Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD200X & HD20 *

139 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 19 mars 2010 - 15:30

johan184
  • johan184
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Kollade också på Hd20 och hc3800 och fann hc3800 mycket bättre i svärtan.

Nu får man ju dock HD200x för 8000kr så snäppet mellan HD20 och HD200X har ju blivit rätt så mycket större nu.

#102

Postad 29 mars 2010 - 15:38

Micke pioneer
  • Micke pioneer
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Kan man få en bra bild från denna. Min tanke är ju att den är mycket billig. Är sugen på den. Vi får väll se om man kommer att slå till på den.

#103

Postad 31 mars 2010 - 16:23

Micke pioneer
  • Micke pioneer
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Har nu beställt en Optoma HD200X i dag. Man får väll hoppas att man blir nöjd. Var ca 4 år sedan sist jag hade projektor sist hade en Hitachi pj 200x Man får väll hoppas det har hänt något sedan dess.

#104

Postad 31 mars 2010 - 17:14

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
optoma hd 200x är det en bra projektor , bra pris på den i alla fall. har aldrig ägt en dlpprojektor. har en lcd epson tw 700. hur är bilden på en optoma 200x . lite mer tryck i bilden på en dlp än lcd. hur stor projektorduk har ni till en optoma hd 200 x.

#105

Postad 01 april 2010 - 17:42

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
värst vad det va tyst på denna tråd. är det ingen som vill skriva om sina erfarenheter om optoma hd 200x.

#106

Postad 02 april 2010 - 16:23

-aspen-
  • -aspen-
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Jag köpte min Hd200x för ynka 7990:-. Har haft den i drygt 2 veckor och är supernöjd överlag. Några tankar:

Ljuset strålar mot en Kingpin 90" duk på ca 305 cm avstånd (lins till duk). Duken är lite vågig och det kan upplevas som störande men nästan uteslutande när man kör datorn via projektorn, alltså inte vid filmvisning. Det är även svårt att få den bra kalibrerad mot duken när man använder takfäste, bilden blir en aning vriden och sfär, svårt att få det bra. Inget av detta har väl egentligen med projektorn att göra dock. Jag upplever inte såkallade regnbågseffekter. Å andra sidan valde jag att inte forska mer om hur dessa effekter framstår och när jag nu inte är 100 på vad jag ska titta efter så är det heller inget jag ser eller störs av överhuvudtaget. Svärtan... ja det är väl inte supersvart där det kanske skall vara det, men det är heller inget jag störs av faktiskt även fast rummet inte är helt mörklagt. Ljudnivån är inte speciellt hög, men eftersom det är 2010 och man vill att all elektronik ska vara knäpptyst vilken den inte är, så upplevs ljudet som en aning störande. Det beror som sagt att man är bortskämd, sätter man dock lampan på full styrka så tycker iaf inte jag att man kan se på film alls, låter väldigt mycket. Eftersom priserna för fullHD-projektorer är såpass mycket högre än just vad denna kostar och jag inte var jättesugen på att lägga dom pengarna valde jag att inte kolla hur dom dyrare projektorerna presterar. Kanske är det så att jag skulle bli ännu mer nöjd med mitt köp då skillnaden inte är så stor, kanske är skillnaden stor? Men i nuläget och vad man minns av skolprojektorerna är jag riktigt nöjd!

#107

Postad 05 april 2010 - 15:05

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
Jag sitter i projektor tankar då mina vänner har köpt, funderar på HD200x dock är mitt rum så jäkla dumt, för jag har sne-tak som börjar 1.30 upp på bakväggen.
Går det att sikta projektorn lite uppåt? (dvs att den inte skjuter bilden rakt fram utan lite uppåt)
Avståndet mellan lins och duk blir säkert nånstans runt 2.80m då, är det för lite?

Behöver jag sätta projektorn rakt så minskar avståndet avsevärt, och då kan jag lika gärna ha min 42" tv hehe!

(tanken är ju även att jag ska flytta inom en framtid, så detta är bara temporärt ett tag framöver)

#108

Postad 08 april 2010 - 11:06

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Den som inte störs av regnbågseffekten och är missnöjd med en FullHD-projj i denna prisklass har inte varit med i hembioträsket så länge. Att få full upplösning på sina Blurayfilmer var en dröm för bara ett par år sedan och att nu kunna få det för under 8000 kr är faktiskt fantastiskt. Man kan med andra ord få en FullHD-projj+BR-spelare idag för endast 10000 kr och den utrustningen spöar dessutom skiten ur det mesta som är äldre än 2-3 år.

