* Officiell tråd - BenQ PE8720 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 31 oktober 2006 - 11:39
Postad 31 oktober 2006 - 17:10
Hur e rengbågseffekten på denna om man jämför andra nya DLP, kollade på en Mitsubichi (stava) på Hifiklubben, mådde illa på en gång. Efter den upplevelsen så lägger jag mina spekulationer på en DLP åt sidan.
mår också illa ibland då jag kollar projar, har oftast att göra med att jag står upp och granskar en jätteduk där det rör på sig, är illa mående flera timmar efteråt. så dra inte paralleller till att det måste vara regnbågar som gör det.
men denna är väl som många andra bra DLPer är just nu, minimalt med regnbågar, men dom syns så länge du letar. försvinner gör dom inte så länge man försöker se dom och så länge det finns ett färghjul.
Postad 31 oktober 2006 - 18:01
Jag var tvungen att sälja min projektor, frugan fattade int ens vad jag pratade om..och nej, jag vand mig inte, ögonspänningharna blev bara värre.
Postad 31 oktober 2006 - 19:35
Beagle, har du ens sett denna? Alla behöver inte leta, själv ser jag dem direkt i kontrastrika scener och känner efter ca fem minuter hur det spänner i ögonen (på många 4x). Sluta trivialisera något som är individuellt. Att vi är få som lider är kanske sant, men det gör ju ingen skillnad för de som faktiskt känner av det.
Jag var tvungen att sälja min projektor, frugan fattade int ens vad jag pratade om..och nej, jag vand mig inte, ögonspänningharna blev bara värre.
jag har sett benq 8720 och det är en himla fin rackare, skulle skrivit lång utvärdering i denna tråden hade jag tänkt men då jag vile ha en själv o inte visste om det skulle finnas några kvar då jag hade pengar nog för at köpa en så behöll jag mina observationer för mig själv.
men nu då jag inte lyckats skramla ihop några pengar så kan jag åtminstone säga att detta utan tvekan är bästa köpet runt 20 papp.
och ja jag vet att det finns några som inte klarar av DLP, och varför det är så kan man diskutera men inte i denna tråden. men när jag skriver om regnbågsyndrom så pratar jag inte om dessa personer, jag pratar om alla dom som är RÄDDA för att dom ska vara dessa personer då dom hört talas om RBE på t.ex detta forum. Det är ett mycket större problem än själva problemet!
hänger du med?
om man gör något och vet att man kan må dåligt av det så kan jag lova dig att en hel del mår dåligt av det också.
om man skulle ta ett blindtest och låta 10 pers gå in i ett rum med en DLP o sa till dom att här inne står en DLP den kan få dig att känna si och så, och sedan ett gäng som man inte sa något till. hur många tror att det skulle vara fler som mådde dåligt helt i onödan i grupp ett?
med 100% säkerhet kan jag säga att grupp ett skulle fler må dåligt i än den ovetande gruppen.
om dom dessutom pratade om hur dom mådde då dom var inne i rummet skulle ännu fler av dom må dåligt, härligt va?! tror ni då detta har med regnbågar att göra? för dom flesta av dom som skulle må dåligt så nej. det sitter i huvudet tyvärr.
men dom i grupp ett som nu mådde dåligt kommer nu med största sannolikhet göra det nu varenda gång dom vet om att dom kollar på en DLP, för så funkar människopsyket.
så vi har nu helt i onödan skapat RBE känsliga människor, utöver dom som då skulle märkt av det vare sig dom visste det eller inte.
hänger ni med? på detta sätt funkar människan, och det är därför jag tycker att man ska lugna sig lite med att varna för RBE hela tiden.
ok?
jag försöker inte nedvärdera någons symptom på något sätt, jag bara försöker se till så att så få som möjligt mår dåligt.
Postad 31 oktober 2006 - 23:56
Någon som vet av vilken anledning?av ngn anledning så får inte kampanjpriset listas på nätet
Postad 01 november 2006 - 07:25

nog sagt om regnbågar och back to topic

För övrigt tror jag att du gör rätt om du köper en sån här. Solitt bygge som inger förtroende.
Redigerat av Mars, 01 november 2006 - 07:37.
Postad 01 november 2006 - 09:11
Någon som vet av vilken anledning?av ngn anledning så får inte kampanjpriset listas på nätet
Det får du nog fråga återförsäljarna eller BenQ om - men jag antar att de inte svarar på den frågan...

