Saxat från forumet som Sci4me länkar till ovan.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 13 februari 2006 - 22:23
Saxat från forumet som Sci4me länkar till ovan.
Postad 13 februari 2006 - 22:47
Kollat lite mer på nätet under dagen. Finns förvånansvärt lite info om denna TV.
En del forumtrådar dock, hittade en som tog upp en del bra saker samt hade folk som tydligen testat den en del. verkar väldigt bra, ffa. för PC & Boxen.
http://www.avforums....&highlight=Amoi
Ja några greker verkar ha utfört ett ordentligt test av den. Efter att ha klurat på dom grekiska krumelurerna och testat att översätta dom verkar att dom lyckas mata den med material från en HTPC med 1920x1080 i 83Hz. Inte dåligt! Så som PCskärm verkar Amoin bättre en Acer AT3705W. Har ju dessutom börjat få ett rimligare pris nu. Synd bara att elgiganten verkar ha köpt till sig ensamrätt som återförsäljare.
Postad 14 februari 2006 - 13:13

För min egen del så är det inte förrän i slutet av mars som köpet blir av gällande TV,360-Box,Digitalbox så priset kan ju förbättras lite till förhoppningsvis.
Är själv lite skeptisk till att köpa "utomlands" på nätet då jag har haft en dålig erfarenhet av detta.
Vill gärna ha en "fysisk" affär!".
Men som sagt, min egna åsikt.
Postad 19 februari 2006 - 00:04

Saker man kunnat läsa om tidigare i tråden:
- Plexiglaset, men det var ju tydligen fixat nu
- Bara en HDMI-ingång
- "Smetiga" färger vid närbilder?
- Lite dålig svärta, men frågan är hur det är den står sig mot andra LCD-skärmars svärta
- Priset

Mer saker, tack!
Postad 19 februari 2006 - 10:42
Den här är onekligen den enda tvn jag skulle kunna tänka mig att köpa i dagsläget, men skulle gärna vilja veta vad som faktiskt är dåligt med den
![]()
Saker man kunnat läsa om tidigare i tråden:
- Plexiglaset, men det var ju tydligen fixat nu
- Bara en HDMI-ingång
- "Smetiga" färger vid närbilder?
- Lite dålig svärta, men frågan är hur det är den står sig mot andra LCD-skärmars svärta
- Priset![]()
Mer saker, tack!
Var på El-giganten i Malmö igår och tittade på denna. Tyvärr matar de alla sina apparater med en analog signal så bilden var faktiskt ruggigt dålig. Synd att affärerna inte sätter upp sina apparater så att man kan välja källa. Några störande reflexer tyckte jag mig inte kunna se. Jag läste att det ska vara fixat i alla nya leveranser. Helt klart en intressant TV, kan inte tänka mig att köpa något annat än en som stödjer 1080p.
Postad 19 februari 2006 - 11:34
Annars kanske det blir en plasma istället :/
Postad 19 februari 2006 - 12:53
Trevligt att Amoi verkar vara bra på att fixa buggar med firmware-uppdateringar men synd att man inte lägga in dem självONLY HDMI/DVI is fixed for now (for 1080P 1:1 pixel mapping). VGA and component probably not yet (although component MIGHT be fixed I haven't verified - but DVD -> AMOI at 1080i looked FINE, AMOI displayed it at 1080P after all). With the rate AMOI releases firmware, I have no fears (after all *I* told them to fix the DVI 1:1 )... the only problem is that firmware is not user upgreadable (why I wonder) and needs to be done at service point.

