* Officiell trÄd - Panasonic PT-AE900 *
940 svar till detta Àmne
Postad 28 November 2005 - 13:38
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlÀgg
Jag hÄller inte alls med om att smoothscreen skulle vara dÄligt.
DÀremot kan man kanske undra om det Àr ojÀmn kvalité pÄ just den funktionen med tanke pÄ hur olika
det uppfattas frÄn olika hÄll.
Kanske upplösningen Àr tillrÀcklig för att ge upp den tekniken, sÄ dÀr finns en poÀng.
NÀr jag fick se den (AE900) mot bl.a. Z4 och Àven HS50, sÄ hade den en klarhet och tryck i bilden
som de andra inte Àr i nÀrheten av. Jag beslöt ÀndÄ att behÄlla min AE500 och satsa pÄ en plasma mycket för att TV'n hÄller pÄ att ge upp.
Tanken pÄ en HS50 med bÀttre tryck i bilden d.v.s. en HS60, gör att det kan bli mitt nÀsta val.
Den nya superprojjen frÄn Sony kommer vÀl att svalna en bit under 100 papp...
Postad 28 November 2005 - 13:43
edla
-
edla
-
LĂ€rjunge
-
-
323 inlÀgg
Bra, schysst med lite respons i trÄden och jag hÄller med samtliga skribenter. evert - kanon om du kan skriva om dina intryck, de Àr ju frÀmst dessa jag funderar pÄ men Àven nya TW-520 verkar mycket intressant. Enligt Epson flickan pÄ projjemÀssan i sthlm Àr det endast ljusstyrkan och linsfÀrgen som skiljer 600:an Ät och det till ett par-tre tusen lÀgre i pris! Var finns Epson och Panasonic i samma butik i sthlm nÄgon som vet?
Hur som, instÀmmer att man sett mönstret vid tidigare panna lanseringar att projjarna inte lever upp till de proffesionella omdömena, mycket mÀrkligt mÄ jag sÀga.
Redigerat av edla, 28 November 2005 - 14:45.
Postad 28 November 2005 - 13:46
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlÀgg
kolla Àven pÄ CKL Ärliga shootout dÀr vanligt folk fÄr bedömma bilden utan att veta vilken projj som körs.
förra Äret vann Z3 över 700:an trots att de flesta recensenter tyckte tvÀrtom och CKL sjÀlva fattade inte varför
detta Äret vann Z4 med STOR marginal över 900:an igen och Äterigen sÄ var 900:an favorit hos de flesta recensenter och CKL fattade inte varför igen.
har nÄgon nÄn teori om varför panasonic projjarna fÄr sÄ bra omdömme hos recensenter men sedan oftast sÄgas nÀr dom demas mot andra projjar.
sÄg sjÀlv en 700:a pÄ en mÀssa i gbg och samma sak dÀr 700:an var överlÀgset sÀmst, VB och oskÀrpa var det som slog en direkt.
mycket mÀrkligt detta
Redigerat av ZoomAir, 28 November 2005 - 13:48.
Postad 28 November 2005 - 14:09
beke
-
beke
-
AnvÀndare
-
-
155 inlÀgg
Vid "shootout" av olika projektorer sÄ tittar man för det mesta pÄ material av högsta kvalite ur bÀsta möjliga kÀlla(ganska logiskt). DVD spelaren kan mÄnga ggr vara mkt dyrare Àn projen.
Nu Àr det dock inte alla som bara ska anvÀnda projen till sin "super dvd" utan Àven kanske s-video frÄn tv'n eller scart-rgb frÄn en spelkonsoll och dÄ stÀlls lite andra kriterier.
En recensent tittar vÀl ofta pÄ just helheten, behandling av olika signaler, zoom, lensshift, anvÀndarvnlighet osv.
Postad 28 November 2005 - 14:39
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlÀgg
Vid "shootout" av olika projektorer sÄ tittar man för det mesta pÄ material av högsta kvalite ur bÀsta möjliga kÀlla(ganska logiskt). DVD spelaren kan mÄnga ggr vara mkt dyrare Àn projen.
Nu Àr det dock inte alla som bara ska anvÀnda projen till sin "super dvd" utan Àven kanske s-video frÄn tv'n eller scart-rgb frÄn en spelkonsoll och dÄ stÀlls lite andra kriterier. En recensent tittar vÀl ofta pÄ just helheten, behandling av olika signaler, zoom, lensshift, anvÀndarvnlighet osv.
<{POST_SNAPBACK}>
Panasonicen har den överlÀgset sÀmsta lensshiften av alla d5projarna (epson har jag dock inte testat). Detta pga man inte kan fÄ ner bilden knappt nÄgot nÀr projen Àr takmonterad... AngÄende anvÀndarvÀnligheten sÄ borde dom ta en titt pÄ fjÀrren ocksÄ...
Postad 28 November 2005 - 14:49
edla
-
edla
-
LĂ€rjunge
-
-
323 inlÀgg
Panasonicen har den överlÀgset sÀmsta lensshiften av alla d5projarna (epson har jag dock inte testat). Detta pga man inte kan fÄ ner bilden knappt nÄgot nÀr projen Àr takmonterad... AngÄende anvÀndarvÀnligheten sÄ borde dom ta en titt pÄ fjÀrren ocksÄ... 
