Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox 360 eller PS3 idag skall det köpas

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 02 augusti 2007 - 07:50

Unregistered271537fe
  • Unregistered271537fe
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Spelen kommer bli bättre på PS3:an jämfört med Xbox 360 eftersom det finns mer krut i den maskinen.

Varför finns det så många som likställer snyggare med bättre?

<{POST_SNAPBACK}>


Bra fråga... Jag brukar fortfarande ta fram min gamla Amiga 500 och spela sensible soccer med en TAC-2:a ingen slår mitt Västtyskland med Klinsman på topp.

Spelglädje har verkligen inget att göra med utseende.. Det har nintendo förstått för länge sedan.

#102

Postad 02 augusti 2007 - 08:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
OT som f*n:

Ja alltså, Bluray/HDVD blir generellt rejält mycket bättre t o m på en EDTV. Jag har aldrig begripit folk som tycker att man inte utnyttjar en film fullt ut om man inte har samma eller högre upplösning som filmen/spelet. Man hör aldrig säga att man inte utnyttjar filmen fullt ut för att tv:n inte har samma precision i att visa gråskalor eller färger som finns lagrat på filmen...

<{POST_SNAPBACK}>

Om det inte vore för att jag lovat Wolfy att han gjort "inlägg of the week" så hade du fått den utmärkelsen på stört! :D

#103

Postad 02 augusti 2007 - 10:18

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Försöker övertyga min kollega att köpa Pioplasma, men får svaret " Den är ju inte Full HD? ..och jag har ju PS3.."
Försöker förklara att han inte skall räkna pixlar...Men har beslutat att ta med honom till Lidingö för att visa...

Men hur är det med regionsskyddet till PS3...kan ingen knäcka det snart?

/ Vill ha en Ps3:a..

#104

Postad 02 augusti 2007 - 10:22

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag ser inte regionsskyddet på film som ett problem. USA-släppen var alltid bättre på DVD så jag antar det är samma visa med detta formatet.

#105

Postad 02 augusti 2007 - 10:35

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Att ha kvar regionsskydd gör ju inte det sämre, har ju alltid haft det med DVD. Men det är ett plus i kanten så att säga, men inte avgörande som vissa fanatiker på andra sidan bäcken röd försöker övertyga folk om.
Sen vill jag berätta för folk att Tekken 5 "online" finns att köpa, köp PS3 sen spelet så bjuder jag på en omgång spö :D

Redigerat av LeTheMan, 02 augusti 2007 - 10:37.


#106

Postad 02 augusti 2007 - 14:01

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Jag ser väldigt mycket film, varav häften är andra regioner, mest 1...
Så för mig är det ett problem med regionsskydd på PS3.
Tycker att det skulle vara trevligt att slippa en dedikerad spelare för högupplöst material. Det är ju en rolig bonus om barnen kan spela på den. Sedan så verkar den ju vara en okej spelare av Standard dvd oxå..
Har i dag 2 dvd spelare med komponent som bästa utgång.
Det vore ju trevligt att slippa köpa en hel drös av nya apparater till den snart inkommande nya tv:n..
för att klara av högupplöst material, olika regioner,regionskydd , tv spelande osv...
Regionsskydd torde väl vara ett problem för Standard dvd oxå på PS3, eller?

För övrigt finns det bara ett spel jag själv vill spela, Halo.
Men jag tror att det blir blåstråle som vinner, därför har jag ställt in radarn för PS3.

Men går det inte att göra regionsfritt inom typ ett halvår, får jag nog tänka om lite.
Det kanske är en utopi med en riktig "multitasker". (Nej, vill helst slippa Mediacenter.)

/ Vad tänker ni?

#107

Postad 02 augusti 2007 - 14:28

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Jag ser inte regionsskyddet på film som ett problem. USA-släppen var alltid bättre på DVD så jag antar det är samma visa med detta formatet.

<{POST_SNAPBACK}>

Beror på hur du menar med bättre? På DVD hade du PAL/NTSC biten som påverkade bilden och oftast olika ljudformat. Extramaterial brukade skilja också.

