Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Ultra HD film matrial med HDR kvalite kommer pÄ Blu-ray skivor 2015!

1405 svar till detta Àmne Det senaste filmformatet Ultra HD Blu-ray
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 14 januari 2016 - 22:27

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 0
$25,99 för Fox titlarna via Fox Connect, regga för ytterligare 30% pÄ första ordern. Skickar endast inom US men för de som anvÀnder en forwarder eller har slÀkt/bekanta i staterna kanske det kan vara av intresse.

https://www.foxconne...name&format=165

#102

Postad 15 januari 2016 - 03:49

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0


Discshop har Enders game, Sicario, Expendables 3 och The last witch hunter uppe nu.

 

Sicario och Enders game Àr ju givna.

 

Jag undrade var de svenska utgÄvorna Àr, och vill inte importera, sÄ Discshops importdiscar Àr jag inte intresserad av ;)



#103

Postad 15 januari 2016 - 06:33

Tomgot
  • Tomgot
  • LĂ€rjunge

  • 461 inlĂ€gg
  • 0

 

Jag undrade var de svenska utgÄvorna Àr, och vill inte importera, sÄ Discshops importdiscar Àr jag inte intresserad av ;)

RÀtt sÄ. Men det Àr ju bra att dom vet att UHD finns i alla fall ;)



#104

Postad 15 januari 2016 - 06:58

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 719 inlĂ€gg
  • 1

FörstÄr inte varför man ska hÄlla pÄ med olika utgÄvor, subtitles tar ju i princip inte upp nÄgon plats alls, bara slÀpp en version med allt pÄ, sÄ vi slipper svenska utgÄvor som ÀndÄ oftast saknar de bÀttre ljudspÄren.



#105

Postad 15 januari 2016 - 13:04

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

svenska utgÄvor som ÀndÄ oftast saknar de bÀttre ljudspÄren.

Vilka utgÄvor Àr det som saknar ljudspÄren?

 

... oftast? SÄ de flesta svenska utgÄvorna har bara sÀmre ljudspÄr? NÀe... :)



#106

Postad 15 januari 2016 - 17:51

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • LĂ€rjunge

  • 338 inlĂ€gg
  • 0

Vilka kvalitetstitlar...
...för 300kr/st kommer sÀkert UHD göra succé ute i stugorna. Eller hur tanken nu Àr...



Ja risken med detta och alla olika modeller av HDR samt att OLEDs som folk köpte 2015 kanske inte ens klarar av de nya formaten via HDMI gör ju att allt bara risker att bli en stor soppa och rejÀlt fiasko. Vanligt folk köper ju knappt Bluray sÄ nÄnting mÄste ju göras för att fÄ med den stora massan.
Och lösningen tror jag inte Àr en massa krÄngel.

#107

Postad 15 januari 2016 - 19:12

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 0
Den stora massan kommer aldrig att köpa uhdbd, de köper ju knappt bd utan handlar fortfarande dvd i den utstrÀckningen de köper fysisk media. HÀvdar att streamingtjÀnsterna har mognat sÄ pass mycket och fÄtt sÄ pass stort genomslag att Àven de mest teknikfientliga och konservativa har nappat. Uhdbd kommer att bli för de redan frÀlsta och kommer garanterat bli det sista som slÀpps pÄ skiva, nackdelen Àr ju att det slÀpps för dÄligt med titlar och att inte alla studios hÀnger pÄ.

#108

Postad 15 januari 2016 - 21:23

dealerovski
  • dealerovski
  • ForumrĂ€v

  • 882 inlĂ€gg
  • 0

det Ă€r kul att klassiska filmer som bevarats vĂ€l kan slĂ€ppas i UHD HDR 4k medans senaste decenium digitala filmer troligtvis inte gör det. DĂ„ kan UHD kanske bli ett format för riktiga filmĂ€lskare. 



#109

Postad 15 januari 2016 - 22:39

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 0
Lawrence of Arabia har ju tex. en 8K scan sÄ dÀr finns ju Ànnu mer att hÀmta till skillnad frÄn mÄnga modernare filmer som spelats in i 1080 digitalt.

#110

Postad 16 januari 2016 - 01:28

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • LĂ€rjunge

  • 338 inlĂ€gg
  • 0

det Àr kul att klassiska filmer som bevarats vÀl kan slÀppas i UHD HDR 4k medans senaste decenium digitala filmer troligtvis inte gör det. DÄ kan UHD kanske bli ett format för riktiga filmÀlskare.