<{POST_SNAPBACK}>
Mycket intressant, tÀnkte precis kolla av vilken av D5:orna som har den mest "omfattande" lensshiften, Àr det stor skillnad mellan Hitachi, Panasonic, Epson, Sanyo + Sony HS60?
Postad 28 November 2005 - 16:26
beke
-
beke
-
AnvÀndare
-
-
155 inlÀgg
Hmm... jag har fÄtt för mig att pannan har den "största" lenshift möjligheten i vertikalled av dem?
DÄ jag takmonterade kompisens panna var det inga problem iallafall, han kanske inte har vÀrsta takhöjden hemma men Àndock.
Grejjen med pannan e att den projicerar bilden med linsen i centrum, tillskillnad mot tex hitachin som projicerar frÄn nederkant och uppÄt, takmonterad ger det förstÄs bÀttre möjligheter. Pannan e kanske bÀst anpassad för "hyllplacering"
SÄg precis att telemekano i gbg visar projar ikvÀll, de ska visa bla Z4 och AE900, ska bli kul!  tyckte 900an va riktigt fin hemma hos kompisen, speciellt dÄ jag kÄnka dit min htpc
Ska bli kul o se om kritikerna fÄr rÀtt  dÄ möjlighet ges att se dem bredvid varandra, tÀnker speciellt pÄ smetscreen debatten...
Postad 28 November 2005 - 16:57
edla
-
edla
-
LĂ€rjunge
-
-
323 inlÀgg
Gillar "smetscreen" nytt ord för svenska akademin att fundera över...
Postad 29 November 2005 - 11:07
srna
-
srna
-
LĂ€rjunge
-
-
322 inlÀgg
Det suger lite att dom ersatt komponent2 med en scart! Ingen höjdare om man ska köra DVD-XBOX 360-satmottagare. Amerikanska versionen(med U) Àr bÀttre med 2 komponent +1 hdmi Àn Svenska versionen med 1 komponent +1 hdmi +1 scart
Postad 30 November 2005 - 10:11
matsÄ
-
matsÄ
-
Beroende
-
-
1037 inlÀgg
Ingen som har bytt nÄgot, eftersom det fanns scart Àven pÄ 700:an
jag stÀllde en frÄga till Bigscreen och fick detta svar
"Hej
Brukar inte svara pÄ privatmail (tidsbrist), men jag kÀnner att jag mÄste försvara testresultatet nu.
Som du ser i de flesta tester sÄ presterar alla projar olika med olika ingÄngar. Rummet har ocksÄ STOR betydelse (ljuset), bildstorlek, koppling, instÀllningar osv⊠PÄ mÀssor ser det mesta heelt annorlunda ut pga att div förstÄsigpÄare skall pilla pÄ allt! Men ingen (film)proje Àr gjord för ljusa rum skall ocksÄ pÄpekas.
AE900 Ă€r enligt oss bĂ€ttre Ă€n Z4 och TW200, Ă€ven om det Ă€r marginellt. Men ingen av dem Ă€r klart bĂ€ttre Ă€n AE900 â trust me. TW200 gĂ„r upp inatt eller i morrn pĂ„ sidan. Men som sagt, vem vet hur det ser ut hos dig o vad du har för utrustning. Det Ă€r sĂ„ mkt som spelar in, o jag kan bara svara för vad vi ser i vĂ„rt testrum som iofs Ă€r en riktig biograf i miniatyr helt utan ljus :-/
Det kommer snart en artikel om detta med miljö och förutsĂ€ttningarâŠ
"
Postad 30 November 2005 - 10:25
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlÀgg
Hos oss Àr Z4 över 3000:- dyrare men sÀljer MYCKET mer Àn 900:an. Men 900:an Àr sÀkert bÀttre...
Postad 30 November 2005 - 11:15
matsÄ
-
matsÄ
-
Beroende
-
-
1037 inlÀgg
Vill tillÀgga att det var Bigscreen som svarade. Glömde skriva det.
Postad 30 November 2005 - 12:27
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlÀgg
Hos oss Àr Z4 över 3000:- dyrare men sÀljer MYCKET mer Àn 900:an. Men 900:an Àr sÀkert bÀttre... 
