Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z700 *

452 svar till detta ämne meny?
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 20 januari 2009 - 10:27

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Och när det gäller HDMI kabel så behöver jag beställa en 15m. Jag är dock inte sugen på att pynta in tusenlappar för en kabel, tips på en bra kabel i hyfsad prisklass?


Där är det nog helt enkelt så att skall du upp över tio meter så är det bara att pynta rejält. Det finns knappt certifierade hdmikablar över de längderna, vilket mest beror på att det är svårt att göra en kabel med bibehållen bildkvalitet som är så lång. En enmetare kan du köra genom en galge (nja...) men över tio meter blir stingsligt.

Jag har istället valt att ha förstärkare och allt det andra tjafset i hörnet brevid soffan som man ändå inte kan ha till något vettigt. Köpte ett litet bord med hylla på ikea där spelkonsoller och det andra fick plats. Ovankanten kom lagom vid soffkanten, så man upplever det bara som ett hörnbord för att ställa glaset på.

Eftersom jag bara därmed skall ha högtalare och duk på framväggen sparade jag en massa onödig kabeldragning och slipper dessutom en ful stereomöbel och kan gömma undan all elektronik, det enda som skvallrar om det är ett dukfäste och projjen i taket är planen.

På så sätt hade jag klarat mig med 4 meter hdmikabel, men får man en tiometers skall ju jag inte gnälla.

När det gäller fjärrar så köra jag ps3 och då är det ju bluetooth i alla fall, så där är inte ir en faktor. Får se om jag måste komplettera med ett iröga för twixen, gissar på det om man inte skall vara tvungen att sikta bakåt. Kanske helt enkelt ska sätta upp en liten spegel! :D

Och en sista fråga gäller förlängningskabel, om man hänger projektor i taket så behöver jag en lång strömkabel för att få ner den snyggt och bra till eluttaget. Ska man köpa förlängningskabel brukar de vara rätt stora och jag vet inte riktigt hur man då ska kunna gömma kabeln. Några tips här? Kanske det går att byta strömkabeln som är med till en annan längre?

Jag har alltid sparat strömkabeln som följer med, köpt en standardströmkabel och skarvat med sockerbit med en vanlig kabelsnutt som blir lagom lång och en stickpropp. Ett snyggare alternativ är ju att helt enkelt köpa en stickpropp, sladd i lämplig längd och en Elfa artikelnummer 43-204-12 (man verkar inte kunna länka direkt till produkter...) En sådan skruvar man ju ihop på tre minuter och får perfekt längd...
/Peo

#102

Postad 20 januari 2009 - 10:33

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Kan man "skjuta" bilden neråt ? Jag vill ha projektorn högst uppe vid taket, men ändå få bilden att börja nedanför linsen.

/Magnus


lensshift gör att bilden inte går igenom centrum av linsen därför tappar man skärpa, så för bästa möjliga bild så ska man se till att ha bilden så centrerad som möjligt. men detta är generellt, skiljer mellan olika projektorer beroende på hur bra linser dom har t.ex.

#103

Postad 20 januari 2009 - 12:43

Zetor
  • Zetor
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Jag har alltid sparat strömkabeln som följer med, köpt en standardströmkabel och skarvat med sockerbit med en vanlig kabelsnutt som blir lagom lång och en stickpropp. Ett snyggare alternativ är ju att helt enkelt köpa en stickpropp, sladd i lämplig längd och en Elfa artikelnummer 43-204-12 (man verkar inte kunna länka direkt till produkter...) En sådan skruvar man ju ihop på tre minuter och får perfekt längd...


Och om man inte orkar göra själv får man ju köpa dem färdiga. T.ex.

http://www.webhallen...od.php?id=81966

Har även sett med vinklade kontakter om man vill ha en sån..

#104

Postad 20 januari 2009 - 18:01

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0
Jag fick hem min Z700 igår och är väldigt nöjd med den. Ser bra ut(vid filmtittade) även om jag kör mot en vitmålad betongvägg som inte är så slät(i windows ser det inte speciellt bra ut med den osläta ytan). Just nu har jag ställt den på ett bord ca 35cm från väggen och får ca 83", från vägg till vägg är det ca 315cm. Svärtan blev också ganska bra efter lite tweakande. En överraskning var ju att den deltaco 10m HDMI-HDMI fungerade med 1080p vid 60Hz, däremot när jag testade lite snabbt att ändra till 24Hz blev det väldigt hackigt så jag ändrade tillbaks till 60Hz.