Alien filmen frÄn 1979 Àr vÀll inspelad pÄ sÄ vis att den skulle kunna göra succé bland annat?

#111

Postad 16 januari 2016 - 01:34

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • LĂ€rjunge

  • 338 inlĂ€gg
  • 0

Den stora massan kommer aldrig att köpa uhdbd, de köper ju knappt bd utan handlar fortfarande dvd i den utstrÀckningen de köper fysisk media. HÀvdar att streamingtjÀnsterna har mognat sÄ pass mycket och fÄtt sÄ pass stort genomslag att Àven de mest teknikfientliga och konservativa har nappat. Uhdbd kommer att bli för de redan frÀlsta och kommer garanterat bli det sista som slÀpps pÄ skiva, nackdelen Àr ju att det slÀpps för dÄligt med titlar och att inte alla studios hÀnger pÄ.



Precis, du har helt rÀtt. Och dÄ mÄste man ju försöka göra en förÀndring sÄ att folk börjar köpa/hyra de nya formaten.

#112

Postad 16 januari 2016 - 11:25

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 719 inlĂ€gg
  • 0

Vilka utgÄvor Àr det som saknar ljudspÄren?

 

... oftast? SÄ de flesta svenska utgÄvorna har bara sÀmre ljudspÄr? NÀe... :)

Ingen av de filmer som hade mixats för DTS Neo:X i amerikansk utgÄva hade det pÄ den svenska (Dredd, Expendables 2), Ätminstonde i början med Atmos sÄ saknade de flesta svenska utgÄvor Atmos-spÄret (Ätminstonde enligt vad jag förstÄtt frÄn den trÄden hÀr i forumet)



#113

Postad 17 februari 2016 - 09:53

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • ForumrĂ€v

  • 555 inlĂ€gg
  • 0

Problemet Àr ju att gamla filmer har mer noise i bilden dÄ de inte Àr digitala. Har en UHD version och Fifth Element och kan inte pÄstÄ att den ser bÀttre ut Àn en bra BluRay film.

 

Kolla pĂ„ Sagan om ringen hur den vĂ€xlar mellan olika kvalitĂ© genom scener Ă€ven pĂ„ samma film. Detta för att olika kameror anvĂ€nds, vad jag förstĂ„tt var inte ens nĂ„gra inspelade med HD kvalitĂ©. 

 

Skall bli kul att se vad som kommer, kan tÀnka mig en Pixar film i UHD skulle se riktigt bra ut samt Avatar 2 osv.



#114

Postad 17 februari 2016 - 10:23

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlĂ€gg
  • 0

Kul att det finns dem som Ă€r spĂ€nda pĂ„ detta!  :)

 

Hittils kÀnns UHDBD som ett dödfött format för mig personligen.

Vanliga BD som redan Àr nisch Àr sÄ förbaskat bra, bÄde ljud och bild.

KĂ€nner noll lust att Ă„terigen investera i ett annat format och köpa filmerna pĂ„ nytt. 



#115

Postad 17 februari 2016 - 11:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0

Kul att det finns dem som Ă€r spĂ€nda pĂ„ detta!  :)

 

Hittils kÀnns UHDBD som ett dödfött format för mig personligen.

Vanliga BD som redan Àr nisch Àr sÄ förbaskat bra, bÄde ljud och bild.

KĂ€nner noll lust att Ă„terigen investera i ett annat format och köpa filmerna pĂ„ nytt. 

 

 

Ja vad gĂ€ller ljud sĂ„ finns ju Atmos pĂ„ BD redan men Ă€ven vanlig 7.1 uppsatt rĂ€tt lĂ„ter förbaskat bra. SvĂ„rt att se hur mycket bĂ€ttre det kan bli. BildmĂ€ssigt sĂ„ Ă€r det vĂ€l ytterst fĂ„ som utnyttjar hela BD-signalen i dagslĂ€get. NĂ„got i storleksordningen 90+" med OLED-svĂ€rta hade ju maxat en BD dock men vem har det :P 

 

Finns vÀl inte ens projektorer Àn som klarar hela UHD premium standarden? Och om det finns kostar det som en ny bil. Det som kan bli vÀldigt intressant Àr nÀr det slÀpps "UHD Premium" projjar för 20 papp eller mindre. LÀr ta minst ett par Är till dock.