<{POST_SNAPBACK}>
Det högre priset kan mÄnga gÄnger vara ett sÀtt att fÄ folk att tro pÄ den produkten. "Kostar den mer sÄ bör den ju vara bÀttre" verkar en del tro, beroende pÄ deras lÀgre kunskap och dÄ hellre förlitar sig till den "logiska" tanken. SjÀlv tycker jag som sagt att mina ögon ska bestÀmma och ingen som var pÄ samma visning uttryckte annat Àn att de tyckte bÀttre om 900'an vid en direkt jÀmförelse. Möjligtvis har de Àndrat sig nÀr de kommit hem efterÄt?! Nu har 'The Rock' i Lund en möjlighet att mörklÀgga bra och switcha mellan projarna pÄ nÄgon sekund och det Àr nog avgörande vid sÄna tester. De lÀgger ocksÄ ner mycket tid pÄ kalibrering och verkar inte lÀgga nÄgot mÀrke före ett annat. Jag kÀnner mÄnga som handlar efter en sÀljares "Ooh, den hÀr Àr mycket vassare i bilden", Äter igen p.g.a. ens egen okunnighet och ett "proffs" kan ju aldrig ha fel? I övrigt Àr Pana 900 dyrare i de flesta stora konsumentlÀnderna, sÄ priset Àr kanske inte sÄ rÀttvisande i vilket fall som helst. T-Ford och folkabubblan har sÄlts i flest exemplar, och dÄ mÄste det vara de tvÄ bÀsta bilarna genom tiderna... Jag tyckte att bÄde Z4 och HS50 hade mycket bra bild efter 10 minuters tittande, men imponerades av vilket tryck det var i fÀrger och ljus sÄ fort man gick tillbaks till AE900. HS50 Àr sÄ pass bra (framför allt i svÀrtan) att jag med glÀdje ska dit och kolla pÄ HS60, som enligt uppgift ska ha kommit nÀrmre AE900 i ljus/fÀrg-trycket med bibehÄllen svÀrta. Med det priset den har sÄ sopar den antagligen mattan med de andra trots högre pris. Jag sÀger det ytterligare en gÄng. GÄ in med öppna ögon, hoppas pÄ att butiken kan/vill kalibrera alla projarna och lita pÄ ditt eget intryck. Riktat ensdast till dem som inte redan vet vilken som Àr bÀst.
Postad 30 November 2005 - 13:43
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlÀgg
HÄller med dig om att man ska kika sjÀlv gabbe...
Dock inte om att 900:an Àr bÀttre...
Postad 01 December 2005 - 19:35
Peak
-
Peak
-
AnvÀndare
-
-
122 inlÀgg
Riktat ensdast till dem som inte redan vet vilken som Àr bÀst.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan relatera till det Gabbe skriver. Personligen hade jag, efter att ha ringt runt till massa handlare i Sthlms-trakten och lÀst runt pÄ diverse tester, "bestÀmt" mig för att Hitachin nog skulle vara vassast och i en tuff kamp mellan Sanyon och Panan skulle nog Z4 vinna med liten marginal. Det var min tolkning. Med denna vetskap gick jag för att kolla in dom olika "head-to-head" Jag var pÄ en butik pÄ Götgatsbacken (vet inte om man fÄr skriva butiksnamn?  ) Det jag sÄg fick mig att omvÀrdera lite. Jag har personligen ett antal punkter dÀr jag tycker 900an skiljer sig Ät. 1. FÀrgerna. NÀr vi switchade fram och tillbaka mellan Z4 och AE900 sÄ slog det mig hur det var mer stuns i fÀrgerna pÄ 900an. Det var lite grÄare, lite tristare pÄ Z4n enligt mitt tycke. VÀldigt viktigt för mig. 2. SkÀrpan. Bilden ser lite lite skarpare ut pÄ Z4an. Det Àr nog en naturlig effekt av att Panasonic har Smoothscreen. Eftersom jag har dragit ner Sharpness i botten pÄ mina TVs sen Video Essentials instruerade mig att göra detta nÄgongÄng 1997 kanske jag blivit vanare vid detta. Jag gillar en mjukare touch. Jag kör komponent istÀllet för HDMI. Jag tiltade till sÄ jag fick lite lite oskÀrpa pÄ min 480-linjers LCD för att unvika en alltför skarp screendoor effect. Kanske Àr det dÀrför jag inte lider av Smoothscreen utan tycker att det ser mer ut som en 35mm film rullade upp pÄ bio framför mig. 3. SvÀrtan. Upplevde att Z4n hade en lite djupare svÀrta vid testögonblicket. Men kopplat till det som jag noterade ovan kring fÀrger sÄ var högdagrarna lite ljusare pÄ 900an. AlltsÄ upplevde jag att bÄde topp och botten lÄg lite lÀgre pÄ Z4an, vilket fick mig att fundera om projarna var likvÀrdigt kalibrerade vad gÀller ljuset. Jag upplevde att den lite ljusare och fÀrggladare bilden som 900an levererade kom bÀttre ut i jÀmförelsen, kanske pÄ bekostnad av lite lite sÀmre svÀrta (beroende pÄ om den var rÀtt kalibrerad eller inte). DÀrefter jÀmförde vi lite mellan AE900 och BenQ 7700 som referens (jag kan inte köpa DLP dÄ jag lider hemskt av RBE). Det var dÄ jag tÀnkte herre j-sus! Jag var grymt imponerad av hur mycket LCD kommit ikapp DLP. Jag upplevde att den skillnad som tidigare fÄtt mig att sukta efter DLP nu Àtits upp till stor del. 4. Ljudet. Det var lite för hög volym pÄ förstÀrkaren för att jag pÄ ett vettigt sÀtt skulle kunna höra skillnad pÄ flÀktljudet mellan de olika projarna under testerna. Sedan jag packat upp den hemma Àr jag dock enormt imponerad av hur tyst den Àr. Det kommer ju inget ljud alls ur den! Sammanfattningsvis Àr ju alla D5orna grymma (Har inte sett Epsons egna eller HS60, sÄ dem kan jag inte uttala mig om) sÄ det Àr ju trots allt smÄ skillnader vi pratar om hÀr. Ni tyckte att trÄden dött av lite sÄ jag tÀnkte att man fÄr vÀl skriva av sig om man nu Àr nöjd och tror att andra ocksÄ kommer att bli det. Om det inte framgÄtt tidigare, sÄ Àr jag mycket nöjd att jag omvÀrderade de förutfattade meningarna som vi kommenterade ovan. Jag gillar definitivt 900an och jag gillar Ànnu mer att det hÀnger en i taket hÀr!
