Sagem HDTV box
120 svar till detta ämne
Postad 15 juni 2006 - 08:38
Gwyn
-
Gwyn
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
har löst ljud problemet kör med digital in till förstärkaren. istället för att köra med tv ljudet.
Hur menar du? Har du kopplat HDMI + Digital out (svarta uttaget)? Eller? Jag har kopplat Box -> receiver med HDMI (ljud+bild) och sedan receiver -> TV med HDMI (ljud+bild). Jag tror att boxen ibland "tappar" ljudet och då byter min förstärkare "typ av inkälla" och så hittar den inte tillbaks till Dolby Digital igen, men det är bara en teori. Skumt
Postad 15 juni 2006 - 08:44
Casper
-
Casper
-
Användare
-
-
153 inlägg
har inte så modern förstärkare som du  så jag fick använda den svarta och det funkar bra tror att det är nåt problem med hdmi som tappar synk eller nåt sånt. hoppas de uppgraderar mjukvaran snart.
Postad 15 juni 2006 - 11:27
Unregistered366e03d0
-
Unregistered366e03d0
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Härligt skriven recension av markboxen här: Weird ScienceNån som har en aning om det kan vara en uppgradering av firmware på gång före VM:s slut..?? Sen, ang. detta att SVT bara kör sin nya HD-kanal via Canal Digital inom överskådlig framtid, borde de inte åtminstone "test-sända" den även som nu, till Mälardalen/Gotland, på tillgänglig plats? Boxer borde väl också trycka på om detta, då de initierat en försäljning av en box för 4300 spänn...
Postad 15 juni 2006 - 12:07
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
har inte så modern förstärkare som du så jag fick använda den svarta och det funkar bra tror att det är nåt problem med hdmi som tappar synk eller nåt sånt. hoppas de uppgraderar mjukvaran snart.
<{POST_SNAPBACK}>
Har varit och skaffat en coax för ljudet och får se om det funkar bättre. I övrigt håller jag med Holsapple. Allt nytt som skrivs om denna box är intressant just nu. Edit: en fråga, är det ljud i "testslingan" i HD-kanalen? Kan vara bra att veta när man testar i eftermiddag.
Redigerat av Nerd, 15 juni 2006 - 12:08.
Postad 15 juni 2006 - 12:19
cb99
-
cb99
-
Rookie
-
5 inlägg
har inte så modern förstärkare som du så jag fick använda den svarta och det funkar bra tror att det är nåt problem med hdmi som tappar synk eller nåt sånt. hoppas de uppgraderar mjukvaran snart.
<{POST_SNAPBACK}>
Har varit och skaffat en coax för ljudet och får se om det funkar bättre. I övrigt håller jag med Holsapple. Allt nytt som skrivs om denna box är intressant just nu.
Edit: en fråga, är det ljud i "testslingan" i HD-kanalen? Kan vara bra att veta när man testar i eftermiddag.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ljud i slingan. Och coax 75ohm, kräver att stärkaren klarar det in för att fungera, flesta nya har väl tos link in. Dvs, man får konvertera digital signalen, se min post ovan. (Det viste du säkert, men någon annan kanske blev klokare  ) -cb99
Postad 15 juni 2006 - 14:05
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Har nu talat med Hages tekniker (kunnig och tillmötesgående lirare). Det verkar som om Pioneers PDP436XDE inte klarar att ta emot 5.1-ljud vida sina HDMI-ingångar. Det får bli coax direkt mellan Sagem och reciever.
Postad 15 juni 2006 - 23:05
cb99
-
cb99
-
Rookie
-
5 inlägg
Har inga problem med ljudet, kör med Kjell o Company Coax till Toslink konverter (198:-), och clicktronics rca75ohm coax kabel mellan decoder och konverter (99:-) och toslink till förstärkare.
Löjlig lowtech design på lådan, men spelar roll, sicken bild!
Köpte den i går (14/6), i Solna, Satsystems dom fick 10st.
Slingan är halva 576i och halva i 720p.
När man såg skillnaden på bild från andra boxen med component ut på proje, undrar man hur man överhuvudtaget kunde titta på den skiten (fotboll)
Ska bli skitkul att kolla matchen ikväll, stort smil 
Har en kompis med låda på datorn, men han har ryck problem, shoppat flera olika codecs, men på ITD81'an flyter det som smör i solsken. -cb99
<{POST_SNAPBACK}>
Då jag inte hunnit titta längre tid förrän i kväll (sicken rysare), så är det tyvärr så att ljudet försvinner även för mig, allt från 10min till 30min. Ett snabbt in och ut ur menyn återställer ljudet. Men just nu ett litet pris för att få se fotbollen i HD, grymt bra. Antar att dom kommer med en fix. -cb99
Postad 16 juni 2006 - 06:59
Gwyn
-
Gwyn
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Ljudproblemet löser sig med att separera ljudet och ta det via Coax-kabel på Digital ut till förstärkare. Man hör fortfarande då och då att ljudet hackar till 1 sekund då och då (jag antar att det är då man tappar ljudet om man kör HDMI) men det kommer tillbaks utan att man behöver byta kanal/gå in i någon meny. Klart bättre alltså.