Men jag är tacksam för då finns denna kvar längre...

Postad 01 november 2006 - 13:42
Har frågat och fick svarDet får du nog fråga återförsäljarna eller BenQ om - men jag antar att de inte svarar på den frågan...

Postad 01 november 2006 - 20:01
Någon som hørt om liknande prissænkning ær på gång i Sverige?
Postad 01 november 2006 - 20:34
Även i här i Sverige så säljer man ut BenQ 8720, ett vanligt postorderpris med frakt är 19900.-
Och man får nog säga att det är ett "hyggligt" pris, inte ens i det stora landet i väster har prisnivån sjunkit dit än...
Men projektorer är idag som datorer, färskvara och teknik- och kostnadsspiralen går fort framåt.
Kanske lite offside:
Nu är jag snart inne på min 4:e projektor. NEC LT150 > Marantz VP-S1 > Mitsb. HC900 och nu kommande BenQ 8720.
Men jag är fortfarande imponerad av dynamiken i min HC900, helt klart en projektor med "plasmatryck" i bilden! Vi får se om 8720 vinner duellen, än är jag inte övertygad.
/Lennart
Postad 01 november 2006 - 21:11
Vilken ramspänd duk i bredden 200-230 cm skulle passa till denna käcka projj i ett rum med ljusa väggar?
En Stewart vore nog bra men budgeten är inte där än.
Vågar jag testa en 203 bred Optoma Graywolf? Vet inte riktigt vilken vinkel den "retroreflekterar"...
Men det vore gôtt med en duk med 1.6 i gain om det inte kommer in nå't ströljus...
Tänkte ta en första test med min ScreenGoo-målade MDF. Kanske funkar den tills jag har råd med en Stewart.
Tacksam för lite spån.
Postad 01 november 2006 - 21:14
Postad 02 november 2006 - 12:16
Å nu kommer jag med min vanliga fråga:
Vilken ramspänd duk i bredden 200-230 cm skulle passa till denna käcka projj i ett rum med ljusa väggar?
En Stewart vore nog bra men budgeten är inte där än.
Vågar jag testa en 203 bred Optoma Graywolf? Vet inte riktigt vilken vinkel den "retroreflekterar"...
Men det vore gôtt med en duk med 1.6 i gain om det inte kommer in nå't ströljus...
Tänkte ta en första test med min ScreenGoo-målade MDF. Kanske funkar den tills jag har råd med en Stewart.
Tacksam för lite spån.
köp en sådan rackare jag har, den är billig och toppen!
har en massa screenshots, dock så ser den ut att va piss i mitt jämförelse galleri men det är den verkligen inte!
kör nu förtiden dessutom på full lampstyrka o då är den fantastisk!
men denna 8720 har tillräckligt mycket tryck för att göra underverk på min duk.
Postad 02 november 2006 - 12:28
Mange31:
Även i här i Sverige så säljer man ut BenQ 8720, ett vanligt postorderpris med frakt är 19900.-
Och man får nog säga att det är ett "hyggligt" pris, inte ens i det stora landet i väster har prisnivån sjunkit dit än...
Men projektorer är idag som datorer, färskvara och teknik- och kostnadsspiralen går fort framåt.
Kanske lite offside:
Nu är jag snart inne på min 4:e projektor. NEC LT150 > Marantz VP-S1 > Mitsb. HC900 och nu kommande BenQ 8720.
Men jag är fortfarande imponerad av dynamiken i min HC900, helt klart en projektor med "plasmatryck" i bilden! Vi får se om 8720 vinner duellen, än är jag inte övertygad.
/Lennart
8720 har en lite annan sorts bild än HC900, själv tycker jag den är bäst med irisen neddragen rejält så man får ut så grym svärta o djup som möjligt ur den.
annars så tycker jag det bästa med 8720 är den rena och skarpa bilden den har jämfört med andra projektorer i prisklassen.
och att bara dom rent praktiska sakerna som motoriserad fokus och lensshiften gör den mycket mer intressant än någon konkurrent.
Postad 08 november 2006 - 14:52
Redigerat av gurraz6, 08 november 2006 - 14:55.
Postad 08 november 2006 - 17:02