Jag lovar att det inte är enormt stor skillnad i bildkvalitet på denna projj och en för 15000 kr. Garanterat inte som natt och dag. Det som det handlar om är handhavande och möjligheter att justera bilden och hur snabbt den ställer om sig efter olika signalkällor. (men det kan ju vara avgörande ibland)

Med egen erfarenhet av att bränna pengar på löpande band gällande uppgraderingar så skulle jag aldrig lägga för mycket pengar på en projj idag. Så länge utvecklingen går snabbt framåt är det bättre att köpa en billig (men med rätt upplösning) och sen byta den om ett par år till en ny av senaste årsmodell. På så sätt har man råd att hänga med i teknikutvecklingen. Att köpa en projj för 30000 kr (eller mer) vart tredje år blir lite dyrt för de flesta i slutändan. Det var bara 6-7 år sedan då en projj ansågs vara billig då den kostade under 30000 kr.

Jag tror ingen kan säga att de är missnöjd med bildkvaliteten hos en Optoma HD200X så länge man inte störs av regnbågen så den är garanterat ett bra köp.

#109

Postad 08 april 2010 - 20:52

Micke pioneer
  • Micke pioneer
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Fick duk och proktorn i måndags. Men dukens ram var böjd på mitten, dom har skickat en ny till mig hoppas jag får den innan helgen. Har hängt upp min optoma HD200X i taket. Men har inte kunnat provköra den än pga trasig duk.

#110

Postad 09 april 2010 - 17:43

Micke pioneer
  • Micke pioneer
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Har takmonterat denna projektor. Går det inte att vända bilden rätt när man har den hängandes upp och ner.

#111

Postad 09 april 2010 - 18:56

eneman
  • eneman
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har takmonterat denna projektor. Går det inte att vända bilden rätt när man har den hängandes upp och ner.


Köpte mig ett exemplar av hd200x förra helgen och är än så länge mkt nöjd. Har iofs inget att jämföra med, och är medveten om att man givetvis hade fått bättre bild om man hostat upp mer pengar. Man får ju allt som oftast vad man betalar för. Men för den lilla pengen så tycker jag den är grym.

Angående att vända bilden så går det fint, har gjort det själv. Minns dock inte vart i menyn, och har inte tillgång till PJ´n nu.

Micke, hur hänger din i taket, jag tycker de tre miniskruvarna var i minsta laget och är lite smårädd att den åker i golvet när som.

EDIT: stavfel

Redigerat av eneman, 09 april 2010 - 19:58.


#112

Postad 09 april 2010 - 23:01

Micke pioneer
  • Micke pioneer
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Ja den hänger i takfäste. Kan hålla med om att det inte var några stora hål att fästa takfästet i. Men tror nog att det ska hålla med dom tre skruvarna. Projektorn i sig är ju inte så jätte tung. Har hunnit med min första film ikväll. Skönt med stor bild igen.

#113

Postad 11 april 2010 - 12:12

MattiasEngberg
  • MattiasEngberg
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Köpte just min första projektor, en Optoma HD20 från hembiobutiken.se
Hoppas att jag kommer bli nöjd.
Har dock ingen duk än,något osäker på storlek och farbikat.

#114

Postad 12 april 2010 - 14:45

Dino
  • Dino
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Låter som ett riktigt kap den här projektorn.

Vad ska man ha för sorts gain på duken?

#115

Postad 18 april 2010 - 17:02

MattiasEngberg
  • MattiasEngberg
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
nu e grejorna uppe-men jag e dock ruskigt irriterad på takfästet som sakta men säkert åker ur sitt läge när man engång har fixerat det,då önskar man en lens-shift...
köpte en kingpin duk...och ja-den luktar...hur länge kommer den lukta?
Utöver det så är jag ruskigt nöjd,blev som jag trodde och lite till med känslan av bio :D

#116

Postad 19 april 2010 - 03:26

turkskurk
  • turkskurk
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Den som inte störs av regnbågseffekten och är missnöjd med en FullHD-projj i denna prisklass har inte varit med i hembioträsket så länge. Att få full upplösning på sina Blurayfilmer var en dröm för bara ett par år sedan och att nu kunna få det för under 8000 kr är faktiskt fantastiskt. Man kan med andra ord få en FullHD-projj+BR-spelare idag för endast 10000 kr och den utrustningen spöar dessutom skiten ur det mesta som är äldre än 2-3 år.