På BD är det samma ljud och bild hittils, men kan nog skilja på extramaterial, vilket det dock inte verkar göra ännu. Sen är inte alla filmer kodade heller, valfritt för producenten. (FOX fel att vi har kodade filmer öht)

#108

Postad 02 augusti 2007 - 15:54

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Sant.
Jag jobbar på ett filmbolag.
Våra dvd:er släpps utan regionskodning.
För Amerikanerna är det lite knivigare.
Allt handlar om rättigheter.
Säg att ett bolag i Tyskland köper rättigheterna för filmen X i stor del av Europa. Då skall ju andra inte kunna sälja dit/ visa filmen i den regionen. Det strider ju mot avtalet gällande rättigheterna som tyskarna då har köpt titlen för en Mycket stor summa pengar. Och som ni kanske vet så går film ganska kasst i hela världen just nu, så det är inte så hög % på de titlar som man får tillbaka utlagda pengar på.
Därför är det inte alldeles helt okomplicerat att bara avskaffa regionskodningar.
Dock är det riktigt jobbigt ibland, absolut.
Men marknaden för dvd funkar ju idagsläget så att det är bara att gå in på ex. Amazon och köpa.

/ Hoppas att någon förstod något av denna otroligt komprimerade och inte på något sätt fullständiga redogörelse
..

Edit: Måste dock förtydliga varför det är lite knepigare för Amerikanerna..
Deras titlar är mer internationella och handlar om betydligt större pengar.
En exempelvis finsk titel kanske inte är hela världen om 3 stycken Sydafrikaner skulle råka handla av...

Redigerat av Marcus B., 02 augusti 2007 - 15:57.


#109

Postad 02 augusti 2007 - 17:04

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
alltså enligt John Carmack ( killen lär veta en del om 3d programmering ) så är xbox360 och ps3 ungefär lika kraftfulla grafiskt, men på olika sätt, så vi lär nog inte se några ps3 spel som är ojämförbart snyggare än xbox360 spel. Lättheten att göra xbox360 spel lär nog spela in en del dock. Kan man hålla nere utvecklingskostnaderna har man råd att utveckla spelen i alla fall. Om jämförbara spel tar 2x så lång tid att utveckla/programmera på ps3 får vi nog leva med portningar av 360 spel, förrutom för exclusives, vilket playstation tappar fler och fler utav, vilket är bra så att man får tillgång till alla godbitar oavsett konsoll.

Om det inte kommer motsvarigheter till folklore, white knight story och final fantasy xiii kommer jag nog köpa en ps3 också nästa vår, annars får det vänta tills det kommer mer exklusiva spel innan jag slår till ( ps3an är ju rätt så dyr med ännu iaf )

Bästa har väl varit om man hade haft råd med alla konsollerna =)

Däremot verkar det precis som förrut litegranna, mest action till xbox, mest rpgn till PS.

Stör mig inte på ljudet från min xbox360 heller, ni måste ju spela spel utan ljud för att störa er på det, eller vara vädigt känsliga :)

Redigerat av izikiel, 02 augusti 2007 - 17:04.


#110

Postad 02 augusti 2007 - 17:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 009 inlägg
  • 0

Däremot verkar det precis som förrut litegranna, mest action till xbox, mest rpgn till PS.

Xbox 360 har många fler RPG på gång. Det den saknar mest är plattformsspel. Action kommer det en hel del av på båda konsolerna.

#111

Postad 02 augusti 2007 - 17:17

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Vad utvecklarna än säger om PS3, grafisk och teknisk så måste jag tillägga att en stor del av styrkan i PS3 är outforskad i samband med en hel ny arkiktetur. Det döljer stora krafter som ingen tillverkar har rört än och kan heller inte säga något om. John Carmack eller Phil Harrison, spelar ingen roll. De närmaste som borde veta PS3s gränser borde vara ingenjörerna hos Sony/IBM och Nvidia, har inte hittat någon kommentar från de än...

Erfarenheter från PS2-tiden. Spel som man inte kunde tro göras snyggare, blev snyggare och bättre :)

Redigerat av LeTheMan, 02 augusti 2007 - 17:20.


#112

Postad 02 augusti 2007 - 18:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 009 inlägg
  • 0

De närmaste som borde veta PS3s gränser borde vara ingenjörerna hos Sony/IBM och Nvidia, har inte hittat någon kommentar från de än...

Ingenjörerna vet inget om spelutveckling. De bygger bara chips efter specs. Så att fråga dem hur mycket snyggare ett spel kan bli är lönlöst. Alla som vill veta vart PS3:s gräns går vet det, eftersom de har gått ut med teoretiska specifikationer.

