PS3..
(står 6 st listade över anslutna, men namn, unknown-XX-XX-XX-XX-XX, ser ju ut som en mac adress iaf.)
Isf, hur hittar man enklast MAC addien i win XP på datorn?
Och, verkar ha haft tur, allt har fungerat med thomson, inga problem, so far, förutom det här med portarna.
Postad 10 december 2010 - 10:54
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Isf, hur hittar man enklast MAC addien i win XP på datorn? Kolla här
Postad 10 december 2010 - 10:55
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Som ni säkert förstår är jag på väg att säga upp hela triple play-tjänsten hos Telia och se mig om efter en annan ADSL-leverantör. Men nyfiken och tekniskt intresserad som jag är vill jag väldigt gärna veta varför alla mina Thomson-routrar har börjat bete sig såhär. Kan det röra sig om överbelastningsattacker?
/John
Jag ar också haft extrema konstigheter med hårdvara och det visade sig bero på att proppen de satt på var lite dålig i botten som gjorde att det blev spänningsfall. Inte första stället man börja leta på när det är problem. Ni kanske har problem med råttor. Har du öppnat proppskåpet och kollat bakom. Mina föräldrar hade 8 st brända råttor i proppskåpet, det kan ju ställa till konstigheter. Antagligen har du inte dessa problem, men som du säger det verkar lite konstigt och det är säkert något långsökt.
Postad 10 december 2010 - 11:03
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Kolla här
Haha, doh, och tackar..  Är lite trött, dragit kablar hela natta. Goggle sI your friend!
Postad 10 december 2010 - 12:23
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Nu har jag fått erbjudande a Voddler
30 filmer för 249 kr
8 filmer för 99kr
Kommer Telia införa något liknande inom snar framtid?
Det är precis det här jag eftersträvar!
Postad 10 december 2010 - 13:11
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Mycket krångel nu.
Efter tre(!) utbytta TG787:or (begagnade) som alla drabbades av samma problem flera gånger varje dag (webbgränssnittet extremt segt, slutar plötsligt dela ut IP-adresser, startar om spontant med klickljud) fick jag en fabriksny TG784 från Telia istället.
Exakt samma problem!
Tekniker har varit här och konstaterar inga fel på nätet.
Samtliga kablar (TP och strömadaptrar) har bytts ut.
Supporten ser inga fel på uppkopplingen.
Som ni säkert förstår är jag på väg att säga upp hela triple play-tjänsten hos Telia och se mig om efter en annan ADSL-leverantör. Men nyfiken och tekniskt intresserad som jag är vill jag väldigt gärna veta varför alla mina Thomson-routrar har börjat bete sig såhär. Kan det röra sig om överbelastningsattacker?
/John
Har du bytt gatewye 4 gånger varav en fabriksny, tekniker har konstaterat att inga fel finns så hade även jag varit frustrerad. Tycker synd om dig! Frågan är om teknikerna verkligen kollat allt. Här hos mig fick de klättra upp i en telestolpe med mätutrustning, öppna teleskåpen ute på vägen och konstatera att det inte var kontakt i mitt skåp. Hur de gjorde exakt vet jag inte men där gick tydligen ledningar lite kors och tvärs mellan skåpen så jag kopplades via ett annat skåp några hundra meter bort. Risken finns ju att även om du väljer en annan Adsl- leverantör så kvarstår dina problem om de ligger mellan telestationen och ditt telejack. Ge dig inte! Skriv upp klockslagen när gatewayen ballar ur. Dom kan med all säkerhet se detta i loggar om du ringer supporten. Dom vet ju att trots att dom inte hittar felet så har du problem. DSL-splittern kan kanske balla ur? Har du bytt den också? Har ni tittat in i ett gammalt teleskåp? Det ser högst primitivt ut med kopplingplintar där kabeln bara kläms fast med en skruv. Vad jag menar är att det kan vara en sån enkel sak som dålig kontakt bara. Gatewayen gör ju så att den klickar till och startar om när det blir något fel någonstans.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 10 december 2010 - 13:31.
Postad 10 december 2010 - 16:45
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nu vill jag åter igen be er att inte starta om digital-tv boxarna..
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 10 december 2010 - 17:24
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
-------------------------------
Redigerat av Bosse-i-skogen, 10 december 2010 - 17:25.
Postad 10 december 2010 - 17:28
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Nu vill jag åter igen be er att inte starta om digital-tv boxarna..