Jag håller med dig, tekniken går framåt med stormsteg och blir bara billigare och billigare....

Jag lovar att det inte är enormt stor skillnad i bildkvalitet på denna projj och en för 15000 kr. Garanterat inte som natt och dag.


För mig var det verkligen dag och natt mellan valet HD20 och Infocus IN80, tyckte Optoman såg sjukt urvattnad och tråkig ut i jämförelse (och vid senare tillfälle en direkt jämförelse hemma hos mig). Å andra sidan kanske du och jag har helt olika kriterier för vad som anses vara dag och natt? Det betyder ju inte att någon av oss måste ha fel, bara att vi ser saker olika!

Med egen erfarenhet av att bränna pengar på löpande band gällande uppgraderingar så skulle jag aldrig lägga för mycket pengar på en projj idag. Så länge utvecklingen går snabbt framåt är det bättre att köpa en billig (men med rätt upplösning) och sen byta den om ett par år till en ny av senaste årsmodell. På så sätt har man råd att hänga med i teknikutvecklingen. Att köpa en projj för 30000 kr (eller mer) vart tredje år blir lite dyrt för de flesta i slutändan. Det var bara 6-7 år sedan då en projj ansågs vara billig då den kostade under 30000 kr.


Håller med igen, fullständigt! Men att lägga till endast några tusingar kan göra under (som i mitt fall med IN80), tex en TW3500 anses betydligt mer prisvärd i min mening då den kommer stå sig längre mot nya projjar.

Jag tror ingen kan säga att de är missnöjd med bildkvaliteten hos en Optoma HD200X så länge man inte störs av regnbågen så den är garanterat ett bra köp.


Beror nog helt på hur kräsen man är, jag tillhör dom som ser RGB flimmer hela tiden utan att störas speciellt av det! (Hur knäppt det en kan låta?) Vidare kan jag säga att det i mina ögon var en stor skillnad i bildkvalitet mellan HD20 i HBB´s nedsläckta batcave med riktig duk/utrustning vs. hemma hos mig med halvt oseriös mörkläggning och vanlig neutral vit Euroscreen 1.0, och då var jag ändå inte ens i närheten av att vara nöjd med HD20 demon hos HBB.

Gissa vad jag tyckte om HD20 prestandan hemma hos mig? :)

Men med det sagt så är vi alla olika och kanske är jag mer kräsen än vad min ekonomi faktiskt tillåter, så jag tycker ditt tips om att köpa billig proj ofta snarare än en dyr som är utdaterad om 3 år är rätt väg att gå för oss med begränsad ekonomi. Det finns faktiskt väldigt mycket att hämta på att mörklägga ordentligt, förhindra reflektion av ljuset, bra duk (men inte nödvändigtvis svindyr), m.m. Att optimera alla förutsättningar kan göra under!
Men det är klart, jag har vänner som faktiskt inte ens ser skillnad om bilden är projicerad mot väggen eller duken (hahaha, det är faktiskt sant ;) ) och befinner man sig där så ska man kanske köpa det absolut billigaste man kan hitta utan att ens bry sig om att gå på på en demo.

#117

Postad 19 april 2010 - 23:15

Unregisteredfe3923d5
  • Unregisteredfe3923d5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej alla, har precis skaffat mig en 200X och är hittils väldigt nöjd. Däremot är jag rätt orolig över värmeutvecklingen, vilket ingen verkar ta upp? Den blir ju i ärlighetens namn varm som en kupévärmare efter bara en liten stund. Slår jag på förstärkt kylning låter den däremot som ett ###### tröstverk. Finns det några risker med att inte ha på fläkten på full blås hela tiden? Kan ju omöjligt vara bra att den är så varm. Är min första projje, så har inte så mycket att jämföra med, men om min dator började svettas som denna projektor skulle jag ju bli riktigt orolig. ;)

Tack på förhand!