Att hitta sätt att pressa ur mer och mer är en annan femma och det kommer fortsätta pressas så långt det går. Men det är inte säkert att de når 100% av max prestanda och det lär vi aldrig få reda på.

Det är utvecklarna vi bör lyssna på. Det är de som har mest erfarenhet, det är de som är mest kunniga. Det finns prestanda kvar att låsa upp i 360 också liksom Wii.

Erfarenhet från Xbox/GC/PS2/PSP/NDS tiden. Spel som man inte kunde tro göras snyggare blev/blir snyggare och snyggare, dock inte nödvändigtvis bättre.

#113

Postad 02 augusti 2007 - 19:37

ZuperZed
  • ZuperZed
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Xbox 360 bra:
+Live
+Online funktionalitet i spel som Virtua Tennis, Virtua Fighter 5
+Exklusiva speltitlar såsom forza 2, PGR 4

Xbox 360 kass:
-Låter som ett jetflyg
-HD-DVD endast via stor add-on
-Börjar bli "gammal" (release 2005)

PS3 bra:
+Snygg, integrerad, tystare
+Blu-Ray
+HDMI 1.3 för högupplösta ljudformat
+GT5 någongång

PS3 kass:
-Var är spelen?
-Var är onlineläget?

<{POST_SNAPBACK}>


Med tanke på hur du resonerar så är valet simpelt: PS3!
Spelen kommer så småningom, det är alltid lite trögt i början. Så var det väl för X-box också(?).
Om du med online-läget menar Playstation Home så är det också på gång (release i oktober om jag inte minns helt fel).
Så med andra ord har du egentligen inte angett något negativt om PS3. :)

#114

Postad 02 augusti 2007 - 19:46

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 963 inlägg
  • 0
Jag tycker nog att spelutvecklingen till PS3 har gått trögre än vad det gjorde för 360.

#115

Postad 02 augusti 2007 - 21:31

Unregistered271537fe
  • Unregistered271537fe
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Jag tycker nog att spelutvecklingen till PS3 har gått trögre än vad det gjorde för 360.

<{POST_SNAPBACK}>


Antar att man avsåg spelen till gamla Xboxen.. Jag har beställt en PS3:a och det känns som tidigare sagt riktigt bra.. sitter o fyndar spel på ebay

#116

Postad 03 augusti 2007 - 10:56

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Historien har dock visat (hela tv-spelens historia dvs) att det inte finns något självklart samband mellan hur snygga och imponerande spelen blir i förhållande till hur kraftfulla konsollerna är. Snarare är det som så att en konsol som blir populär och är vettig att investera i, också har fler som är intresserade av att knäcka maxgränsen.

Det jag menar är att om t.ex. det inte kommit några nya konsoller utan vi suttit med PS2 i 7 år till, så hade sannolikt spelen om 7 år varit otroligt mycket mer imponerande än PS2:s spel idag.

Som sagt, alla som programmerat det allra minsta, vet att det är ganska enkelt att skriva något som maxar prestandan, men att svårigheten ligger i att detta något också är något att ha.

#117

Postad 03 augusti 2007 - 11:01

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Jag har beställt en PS3:a

<{POST_SNAPBACK}>



Grattis! :(

#118

Postad 03 augusti 2007 - 12:05

MikkeF
  • MikkeF
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Playstation 3, absolut. Många riktigt sköna speltitlar kommer om några månader, va tålmodig!

#119

Postad 03 augusti 2007 - 15:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 009 inlägg
  • 0

Som sagt, alla som programmerat det allra minsta, vet att det är ganska enkelt att skriva något som maxar prestandan, men att svårigheten ligger i att detta något också är något att ha.

<{POST_SNAPBACK}>

Varför är inte alla spel maxade isåfall? Eller hur menar du?

#120

Postad 03 augusti 2007 - 15:46

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0

Playstation 3, absolut. Många riktigt sköna speltitlar kommer om några månader, va tålmodig!

<{POST_SNAPBACK}>

xbox 360, absolut.Många riktigt sköna speltitlar kommer om några månader, va tålmodig!!!!!

#121

Postad 03 augusti 2007 - 15:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Håller med Zoiler..
Jag tycker att du motsäger dig själv..
Å ena sidan säger du att om vi bara hade PS2 om 7 år så skulle spelen se mycket bättre ut då men sen säger du att det är lätt att maxa???