Postad 01 December 2005 - 22:00
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlÀgg
tackar för intrycken
hur gick det med hitachin var den bÀst
Postad 02 December 2005 - 11:26
srna
-
srna
-
LĂ€rjunge
-
-
322 inlÀgg
Priset pÄ denna projje faller rejÀlt, under 15000:- i Tyskland för nÀrvarande. Jag hade tÀnkt handla runt jul och jag tror att denna kommer att gÄ ner ytterligare nÄgon tusenlapp. StÄr och vÀljer mellan denna och hs60, men det kÀnns inte att prisskillnaden Àr motiverad.(för nÀrvarande 10000)
Ska ha min uppsatt centrerad pÄ bakre vÀggen. Detta i kombination med att den Àr tyst och bland de minsta projjarna vad gÀller djupet, de klara fÀrgerna gör att denna kÀnns som ett trevligt alternativ. Har dock inte sett denna i en hemmamiljö och det som jag tycker Àr absolut intressantast med en projje Àr hur den fixar svÀrtan. Ni som har denna projje vad tycker om svÀrtan i förhÄllande till dlp eller hs50/60?
Postad 02 December 2005 - 13:25
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlÀgg
Priset pÄ denna projje faller rejÀlt, under 15000:- i Tyskland för nÀrvarande. Jag hade tÀnkt handla runt jul och jag tror att denna kommer att gÄ ner ytterligare nÄgon tusenlapp. StÄr och vÀljer mellan denna och hs60, men det kÀnns inte att prisskillnaden Àr motiverad.(för nÀrvarande 10000)
Ska ha min uppsatt centrerad pÄ bakre vÀggen. Detta i kombination med att den Àr tyst och bland de minsta projjarna vad gÀller djupet, de klara fÀrgerna gör att denna kÀnns som ett trevligt alternativ. Har dock inte sett denna i en hemmamiljö och det som jag tycker Àr absolut intressantast med en projje Àr hur den fixar svÀrtan. Ni som har denna projje vad tycker om svÀrtan i förhÄllande till dlp eller hs50/60?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har visserligen ingen 900'a sjĂ€lv, men har sett dem mot varandra. HS50 Ă€r den enda som kan mĂ€ta sig i svĂ€rtan mot DLP, men "trycket" i bilden Ă€r inte i samma klass. DLP brukar ha bĂ„de svĂ€rta och tryck pĂ„ en gĂ„ng och klarar man av regnbĂ„garna sĂ„ Ă€r valet enkelt. HS60 har jag inte sett Ă€n, men om den lever upp till förvĂ€ntningarna sĂ„ Ă€r det sĂ€kert vĂ€rt 10 lök extra för de som har haft projje i nĂ„gra Ă„r. Ăr du förstagĂ„ngs-köpare sĂ„ garanterar jag "wow-upplevelse" oavsett vilken av dem du vĂ€ljer.
Postad 02 December 2005 - 14:50
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22892 inlÀgg
Jag har personligen ett antal punkter dÀr jag tycker 900an skiljer sig Ät.
1. FÀrgerna. NÀr vi switchade fram och tillbaka mellan Z4 och AE900 sÄ slog det mig hur det var mer stuns i fÀrgerna pÄ 900an. Det var lite grÄare, lite tristare pÄ Z4n enligt mitt tycke. VÀldigt viktigt för mig.
3. SvÀrtan. Upplevde att Z4n hade en lite djupare svÀrta vid testögonblicket. Men kopplat till det som jag noterade ovan kring fÀrger sÄ var högdagrarna lite ljusare pÄ 900an. AlltsÄ upplevde jag att bÄde topp och botten lÄg lite lÀgre pÄ Z4an, vilket fick mig att fundera om projarna var likvÀrdigt kalibrerade vad gÀller ljuset. Jag upplevde att den lite ljusare och fÀrggladare bilden som 900an levererade kom bÀttre ut i jÀmförelsen, kanske pÄ bekostnad av lite lite sÀmre svÀrta (beroende pÄ om den var rÀtt kalibrerad eller inte). DÀrefter jÀmförde vi lite mellan AE900 och BenQ 7700 som referens (jag kan inte köpa DLP dÄ jag lider hemskt av RBE). Det var dÄ jag tÀnkte herre j-sus! Jag var grymt imponerad av hur mycket LCD kommit ikapp DLP. Jag upplevde att den skillnad som tidigare fÄtt mig att sukta efter DLP nu Àtits upp till stor del.