 

Om jag hade Àgt en UHD Premium OLED hade jag varit vÀldigt taggad pÄ content till denna :) Men nÀr man har projektor skall det mycket till att gÄ frÄn 90" till 55" som kostar mÄngdubbelt mer.



#116

Postad 17 februari 2016 - 11:44

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlĂ€gg
  • 0

Exakt! Vanlig 5.1/7.1 kan lÄta skrÀmmande bra! Det Àr tillrÀckligt av en utmaning att fÄ det antalet högtalare prestera optimalt i rummet. Fler högtalare gör inte saken enklare, eller nödvÀndigtvis bÀttre. Atmos/DTS-X Àr inget för mig personligen, men det Àr ju bra att de som inte tÀnkt hoppa pÄ UHD BD tÄget ÀndÄ kan njuta av immersive audio med vanlig BD om de nu vill det. Sen kanske ljudformat kommer skilja ibland mellan titlar pÄ BD resp UHD BD.

Visst kostar denna uppgradering pengar, det gör det ju alltid. Och det hela Ă€r ju i begynnelsen Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Vissa parametrar blev ju inte klara förrĂ€n typ nyligen. En UHD OLED skĂ€rm skulle inte sitta fel dock! Men inte för UHD BD skull för min del... vanlig BD ser förbaskat imponerande ut pĂ„ en UHD OLED (EF950 t ex).

 

Dock Àr det inte sÄ att jag tvivlar en sekund pÄ att bra 4K material med HDR etc kan ta bildkvalitén ytterligare ett snÀpp. Har sett en demo som sÄg najs ut.

 

DĂ„ det redan pratas en del om 8K kan jag likvĂ€l avvakta. Åtminstone som det kĂ€nns just nu  ;)



#117

Postad 17 februari 2016 - 12:01

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • ForumrĂ€v

  • 555 inlĂ€gg
  • 0

Kommer hoppa pÄ Oled sÄ snart de finns i större tum och rimliga priser.

Men pÄ min UHD 78" med BD material vs UHD sÄ Àr skillnaden tillrÀcklig för att inte ha det :) Nu fattas bara Playstation 5 och UHD spel sÄ man kan njuta vid spelande ocksÄ.



#118

Postad 17 februari 2016 - 13:39

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0

Det ultimata hade varit en OLED-duk som man kan rulla ner frĂ„n taket i storleksordningen 90-150". Det finns ju prototyper pĂ„ rullbara OLEDs i smĂ„ storlekar. Inte omöjligt att det finns nĂ„got sĂ„nt i vĂ€ldigt stor storlek i framtiden som kan ersĂ€tta projektor. 



#119

Postad 03 mars 2016 - 01:11

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
Vet inte ifall det nÀmnts tidigare i trÄden.

CDON har lagt upp en lista pÄ deras kommande Ultra HD Blu-ray filmer: http://cdon.se/film/...ay/4k_ultra_hd/


Mad Max - Fury Road har fÄtt 18/4 som release datum.

Nu kÀnns det som det nya formatet Àr nÀra :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   91,6K   0 Antal nerladdningar


#120

Postad 03 mars 2016 - 05:03

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

4K Ultra HD Blu-ray hos Discshop



#121

Postad 03 mars 2016 - 09:41

Mentos
  • Mentos
  • MĂ€stare

  • 3 992 inlĂ€gg
  • 0

Det ultimata hade varit en OLED-duk som man kan rulla ner frĂ„n taket i storleksordningen 90-150". Det finns ju prototyper pĂ„ rullbara OLEDs i smĂ„ storlekar. Inte omöjligt att det finns nĂ„got sĂ„nt i vĂ€ldigt stor storlek i framtiden som kan ersĂ€tta projektor. 

 

 

Jag tror ocksĂ„ detta Ă€r nĂ„t som kommer framöver, LG har en 55" prototyp och det ser riktigt hĂ€ftigt ut. Öppnar ju upp för helt andra möjligheter Ă€n med traditionell TV vad gĂ€ller bildstorlek.