#122

Postad 03 augusti 2007 - 15:58

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Alla spel som släpps maxar ju konsolerna på sätt och vis, iom att de använder varje klockcykel och förmodligen allt minne. Annars hade vi inte haft prestandaproblem med framedrops och annat.

Det handlar ju om hur man på bästa sätt använder hårdvaran och man tar till vara cyklerna så de nyttjas på optimalast möjliga sätt. Med högre PQ och "prestanda" till följd.

Det är lite som att stämpla plattan i botten på en bil med fulla varv till följd men med handbromsen i och ett tungt släp påkopplat...

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 03 augusti 2007 - 16:01.


#123

Postad 03 augusti 2007 - 16:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Hmm..Jag kanske tänker fel.
Tar man ut max ut ett spel så tänker jag att då går det helt enkelt inte att få ett spel som är snyggare.

Jag menar maxar man minne å klockcyklar åsånt men fortfarande har ett "dåligt" spel så har man inte lyckats till max..Då är man ju inte nog bra på att programmera eller ?

#124

Postad 03 augusti 2007 - 16:28

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Hmm..Jag kanske tänker fel.
Tar man ut max ut ett spel så tänker jag att då går det helt enkelt inte att få ett spel som är snyggare.

Jag menar maxar man minne å klockcyklar åsånt men fortfarande har ett "dåligt" spel så har man inte lyckats till max..Då är man ju inte nog bra på att programmera eller ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det handlar ju om definition.

Vad är max prestanda?

Man kan alltid gå efter teoretisk prestanda och hur många flyttalsberäkningar, trianglar, shaderoperationer etc man gör varje sekund, men det säger hemskt lite om hur snyggt ett spel är beroende på vad hur dessa operationer används.

#125

Postad 03 augusti 2007 - 17:51

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Playstation 3, absolut. Många riktigt sköna speltitlar kommer om några månader, va tålmodig!

<{POST_SNAPBACK}>

xbox 360, absolut.Många riktigt sköna speltitlar kommer om några månader, va tålmodig!!!!!

<{POST_SNAPBACK}>


360 + Playstation 3, absolut. Ännu fler riktigt sköna speltitlar om några månader, va lite slösaktig!!!!!! ;)

Redigerat av Samplehead, 03 augusti 2007 - 17:52.


#126

Postad 03 augusti 2007 - 17:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 009 inlägg
  • 0
Han har redan köpt en PS3 you know ;)

#127

Postad 04 augusti 2007 - 09:19

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
(sanslös offtopic, funderar nästan på att lägga det i en spoiler så folk slipper läsa ;)

Morlock: Tack för att du förttydligar mitt uppenbarligen för vaga inlägg.

Min poäng är, för att sammanfatta, att vi aldrig kan maxa en konsol på så sätt att vi får ut maximal visueell upplevelse av den. Man kan alltid göra bättre. Spel är en konstform, och precis som konstnärer kan hitta nya sätt att göra något otroligt vackert och spännande med enkla medel, kan speltillverkarna tänja gränser genom smarta lösningar och design.

Att det är lätt att maxa vad en konsol orkar med utan att den visuella upplevelsen blir mycket att hurra för är ingen motsägelse. Jag tror att om vi aktiva här på forumet gick ihop och skaffade oss ett devkit till PS3/Xbox 360 och satsade på att göra ett spel efter vår bästa förmåga, så skulle vi nog reda ut det efter mycket slit. Antagligen (om ingen här är en fena på programmering) så skulle nog spelet se ut som Wii-sports och likväl ha framedrops :rolleyes:

Nå, jag hoppas ni förstår mitt exempel. Det finns inget absolut samband mellan hårdvaruprestanda och hur bra grafisk upplevelse vi får ut av spelen. Jag är emellertid inte helt ute och svävar i det blå, utan inser att det givetvis finns ett ganska så tydligt samband, och sjävklart ska det till synnerligen extrema skäl för att t.ex. Wii-spel ska kunna mäta sig med ett 360-spel/ps3 och kommer sannolikt aldrig hända Men jag blir ibland småirriterad när man ska diskutera små prestandaskillnader (mellan xbox och ps3) som om det faktiskt skulle påverka oss slutkonsumenter i stor omfattning.