<{POST_SNAPBACK}>
...ett antal punkter dÀr jag tycker 900an skiljer sig Ät vid den demon du kolla pÄ, kanske ska tillÀggas.  Det Àr det som Àr sÄ jÀkla svÄrt med projdemonstrationer, allt för ofta Àr det man ser skillnader i kalibrering, inte skillnader mellan projjarna. Mkt synd. Tar mig dÀrför friheten att tolka det du skriver. Inte sÀkert jag har 100% rÀtt dÄ jag inte detaljstuderat AE900 (som jag gjort med Z4 och Tx200) men det kan vara en förklaring till skillnaden du sÄg. Observera att det inte Àr i syfte att klanka ner pÄ ditt inlÀgg, absolut inte, bara tÀnkt som en tankestÀllare för de som kollar projjar, ok. "AlltsÄ upplevde jag att bÄde topp och botten lÄg lite lÀgre pÄ Z4an" Det Àr det som Àr sÄ fantastiskt bra med variabel iris i Z4, man kan sjÀlv bestÀmma var man ska ha toppen respektive botten i bilden. Med AE900 Àr man mer eller mindre lÄst till det Panna tycker. Du gillade ljusflödet och fÀrgerna i AE900, förutsatt att Z4 hade utrymme kvar pÄ linsirisen hade den kanske gÄtt att fÄ till samma ljusflöde och livligare fÀrger. Baserat pÄ din kommentar "upplevde jag att bÄde topp och botten lÄg lite lÀgre pÄ Z4an" lÄter som om de uppvisade ungefÀr samma kontrastomfÄng. Isf fördel Z4 eftersom man sjÀlv kan vÀlja var pÄ skalan man ska ha detta kontrastomfÄng sÄ att sÀga. En annan förklaring till "stuns i fÀrgerna pÄ 900an" kan vara en ej korrekt men för mÄnga förförisk (s-formad) gammakurva. Pannan pÄ mÀssan hade det och var den enda av D5 projjarna i det rummet som hade det. Ok, det Àr inte "korrekt" men gillar man det sÄ gillar man det, inget mer med det. PoÀngen Àr att tx200 kan med typ ett knapptryck fÄs till samma karaktÀr(och med sin grymma gamma-EQ till vilken karktÀr du vill). PÄ z4 Àr det betydligt krÄngligare eftersom den i default har en mer korrekt gammakurva, med lite pill kan man dock fÄ z4:an att leverera samma typ av bild. SÀger dock inte att Z4 Àr en bÀttre projektor, har sett för lite av AE900 för att hÀva ur mig det. Som det verkar sÄ tycker jag dock att de "riktiga" skillnaderna mellan D5-projjarna beror pÄ hur autoirisen Àr implementerad. Det Àr den som bestÀmmer on/off-kontrast och olika modeller adderar har olika autoiris-relaterade problem. Mitt tips Àr alltsÄ: försök titta pÄ hur autoirisen beter sig i de olika D5-projjarna, inte sÄ mkt pÄ sÄnt som kan ha med instÀllningar att göra. Exempel pÄ sÄnt som har med instÀllningar att göra Àr det ovan och Àven om bilden kÀnns feltonad, felktigt instÀlld kontrast/brightness osv osv. Finns mer iofs, förutom smÄdetaljer och uppenbara saker som smoothscreen t.ex. Som exempel kan Tx200, om man vill (Äterigen, variabel irisblÀndare), fÄs att leverera massor med ljus med korrekt grÄskala. Det gÄr inte pÄ Z4. Hur det Àr med det pÄ AE900 vet jag inte, enda jag vet Àr att man inte har samma valmöjligheter.
Redigerat av pacman, 02 December 2005 - 15:02.
Postad 03 December 2005 - 15:16
Kaxig
-
Kaxig
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Valde mellan en Z4:a och en AE900:a hos LjudkÀllarn hÀr i Göteborg. Hade dem uppstÀllda ovanpÄ varandra och testade att hÄlla för den ena och titta pÄ den andra och vice versa. Tog med nÄgra hÀrliga fulfilmer eftersom det lÀrde jag mig nÀr jag köpte ny tv att allt som Àr nytt ser fint ut, men det Àr intressant hur de spelar lite sÀmre material ocksÄ. SÄ min demo-dvd var en R0 Executioners icke-anamorfisk letterboxad Universe-utgÄva frÄn tiden nÀr HK-utgÄvor inte var speciellt bra.
Vad jag sÄg i jÀmförelse sÄ var det inget som kunde motivera 3000 kronor högre pris pÄ Z4:an, Motorlucka och fadande osd till trots  . BÄda sÄg mycket bra ut jÀmfört med tidigare generationers budgetprojektorer. VÀntade nÄgra veckor med köp och fick ett mycket bÀttre pris samt fördubblad lampgaranti. Mycket, mycket nöjd med mitt köp av min första proj. Det hade jag antagligen varit med en Z4:a ocksÄ, men nu har jag 3000 mer att köpa film för  .
++Klas
Postad 07 December 2005 - 03:12
Unregistereded802403
-
Unregistereded802403
-
AnvÀndare
-
-
116 inlÀgg
nÄgon som vet nÀr den nya ptae 1100 kommer?
Postad 07 December 2005 - 11:38
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
ForumrÀv
-
-
743 inlÀgg
nÄgon som vet nÀr den nya ptae 1100 kommer?
<{POST_SNAPBACK}>
HÀr ser vi framÄt minsann! De har ju slÀppt en om Äret senaste 3-4 Ären sÄ till nÀsta höst kan vi nog rÀkna med en ny modell. Min vilda gissning Àr att den kommer fÄ en helt annan beteckning Àn 1100. Vi fÄr vÀl se.