#122

Postad 03 mars 2016 - 10:08

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • ForumrĂ€v

  • 555 inlĂ€gg
  • 0

Tror mer pÄ VR teknik. Snart sitter vi i soffan med en 360 graders film och upplever dÄ max storlek. Jobbigt dock nÀr man skall Àta chips till



#123

Postad 03 mars 2016 - 10:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Ödets ironi [med tanke pĂ„ att UHD Blu-ray saknar 3D] Ă€r vĂ€l möjligen att om det Ă€r nĂ„nstans 3D-film lĂ€mpar sig bra sĂ„ Ă€r det i VR...

 

Sen förstÄr jag inte varför det skulle vara jobbigt att Àta chips i VR? :)


Redigerat av pacman, 03 mars 2016 - 11:08.


#124

Postad 03 mars 2016 - 13:11

Irule
  • Irule
  • LĂ€rjunge

  • 275 inlĂ€gg
  • 0

Tror mer pÄ VR teknik. Snart sitter vi i soffan med en 360 graders film och upplever dÄ max storlek. Jobbigt dock nÀr man skall Àta chips till

 

Har du glasögon/VR pÄ munnen?

 

 

De första "UHD premium 4k" filmerna som kommer ut Ă€r inte "inspelade i 4k" vad jag förstĂ„tt det. Det Ă€r uppskalat material. RĂ€tta mig om jag har fel? 



#125

Postad 03 mars 2016 - 13:16

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0

Titlarna frÄn Sony skall vara full kvalitet men resten Àr lite hur som helst. Detta Àr vad jag har lÀst.



#126

Postad 03 mars 2016 - 13:23

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
StÀmmer

#127

Postad 03 mars 2016 - 17:16

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

 

 

De första "UHD premium 4k" filmerna som kommer ut Ă€r inte "inspelade i 4k" vad jag förstĂ„tt det. Det Ă€r uppskalat material. RĂ€tta mig om jag har fel? 

 

Det fÄr du nog frÄga Discshop om, jag jobbar inte dÀr, jag lÀnkar bara till butiken.

 

Som ett alternativ till lĂ€nken till CDON i inlĂ€gget ovanför mitt. Är filmerna som CDON har annorlunda alltsĂ„?


Redigerat av FEA, 03 mars 2016 - 17:18.


#128

Postad 03 mars 2016 - 19:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0
Nej det finns tack o lov bara ett UltraHD Blu-Ray format. :)

#129

Postad 03 mars 2016 - 19:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0

Titlarna frÄn Sony skall vara full kvalitet men resten Àr lite hur som helst. Detta Àr vad jag har lÀst.

 

 

Det varierar pÄ kvalitén ja..Mad Max bÀsta kvalitén rakt igenom

  • HDR: Mörka saker - Genomförandet av mörkaste visuella element
  • HDR: Ljusa Highlights - Genomförandet av ljus visuella element
  • HDR: Expanded & FĂ€rg WCG - discernibility / effektivitet tillĂ€mpas kromatisk intervall
  • Upplösning - Den mĂ€rkbar skillnad / förbĂ€ttring jĂ€mfört med vanliga HD
  • Visuella effekter - Hur bilden staplar upp i sin helhet

Pineapple express fÄr

 

UHD Presentation: 72 

HDR: Mörka Höjdpunkter: 3.5

HDR: Bright Höjdpunkter: 3.5

HDR: Utökad FĂ€rg & WCG: 4

upplösning: 3.5

Visuella effekter: 3.5

 

Dolby Atmos Betyg: 76 
 

 

NivĂ„ nedsĂ€nkning: 3.5

Soundstage integration: 4

Audio objekt placering: 4.5

effektivitet: 3.5

UnderhĂ„llning Faktor: 3.5

 

Hancock

 

UHD Presentation: 72 

HDR: Mörka Höjdpunkter: 3.5

HDR: Bright Höjdpunkter: 3.5

HDR: Utökad FĂ€rg & WCG: 4

upplösning: 3.5

Visuella effekter: 3.5

 

 

Dolby Atmos Betyg: 82 


 

NivĂ„ nedsĂ€nkning: 4

Soundstage integration: 4

Audio objekt placering: 4.5

effektivitet: 4

UnderhĂ„llning Faktor: 4

 

 

The amazing spiderman 2

 

UHD Presentation: 80 

HDR: Mörka Höjdpunkter: 4

HDR: Bright Höjdpunkter: 4.5

HDR: Utökad FĂ€rg & WCG: 4.5

upplösning: 3.5

Visuella effekter: 3.5

 