Jag har tidigare argumenterat för att en DVD-9 är stort nog och irrelevant jämfört med bluray med avseende på spel, men det är möjligt att jag kommer få fel på den punkten - förutsatt att spelindustrin faktiskt växer så pass mycket att de än så länge teoretiska exemplen med att gå runt och fotografera hela städer och lagra enorma mängder högupplösta texturer kan bli praktisk verklighet. Jag tycker dock att det är ett bra exempel på att just den här "prestandan" i form av lagringskapacitet är starkt beroende av utvecklarnas intresse. Bara för att något *går* att göra på en plattform är det inte säkert att det görs. I slutändan handlar det om att investera i tid och resurer på ett sätt som ger så mycket vinst som möjligt. Fast vi ska inte underskatta den konstnärliga ådran hos spelutvecklare. Det är möjligt att om man kan räkna på att det går att få tillräcklig vinst i ett sådant projekt, att den rena nyfikenheten och glädjen i att skapa något sådant banbrytande kan vara nog för att det faktiskt ska bli verklighet. Människor är trots allt mer är bara styrda av ekonomiska incitatment :rolleyes:

Nå, efter denna långa offtopic så vill jag säga att jag tycker vi (inklusive mig själv alltså) i det här forumet ofta är duktiga på att sila mygg och svälja kameler när det gäller diskussioner kring spelkonsoler. T.ex. så kan direkt avgörande för bildkvaliteten vara hurdan tv man har, och i mitt fall blir skillnaden mellan att få bilden omskalad till native istället för att tv:n ska ta emot 720p/1080i/1080p enorm. Det är inget som är konsolernas fel, men i mitt fall måste en PS3 springa om Xbox 360 en rejäl bit innan det *i just mitt fall* ska innebära bättre bildkvalitet och bättre visuell upplevelse. Likaså ser Wii hos många ut som något som katten släpat hem hos många. Det är *inte* konsollens fel utan beror på usla scalers och det faktum att de flesta platt-tv idag är dålig på att visa SD-upplösta tv-spel.

Jag kan definitivt tänka mig att det finns personer som har riktigt, riktigt bra CRT:s som faktiskt på många sätt får ut en bättre visuell upplevelse av att spela Wii jämfört vad många kan få ut av att spela PS3 på sin LCD. (givetvis hade personen i ett exemplet fått ut än ännu bättre visuell upplevelse av att spela PS3/Xbox 360 på tv:n i fråga)

Oj, oj, där upprörde jag nog många - men poängen kvarstår att det spelar ingen roll hur hög upplösning en konsol matar ut, hur många trianglar den flyttar och hur högupplösta texturer den har, om man sedan visar det på en tv som vid rörelser är så pass suddig att den faktiskt upplevda detaljrikedomen inte är bättre än en N64-smet och som sedan dessutom har så pass dålig svärta att mörka spel är helt urvattnade.

Alltså är det inte så konstigt att vi har så mycket ******krig. Det är klart någon med en helt fantastisk upplevelse av en specifik konsol, beroende på hans/hennes förutsättningar och preferenser, blir upprörd när någon totalsågar detta ;). Men jag tyckdet det är spännande för vi har inte tidigare i något generationskrig haft sådana skillnader i vad för konsol man ska köpa beroende på förutsättningar eftersom vi numera har HD-ready, Full-hd, scalers, bluray och rörelsekänsliga kontroller att ta hänsyn till.

Jag tror absolut inte på någon klar vinnare/förlorare av de tre konsolerna vi har i denna generation, och köper man bara en konsol som passar ens förutsättningar och preferenser så blir man nog nöjd. Och jag tror att trådskaparen kommer bli rejält nöjd med sin PS3, precis som jag gillar min 360. Så länge den nu fungerar *host*

#128

Postad 04 augusti 2007 - 14:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 009 inlägg
  • 0
Jahaaaa, du menar "maxa vad den orkar med" eller "spräcka dess maxgräns". Då fattar jag direkt ;)

#129

Postad 05 augusti 2007 - 10:11

Unregistered271537fe
  • Unregistered271537fe
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Han har redan köpt en PS3 you know  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


And im soooo happy.... Har förbokat Spiderman Blu-Ray boxen.. . mums

#130

Postad 08 augusti 2007 - 12:40

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Lånar denna tråden också.
Om man skulle välja en av dessa konsoller enbart[B] utifrån hur bra dom spelar vanlig DVD och CD, vilken väljer man då?

