Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EH-TW5500 / EH-TW4400

177 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 april 2010 - 07:06

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Jag har googlat och googlat och sökt utan framgång, angående skillnaderna mellan tw 4400 vs 5500, vet att kontrasten skiljer till 5500:s fördel, sen var det nåt om stöd för anamorphisk lins, men hur är det egentligen när det kommer till bilden, kommer ihåg att tw 2000 hade deepblack teknologin, men jag ser inte att 4400 har det, och kollar jag proctorreviews så står det att 8500ub som "ska" vara 4400 här i europa och 9500 som ska vara 5500 i europa identiska i stort sett det mesta, är det nån som har en 4400? hur är skärpan,svärtan mm på den?känns dumt att köpa 5500 för nästan 9000:- mer om det inte skiljer nåt bildmässigt.
Tacksam för svar


Här är en annan skillnad jag hittat:

Colour Video Processing

4400: Full 10 bit

5500: Full 10 bit with HQV (and 12 bit panel driver)

#102

Postad 18 april 2010 - 10:02

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Här är en annan skillnad jag hittat:

Colour Video Processing

4400: Full 10 bit

5500: Full 10 bit with HQV (and 12 bit panel driver)

Tack för svar, glömde nämna att jag hade sett det också, skulle vara intressant att veta om tw4400:an har nå sämre svärta egentligen eller inte, bara den har bättre än t.e.x panna ae40000 eller sony hw 15 på den punkten så skulle jag vara mycke nöjd då jag tycker att svärta är bland det absolut viktigaste som finns.

Redigerat av hdready, 18 april 2010 - 12:17.


#103

Postad 18 april 2010 - 17:04

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Fick möjlighet att se både 4400 och 5500 i torsdags på Pause och kan konstatera att 5500 var helt makalös. De körde inte i samma rum, men 4400 gav inte alls samma wow-faktor.

Nu funderar jag bara på om 5000 för 20.000 är ett bättre köp än 5500 för 30.000 (såldes för 30.000 i torsdags på Pause och jag misstänker att man iaf hos någon återförsäljare kan pruta ner den till det).

#104

Postad 18 april 2010 - 22:51

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Fick möjlighet att se både 4400 och 5500 i torsdags på Pause och kan konstatera att 5500 var helt makalös. De körde inte i samma rum, men 4400 gav inte alls samma wow-faktor.

Samma duk, samma rumsförhållanden, samma elektronik? Även med "samma allt" kommer det att skilja...
Jag demar aldrig så, man får inte en rättvis jämförelse!
Även med 4400 kommer man rugggt nära att ha ett perfekt rum innan det är ide att skaffa en bättre projje imho.
Du kanske skulle vinna mer bildkvalitet på att lägga pengarna på rummet?

#105

Postad 19 april 2010 - 15:12

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Någon som har haft sin inne för uppgradering och fått tillbaka den utan fel?
Sitter fortfarande med 3D felet, men vill inte skicka in förän jag vet att de har en lösning.
Man vill ju inte vara av med den i 3 veckor och få tillbaka den lika dan igen...


3D felet, vad är det för nåt?

En annan sak. Är det någon som har lite kalibreringstips? Jag känner att jag egentligen borde kosta på mig en riktig kalibrering. Problemet är att jag troligtvis kommer att flytta inom ett par månader samt att jag har lite funderingar på att byta duk. Om det är någon av er som har gjort en ordentlig kalibrering och har liknande förhållanden som jag så kan era inställningar åtminstone fungera som en startpunkt för ens egna testningar. Jag har en Euroscreen vit 1.0 gain duk samt halvljusa väggar med vitt tak (inte ideala förhållanden alltså). Mörkläggningen är dock bra. Det mesta av ljuset jag får i rummet är reflektioner från duken via taket. Jag vore som sagt tacksam för inställningar som kan leda mig i rätt riktning.

Mvh Patrik

#106

Postad 19 april 2010 - 16:50

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
"3D felet" kan beskrivas som att alla konturer blir röd/gröna och därav ser det lite 3D ut.
Detta uppkommer vid start med ojämna mellanrum. Ibland tar det 10h mellan gångerna och ibland 20h, så man vet aldrig när det ska dyka upp. När det väl dyker upp så blir man av med det genom att stänga av och starta igen..

