Hej.
Nu har jag läst igenom hela tråden.
De var nämligen så att jag beställde denna tv för att ha i sovrummet.
Väl hemma och uppackad så ser man varför alla tycker denna skärm är skitsnygg.
Upp på väggen i sovrummet, drog en s-video kabel samt vanligt analogt ljud upp på övervåningen.
jag har fördragna rör upp och kan därför inte med lätthet dra en scartkabel, därför S-video som ändå i mitt tycke är en hyfsat bra signal.
Kopplade in kablaget, de hände inte ett skit. kopplade den via scart ingången med s-video även där inte ett skit (den kanske inte tar s-video på scarten? har inte kollat)
Kopplade den composit till både scart och A/V ingången.... överaskning? nej inte ett skit.
Enda sättet jag tillslut fick skärmen att över huvudtaget visa nånting var att koppla in en dvd-spelare vi scartRGB.
Nu blev det bild, men den var inte vidare snygg. Skitsamma tänkte jag: jag får väl hålla på å mickla med inställningarna för att lösa detta.
Satt i en halvtimme utan någon förbättring, men däremot försämring.
Nu hade en blå rand börjat växa in från skärmens nedre kant. med sig tog denna kant en hel del skuggor i blått och stora fält med konstiga färgblandningar.
Stängde av skärmen (bröt strömmatningen) i några minuter, då försvann randen ett ögonblick för att sedan komma tillbaka.
Gick och la mig för att prova vidare i dag.
Kopplade på skoj in S-video kabeln igen... Och nu helt plötsligt blev det bild???
Provade på alla ingångar, bild på alla sätt som igår inte fungerat.
Den blå randen var också borta.
Dock var inte helheten i bilden bättre, jag lät skärmen stå på i en halvtimme.
Då kom raden tillbaka med alla negativa egenskaper som den medförde igår.
Problemet med ljudet som jag läst om här i tråden finns även på denna skärm...
Frågan är ju nu: Har jag fått de värsta Måndagsex av alla här inne?
Självklart skall ju skärmen bytas ut, men frågan är om bilden innan den blå randen dyker upp är så bra som denna skärm kan prestera?
Om det är fallet så måste man nog sitta minst 5 meter från den för att inte störas av missfärgningar och oroligheter.
Jag jämnförde med min andra plasma (nu är det väl taskigt att jämnföra med en skärm som är mer än dubbelt så dyr? men ändå) en LG RZ42PY-10X, och kontentan av det är att man helt omöjligt kan jämnföra dom.
Det är som att jämnföra korpen med La Liga.
Lite funderingar jag har innan jag behåller eller byter... Tacksam för svar eller åsikter