#118

Postad 22 april 2010 - 11:33

turkskurk
  • turkskurk
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Hej alla, har precis skaffat mig en 200X och är hittils väldigt nöjd. Däremot är jag rätt orolig över värmeutvecklingen, vilket ingen verkar ta upp? Den blir ju i ärlighetens namn varm som en kupévärmare efter bara en liten stund. Slår jag på förstärkt kylning låter den däremot som ett ###### tröstverk. Finns det några risker med att inte ha på fläkten på full blås hela tiden? Kan ju omöjligt vara bra att den är så varm. Är min första projje, så har inte så mycket att jämföra med, men om min dator började svettas som denna projektor skulle jag ju bli riktigt orolig. :)

Tack på förhand!


Hej Harry, kul att höra att du är nöjd!

Vad gäller värmen är det nog inget du skall oroa dig över, såvida du inte har någonting (kläder, papper, mjukplast m.m.) i närheten av utblåset. Se bara till att du har helt fritt minst en meter ut från utblåset sett så är det lugna gatan, tänk på att lampan i sig trivs so fisken i vattnet när det är riktigt hett och "mår" faktiskt inte bra av att bli ordentligt nerkyld = rätt arbetstemperatur. Det är snarare elektroniken runt om i projektorn som inte stormtrivs när det är för varmt (precis som i datorer m.m. så eftersträvar man bra kylning), kylningen är en avvägning tillverkaren har gjort där det inte blir för varmt för övrig elektronik och lampan inte heller går för kall.
Så jag tror inte du behöver oroa dig för projektorn så länge du inte far och byter ut delar själv (fläktar m.m.), gör du det så måste du vara säker på att du vet vad du gör och får således räkna på det.

Prova krama om en 60w glödlampa med handen som varit igång ett tag hemma, nej förresten gör inte det!! :D Men du förstår säkert min poäng, tänk nu på hur kraftig lampan i projektorn är och föreställ dig hur varmt det kan bli där.
Angående oväsen från projektorn, om du har möjlighet och kunskap så finns det två olika vägar du kan gå (eller en kombination av dom såklart):

1: Du kan byta fläkt/fläktar i projektorn, men det kräver att du tar reda på hur mycket luft som måste tryckas igenom projektorn för att upprätthålla en tillräcklig kylning.

2: Du kan (om möjligheten finns?) bygga en tunnel/kåpa runt fläkten och tex låta öppningen av kåpan mynna ut mot ett annat rum, alternativt bygga en kåpa som kapslar in hela projektorn. Men då krävs såklart att du säkerställer ordentlig ventilation med tillräcklig diameter på rören för luft in/till + ut/från kåpan. Oavsett val så måste man se till att luften cirkulerar till/från projektor, skulle tro att det går fort för en projektor att överhetta ifall den sitter inkapslad utan cirkulerande luft.

Sen finns ju alltid en enklare lösning (kanske bättre?), att hänga projjen i ett avgränsande rum istället! Tyvärr finns ju inte den lösningen tillgänglig för så många av oss. Själv hade jag för en tid sedan egna planer på att leda ett ventilationsrör fram till projektorn och fästa det tätt över projektorns luftintag med en hemmagjord lufttät monteringsplatta, sedan tänkte jag trycksätta luften genom att ha en kraftigare fläkt i andra sidan av röret (samt ett inte alltför finmaskigt filter såklart). Därefter tänkte jag ta bort projjens egna fläkt för att skapa fri väg för den inkommande luften samt få en knäpptyst projektor. Det vart aldrig av för jag har en liten lägenhet och skulle i så fall få dra röret ut ur lägenheten pga ljudnivå, jag kan ju inte ta luften utifrån med tanke på minusgrader, regn med stor variation i luftfuktighet som följd m.m.

#119

Postad 28 april 2010 - 21:29

Unregisteredfe3923d5
  • Unregisteredfe3923d5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej! Tack för svaret. Men jag vet inte riktigt om jag fick svar på min ursprungliga fråga. Jag behöver alltså inte ha förstärkt kylning på? Inte för lampan skull alltså, utan snarare för elektroniken?

MVH

#120

Postad 29 april 2010 - 10:45

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Man blir nästan avskräckt när det gäller dessa 2 projjar när man läser om hur svårt det ska vara att få till en bra placering på projjen/duk. Man vill ju inte direkt behöva borra sönder rummet om något skulle sitta några cm fel.

Nu kan jag dock inget om projjar heller så då låter allt ännu värre än vad det kanske är.

Men en fråga jag har angående dessa är hur svärtan är som igentligen, är det grådaskigt eller är det mer åt det svarta hållet.
Hur är svärtan om man jämför mot en bra Lcd/Plasma?