#131

Postad 08 augusti 2007 - 12:47

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Lånar denna tråden också.
Om man skulle välja en av dessa konsoller enbart[B] utifrån hur bra dom spelar vanlig DVD och CD, vilken väljer man då?

<{POST_SNAPBACK}>

PS3, hands down.

#132

Postad 08 augusti 2007 - 13:00

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Snabbt svar, det gillar jag. Känns som när man läst igenom ett flertal trådar som det är det bästa alternativet. Men jag inväntar gärna fler svar.
:D

#133

Postad 08 augusti 2007 - 14:29

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0

Lånar denna tråden också.
Om man skulle välja en av dessa konsoller enbart[B] utifrån hur bra dom spelar vanlig DVD och CD, vilken väljer man då?

<{POST_SNAPBACK}>

PS3, hands down.

<{POST_SNAPBACK}>


Säger han som bara har Sony-produkter :D

#134

Postad 08 augusti 2007 - 14:33

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Säger han som bara har Sony-produkter  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Kom gärna med argument för 360 om du tycker den är bättre på att spela DVD-filmer och CD-skivor.

#135

Postad 08 augusti 2007 - 14:38

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

  • 1 220 inlägg
  • 0

Lånar denna tråden också.
Om man skulle välja en av dessa konsoller enbart[B] utifrån hur bra dom spelar vanlig DVD och CD, vilken väljer man då?

<{POST_SNAPBACK}>

PS3, hands down.

<{POST_SNAPBACK}>


Säger han som bara har Sony-produkter :D

<{POST_SNAPBACK}>


Vilket bra och informativt svar, visst Morlocks var inte uttömmande men "säger han som bara har Sony produkter" är bara dumt... Och då ställer jag givetvis frågan "Vad gör X-box 360 bättre / likvärdig Playstation 3 på detta eftersom du tydligen hade en åsikt?

#136

Postad 08 augusti 2007 - 15:23

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0

Säger han som bara har Sony-produkter  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Kom gärna med argument för 360 om du tycker den är bättre på att spela DVD-filmer och CD-skivor.

<{POST_SNAPBACK}>


Vi behöver inte ens prata om hypermoderna DVD och Compact Disc, vi behöver bara ställa oss frågan: Kan PS3 göra så här http://www.youtube.c...h?v=vD2Q04PSrNs

#137

Postad 08 augusti 2007 - 15:33

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Vi behöver inte ens prata om hypermoderna DVD och Compact Disc, vi behöver bara ställa oss frågan: Kan PS3 göra så här http://www.youtube.c...h?v=vD2Q04PSrNs

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nog glömt hur frågan löd från Radiohandlaren?

Annars, nej PS3 spelar inte HD DVD, vilket jag trodde du visste. Köper du 300 på Blu-ray så åtnjuter du högre ljudkvalitet på den utgåvan med PCM-spåret. Men om PiP och möjlighet att göra egen spellista på kapitlen som du kan dela med dig av via internet är det som är viktigare så får man köpa HD DVD-utgåvan.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 08 augusti 2007 - 15:47.


#138

Postad 08 augusti 2007 - 15:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Lånar denna tråden också.
Om man skulle välja en av dessa konsoller enbart[B] utifrån hur bra dom spelar vanlig DVD och CD, vilken väljer man då?

<{POST_SNAPBACK}>


PS3 överlägset. 360 är bara bra på en sak och det är spel. 360 är väldigt högljudd så den vill man inte ha igång mer än nödvändigt.

Redigerat av Unregistereddc471864, 08 augusti 2007 - 16:01.


#139

Postad 08 augusti 2007 - 15:41

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Det där var en helt ointressant funktion AriaGiovanni.

Frågan löd helt enkelt:
Om man skulle välja en av dessa konsoller enbart utifrån hur bra dom spelar vanlig DVD och CD, vilken väljer man då?

#140

Postad 08 augusti 2007 - 18:42

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0

Lånar denna tråden också.
Om man skulle välja en av dessa konsoller enbart[B] utifrån hur bra dom spelar vanlig DVD och CD, vilken väljer man då?

<{POST_SNAPBACK}>


PS3 överlägset. 360 är bara bra på en sak och det är spel. 360 är väldigt högljudd så den vill man inte ha igång mer än nödvändigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Xbox 360 är knäpptyst när man spelar cds och dvd filmer.Det är när man spelar som den drar igång.