#105

Postad 20 januari 2009 - 20:03

Unregistered8208cbb4
  • Unregistered8208cbb4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ingår lampa när man köper den?

#106

Postad 20 januari 2009 - 20:10

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Ingår lampa när man köper den?


Det sitter en i projektorn. Om det ingår en extra lampa så bör det stå så i namnet eller i specifikationerna.

#107

Postad 20 januari 2009 - 21:14

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Ingår lampa när man köper den?


Det ingår knappast extra lampa, är nog tämligen ovanligt - i alla fall till det priset. Att det INTE skulle ingå någon lampa är nog ännu mer ovanligt...

#108

Postad 22 januari 2009 - 23:55

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Jupps, så verkade det om man kikade på de senaste prisförändringarna.

Dock har Onoff sänkt priset nu med 300 kr (de var billigast även innan) och skickar dessutom med en Supra HDMI på 10 meter. OM man nu skulle köpt en sådan kabel, vilket jag övervägde ändå har man ett projjpris på runt 11000kr, vilket ju är... Bra...

:blush:


Osnyggt att citera sig själv - dock är jag ganska nöjd med min tajming på beställningen.
Sedan beställningen den 21:e är priset höjt med 2000kr och kampanjen med en extra Supra HDMI-kabel är borttagen...

Så - det är nog så att priset kommer att gå upp även på de andra sajterna som inte höjt än..

Dock vill jag ju ha projjen nu - enligt on-off kommer det att ta två veckor till innan leverans...

#109

Postad 23 januari 2009 - 11:51

rbkniklas
  • rbkniklas
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
hur fungerar den att placera på en hylla i bildens ovankant.
Kan det bli problem med fläktar etc om man lägger den upp o ner eller är det bäst att ställa den vanlig och använda lenshift?

#110

Postad 23 januari 2009 - 13:11

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

hur fungerar den att placera på en hylla i bildens ovankant.
Kan det bli problem med fläktar etc om man lägger den upp o ner eller är det bäst att ställa den vanlig och använda lenshift?

Det är inga problem men kylningen då insuget är på baksidan och utblåset är på ena sidan. Däremot är den inte helt platt på ovansidan och det finns knappar mitt på. Kör på lensshift det fungerar bäst.

Edit: såg nu att dustinhome har höjt priset på den, 13 995kr eller 13 536kr med studentrabatt. Tur att man beställde den för 11 925kr för en vecka sedan :blush:

Redigerat av Bush, 23 januari 2009 - 13:21.


#111

Postad 23 januari 2009 - 18:04

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hallå!
Precis startat upp denna hemma, kan någon säga mig snabbt hur jag kommer åt keystone i menyn? Hittar inte :P

#112

Postad 23 januari 2009 - 19:33

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Hallå!
Precis startat upp denna hemma, kan någon säga mig snabbt hur jag kommer åt keystone i menyn? Hittar inte :P

Tror inte det finns. Vad ska du med det till?

#113

Postad 23 januari 2009 - 19:57

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Tror inte det finns. Vad ska du med det till?


Tänker ha den en bit upp på väggen och projicera ner på duken i en mindre vinkel, finns inte sånt på alla projektorer?

#114

Postad 23 januari 2009 - 20:06

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Låt projjen peka rakt framåt och använd istället ratten som heter Lens Shift. Då flyttas bilden upp eller ner men missformas inte och behöver inte missformas tillbaka med keystone med tunga kvalitetsförluster.

#115

Postad 23 januari 2009 - 21:03

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Låt projjen peka rakt framåt och använd istället ratten som heter Lens Shift. Då flyttas bilden upp eller ner men missformas inte och behöver inte missformas tillbaka med keystone med tunga kvalitetsförluster.


Ja just ja, givetvis! :P Tack!

#116

Postad 25 januari 2009 - 18:07

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Är det någon som vet ifall det är fler entrylevel fullhd, lcd projjar på gång till marknaden snart?
Jag hittar inget direkt motstånd i z700's prisklass.. Inte på full hd åtminstone.
Epsons "entry" är ju dubbelt så dyr och Panasonic struntade väl helt i entryleveln om jag förstod det rätt.
Hitachi eller Benq kanske?

