plasma på vägg eller bord?
160 svar till detta ämne
Postad 05 July 2006 - 15:36
wushu
-
wushu
-
Användare
-
-
167 inlägg
Har man möjlighet att dölja sladdar så ska man självklart hänga den på väggen. Kan man inte det är det värdelöst, då det ser oerhört fult med en massa slangar som hänger =D .
Postad 05 July 2006 - 15:53
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlägg
Jag själv föredrar vägg men det beror lite på rummet samt väggen där tv ska vara. Idag ser man många som hänger tv på väggen men har en bänk framför med centerhögtalare som går upp till tv´n och då kvittar det om den står på bänken. Man kan säga som tummregel att är tv på vägg så ska man inte ha för hög bänk framför det måste vara rejält med luft emellan annars mister man synintrycket man får av väggtv ( som platt installation ).
/ Hifighost
Postad 05 July 2006 - 16:06
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Jag själv föredrar vägg men det beror lite på rummet samt väggen där tv ska vara. Idag ser man många som hänger tv på väggen men har en bänk framför med centerhögtalare som går upp till tv´n och då kvittar det om den står på bänken. Man kan säga som tummregel att är tv på vägg så ska man inte ha för hög bänk framför det måste vara rejält med luft emellan annars mister man synintrycket man får av väggtv ( som platt installation ).
/ Hifighost
<{POST_SNAPBACK}>
Antar att du syftar på min installation  Personligen tycker jag det är värdelöst när TV sitter för högt upp. Gillar inte kabelkanaler som sticker upp till TV osv. Det ska vara cleant och snyggt. Svårt att få om man inte kan fräsa in kablarna i väggen.
Postad 06 July 2006 - 10:30
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlägg
/ Hifighost
<{POST_SNAPBACK}>
Antar att du syftar på min installation 
Personligen tycker jag det är värdelöst när TV sitter för högt upp. Gillar inte kabelkanaler som sticker upp till TV osv. Det ska vara cleant och snyggt. Svårt att få om man inte kan fräsa in kablarna i väggen.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej syftade inte på någon speciell anläggning, men jag tror du förstod vad jag menade med att man vill verkligen se tv´n uppe på väggen. Du får måla kabelkanalerna i väggen färg och sedan släcka ner i rummet så ska de inte synas så mycket. / Hifighost
Postad 14 July 2006 - 14:27
Unregistered786e8527
-
Unregistered786e8527
-
Amatör
-
-
73 inlägg
vägg är naturligtvis coolast, men det finns också andra saker att ta i beaktning, t.ex alla andra prylar som måste ha nånstans att stå. T.ex är min HTPC-burk typ 45cm djup och den sticker ut en ###### massa i jämförelse med plasman som inte ens är en decimeter djup. Så det har fått stå på sin fot på en möbel med lagom djup. Om jag kom på ett bra sätt att få undan alla prylarna som man ska ha under TVn så skulle jag vilja ha TVn på väggen, man vill ju kunna nå fram till den utan att det står en stor möbel framför. Annars spar man ingen plats, och det ser lite oproportionerligt ut.
Postad 24 July 2006 - 12:47
sebolon
-
sebolon
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Enligt mig så ska en platt-tv vara uppe på väggen eftersom hela meningen med att ha en sådan tv är att det ska se snyggt ut och attt spara plats vilket det gör.
Postad 24 July 2006 - 17:59
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
vägg är naturligtvis coolast, men det finns också andra saker att ta i beaktning, t.ex alla andra prylar som måste ha nånstans att stå. T.ex är min HTPC-burk typ 45cm djup och den sticker ut en ###### massa i jämförelse med plasman som inte ens är en decimeter djup. Så det har fått stå på sin fot på en möbel med lagom djup. Om jag kom på ett bra sätt att få undan alla prylarna som man ska ha under TVn så skulle jag vilja ha TVn på väggen, man vill ju kunna nå fram till den utan att det står en stor möbel framför. Annars spar man ingen plats, och det ser lite oproportionerligt ut.