8720:an och Mitsubishi 3100 låg rätt nära varann, men som tidigare skrivits har BenQ:n en stor fördel med sin lyxiga optik (alltså bättre skärpa) och den fina färgmättnaden. Den flexibilitet som irisen ger är också ett stort plus: ibland är det perfekt med lite mer tryck, i spel och TV-material t.ex. Stor som få är den förstås, men för mig är det ingen större nackdel. Epson TW700:an var imponerande för att vara LCD, men autoirisproblematiken är en klar dealbreaker för mig. Det som slutligen sålde mig på 8720:an var HD-materialet där den fick sträcka lite på benen, då blev det rätt oemotståndlig bild.
Förhoppningsvis kan jag plocka upp en sån här best om en dag eller två, ska bli kul att få njuta av alla uppbunkrade "semesterfilmer"

Postad 09 november 2006 - 11:42
Har varit inne på optoma H79 men kom aldrig till skott och nu är ju den ur sortimentet och då har det varit denna best andra valet men har varit lite dyr och då var det HC3100 som blev intressant.
Men nu med detta nya pris så finns det inget annat val och med dina intryck så stärks det.
Och kul att hör att den inte gör bort sig på HD matrial heller.
Har väntat snart 2 veckor på min nu och fick höra att BenQ skulle ha svårt med leverans?

Postad 09 november 2006 - 12:14

Postad 09 november 2006 - 14:35
Har väntat snart 2 veckor på min nu och fick höra att BenQ skulle ha svårt med leverans?
Hämtade min hos Hembioconsult igår

Postad 09 november 2006 - 20:13
berätta mer!
Postad 09 november 2006 - 20:42
Nu måste jag bara vänta tills vår nästa lägenhet är renoverad innan den packas upp... Suck

Postad 09 november 2006 - 22:57
berätta mer!
Visst är det bra bild. Hade önskat att den varit ännu bättre men jag har nog inte sett allt den kan klämma ur sig. Dvd kvaliteten är ju lite sisodär på dom flesta filmer. Senaste Star wars har dock bra bild. Sålde min Panasonic 900 för 3 veckor sen och bara väntat på att den här ska dyka in. Mitt bildminne är inte så långt men det är nog ett par snäpp upp i kontrast. Regnbågar finns det gott om men inbillar mig att det blir lite mindre om man ändrar till 5x spinn. Fick även ändra Cw-delay då den inte var helt riktigt inställd.. Lika så overscan.. Inte van med dlp då 900:an var min första projje, så man undrar ju vad vissa grejer i bilden är. I någon scen i Lotr 1 kan det bli lite fyrkanter i himlen som blinkar o har sig i och i en sen inomhus så ska det nog föreställa en skugga i taket men den dras ihop och utvidgas fram och tillbaka.. En del nya artefakter tror jag mot lcd.. Men tittar man på senaste star wars så syns inget sånt. Ser fram emot HD DVD nu

// Jonten
Edit: Fyrkantsproblemen och skugg problemet är numera blott ett minne. Hade inställt i min Marantz 6600 att skala upp bilden till 720p. Även öppningsscenen i Lotr 1 där kameran panorerar över berget uppvisade mycket fyrkanter och annat konstigt.. Blev samma med 1080i också.. Trodde att bilden skulle bli bättre med uppskalning

Redigerat av Unregistered659, 09 november 2006 - 23:57.
Postad 10 november 2006 - 01:25
Hmm, när beställde du den?
Postad 10 november 2006 - 14:28
Fick även ändra Cw-delay då den inte var helt riktigt inställd.. Lika så overscan..
Hur påverkar detta bilden egentligen? Jag har ändrat i min service meny och de flesta saker som man ändrar i den menyn ger ju en i mina ögon synbar skillnad, men just CW -delay är för mig ett mysterium. Kan du förklara för en amatör?
Postad 10 november 2006 - 15:56
Fick även ändra Cw-delay då den inte var helt riktigt inställd.. Lika så overscan..
Hur påverkar detta bilden egentligen? Jag har ändrat i min service meny och de flesta saker som man ändrar i den menyn ger ju en i mina ögon synbar skillnad, men just CW -delay är för mig ett mysterium. Kan du förklara för en amatör?
Ja, alltså om du tittar på bilden jag länkar till så ser du hur det såg ut på min projje. Det fenomenet syns lite överallt när det är mörkt och något omges av ett starkt ljus.. Bara att pausa och ändra på Cw Delay tills det är bra..Länk
Edit: Overscan var inte satt till 100% i service menyn.. Tror det var 93. Så hela bilden visas ju inte om du inte har 100 %.. Iaf via hdmi som jag använder....
Redigerat av Unregistered659, 10 november 2006 - 15:59.
Postad 10 november 2006 - 20:30
Varför sätter BenQ tex. overscan till 93 och inte till 100% direkt från fabrik?
Förrresten, hur kommer man in i servicemenyn?
Mer frågor: Formaten, ska man välja native dvs "Real" eller? Då sker ingen skalning vad
jag förstår via projektorn utan det är dvd,n som "gör jobbet"?
Component eller HDMI, har en Pioneer DV989:a ?
Jag tar gärna emot fler tips hur man gör en bra "standardinställning" för denna trevliga projektor

