Jag håller med, känns som ett givet köp!
Dock så sitter jag fortfarande och funderar på andra...
Suttit och läst tester, recensioner, forum, åsikter o.s.v om alla dom jag skrev upp i mitt förra inlägg, och valt ut några stycken som verkar riktigt bra.
40 tums LCD panelerSamsung LE-40M61BX 23.741:-
Samsung LE-40R72 21.254:-
42 - 50 tums Plasma panelerPanasonic TH-42PV60 19.270:-
LG 42PC1RA 19.900:-
LG RZ-42PX4R 16.480:-
LG RZ-42PX4RV 13.795:-
LG 42PM1MA 12.845:-
LG 50PM1MA 24.154:-
LG 50PX4R 26.995:-
Pioneer PDP-426FDE 25.980:-
Nu ska man bara utvärdera dessa och ja, hitta en bra utgång...
LCD panelerna har jag tittat på mest för att jag är lite rädd för inbränningar o.s.v från plasma paneler. Samsung LE-40M61BX fick ju pris av Eisa som bästa LCD, det talar ju för sig själv.
Samsung LE-40R72 har fått riktigt bra i tester, och är nyare än Samsung LE-40M61BX.
Men däremot känns 40 tum lite väl litet, och de kostar ju som Plasma, nästan som LG:s 50".
Så då ställer man sig frågan, är det värt det?
LCD ska visst vara skarpt, och svärtan och så ska vara bra som attans på dessa 2 paneler, men sen har man ju hört att ibland är LCD för bra för sitt eget bästa, och detta märks väldigt mycket när man spelar spel, något som är en av huvudanlendingarna varför jag nu ska köpa ny TV.
Köpet efter TV blir Xbox 360, sen tätt uppföljt av Nintendo Wii och Playstation 3 (mest för Blue-ray).
Men sen ska ju LCD vara grymt till dator användande, något som osså är en huvudtanke då jag har en dator med Windows Media Center, så allt ska vara klappat och klart.
Men kanske ej ska bry mig så mö om det, då det säkert funkar bra med plasma också, samt att jag har ju min 24" datorskärm av modell Dell 2405FPW också, då kvittar det om plasma inte är exakt lika högupplöst som en LCD..
När det gäller plasma så valde jag ut Panasonic TH-42PV60 framför TH-42PV500 då den var nyare samt verkade vara snäppet bättre i alla trådar, tester, åsiketer och recensioner jag läste.
LG 42PC1RA valde jag då den är nyare, har bättre teknik och ska vara allmänt bättre än LG RZ-42PX5R som också ska vara en riktigt bra plasma, men då dessa ligger på ungefär samma pris (går man på powers just nu erbjudande så är dom på samma pris) då tar man ju den nyare istället.
LG 42PC1RA sägs visst också skulle kunna vara bättre än Panasonic TH-42PV60 som sägs vara en av dom bästa som finns.. hmm.. får vänta och se där!
LG RZ-42PX4R samt RZ-42PX4RV valde jag då dessa verkar till och vara rätt bra, om än snäppet under RZ-42PX5R, men till därmed också ett bättre pris.
LG 42PM1MA valde jag då det verkar som om man får en riktigt bra plasma, som ska ha samma panel och funktioner som LG RZ-42PX4R samt RZ-42PX4RV fast utan tuner och högtalare, till ett riktigt riktigt bra pris!
Man får ju den funderingen, att man kan få 2st 42PM1MA till priset av 1st 50PM1MA....
Men sen är 50 tum mäktigt!
Så svårt det ska vara....
Men när det gället LG 50PX4R vs 50PM1MA, är det då samma som RZ-42PX4R vs 42M1MA, att den som har modellnamn PM1MA ej har tuner samt högtalare om jag förstått rätt?
Till slut är där ju Pioneer PDP-436FDE, som verkar till att vara enriktigt sjukt bra plasma TV!
Men säkert därav priset också, sånt högt pris för "bara" 42 tum..
Dock så är dom ju helt klart snyggast också, och bilden ska vara nått utöver det vanliga.
Har dock kommit fram till en sak, fast det är kanske bara som jag fått för mig, men det verkar rätt mycket som om inbränningar är en lite mer vanlig sak på pioneer än på andra plasma?
Läste lite om det o forumtrådar samt åsikter att en del fått inbränningar i deras paneler, och det verkar vara vanligare än i andra paneler från andra märken..? Men, det är kanske som sagt, bara jag som fått för mig det...
LGs nya 42PC1RA verkar dock till att ha fåttt riktigt bra teknik till sig för att motverka inbränning, uppemot 80% mindre chans att bilden bränner in än deras äldra skrämar.
Den är iaf väldigt lockande.... men det är 50 tummarna med..
Någon som har några väl valda ord till mig som råd?
Tycker ni jag skriveri helt fel tråd så får ni gärna även rätta mig.
Alla åsikter är jag tacksam över!
Redigerat av EddieC, 15 maj 2006 - 21:36.