#117

Postad 26 januari 2009 - 10:42

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Är det ngn som har några trevliga inställningar att delge till denna projektorn? Jag tycker det blir bra bild med fabriksinställningar men kan man få ännu bättre så vore det ju trevligt!

#118

Postad 27 januari 2009 - 01:01

henkeboy77
  • henkeboy77
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Är det någon som har jämn fört Z700 med benq w5000?
Och vad är det för skillnad i mellan LCD och DLP för och nackt delar alltså?

#119

Postad 28 januari 2009 - 23:46

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Jag fick också tag på en Z700 innan prishöjningen men köpte inget takfäste. Någon som kan rekommendera ett takfäste som funkar bra med Z700?

/Björn


Efter att ha kollat runt lite blev det ett från Clas i Sjön som fungerade alldeles utmärkt.

499 pistoler, vilket kan anses billigt (om man jämför med vad projjfästen brukar kosta) eller tokdyrt med tanke på att det bara är lite blandade plåtbitar och skruv... Hade IKEA sålt den hade den kostat 59kr och hetat Bilda.

Projektorfäste Universal

Jag använde två långa och en kort arm. Ur förpackningen sitter de två långa bak och de korta fram, bytte plats och centrerade projjen. Passande skruvar till projektorn fanns med i förpackningen. Eftersom jag har hög takhöjd använde jag "armen" ner från taket som är gjord så att det får plats lite kabel genom röret - åtminstone två hdmi, en komposit och en komponentkabel fick plats.

Eftersom hålen för skruven som skall fast i taket är riktigt stora rekommenderas att köpa till ett litet sortiment av brickor när du ändå är och handlar. Jag tog mina grövsta skruvar, men hade gärna haft större brickor ändå.

Max belastning som anges på fästet är 5 kg. Det där är som designerskläder som skall kemtvättas i 30 grader av tibetanska munkar. Det var inga som helst problem med PLV-Z700:an. Övervägde faktiskt att hänga mig i takfästet innan jag satte upp den för att kunna skriva det här, men jag garanterar att det hade hållt, så väger projjen under 105 kg kommer den att klara sig.

Justeringsmöjligheterna var helt OK. När man fixerat fästet vid taket, skruvat i armen, hängt på projektorn, säkrat den med skruvarna kan man tilta den minst 25 grader åt alla håll med ett snabbt vrid med den medföljande sexkantnyckeln. (Ikea någon?)

Fästet är vitt och ser helt OK ut, även om jag absolut sett snyggare. Och fulare med för den delen.

Edit: Tidigare i tråden fanns ett inlägg som jag missat som handlade om ett fäste på BRL för 299kr, kan ju också vara ett tips. Det har sämre inställningsmöjligheter (vilket är en mindre faktor med just denna projj) men är enligt mig betydligt snyggare. Och billigare. Infogar en bild eftersom man inte kan länka direkt till den... Namn hos BRL: 800PRB1

Postad bild

Redigerat av Unregistered630be293, 29 januari 2009 - 14:23.


#120

Postad 29 januari 2009 - 14:08

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Och vad är det för skillnad i mellan LCD och DLP för och nackt delar alltså?



Har du läst den klistrade tråden Projektor FAQ - Skaffa projektor - Läs detta först!

Skulle inte tro det - ungefär fem rader in i texten avhandlas nämligen olika teknik för bildprojektion.

Så läs det först. Nästa steg är att avgöra om du kan leva med regnbågseffekter och annat. Om ja är det ett givet val. Om inte är det ett givet o-val.

Gör om, gör rätt!

//peo

#121

Postad 29 januari 2009 - 14:17

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Är det ngn som har några trevliga inställningar att delge till denna projektorn? Jag tycker det blir bra bild med fabriksinställningar men kan man få ännu bättre så vore det ju trevligt!



Nu låter jag som en surgubbe, eller den där otäcka sortens moderator, men det där har ju faktiskt diskuterats alldeles nyss i den här tråden - läs inläggen mellan #60 och #70 så kanske det finns något litet guldkorn...