 

Dolby Atmos Betyg: 88 


 

NivĂ„ nedsĂ€nkning: 4

Soundstage integration: 4.5

Audio objekt placering: 4.5

effektivitet: 4.5

UnderhĂ„llning Faktor: 4.5

 

 

Chappie

 

UHD Presentation: 86 
 
HDR: Mörka Höjdpunkter: 4.5

HDR: Bright Höjdpunkter: 4.5

HDR: Utökad FĂ€rg & WCG: 4.5

upplösning: 4

Visuella effekter: 4

 

 

Dolby Atmos Betyg: 90 

 

NivĂ„ nedsĂ€nkning: 4

Soundstage integration: 5

Audio objekt placering: 4.5

effektivitet: 4.5

UnderhĂ„llning Faktor: 4.5

 

 

Smurfarna 2

 

UHD Presentation: 94 

HDR: Mörka Höjdpunkter: 4.5

HDR: Bright Höjdpunkter: 4.5

HDR: Utökad FĂ€rg & WCG: 5

upplösning: 5

Visuella effekter: 4.5

 

 

Dolby Atmos Betyg: 88 

 

 

NivĂ„ nedsĂ€nkning: 4

Soundstage integration: 4.5

Audio objekt placering: 4.5

effektivitet: 4.5

UnderhĂ„llning Faktor: 4.5

 

 

Mad Max FR

 

UHD Presentation: 96 

HDR: Mörka Höjdpunkter: 4.5

 

HDR: Bright Höjdpunkter: 5

HDR: Utökad FĂ€rg & WCG: 5

upplösning: 5

Visuella effekter: 4.5

 

 

Dolby Atmos Betyg: 100 
 

 

NivĂ„ nedsĂ€nkning: 5

Soundstage integration: 5

Audio objekt placering: 5

effektivitet: 5

UnderhÄllning Faktor: 5/5


Redigerat av mcmike, 03 mars 2016 - 19:31.


#130

Postad 03 mars 2016 - 19:51

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlĂ€gg
  • 0

Men Àr det inte Ralph Potts review pÄ en Projektor som inte 100% HDR kompatibel ? och inte kalibrerad ! Man skall nog inte DRA för STORA vÀxlar pÄ detta ;)



#131

Postad 03 mars 2016 - 20:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0

Men Ă€r det inte Ralph Potts review pĂ„ en Projektor som inte 100% HDR kompatibel ? 

 

 

 

Visst Àr det sÄ, men utveckla gÀrna vad du menade med HDR? :)



#132

Postad 08 mars 2016 - 07:47

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
Ingen annan som tyckte att betygsÀttningen var lite konstig angÄende uoplösning? Mad Max som Àr 2k fÄr full pott medans Spiderman 2 som Àr 4k fÄr 3.5. Det kan ju rimligen inte stÀmma.

AlltsÄ som jag förstod det nÀr jag lÀste pÄ avsforum sÄ var den punkten till för att visa hur stor skillnad det var mot blu-ray i ren upplösning? Och 2k Àr inte sÄ mycket mer Àn 1080p blu-ray om jag minns rÀtt

Redigerat av budwhite, 08 mars 2016 - 11:14.


#133

Postad 08 mars 2016 - 08:44

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 776 inlĂ€gg
  • 0

Om en film har 2K DI eller 4K DI sÀger ju inte sÄ mycket om vilken detaljnivÄ som faktiskt uppnÄtts nÀr man filmat eller nÀr man gjort specialeffekterna.

Olika kameror kommer fÄnga olika mycket detaljer. Och bara för att filmens specialeffekter Àr gjorda i 4K sÄ finns det ju ingen garanti för att man faktiskt har nyttjat det till sin fördel.

SÄ det kan nog stÀmma.



#134

Postad 08 mars 2016 - 09:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlĂ€gg
  • 0

Highdefdigest har hyfsade tester om nÄn missat dem:

http://ultrahd.highd...om/reviews.html

 

Jag skulle dock önska att testare gör en tydligare uppdelning dĂ€r de först jĂ€mför BD mot UHDB SDR och sen jĂ€mför UHDB SDR med UHDB HDR (och avsluta med nĂ„gra ord BD vs UHDB HDR). Via riktigt kapabla displayer (hidefdigest har iaf en sĂ„n, Sony 75X94C, men alla filmer ses inte via den).

 

Kan kanske tyckas en smula poĂ€nglöst, HDR Ă€r största poĂ€ngen med UHD Blu-ray, men iaf sĂ„hĂ€r i början sĂ„ kan jag tycka att det finns en poĂ€ng att tydliggöra skillnaderna. 


Redigerat av pacman, 08 mars 2016 - 09:31.


#135

Postad 13 mars 2016 - 11:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0

The Martian testad nu med!

 

Video UHD 95/100

 

Ljud 96/100

 

UHD presentation 94/100

 

https://translate.go...XhV7UvigKBxZCbA



#136

Postad 13 mars 2016 - 17:26

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 719 inlĂ€gg
  • 1

The Martian testad nu med!

 

Video UHD 95/100

 

Ljud 96/100

 

UHD presentation 94/100

 

https://translate.go...XhV7UvigKBxZCbA

Kan du inte lÀnka direkt till saker? Àr ett himla meck att komma ur det jÀkla google translate, som troligen för de flesta inte behövs nÀr originalet Àr pÄ engelska. (Àven nÀr man klickar att man vill ha orignal Àr de extra google ramarna kvar dÀr, försvinner inte nÀr man fÀljer lÀnkar heller)



#137

Postad 13 mars 2016 - 22:25

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

Google Translate Àr ju jÀtteroligt!

 

... helmed av mÀsterregissören Ridley Scott, och med en fantastisk ensemble, som leds av stjÀrnan Matt Damon [i] Martian [i] Àr allt som jag photoshoped det skulle vara. Trots glöd det orsakade under sin teater kör jag inte ta det pÄ teatern...

 

...Betyget Àr för nÄgra starka sprÄk, tematiska materialet / bild, och bokstaven nakenhet...

 

...Frontprojektion för hemmabio Àr bara stega igenom dörren nÀr det gÀller reproduktionen av HDR...

 

o.s.v.  o.s.v. :D



#138

Postad 13 mars 2016 - 22:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0

SÄ dÀr tog 10 sekunder :D

 

http://www.avsforum....blu-ray-review/



#139

Postad 23 mars 2016 - 07:59

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
Vilka filmbolag har ger ut UHD-BD under 2016? Disney gör det inte om jag lÀst rÀtt, förmodligen inga planer för 2017 heller

#140

Postad 23 mars 2016 - 08:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0


Google Translate Àr ju jÀtteroligt!

 

... helmed av mÀsterregissören Ridley Scott, och med en fantastisk ensemble, som leds av stjÀrnan Matt Damon [i] Martian [i] Àr allt som jag photoshoped det skulle vara. Trots glöd det orsakade under sin teater kör jag inte ta det pÄ teatern...

 

...Betyget Àr för nÄgra starka sprÄk, tematiska materialet / bild, och bokstaven nakenhet...

 

...Frontprojektion för hemmabio Àr bara stega igenom dörren nÀr det gÀller reproduktionen av HDR...

 

o.s.v.  o.s.v. :D

Hysteriskt! :wacko: :D :blink:



#141

Postad 30 mars 2016 - 13:32

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

  • 483 inlĂ€gg
  • 0

En frĂ„ga angĂ„ende ljudet pĂ„ skivorna. GĂ„r det att fĂ„ ut True HD eller DTS-HD? Har en bra förstĂ€rkare Yamaha, som inte stödjer Dolby Atmos. KĂ€nns sisĂ„dĂ€r om jag köper en ny 4k tv och en Ultra HD spelare och jag bara kan fĂ„ ut Dolby Digital frĂ„n spelaren. Om jag ska uppgradera förstĂ€rkare till en med Dolby Atmos sĂ„ blir det en slant till + mer högtalare. 



#142

Postad 30 mars 2016 - 13:59

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

En frĂ„ga angĂ„ende ljudet pĂ„ skivorna. GĂ„r det att fĂ„ ut True HD eller DTS-HD? Har en bra förstĂ€rkare Yamaha, som inte stödjer Dolby Atmos. KĂ€nns sisĂ„dĂ€r om jag köper en ny 4k tv och en Ultra HD spelare och jag bara kan fĂ„ ut Dolby Digital frĂ„n spelaren. Om jag ska uppgradera förstĂ€rkare till en med Dolby Atmos sĂ„ blir det en slant till + mer högtalare. 