<{POST_SNAPBACK}>
Äntligen någon som fattar! Håller med till 100 %. I dagsläget hänger min PA50 på väggen ovanför en Oppli från IKEA (50 cm djup) och det ser INTE bra ut. En ny bänk ska konstrueras (väntar på delarna) som dock kommer att ha ca 45 centimeters djup. Tv:n kommer att få stå på den nya bänken i framtiden... Enligt mig så ska en platt-tv vara uppe på väggen eftersom hela meningen med att ha en sådan tv är att det ska se snyggt ut och attt spara plats vilket det gör.
Däremot sparar man ju ingen golvyta om det, som Mesh säger, står en stor bänk framför.
Postad 25 July 2006 - 15:11
sliceDPizza
-
sliceDPizza
-
Rookie
-
5 inlägg
Vägg, helt klart! Men då kollar man (jag) bara till hur det brukar se ut i reklamerna... (äger inte en själv... än...)
Visst, borrning, kablar osv. kan ju medföra att man väljer det andra alternativet.
 Om det ändå kunde bli som i reklamerna...
Postad 26 July 2006 - 10:58
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Vägg, helt klart! Men då kollar man (jag) bara till hur det brukar se ut i reklamerna... (äger inte en själv... än...)
Visst, borrning, kablar osv. kan ju medföra att man väljer det andra alternativet. Om det ändå kunde bli som i reklamerna...
<{POST_SNAPBACK}>
I reklam blad verkar ju aldrig plasmorna vara inkopplade.. Men som några kloka har sagt innan. Det beror lite på rummet också. Bara för att det är en platt-tv så behöver den inte hänga på väggen, verkligen inte. Det ska man nog bestämma sig för när man väl har en plasma hemma och kan se.
Postad 06 August 2006 - 16:54
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Skaffar en plattis till jul eller vår och då skall den upp på väggen. Främst för att spara plats! Har kollat på flera olika lösningar i galleriet och det är snyggt oavsett men platsen som frigörs är viktig för mig, rummet är ganska trångt.
Postad 10 August 2006 - 10:00
Jag började med stativ men det blev klockrent med väggmontering samt jag kunde placera centern på bänken istället! Gäller att ej drabbas av taveleffekten och sätta skärmen för högt vid väggmontering
Postad 10 August 2006 - 13:00
Unregisteredbc955e81
-
Unregisteredbc955e81
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Känns som att det beror mycket på hur bordsstativet är utformat och ser ut. Håller även med om att det är svårt att dölja kablar om man vill ha den hängande på väggen.
En annan trågig sak är att måna av väggfästena som finns att köpa nu gör att TV´n kommer allt för långt ut från väggen. Platt-TV enligt mig är max 10 cm ut från väggen vilket inte är möjligt med de flesta väggstativ.
Själv kör jag med Samsungs medföljande stativ, vilket funkar utmärkt för mig  (tråkigt att man inte kan justera TV´n uppåt och nedåt utan endast i sidled).
Postad 13 August 2006 - 18:52
novumus
-
novumus
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Jag gillar när en stor snygg tv står på en bred tvbänk med dvd, förstärkare osv. under tv'n.
Postad 15 August 2006 - 01:01
Unregistered7150649a
-
Unregistered7150649a
-
Användare
-
-
221 inlägg
PLATTV ska va lika snygg även som avstängd , klart den ska upp på vägg men ett måste är ju o gömma all kablage då och få lite lutning på skärmen så man ej får nackspärr varje kväll
Postad 24 August 2006 - 13:08
casualty80
-
casualty80
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Har själv satt den på väggen, tycker det är det som är tjusningen med plasmor/lcd. Har pioneern å tycker att det är sjukt att de tatt bort den externa mediaboxen..hur smidigt är det inte med en kabel upp till tvn( för alla dem som inte köper en dyr ny reciever som klara konverterar signalen förstås)+ att den knappt väger nånting. Ska ta lite bilder i eftermiddag på anläggningen tänkte jag mig . Kom gärna förbi.
Postad 17 September 2006 - 19:54
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
På bänk utan tvekan. Ser fult när tv'n hamnar bakom tvbänken(med dvd-spelaren, förstärkaren) och högtalarna. Skall man ha den på väggen skall även högtalarna var där. Typ några platta modeller eller inbyggda. Har man den på bänk dessutom så hamnar tv'n några decimeter närmare bättre...
M
<{POST_SNAPBACK}>
Så sant...
Postad 28 September 2006 - 20:32
kennethb
-
kennethb
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
 Tjena alla !
Måste fråga hur alla får plats med kablar i kabelkanalerna ?. Det kanske bara är jag som har så många men det blir ju ett gäng.
Har en Panasonic TH-42PV60
En LG Divx spelare
Viasat box
Yamaha förstärkare
Eventuellt xbox men den går ju koppla till Yamaha stärkarn.
Det blir ju iaf 2 scartkablar + lite ljud och antennkabeln. Det blir en stor kanal vad jag kan förstå
Postad 01 October 2006 - 12:51
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Den andra av de här kabelkanalerna använder jag. Fick tipset av någon här på forumet, minns inte vem. Kabelkanaler från Clas OhlssonDet är alltså den här jag menar:
Postad 01 October 2006 - 12:52
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Men det förutsätter ju å andra sidan att din TV är silverfärgad.
Postad 01 November 2006 - 18:26
sn3jk
-
sn3jk
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Använder dom kanelerna som SC-Zap tipsar om sedan ett tag tbx, fungerar ypperligt! Jag tog vanlig matt-svart sprayfärg och lackade om mina oxå så vart det lite bättre emot den svarta tv.n
Postad 05 November 2006 - 12:54
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Bord. Min är lite för tung för att dra upp på vägen på ett bra sätt.
Postad 05 November 2006 - 13:04
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Jag monterade på väggen då det blev det klart bästa alternativet.
Jag har tv:n i sovrumet och ville få upp den på en bra höjd så att det blev behagligt att titta på utan att behöva böja nacken för mycket.
MVH THXcht
Postad 05 November 2006 - 15:19
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Bord. Min är lite för tung för att dra upp på vägen på ett bra sätt.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur mycket väger den i så fall? Eller har du möjligen ingen bra vägg att sätta den på?
Postad 22 November 2006 - 15:07
Unregisteredd4b12a03
-
Unregisteredd4b12a03
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Går i tankar om att köpa en plasma. Har precis införskaffat Harman/Kardon reciever och en DVD från samma företag som jag tänkte köra med komponent till plasman. Till detta så har jag köpt ett JBL satellit paket.
Jag tänkte införskaffa en relativt hög tv bänk och sedan hänga plasman 10-15 cm över bänken. I mellanrummet mellan tv:n och bänken tänkte jag placera centerhögtalaren. Bakom högtalaren tänkte jag ha kabelkanaler som "knappt" kommer att synas. Så min åsikt är klart att den skall hänga på väggen! Får väll lägga upp bilder sen när jag har fixat allt. Ha det gött.
Postad 28 November 2006 - 15:13
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Beror helt på rummet tycker jag. Har min på bänken idag, men hade lika gärna haft den på vägg om det funkat. (Har iofs LCD, men detsamma gäller väl alla platta tv…?)  Avstod därför från att rösta.
Postad 02 December 2006 - 16:51
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Vad tror ni om en tv-bänk med skiva för "väggmontering"? Jag var själv iväg till MIO idag och kollade på en sådan och tycker att det verkar vara ett bra alternativ.
[attachment=28567:attachment]
Redigerat av khalnur, 04 December 2006 - 01:03.
Postad 03 December 2006 - 11:38
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Det blir en rätt hög belastning på en väggmonterad hylla att sätta tv:n på, vet ej om det håller...
Varför inte bara montera tv:n på väggen om du ändå vill få upp den lite!?
MVH THXcht
Postad 03 December 2006 - 20:51
Unregistered3bf8f5bc
-
Unregistered3bf8f5bc
-
Användare
-
-
161 inlägg
Idag förvandlades jag från en bordskille till en väggkille
Beskåda resultatet i mitt galleri!
Postad 05 December 2006 - 10:53
AndreWerdenskrieg
-
AndreWerdenskrieg
-
Användare
-
-
161 inlägg
Har min plasma på veggen. För hadde jeg den på en "oppli" fra Ikea, men synes kinofölelsen blir större när TV'en henger på veggen.
