Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Yamaha RX-V1600/2600 *

350 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2006 - 16:49

Unregistered26926
  • Unregistered26926
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Väljer mellan 2600 och Denon 3806. Jag har en centerhögtalare med en impedans på 4 ohm. Denon varkar ha problem med 4 ohms-högtalare och på 2600 så kan man välja mellan 6 och 8 ohm...

Någon som vet om man kan använda 4 ohms-högtalare med 2600:an utan problem? I mitt fall så är centern och surrarna på 4 ohm.

Sen vore det kul att läsa om någon testat bägge dessa receivrar.

Postad 11 January 2006 - 22:11

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har min V1600 med ett system 4 ohms. Audio Pro. Sen har jag två udda 8 ohms som Surround back, helt annan tillverkare och så. Men autokalibreringen verkar lösa problemet strålande. Tycker det låter hur bra som helst.

Jag har satt inställningen på 6 ohm, inte för jag vet om det spelar någon roll.

En annan sak som är rätt kul är att den ger videosignal på component och hdmi samtidigt, kopplade in både min sd-proj och en hd-lcd och jämförde... viss skillnad i skärpa :-)

/JP

Postad 18 January 2006 - 15:43

thejejk
  • thejejk
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Någon som har koll på prissättningen på Yamahareceiversarna? (heh... svårt det där med plural på svengelska)

Känns som att dagens diff mellan 2600an och 4600an på 500-1000kr är lite väl liten? Någon som har koll på varför? Eller får man betala såpass mycket för att det finns scaler på 2600an?

Postad 18 January 2006 - 16:12

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Gå in på yama's hemsida där kan du jämföra dom 2 modellerna.

/ p

Postad 18 January 2006 - 16:55

thejejk
  • thejejk
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Mmjoo... jag är mycket väl medveten om att det är skillnad på de två - och det är just därför jag tycker att det borde vara större skillnad på priset på dem. Förslagsvis att 2600an borde vara billigare :lol: Så min fundering är väl snarare att det kanske kommer att ske någon prisjustering?

Postad 19 January 2006 - 07:49

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
2600 är en ny modell, så priser sjunker antagligen med 10-15% när leveranserna kommit igång på riktigt :lol:

Postad 20 January 2006 - 15:10

thejejk
  • thejejk
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hehe... o nu har 2600an gått ner med nästan 2000kr, iallafall hos hifihuset, får hoppas att övriga butiker hänger på!

Postad 23 January 2006 - 17:56

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det är okej att använda 4ohms högtalare till RX-V1600.

/Peter

Postad 06 February 2006 - 20:41

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Så! Har nu haft denna receiver i en dryg månad och jag kommer köra en liten review här och nu.

Ljud:
Mkt bra, som vanligt av Yamaha (hade en 1400 innan). Presterar bra kontroll över alla register, men kan givetvis inte mäta sig med en bra 2-kanalare. Men här får vi betalt i form av välljud.

Bild:
Denna del skulle de inte gett sig på! Den enda som går att använda och få en bild av som kan liknas vara acceptabel är omvandlingen från analog komponent till HDMI. Men vad ni gör, låt INTE spelaren sköta linjedubblering och skalning. Det är så bedrövligt att du inte får en bild, det hackar sig framåt bara. Provat med det mesta; bara kört linjedubblering: du får horisontella streck och hackig bild. Bara uppskalning: Bilden fryser och hackar, mjukvaran hinner inte med alltså.
Allvarligt talat Yamaha, skäms! Släppa en riktig skitprodukt rent ut sagt! Jag köpte denna enkom för de på pappret fina bildväxelmöjligheter och så blir resultatet detta!
Köpte ny projektor, Sony HS60 (nu vet jag inte vad det sitter för linjedubblare i den) så nu får den en digital komponentsignal 576i av förstärkaren så både skalning och linjedubblering i projektorn.

Så jag kommer sälja min och leta efter en bättre förstärkare med bättre bildfunktioner alternativt ett mkt bra DVD-recorder som kan sköta detta.

Postad 06 February 2006 - 21:44

Unregisteredbc025998
  • Unregisteredbc025998
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Så! Har nu haft denna receiver i en dryg månad och jag kommer köra en liten review här och nu.

Ljud:
Mkt bra, som vanligt av Yamaha (hade en 1400 innan). Presterar bra kontroll över alla register, men kan givetvis inte mäta sig med en bra 2-kanalare. Men här får vi betalt i form av välljud.

Bild:
Denna del skulle de inte gett sig på! Den enda som går att använda och få en bild av som kan liknas vara acceptabel är omvandlingen från analog komponent till HDMI. Men vad ni gör, låt INTE spelaren sköta linjedubblering och skalning. Det är så bedrövligt att du inte får en bild, det hackar sig framåt bara. Provat med det mesta; bara kört linjedubblering: du får horisontella streck och hackig bild. Bara uppskalning: Bilden fryser och hackar, mjukvaran hinner inte med alltså.
Allvarligt talat Yamaha, skäms! Släppa en riktig skitprodukt rent ut sagt! Jag köpte denna enkom för de på pappret fina bildväxelmöjligheter och så blir resultatet detta!
Köpte ny projektor, Sony HS60 (nu vet jag inte vad det sitter för linjedubblare i den) så nu får den en    digital komponentsignal 576i av förstärkaren så både skalning och linjedubblering i projektorn.