MÄste det vara ett sÀrskilt ljudspÄr för True HD? Om du kör pÄ bitstream tar vÀl din receiver hand om de kanaler som den kan hantera och skippar resten?



#143

Postad 30 mars 2016 - 14:37

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlĂ€gg
  • 0

En frÄga angÄende ljudet pÄ skivorna. GÄr det att fÄ ut True HD eller DTS-HD? Har en bra förstÀrkare Yamaha, som inte stödjer Dolby Atmos.

Jag vet att Ă„tminstone  Dolby ATMOS® Ă€r bakĂ„tkompatibel med Dolby True HD.


Redigerat av FEA, 30 mars 2016 - 14:38.


#144

Postad 30 mars 2016 - 15:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlĂ€gg
  • 0

Vad jag har lĂ€st har bĂ„de Atmos och DTS:X fallback till respektive lossless-format som finns pĂ„ BD idag. 



#145

Postad 30 mars 2016 - 18:10

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

  • 483 inlĂ€gg
  • 0

MÄste det vara ett sÀrskilt ljudspÄr för True HD? Om du kör pÄ bitstream tar vÀl din receiver hand om de kanaler som den kan hantera och skippar resten?

 

 

Har Blu Ray filmer hemma (ex. Terminator Genisys) med Dolby Atmos ljud. NĂ€r det Ă€r DTS-HD eller True HD som skickas ut stĂ„r det förstĂ€rkarens display "True HD" eller "DTS-HD". NĂ€r jag spelar filmen med Dolby Atmos ljudet sĂ„ stĂ„r det bara "Dolby Digital". Vad Ă€r det för ljud som skickas? Finns inte ens ett DTS-HD spĂ„r pĂ„ Terminator Genisys. 

 

Är jĂ€kligt irriterad eftersom de helt tagit bort DTS-HD spĂ„ret pĂ„ till exempel Terminator Genisys och enbart har Dolby Atmos spĂ„r och gamla Dolby Digital pĂ„ skivan. Eller Ă€r det DTS-HD ljud jag fĂ„r ut Ă€ndĂ„ frĂ„n Atmos spĂ„ret, fast förstĂ€rkaren inte uppfattar det? Men har ocksĂ„ en lite Ă€ldre BD spelare sĂ„ kanske dĂ€rför min förstĂ€rkare tolkar signalerna rĂ€tt och jag fĂ„r upp Dolby Digital. 

 

Verkar vara samma sak med de nya Ultra HD skivorna att det saknas DTS-HD spĂ„r. TrĂ„kigt i sĂ„ fall för oss som inte har Atmos förstĂ€rkare och anlĂ€ggning. Men Atmos pĂ„ skivorna Ă€r vĂ€l Ă€nnu ett sĂ€ljargument för att fĂ„ oss konsumenter att köpa ny utrustning. 


Vad jag har lĂ€st har bĂ„de Atmos och DTS:X fallback till respektive lossless-format som finns pĂ„ BD idag. 

LĂ„ter bra. 


Redigerat av castortroy33, 30 mars 2016 - 18:09.


#146

Postad 30 mars 2016 - 18:20

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 461 inlĂ€gg
  • 0

Har Blu Ray filmer hemma (ex. Terminator Genisys) med Dolby Atmos ljud. NĂ€r det Ă€r DTS-HD eller True HD som skickas ut stĂ„r det förstĂ€rkarens display "True HD" eller "DTS-HD". NĂ€r jag spelar filmen med Dolby Atmos ljudet sĂ„ stĂ„r det bara "Dolby Digital". Vad Ă€r det för ljud som skickas? Finns inte ens ett DTS-HD spĂ„r pĂ„ Terminator Genisys. 

 

Är jĂ€kligt irriterad eftersom de helt tagit bort DTS-HD spĂ„ret pĂ„ till exempel Terminator Genisys och enbart har Dolby Atmos spĂ„r och gamla Dolby Digital pĂ„ skivan. Eller Ă€r det DTS-HD ljud jag fĂ„r ut Ă€ndĂ„ frĂ„n Atmos spĂ„ret, fast förstĂ€rkaren inte uppfattar det? Men har ocksĂ„ en lite Ă€ldre BD spelare sĂ„ kanske dĂ€rför min förstĂ€rkare tolkar signalerna rĂ€tt och jag fĂ„r upp Dolby Digital. 