#121

Postad 12 maj 2010 - 20:56

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Jag är sugen på en HD20, men är som sagt rädd för att se regnbågar. Min bror har en Optoma HD 65 ocg den är jag grymt impad av. Jag ser inte några regnbågar i den heller, men jag är orolig för att man ska se dessa i HD20?
Kollade för ett tag sen på en Benq W6000 och det var helt kört såg regnbågar hela tiden. Tycket det är lustigt att man inte kam prestera bättr på en dyr VS billig projektor. Man borde ha HD 65:an reference när det gäller regnbågar.

#122

Postad 06 juni 2010 - 17:46

Mihlberg
  • Mihlberg
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Är dte nån här som kan säga att denna proje är bra eller dålig?

Är den värd typ 12 000kr? Eller finns det bättre.

Mvh/Mihlberg

#123

Postad 07 juli 2010 - 10:22

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Skulle vilja väcka denna tråd till liv :-)

Är en ny ägare av Optoma HD 200x och måste säga att jag i det stora är mycket nöjd - har tidigare haft en Toshiba MT200.

Jag har läst hela tråden, men efterfrågar ändå saker såsom optimala bildinställningar, screenshots på ägares anläggningar med Full-HD-material etc för att inspirera och hjälpa varandra! Måste finnas massor av stolta ägare av HD200:an :-)

Visa helt enkelt vad Er konfiguration har åstadkommit :-) (jag kommer själv att bidra med mitt under dagarna)

Hoppas på nya inlägg och önskar alla en trevlig sommar! :-)

#124

Postad 29 juli 2010 - 01:58

VonDiskmedel
  • VonDiskmedel
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag, som total nybörjare inom allt som har med projektorer att göra, sitter och väger mellan en Optoma HD200X och en Epson EMP-TW700. Den senare är ju betydligt äldre, men verkar fortfarande som en bra projje vad jag har förstått. Jag undrar däremot vilken som lämpar sig bäst för nybörjaren som inte är särskilt kräsen. Äger förövrigt ett Playstation 3, så kommer väl använda denna till att spela upp BluRay-filmer. Har förstått att LCD har sina fördelar, men är det värt att välja bort Full HD-stödet? Priset i det här fallet har ingen betydelse, även om HD200X verkar ha ökat en aning i pris nu.

#125

Postad 29 juli 2010 - 09:01

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0
Just nu i den prisklassen är det nog mitsubishi hc3200, 3800 och epson tw2900 som regerar. Läs om dessa, alla verkar nöjda och just 3200 har vunnit ett test i den prisklassen, bra bild för lite pengar.

/karra

#126

Postad 19 augusti 2010 - 20:27

MattiasEngberg
  • MattiasEngberg
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
hej.
jag tänkte använda 12v ingången på projektorn hd20 ,ska ha en kabel mellan 12volt utgången på den och till duken.
vad ska jag ha för kabel och vad är det för storlek?
ha en trevlig kväll

#127

Postad 21 augusti 2010 - 12:22

MattiasEngberg
  • MattiasEngberg
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
någon som använder triggerkabel på sin optoma?

#128

Postad 22 augusti 2010 - 14:04

MattiasEngberg
  • MattiasEngberg
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
*prosit*

#129

Postad 15 september 2010 - 20:46

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag använder inte det...

Kan däremot säga att jag fått "vertikala steck problemet" nu... bara att gå tillbaka o få den bytt antar jag...

https://www.minhembi...p;#entry3016380

#130

Postad 17 april 2011 - 20:10

hejtord
  • hejtord
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Skulle någon vänlig optomo hd 20 ägare skriva vad de har för färginställningar under RGB Gain bias

#131

Postad 18 april 2011 - 17:54

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Klurar lite på hd20 samt oxygon 92" manuell duk, stämmer mina beräkningar ?

Kassetten är 8.5cm hög, 35 cm blackdrop,212x154 är screen size.

Jag vill ha ner duken så är det är 190cm till underkant från taket.

8.5 + 35 +154 = 197 cm , så det borde funka om jag tänker rätt, eller är blackdrop medräknat i 154 cm ?

Jag har 354 cm från bakvägg till dit duken skall komma ner , projjen är 23 cm djup sen så antar jag att den behöver lite space bakom så får han 15 cm så är det 354 -38cm = 316cm från lins till duk.

Detta säger optoma calulator på 92" Minimum 3.06 Metres Maximum 3.67 Metres

Så det borde funka då ?