Så jag kommer sälja min och leta efter en bättre förstärkare med bättre bildfunktioner alternativt ett mkt bra DVD-recorder som kan sköta detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter väldigt märkligt, har du sett andra som haft problem med detta? Har följt en del trådar men inte hittat något liknande. Har läst om en del annat strul, kan din vara ett måndagsex. Många har haft problem med hdcp-handskakning osv. Jag frågar eftersom jag är sugen på en 2600 själv.

MVH

/O

Postad 06 February 2006 - 22:02

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Det låter väldigt märkligt, har du sett andra som haft problem med detta? Har följt en del trådar men inte hittat något liknande. Har läst om en del annat strul, kan din vara ett måndagsex. Många har haft problem med hdcp-handskakning osv. Jag frågar eftersom jag är sugen på en 2600 själv.

MVH

/O

Kanske det är så för visst är det märkligt att den presterar så illa. Helt otroligt. Men klart man ledsanr när den inte går att använda till det den ska fungera till.

Postad 12 February 2006 - 10:58

haze61
  • haze61
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
SORRY!!! Jag = NYBÖRJARE...

Har en Panasonic DVD S-97 (med HDMI) o en proj. Panasonic PT AE-900 (med HDMI) och skall nu hugga in på receiver och högtalare.

Jag har ändrat fokus från Pioneer AX2 till RX-V2600 eller kanske RX-V1600...

(Det som kommer att komplettera min anläggning är väl en decoder med hårddisk men man kanske skulle vänta till HDMI dyker upp här också eller?)

Kanske är jag ensam, kanske har jag sällskap... Jag skulle behöva viss info för att kunna hänga med och förstå en del fack-termer.

Vad är bi-amping, vari ligger nyttan och behöver jag det?
Vad är videouppskalning, vari ligger nyttan, behöver jag det och är "480i upp till 1080i/720p" (V2600) okay?
Vad är de-interlacing, vari ligger nyttan och behöver jag det?

:)

:)

Postad 12 February 2006 - 11:04

haze61
  • haze61
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

MVH

/O

Kanske det är så för visst är det märkligt att den presterar så illa. Helt otroligt. Men klart man ledsanr när den inte går att använda till det den ska fungera till.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... varför går du inte tillbaks till butiken med din receiver???

Postad 12 February 2006 - 11:35

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Vad är videouppskalning, vari ligger nyttan, behöver jag det och är "480i upp till 1080i/720p" (V2600) okay?

Bi amp är när man låter två olika förstärkare (eller förstärkardelar i en integrerad förstärkare) driva en högtalare. Kan bli bättre ljud ffa med krävande högtalare (vad jag vet :-) Dvs om du kopplar in två fronthögtalare med bi-amp så använder man 4 av de 7 kanalerna och kan då bara ha ett 5.1 system.

Videouppskalningsfunktioner finns i alla högupplösta bildvisare, dvs i din proj. Det gör då att du kan välja om uppkonverteringen skall ske i 2600:an eller projektorn. Dock vad jag har läst är att skalningsfunktionen helt enkelt är dålig i v2600:an. Samma resonemang gäller de-interlaceing.

Det som däremot är rätt praktiskt är att både v1600 och v2600 kan omvanldla signalsladdtypen. Dvs koppla in olika signalkällor och endast behöva dra en sladd till projektorn. Då använder man den som en bildväxel.

Så det är så jag använder min v1600 och det är jag väldigt nöjd med.

/JP

Postad 12 February 2006 - 12:05

Unregisteredbc025998
  • Unregisteredbc025998
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Bi amp är när man låter två olika förstärkare (eller förstärkardelar i en integrerad förstärkare) driva en högtalare. Kan bli bättre ljud ffa med krävande högtalare (vad jag vet :-) Dvs om du kopplar in två fronthögtalare med bi-amp så använder man 4 av de 7 kanalerna och kan då bara ha ett 5.1 system.

Videouppskalningsfunktioner finns i alla högupplösta bildvisare, dvs i din proj. Det gör då att du kan välja om uppkonverteringen skall ske i 2600:an eller projektorn. Dock vad jag har läst är att skalningsfunktionen helt enkelt är dålig i v2600:an. Samma resonemang gäller de-interlaceing.

Det som däremot är rätt praktiskt är att både v1600 och v2600 kan omvanldla signalsladdtypen. Dvs koppla in olika signalkällor och endast behöva dra en sladd till projektorn. Då använder man den som en bildväxel.

/JP

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle vilja veta var du läst att scaler och deinterlacer fungerar dåligt i V2600?

MVH

/O

Postad 12 February 2006 - 12:25

haze61
  • haze61
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

/JP

<{POST_SNAPBACK}>

Tack!