Markus Johansson Telia Kundservice
Du menar med anledning av detta? Störningar på digital-tv 2010-12-10 17:10 För tillfället har vi störningar på digital-tv-tjänsten. Felet yttrar sig med att du endast får en vit bild på tv-skärmen. Felsökning pågår och vi arbetar på att lösa problemet så fort som möjligt. --------------------------------------------------------------------------------
Postad 10 december 2010 - 18:23
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Jag har märkt en sak med den motbjudande "tv-guiden"
Den har börjat haka upp sig för mig, dvs den rosa? markören flyttar sig inte upp/ned
Däremot ändras <idag menyn på kanalen
Detta är totalt värdelös när man har 70 kanaler
Kräver OK och kanalguiden tillbaks snarast!
Postad 10 december 2010 - 18:34
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Detta är totalt värdelös när man har 70 kanaler
Kräver OK och kanalguiden tillbaks snarast!
Gick och köpte en TV guide i affären! Går bra fortare att läsa i den än att använda Tv-guiden på boxen. Trist att de tagit bort kanalguiden
Postad 10 december 2010 - 20:13
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Jobbas det med att få till Viasat fotboll? Har ju varit stora fel på den kanalen i en vecka nu!
Postad 10 december 2010 - 21:34
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Att ta bort kanallistan vid tryck på OK är lika intelligent som att ta bort ratten i en bil. Hur mycket får egentligen Telia förstöra för kunder med ingångna avtal innan det betraktas som ett reklamerbart fel i tjänsten? Förmodligen en hel del.
Postad 10 december 2010 - 21:52
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Att ta bort kanallistan vid tryck på OK är lika intelligent som att ta bort ratten i en bil. Hur mycket får egentligen Telia förstöra för kunder med ingångna avtal innan det betraktas som ett reklamerbart fel i tjänsten? Förmodligen en hel del.
Om det blir massiva protester från måmga kunder så kommer den åter. Men många med mig använder den nog aldrig så oss kvittar det.
Postad 10 december 2010 - 22:35
ErikC80
-
ErikC80
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har mycket svårt att svälja att Telia tog bort kanallistan. Det börjar bli väl mycket strul nu tycker jag:
Boxen är extremt seg
Boxen hänger sig nattetid
Boxen hänger sig vid omstart
Dålig bildkvalitet pga för hög komprimering
Undertexter som slutar mitt i ord
etc etc
Att boxen hänger sig och är seg, ok, det har jag accepterat som ett faktum. Bildkvaliteten hoppas jag blir bättre med tiden och kan för tillfället se "mellan fingrarna".
Men nu försvann den kanske vettigaste funktionen när kanallistan togs bort. För hur många kunder var denna till nytta varje dag? jag vet inte men jag kan lova att den uppskattades av långt långt fler än de som uppskattar den funktionen som den ersattes med...
Nä, här tycker jag att Telia gjorde en felprioritering.
/ Erik
Postad 10 december 2010 - 22:45
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Eftersom tv-guide på gula knappen helt hängt upp sig för mig
Så får ja nu vid tv-tittande först trycka pil ner för att få program tablå på kanalen och sen pil vänster/höger
Lite jobbigt när man har 70 kanaler liksom
Vad tänkte ni här telia??
Ang bildkalite, hur kommer det sig att det är knivskarp bild på vissa kanaler medans andra inte?
Samt pixlar syns väldigt tydligt i vissa aspekter/sekvenser
Tex vatten/blått/eld
Postad 10 december 2010 - 22:51
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Att boxen hänger sig och är seg, ok, det har jag accepterat som ett faktum. Bildkvaliteten hoppas jag blir bättre med tiden och kan för tillfället se "mellan fingrarna". / Erik
Boxen ska INTE vara seg. Det hade jag aldrig accepterat. Min är snabb som bara den.
Postad 10 december 2010 - 22:58
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Så får ja nu vid tv-tittande först trycka pil ner för att få program tablå på kanalen och sen pil vänster/höger
Jag trycker info två gånger och bläddrar fram och tillbaka mellan kanalerna i en rasande fart utan lagg överhuvudtaget och hela tiden rätt info om kanalen i fråga. Infon ligger där direkt jämfört med den gamla kanallistan via Ok-knappen. Där fick man väl trycka infoknappen för varje kanal man ville ha info om? Kanske att min box fungerar utan lagg vid ovanstående bläddring som gör att jag inte saknar kanallistan via Ok-knappen. Den var omständigare enligt mig.
Postad 10 december 2010 - 23:04
ErikC80
-
ErikC80
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Boxen ska INTE vara seg. Det hade jag aldrig accepterat. Min är snabb som bara den.
Vilken modell har du? / Erik
Postad 10 december 2010 - 23:07
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Vilken modell har du?
/ Erik
Det är den med hd. 1963 tror jag den heter.
Postad 11 december 2010 - 00:33
sffrs
-
sffrs
-
Rookie
-
1 inlägg
Mycket krångel nu.
Efter tre(!) utbytta TG787:or (begagnade) som alla drabbades av samma problem flera gånger varje dag (webbgränssnittet extremt segt, slutar plötsligt dela ut IP-adresser, startar om spontant med klickljud) fick jag en fabriksny TG784 från Telia istället.
Exakt samma problem!
Tekniker har varit här och konstaterar inga fel på nätet.
Samtliga kablar (TP och strömadaptrar) har bytts ut.
Supporten ser inga fel på uppkopplingen.
/John
Finns en tjänst (RAS) i datorn som kan göra att RGW'n hänger sig. Har du win Vista/7 kan du skriva Tjänster i startmenyn och kontrollera att Routing and Remote Access har startmetod inaktiverad. I Windows XP finner du detta under Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Tjänster. Ifall tjänsten var startad, inaktivera den då och gör därefter en FR på RGW'n. Ifall den har hängt sig och inte svarar på reseten så startar du om den och gör en reset innan den hinner hänga sig.
Postad 11 december 2010 - 09:16
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
Samt pixlar syns väldigt tydligt i vissa aspekter/sekvenser
Tex vatten/blått/eld
Det är ett välkänt problem att det inte går bra att komprimera slumpmässiga rörelser, särskilt inte om de tar upp en stor del av bilden. Ex. på saker som alltid ställer till problem är just vatten i rörelse och eld, speciellt i närbild. En närbild på ett vattenfall eller liknande ser alltid rent bedrövlig ut, även på en DVD film. Borde bli problem även på blueray, men det har jag inte tänkt på. En annan sak som ställer till problem är att visa en tv som står på och visar "myrornas krig" på t.ex. en dvd film. Det är i princip omöjligt. Har för mig att man brukar lägga in ett datagenererat "myrornas krig" i stället som inte är lika slumpmässigt som ett "äkta" Komprimeringstekniken i mpeg klarar inte av dessa scener. Eftersom mpeg4 är hårdare komprimerat än mpeg2, och man i tv sändningar inte kan använda dynamisk bitrate på samma vis som i en film på en skiva, är det mycket möjligt att problemet blivit ännu värre vid övergången till mpeg4.
Postad 11 december 2010 - 10:13
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Är det fler som har irriterande frysningar i bilden ?
Måste byta kanal och sen tillbaka igen för att få det att fungera igen.
Postad 11 december 2010 - 11:36
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Alltså:
Den här nya funktionen att kunna se en del av programen från början på Svt är faktiskt bra! Slog på Svt 1 när jag steg ur sängen 11:30. Skidorna hade börjat 10:45. Tryckte Ok och det började från början. Coolt och vad jag vet unikt för Telias digital-tv. Boxen stod på Showtime när jag startade boxen innan jag slog över till Svt 1 så jag måste ju se sändningen från programbiblioteket för någon time shift buffert kan det ju inte vara frågan om.
Me like!
Redigerat av Bosse-i-skogen, 11 december 2010 - 12:10.
Postad 11 december 2010 - 14:00
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Den här nya funktionen att kunna se en del av programen från början på Svt är faktiskt bra!
Hade varit ännu bättre om det funkade för SVT HD-kanalerna.. Jag har tagit bort vanliga SVT1/2 ur min kanallista för det kändes onödigt med dubbla kanaler.
Postad 11 december 2010 - 14:04
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Alltså:
Den här nya funktionen att kunna se en del av programen från början på Svt är faktiskt bra! Slog på Svt 1 när jag steg ur sängen 11:30. Skidorna hade börjat 10:45. Tryckte Ok och det började från början. Coolt och vad jag vet unikt för Telias digital-tv. Boxen stod på Showtime när jag startade boxen innan jag slog över till Svt 1 så jag måste ju se sändningen från programbiblioteket för någon time shift buffert kan det ju inte vara frågan om.
Me like! 
Jag slog på TV:n vid halv två för att se alpint som började på SVT1 kl 13.10. Här fanns dock ingen möjlighet att använda OK för att få se programmet från början. Varför inte? Ska det vara någon vits med denna funktion borde den ju finnas för de flesta program. Vad var det för speciellt med alpinsändningen?