Redigerat av jsl_80, 19 februari 2006 - 12:53.
Postad 19 februari 2006 - 14:21
Problemet är ju då "bara" att få EG att ge mig en av "dom" då!. lol
Hur det nu skall gå till....
Annars lutar det mer & mer att det blir denna jag köper!
Postad 19 februari 2006 - 15:00
Sen hade vi en plasmadiskussion där han hävdade att det är i princip omöjlig att få inbrända loggor osv osv , jag vet att dom försvinner fter ett tag men jag vill nog ha en Lcd i allafall.
Skall kika på 37:an om den finns i Bäckebol i morgon se om dom kanske kan koppla in en dvd.
Verkar vara slut på en del butiker i allafall , fördelen är att Eg. har öppet köp så det är bara ta hem o prova.
//Tobbe
Postad 19 februari 2006 - 15:02
Kikade på denna som hastigast i Dec förra året talade med en "trist" säljare om denna 40 tum då , han sa : "skulle aldrig ge dom pengarna för den tv" det verkar ju seriöst av honom.
Sen hade vi en plasmadiskussion där han hävdade att det är i princip omöjlig att få inbrända loggor osv osv , jag vet att dom försvinner fter ett tag men jag vill nog ha en Lcd i allafall.
Skall kika på 37:an om den finns i Bäckebol i morgon se om dom kanske kan koppla in en dvd.
Verkar vara slut på en del butiker i allafall , fördelen är att Eg. har öppet köp så det är bara ta hem o prova.
//Tobbe
Den finns bara i Kållered för visning i dina trakter enligt Elgigantens kundtjänst.
Mvh
Micke
Postad 19 februari 2006 - 16:32
Kikade på denna som hastigast i Dec förra året talade med en "trist" säljare om denna 40 tum då , han sa : "skulle aldrig ge dom pengarna för den tv" det verkar ju seriöst av honom.
//Tobbe
Vad jag läst, vilket även killen jag pratade med på EG sa så är 40-tummaren en mer "budget-variant" om man nu kan kalla det så mot 37"?, 37" har inte riktigt samma specs som 40" utan skall vara ngt. bättre!
Redigerat av Unregistered3bcf5969, 19 februari 2006 - 17:46.
Postad 19 februari 2006 - 17:51

Postad 19 februari 2006 - 18:08
Postad 19 februari 2006 - 18:16
Postad 19 februari 2006 - 18:33
Haft två Lcd hemma tidigare dock ej denna och vet ej hur den ser ut i hemmamiljö men tyckte den behandlade svärtan bättre än vad jag trodde , så tror detta är en riktigt bra Lcd.
Kan fortfarande inte bestämma mig för Lcd eller Plasma.
Kommer mest att titta på film vilket jag förstått är Plasmans fördel men den dan man skall koppla datorn tll tv är väl Lcd en fördel?
//Tobbe
Postad 19 februari 2006 - 20:04
Det som matades var en actionfilm från hd.
När jag sen bad om en lugnare rulle för att mer kunna granska
saker & ting så tyckte jag att bildbehandlingen i dom ljus fälten va riktigt dålig.
Har dock ej sett 37:an än, skulle va intressant då den har högre upplösning.
Är det fortfarande bara normannen som köpt denna tv??
Vi hörs

ps. priset skulle nog behöva gå ner ett par tusen till för att kunna matcha Acer'n ds.
Postad 20 februari 2006 - 20:00

Postad 20 februari 2006 - 20:08
Nu blir det nog Plasma för mig till sist endå.
//Tobbe
Postad 26 februari 2006 - 21:49
jag har beställt denna lcd och får den i början av march
hoppas på en riktigt bra LCD
Hoppas på lite feedback från dej tega123 när du fått TVn. Lite bilder med kunde vara nice.
Tror du har gjort ett bra köp...

Postad 28 februari 2006 - 00:03
PiP-funktionen (som jag själv suktar efter) var lysande! (man är förstås tvungen att använda en extern tuner om man vill zappa mellan olika tv-kanaler i de två fönstren).
Enda negativa var väl fjärrisen som vägde allt för lätt i handen och hade en retro-layout med ganska få knappar. Men handen på hjärtat - hur många knappar på din fjärris använder du idag?
Postad 28 februari 2006 - 09:58
Hur tyckte du glaset var? Var det fortfarande en massa reflexer eller har de fixat till det? Den jag tittade på här i luleå var som en spegel.
Postad 28 februari 2006 - 14:57
Vart har du beställt den ifrån?jag har beställt denna lcd och får den i början av march
hoppas på en riktigt bra LCD
Postad 28 februari 2006 - 21:44
Gå in på www.amoi.com och tryck på Support och Feedback.
Gör som jag skriv att det är en bra produkt men att den inbyggda dubbla tunern
borde bytas ut till en Digital med möjlighet att sätta in ett kort i.
Postad 01 mars 2006 - 01:52
För få knappar?! Tyckte att det var knappar överallt på den.
Hur tyckte du glaset var? Var det fortfarande en massa reflexer eller har de fixat till det? Den jag tittade på här i luleå var som en spegel.
Det demo-ex jag tittade på hade inga reflexer alls - såg kanonbra ut! (och då har de ju en och annan lampa av strålkastar-typ på EG). Gäller att kolla att man får tag i ett ex. med den "nya" glasskivan - vilket iofs är mest troligt då detta är en beställningsvara hos Elgiganten och den har varit slut på deras internetbutik men finns nu där att beställa). På EG i Uppsala hade de fått in tre beställningar och säljarn trodde det skulle ta 3-4 veckor om jag lade en beställning nu. BTW - de hade sänkt butikspriset med en tusing - nu kostade den 23 995 kr. Men säljaren lovade mig samma pris som på deras internetbutik - 22 995 kr. Ska in en vända till nästa helg och klämma på den lite till - sedan slår jag till!
Postad 01 mars 2006 - 10:39