Hur högt eller lågt måste han sitta då ? är det bara att prova olika höjder och titta på bilden tills den kommer rätt ?

Den har ett offset på 18cm på 90" enl manualen, hur räknar man det då ?

Kan det vara 8.5 cm +35cm = 43,5cm - 18 = 25cm från taket ?

Har en takfläkt som sitter i vägen som går ner ca 46 cm från taket, kommer den att vara i vägen ?


Puh, någon som orkar svara ? hehe
MVH

#132

Postad 31 juli 2011 - 19:12

MaMartin
  • MaMartin
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej! Ny användare här på minhembio.com så detta blir mitt första inlägg :)

Jag köpte mig en HD200X nu i veckan med en ramspänd duk på 120"

Då jag inte haft projektor innan kan jag inte göra någon större bedömning av vad som är bra eller mindre bra med den men jag är jättenöjd med bild och priset! 6900:- för en hd projektor tycker jag är överkomligt, som vanligt får man vad man betalar för men jag har inget att jämföra med.

Installationen:

Duken var lätt att montera ihop och jag satte upp den innan jag mätte in takfästet. Jag gick efter måtten i manualen för vilken längd ifrån duken jag skulle ha men den stämde tyvärr inte så jag fick montera ner takfästet och måtta in med bild, puh. Några hål i taket senare så stämde den perfekt in i ramen, jag satte den i mitten av duken och lampan i samma höjd som översta kanten på dukramen och bilden passar perfekt. Jag köpte ett lite billigare takfäste och kände att jag inte riktigt var nöjd med det då den är svår att vinkla och den sitter inte riktigt åt så minsta snudd på projektorn flyttar bilden.

Läste att många upplever regnbågseffekter men personligen tycker jag inte det stör, de få gånger jag noterat det har det försvunnit lika fort igen. Det är bara i vissa scener som det syns. Så efter några dagar testkörning så är jag nöjd! Kör även ps3 och det är en grym känsla att lira på 120". Ska tillägga att jag har ett rum som är 5,5m långt så bilden känns stor men lagom.

Det finns lite bilder under mitt Galleri!

Bifogad fil(er)



#133

Postad 10 september 2011 - 17:57

tot
  • tot
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är inne på att byta upp min jättegamla projektor,
och sitter å kollar på denna.hur är kontrasten?de står 4000:1 eller ansi 350:1
på vissa andra så står de 25000:1?
Är de nåt att rekommendera, hyffsat pris nu.
Tot

Redigerat av tot, 10 september 2011 - 19:15.


#134

Postad 15 september 2011 - 15:34

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
8 st. olika full hd budget projjar i ny shootout av projectorcentral! :lol:

Redigerat av Unregistered39429, 15 september 2011 - 15:38.


#135

Postad 24 september 2011 - 20:34

LskErik
  • LskErik
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Är Optima HD20 värt de 1500 kr mer än Optima 200x som det kostar på prisjakt? Eller är en Epson EHTW3200 bättre än de båda?

Redigerat av LskErik, 24 september 2011 - 20:53.


#136

Postad 24 september 2011 - 22:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 045 inlägg
  • 0

Är Optima HD20 värt de 1500 kr mer än Optima 200x som det kostar på prisjakt? Eller är en Epson EHTW3200 bättre än de båda?

HD20 är en smula bättre än HD200x men det är troligt att det inte är värt pengarna. TW3200 har fördelen att den kan strypa sitt ljus med iris och därmed få en bättre svärta´och lugnaren bild när du har möjlighet till ett mörkare rum. Om det är värt pengarna för dig kan jag inte svara för men jag visar det gärna för dig om du har möjlighet att komma förbi min butik i Lund. Bor du i annan del av landet så finns det säkert någon annan butik som kan visa dig skillnaderna.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#137

Postad 24 september 2011 - 22:19

LskErik
  • LskErik
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

HD20 är en smula bättre än HD200x men det är troligt att det inte är värt pengarna. TW3200 har fördelen att den kan strypa sitt ljus med iris och därmed få en bättre svärta´och lugnaren bild när du har möjlighet till ett mörkare rum. Om det är värt pengarna för dig kan jag inte svara för men jag visar det gärna för dig om du har möjlighet att komma förbi min butik i Lund. Bor du i annan del av landet så finns det säkert någon annan butik som kan visa dig skillnaderna.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Okej tack för svaret iallafall! Jag bor på västkusten så mina möjligheter att ta mig ner är väldigt små.