//peo

#122

Postad 30 januari 2009 - 19:10

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Den alltmer utbredande prishöjningsnojjan knuffade mig över kanten... Så nu har webhallen fått en beställning på en z700! Dags att leta upp nåt duk-byggprojekt att kopiera. Och fundera ut var i förhållande till duken som Anduril blir som snyggast. :)

#123

Postad 30 januari 2009 - 20:48

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Den alltmer utbredande prishöjningsnojjan knuffade mig över kanten... Så nu har webhallen fått en beställning på en z700! Dags att leta upp nåt duk-byggprojekt att kopiera. Och fundera ut var i förhållande till duken som Anduril blir som snyggast. :)

Grattis till köpet. Ser fram emot kommentarer när den väl kommit på plats!

#124

Postad 30 januari 2009 - 22:15

misc100
  • misc100
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Köpte en idag. 1080p och 720p suveränt. Dvdrip är lutande linjer "hakkiga". Vet ej om det beror på encoding, uppspelaren (Popcorn hour), eller projjen. Antar att det inte är projjen pga överiga format är det inga problem. Jag har sett Sony projjen för 25tkr. Den är bättre med mer "pop" i bilden men bara marginellt så att jag betalar inte 2x priset för en Sony.

Hårddisken i popcorn hour låter mera än projjen.

Bra färg, smälter in i väggen/taket. Coolt med linsskydd som auto-öppnar.

Ser fram emot att kalibrera den.

Rekkomenderas.

#125

Postad 31 januari 2009 - 00:23

misc100
  • misc100
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Efter lite mer tittande ikväll så kan jag tillägga:
######r vilken zoom. Jag kan få en bild med höjd över 2m och ändå knappt så man ser pixlarna.

Kritik är väl att det är ljus genomsläpp så bilden blir aldrig kolsvart. Det är kanske på denna punkt som Sony projektor är så bra på.

Fortfarande nöjd med köpet.

#126

Postad 31 januari 2009 - 12:32

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Köpte en idag. 1080p och 720p suveränt. Dvdrip är lutande linjer "hakkiga". Vet ej om det beror på encoding, uppspelaren (Popcorn hour), eller projjen. Antar att det inte är projjen pga överiga format är det inga problem. Jag har sett Sony projjen för 25tkr. Den är bättre med mer "pop" i bilden men bara marginellt så att jag betalar inte 2x priset för en Sony.

Hårddisken i popcorn hour låter mera än projjen.

Bra färg, smälter in i väggen/taket. Coolt med linsskydd som auto-öppnar.

Ser fram emot att kalibrera den.

Rekkomenderas.

Prova att skicka 1080i istället när du ser "dvdrip" ifall projektorn är bättre än din PCH på deinterlacing.

Redigerat av KJE, 31 januari 2009 - 12:33.


#127

Postad 31 januari 2009 - 18:43

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
det va samma för mig gällande prishöjningen, just när jag fått lön å skulle köpa så hade den tagit slut på netonnet i borås och inga nya var på ingång, men så såg jag att den fanns på två av elgiganten i gbg för bara 300 mer så jag tänkte hellre 300 än 2000 som det verkar som prishöjningen kommer snitta (idiotvärld idiotekonomi). hur som helst, har knappt pillat med den, bara kört från min laptop via vga och det ser ju ok ut. men har de 3 senaste dagarna försökt få igång digital bildöverföring från min stationära, utan att lyckas.

datorn är en rätt gammal barebone, asus pundit-r med integrerat grafikkort, ATI Radeon 9100 IGP, som har dvi ut. jag köpte en billig 10meters hdmi-hdmi-kabel och en dvi till hdmi-adapter, för jag tänkte att jag kommer inte ha användning av en dvi-hdmi-kabel sen när jag köpt ny dator så onödigt att köpa en sån. detta funkade dock inte så jag tänkte det berodde på att kabeln va för lång, så bytte in den idag mot en 5m, men det funkade inte heller. 5 meter ska väl inte spela nån roll om det är budget eller inte? så var kan problemet ligga, är det grafikkortet som är kass? eller kan projektorn va defekt? eller är jag tvungen att köra med en hdmi-dvi-kabel alltså inte med adapter, som kostar lite mer? jag körde min vanliga skärm på vga-utgången och projektorn på dvi-utgången och det ser ut som att projektorn är ansluten och i grafikkortsegenskaperna så står det plv-z700 så den verkar ju hitta den, men det ger ingen bild, det enda som händer ibland är att det kommer upp en picassoversion av skrivbordet i några sekunder sen dör det igen. har ju tänkt köpa en ny dator vid nästa lön med grafikkort med hdmiutgång, men vore kul att kunna glo lite 720material tills dess och inte köra via vga. några idéer?