Postad 12 December 2005 - 07:47
Pjn
-
Pjn
-
AnvÀndare
-
-
242 inlÀgg
Mitt val stÄr mellan en 700:a eller en 900:a. Jag har bara sett 700'an och den Àr ok. FrÄgan Àr bara om det Àr vÀrt att lÀgga till för att fÄ en 900'a. NÄgon som sett bÄda tvÄ? LÀste en recension, och de menar att det inte Àr nÄgon större skillnad. AE-700 vs. AE-900
Postad 12 December 2005 - 08:59
fredo
-
fredo
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
ta en titt pÄ garantierna, för min del Àr svaret rÀtt enkelt ( om jag hade haft pengarna  )
Postad 12 December 2005 - 12:37
otemanu
-
otemanu
-
Amatör
-
-
93 inlÀgg
Hur fungerar PT-AE900E som "kontorsprojektor"? Dvs, ser det bra ut via VGA-kontakten i upplösningarna 1024x768 resp. 1280x1024?
Postad 12 December 2005 - 17:37
nizze
-
nizze
-
Wannabe
-
-
29 inlÀgg
Nu Àr den pÄ plats, min första proj och det blev en AE900. MÄste sÀga att bilden Àr bÀttre Àn jag förestÀllt mig och bullret högre, men det senare Àr ju lite enklare o tas med. Kör ca 80 tum pÄ IKEA:s tupplur och Àr mycket nöjd Àn sÄ lÀnge med denna billiga lösning.
Postad 13 December 2005 - 07:26
Pjn
-
Pjn
-
AnvÀndare
-
-
242 inlÀgg
NĂ„gon som har erfarenhet av dammproblem? Ăr det nĂ„got problem?
Postad 13 December 2005 - 11:27
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlÀgg
Nu Àr den pÄ plats, min första proj och det blev en AE900. MÄste sÀga att bilden Àr bÀttre Àn jag förestÀllt mig och bullret högre, men det senare Àr ju lite enklare o tas med. Kör ca 80 tum pÄ IKEA:s tupplur och Àr mycket nöjd Àn sÄ lÀnge med denna billiga lösning.
<{POST_SNAPBACK}>
Lite mÀrkligt med tanke pÄ att ljudnivÄn har prisats i samtliga tester jag har lÀst. SjÀlv hörde jag knappt flÀktarna nÀr AE900, Z4 och HS50 var igÄng samtidigt. Felaktigt exemplar skulle jag tro...
Postad 14 December 2005 - 09:43
Pjn
-
Pjn
-
AnvÀndare
-
-
242 inlÀgg
Ikea tupplur, kan du beskriva hur bilden blir vid totalmörker kontra vid lite bakgrundsljus.
Postad 14 December 2005 - 12:10
nizze
-
nizze
-
Wannabe
-
-
29 inlÀgg
Bullret jag stör mig pÄ Àr vid vÀldigt ljusa bilder, dÄ lÄter det typ som nÀr kraftig vind drar utanför ett dÄligt isolerat fönster, men vid mörka bilder Àr den nÀstan ljudlös. StÀnger man av autoiris hamnar den i nÄgot mellanlÀge och susar lite hela tiden. Men visst kan min 900:a vara kaputt pÄ nÄgot vis.
Pjn:
Jag anvĂ€nder min som tv och tycker det funkar bra Ă€ven dagtid, kanske pga att tv mest Ă€r klara fĂ€rger typ tecknat, Ăntligen hemma, Aktuellt osv men ska man kolla typ SinCity eller liknanade mörka filmer funkar det inte. Kan försöka lĂ€gga upp lite bilder om jag hittar kameran.
Postad 14 December 2005 - 14:08
Unregistered1079
-
Unregistered1079
-
LĂ€rjunge
-
-
255 inlÀgg
Bullret jag stör mig pÄ Àr vid vÀldigt ljusa bilder, dÄ lÄter det typ som nÀr kraftig vind drar utanför ett dÄligt isolerat fönster, men vid mörka bilder Àr den nÀstan ljudlös. StÀnger man av autoiris hamnar den i nÄgot mellanlÀge och susar lite hela tiden. Men visst kan min 900:a vara kaputt pÄ nÄgot vis.
Pjn: Jag anvĂ€nder min som tv och tycker det funkar bra Ă€ven dagtid, kanske pga att tv mest Ă€r klara fĂ€rger typ tecknat, Ăntligen hemma, Aktuellt osv men ska man kolla typ SinCity eller liknanade mörka filmer funkar det inte. Kan försöka lĂ€gga upp lite bilder om jag hittar kameran.
<{POST_SNAPBACK}>
Jagh tror jag vet vad du menar, har samma ljud pÄ min ptojje. Tror att det Àr nÀr du har autoiris inkopplat som det lÄter. Kolla i menyn och testa att stÀng av den och se om det fungerar.
Postad 14 December 2005 - 20:42
GoodSpeed
-
GoodSpeed
-
Amatör
-
-
51 inlÀgg
Hejsan!