Men vad är "uppkonverteringen"? Från vad till vad? Hur kan jag använda den? Blir bilden bättre eller är det bara ett sätt att justera "formen" på bilden?

Och vad är de-interlacing...?

Postad 12 February 2006 - 12:55

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Jag äger maskinen och jag VET att den är helt fruktansvärt kass på både skalning och de-interlacing. Jag har ägt total fem projektorer, två olika DVD-recorders och två olika DVD-spelare och ingen kommer ens i närheten i uselhet.
Visst, det jag mest använder uppskalning och de-interlacing till är från digitalbox, sportsändningar, mest fotboll och hockey som är svårt att få till bra. Men bildprocessorn i 2600 är för dålig, hinner inte med alls. Film och "vanlig" TV funkar okej. Men om du låter 2600 skala till t ex 720 vid en fottbollsmatch så fryser bilden till då och då vis snabba panoreringar, låter du den bara de-interlaca så blir bilderna taggiga (klubbor, linjer osv). Jag är helt övertygad om att det inte är fel på den, det sitter bara ett sådant uselt chip som inte är tillräckligt bra helt enkelt. Varför jag tror det? För att vanligt TV-tittande och filmer fungerar okej och att sport är erkänt svårt.

Så jag skulle definitivt ta en titt på Denon 4306 om jag vill ha okej bildfunktioner i en förstärkare (sitter ett FLI2300, Faroudja-chip samma som i i t ex Denon 3910 DVD-spelare). Jag kommer nog satsa på en separat scaler som är framtsidssäker, det verkar vara det enda vettiga alternativet om det inte ska bli alldeles för mycket kompromisser. Inte ens den erkänt bra DVD-recordern Sony HX1010 gör jobbet riktigt bra tycker jag.

Så jag utfärdar ännu en riktig varning till de som tänkt sig Yamaha 2600 som bildväxlare i de fall ni vill skala och linjedubblera och dessutom kollar mkt sport! Ljuddelen är riktigt bra, vanlig Yamaha-klass där!

Redigerat av lirsa, 12 February 2006 - 12:57.

Postad 12 February 2006 - 13:46

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Ärligt talat så tror jag att en uppgraderad firmware i 2600 kan lösa en del problem. Eller vad tror ni ?

Förstautgåvan av en produkt kan ju, som bekant, vara behäftad med en del barnsjukdomar.

Hursomhelst är jag förvånad äver resultatet hemma hos dig lirsa eftersom jag har sett många positiva omdömen om 2600. Förvirrande- kan det skilja mellan USA utgåvan och EU ?

Postad 12 February 2006 - 15:42

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Är det inte någon som tagit kontakt med Yamaha och frågat ang. scalningen i ´2600:an!

Jag tror att det måste gå att lösa! <_<

Postad 12 February 2006 - 17:03

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Är det inte någon som tagit kontakt med Yamaha och frågat ang. scalningen i ´2600:an!

Jag tror att det måste gå att lösa! <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ju hoppas det, men jag skulle inte lita på det.

De kanske har maxat prestandan i DSP:n (eller vad det är de använder) och inget förutom en hårdvaru-uppgradering kan hjälpa...

Att göra uppskalning/deinterlacing är väldigt enkelt, men att göra det bra är oerhört svårt. Det är därför det finns ett par kända företag som tillverkar chip för detta, och det är därför de flesta inte har ett 'eget' sätt att göra det utan köper chip från dessa kända företag.

Nu vet jag inte vad som sitter i 2600:an eller hur bra uppskalningen är. Jag har funderat på att skaffa en förstärkare och var sugen på 2600an till att börja med, men nu lutar det åt Denonen.

Fast jag tror inte någon förstärkare klarar att skala upp kabelkanalernas sportsändningar till en kvalitet som är sebar på stor bild. De är redan högt komprimerade så det finns inte information nog till att skala upp någonting. Det är som vanligt. Skit in, Skit ut.

Edit: Försök att rätta upp lite grammatik och stavning

Redigerat av Unregistered6810b893, 12 February 2006 - 17:05.

Postad 12 February 2006 - 20:07

Unregisteredbc025998
  • Unregisteredbc025998
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag är så otroligt förvånad att läsa detta då jag inte sett uppgifter någonstan om att Oplus skulle vara ett "skitchip" eller att någon annan är missnöjd med deinterlacing och skalning. Har följt ett antal trådar på avsforum och avforum men ingen har haft problem med detta. Däremot verkar de haft problem med hdcp från tidiga kabelboxar, då vill inte 1600/2600 släppa igenom signalen i tron att det är fuffens på gång. Finns det seriösa tester eller liknande som kan hänvisas till där Oplus hängs ut som ett skitchip skulle jag gärna vilja läsa dessa.

Personligen tror jag du har fel på din 2600, om det var jag skulle jag kräva att få en ny <_< .