#107

Postad 20 april 2010 - 16:05

Unregistered737ff1a7
  • Unregistered737ff1a7
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är det någon som fått sitt "red wavy line"-problem löst när ni skickat in den?
Byts projektorn ut eller vad är det som lagas/justeras?

#108

Postad 20 april 2010 - 21:24

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Epson borde byta namn till Buggson ;) Nej, allvarligt talat så är det j*vligt synd att Epson har sådana problem med dessa modeller. Blev en Sony VPL -HW15 för min del istället och har inte ångrat mig en dag än.

Dock så hoppas jag Epson får bukt på sina problem till nästa generations projar i 20- 35k klassen då det ev. kommer att suga i uppgraderingstarmen min.

#109

Postad 21 april 2010 - 18:56

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag fick mitt problem med konstiga röda linjer löst. Jag skickade in den och de gjorde en uppdatering av mjukvaran. Svagt att man inte kan få fixa det själv.

Ingen som vill dela med sig med inställningarna efter genomförd kalibrering?

/Patrik

#110

Postad 06 maj 2010 - 10:02

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Då var min TW5500 inskickad till LMR.
Hoppas de kan lösa problemet samt få bort damkornet som sitter i ena hörnan...

#111

Postad 06 maj 2010 - 11:54

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Alltså det är så synd och frustrerande när man hittar fel på så pass relativt dyra maskiner, jag är allergisk mot damm, hade en tw700 som jag köpte när den kom, efter nån vecka såg jag att det var en vit "boll" lika stort som en tennisboll på sorgekanten längst ner till höger när jag kollade på film eller spelade spel, jämnt på samma ställe, jag störde ihjäl mig på det, jag har alltid gillat epson för deras bild, men för mig äre nog sluthandlat med epson, det är alltid nånting med dom känns det som, och det är inte värt all frustration med all problem dom har, även om dom bästa modellerna 5000 och 5500 visar en grym bild så har man alltid i bakhuvet, "jaha hur länge ska det här hålla då innan det händer nåt" tw 5500 kostar ju c:a 35k, jvc dla 550 kostar lika mycket på hembiobutiken och det är en projektor som slår 5500 på fingrarna, epson måste lära sig nångång! Bygga en maskin som inte strular!

#112

Postad 09 maj 2010 - 00:30

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
Ja hade redline problemet i början men nu har jag inte sett det på ett par månader, minst och då använder jag den varje dag om jag inte är bortrest.

/B

#113

Postad 10 maj 2010 - 15:34

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker att bilden drar väldigt mycket till gult på tw 5500? har tittat på lite en jämnförelse mellan tw5500 och ae 4000 av bilderna att bedöma så verkar panasonicen mycket mer färgkorrekt, och testaren är otroligt duktig på kalibrera så man börjar undra... http://www.projector...s_PT-AE4000.php Det är denna bild jag reagerar mest på! http://www.projector..._crew_large.jpg Samtidigt skriver han också att epsonen är närmare idealet vilket jag inte kan hålla med om av att bedöma bilderna, men alla ser bild på olika sätt kanske, och Art vet vad han pratar om.

Redigerat av hdready, 10 maj 2010 - 15:41.


#114

Postad 13 maj 2010 - 11:46

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Blev uppringd av LMR i veckan ang felen på min 5500.
Killen jag pratade med sade att felet (3D) skulle försvinna med uppgraderingen av firmware, då den version som fanns i min var den första. Sen att ta bort dammet skulle gå fort utan några problem.
Jag påpekade även att jag hade haft en hel del strul tidigare med TW5000.
Han sade då att felet me fokusen inte gick att fixa med de uppgraderingar som de kunde göra.
Det ända som kunde lösa felet var att bygga om hela projektorn. Kanalen för att leda bort varmluften var helt felbyggd, så värmen i panelen gick ej att leda bort. Detta är ju något som har snackats om en del tidigare, men det var kul att höra det från dem också.

#115

Postad 13 maj 2010 - 11:48

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0

Blev uppringd av LMR i veckan ang felen på min 5500.
Killen jag pratade med sade att felet (3D) skulle försvinna med uppgraderingen av firmware, då den version som fanns i min var den första. Sen att ta bort dammet skulle gå fort utan några problem.
Jag påpekade även att jag hade haft en hel del strul tidigare med TW5000.
Han sade då att felet me fokusen inte gick att fixa med de uppgraderingar som de kunde göra.
Det ända som kunde lösa felet var att bygga om hela projektorn. Kanalen för att leda bort varmluften var helt felbyggd, så värmen i panelen gick ej att leda bort. Detta är ju något som har snackats om en del tidigare, men det var kul att höra det från dem också.