#128

Postad 31 januari 2009 - 18:59

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Jag kan bara intyga att dvi-hdmi-adapter fungerar utmärkt från grafikkortet(nvidia 7800gtx) till min Z2000. Då kör jag med en billig 15 meters hdmi kabel så längden bör inte spela någon roll. Det låter som någon inställningsgrej du missat. Men svårt att säga då vi inte kör samma grafikkort :D

#129

Postad 31 januari 2009 - 22:03

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Det låter som någon inställningsgrej du missat. Men svårt att säga då vi inte kör samma grafikkort :)


nej det är sant. min lillebror kommer hit om en stund med sin laptop som har hdmiutgång så då kan jag iaf utesluta att projektorn är defekt, om det nu funkar.

det kanske jag ska efterlysa redan nu, alla som har plv-z700 eller z2000 kopplat till dator (dom bör ju knappast skilja på det området) får gärna skriva va dom har för grafikkort, förutsatt att dom är pci-express eller moderkort med integrerad grafik, kostar max 1000 kr, kanske max 1500 om det är moderkort (skriv gärna ut priset om ni vet/minns/orkar) och klarar 1080p 24hz felfritt. för det vore asgött att få lite riktlinjer inför datorbygget. merci beaucoup!

#130

Postad 31 januari 2009 - 22:42

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0
Jag kör med ett ATi HD4870, 10m deltaco hdmi-kabel i 1080p60. I windows(windows7x64 ->Screen Resulotion) har jag ställt in "Duplicate these displays"(tillsammans med en Samsung 40M86 som skärm) i ATis kontrollpanel(cat9.1) har jag ställt in 4:4:4 full RGB under DTV(DVI)4 ->Pixel format om jag kommer ihåg rätt då man måste ha projektorn igång för att se det. Fick aldrig till 24Hz så det fungerade bra under det korta tid jag testade.

Som mediaspelare kör jag MPC-homecinema x64 med DXVA för hårdvaruavkodning, vilket ska fungerar på de flesta nya kort(ATi HD4xx0, GF9/GTX2x0)

#131

Postad 31 januari 2009 - 23:32

Lauregos
  • Lauregos
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Använder ett ATi HD4850, samt en 7,5m lång clicktronic DVI-HDMI.

Använder 23 alt 24 Hz (det står 23 i ATi CCC men Reclock rapporterar 23,976Hz). Filmer med motsvarande fps flyter på riktigt fint om jag använder Reclock tillsammans med MPC HC (jag använder dock CoreAVC för decoding för det mesta) och Haalis media renderer som videorenderare. Utan reclock så får jag antingen synkproblem alternativ hackig bild.

#132

Postad 01 februari 2009 - 14:18

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
mycket riktigt är det grafikkortet som är voine, det funkade hur bra som helst från brorsans laptop, körde 1080 24hz utan problem. trodde faktiskt inte det skulle va så påtagligt men fan va det flyter gött, vi körde i xbmc för windows. testade att köra i 60hz också och då kommer juddret, nästan obehagligt, det mer känns än syns. detta gjorde mig ännu mer nöjd med köpet, för nu fick jag det bekräftat att det blir så ###### bra med 1080material, å då kör jag fortfarande rätt på väggen eftersom jag inte fixat duk än och jag har inte kalibrerat den nånting, å ändå är jag redan mycket imponerad. vilka bonusar det kommer bli sen när jag fixar bra duk och kalibrerar den bättre.

edit: hur kommer det sig att "fan" inte censuras men "j ä v l a"? det är ju likvärdiga ord

Redigerat av Merdique, 01 februari 2009 - 14:26.


#133

Postad 03 februari 2009 - 13:03

Torgny H
  • Torgny H
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej alla glada PLV-Z700-ägare!