Postad 02 mars 2006 - 15:23
Ursäkta men jag är så förbannad! Har precis bestämt mig att för köpa den här och ringer till ElGianten för att beställa och får höra att den är slut! Och de visste inte när eller om de skulle få in den igen

Har man monopol på den skärm bör man väl ha den också... Nu kan man ju inte köpa den någon annanstans heller. Alternativet importera från Tyskland är inget jag vill iom att om man ska uppdatera firmwaren så måste den ju lämnas in och vill inte behöva skicka den ända till dit för det och service är trevligt att ha i närheten, även om EG kanske inte de bästa på service så har jag tusen gånger lättare att skälla ut folk på svenska än tyska

******** !!
Edit: Tur att det finns censurering här

Redigerat av DevilGod, 02 mars 2006 - 15:23.
Postad 02 mars 2006 - 17:38
Postad 02 mars 2006 - 21:11
Jag ringde och frågade kundtjänst för att se vad butiken i Örebro skulle ta för den (priset kan ju skilja sig mot nätbutiken) och fick svaret att den var slut, men att den kunde kanske finnas på nätbutiken. Då frågade jag hur jag skulle kunna se om den fanns där - då sa han (skrattandes lite uppgivet lät det) att "tja, den finns ju inte - dem är ju slut". Jag skulle testa igen om några veckor igen tyckte han.Var det i butik du tänkte köpa den & var i kontakt med?. Eller var det på nätbutiken du tänkte köpa den?. Har för mig att den är en "beställningsvara" nuförtiden, men kan ha fel.
Så jag mottager gärna tips om butik som har en hemma

Redigerat av DevilGod, 02 mars 2006 - 21:12.
Postad 02 mars 2006 - 22:59
Den var slut-markerad på EG's internetbutik för några veckor sedan, men fr o m förra veckan gick den att beställa iaf.Jag ringde och frågade kundtjänst för att se vad butiken i Örebro skulle ta för den (priset kan ju skilja sig mot nätbutiken) och fick svaret att den var slut, men att den kunde kanske finnas på nätbutiken. Då frågade jag hur jag skulle kunna se om den fanns där - då sa han (skrattandes lite uppgivet lät det) att "tja, den finns ju inte - dem är ju slut". Jag skulle testa igen om några veckor igen tyckte han.Var det i butik du tänkte köpa den & var i kontakt med?. Eller var det på nätbutiken du tänkte köpa den?. Har för mig att den är en "beställningsvara" nuförtiden, men kan ha fel.
Så jag mottager gärna tips om butik som har en hemma
När jag var in till EG i Uppsala förra söndagen sa säljaren att den gick att beställa - de hade inga i lager alltså. Han hade tre beställningar innan som skulle levereras om 2-3 veckor. Det gick alltså enligt honom bra att beställa, men man får räkna med några veckors leverans.
Vilket faktist är bra (om man har tålamod, alltså) - eftersom man vill vara säker på att få en ny-tillverkad med senaste firmware (kineserna på Amoi har tydligen dille på att uppdatera hela tiden enl. vissa amerikanska forumtrådar - mycket har redan rättats till) och vara säker på att man får ett ex. med den nya anti-reflex-glasskivan.
Efter att ha läst allt som går att läsa (i mitt fall på svenska, norska, danska och engelska) på webben om Amoi 37 LCD) och sett den demad i U-a har jag bestämt mig - nästan... ska in en sista gång på EG nu på lördag och lägger förhoppningsvis en beställning då. Håll tummarna, alltså...