Undrar över hur skĂ€rpan Ă€r pĂ„ 900:an i gĂ€mfört med z4, tack vare smothscreen? Ăr bilden lika "utsmetad" som pĂ„ ae700e? Har för mig att jag lĂ€ste nĂ„gonstans att panasonic hade tydligen lyckats förbĂ€ttra skĂ€rpan pĂ„ 900:an trots smothscreen...?
Postad 15 December 2005 - 07:02
Pjn
-
Pjn
-
AnvÀndare
-
-
242 inlÀgg
Var igÄr och tittade pÄ en 700'a. Och blev helsÄld. 900'an ska ju vara lite bÀttre sÄ det ser lovande ut.
Ska snart bestÀlla....
Postad 15 December 2005 - 07:34
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlÀgg
Hejsan!
Undrar över hur skĂ€rpan Ă€r pĂ„ 900:an i gĂ€mfört med z4, tack vare smothscreen? Ăr bilden lika "utsmetad" som pĂ„ ae700e? Har för mig att jag lĂ€ste nĂ„gonstans att panasonic hade tydligen lyckats förbĂ€ttra skĂ€rpan pĂ„ 900:an trots smothscreen...? 
<{POST_SNAPBACK}>
Panasonicen har den klart sÀmsta skÀrpan av D5-projarna. Dock bÀttre Àn 700.
Postad 15 December 2005 - 11:38
Pjn
-
Pjn
-
AnvÀndare
-
-
242 inlÀgg
Ăr smothscreen tekniken förlĂ„tande för dĂ„lig bild. AlltsĂ„ fixar den till bilden om signalen inte Ă€r den bĂ€sta? Om sĂ„ Ă€r fallet kan det ju vara bra för TV sĂ€ndningar. Jag antar att man kan stĂ€nga av funktionen.
Postad 15 December 2005 - 11:52
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlÀgg
TyvÀrr sÄ kan man inte stÀnga av den funktionen.
Har ingen erfarenhet av tvbilden pÄ den.
Postad 15 December 2005 - 14:28
nizze
-
nizze
-
Wannabe
-
-
29 inlÀgg
Jag kör komponent frÄn en dreambox till 900:an och det ger ibland bÀttre bild Àn frÄn mÄnga dvd, via scart-rgb frÄn samma lÄda blir det inte alls lika bra. DÀremot ger KiSS dvd-spelare hygglig bild med scart-rgb sÄ det Àr nog mest dreamboxens scart-rgb som inte passar 900:an.
Postad 15 December 2005 - 16:28
Pjn
-
Pjn
-
AnvÀndare
-
-
242 inlÀgg
Vad projecerar du pÄ? Och hur storbild?
Postad 18 December 2005 - 12:05
rob88
-
rob88
-
LĂ€rjunge
-
-
453 inlÀgg
NÄgon som har nÄgra bra instÀllningar för projektorn? Hitills Àr jag vÀldigt besviken pÄ bildkvaliten, den kÀnns vÀldigt grön och allt svart Àr vÀldigt grÄtt/ljust  . Kanske hjÀlper med andra instÀllningar?
-------------
Tillagt i inlÀgget den : 24 Dec
Nu har jag satt upp min Kingpin 106" ramspÀnda duk och stÀllt in bilden, Àr grymt nöjd, glasklar bild pÄ bÄde RGB- Scart och Komponent!
Rekommenderar varmt denna projektorn!
Tveka inte utan slÄ till nu!
Redigerat av rob88, 24 December 2005 - 02:22.
Postad 18 December 2005 - 23:59
Neutron
-
Neutron
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Vilken ingÄng anvÀnder du? RGB-SCART Àr en aning gröngul i högdagrar och dÀrför skulle jag rekomendera att anvÀnda Komponent eller HDMI. Men det gÄr att kalibrera bort det mesta av det gröngula i Advanced menyn, har tyvÀrr inte gjort det sjÀlv eftersom jag anvÀnder komponent ingÄngen.
Du tycker att det svarta i bilden Àr grÄtt/ljust, nÄgra enkla tips som kanske kan hjÀlpa pÄ vÀgen: 1 Lamp power=Low, 2 Dynamic Iris=On, 3 Picture Mode=Cinema1.
Hoppas att du lyckas fÄ en bra bild med detta
Postad 19 December 2005 - 09:07
rob88
-
rob88
-
LĂ€rjunge
-
-
453 inlÀgg
Tack skall testa, trode projektorn pajat efter bara en timmes andvÀndning. Jag andvÀnde en guldplÀtterad Scart , för nÀr jag satte i Komponentkabeln mellan dvdn och projektorn sÄ hittade inte projektorn dvd:n.
-------------
Tillagt i inlÀgget den : 24 Dec
Nu har jag satt upp min Kingpin 106" ramspÀnda duk och stÀllt in bilden, Àr grymt nöjd, glasklar bild pÄ bÄde RGB- Scart och Komponent!
Rekommenderar varmt denna projektorn!
Tveka inte utan slÄ till nu!
Redigerat av rob88, 24 December 2005 - 02:21.
Postad 19 December 2005 - 12:23
Boftas
-
Boftas
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
Kan flika in med at det verkar vara vÀldigt olika kvalitet pÄ dessa projektorer.
Kan bara sÀga att helst ska ni kolla pÄ just den projektor ni skall köpa för att vara sÀker pÄ att den ger den bild den ska.