Postad 16 juni 2006 - 08:59
Unregistered366e03d0
-
Unregistered366e03d0
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Ljudproblemet löser sig med att separera ljudet och ta det via Coax-kabel på Digital ut till förstärkare. Man hör fortfarande då och då att ljudet hackar till 1 sekund då och då (jag antar att det är då man tappar ljudet om man kör HDMI) men det kommer tillbaks utan att man behöver byta kanal/gå in i någon meny. Klart bättre alltså.
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, detta beror helt på vilken förstärkare man har, uppenbarligen. För mig är det samma sak med coax. Så just nu kör jag på de vanliga röd-vita stereoutgångarna, direkt in i förstärkaren, när TV4 HD-sänder eftersom de ändå inte kör 5.1. När SVT sänder kör jag coax och accepterar att hoppa in och ut ur menyn var femte, tionde minut... men jag utgår ifrån att det kommer f/w-uppgradering som löser problemet.
Postad 16 juni 2006 - 09:46
Gwyn
-
Gwyn
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Postad 16 juni 2006 - 09:47
Gwyn
-
Gwyn
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, detta beror helt på vilken förstärkare man har, uppenbarligen. För mig är det samma sak med coax. Så just nu kör jag på de vanliga röd-vita stereoutgångarna, direkt in i förstärkaren, när TV4 HD-sänder eftersom de ändå inte kör 5.1. När SVT sänder kör jag coax och accepterar att hoppa in och ut ur menyn var femte, tionde minut... men jag utgår ifrån att det kommer f/w-uppgradering som löser problemet.
<{POST_SNAPBACK}>
Åhå, det är möjligt. Min Denon mådde bättre av en Coax i alla fall
Postad 16 juni 2006 - 09:55
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Min koppling: Sagem -> coax -> adapter från Kjell & Co -> Toslink -> reciever Resultat: 5.1-ljud utan att tappa det på fyran igår.
Postad 16 juni 2006 - 18:33
Casper
-
Casper
-
Användare
-
-
153 inlägg
tänkte skriva en lite review nu när man haft boxen i 3dar
boxen:
mindre än jag trode den skulle vara. vilket är tur för det är ju inte det snyggaste man sett
den känns väldigt basic och menyn känns lite låg budjet men den är enkel och fungerar.
bilden:
bilden i hd är väldigt bra med finna färger och mycket detaljer. men vid snabba rörelser är det inte helt skarpt vilket troligen har att göra med att det är en 1080i signal från början. men det var en otrolig upplevelse att se svergie matchen i HD
Ljud:
ljudet är det största problemet för det funkar inte så bra via hdmi där det försvinner ibland helt i typ 5-10min men kör man det digital till sterion funkar det mycket bättre men det blir lite hack i ljudet ibland typ 1-3 gånger per period men det störe inte så mycket.
Postad 19 juni 2006 - 09:25
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Hur kommer det sig att jag har mer störningar i TV4s sändningar i HD-kanalen än när jag kollar på SVTs sändningar i samma kanal? Någon mer som upplever samma fenomen?
Postad 19 juni 2006 - 09:47
Unregistered366e03d0
-
Unregistered366e03d0
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag upplever TV4-matcherna som sämre överlag, från att ljudet är sämre till att färger flyter ut mer. Inbillning?
Störningsmässigt får jag dock lika mkt ljud-dropouts på både Fyrans och SVT:s matcher. Jag kopplar ljudet med vanliga stereokablar så länge.
Någon som varit i kontakt med Boxer/Teracom eller handlare om firmware-uppdatering?
Postad 19 juni 2006 - 15:17
mickewahlgren
-
mickewahlgren
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag upplever TV4-matcherna som sämre överlag, från att ljudet är sämre till att färger flyter ut mer. Inbillning? Störningsmässigt får jag dock lika mkt ljud-dropouts på både Fyrans och SVT:s matcher. Jag kopplar ljudet med vanliga stereokablar så länge. Någon som varit i kontakt med Boxer/Teracom eller handlare om firmware-uppdatering?
<{POST_SNAPBACK}>
Upplever också att det är mindre störningar på SVT än TV4. Nu kör jag i och för sig HDMI till plasman vilket kan vara boven i dramat. Men har också kopplat optiskt till förstärkaren men inte testat så mycket ännu. Angående firmware så läste jag detta på Fyndbörsens hemsida under produktbeskrivningen av SAGEM ITD 81. "Idag är inte programvaran anpassad för Viaaccess. Det innebär att den INTE fungerar med boxerkorten. Dock kommer det en uppdaterad mjukvara som skall kunna hantera detta så småningom." Låter bra om det är sant
Postad 20 juni 2006 - 11:18
bildirutan.se
-
bildirutan.se
-
Användare
-
-
120 inlägg
Någon som varit i kontakt med Boxer/Teracom eller handlare om firmware-uppdatering?