Då har dom ljugit hela tiden, fy fan för sådana

#116

Postad 13 maj 2010 - 11:54

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Epson borde byta namn till Buggson :) Nej, allvarligt talat så är det j*vligt synd att Epson har sådana problem med dessa modeller. Blev en Sony VPL -HW15 för min del istället och har inte ångrat mig en dag än.


Samma gjorde jag
Problemen kommer aldrig att försvinna de har funnits där i alla modeller och de lär sig aldrig

Någon kallade Epson för damsugare och det i två betydelser
Ljudet och att de drar till sig damm och så är det nog

#117

Postad 13 maj 2010 - 12:55

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Blev uppringd av LMR i veckan ang felen på min 5500.
Killen jag pratade med sade att felet (3D) skulle försvinna med uppgraderingen av firmware, då den version som fanns i min var den första. Sen att ta bort dammet skulle gå fort utan några problem.
Jag påpekade även att jag hade haft en hel del strul tidigare med TW5000.
Han sade då att felet me fokusen inte gick att fixa med de uppgraderingar som de kunde göra.
Det ända som kunde lösa felet var att bygga om hela projektorn. Kanalen för att leda bort varmluften var helt felbyggd, så värmen i panelen gick ej att leda bort. Detta är ju något som har snackats om en del tidigare, men det var kul att höra det från dem också.

Hmm, jag som precis har bestämt mig för en TW-3500. Är det samma problem med dem - någon som vet? Jag är så ruskigt inställd på den modellen nu, men blir självfallet lite orolig och börjar fundera på att snegla åt andra alternativ.

#118

Postad 13 maj 2010 - 13:06

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Problemen kommer aldrig att försvinna de har funnits där i alla modeller och de lär sig aldrig


Det är väl lite väl generaliserande. Har haft en TW600 i många år som aldrig krånglat öht, och inte har man läst om särskilt mkt krångel angående modellerna innan TW5000 heller...

Sean: Nej, inte samma problem, men något litet strul för någon har det varit. Kommer inte ihåg vad på rak arm, men det står att läsa i 3500-tråden.

#119

Postad 13 maj 2010 - 13:06

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Hmm, jag som precis har bestämt mig för en TW-3500. Är det samma problem med dem - någon som vet? Jag är så ruskigt inställd på den modellen nu, men blir självfallet lite orolig och börjar fundera på att snegla åt andra alternativ.

Köp inte epson, man vet aldrig vad man får :) jag har ägt 2 st, tw 700 och tw 5000, problem med bägge, kompisen har en tw 2000, damm i den, en annan har en tw 700, bilden har blivit grön och konturerna på texterna har fått färgblödningar, lampan har gått c:a 300h, visst det finns massa epson maskiner som funkar felfritt, men jag kommer inte riskera igen och köpa epson förrän dom höjer kvalitén en nivå, nu ska jag o tjejen till mcdonalds och ta en burgare, en dammfri burgare!

#120

Postad 13 maj 2010 - 13:49

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

Hmm, jag som precis har bestämt mig för en TW-3500. Är det samma problem med dem - någon som vet? Jag är så ruskigt inställd på den modellen nu, men blir självfallet lite orolig och börjar fundera på att snegla åt andra alternativ.


2010 års Epson projektorer är inte byggda på samma sätt så värme/fokus problemet finns inte längre.
Dock så var det många av de första av 2010 projektorerna som hade lite problem, detta ska dock vara löst med en ny mjukvara. Så att köpa en Epson idag ser jag inte som ett problem plus att bilden på tex 5500 är så långt före alla de andra i samma prisklass så det finns inget direkt alternativ...

#121

Postad 13 maj 2010 - 14:41

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Hmm, jag som precis har bestämt mig för en TW-3500. Är det samma problem med dem - någon som vet? Jag är så ruskigt inställd på den modellen nu, men blir självfallet lite orolig och börjar fundera på att snegla åt andra alternativ.


Tror inte att det finns någon projektor modell utan problem, rätta mig om jag har fel.
Det gäller väl att hitta projektorn som har bäst bild, minst problem och kanske är mest "bang for the buck" :)

Redigerat av Fjant, 13 maj 2010 - 14:42.