Köpte nÀmligen en AE900 som det va vÀldig dÄlig konvergens pÄ (va samma pÄ PT-AE700 som jag hade innan) samt tyckte jag den hade dÄlig svÀrta och ett 'grönt slem' pÄ konturer.
Skickade in den pÄ service och killen dömde ut den och jag skulle fÄ en ny. Dock ville han titta pÄ den frÄn Panasonic skickade projektorn innan han skickade den vidare till mig. han fick 1 som han tyckte inte va bra nog, sÄ fick han 2 till och han skickade den som va bÀst av dessa 2.
SÄ det verkar som om 1 av 5 Àr dÄliga, 1 av 5 Àr kanonbra och resten ligger dÀrimellan. SÄ det gÀller att ha lite tur.
VÀntar pÄ leveransen av den 'nya' projektorn. ska komma i dag eller i morgon, sÄ fÄr vi se...
Postad 19 December 2005 - 12:39
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlÀgg
SÄ det verkar som om 1 av 5 Àr dÄliga, 1 av 5 Àr kanonbra och resten ligger dÀrimellan. SÄ det gÀller att ha lite tur.
<{POST_SNAPBACK}>
Det kan ju förklara varför man hör sÄ trÄkiga tongÄngar frÄn vissa. DÀremot Àr det ett problem i sig sjÀlvt och verkligen dÄligt/klantigt av Panasonic att inte stÀlla högre krav vid fabriken innan de lÀmnar ivÀg dem.
Postad 19 December 2005 - 13:04
f1valk
-
f1valk
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Hur fungerar PT-AE900E som "kontorsprojektor"? Dvs, ser det bra ut via VGA-kontakten i upplösningarna 1024x768 resp. 1280x1024?
<{POST_SNAPBACK}>
De upplösningarna du nÀmner Àr 4:3 och inte optimal för projektorn att visa. Det kommer bli dÄlig bild. DÀremot om du anvÀnder 1280*720 (60hz) eller 1920*1080 (50 eller 60hz) sÄ kommer bilden bli knivskarp. I manualen finns (nÀstan lÀngst bak för respektive sprÄk) en lista med olika upplösningar/frekvens/ingÄng. De upplösningarna som Àr mÀrkta med AA Àr de som Àr de bÀsta upplösningarna.
Postad 19 December 2005 - 17:44
lostsoul
-
lostsoul
-
LĂ€rjunge
-
-
415 inlÀgg
hur kan man se ett konvergensfel? vad ska man titta efter? Àr det nÄgon som kan ta en bild pÄ hur felet ser ut nÀr projektorns service menu Àr aktiv? eller hur en "perfekt" bild utan konvergensfel ska se ut i nÀrbild.
Redigerat av lostsoul, 19 December 2005 - 18:23.
Postad 19 December 2005 - 22:50
Boftas
-
Boftas
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
Conv_ae900.JPG 62.38K
5 Antal nerladdningar
SÄ hÀr sÄg min AE900 ut med konvergensfel. FÀrgerna ligger inte omlott utan bredvid varandra. Detta tenderar bilden att tappa i skÀrpa.
Postad 19 December 2005 - 23:14
lostsoul
-
lostsoul
-
LĂ€rjunge
-
-
415 inlÀgg
ser ut som bÄde röd och blÄ ligger en pixelrad fel i bÄde höjd och bredd. jag uppfattar ocksÄ min bild som suddig, ska undersöka min bild i detalj. hur mycket avvikelse pÄ panelerna ska man behöva acceptera?
Postad 20 December 2005 - 10:51
Pjn
-
Pjn
-
AnvÀndare
-
-
242 inlÀgg
Kan man sjÀlv Àndra konvergensen, sÄ som en datorskÀrm?
Postad 21 December 2005 - 10:02
Boftas
-
Boftas
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
ser ut som bÄde röd och blÄ ligger en pixelrad fel i bÄde höjd och bredd. jag uppfattar ocksÄ min bild som suddig, ska undersöka min bild i detalj. hur mycket avvikelse pÄ panelerna ska man behöva acceptera?
<{POST_SNAPBACK}>
Det Àr mer Àn 1 pixel. Texten Àr flera pixlar bred. Jag tror att grÀnsvÀrdet ligger nÄgonstans vid 1 pixel försjutning enl. Service killen. Har ju haft detta problem bÄde pÄ min AE700 och AE900. Det va bÀttre förr nÀr man kunde stÀlla detta sjÀlv (pÄ min Seleco 3rörs). Kan man sjÀlv Àndra konvergensen, sÄ som en datorskÀrm?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej det kan man inte pÄ en LCD eller DLP. PÄ 3rörs gÄr det jÀttebra.
Postad 21 December 2005 - 12:06
lostsoul
-
lostsoul
-
LĂ€rjunge
-
-
415 inlÀgg
boftas: mitt fel Àr likt ditt, fast spegelvÀnt med lika stor förskjutning och ingen förskjutning i höjd. kan nÀstan fÄ bort felet vid lensshift fullt Ät höger. kan man skicka in projektorn för service/utbyte för denna typ av fel?
Redigerat av lostsoul, 21 December 2005 - 18:11.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
XBox Halo Edition
lod
2026-07-29 08:14:23
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|