Postad 05 December 2006 - 18:53
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Min ska upp på väggen, men hur högt är frågan. Min tv bänk är ca 50 cm hög och tänkte att lcdn skulle börja ca 20 cm ovanför den, åsikter? TVn är 1 m på höjden. (40 tum)
Redigerat av Shagrath, 05 December 2006 - 18:53.
Postad 05 December 2006 - 19:31
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Min ska upp på väggen, men hur högt är frågan. Min tv bänk är ca 50 cm hög och tänkte att lcdn skulle börja ca 20 cm ovanför den, åsikter? TVn är 1 m på höjden. (40 tum)
<{POST_SNAPBACK}>
Det är nog väldigt personligt. Jag själv vill ha min plasma så lågt som möjligt. Gillar inte att titta upp när jag kollar på film/Tv/Xbox360.
Postad 05 December 2006 - 20:20
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Ni som har era plasmor på bänk. Har ni satt fast den i bänken eller på annat sätt säkrat den mot att tippa?
Postad 08 December 2006 - 01:23
jimboyummin
-
jimboyummin
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Fick precis hem min LG idag. Ska slänga upp den på väggen med elfas bärlist och skenor. Men så såg jag i instruktionsboken att den bör ha minst 10 cm mellanrum från TV till vägg för att den ska få tillräckligt med luft. Hur gör ni? Man kan ju knappast skapa 10 cm utrymme om man kör elfa-fästet. Eller?
Postad 08 December 2006 - 07:41
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Fick precis hem min LG idag. Ska slänga upp den på väggen med elfas bärlist och skenor. Men så såg jag i instruktionsboken att den bör ha minst 10 cm mellanrum från TV till vägg för att den ska få tillräckligt med luft. Hur gör ni? Man kan ju knappast skapa 10 cm utrymme om man kör elfa-fästet. Eller?
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan alltid använda distanser
Postad 08 December 2006 - 14:00
jimboyummin
-
jimboyummin
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Du kan alltid använda distanser 
<{POST_SNAPBACK}>
Hur menar du då? typ att man skruvar fast två plankor i väggen o fäster bärlisten på den översta eller hur menar du?
Redigerat av jimboyummin, 08 December 2006 - 14:01.
Postad 08 December 2006 - 14:28
Unregisteredb0624c55
-
Unregisteredb0624c55
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Vi har satt vår tv på väggen. Vi har använt väggfäste Henke från IKEA. Det funkar bra men det är på gränsen till för nära väggen. Den (idiotiska person) som designat kontakuttaget har satt den rakt ut från tv:n. Sladdarna ligger mot väggen när den hänger där. Men det fungerar bra.
Postad 16 December 2006 - 19:07
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Körde min Lcd på bänken/stativ innan, en oppli. Den största anledningen till att jag ville ha den på väggen är att jag ville ha Centern liggande på bänken istället, nu får man ju även plats med lite annat nu när LCD:n sitter på väggen  satte den kanske 40 cm ovanför opplins övere kant, funkar bra, vill inte ha lcd:n för högt upp så man får nackspärr
Visst är det kul att ha den på väggen men det var inte därför jag köpte en "platt" tv utan för att jag vill ha bättre bild till 360:n
Postad 20 December 2006 - 00:16
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Nä, nu kommer det protester till alla dem som förespråkar vägg-upphängning! Jag antar att de flesta som investerar i en platt-tv, också är intresserad av ett välljudande hem i form av en anständig hifi-anläggning? Ställer ni era högtalare mot väggen också? Om man använder sig av golvhögtalare, så behöver dom lite "space" bak till väggen. Estetiskt = vägg-upphängning. Hifi/bild/totalupplevelse = uppställning på bänk.