Postad 02 mars 2006 - 23:47
De tog samma pris som i internetbutiken så jag frågade om leveranstid. Ni som tycker 3v är jobbigt ska inte köpa den i Linköping. I maj kunde han fixa fram en åt mig....
Antireflexbehandlat glas hade ingen av de som jobbade i TV-delen en aning om, men det hade jag inte heller förväntat mig.
Postad 03 mars 2006 - 10:41
skulle aldrig köpa tvn där av rent principiella skäl.
Postad 03 mars 2006 - 12:01
FastFreddie, lägg gärna ut länkarna till de andra amoiforumen här så att alla kan ta del av dom och försöka bilda sig en uppfattning.
/jeppe
Redigerat av jeppeknaster, 03 mars 2006 - 12:29.
Postad 03 mars 2006 - 12:04

Får se o jag kan vänta ända tills 15/5, har svårt att tro det då Oblivion nu kommer den 24:e!:.
typiskt!!!.
Visst kan jag beställa i annan butik utomlands på nätet men feg som jag är så vill jag ha tv:n från en butik jag känner till.
typiskt!!!. typiskt!!!. typiskt!!!.
Redigerat av Unregistered3bcf5969, 03 mars 2006 - 12:08.
Postad 03 mars 2006 - 12:34
Postad 03 mars 2006 - 13:08
Och det var den sämsta svärta jag sett på en LCD. Ngt måste varit fel, 40" hade klart bättre för att inte tala om plasman bredvid....
Efter att ha läst så mycke bra om svärtan på denna så vart jag lite förvånad.
Vill dock tro att brightness måste vart uppskruvad till MAX.
Postad 03 mars 2006 - 13:24
Redigerat av jeppeknaster, 03 mars 2006 - 13:25.
Postad 03 mars 2006 - 14:02
Honom jag pratade med på EG var väl medveten om att Amoi kommit ut med en ny "vers" med bättre glas, & det är den som de kommer att få in 15/5!.
Postad 03 mars 2006 - 14:33
Honom jag pratade med på EG var väl medveten om att Amoi kommit ut med en ny "vers" med bättre glas, & det är den som de kommer att få in 15/5!.
GÖTT!

Postad 03 mars 2006 - 14:38
Svårt att säga på den de hade här i Linköping, den var helt felinställd och bilden var usel så jag undersökte inte så noga. När jag var i Norrköping så hade de en DVD kopplad över HDMI och det såg mycket trevligare ut, även om det inte visar vad tv'n ska klara. Där upplevde jag inte några störra problem med reflexer men tanke på att den står i en butikslokal med en massa lysrör. Jag drar alltid för gardiner och persienner när jag ser på tv så jag tror inte reflexer kommer vara ett stort problem för mig.Agvar, vad tyckte du om glaset på tvn du såg, var det mycket reflexer?
Postad 03 mars 2006 - 14:54
Var har du fått det datumet ifrån? Jag mailade till EG och frågade när de skulle få in, men det hade de ingen aning om. Och vad är "Oblivion"?Ska till EG imorgon & titta då dom kopplat in DVD & 360 åt mig!. Skulle varit en sista koll på den innan jag gjorde en beställning var det tänkt men nu fick jag reda på att det var det sista exemp.. dom hade & nästa leverans var inte förrän 15/5!!!..
så även på nätbutiken!.. ( demo-ex i butiken samt den "vers" med reflektionsproblemet ).
Får se o jag kan vänta ända tills 15/5, har svårt att tro det då Oblivion nu kommer den 24:e!:.
Jag ville inte heller, men köpsuget drev mig till detkort å gott, elgiganten suger!,
skulle aldrig köpa tvn där av rent principiella skäl.