Jag har haft min i en dryg vecka och är i princip väldigt nöjd så här långt. Den behöver ju tweakas
en hel del och det ser jag fram emot att pyssla med det ett tag framöver. En spontan undran bara:
jag upplever en viss ryckighet vid panoreringar där bilden innehåller mycket detaljer. Allt annat
flyter perfekt. Jag har som källa en Samsung BD-P2500 och kör mina Blu-Ray filmer i 1080P via HDMI-kabel.
Någon som har samma problem och/eller vet om det finns något man kan göra åt detta, Eller är det
kanske fullt normalt?

Det där med 24Hz, 60Hz m.fl. värden det talas om i denna tråd, gäller dessa enbart då en dator används
som filmvisare eller finns sådana inställningar även i BD-spelaren eller i Z700 projjen? Har letat i
manualerna, men hittar inga sådana uppgifter.

Tacksam för svar/kommentarer kring detta!

#134

Postad 03 februari 2009 - 16:20

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Du ändrar i BDspelarens inställningar, jag för min del har inte sett någon ryckighet i bilden än så länge.
Jag kör både BDSpelare (Sony BDP-550) och HDDVDspelare (Toshiba EP10) över en billig HDMIswitch från Kjell & CO till min Onkyo 674 E och vidare till Sanyon utan problem.

#135

Postad 03 februari 2009 - 23:23

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Jaha ... då har man fått sin Z700 och det tog inte lång stund innan den satt uppe.
Man kan ju faktiskt inte vara annat än nöjd för den pengen den kostar och då har jag inte fått hem duken ens.
Svärtan är ju inte den bästa så här långt men kommer helt klart att räcka till när man kör på duk och senare även kalibrerat den efter DVE.
Skärpan är helt underbar tycker jag.
8+ projicerat på vävtapet ... :)

#136

Postad 04 februari 2009 - 12:28

Torgny H
  • Torgny H
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej Tweeker!
Då vi inte har samma fabrikat på BD spelare, undrar jag vilken typ av inställningar du tänker på?
Kan du tala om det, så jag får en ledtråd till vad jag skall leta efter i menyn.

#137

Postad 04 februari 2009 - 15:50

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Du har möjlighet att ställa in vilket format du skall visa i bdspelaren, kolla i menyerna under "display" där ställer du in upplösning och "pictureframes" 24 bilder/sek.
Detta är under förutsättning att din TV klarar formatet.

#138

Postad 04 februari 2009 - 17:06

Torgny H
  • Torgny H
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tack Tweeker!
Jag har Z700 och jag trodde att 24 fps enbart kunde användas till vissa BD-filmer
som var "märkta" så på fodralet. Jag tror jag läst det någonstans. Har alltså inte
brytt mig om att testa detta tidigare, men det blev ju mkt bättre!
Återigen tack!

#139

Postad 06 februari 2009 - 11:33

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
*Sniffa* ...det luktar kartong. *sneglar ömt mot z700-kartongen bakom sig och undrar hur han ska fixa att jobba hela eftermiddagen innan han får köra hem och packa upp*
Netonnets lagershop i Malmö har just nu en styck kvar på hyllan.. :D
Fler intryck kommer..

#140

Postad 06 februari 2009 - 22:28

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Första intrycken då....

* Den är absolut inte så ful-klumpig som den ser ut på bild. Den vita färgen smälter in underbart om man har vita väggar/tak.

* Svärtan... z700s "stora problem". Det här är min första projje, jag är van vid en tv. Ändå måste jag säga att jag inte lider alls av att svärtan är inte maximal. På de ställen i bilden där det spelar någon roll, dvs i själva filmen, där varvas olika färger så att närvaron av ljus på vissa ställen gör att det svarta på andra ställen känns riktigt svart. Däremot så ser man ganska tydligt på dom horisontella sorgkanterna vid 2.35 tittande att de inte är kolsvarta. Men det är ju inte de man ska titta på? Jag är extremt glad just nu att jag inte betalade dubbelt så mycket för att få mer svärta.

* Skärpan. Hade fått för mig att den inte var så skarp som många andra. Sitter just nu på 4.5 meters avstånd och skriver detta med bokstäver som är ca 1 cm höga. De är kristallklara. Snarare är det mina ögon som är lite suddiga, för det blir skarpare om jag går fram till väggen. Åldern åldern...