/Lennart
Redigerat av LJN, 11 november 2006 - 08:54.
Postad 11 november 2006 - 00:55
Han fick in 9st och jag var nr 10 i beställningsordning så jag blev utan och måste vänta till slutet på nästa vecka..

Men jag har lite att fixa å dona med innan jag kan sätta upp den nya projen så det går ingen nöd på mig, men visst vill man få hem den..
Postad 11 november 2006 - 15:10

Det gick inte att säga nej till 19900:-
Servicemenyn?
Menu
Up-Down
Up-Down
Up-Down
Menu
Var försiktig!

Postad 11 november 2006 - 16:08
För övrigt var sharpness galet högt ställt, ser inte klokt ut. Antar att det impar på vissa dock. Ur lådan är bilden ändå hyfsat grym.
Postad 11 november 2006 - 18:17
Har bara en liten fråga, Sonyn har 10000:1 i kontrast o 1200 ljusstyrka medans benq bara har 6500:1 och 1000 ansi...?!!
Då blir ja lite fundersam om vilken som är bäst. Kollar man bara på siffror så ser de ju bra ut för sonyn. Men som man brukar höra ska man inte stirra sig blind på siffror.
Och hur bra är benq till spel har xbox360 och sen blir de väll ett ps3 med.
Redigerat av dxb, 11 november 2006 - 18:33.
Postad 11 november 2006 - 20:05
Vad gäller siffror på kontrast mellan olika projektorer så kan man nästan aldrig jämföra dessa, sättet tillverkarna har mätt verkar skilja sig åt markant, men på projektorer från samma tillverkare kan man däremot oftast jämföra kontrastsiffrorna.
Postad 11 november 2006 - 20:21
Har bara en liten fråga, Sonyn har 10000:1 i kontrast o 1200 ljusstyrka medans benq bara har 6500:1 och 1000 ansi...?!!
Då blir ja lite fundersam om vilken som är bäst. Kollar man bara på siffror så ser de ju bra ut för sonyn. Men som man brukar höra ska man inte stirra sig blind på siffror.
Som du själv skriver: man ska inte stirra sig blind på siffror

8270 har mycket bättre "native"-kontrast och bättre tryck i bilden än HS-60.
Postad 12 november 2006 - 04:19
Jag har fått hem min nu och gick genast in i servicemenyn för att ändra overscan (kör DVI från datorn), men sen kom jag inte tillbaka till den vanliga menyn. Finns det något sätt att ändra tillbaka utan att starta om projen?
För övrigt var sharpness galet högt ställt, ser inte klokt ut. Antar att det impar på vissa dock. Ur lådan är bilden ändå hyfsat grym.
Jag blev också fundersam på att jag inte fick tillbaka den vanliga menyn.

Men gå in i det första menyalternativet - om du inte redan gjort det - och hitta raden som heter "user osd" eller nåt liknande. Kanske t.o.m. "return to user osd"? Väljer du den går du ur servicemenyn och får tillbaka den vanliga.

Postad 12 november 2006 - 14:56

Jag tillbringade sådär åtta timmar i sträck framför BenQ:n igår, och jag tycker nog bilden är lite onödigt bra ibland. Förvånansvärt lätt att få till duglig gråskala bara med ögonen, men gamman bör förmodligen justeras lite (inte för att jag ser några uppenbara fel). Känns skönt att kunna njuta av en hyfsat korrekt bild utan riktig kalibrering, får se om jag blir sugen på det efter jul när lampan gått en stund.
Ni som sitter på staketet, hoppa ner genast och köp!
Postad 12 november 2006 - 21:58
och jag tycker nog bilden är lite onödigt bra ibland.
HeHe, kan bilden bli onödigt bra?