Här uppstår dock ett problem. Teracom kommer inte att skicka ut någon uppdatering innan boxen är godkänd vilket den inte är idag. Det gäller tyvärr alla icke godkända boxar inkl. nya Dilog DT430HD (som skall bli spännande att testa ikväll Sverige - England.). Dilog har valt vägen över en plats för en CAM. Så med tillägg av en Viaccess-CAM (som är Boxergodkänd) har man fullt Boxerutbud. "Idag är inte programvaran anpassad för Viaaccess. Det innebär att den INTE fungerar med boxerkorten. Dock kommer det en uppdaterad mjukvara som skall kunna hantera detta så småningom."
Det är en Viaccess-läsare som sitter i Sagem-boxen men den är mjukvarumässigt avstängd. Deras plan är att få den godkänd och då skicka ut en uppdatering som innehåller kortläsarmjukvaran. Om och när den kan tänkas komma får vi se.
Postad 20 juni 2006 - 11:28
mickewahlgren
-
mickewahlgren
-
Rookie
-
2 inlägg
Här uppstår dock ett problem. Teracom kommer inte att skicka ut någon uppdatering innan boxen är godkänd vilket den inte är idag. Det gäller tyvärr alla icke godkända boxar inkl. nya Dilog DT430HD (som skall bli spännande att testa ikväll Sverige - England.). Dilog har valt vägen över en plats för en CAM. Så med tillägg av en Viaccess-CAM (som är Boxergodkänd) har man fullt Boxerutbud.
"Idag är inte programvaran anpassad för Viaaccess. Det innebär att den INTE fungerar med boxerkorten. Dock kommer det en uppdaterad mjukvara som skall kunna hantera detta så småningom."
Det är en Viaccess-läsare som sitter i Sagem-boxen men den är mjukvarumässigt avstängd. Deras plan är att få den godkänd och då skicka ut en uppdatering som innehåller kortläsarmjukvaran. Om och när den kan tänkas komma får vi se.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är bara att hoppas att Sagem får den godkänd, den den bildmässigt är bättre än den ITD 64 som jag får använda tills vidare. Ska bli intressant att läsa jämförelsen mellan Sagem boxen och Dilog boxen. //Micke
Postad 20 juni 2006 - 21:22
bildirutan.se
-
bildirutan.se
-
Användare
-
-
120 inlägg
Första känslan av Dilog DT430HD.
Boxen känns rappare, ljudet fungerar utan hack (via optiska utgången), inga hack i bilden och fungerande EPG. Tillsammans med en CAM och Boxerkort fungerar alla betalkanalerna + att boxen är snyggare än Sagemboxen.
Postad 22 juni 2006 - 16:27
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1 387 inlägg
Har lagt upp lite bilder i mitt galleri på Sagemboxen.
Har även hunnit testa den under e.m. AC-3-ljudet (via digital-utgången) verkar inte fungera alltför bra på denna box. Efter ett tag försvinner ljudet sen börjar det spraka något fruktansvärt. Har inte testat om MPEG-ljudet funkar bättre men jag misstänker det.
Bilden är riktigt bra! jag använder Component utgången eftersom jag saknar HDMI på min Plasma och har inte köpt någon HDMI->DVI-kabel.
Det jag märker är att min TV är lite sämre på de analoga krestarna när det gäller sidorörelser, färgerna vill inte riktigt hålla sig synkade. Upplever inte detta fenomen via digitala signaler. så jag tror inte det är boxen som har detta fel utan min plasma.
I helgen ska jag i alla fall se Sverige besegra Tyskland och det i HD
Kommer ta lite mer screenshot under denna match!
Postad 10 juli 2006 - 15:46
bollof
-
bollof
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Åhhhh herregud! Har precis pratat med Sagems support.... Sagems ITD 81 HD har en del buggar: fel på klockan, hittar inte alla fria kanaler, franska engelska svenska blandat i menyerna, hdmi-utgången hänger sig när man byter HDTV-upplösning via "snabbknappen" på fjärren... Ringer Ha-Ges där jag köpt den, de försöker hjälpa mig men hänvisar ändå vidare till Sagems support. Ringer dit, killen som svarar blir mycket osäker, försvinner bort ett tag och när han återvänder hänvisar han till Canal Digital!!!Men hallå fatta! ITD 81 HD är en box för de fria marksända kanalerna Canal Digital har inte ett skit med det att göra... De kunde överhuvudtaget inte hjälpa mig, kunde inte tala om ifall de nånsin skulle kunna ge support på boxen och om de skulle visste han inte när utan tyckte jag skulle ringa lite då och då... Min första Sagem produkt och min första kontakt med deras support och det är ren katastrof!Men bilden är kanon
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|