MVH

/O

Postad 13 February 2006 - 08:54

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Jag är så otroligt förvånad att läsa detta då jag inte sett uppgifter någonstan om att Oplus skulle vara ett "skitchip" eller att någon annan är missnöjd med deinterlacing och skalning. Har följt ett antal trådar på avsforum och avforum men ingen har haft problem med detta. Däremot verkar de haft problem med hdcp från tidiga kabelboxar, då vill inte 1600/2600 släppa igenom signalen i tron att det är fuffens på gång. Finns det seriösa tester eller liknande som kan hänvisas till där Oplus hängs ut som ett skitchip skulle jag gärna vilja läsa dessa.

Personligen tror jag du har fel på din 2600, om det var jag skulle jag kräva att få en ny  .

MVH

/O

Ja, vad mer ska jag säga? Vi alla har olika referenser och olika krav på produkter. Som jag tidigare sagt så fungerar uppskalning och linjedubblering bra med t ex filmtittning och vanligt TV-tittande. Men då det krävs mycket av en de-interlacer vid t ex fotboll och hockey, så måste det vara ett chip som är bra på att hantera detta. Min nya DVD-recorder är hyfsat bra på det, men det blir lite taggiga klubbor när spelare rör sig snabbt i en hockeymatch. Det är inget fel på DVD-recordern, inte tillräckligt fina algorithmer i programkoden. Det är komplexa produkter vi pratar om som ska göra ett antal beräkningar.

Om man då har i åtanke vad 2600 kostar (straxt under 11000 kr) och du får en ljudmässigt bra förstärkare, med dessa bildmöjligheter dessutom så fröstår jag att det finns stora kompromisser. Jag vet inte ens om Denons nästa största maskin som kostar en bit över 25000 kr gör ett pangjobb med PAL-sport.

Så min slutsats är att vi får vad vi betalar för, 11000 kr är inte mycket. Betänk att en stand alone scaler kostar mellan 15000-25000 kr om man tittar bland instegsmodellerna.

Edit: Jag har varit grymt besviken på stärkaren. Men när jag tänkt efter lite grand så är jag inte det längre, jag hade definitivt frö höga krav på pris kontra kvalitet. Men som sagt, bilden är otittbar vid sportsändningar och det är mkt tråkigt. Däremot så kör jag den som HDMI-växlare, DVD-recorden in, DVD-spelare in och en ut till projektorn, och det funkar bra <_<

Redigerat av lirsa, 13 February 2006 - 08:57.

Postad 13 February 2006 - 09:30

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Så lirsa, egentligen säger du att man skall köpa 1600, inte 2600 pga scalern inte är bra nog i 2600 ?

Postad 13 February 2006 - 09:39

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Så lirsa, egentligen säger du att man skall köpa 1600, inte 2600 pga scalern inte är bra nog i 2600 ?

He he, det sa jag inte <_<.
Jo, jag har ägt en 1400 innan och nu en 2600 och ljudet är jag mer än nöjd med. Och om du ska köra t ex en komponentsignal och konvertera till HDMI går också bra så länge du låter dun display linjedubblera och skala. Tittar du bara på film från en risig DVD-spelare och vill ha HDMI så skulle jag också kunna rekommendera denna.

Så här: Undvik 2600 om du ditt mål är att använda en förstärkare till att de-interlaca och scala en sportsänding eller andra krävande material.

Redigerat av lirsa, 13 February 2006 - 09:40.

Postad 13 February 2006 - 09:58

haze61
  • haze61
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag äger maskinen och jag VET att den är helt fruktansvärt kass på både skalning och de-interlacing. Jag har ägt total fem projektorer, två olika DVD-recorders och två olika DVD-spelare och ingen kommer ens i närheten i uselhet.
Visst, det jag mest använder uppskalning och de-interlacing till är från digitalbox, sportsändningar, mest fotboll och hockey som är svårt att få till bra. Men bildprocessorn i 2600 är för dålig, hinner inte med alls. Film och "vanlig" TV funkar okej. Men om du låter 2600 skala till t ex 720 vid en fottbollsmatch så fryser bilden till då och då vis snabba panoreringar, låter du den bara de-interlaca så blir bilderna taggiga (klubbor, linjer osv). Jag är helt övertygad om att det inte är fel på den, det sitter bara ett sådant uselt chip som inte är tillräckligt bra helt enkelt. Varför jag tror det? För att vanligt TV-tittande och filmer fungerar okej och att sport är erkänt svårt.

Så jag skulle definitivt ta en titt på Denon 4306 om jag vill ha okej bildfunktioner i en förstärkare (sitter ett FLI2300, Faroudja-chip samma som i i t ex Denon 3910 DVD-spelare). Jag kommer nog satsa på en separat scaler som är framtsidssäker, det verkar vara det enda vettiga alternativet om det inte ska bli alldeles för mycket kompromisser. Inte ens den erkänt bra DVD-recordern Sony HX1010 gör jobbet riktigt bra tycker jag.