Postad 22 December 2006 - 15:31
coyern
-
coyern
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Nä, nu kommer det protester till alla dem som förespråkar vägg-upphängning! Jag antar att de flesta som investerar i en platt-tv, också är intresserad av ett välljudande hem i form av en anständig hifi-anläggning? Ställer ni era högtalare mot väggen också? Om man använder sig av golvhögtalare, så behöver dom lite "space" bak till väggen. Estetiskt = vägg-upphängning. Hifi/bild/totalupplevelse = uppställning på bänk. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ljudet köper jag men bilden blir väl inte bättre av att man ställer upp tv:n på en bänk?
Postad 22 December 2006 - 19:57
sn3jk
-
sn3jk
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe precis lite dum jämförelse kanske..
Postad 27 December 2006 - 12:36
Unregisterede6cfb3f9
-
Unregisterede6cfb3f9
-
Användare
-
-
176 inlägg
Kass bild som fan, men såhär kör vi hemma, sitter glas fack på sidorna av väggpanelen för förvaring, te.x cd-skivor:
Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 27 December 2006 - 12:37.
Postad 28 December 2006 - 16:41
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
 Hur har du satt upp väggpanelen?
Postad 28 December 2006 - 16:42
Unregisterede6cfb3f9
-
Unregisterede6cfb3f9
-
Användare
-
-
176 inlägg
Hur har du satt upp väggpanelen?
<{POST_SNAPBACK}>
Följer med "träklossar" som man borrar fast i väggen, 2st i väggen och 2st i panelen sen "hakar" man fast dom, satte även dit 2st vinkeljärn bakom för säkerhets skull. Det som är bra är att inget av detta syns, det är gömt på insidan.
Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 28 December 2006 - 16:43.
Postad 29 December 2006 - 01:45
manlix
-
manlix
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Har satt upp min Plasma på väggen nu. Jäklar vad mycket snyggare det blev. Samtidigt som man kan ha centern liggandes på bänken under. Nä fan, inget bordstativ för platt-tv inte
Postad 31 December 2006 - 14:04
doomenicer
-
doomenicer
-
Användare
-
-
247 inlägg
Har min på en bänk. För att den pssar så bra med IKEA:s Magiker möbler. Skule villja ha den på väggen men då kommer den för lång in... Men så som jaghar den nu så funkar det riktigt bra faktiskt. (Kolla mina bilder så förstår ni...)
Postad 07 January 2007 - 19:50
PackSwede
-
PackSwede
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Har min nya LG på bänk för tillfället men har införskaffat elfa prylar för att sätta upp den på väggen så snart jag bestämt exakt var den skall sitta (beror lite på vilken bänk det blir till stärkare/DVD/Xbox.
Tycker det ser helt OK ut med en kabelkabal i samma färg som TV:n, ids inte fräsa/borra i väggen, den kanske inte alltid ska vara på exake samma ställe.
Postad 07 January 2007 - 20:11
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Visst estetiskt set så är väggmontering den optimala. Jag vet att många köper det för att man ska tjäna in dom där cm som man kanske kan skippa på ett stort tv-bord eller dylikt. Men jag själv föredrar på bänk, anledningen är simpel. Passar bättre i mit rum helt enkelt.
//Jimmy
Postad 13 January 2007 - 20:01
alexander_e_b
-
alexander_e_b
-
Beroende
-
-
1006 inlägg
Jag tyckr det e snyggare med en på väggen. Men har valt att sätta min på bänk. För att slippa alla fula kablar och sen för att det verkar vara smidigare om man ska byta eller ändra dem.
Postad 14 January 2007 - 16:26
Unregistered85e43e75
-
Unregistered85e43e75
-
Rookie
-
6 inlägg
Vägg eller bänk är ganska ointressant. Det beror helt på hur rummet ser ut, vilka möbler och budget man har.
Jag tycker dock att de flesta ställer/fäster platt tv´n alldeles för högt. Det är inte skönt - varken för ögon eller nacke (eller särskilt snyggt). Jag tror de flesta inte tänkt igenom ergonomin. Man bara skruvar upp plattan på väggen utan att tänka.
Mvh
Benke
Postad 05 March 2007 - 10:04
Unregisteredba7d08a6
-
Unregisteredba7d08a6
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Platt-tv är klart snyggast på väggen, problemet är ju bara var man skall göra av kablarna. Jag har köpt kabelrännor på www.bandolink.se blev kanonbra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|