#122

Postad 13 maj 2010 - 14:59

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Dock så var det många av de första av 2010 projektorerna som hade lite problem, detta ska dock vara löst med en ny mjukvara.

Det har man hört många gånger och ändå kvarstår problemen år efter år

bilden på tex 5500 är så långt före alla de andra i samma prisklass så det finns inget direkt alternativ...

Det vill jag låta vara osagt. Bilden är inte så mycket bättre än billigare projjar av andra märken
att det berättigar ett så pass mycket högre pris och dessutom är det inget som gör problemen mindre

Tror inte att det finns någon projektor modell utan problem, rätta mig om jag har fel.

Jo, jag har en utan problem och den är den förste jag har haft som inte har problem

#123

Postad 13 maj 2010 - 15:11

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

2010 års Epson projektorer är inte byggda på samma sätt så värme/fokus problemet finns inte längre.
Dock så var det många av de första av 2010 projektorerna som hade lite problem, detta ska dock vara löst med en ny mjukvara. Så att köpa en Epson idag ser jag inte som ett problem plus att bilden på tex 5500 är så långt före alla de andra i samma prisklass så det finns inget direkt alternativ...

Njae, "så långt före alla andra" var väl verkligen att ta i, titta på sony hw 15 för 21500:- på prisjakt, en projektor utan problem, den är jättebra på allting, pålitlig, och sist men inte minst inte en problem maskin som epson är, normalt gillar jag inte lcd tekniken, känns som bara nackdelar förutom flexibilitéten, jvc dla hd 550 kostar precis lika mycket som epson tw 5500 på hembiobutiken just nu, och den kör åttor runt tw 5500 enligt tester, bättre svärta, bättre skärpa, bättre optik mm, så jag förstår inte riktigt vad du menar att tw 5500 är så långt före, en av dom minst prisvärda projektorer tycker jag, men å andra sidan så kanske jag säger så för att jag inte gillar problem maskiner som inte ens presterar tillräckligt för sitt pris, kostar 15k mer än tw 5000 som säljs nu för runt 20k, i stort sett samma bild, du måste nästan ha mätinstrument för att urskilja skillnaden, och 13k mer än hw 15 som har en minst lika bra bild fast med kanske lite sämre svärta, nej, den ligger knappast långt före dom andra i sin prisklass, snarare tvärtom, den är alldeles för dyr för sin prestanda.

Redigerat av hdready, 13 maj 2010 - 15:12.


#124

Postad 13 maj 2010 - 17:06

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Du kan inte säga att tw5000 och tw5500 har samma bild
tw5500 är mycket bättre på allt, och efter alla de timmar jag har spenderat framför båda så kan jag garantera dig att jag inte hittar på.
Ja JVC är säkert bättre, har inte kollat själv och priset är riktigt bra.
Dock ska man vid prisjämförelser se vad de kostar när de kom och inte vad de kostar just nu.
Men jag håller med om att just nu är säkert JVC550 det absolut bästa klippet i den prisklassen.

#125

Postad 13 maj 2010 - 17:25

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Jo, jag har en utan problem och den är den förste jag har haft som inte har problem


Så du har en projje som ingen alls haft problem med? Vilken är det i så fall?

#126

Postad 13 maj 2010 - 22:14

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Så du har en projje som ingen alls haft problem med? Vilken är det i så fall?

Naturligtvis så finns det ingen projektor i världen som INGEN har haft problem med, det kanske säger sig självt..
Men det finns märken som är generellt mycket mer felfria än andra så att det inte blir uppmärksammat, låt oss säga att t.e.x panasonic gör en produkt, 3 av 100 kanske får problem med den, och epson gör en produkt och 50/100 får problem med den så anses ju den som en problem maskin, vissa märken strular mer än andra bara, det kommer man inte ifrån, istället för att försvara ett märke som epson så tycker jag att man ska majla,klaga, ringa dom så att dom vaknar! Klagomålen kommer ju så småningom fram till deras labratorier och till deras utvecklare, Man ska kunna köpa en projektor idag och bara kunna gå hem, installera, ställa in och sen njuta, inte sitta och ha ångest över allt skit som kan hända och allt som är fel, epson är tyvärr ett märke som strular mer än andra, och det är ett STORT minus oavsett hur bra bilden är.