Postad 11 december 2010 - 14:17
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag slog på TV:n vid halv två för att se alpint som började på SVT1 kl 13.10. Här fanns dock ingen möjlighet att använda OK för att få se programmet från början. Varför inte? Ska det vara någon vits med denna funktion borde den ju finnas för de flesta program. Vad var det för speciellt med alpinsändningen?
Jag slog på tv:n nu igen 14:15 och fick frågan om att se sändningen från början. Den började 14:10 och det fungerar bra. Hur det var 13:10 vet jag inte. Sen har ju något varit inställt på grund av dåligt väder och det kanske kan ställa till det i tablån... Att alla sändningar inte finns med beror ju på att det skickas från programbiblioteket och då har det med sändningsrättigheter att göra. På samma sätt som att allt som finns på svt play på webben inte finns i programbiblioteket
Redigerat av Bosse-i-skogen, 11 december 2010 - 14:19.
Postad 11 december 2010 - 15:06
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Alltså:
Me like! 
Postad 11 december 2010 - 15:23
Sick0
-
Sick0
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
@Telia
Aldrig funderat på att ha en dialog med oss kunder och fråga vad vi vill ha innan ni ändrar eller tar bort funktioner? Ta detta med kanallistan (OK-knappen) som var så bra, den har ni helt sonika plockat bort. Nu måste man scrolla igenom varje kanal för att se vad som går på TV. TV-guiden (gul knapp) rör jag inte igen eftersom den är hutlöst seg. Sitter med fiber och 100 Mbit/s men det tar trots det en evighet att använda den. Som att använda en digitalbox från 80-talet.
Postad 11 december 2010 - 15:36
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nja, denna funktionalitet är inte alls något unikt för Telia. Motsvarande starta-om-från-början-funktionalitet har Com Hem haft i sin On Demand tjänst ett bra tag (som jag själv har haft tillgång till den i drygt ett år). Skillnaden är att man där trycker på den gröna knappen på fjärrkontrollen för att starta om programmet från början. Alla program som går att starta om från början har en liten grön symbol i TV-guiden via Com Hem. Så det här är nånting som Telia inte alls är först med... /Peter Cigéhn
Postad 11 december 2010 - 15:42
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
@Telia Som att använda en digitalbox från 80-talet.
Jag reagerar över er som upplever er box som seg. Vad har ni för typ av box? Motorola VIP1963 har jag och den är inte seg någonstans. Inte med gula-knappen heller. Vid tryck på knappen tar det visserligen typ 2 sek först men sen är tablån där och bläddring vänster/höger och upp/ner går fort. Inte som att scrolla med en pekskärmstelefon men nog är där driv i bläddringen. Och jag tycker mig ha rätt högt ställda krav vad gäller snabbhet med tekniska prylar.
Postad 11 december 2010 - 15:45
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Så det här är nånting som Telia inte alls är först med...
/Peter Cigéhn
Vem som var först är ju rätt ointressant. Det är funktionen i sig som är bra.
Postad 11 december 2010 - 16:11
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Vem som var först är ju rätt ointressant. Det är funktionen i sig som är bra.
Nu var inte mitt syfte att gå i polemik, och det satt en smiley där av en anledning. Jag vill bara påpeka och förtydliga att ditt påstående om att denna funktionalitet skulle vara "unikt för Telias digital-tv" inte riktigt stämmer, eftersom Com Hem också har en motsvarande tjänst. Sedan att Com Hem har haft den tjänsten sedan en lång tid tillbaka är som du säger säkert helt ointressant. Jag förstår inte varför folk alltid ska gå i försvarställning då man bara vill förtydliga och påpeka "felaktiga" påståenden. Jag tror jag återgår till att hålla mig ifrån den här tråden (jag har skrivit tillräckligt många inlägg här så det räcker och blir över...  ). /Peter Cigéhn
Postad 11 december 2010 - 17:36
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Har nu märkt att funktionen "
"Tryck OK för att starta från början"
Nu börjat dyka upp från fler kanaler, förvisso bra funktion, men INTE att byta den mot kanalguiden och OK knappen
Flytta PLAY knappen till blåa! Den används ändå inte!
Och kommer denna tjänst dyka upp i fler kanaler?
För oss som har TV1000 och Canal Digital play hade det varit bra att se filmen från början, så slipper vi gå in i program biblioteket
3 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|