* Ljudnivån. Det har skrivits att den är väldigt tyst. Jag skulle inte vilja ha någon som låter mer än detta. Det hörs fläktljud om man inte har någon audio, men med låg volym så skulle det naturliga bakgrundsljudet i en nästan tyst scen räcka för att överrösta projjen. Mycket glad att jag inte tummade på (o)ljudnivån när jag valde.

* Lens shift. Den är sladdrig, man får vrida några cm på ratten innan det händer något alls, och då hoppar bilden en bit istället. Men vad gör det? Det är ju i det närmaste en engånsinställning.

* Bild-storlek. Jag trodde jag skulle nöja mig med 80".. Den är uppe i 100" nu och det är en helt annan upplevelse. Om väggen klarat större hade jag nog dragit upp den ännu lite mer.

* Summa. Jag har mest sett 1080p material nu, och när jag körde upp en SD film insåg jag också att man nog inte vill se lågupplöst material i den här storleken alls. Men såg Batman i 1080 och det var helt makalöst bra. Bra flyt, bra skärpa, tillräckligt bra tryck även i Eco-mode. Ska tillägga att jag inte kalibrerat den alls och att den sägs behöva en hel del kalibrering för att bli riktigt bra. Jag är helnöjd med köpet och kommer klara mig flera år på denna entry level goding!

Redigerat av dnlar, 06 februari 2009 - 22:31.


#141

Postad 11 februari 2009 - 16:08

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Nån som bytt upp sig från en sony hs60 till denna?
stor skillnad?
är lite sugen på att uppgradera, tycker min är lite för dåligt tryck i nu.

#142

Postad 12 februari 2009 - 19:31

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Vill också vet men i mitt fall gäller ddet en HS50.

#143

Postad 13 februari 2009 - 09:19

LasseMangan
  • LasseMangan
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Läste i ett test att man reducerar ljusstyrkan om man använder mkt zoom. Om jag har förstått testet rätt...
I så fall borde det vara bättre att placera projektorn längre bak för att täcka duken??

"As far as lumen output is concerned, you need to be aware of two limiting factors. First, while the long 2.0x zoom lens gives you great placement latitude, you will reduce lumen output by up to 37% if you install it at its longest telephoto setting. At the midpoint of the zoom range, light output is curtailed 16% from its brightest position at maximum wide angle. "

http://www.projector...ctor_review.htm



För att göra diskussionen kring avstånd projektor och duk lite mer komplex så finns det en annan faktor som talar emot korta avstånd. Hittade följande text kring detta;

"Incidentally, a longer focal length is always better with zoom lenses. Assuming the lens is well designed, you'll avoid the trapezoidal image distortion that is so common to short-throw lenses"

Enkelt summerat: Långa avstånd så tappar man ljusstyrka - Korta avstånd så får man bildkantsförvrängning. Av denna anledning så är nog idealrådet att undvika ytterlägen i zoom och försöka ligga på mitten av zoom-omfånget eller något närmar. (trapesoidal se förklaring http://en.wikipedia....wiki/Trapezoid)

#144

Postad 17 februari 2009 - 20:51

pln
  • pln
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag har upptäckt en mycket skum grejj på min z700.

Om man väljer "Brilliant cinema" och sen nollar alla inställningar, och sen sparar som "User image1"
sen väljer man "Natural" och sen nollar alla inställningar, och spara som "User image2"

Om man swappar mellan dessa så blir bilden inte likadan, den som utgår ifrån "Natural" har lite mer färg.

(Jag har gått igenom alla mener och sett till att de har exakt samma inställningar, kollat att gamma är lika, och även advanced settings är lika, så bilden borde ju verkligen vara likadan).

Någon som har upptäckt något liknande, eller är det bara min z700 som har det beteendet?

(Testa med en fryst bild, pausa en dvd, eller kör från en dator....)

Om det nu är så att det inte bara är min z700 så undrar jag om det är någon som gått till botten med detta, vad är det för magi den har för sig egentligen :P


/Per

#145

Postad 17 februari 2009 - 21:07

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Någon som har upptäckt något liknande, eller är det bara min z700 som har det beteendet?