#127

Postad 14 maj 2010 - 07:23

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Naturligtvis så finns det ingen projektor i världen som INGEN har haft problem med, det kanske säger sig självt..
Men det finns märken som är generellt mycket mer felfria än andra så att det inte blir uppmärksammat, låt oss säga att t.e.x panasonic gör en produkt, 3 av 100 kanske får problem med den, och epson gör en produkt och 50/100 får problem med den så anses ju den som en problem maskin, vissa märken strular mer än andra bara, det kommer man inte ifrån, istället för att försvara ett märke som epson så tycker jag att man ska majla,klaga, ringa dom så att dom vaknar! Klagomålen kommer ju så småningom fram till deras labratorier och till deras utvecklare, Man ska kunna köpa en projektor idag och bara kunna gå hem, installera, ställa in och sen njuta, inte sitta och ha ångest över allt skit som kan hända och allt som är fel, epson är tyvärr ett märke som strular mer än andra, och det är ett STORT minus oavsett hur bra bilden är.


Då hade jag alltså rätt i mitt tidigare påstående. Dvs "Tror inte att det finns någon projektor modell utan problem, rätta mig om jag har fel." Att då svara att jag har en projektor utan problem som cedergren gör blir ju lite fel...

Har du tillgång till nån statistik som stödjer ditt påstående om att epson strular mer än andra, eller är det bara vad du TROR?! Du borde borde ha nåt slags belägg för ditt påstående.

#128

Postad 14 maj 2010 - 09:05

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Sen finns ju aspekten med att man hittar fler fel hos vissa projektorer.
Vi kan väl säga att de flesta felen hittas hos de projektorer som har bättre bild än snittprojektorn.
Projektorer har säkert i alla tider haft fel, som inte har synts pga att bilen i sin tur inte varit så bra som den är idag.
Nu vill jag ju inte klanka ner på Panasonic som ändå gör en ruggigt bra projektor, men att upptäcka fokusfel blir lite svårare när man använder sig av en teknik som smoothscreen. Den är ju från början lite blurrigare.
De projektorer jag har haft genom åren har säkert haft en del fel på sig, som aldrig har synts då bilen i sin tur har varit sämre än de fel som fanns och därav inte upptäcktes.

Sen som "heready" skrev att man ska höra av sig till det märke som man har köpt projektorn ifrån och klaga. Jag kan väl säga att jag har pratat med många på Epsonn och då även de som sitter i toppen när det gäller deras produkter. Hade man dragit ut den mailkonversation jag har haft med dem så blir det MÅNGA sidors läsning. Så nog är de medvetna om felen.

Tyvärr är det så idag (jag försvarar inte det) att marknaden kräver nytt hela tiden och att tyvärr så hinner de inte gå igenom sina produkter fullt ut innan de ska ut till konsument, därav alla dessa fel.
Så är det ju med det mesta som släpps idag. Ta en cykel som exempel: köpte du en cykel 1960 så var den byggd för att hålla en livstid och de rullar fortfarande idag. Dagens går ju sönder hela tiden och måste underhållas på ett helt annat sätt...

#129

Postad 14 maj 2010 - 09:05

hdready
  • hdready
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Då hade jag alltså rätt i mitt tidigare påstående. Dvs "Tror inte att det finns någon projektor modell utan problem, rätta mig om jag har fel." Att då svara att jag har en projektor utan problem som cedergren gör blir ju lite fel...

Har du tillgång till nån statistik som stödjer ditt påstående om att epson strular mer än andra, eller är det bara vad du TROR?! Du borde borde ha nåt slags belägg för ditt påstående.

Hej, nej jag har ingen statistik på detta, låt oss säga att det är mest en magkänsla, egna erfarenheter, nära vänner som har mycket strul med just epson, att det är det märket som folk klagar just över pga nya missar på nya modeller, sen att det just finns hundratals trådar om just epsons strulande projektorer, återkallningar, mm mm, sen att dom älskar att ta åt sig damm mer än andra projektorer, och att många olika modeller av samma märke har just samma fel har jag just ingen statistik på, men ibland så vet man bara :o

#130

Postad 14 maj 2010 - 16:59

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Peka gärna på lite sådana trådar. Tycker jag har läst ungefär lika mkt om strul med Panasonic som Epson om vi tar bara den allra senaste tiden i beaktning, och har framförallt aldrig någonsin hört ett ord om att Epson skulle dra åt sig damm mer än andra.

Å andra sidan har jag inte varit på jakt efter sådan info heller, så självklart kan jag ha missat en del.

Därmed inte sagt att man inte ska påpeka för Epson (och andra i andras fall) så fort något strular. Självklart!

#131

Postad 14 maj 2010 - 21:59

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Peka gärna på lite sådana trådar. Tycker jag har läst ungefär lika mkt om strul med Panasonic som Epson om vi tar bara den allra senaste tiden i beaktning, och har framförallt aldrig någonsin hört ett ord om att Epson skulle dra åt sig damm mer än andra.

Panna 3000/4000 och Epson 5000/5500 läser man om i fler trådar där ägare dryftar problem. Bara att söka! MEN MEN MEN, det kan ju ha att göra med att se säljer fler (finns fler som kan strula) ELLER att de ägarna är mer kräsna än genomsnittet, ELLER att de är så bra att fel lättare syns.
Å andra sidan verkar Epson ha kalasbra support! Något som inte panna verkar ha.

Men man läser sällan om att Sony eller Mitsubishi strular. Enda Mistun som strular är 3800 som stänger av sig. Annars har jag inte hört något speciellt om övriga Mistu och Sony - någon??

#132

Postad 15 maj 2010 - 15:23

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Jo att jag läst om problem med Epson i flera trådar (eller åtminstone två) är självklart, precis som med Panasonic. Jag var mer ute efter "de hundratals" trådar som det "hänvisas" till och särskilt de rörande dammproblemet som jag faktiskt aldrig hört ett ord om (eller möjligtvis glömt bort).

Nu är inte jag en fanatisk AVS-läsare tex, men om man utgår från det här forumet så upplever jag det som det mest diskuterats problem i 5500-tråden och framförallt 5000-tråden. 5000 är väl den enda jag skulle hålla mig ifrån pga just problemskrivningen kring den. Tycker inte det har rapporterats särskilt flitigt om några större problem i tex tråden om den omåttligt populäre TV700 eller trådarna om TW2000, TW3500 eller TW2900 heller för den delen. Mest därför jag bad om referenser.

Som du säger har nog inte jag heller läst om problem vad gäller Sony (sedan hs50/60:s tid iaf) eller Mitsubishi. Verkar vara trygga produkter, men tror även install base spelar in en hel del här.

Mina personliga mer långvariga erfarenheter (hemma, hos kompisar eller jobb) grundar sig på ett flertal modeller av både Sony, Panasonic, Benq, Optoma, Toshiba och Epson. Ingen av dessa har någonsin krånglat eller uppvisat fel. :D

#133

Postad 15 maj 2010 - 18:40

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Som du säger har nog inte jag heller läst om problem vad gäller Sony (sedan hs50/60:s tid iaf) eller Mitsubishi. Verkar vara trygga produkter, men tror även install base spelar in en hel del här.

Nu är det här en ny värld för mig, men vad menar du med install base? Alltså, hur man har monterat den? :unsure:

#134

Postad 17 maj 2010 - 11:10

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jag har nu fått tillbaka min tw5500 från LMR, dock är det för tidigt att säga ifall den är fixa eller ej.
Dock lyckades de inte ta bort dammet från panelen, är detta något man kan göra själv?

#135

Postad 17 maj 2010 - 12:09

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Nu är det här en ny värld för mig, men vad menar du med install base? Alltså, hur man har monterat den? :)


Nej, det syftar på antalet personer som har köpt projektorn. Större install base=fler som äger den helt enkelt. ;) Kanske inte helt rätt term att använda i projektorsammanhang egentligen. Används ofta om tex tv-spelskonsoller då det är relevant för spelförsäljning osv.

#136

Postad 18 juni 2010 - 16:40

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Nu är min TW5500 inlämnad igen så att de kan ta bort alla dammfläckar.
Hoppas att de lyckas denna gång. Jag skickade med en bild för att visa var de sitter (bifogad)
Det jag kan konstatera sedan förra gången är i alla fall att 3d problemet verkar vara helt borta.
Det har inte kommit på ca 25h.
Bifogad fil  IMG_1283.JPG   460,9K   2 Antal nerladdningar

#137

Postad 22 juni 2010 - 15:56

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jäklar vad otur du har haft THXcht! Först TW5000 sedan TW5500, hoppas du får ordning på det tillslut.

#138

Postad 23 juni 2010 - 08:18

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jag vet inte ifall det är otur eller att de har problem med sina produkter, eller att jag är lite för kräsen helt enkelt...
Den ska komma tillbaka idag så vi får se vad resultatet blir.

#139

Postad 24 juni 2010 - 11:34

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jag fick tillbaka min projektor i går och efter granskning så har de fått bort allt damm från panelen.
Så nu är det kallibrering som återstår sen är det klart...

#140

Postad 24 juni 2010 - 15:49

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Jag fick tillbaka min projektor i går och efter granskning så har de fått bort allt damm från panelen.
Så nu är det kallibrering som återstår sen är det klart...


Skönt att de fixat problemet.

THXcht kan du med gott samvete fortfarande rekommendera denna projektor till en potentiell köpare? (mig i det här fallet) Trots alla problem du haft...
Har funderat länge på att köpa denna modell, men det kommer nog bli tidigast till hösten.

#141

Postad 24 juni 2010 - 16:43

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Nu när jag vet att alla problem går att lösa så helt klart.
Det är utan tvekan den projektor som är bäst i sin prisklass och även en lite bit till.
Kolla vilken programvara det är på den du köper, det ska vara 1.02 som jag inte kommer ihåg fel.
Får du den så är redan problemen åtgärdade, dock kan det komma damm men det går att ta bort.
Min projektor var inne en dag på verkstad så jag var av med den totalt 3 dagar...

#142

Postad 24 juni 2010 - 18:35

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Vad roligt att det löste sig för dig! :)

#143

Postad 25 juni 2010 - 08:51

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Nu när jag vet att alla problem går att lösa så helt klart.
Det är utan tvekan den projektor som är bäst i sin prisklass och även en lite bit till.
Kolla vilken programvara det är på den du köper, det ska vara 1.02 som jag inte kommer ihåg fel.
Får du den så är redan problemen åtgärdade, dock kan det komma damm men det går att ta bort.
Min projektor var inne en dag på verkstad så jag var av med den totalt 3 dagar...


Men det går väl inte att se på kartongen? Det ser man först när man startar den om kollar i menyerna eller? Hur kollar man det? Tack för tipset i all fall, ska försöka ta reda på vilken firmware det är på något vis innan köp.

#144

Postad 25 juni 2010 - 08:56

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Tror inte det går att se på kartongen, men ring Epson och fråga ifall du köper en projektor som inte har den senaste firmwaren ifall du direkt kan skicka in den och få den uppgraderad. De borde se på serienr ifall den är uppgraderad eller ej, så fixar du det från kartongen så ska Epson säkert kunna hjälpa dig.

#145

Postad 24 oktober 2010 - 20:17

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jaha, då var man igång igen då!

Skulle se film i fredags, startar projektorn det står EPSON som vanligt på skärmen sen slocknar den och en röd lampa börjar blinka på projektorn. Jag lät fläckten snurra klart och sedan så slog jag av strömmen slog på igen och startade. Projektorn drog igång som den skulle.
Sen igår så skulle jag dra igång en film igen. Samma visa röd blinkning stänga av slå på och allt funkar.
Idag så skulle jag inte se film men skulle testa om den funkade, då jag har bjudit hit lite folk till i morgon.
Samma sak med blinkande lampa. Gör om hela processen men det blir röd lampa igen och igen och igen.
Kollar manualen där det står att lampan är trasig (dock så funkar den i typ 2 sekunder när EPSON visas på duken)
Plockar ur lampan och sätter i en ny som jag har liggandes.
Samma sak med den...
Så det blir att skicka in skiten till verkstad för tredje gången då.
Denna gång står dock lite mer på spel då jag precis har haft hemma en kille och fått den kalibrerad.
Skulle det nu vara så att Epson behöver byta ut denna också (fjärde gången i så fall) så tänker jag kräva dem på pengarna för kalibreringen och även extra kompensation för allt strul.
Man börjar bli en aningens trött nu...

Någon mer som har haft samma problem?

#146

Postad 24 oktober 2010 - 20:31

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Bara hoppas att Buggson (oops, Epson var det visst) levererar projar med mindre problem i och med dem nya LcOS som kommer ut.

#147

Postad 24 oktober 2010 - 20:55

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Ja de kan ju inte ha fler i alla fall...

#148

Postad 24 oktober 2010 - 22:47

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Trist. :) Och det är inte dammfiltret?

#149

Postad 25 oktober 2010 - 12:50

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Nä kollade det och det fanns inget damm i den alls.
Projektorn har lyst i typ 170h...

#150

Postad 25 oktober 2010 - 12:53

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Segt ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.