Postad 15 november 2006 - 10:43

Frågan är vad man ska ha för duk/färg?
GooSystems förselår grå eller ljusgrå (Digital Grey/Digital Grey Lite)
Jag är inne på Lite, dvs väldigt ljus grå.

Eller om man köper en ramspänd duk, vad ska man köpa för <5000 (~90") ?
Vårat vardagsrum är "som vanligt" rätt ljust (ljust målad träspont på väggar och tak) samt trägolv och med mattröd frontvägg,
Postad 15 november 2006 - 13:17
Egentligen inte, men jag har haft LCD nu ett tag (HS50) och det är ovant med trycket i vitan hos DLP. Jag brukar köra med irisen stängd till 80% ungefär, det är lagom. I en del material har det varit störande mängder motion blur/dithering/banding, men det blev bättre efter lite justeringar i servicemenyn. Överlag är det väldigt glassig bild, särskilt med HD.
Postad 15 november 2006 - 17:41
Kan du dela med dig ang. lite tips på "ändringar" i servicemenyn?
/Lennart
Redigerat av LJN, 15 november 2006 - 17:42.
Postad 15 november 2006 - 19:47

Jag upplevde det dock som om den gav mer stuns än vit duk med gain 1.
Edit: Sen vet jag inte riktigt vad den gör med färgriktigheten, där ska CRT white vara en riktig höjdare enligt test.
Redigerat av Mars, 15 november 2006 - 19:49.
Postad 15 november 2006 - 20:54
Egentligen inte, men jag har haft LCD nu ett tag (HS50) och det är ovant med trycket i vitan hos DLP. Jag brukar köra med irisen stängd till 80% ungefär, det är lagom. I en del material har det varit störande mängder motion blur/dithering/banding, men det blev bättre efter lite justeringar i servicemenyn. Överlag är det väldigt glassig bild, särskilt med HD.
kommer oxå från en HS50 och längtar att få känna det där trycket själv..

Men frågan är juh bara när den kan tänkas komma, min lilla 8720..
Och är oxå lite nyfiken på vad som kan korrigera bilden till det bättre via service menyn.
Postad 16 november 2006 - 16:11
Matsen: Digital Grey Light är väldigt ljus grå. Om någon frågade mig vilken färg jag har på duken skulle jag nog svara vit
![]()
Jag upplevde det dock som om den gav mer stuns än vit duk med gain 1.
Edit: Sen vet jag inte riktigt vad den gör med färgriktigheten, där ska CRT white vara en riktig höjdare enligt test.
Tackar för det...
har en 17mmm MDF (hyffsat otymplig...) stående i källaren sedan igår kväll som jag ska få på reglar och sedan måla med tokmatt vit takfärg. Detta för att bestämma vilken dukstorlek jag skall ha men jag kommer nog landa på ~90".
Skulle vilja ha ett provpaket med Goo, dvs färg som räcker till 30x30cm i de olika nyanserna...

Varför är det ingen som säljer det???
Redigerat av Matsen, 16 november 2006 - 16:15.
Postad 17 november 2006 - 07:16
Postad 17 november 2006 - 14:04
Är det någon som har koll på måtten på infästningen för takmotering? Jag har beställt en 8720 och tänkte ha takmonteringen klar tills den kommer. Väldigt tacksam för svar.
Den är stor som ett hus.
Nu har jag redan tryckt upp den, så jag tänker inte mäta.
Men ditt fäste måste minst täcka 32 cm mellan skruvhålen, för det är det mellan de bakre hålen.
Dessutom är hålen M6.
Mitt gamla fäste funkade inte, så jag gjorde en chansning på Kjell&Co, vilket var det närmaste öppna möjliga stället precis då. Det visade sig funka fint. Ingen SMS-kvalitet kanske, men helt OK.
Den här tog jag: http://www.kjell.com/?item=57300&path=
Jag fick borra upp hålen till projen till 6 mm och fixa egna M6:or, vilket jag hade hemma. Sen satt den där så fint, så fint.
Postad 17 november 2006 - 14:07
Kom igen nu Jones,
vad är det du har pillat på?

Postad 18 november 2006 - 15:51
T.o.m. Samsung 710 hade tydligen problem med färghjulsartefakter så det är väl bara att leva med det. Syns inte så ofta som tur är.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar