KEF KHT-2005.2 5.1
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(84)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR705
(Förstärkare)
|
1
|
(15)
|
Inga priser |
Postad 09 May 2008 - 15:39
Postad 10 May 2008 - 17:31
Hur står sig det här systemet jämfört med nyare högtalare? Det kanske inte hänt så mycket på högtalarfronten de senaste 3 åren?
Kommer ju ett nytt paket alldeles snart, KEF 2005.3
Postad 29 May 2008 - 21:31
Postad 07 August 2008 - 09:06
Jag ska till sthlm till helgen och undrar om någon av er vet vart jag kan hitta detta system uppsatt i butik så att jag kan lyssna på det? Har hört så mycket bra om det så jag är sugen på att bara beställa det rakt av, men jag känner ändå att jag vill lyssna på det innan.
Postad 07 August 2008 - 15:08
Postad 09 August 2008 - 08:11
Vad har ni för inställningar på suben, PSW 2010?
Postad 12 August 2008 - 13:49
Undrar över vilka kablar ja skall köpa till dem? Några tips? Inte för dyra bara...men heller inte de billigaste från biltema.
Postad 12 August 2008 - 15:17
Postad 12 August 2008 - 15:31
Postad 28 August 2008 - 20:42
Sen slog det mig att det kanske är smartare att byta ut två av fronthögtalarna o uppgradera till något annat och sätta två ägg i de andra rum. Blir det konstig balans i 5.1 systemet om man skulle byta ut två högtalare eller är det att rekommendera? Och isf vad för högtalare?
Eller ska jag köra på det första alternativet och bara köpa in Tagent Evo högtalare?
Postad 29 August 2008 - 16:00
Postad 29 August 2008 - 16:14
Leta upp några högtalare du gillar och testa med dem som frontar, funkar det inte kan du ju förpassa dem till det andra rummet.
Postad 09 September 2008 - 18:36
Jag provade de nyinköppta äggen med en pioneer 1015, men var besviken på ljudet och noterade att förstärkaren blev varm. Jag lånade då en Onkyo 705 av en kompis, vilket gav klart bättre ljud. Efter någon timmes lyssning på låg volym slog förstärkaren ifrån! Förstärkaren var riktigt varm så jag antar att det var övereffektskyddet och nu går inte förstäraren att starta.
Förstärkaren stod mitt på golvet och jag körde systemet i stereo läge (2.1).
Är högtalarna så svårdrivna, eller är det fel på mina ägg? Någon som upplevt något liknande?
Jag testade för övrigt att mäta impedansen med en vanlig Fluke, men alla indikerade 3,6 ohm.
Tacksam för all input!
Postad 10 September 2008 - 10:06
Postad 15 January 2009 - 22:17
TACK!
Postad 17 February 2009 - 13:07
Ber om ursäkt för att jag återupplivar en fyra månader gammal tråd, men jag är i starkt behov av att veta bredden på de fästen som ingår i detta paket. Alltså, om man hänger dem vertikalt och mäter från höger till vänster. Någon vänlig själ som kan ta reda på eller kanske redan vet det?
TACK!
Är inte hemma nu, så jag kan inte mäta. Men om det inte är jättenoga, så kan jag på rak arm säga att foten/väggfästet är något mindre än själva högtalaren sedd framifrån. Så om du vet måtten (bxh) på högtalaren, så kan du ta bort ett par cm från detta, och du hamnar ganska nära fästets dimensioner.
Jag skall försöka komma ihåg att mäta dem ikväll annars...
/Mikael
Postad 17 February 2009 - 13:14
När den har varit igång ett tag (alltifrån 30 minuter till 4-5 timmar), så börjar det ibland att "ploppa" jättehögt och i ojämn takt från baslådan. Låter som att det är glappkontakt eller något.
Det blir som sagt inte alltid så här. Det började för ca 6 månader sedan, och har börjat komma mer och mer frekvent. Nu händer det nästan varannan gång som jag använder dem.
Någon som upplevt något liknande, eller som har någon gissning på vad det kan bero på?
Kan det vara överhettning i baslådans slutsteg, t.ex pga damm, eller har någon kondensator eller dylikt börjat balla ur?
Jag driver dem för övrigt med en Yamaha RX-V650, vilket har fungerat utmärkt hittills (bortsett från ovanstående problem, vilket jag inte tror är förstärkarrelaterat, eftersom subben bara får en lågnivåsignal från förstärkaren), i motsats till vad som sades i ett inlägg ovan.
EDIT: Flyttade frågan till subwoofer-forumet:
https://www.minhembi...howtopic=227625
/Mikael
Redigerat av na96mrt, 25 February 2009 - 10:38.
Postad 07 July 2009 - 08:35
Har nosat lite på 507:an, men frågan är om det är nödvändigt att kliva upp till 607:an eller ej, 507 är snuskigt billig just nu.
Postad 03 January 2010 - 22:08
Vad har ni för rekomendationer på avstånd mellan center och front högtalarna i detta system?
Samt på vilken höjd ovanför huvudet skulle ni sätta surround högtalarna?
Postad 19 January 2010 - 02:59
Surrounden har jag placerat på sidoväggarna precis ovanför huvudet höjd. borde vara runt 1.6m.
Hade jag kunnat hade jag definitivt placerat surroundhögtalarna högre upp,tak höjd, för en större spridning på ljudet.
Ev. kanske jag har lite att vinna på att dra ner fronten lite men jag är nöjd som det är och högtalarna syns knappt
Fördelen är väl en bred sweetspot och det är väl schyst i en hemmabio
Nu är inte jag en akustik-pelle och hade inte något direkt val i placeringen pga rummet men förutom att rösterna kommer uppefrån så har jag en skönt omsvep, jag kan inte direkt urskilja vilken högtalare som låter vilket får högtalarna att försvinna
Postad 26 January 2010 - 07:50
Är precis på gång och byta min Yamaha 659 som jag har i mitt lilla biorum i källaren till en ny som har Hdmi-växel.
Tycker också att min 607 blir lite för varm i vardagsrummet.
Överväger därför om jag ska ta ner Onkyo 607:an från vardagsrummet till källaren då den där kan stå helt öppet. I källaren har jag Audio Pro Image/Vector serien. Är ganska nöjd med ljudet både i källaren och i vardagsrummet.
Om jag gör detta byte behöver jag köpa något annat till vardagsrummet.
Funderar på om en Yamaha 565 skulle räcka för KEF-äggen?
Har på flera ställen sett att Yamaha och KEF 2005 generellt inte är någon bra kombination medans andra verkar tycka det fungerar perfekt!
Är det någon som har Yamahas senaste serie 565, 765 eller 1065 med äggen och som kan ge sina synpunkter hur det fungerar?
Kommer att behöva koppla in ett Wii till komponent och ut via HDMI men detta ska ju samtliga modeller ovan klara av.
Tack på förhand för eventuella synpunkter.
Postad 04 November 2013 - 21:44
Googlade lite på nätet och märkte att det var ett vanligt problem.
Någon på detta forum som märkt detta?
Vet inte riktigt vad jag ska rengöra dom med.
Tänkte ju sälja dom men blir nog svårt om det är klister på dom
Postad 05 January 2014 - 12:21
http://www.youtube.c...h?v=A2bO_UZeY2w
Postad 09 January 2014 - 14:17
Postad 13 February 2016 - 17:01
vad kör ni för stärkare till era ägg? ska ta och sälja min gamla å tänkte köpa en ny... några tips?
Postad 04 June 2016 - 15:25
Vill bara tacka suppermatte för den infon...ska åtgärdas när jag kommer hem. Retat mig enormt på detta under en längre tid!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
KEF-klubben
2 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?