Så jag utfärdar ännu en riktig varning till de som tänkt sig Yamaha 2600 som bildväxlare i de fall ni vill skala och linjedubblera och dessutom kollar mkt sport! Ljuddelen är riktigt bra, vanlig Yamaha-klass där!

<{POST_SNAPBACK}>

Ibland kan det ju vara skönt att vara sådär fröjdefullt nybörjare när man skall lära sig nya saker. Ungefär som alla härliga frågor man kan få från en tjej som VILL lära sig vad offside är i hockey.

Nå, jag kan inte annat än upprepa min fråga till Lirsa med oskuldsfull min:

Varför inte gå tillbaks till butiken och säga: "min dyra apparat gör inte det utlovade jobbet. Är det ett måndagsexemplar så vill jag ha en ny, är det så med alla vill jag byta fabrikat" ?

VAd är det novisen inte fattar?

<_<

Postad 13 February 2006 - 10:42

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Ibland kan det ju vara skönt att vara sådär fröjdefullt nybörjare när man skall lära sig nya saker. Ungefär som alla härliga frågor man kan få från en tjej som VILL lära sig vad offside är i hockey.

Nå, jag kan inte annat än upprepa min fråga till Lirsa med oskuldsfull min:

Varför inte gå tillbaks till butiken och säga: "min dyra apparat gör inte det utlovade jobbet. Är det ett måndagsexemplar så vill jag ha en ny, är det så med alla vill jag byta fabrikat" ?

VAd är det novisen inte fattar?

Det är inget måndagsexemplar. Dyrt är en relativ fråga och för de funktioner som 2600 erbjuder så är den extremt billig. Ska du ha en stand alone scaler som i dagens läge det finns extremt få av med HDMI så kommer du inte under 15000 kr. Så man kan inte begära att 2600 ska göra ett jättebra jobb på extremt svårt material. Det är vad jag anser så det är givetvis inget rättesnöre. Men visst jag kan dra iväg ett mail till Yamaha och ifrågasätta om det verkligen skall vara så. Men jag ställer ingen högre förhoppning om att detta ska "lösa" sig på annat sätt än att just köpaen separat scaler.

Men visst du har en poäng. Enligt manual ska den klara att skala upp och linjedubblera vilket den inte gör, så visst, den utlovade funktionen fungerar inte.

Postad 13 February 2006 - 11:06

Unregisteredbc025998
  • Unregisteredbc025998
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Skönt att du i det stora hela trots allt är nöjd.
Ibland vill man tro att utvecklingen går snabbare än den verkligen gör och linjedubbling och skalning av videosignaler har ju trots allt varit på tapeten ett par år nu. När man läser i tysk press om hur fantastisk 2600:an är på ovan nämnda faktorer får man nästan lite BBK-vibbar. En DVD spelare för under 2” som får snuskigt högt betyg på Secrets Benchmark och fajtas med de stora pojkarna. Hoppet är det sista som lämnar kroppen eller hur. Lite eller inget har skrivits på nätet hur Intels chip har fungerat förutom det jag läst på tyska siter och där sparades inte på krutet. Jag skulle tro att en stor anledning till att scalers såsom Lumagen är förhållandevis dyra beror på att efterfrågan är förhållandevis liten, trots allt används de ganska lite i miljöer så som våra. Personligen har jag hållit mig borta från scalers för att jag helt enkelt inte tror att jag skall få till det, ganska komplicerade prylar. Min erfarenhet säger mig att olika bildvisare och källor fungerar olika bra ihop med varandra. Har gått igenom ett antal projektorer av samma modell och märke som helt enkelt har varit olika bra. Inte så konstigt när det gäller förhållandevis mekaniska prylar som en projektor, men det krävs också en del för att få ett chip att vara rätt kalibrerat med en visare och då verkar det handla om att ge, ta och tur. Jag skulle ändå vara väldigt besviken om jag satt på en lågbudget LCD-proj och var tvungen att köpa en scaler för att dagens moderna mellanbudgets förstärkare inte klarar att hantera skalningen på ett vettigt vis. Det kan säkert hända mycket på vägen om man tex har en CYP mellan källorna, skall testa 2600:an med min digitalbox som levererar komponent och se hur det går.

Med vänlig hälsning

/O

Postad 13 February 2006 - 11:36

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Hej, sitter å ska bestämma mig för en ny reciver, 2600 e ju klockren, men man blir fundersam på bildkvaliten när man följer denna tråd, då den största fördelen kontra tex pioneer e just scalern.
Måste nog gå igenom nå tidningar, har för mig jag sett en reciver med scaler, ovanligt märke, men var var det? suck, bara traggla igenom tidningsbunten igen, eller är det nån som vet vad jag pratar om?
Lirsa, är det nån förbättring alls mot att köra komponent direkt till projjen?
Synd att det sparas in på bandbredd när idrott ska sändas live....

Postad 13 February 2006 - 12:08

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Har någon mer information om det scalerns chipset i 2600 ? Fullständigt namn? Modellbeteckning? Finns det i andra produkter? Har det en firmware som kan uppgraderas eller inte?

Postad 13 February 2006 - 12:50

Unregisteredbc025998
  • Unregisteredbc025998
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Har någon mer information om det scalerns chipset i 2600 ? Fullständigt namn? Modellbeteckning? Finns det i andra produkter? Har det en firmware som kan uppgraderas eller inte?

<{POST_SNAPBACK}>

Oplus är ett chip som Intel tillhandahåller.

Kolla HÄR och HÄR samt HÄR om du vill läsa vad tyskarna tycker.

MVH

/O

Postad 13 February 2006 - 12:50

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Drog iväg ett mail till Fyndbörsen om maskinen ifråga. Däremot så ställer jag mig tveksam till recensioner som jämför 10 ggr dyrare apparater med de billigare och säger att de är lika bra eller bättre.
Men jag har inte läst några reviews om 2600 de-interlacer eller scaler. Och en annan sak är ju vilket chip det använder och sedan är det lika viktigt vilken mjukvara som används också. Den kan ju vara så illa kodad (vilket jag tror) att reultatet blir kasst.

Det är ju det som får mig att tveka på Denon 4306. Ser jättefin ut på papparet med samma chip som i Denon 3910 (FLI2300 Faroudja). Men hur presterar den i verkligheten?

Hoppas på respons från Fyndbörsen/Yamaha snart för nåt måste ju göras i alla fall.
Onorlin: har du nån länk till testet på Yamahans de-interlacer/scaler?

Postad 13 February 2006 - 13:00

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
@onorlin- tack för länkarna, Såg att 2600 är med på audioholics.com products of the year awards.

Postad 13 February 2006 - 13:11

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Väntar fortfarande på reviewen på audioholics, men här är en annan så länge:

http://www.eastwoodh...u/1600_2600.htm

Bilderna verkar inte fungera. Iallafall inte för mig...

Vad gäller videokonverteringen säger de:

A clean interlaced video signal from a DVD player will look better when up-scaled. In fact, the interlaced picture of Final Destination 2 is already one of the cleanest transfers out there, but up-scaling the signal to 720p only adds to the rock-solid image, bringing improved blacks and even better colour rendition. On the other hand,  up-scaling the video signal from an old, grainy VHS tape will only emphasise the imperfections already present in the image. This will occur in any A/V receiver that has up-scaling abilities. Crap in = crap out. Simple as that. Up-scaling will not clean up a video signal that is of questionable quality in the first place.

Postad 13 February 2006 - 13:23

Unregistered5794a5dc
  • Unregistered5794a5dc
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
@humming oc alla andra ..
för att se på bildrna på den sida du rekomenderar måste man använda IE iställert för firefox, hade samma prob och swichade till IE och där kom bilderna
här är länken igen:
Yamaha 1600 2600

Postad 13 February 2006 - 14:25

Unregisteredbc025998
  • Unregisteredbc025998
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Väntar fortfarande på reviewen på audioholics, men här är en annan så länge:

http://www.eastwoodh...u/1600_2600.htm

Bilderna verkar inte fungera. Iallafall inte för mig...

Vad gäller videokonverteringen säger de:

A clean interlaced video signal from a DVD player will look better when up-scaled. In fact, the interlaced picture of Final Destination 2 is already one of the cleanest transfers out there, but up-scaling the signal to 720p only adds to the rock-solid image, bringing improved blacks and even better colour rendition. On the other hand,   up-scaling the video signal from an old, grainy VHS tape will only emphasise the imperfections already present in the image. This will occur in any A/V receiver that has up-scaling abilities. Crap in = crap out. Simple as that. Up-scaling will not clean up a video signal that is of questionable quality in the first place.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja ungefär den uppfattning jag fått av de artiklar jag läst. Tror man att man kan få en digitalbox med komposkit eller rgb ut att bli "kanon" är man nog ute och cyklar.

Postad 13 February 2006 - 14:43

Unregisteredbc025998
  • Unregisteredbc025998
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Drog iväg ett mail till Fyndbörsen om maskinen ifråga. Däremot så ställer jag mig tveksam till recensioner som jämför 10 ggr dyrare apparater med de billigare och säger att de är lika bra eller bättre.
Men jag har inte läst några reviews om 2600 de-interlacer eller scaler. Och en annan sak är ju vilket chip det använder och sedan är det lika viktigt vilken mjukvara som används också. Den kan ju vara så illa kodad (vilket jag tror) att reultatet blir kasst.

Det är ju det som får mig att tveka på Denon 4306. Ser jättefin ut på papparet med samma chip som i Denon 3910 (FLI2300 Faroudja). Men hur presterar den i verkligheten?

Hoppas på respons från Fyndbörsen/Yamaha snart för nåt måste ju göras i alla fall.
Onorlin: har du nån länk till testet på Yamahans de-interlacer/scaler?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm den som finns på nätet är den Tyska som jag länkar till ovan, kanske någon ytterligare också i Tyskland jag skall kolla under dagen. Kolla även på AVSforum och AVForum där har det skrivits en del. Jag håller med dig om att det handlar om hur man styr chippet och kanske mindre om vad det står på. Secrets tester är bland de mest pålitliga som finns att tillgå, de kör exakt samma tester på maskinerna och får ut ett svar på vad som funkar och inte. I BBK sitter det ett Faroudja.