#141

Postad 08 augusti 2007 - 18:48

malmen_tm
  • malmen_tm
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Lånar denna tråden också.
Om man skulle välja en av dessa konsoller enbart[B] utifrån hur bra dom spelar vanlig DVD och CD, vilken väljer man då?

<{POST_SNAPBACK}>


PS3 överlägset. 360 är bara bra på en sak och det är spel. 360 är väldigt högljudd så den vill man inte ha igång mer än nödvändigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Xbox 360 är knäpptyst när man spelar cds och dvd filmer.Det är när man spelar som den drar igång.

<{POST_SNAPBACK}>


Knäpptyst?? haha.. knappast va? Det kassa surrande fläktarna bösar ju på rätt bra tyvärr :)

#142

Postad 08 augusti 2007 - 19:02

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Knäpptyst är väl att ta i lite :) Går ju så klart inte att jämföra med ljudet när man spelar. För högt för min smak likväl.

Jag tänkte också först skrika "PS3", men vill istället gardera mig med att det beror på din TV. Xbox 360 har en mycket trevlig funktion att kunna skala om bilden till andra upplösningar än standard 720p, 1080i och 1080p, via VGA. Till exempel kan den skala om till 1366*768 som är en i särklass vanligaste LCD-upplösningen. Den kan också skala om till 1024*768 som är den i särklass vanligaste Plasma-upplösningen. I vissa fall kan detta innebära en enorm kvalitsförbättring, i många fall spelar det nästan ingen roll alls och i vissa fall kan det vara direkt sämre än att mata med 720p/1080i eller 1080p. Tyvärr, beror det på tv:n.

Så vitt jag vet kan inte PS3 skala om till sådana upplösningar i dagsläget. Skulle inte förvåna mig om PS3 lägger till en sådan feature i en ny firmware. (skulle inte heller förvåna mig om de redan gjort så - rätta mig gärna i så fall)

Om man inte vet med sig att pixelmappat är den enda vägen att gå för ens tv, så skulle jag dock bestämt avråda från Xbox 360 som filmspelare. Den är varm, högljudd och opålitlig. Dessutom repar den skivor...Givetvis är det beroende på exemplar till exemplar.

#143

Postad 08 augusti 2007 - 19:31

ZuperZed
  • ZuperZed
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Nu måste jag också ge mig in i leken eftersom det börjar vara lite sandlådenivå över det hela :)

Det är väl ändå högst individuellt varför man väljer en viss vara framför en annan.
Om någon har köpt en viss grej så har de förmodligen gjort som jag själv skulle göra
dvs. vägt för- och nackdelar, kollat vilken grej som passar bäst för MINA BEHOV, etc...

Därmed är det väl ingen mening med att försöka övertala personen till "den andra sidan".
När man läser igenom tråden så verkar det som att vissa blir upprörda för att någon tycker tvärtom!

Personligen föredrar jag PS3... Av vilken anledning jag gör det, håller jag för mig själv!
Och om nu någon måste få veta så blir svaret att den passar mig bäst! Punkt, Slut!

Redigerat av ZuperZed, 08 augusti 2007 - 19:57.


#144

Postad 08 augusti 2007 - 20:13

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0

Köper du 300 på Blu-ray så åtnjuter du högre ljudkvalitet på den utgåvan med PCM-spåret.


Jag tror inte Dolby håller med dig om det, då du får lossless Dolby TrueHD på HD DVD-versionen.


360 är bara bra på en sak och det är spel.


Exakt!

Om man ska köpa en bra DVD spelare så finns många bra alternativ, t.ex. Toshiba HD-XE1

och ska man köpa en bra CD-spelare så finns också många bra alternativ, t.ex. Toshiba HD-XE1

Men köper man en konsol så gör man det med huvudsyftet att kunna spela de bästa spelen, precis som man skaffar en iMac för att påbörja sina memoarer. Det finns en underbar film som ger svaret på frågan om vilken konsol som är bäst på spel: http://download.game...HD_1280x720.wmv (högerklicka och spara)

Två viktiga slutsatser kan dras från denna video-snutt:
1. PS3-versionen är suddigare medan 360-versionen är skarpare, vilket beror på att Xbox 360 har tillgång till mer grafikminne
2. PS3-versionen "hackar" påtagligt medan 360-versionen flyttar fram som en gondol i Venedig, vilket beror på att PS3-versionen bara kan visa 30fps medan 360-versionen kan visa 60fps

Det är lustigt hur folk kan trassla till frågor ibland :angry: . Istället för att fråga om DVD- och CD-egenskaper, så borde man vända på frågan:
Under förutsättning att PS3 och Xbox 360 kan spela DVD- och CD-skivor, vilken konsol är bäst på spel?
Svaret är enkelt: Xbox 360 :) Det var väl inte så svårt?