(Testa med en fryst bild, pausa en dvd, eller kör från en dator....)

Om det nu är så att det inte bara är min z700 så undrar jag om det är någon som gått till botten med detta, vad är det för magi den har för sig egentligen :P

/Per


Jag har inte testat detta själv men enligt denna tråd ska det vara så. Själv trodde jag det inte spelade någon roll men jag ska testa senare.

#146

Postad 17 februari 2009 - 22:30

pln
  • pln
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för tipset.

Jag har skummat tråden, vad jag hittat ser jag ingen förklaring till exakt vad dessa förinställningar gör, kan hända definieras detta i service menyn, har inte vågat mig in i denna.

Någon som vet?

Någon som testat service menyerna?

Någon som hittat en service manual till z700? (alltså inte den vanliga manualen som skickas med, utan den "riktiga" manualen för service tekniker, den borde ju vara betydligt intressantare :P

/Per

Redigerat av pln, 17 februari 2009 - 22:31.


#147

Postad 17 februari 2009 - 23:02

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
edit.. länkade till samma url som ovanstående.. sorry :S

Redigerat av dnlar, 17 februari 2009 - 23:02.


#148

Postad 20 februari 2009 - 00:51

Unregistered80f4766e
  • Unregistered80f4766e
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Om man har en HD box och comhem och glor på fotboll eller hockey hänger bilden med bra då, jag kan ingenting om projektorer med själv kollat in denna och undrar bara om det finns eftersläpningar när man använder projektor? Samt att om man kollar vanlig tv och har en lampa tänd samt lite ljus utefrån hur mycke störs bilden då, blir det så att man blir irreterad eller är det brukbart?

Om någon orkar svara skulle det uppskattas
tack:)

#149

Postad 20 februari 2009 - 01:25

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0
jag var och kollade på denna idag!, jag har en HS60 som en ovan här.

Ni skall komma ihåg en sak, Sony och Sanyo är absolut inte samma sak när det gäller bildkvalitet.

Alla projektorer visar väldigt bra bild vid höga upplösningar (720p, 1080p) men skillnaden är vid lågupplöst material och svärta..


Om man kollar på lågupplöst material är Sanyon väldigt dålig om man jämför med HS60, även fast den har några år på nacken, kom ihåg detta!!!! så ni som är van vid bra bild vid lågupplöst och bra svärta, inte köper en dyr sak , kommer hem och känner er missnöjda. För i ärlighetens namn, om man använder projjen för att se på tv är det en viktig del.

Skulle hellre rekommendera Sony AW 15 som är rätt billig, finns begagnat här och där. .. den har lika bra bild som HS60, fast den är mindre till storlek.


åter igen KÖP INTE! denna om ni skall ha projjen som Tv, spelar ingen roll om ni har digitalbox

Redigerat av ESAFESA, 20 februari 2009 - 01:26.


#150

Postad 20 februari 2009 - 01:57

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

jag var och kollade på denna idag!, jag har en HS60 som en ovan här.

Ni skall komma ihåg en sak, Sony och Sanyo är absolut inte samma sak när det gäller bildkvalitet.

Alla projektorer visar väldigt bra bild vid höga upplösningar (720p, 1080p) men skillnaden är vid lågupplöst material och svärta..


Om man kollar på lågupplöst material är Sanyon väldigt dålig om man jämför med HS60, även fast den har några år på nacken, kom ihåg detta!!!! så ni som är van vid bra bild vid lågupplöst och bra svärta, inte köper en dyr sak , kommer hem och känner er missnöjda. För i ärlighetens namn, om man använder projjen för att se på tv är det en viktig del.

Skulle hellre rekommendera Sony AW 15 som är rätt billig, finns begagnat här och där. .. den har lika bra bild som HS60, fast den är mindre till storlek.


åter igen KÖP INTE! denna om ni skall ha projjen som Tv, spelar ingen roll om ni har digitalbox


Testade du att ändra några inställningar? Det gör väldigt stor skillnad. Jag får mycket bättre svärta med projektorn än på min Samsung 40M86 tv(med bakgrundsbelysningen på styrka 3 av 10).

Redigerat av Bush, 20 februari 2009 - 02:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.