MVH

/O

Postad 13 February 2006 - 16:04

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Ja ungefär den uppfattning jag fått av de artiklar jag läst. Tror man att man kan få en digitalbox med komposkit eller rgb ut att bli "kanon" är man nog ute och cyklar.

Det är det nog ingen som tror. Men jag har raka jämförelser t ex mot DVD-recorders. Båda jag haft gör ett mkt mkt bättre jobb än vad 2600 ens är i närheten av. Visst märker man av artefakter vid fotboll och liknande, men det presenteras åtminstone en tittbar bild.

Så ja, det kan vara så att min maskin är behäftad med fel. Det som talar för är att bilden fryser/hackar när bildinformationen är stor (vilket det normalt inte ska göra). Det som atalar emot är att det fungerar som det ska vid tex en film.

Hoppas kan man ju :angry: Vi får se vad Fyndbörsen/Yamaha har för syn på det hela.

Postad 13 February 2006 - 17:57

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Hej

Nu har smartson fixat tester, källa: Smartson:

Sammanfattning
Yamaha RX-V2600 är en thx-certifierad 7.1-receiver med en uteffekt på 7x190 watt som hanterar alla dagens ljudformat. Bland funktionerna märks bland annat uppspelning i tre separata zoner, multirumskorrektion och videouppskalning. Testarna anser att det är en väldigt komplett produkt som erbjuder väldigt mycket för pengarna. Det man är mest tillfreds över är tillägget av de goda videofärdigheterna som receivern fått, samtidigt som den har allt annat som föregångaren hade. Att enheten därtill har en superb ljud- och bildprestation gör att man inte kan annat än dela ut toppbetyg.

Postad 14 February 2006 - 13:47

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Så! Fått svar från fyndbörsen och de har pratat med Yamaha Sverige. Maskinen ska inte bete sig så som min har gjort (jag är fortfarande skeptisk, tror inte processorn är så snabb som den borde, det är grymt mkt beräkningar som ska ske). Så Yamaha ska ta in den för koll och då antingen ett byte för mig till en ny maskin, vilket jag hoppas då jag inte vill vara utan receiver i flera veckor, eller en reperation. Känns inte så kul med tankle på att den är 1 1/2 månad gammal, men får jag rätt på problemet är det suveränt!

Postad 20 February 2006 - 19:04

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Funderar på å beställa en sån här reciver, då i första hand för bildfunktionerna, men vart tyst här länge, hur går det?
Fick Lirsa till sin?
Nån mer som har nå bildintryck?
Fonkar D?

Postad 25 February 2006 - 11:11

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Hallå

Kan man "stänga av " scalern på 2600? Den verkar funka bra på film etc men inte på sportsändningar med snabba kamerarörelser. I så fall vore det ju bra att kunna stänga av scalern om man vill titta på fotboll...

Om detta funkar blir det nog denna som jag uppgraderar till.

//erikli

P.S: HÄR är ytterligare en positiv kortrecension samt HÄR lite internsnack om 2600

Postad 28 February 2006 - 22:10

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Har beställt denna reciver och ska byta ut min Marantz 7500, scalern är inte huvud anledningen till att jag valde denna men gör den nytta så är det ju ett plus.
Nu till funderingen/frågan, ni som e insatta, ser på en projje idag, och märker ju skillnader på olika sändningar, då särskilt sport evenemang som inte är på kanal 1,2 eller 4an.
Bör väl betyda att det är sändningarna som e kassa, sett OS hockeyn på 1/2an och funlat kanon, slog över på eurosport som visade samma match, var som att titta på en gammal kass vhs.
M a o, de andra kanalerna måste ju sända med hemskt smal bandbredd?, eller nått, och eftersom sändningarna är kass, blir man hjälpt av en scaler, hur bra den än är då insignalen är dålig?

Postad 02 March 2006 - 17:57

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Hallå

Audioholics i USA har idag släppt en djuplodande analys av 2600:

Audioholics test

Känns som en gedigen reveivcer detta. Nu slår jag nog till - om ingen stoppar mig...

//erikli

Postad 03 March 2006 - 09:17

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
det var ett riktigt intressant test, tackar för länken!

mvh/M

Postad 03 March 2006 - 11:20

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Ska fara å hämta min nu i eftermiddag, fredags kvällen e räddad!!

Postad 03 March 2006 - 22:57

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jepp, då va den instoppad, hann få i gång så pass till så ska d låta(settman skötte sig:))
Allt funka ganska bra, lite oklart vart man skulle koppla in surroundarna ba, åsså vill den fasvända subben, men verkar lovande ljudmässigt(har bytt från Marantz SR7500).
Ska testa vidare i helgen på ljudbiten, har beställt lite grejer som behövs för å kunna köra bild genom den, men det räcker nog nåra dar å få till ljudet.