 

Verkar vara samma sak med de nya Ultra HD skivorna att det saknas DTS-HD spĂ„r. TrĂ„kigt i sĂ„ fall för oss som inte har Atmos förstĂ€rkare och anlĂ€ggning. Men Atmos pĂ„ skivorna Ă€r vĂ€l Ă€nnu ett sĂ€ljargument för att fĂ„ oss konsumenter att köpa ny utrustning. 


LĂ„ter bra. 

 

Det kan vara BD Audio Mix eller motsvarande instÀllning som Àr aktiv och kodar om ljudet för att kunna mixa in eventuellt sekundÀrt ljud (ex. kommentarspÄr). I vissa spelare mÄste man grÀva i instÀllningarna för att reda ut vilken instÀllning som pÄverkar det.

 

Jag undrar om det problemet kommer vara ett minne blott pÄ UHDBD med tanke pÄ att spelarna förmodligen "vet om" vad Dolby Atmos och DTS-X Àr, medan BD-spelare bara ser formaten som Dolby TrueHD+extra data eller DTS-HD MA+extra data.



#147

Postad 31 mars 2016 - 13:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

 

 

Är jĂ€kligt irriterad eftersom de helt tagit bort DTS-HD spĂ„ret pĂ„ till exempel Terminator Genisys och enbart har Dolby Atmos spĂ„r och gamla Dolby Digital pĂ„ skivan. Eller Ă€r det DTS-HD ljud jag fĂ„r ut Ă€ndĂ„ frĂ„n Atmos spĂ„ret, fast förstĂ€rkaren inte uppfattar det? Men har ocksĂ„ en lite Ă€ldre BD spelare sĂ„ kanske dĂ€rför min förstĂ€rkare tolkar signalerna rĂ€tt och jag fĂ„r upp Dolby Digital. 

Om du skickar bitstream sÄ indikerar förstÀrkaren det ljud som Blu Ray-spelaren skickar. Den ska alltsÄ indikera DTS-HD om det Àr den signalen. Men i vilket fall Àr det omöjligt att fÄ ut DTS-HD ur ett Atmos-spÄr dÄ detta Àr Dolby! I sÄ fall ska det indikera Dolby Tru HD. Om nu din förstÀrkare inte Àr sÄ gammal att den inte hanterar HD-signaler?


Redigerat av agpath, 31 mars 2016 - 13:21.


#148

Postad 10 april 2016 - 17:02

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

  • 483 inlĂ€gg
  • 0

Om du skickar bitstream sÄ indikerar förstÀrkaren det ljud som Blu Ray-spelaren skickar. Den ska alltsÄ indikera DTS-HD om det Àr den signalen. Men i vilket fall Àr det omöjligt att fÄ ut DTS-HD ur ett Atmos-spÄr dÄ detta Àr Dolby! I sÄ fall ska det indikera Dolby Tru HD. Om nu din förstÀrkare inte Àr sÄ gammal att den inte hanterar HD-signaler?

 

Problemet löst. Hade en Ă€ldre Blu Ray spelare, som inte kunde skicka bitstream. Köpte en ny Samsung Blu Ray spelare, stĂ€llde bara spelaren pĂ„ Bitstream (obearbetat) och nu uppfattar förstĂ€rkaren Dolby Atmos ljudet som True HD. 


Redigerat av castortroy33, 10 april 2016 - 17:04.


#149

Postad 11 april 2016 - 09:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlĂ€gg
  • 0

Problemet löst. Hade en Ă€ldre Blu Ray spelare, som inte kunde skicka bitstream. Köpte en ny Samsung Blu Ray spelare, stĂ€llde bara spelaren pĂ„ Bitstream (obearbetat) och nu uppfattar förstĂ€rkaren Dolby Atmos ljudet som True HD. 

Gott! DÄ funkar det nu precis som jag förestÀllde mig. SjÀlv kör jag analog multikanal frÄn min BD-spelare. Dvs den avkodar sjÀlv signalen. Detta för att jag har en gammal receiver.



#150

Postad 26 april 2016 - 15:35

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • ForumrĂ€v

  • 555 inlĂ€gg
  • 0
Köpte idag alla UHD filmer som ElGiganten hade pĂ„ lager, blev 8st 👍 SĂ„ nu ska hĂ€r kollas pĂ„ HDR :)



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar


    Facebook (1)
  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.