#145

Postad 08 augusti 2007 - 20:27

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Då menar du alltså att 360 är bättre på DVD än PS3 alltså AriaGiovanni?

Grimmy: Konsollen ska kopplas enbart till en projektor. Vilken jag har framgår i mitt galleri.
:)

#146

Postad 08 augusti 2007 - 20:35

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Det som talar för en 360 Elite för mig jämfört med PS3 i dagsläget är att jag kan köra mina gamla Xbox spel och sälja konsollen jag har. Men bra CD & DVD uppspelning är det viktigaste i alla fall, HD-DVD är helt ointressant för mig just nu.

#147

Postad 08 augusti 2007 - 20:44

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Köper du 300 på Blu-ray så åtnjuter du högre ljudkvalitet på den utgåvan med PCM-spåret.


Jag tror inte Dolby håller med dig om det, då du får lossless Dolby TrueHD på HD DVD-versionen.

Hade det varit 20-bit TrueHD så hade det kunnat ha ett övertag, men det är det inte i det här fallet. Bara för att det är lossless när det komprimeras betyder det inte att det är samma när det spelas upp. Kan du exempelvis utnyttja detta ljudspår på din add-on?

När det gäller videojämförelsen av Madden-spelet så har det inget öht med minnet att göra. Det är två helt olika arkitekturer som kräver olika tillvägagångssätt för att få ut önskad prestanda. Det roliga med just Madden, är att det inte ens är snyggt.

Under förutsättning att PS3 och Xbox 360 kan spela DVD- och CD-skivor, vilken konsol är bäst på spel från EA just nu?

Fixat.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 08 augusti 2007 - 20:51.


#148

Postad 08 augusti 2007 - 20:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 009 inlägg
  • 0

Nu måste jag också ge mig in i leken eftersom det börjar vara lite sandlådenivå över det hela  :)

Det är väl ändå högst individuellt varför man väljer en viss vara framför en annan.
Om någon har köpt en viss grej så har de förmodligen gjort som jag själv skulle göra
dvs. vägt för- och nackdelar, kollat vilken grej som passar bäst för MINA BEHOV, etc...

Därmed är det väl ingen mening med att försöka övertala personen till "den andra sidan".
När man läser igenom tråden så verkar det som att vissa blir upprörda för att någon tycker tvärtom!

Vilken sandlådenivå pratar du om? Den här tråden har varit ovanligt "vuxen". För och motargument.

Om trådskaparen ber om hjälp av andra så är det väl klart att folk ska komma med för och nackdelar? Annars hade han inte skapat tråden. När han sedan gjort sitt val och köpt sin konsol finns det ingen mening med att fortsätta som vissa gjort i några poster, kanske är det du menar?

Aria: Han bryr sig inte om högupplöst material. Han pratar om vanliga DVD och CD. Han frågar inte heller om spelskillnader, han undrar bara vilken av de båda som är bäst på att spela upp DVD eller CD-skivor. Varför trassla till svaret och gå in på massa sidospår?

Edit: Gillar du amerikansk fotboll Radiohandlaren?

Redigerat av Zoiler, 08 augusti 2007 - 20:48.


#149

Postad 08 augusti 2007 - 20:55

ZuperZed
  • ZuperZed
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

När han sedan gjort sitt val och köpt sin konsol finns det ingen mening med att fortsätta som vissa gjort i några poster, kanske är det du menar?

<{POST_SNAPBACK}>


Precis det jag menar, men rent allmänt när det bli diskussioner om PS3 vs XBox tenderar
vissa att bli lite väl heta...

#150

Postad 08 augusti 2007 - 20:56

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Nej Zoiler, jag gillar inte sport överhuvudtaget. Om inte ölhävning räknas förstås.
:) :angry:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.