Postad 03 March 2006 - 23:41

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Så, nu har jag lite ny information om Yamaha RX-V2600.

För att dra lite bakgrunsinfo för er som inte följt med: Digitalbox Nokia 9902 RGB > Komponentomvandlare > RX-V2600 > HDMI > Projektor. Vidare Marantz 6600 720p HDMI > RX-V2600 > HDMI > Projektor (alltås bara loopa signalen).
Problemet som uppstår: RX-V2600 som uppskalare och linjedubblerare; vid snabba panoreringar så fryser bilden och hackar sig fram. Detta fenomen upptsår vid t ex sportsäningar (fotboll och ishockey). Anledning till mitt anförskaffande av denna receiver var just för detta ändamål (att ha en bra videoväxel, en lite billigare scaler alltså).

Det har i tråden ifrågasatts om det verkligen kan vara problem med denna förstäkare då den fått så bra kritik av många, det kan alltså ha varot så att min maskin är behäftad med ett fel. Jag har hela tiden trott att mjukvaran till scalern/linjedubblar-chipset är för dålig.
Efter kontakt med stället jag köpte receivern så har jag haft kontakt med Yamahas produkt-tekniker i Sverige. Han lät till en början skeptisk och trodde det var ngt fel på min digitalbox ( i synnerhet som han har exakt den setupen som jag har). Pratade med honom nu igen idag, och han har råkat ut för exakt samma fenomen som jag! Just vid extrema bildesekvenser t ex snabba panoreringar där det händer mkt så fryser/hackar bilden. Han ska nu kontakat Yamaha Japan och vi ska ordna detta. Jag är inte intresserad av att behålla maskinen om det inte går att åtgärda, då är t ex Denon 4306 ett, vad jag tror, bättre alternativ där det sitter ett faoudja-chip FLI2301 (vilket sitter i många bra DVD-spelare bl a i DENON 3910).

Så en liten varning är på plats om anledningen till att köpa Yamaha RX-V2600 primärt är att använda som videoväxlare t ex i ett hemmabiorum (om du vill säga tittar mkt på sportsändningar via projektor). Skönt att det inte var jag som va snurrig i huvidet utan att det är ett dokumenterat (numer) problem med maskinen. Ska bli spännande att se vad Yamaha Japan säger om detta! Återkommer när jag vet lite mer.

Postad 04 March 2006 - 08:02

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
audioholics ger inte heller den speciellt bra poäng som scaler, men säger att har man enklare källor som kommer via komposit ellersvideo så fungerar den bra, för andra källor skall man köra den som switch, inte som scaler.

Postad 04 March 2006 - 09:25

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Så en liten varning är på plats om anledningen till att köpa Yamaha RX-V2600 primärt är att använda som videoväxlare t ex i ett hemmabiorum (om du vill säga tittar mkt på sportsändningar via projektor). Skönt att det inte var jag som va snurrig i huvidet utan att det är ett dokumenterat (numer) problem med maskinen. Ska bli spännande att se vad Yamaha Japan säger om detta! Återkommer när jag vet lite mer.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant lirsa

Men måste man ha scalern igång? Kan man inte köra bildsignalen "genom" 2600 utan bildbehandling om man kollar sport? Om detta inte funkar känns det ju som om man köper ner sig från min nuvarande Yamaha 650. I denna kör jag TV-signal genom receivern på komponentingången från DVD-recordern.

Eller är det så att man får köra signalen genom 2600 med komponentkabel? Då måste man ju ha minst två kablar till projen i alla fall... :)

Suck - inte lätt detta.

//erikli

Postad 04 March 2006 - 10:16

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Intressant lirsa

Men måste man ha scalern igång? Kan man inte köra bildsignalen "genom" 2600 utan bildbehandling om man kollar sport? Om detta inte funkar känns det ju som om man köper ner sig från min nuvarande Yamaha 650. I denna kör jag TV-signal genom receivern på komponentingången från DVD-recordern.

Eller är det så att man får köra signalen genom 2600 med komponentkabel? Då måste man ju ha minst två kablar till projen i alla fall... mad.gif

Suck - inte lätt detta.

Jo då, det går alldeles utmärkt att köra en signal obehandlad till projektorn eller vilken display du nu har. Jag kör nu t ex Digitalbox RGB ut 576i> Komponentomvandlare > komponent in i Yamaha RX-V2600 > HDMI 576i till projektorn som får sköta linjedubblering och skalning.

audioholics ger inte heller den speciellt bra poäng som scaler, men säger att har man enklare källor som kommer via komposit ellersvideo så fungerar den bra, för andra källor skall man köra den som switch, inte som scaler.

Jo, iofs. Men det är ju inget argument. Produkten skall ju åtmistonne fungera, vilket den faktiskt inte gör. Å andra sidan så vad kan man begära för 11000 kr. Så ställt mot det kanske man inte kan ställa större krav. Men, ett bättre chip, typ det faoudja-chip jag nämnde hade varit bättre.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.