Men skulle uppskatta om du kunde ta dig en titt på de här frågorna då du verkar kunnig:

Jag försöker hålla mig ganska billigt. Det är ju min första så man behöver ju inte gå på det dyraste utan att veta vad man gillar.

Jag vill främst ha Full-HD på dem. Läste även någonstans att HD20 är 3D-ready, stämmer det? Vissa säger ju att en DLP-projektor har regnbågsflimmer i bilden men syns det eller inte? Vill koppla via HDMI främst men PS3s ljud borde väl gå via en optisk sladd?

Jag ska ju främst se på film och TV med detta men även spela PS3. Är det bra för det? Hur kopplar man TV-kanaler till projektorn? Kan man ha en förstärkare, ett PS3, en dator och en boxer kopplad till någon av dessa samtidigt? Är det nödvändigt att skruva upp den i taket eller räcker det att ställa den på en hylla?

Duk: Har försökt läsa mig till att jag får ca 100 tums storlek om jag har räknat ut det rätt. Vill ju ha det ungefär så stort som möjligt på min 330x195 vägg. Men ska man göra en egen eller köpa en färdig?

Har du någon personligt åsikt om du skulle köpa en av de 3 här och nu?

#138

Postad 25 november 2011 - 10:12

henrlk
  • henrlk
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Skulle någon vänlig optomo hd 20 ägare skriva vad de har för färginställningar under RGB Gain bias

Jag är inte helt hundra på dessa inställningar när det egentligen krävs mer än en människas ögon för att avgöra om det är "korrekt", men jag ställde min såhär och trivs ganska bra med det (tänk på att övriga inställningar inverkar på om dessa passar, därför bifogar jag även dessa):

Gain
R= -5
G= 0
B= -3

Bias
R= -2
G= -1
B= -1

Övrigt
Gamma= Standard
Färgtemp= Varm
Image AI= Av
Starkt Ljus= På
Läge= Personlig
Kontrast= 46
Ljusstyrka= 38
Färg= 45
Färgton= 50
Skärpa= 7 (Viktigt: Behåll detta värde, eller så får du bara sämre bild!)

Referenser:
http://www.projector...calibration.php

Redigerat av henrlk, 25 november 2011 - 10:12.


#139

Postad 22 januari 2013 - 21:15

qwertys
  • qwertys
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Hejsan! Hoppas ni kan hjälpa en vilsen själ!

Är min HD20 "RGB" kompatibel? Dvs, kan den ta emot denna signal och isåfall, via vilka ingångar?

Stort tack på förhand! (Det handlar om Super Nintendo)

#140

Postad 22 januari 2014 - 22:42

saunajakKet
  • saunajakKet
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
God afton!

Jag fick med en Optoma HD20 när jag köpte min lägenhet. I slutet av november så sprängdes lampan. Jag beställde snabbt efter en ny originallampa i originalhus och städade ur allt glassplitter som jag kom åt i projektorn.

Efter någon vecka med den nya lampan så började det dyka upp en del mörka områden i bilden, typ som mörka moln. Det kan ju såklart ha börjat tidigare också, men det var inget man märkte förutom i väldigt ljusa sekvenser. För kanske en vecka sedan så gick det däremot väldigt snabbt. En stor del av bilden blev mörk och jag stängde snabbt av projektorn när det började lukta bränt.

Jag öppnade upp projektorn för att undersöka vad som var fel och hittade det ganska snabbt. En lins i innanmätet hade smält. Inget annat verkar ha tagit någon skada vad jag kan se.

Jag snackade med gamla ägaren av projektorn och den hade något år tidigare varit inne på reparation för trasig fläkt. Och det är ju uppenbart en överhettningsgrej det här, kanske det började från något damm eller smuts på linsen? Den nya lampan hade gått ca 175h och snittar väl kanske på 4-5h per dag, så projektorn används ganska flitigt.

Går det att beställa hem linsen för att byta ut den själv? Eller känner ni till någon firma som reparerar såna här fel? Utifrån bilderna, tror ni att man måste byta ut mer än bara linsen? Eller är det bara dyrt och dags att skrota den och skaffa en ny projektor?

Här är några bilder som jag tog när jag demonterade projektorn: https://drive.google...MXM&usp=sharing

Tack!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.