Men ska jag behöva vänta ytterligare 1½ månad så vette tusan om man kommer köpa den här då - har redan väntat på att hitta en skärm att köpa sedan november och när man väl bestämt sig så "får" man inte, men ack vad det är jobbigt att sitta med en 19"

Postad 03 mars 2006 - 18:49
Kollade sedan upp detta datum per telefon på deras support om detta även gällde nätbutiken & det gjorde det, tyvärr.
Vet inte om jag har lust att vänta så länge dock.
Postad 04 mars 2006 - 00:46
De ex jag såg på EG i Uppsala hanterade svärtan alldeles utmärkt! Tyckte t o m att 37'' var bättre än 40'' (som ju faktiskt är en äldre modell än 37''). De brukar sällan lägga någon tid på att trimma panelerna (jag kollade detta med säljaren och han bekräftade att de har verkligen inte tid med detta).Var precis och tittade på både 40 och 37" av denna.
Och det var den sämsta svärta jag sett på en LCD. Ngt måste varit fel, 40" hade klart bättre för att inte tala om plasman bredvid....
Forumtrådar på Pricerunner.com här
Sjyst forumtråd på engelska här (var visst från England och inte USA som jag tidigare skrev)
Ju mer jag tittar runt - ju mer säker blir jag att detta är TV:n med stort T och V! Jag sk**er i om det tar två månader att få hem den - inte värt med ett "ner-köp" för den tiden! Jag ska in en sista sväng på EG imorgon och lägger då beställning (ihop med en Pioneer DVR 630H-S)

Postad 04 mars 2006 - 12:15
Jo, den verkar väldigt bra, men väntar man som sagt så kanske det hinner komma någon minst lika bra, fast med bättre pris. Men det får vi se då - finns det ingen annan att välja på om 1½månad så kommer jag nog att köpa den här då - förutsatt att det inte är någon intressant skärm på G... Men i dagsläget lägger jag ingen beställning på denna.Ju mer jag tittar runt - ju mer säker blir jag att detta är TV:n med stort T och V! Jag sk**er i om det tar två månader att få hem den - inte värt med ett "ner-köp" för den tiden! Jag ska in en sista sväng på EG imorgon och lägger då beställning (ihop med en Pioneer DVR 630H-S)
Postad 04 mars 2006 - 12:15
Postad 04 mars 2006 - 14:25

Den som väntar på ngt. gott.....
(för att vara säker på att få ett ex. då dom kommer, dom har redan börjat få in förbokningar så varför inte tänkte jag!)
Går som sagt var alltid att ändra sig om det kommer ut bättre under tiden!.
Redigerat av Unregistered3bcf5969, 04 mars 2006 - 14:28.
Postad 04 mars 2006 - 15:45
De ex jag såg på EG i Uppsala hanterade svärtan alldeles utmärkt! Tyckte t o m att 37'' var bättre än 40'' (som ju faktiskt är en äldre modell än 37''). De brukar sällan lägga någon tid på att trimma panelerna (jag kollade detta med säljaren och han bekräftade att de har verkligen inte tid med detta).Var precis och tittade på både 40 och 37" av denna.
Forumtrådar på Pricerunner.com här
Sjyst forumtråd på engelska här (var visst från England och inte USA som jag tidigare skrev)
Ju mer jag tittar runt - ju mer säker blir jag att detta är TV:n med stort T och V! Jag sk**er i om det tar två månader att få hem den - inte värt med ett "ner-köp" för den tiden! Jag ska in en sista sväng på EG imorgon och lägger då beställning (ihop med en Pioneer DVR 630H-S)
Hehe kul att du säger det.
Jag var också i uppsala (då jag bor där) på EG så antingen så var skärmen väldigt omställd när du/jag tittade eller så har du väldigt låga krav på svärta (och mina krav ang detta är INTE höga vill jag lova)...
Dock tycker jag 25000:- är överpris för en LCD på 37" som inte är "all that".....trots 1080p60
Nej acern ser absolut mer intresasnt ut nu IGEN, (JA den klarar också av 1080p).....
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 04 mars 2006 - 15:46.
Postad 04 mars 2006 - 17:36
Nej acern ser absolut mer intresasnt ut nu IGEN, (JA den klarar också av 1080p).....
[/quote]
Fast den klarar inte 1080p 60hz, "bara" 1080p 30hz. Dessutom lirar den inte i samma liga designmässigt. Tycker jag iaf...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar