Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iRiver E10 6gb

799 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 augusti 2006 - 14:34

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hej igen!

Det låter verkligen som om du har något problem med spelaren.

Två frågor till:
1. Exakt hur högt (10/40, 15/40, i volymsteg etc) lyssnar du med de medföljande snäckorna på en normal låt, eller för all del, med Cresyn LMX-E630DS för att du ska tycka att det är lågt?

2. Vilken bitrate har låtarna som du lyssnar på?

Maila supporten på [email protected] och skriv precis samma sak som du har skrivit till mig så kan ni fortsätta det här per mail direkt istället.

Postad 31 augusti 2006 - 14:45

B-GEORGE
  • B-GEORGE
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hej igen!

Det låter verkligen som om du har något problem med spelaren.

Två frågor till:
1. Exakt hur högt (10/40, 15/40, i volymsteg etc) lyssnar du med de medföljande snäckorna på en normal låt, eller för all del, med Cresyn LMX-E630DS för att du ska tycka att det är lågt?

2. Vilken bitrate har låtarna som du lyssnar på?

Maila supporten på [email protected] och skriv precis samma sak som du har skrivit till mig så kan ni fortsätta det här per mail direkt istället.

<{POST_SNAPBACK}>

jag ska fixa fram riktiga låtar med 128-320 för att testa sedan ska polaren komma hem till mig med en H-10 för att jamföra återkommer.

Ni som läser det här jag är nästan 100% säkert på att det är nåt fel på min mp3 eller på min hörsel för att iriver gör Top grejer.

annars är jag jätte nöjd med spelaren.
Köp E10.

Redigerat av B-GEORGE, 31 augusti 2006 - 14:47.

Postad 31 augusti 2006 - 18:18

schmidt
  • schmidt
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej alla, passar på att låna tråden litegrann iom att jag är lite sugen på att köpa
en e10

Köpte en iPod Video i onsdags och är väldigt missnöjd med ljudkvalitén. EQ'n
var helt värdelös eftersom när man ställt in önskad ljudbild så distar bas- & diskantfrekvenserna.
Inte mycket kanske, men tillräckligt för att vara väldigt irriterande. Har provat med Koss
Porta Pro & shure e2c och jag tycker fortfarande ljudet är rent ut sagt skit.

Så till min fråga:
Jag föredrar att ha ett kristallklart ljud med ljup, fyllig bas och diskant där cymbalslag & baskaggar
inte distar. Klarar e10'n detta? iPoden klarade inte det, och det gjorde mig väldigt besviken.

Har en iAudio4 sen tidigare, och det ljudet älskar jag. Fylligt & detaljrikt. Men tyvärr så är den helt
utsliten

En fråga till.. Kan man lägga in så att albumcovern visas till vilken låt man spelar? Som på iPoden?
Kan man kolla på bilder samtidigt som man lyssnar? (vet att creative zen microphoto inte kan det)

Och hur pass hållbar är hörlursjacket? (Min flickväns Zen började glappa rejält efter ca 8 mån..)

Mycket tacksam för svar! :)

Postad 31 augusti 2006 - 19:01

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Så till min fråga:
Jag föredrar att ha ett kristallklart ljud med ljup, fyllig bas och diskant där cymbalslag & baskaggar
inte distar. Klarar e10'n detta? iPoden klarade inte det, och det gjorde mig väldigt besviken.

En fråga till.. Kan man lägga in så att albumcovern visas till vilken låt man spelar? Som på iPoden?
Kan man kolla på bilder samtidigt som man lyssnar? (vet att creative zen microphoto inte kan det)

Och hur pass hållbar är hörlursjacket? (Min flickväns Zen började glappa rejält efter ca 8 mån..)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej schmidt!

Klart du får låna tråden. Jag passar på att svara på några frågor. Angående ljudet; har du läst hela den här tråden? Om inte så saxar jag in två andra inlägg ur tråden där användarna har jämfört iPod med just E10:

1. Landin jämför iPod mini (dock utan möjlighet att ändra i EQ-inställningarna):

För att utveckla ljudet så har jag lyssnat på ett gäng låtar och skivor som jag vet har grymt bra ljud. Jag vet även hur de bör låta då jag lyssnat mycket på dem och jag måste säga att jag inte blev besviken på någon fläck. Otroligt bra tyngd i ljudet samtidigt som man hör varje detalj i de ljusare delarna av registret perfekt. Då jag mest lyssnar på hårdrock var det mest sådant som spisades och även i den mest brutala dödsmetall kan man tydligt urskilja var och en av instrumenten. Allt blir inte bara en enda vägg av "muller" som det annars finns risk för vid sämre ljudåtergivning.

Testade även lite finstämd country med djup produktion i form av Johnny Cash's senare skivor. Även här mycket bra. Varje gitarr låter otroligt rent och det tillsammans med den mörka djupa rösten Johnny har. Underbart!

Passade även på att jämföra den med min systers iPod mini, nu när jag ändå höll på. Drog över några av de tyngre låtarna till den för att se om just tyngden och detaljrikedomen fanns även där. Tilläggas ska att den iPodens clickwheel är trasigt så man kan inte byta eq eller liknande, tror att detta kan ha inverkat, eller rättare sagt, jag hoppas för iPodens skull att det var orsaken. Skillnaden var nämligen som natt och dag! Papplådor mot PA, Super Audio CD mot kassettband, Rotel mot Centrum, osv osv... Det lät kort och gott otroligt tamt till skillnad från E10. Främst i form av tyngd, men även gällande detaljer och bredden i ljudet.

EDIT: Jag fixade inte att länka till just det inlägget, men det är inlägg nummer 18 på "första" sidan i denna tråd.

2. trifix feta test som jag inte ens bryr mig om att citera från eftersom det är så ingående:

EDIT: Samma problem här, men det är inlägg nummer 88 på sidan tre i denna tråd.

Albumcovers kan du tyvärr inte få undertiden du lyssnar. Däremot kan du kolla på bilder och köra bildspel undertiden du lyssnar på din E10, no problemo.

Är du normalt rädd om din spelare så kommer den att hålla, så enkelt är det. Har du en extra lång hörlursplugg så blir hävstångsmomentet större och risken att bryta sönder kontakten blir större, men det blir den med vilken spelare som helst i det fallet.

Har du fler frågor så är det bara att återkomma! :)

Redigerat av sean.wiklund, 31 augusti 2006 - 19:05.

Postad 31 augusti 2006 - 19:23

schmidt
  • schmidt
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar!

Måste ha missat de inläggen, bra att du citerade.

Hävstångseffekt kommer det nog inte bli. På båda lurarna är dom vinklade just efter jacket :)

Ljudet verkar mycket lovande om man lyssnar på Landins beskrivning. Och vad det gäller EQ'n
på iPoden så spelar det ingen roll, för alla låter skräp ; ) (iom att det oftast distar)

Men jag blir lite tveksam på trifix recension. Han säger att basen "dånar" på vissa ställen?
Och är iRivern verkligen så volymklen? På iPoden måste man nästan maxa (typ 70-80%) större
delen av tiden.

Ingen som vet hur dom är jämfört med en iAudio(4)? För ljudet i den gillade jag verkligen :lol:

Postad 31 augusti 2006 - 21:49

B-GEORGE
  • B-GEORGE
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Nu så har jag testat den och jamfört den steg för steg med H10.

Jag testade med men låt som var 128,192,256 och 320 Kbps.

alltså samma låt på både spelarna.

H10 hade bättre ljud:-

Högre
Mer bass
Mer tryck

E10

Lågt
Sämre bass
Ingen tryck alls.

Och jag måste få pengarna jag har sommar jobbat hella sommaren för att samla pengar, 2169 kr är inte litet och jag tänker inte maila hit och ditt har haft spelaren i 10timmar och jag ska redan nu hålla på med att meila till supporten.

När webhallen säger obrutet förpackning hur kan man tolka det?
nu så har jag packat ner den som den var från början.

Postad 31 augusti 2006 - 21:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hej igen!

Du kan inte bli annat än nöjd. Om du tror att den är ljudklen, så finns inget alternativ än att du går och provlyssnar den. Faktum är att om du var nöjd med ljudvolymen på din iAudio 4 så borde du vara nöjd med E10. E10:an har nämligen 5 mW extra (18 mw) jämfört med iAudio 4 (13 mW).

Anyway, använder du de medföljande hörlurarna som ingår till E10 så kan man lyssna lagom runt 8/40 i volym skulle jag säga. Det, är bra. Riktigt bra. Den driver även ett par Porta Pro utan problem, så nej, de som har haft låg volym, lär ha problem med spelaren, eller så har de helt enkelt en annan uppfattning om ljudet. :)

Gå och lyssna på den i någon butik så kommer du att få en aha-upplevelse...

Redigerat av sean.wiklund, 31 augusti 2006 - 22:00.

Postad 31 augusti 2006 - 21:59

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
B-George,

Det låter verkligen helt otroligt konstigt. H10:an har nämligen, rent tekniskt, inte en endaste liten chans mot E10:an, framför allt inte i uteffekten som är tre mW högre i E10:an. Det måste vara något fel (!) för det finns som sagt inte en vetenskaplig chans att det skulle gå att spela högre på H10:an än på E10:an...

Verkligen tråkigt! Önskar jag kunde göra något för att du skulle försöka lösa det istället för att lämna tillbaka den (eftersom jag är rätt säker på att något måste vara knas).

Postad 31 augusti 2006 - 22:01

schmidt
  • schmidt
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Aha, okej. Då lär inte volymen bli något problem, tack. Kan inte tänka mig att shure-lurarna är tyngre att driva än Porta Pro.

Tror att den kommer vara mkt bättre än iPoden (jag sålde den nyss btw, köpte den ny igår hah).
Men jag tänkte testa för säkerhets skull. Besvikelsen med iPoden var utan dess like :)

Postad 31 augusti 2006 - 22:45

B-GEORGE
  • B-GEORGE
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Men tycker ni att det är rymligt att jag ska skicka in den på service redan första dagen, jag som har jobbar hella sommaren för att fixa fram pengar.
ska till webhallen med den imorgon för att få pengarna tillbacks.

men köper jag mp3 så det blir en iRiver 100%

deras produkter ligger i top klass.

Postad 31 augusti 2006 - 23:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Men tycker ni att det är rymligt att jag ska skicka in den på service redan första dagen, jag som har jobbar hella sommaren för att fixa fram pengar.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag tycker du ska få en ny spelare eller i alla fall försöka ta reda på om det är något fel på just ditt exemplar, vilket jag tror att det är enligt min förklaring ovan. Det är helt omöjligt att det är lägre ljudvolym på E10:an, varför jag tycker du ska gå till Webhallen och se vad de säger. Du borde få en ny spelare, men det måste ju de avgöra.

Glad att du säger att det blir en ny iriver i alla fall. :)

Lycka till hur du nu än gör B-George!

Postad 01 september 2006 - 08:54

B-GEORGE
  • B-GEORGE
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag tycker du ska få en ny spelare eller i alla fall försöka ta reda på om det är något fel på just ditt exemplar, vilket jag tror att det är enligt min förklaring ovan. Det är helt omöjligt att det är lägre ljudvolym på E10:an, varför jag tycker du ska gå till Webhallen och se vad de säger. Du borde få en ny spelare, men det måste ju de avgöra.

Glad att du säger att det blir en ny iriver i alla fall. :)

Lycka till hur du nu än gör B-George!

<{POST_SNAPBACK}>

Tack mannen ska till de snart.

själv klart det blir en iRiver bara för att det fel på en examplar betyder det inte att iRiver är dåligt märke jag har alltid bara haft iRiver som min favorit och alltid att ha det.

kan inte du typsa om en bra spelare det ska inte var multimedia bara mp3 och själv klart från iRiver.

jag ska återkomma senare angående min öppet köp.

Postad 01 september 2006 - 09:21

schmidt
  • schmidt
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
En fråga till.
Har en kompis som hävdar att första gången man laddar sin nya mp3spelare ska man göra det över natten (eller motsvarande tid), annars kommer batteritiden att förkortas avsevärt

Alltså att om man inte laddar den länge första gången så kommer den aldrig kunna utnyttja sin fulla batterikapacitet. stämmer det här?

Postad 01 september 2006 - 09:26

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

En fråga till.
Har en kompis som hävdar att första gången man laddar sin nya mp3spelare ska man göra det över natten (eller motsvarande tid), annars kommer batteritiden att förkortas avsevärt

Alltså att om man inte laddar den länge första gången så kommer den aldrig kunna utnyttja sin fulla batterikapacitet. stämmer det här?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej igen!

Dags för Mythbusters att ta upp det här snart. :) Alltså, det där är old school. Det var flera år sedan den typen av batterier slutade att användas, framför allt i mobiltelefoner. Idag är det inte på det sättet längre, med någon "ny" produkt skulle jag vilja påstå.

Kicka igång spelaren om du kan och kör direkt om du vill. Är det för lite laddning i spelaren, ladda den tid du som behövs. Du kan avbryta laddningen utan problem. Det här gäller för övrigt alla MP3-spelare från iriver.

Chill!

Redigerat av sean.wiklund, 01 september 2006 - 11:55.

Postad 01 september 2006 - 10:37

schmidt
  • schmidt
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jaha hehe, jag är itne så uppdaterad på mp3-fronten..

Var nyss på stan och provade en iRiver T10 (E10 fanns inte i affären jag var på, och på
teknikmagasinet var försäljaren så snorkig så jag gick därifrån ganska fort.)

Iallafall, den lät väldigt bra! Låter E10an lika bra så kommer jag beställa en sån :)

Postad 01 september 2006 - 11:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Iallafall, den lät väldigt bra! Låter E10an lika bra så kommer jag beställa en sån  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Bra att du har fått en uppfattning om ljudet. Trist att de var snorkiga.. GL HF och behöver du hjälp så vet du vart du postar. :lol: Du kan också spana på vårt eget forum på http://forum.iriver.se/ om det gäller specifika frågor om funktioner osv.

Trevlig helg!

Postad 01 september 2006 - 12:51

Ludvigsson
  • Ludvigsson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ingår det ett band för att hänga om halsen eller måste man köpa till det vid sidan av?

Postad 01 september 2006 - 12:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Ingår det ett band för att hänga om halsen eller måste man köpa till det vid sidan av?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Ludvigsson!

Nej, tyvärr. Du får spana in en snygg halsrem eller motsvarande själv. Hoppas du överlever det. :blink:

Trevlig helg!

Postad 01 september 2006 - 13:59

B-GEORGE
  • B-GEORGE
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Nu så har jag lämnat tillbacks den.

H10, T10 eller T20?

bäst ljud.

jag vill ha lite snabbt svar om det går :blink:

Redigerat av B-GEORGE, 01 september 2006 - 14:03.

Postad 01 september 2006 - 14:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

H10 eller T10?

<{POST_SNAPBACK}>

Du får fundera lite. De har samma höga uteffekt. H10 vet du redan är bra och helt ofattbart lämna tillbaka E10:an (fortfarande chockad). H10 har i alla fall ett inbyggt batteri som klarar 40 timmar (om det är 1 GB-modellen du menar). T10 har utbytbart AA-batteri som klarar 53 timmar.

Nu blir det off topic B-George, så ska vi fortsätta diskutera - gör en ny tråd istället, eller ta det via PM med mig eller någon annan. :blink:

Redigerat av sean.wiklund, 01 september 2006 - 14:08.

Postad 01 september 2006 - 14:10

B-GEORGE
  • B-GEORGE
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
ju jag vet sorry jag pm istället.

Postad 03 september 2006 - 14:00

nilsl
  • nilsl
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
När man som jag, sedan knappt en vecka, är en väldigt nöjd iriver E10-ägare, blev jag extra glad av att läsa recensionen "Skifte på MP3-tronen" i dagens SvD/N24. Förtjust som jag är i den här spelaren så har jag nämligen idkat mun-till-mun-marknadsföring av E10:an den här veckan, och som ett brev på posten kom det nu ett bra jämförande test (en rejäl sågning av Ipod Nano, diss av Sandisk E270 och hyllning av iriver-maskinen):

http://www.n24.se/dy...id_13594350.asp

"Den hamnar solklart högst upp på prispallen" skriver de, och hade skribenten bara känt till Seans knep för att undvika Plus2-an i görligaste mån verkar det som om han inte haft något alls att klaga på :rolleyes:

Postad 03 september 2006 - 14:49

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

"Den hamnar solklart högst upp på prispallen" skriver de, och hade skribenten bara känt till Seans knep för att undvika Plus2-an i görligaste mån verkar det som om han inte haft något alls att klaga på  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Faktum är att jag på telefon redan innan testet gick i tryck framförde just det, men ibland går det inte att få med allt man önskar. Skribenten Adam ser det nog som att man ska kunna använda en spelare i ett test "fullt ut", varför han skrev som han skrev. Vi andra vet att man nästan helt slipper använda iriver plus 2, om man nu vill (eller inte vill). Det hade dock varit kul om han på något sätt hade förtydligat det som att man faktiskt kan lyssna på all musik man lägger in i spelaren, bara man gör det vid "browsemenyn", istället (vilket då gör det till en fulländad spelare).

Oavsett vad (!) så är vi på irivernordic ab i alla fall oerhört glada över det (återigen) fina betyget som E10 har fått! På något sätt hoppas jag att sådant här sprider sig, för som många på detta forum vet - det är skillnad på ljud och ljud. :P Jag hoppas också att du nilsl kommer att fortsätta vara så nöjd som du är.

Trevlig fortsatt helg!

Redigerat av sean.wiklund, 05 september 2006 - 14:46.

Postad 03 september 2006 - 17:36

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
jag har börjat bli sugen på en egen liten spelare efter att min förra gick sönder förra året, och efter att ha läst n24s jämförelse så föll valet på en iriver e10.

dock är jag lite fundersam. jag gillar att köra random låtar, och inte lyssnar på en lista rakt upp och ner. så, går det att köra random på e10? (borde väl gå antar jag?)
om det går, är det möjligt att när man trycker på "nästa låt" knappen att man då får en ny random låt, eller blir det istället nästa låt i listan?

tack för svar, sorry om nån redan har frågat/svarat på dessa frågor tidigare i tråden ^^;

Postad 03 september 2006 - 17:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Tjena SilverDogg!

Självklart finns det en randomfunktion i E10! :rolleyes:

Du använder bara fyra knappar för navigera i spelaren (precis som i iriver U10). Samtidigt som du lyssnar på en låt har du nu ett antal möjligheter:

Tryck kort ner = Byter till nästa låt.
Tryck kort upp = Startar om låten du lyssnar på.
Tryck kort höger = Paus/stopp.
Tryck kort vänster = Du fortsätter lyssna men går ett steg tillbaka i menyn och ser spellistan.
Tryck länge ner = Spolar framåt i låten.
Tryck länge upp = Spolar tillbaka i låten.
Tryck länge höger = Ljudmeny och andra saker som att ställa om spelläget till random osv.
Tryck länge vänster = Du kommer till huvudmenyn där du kan välja musik, video, radio osv.

Hänger du med på hur det fungerar? Beroende på om du trycker kort eller länge på knapparna så får du olika valalternativ. Därför behövs bara fyra knappar. :P

Och svaret på din lite längre fråga är: ja. Har du randomläget inställt i spelaren och trycker "neråt" för att välja nästa låt, så slumpar den till en annan låt, inte nästkommande.

Trevlig fortsatt söndag!

Postad 03 september 2006 - 18:09

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0

Tjena SilverDogg!

Självklart finns det en randomfunktion i E10! :rolleyes:

Du använder bara fyra knappar för navigera i spelaren (precis som i iriver U10). Samtidigt som du lyssnar på en låt har du nu ett antal möjligheter:

Tryck kort ner = Byter till nästa låt.
Tryck kort upp = Startar om låten du lyssnar på.
Tryck kort höger = Paus/stopp.
Tryck kort vänster = Du fortsätter lyssna men går ett steg tillbaka i menyn och ser spellistan.
Tryck länge ner = Spolar framåt i låten.
Tryck länge upp = Spolar tillbaka i låten.
Tryck länge höger = Ljudmeny och andra saker som att ställa om spelläget till random osv.
Tryck länge vänster = Du kommer till huvudmenyn där du kan välja musik, video, radio osv.

Hänger du med på hur det fungerar? Beroende på om du trycker kort eller länge på knapparna så får du olika valalternativ. Därför behövs bara fyra knappar. :P

Och svaret på din lite längre fråga är: ja. Har du randomläget inställt i spelaren och trycker "neråt" för att välja nästa låt, så slumpar den till en annan låt, inte nästkommande.

Trevlig fortsatt söndag!

<{POST_SNAPBACK}>

aaah, tack för det snabba och positiva svaret. grymt. nu längtar jag verkligen efter denna spelaren =D.

Postad 03 september 2006 - 18:34

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Några frågor/funderingar...

Varför valde man egentligen att göra en hårddiskspelare med "bara" 6gb ?

Hur påverkas batteritiden när man använder random på spelaren ? På iPod är det ju rena döden att göra det.

Följdfråga är då, använder spelaren read-a-head som iPod gör och sparar nästkommande låt i ett litet "ram-minne" i spelaren eller kör den direkt ifrån hårddisken hela tiden ? iPoden har ju ett minne på ex antal mb som sparar kommande musik i listan så långt minnet räcker.

Det känns inte som om spelaren har readahead med tanke på att den är lite seg på att byta till nästa låt om man jämför med iPoden där bytet går utan någon som helst fördröjning.

En sista sak som jag börjar störa mig på ganska mycket är att om man låter spelaren ligga i fickan utan HOLD så måste den aktiveras med valfritt knapptryck innan man kan byta låt tex. Överlag så känns spelaren lite seg pga av detta och ovan nämnda låtbyten

Postad 04 september 2006 - 08:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Tjena trifix!

1. Ingen aning om varför man bara valde 6 GB. Troligen för att det är rätt så lagom för de flesta kanske? Det motsvarar ändå strax över 1,000 låtar (192 kbps och i snitt 4 minuter) vilket om man räknar på att en vanlig skiva har 16 låtar motsvarar 67 skivor. Det är rätt mycket musik... Många är nöjda bara de har sina favoritlåtar med sig, inte kravet på att ha med sig världens alla låtar.

2. Randomfunktionen ska inte påverka någonting på E10:ans batteri.

3. Read-ahead, självklart. Tanken med detta är ju att spelaren läser in låten i ett litet cacheminne och låter hårddisken stanna igen för att dels skydda den mot stötar (eftersom det är när den läser som den är känsligast) och dels för att spara på batteriet. Sen kan inte spelaren köra read-ahead hela tiden, vilket ju om du kör randomfunktion skulle behöva läsa in alla låtar i hela spelaren i minne, eftersom vilken låt som helst skulle kunna slumpas fram, hänger du med i resonemanget?

4. Tro det eller ej, men det är en genomtänkt funktion. Det är bättre att behöva trycka en gång extra för att byta låt eller komma åt menyer istället för att råka byta låt av misstag i fickan. Det kanske är en smaksak, men så är tanken i alla fall.

Trevlig början på veckan! ;)

Postad 04 september 2006 - 10:26

Unregistered15a3cbde
  • Unregistered15a3cbde
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Vad kan man säga, efter att läst tråden så föll man för grupptrycket. Har just beställt en E10 (vit). Hoppas den är lika bra som ni alla har skrivit ;)

Tack till alla som har skrivit och berättat om era upplevelser, för mig är det mer värt än någon tidning gör en test modell "Light" och utser en vinnare.

Postad 04 september 2006 - 19:13

pilotman
  • pilotman
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan alla!
har precis fått en iriver e10 i födelsedagspresent och den är utmärkt! men en sak har jag inte förstått mig på, det är det med att konvertera filer så att de passar spelaren. Alla sånna svar jag hittat här har varit om u10 o de funkar inte när jag ska lägga in dem i min e10. Så snälla, skulle någon kunna förklara för mig hur man gör?

sen lyckas jag bara sätta på o stänga av min tv med fjärrkontrollen ;) HUr gör man för att byta kanal och höja o sänka volymen?

Postad 04 september 2006 - 19:21

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tänkte höra om du hör hört någon som råkat ut för detta Sean. Har använt min spelare ganska flitigt sen jag köpt den och allt funkar kanon, men det är en sak jag börjat märka på sistone och det är att spelaren bara stänger av sig ibland. En gång var det mitt i en låt så bara stängde den av sig och jag fick starta upp spelaren och köra låten igen. Samma låt har då tidigare fungerat och fungerade även bra när jag körde igenom den på nytt..

Samma sak hände precis efter att jag lyssnat klart på ett album på spelaren och då brukar ju skärmen lysa upp på nytt när låten då är klar. Då lös skärmen till och spelaren stängde sen av sig pang bom och sedan startade på nytt som om den hade varit avstängd länge (med introskärmen och logon och allt). Allt detta utan att jag rörde en knapp...

Vad kan detta bero på? Bör jag kolla detta genom att skicka in den eller så? Vill ogärna att spelaren lägger ner aktiviteten eller så nu när jag ska iväg på resande fot i fem månader (i huvudsak därför jag köpt spelaren)...

Postad 04 september 2006 - 19:23

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hej pilotman!

Kalaskul att du tycker den är utmärkt! ;)

Angående videokonvertering, läs lite på följande länkar:

iriverter
http://forum.iriver....opic.php?t=9371

Badak
http://forum.iriver....opic.php?t=9197

Angående fjärrkontrollsfunktionen, har du ställt in rätt TV-modell under inställningar i spelaren? Alltså, har du en Samsung, så väljer du Samsung. Sen kan det finnas olika presets under själva märket, som typ "#00", "#01", "#02" osv. Välj någon som fungerar eftersom du ska kunna byta kanal också. :angry: Har du en TV som inte finns med bland de befintliga 183 TV-märken som E10:an har stöd för, så har du en otrolig otur. Kanske kan det komma stöd för din TV framöver i så fall.

Fjärrkontrollsfunktionen fungerar endast när du har "hold" på spelaren på vänster sidan. Sedan höjer och sänker du volymen med volymknappen på högersidan. Byter kanal gör du genom att trycka upp och ned. :D

Trevlig fortsatt kväll!

Redigerat av sean.wiklund, 04 september 2006 - 22:32.

Postad 04 september 2006 - 19:31

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hej Landin!

Knasigt låter det måste jag säga. Jag pratar ju dagligen med våra servicetekniker och det där är första gången jag hör något om men kanske de vet något som jag inte vet. Jag vet dock att våra äldre spelare reagerade precis likadant på VBR-filer ibland (stängde av sig och startade om igen). E10:an ska i alla fall ha fullt stöd för VBR och jag har kört VBR-filer ett tag i den E10:a jag kör och det har fungerat klockrent.

Jag skulle föreslår en formatering av spelaren innan du åker iväg och att du fyller den med det du ska ha igen då så du får en "clean" spelare, just in case. Men jag har ingen aning om vad det kan vara.

Vill du så slå en signal till vårt kontor under vanlig kontorstid och välj "support/service" bland valalternativen. Telefonnummer: 08-712 53 34, normal taxa. 08.30-17.30 (lunchstängt 12.00-13.00).

Redigerat av sean.wiklund, 04 september 2006 - 22:31.

Postad 04 september 2006 - 20:29

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
kan juh passa på att fråga också.

hur länge räcker batteriet?
och när det väl är slut, skickar man den till er för utbyte eller vad händer då?

Postad 04 september 2006 - 22:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

kan juh passa på att fråga också.

hur länge räcker batteriet?
och när det väl är slut, skickar man den till er för utbyte eller vad händer då?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej SilverDogg!

Det bör vara samma batterityp i E10:an som till H10:an (jag har ett visst minne av detta) och då gäller följande:

Batteriet som sitter i H10 är av typen lithium ion (Li-ion). Batteriet har en batteritid på 40 timmar och laddas via USB-kabeln eller en AC-adapter.

Li-ion-batteriet behöver inte laddas ur helt innan det laddas, utan kan laddas när som helst. Li-ion ska ha en livslängd på 1000 laddningar/urladdningar.

Batteriets kapacitet sjunker under batteriets livstid men inte direkt. När batteriet är helt laddat/urladdat cirka 300 gånger är kapaciteten på ungefär 80%.

Om man räknar på att man använder MP3-spelaren 4 timmar per dag ger det 3000 dagar (ca 8 år) innan batteriet har sjunkit till 80% i kapacitet.

Du kan därför räkna med att inte behöva byta batteriet på inom de 8 första åren.

Har du som vana att låta spelaren ladda ur batteriet och sedan ladda det fullt kommer batteriet klara mer än 300 laddningar/urladdningar innan den är nere på 80% kapacitet.

Det innebär att du troligen hinner byta MP3-spelare innan batteriet är helt kört, eller vad tror du? :)

Utöver det här så har du 2 års garanti, vilket innebär att om batteriet blir knäppt, så byter vi självklart det kostnadsfritt under den tiden. Om inte detta är bra service så säg...

God natt! B)

Postad 04 september 2006 - 22:39

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
låter riktigt mumma det där ^^

om jag nu har räknat rätt så kommer jag troligen beställa en imorgon. ska bli jävligt schyst att äntligen ha en rejäl mp3spelare ^^

Postad 05 september 2006 - 06:26

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hej Landin!

Knasigt låter det måste jag säga. Jag pratar ju dagligen med våra servicetekniker och det där är första gången jag hör något om men kanske de vet något som jag inte vet. Jag vet dock att våra äldre spelare reagerade precis likadant på VBR-filer ibland (stängde av sig och startade om igen). E10:an ska i alla fall ha fullt stöd för VBR och jag har kört VBR-filer ett tag i den E10:a jag kör och det har fungerat klockrent.

Jag skulle föreslår en formatering av spelaren innan du åker iväg och att du fyller den med det du ska ha igen då så du får en "clean" spelare, just in case. Men jag har ingen aning om vad det kan vara.

Vill du så slå en signal till vårt kontor under vanlig kontorstid och välj "support/service" bland valalternativen. Telefonnummer: 08-712 53 34, normal taxa. 08.30-17.30 (lunchstängt 12.00-13.00).

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för det otroligt snabba svaret! (som alltid! :)) Jag ska testa att formatera den som du säger, har ju lite tid att fortsätta testa den, så förhoppningsvis blir det inget mer strul. Så som det har varit hittils har det inte varit störande eller problematiskt på något sätt, men man vill ju inte att det ska eskalera och bli värre och värre eller så, när man inte kan göra något åt det hela (dvs på resande fot). Så det kan vara bra att man testar sånt här nu ett tag innan...

Om det skulle vara så att ni behöver kika på den osv, hur funkar den biten. Jag köpte spelaren på CDON. Skickar man ner den, ni testar och donar och sen skickar upp? Hur lång brukar sådan hanteringstid vara ca? Tänkte så man vet lite ungefärligt vad som krävs så man hinner med det i god tid innan jag ska åka isåfall...

Tack för utomordentlig service! B)

Postad 05 september 2006 - 10:00

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Jag råkade ut för precis samma grej som Landin igår när jag stod och väntade på tåget. Det knastrade till i spelaren och sen dog den helt. När den väl startat om var det inga problem längre.

Postad 05 september 2006 - 11:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om det skulle vara så att ni behöver kika på den osv, hur funkar den biten. Jag köpte spelaren på CDON. Skickar man ner den, ni testar och donar och sen skickar upp? Hur lång brukar sådan hanteringstid vara ca? Tänkte så man vet lite ungefärligt vad som krävs så man hinner med det i god tid innan jag ska åka isåfall...

Tack för utomordentlig service! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej igen!

Tack själv, igen. B)

Vi önskar först och främst alltid att du som kund hör av dig till oss innan du gör något med spelaren, eftersom det oftast handlar om en enkel firmwareuppdatering, en formatering av spelaren eller en reset. Ring, maila eller skriv gärna på vårt forum först. Om du behöver skicka in den så finns två alternativ:

1. Gå till butiken där du köpte den och be dem skicka den (vilket är finessen med att köpa i butik).
2. Skicka in spelaren själv direkt till oss, för det är helt meningslöst att skicka till en webshop, som sedan måste skicka vidare den till oss ändå.

OBS: Du eller butiken du har köpt spelaren i står för frakten till oss och vi står för den tillbaka.

Det tar allt mellan några få dagar upp till en månad. Det beror på men vi är kända för att vara otroligt snabba med vår service.

Ett exempel på hur det kan gå till med service:
- Du lämnar in spelaren i butiken där du köpte den en onsdag för att batteriet strular.
- Butiken låter den ligga några dagar för att samskicka med annan service, två dagar går.
- Butiken skickar spelaren till oss på fredagen och helgen går.
- Vi tar emot spelaren på måndagen, registrerar den och lägger den i vår servicekö.
- Två dagar hinner gå innan vi börjar jobba med spelaren.
- Vi testkör spelaren och batteriet måste "ta slut" (E10 har 32 timmars batteritid) och en dag till går.
- Vi skickar spelaren samma dag som testen är klar och en dag till går.
- Servicestället där du bor tar emot spelaren och måste skicka ut en avi och ytterligare en dag går.

Det tar alltså några dagar. Vi är väldigt snabba och brinner verkligen för det vi gör, men trots detta finns det ett antal faktorer som gör att det ibland kan dra ut på tiden och många av dessa faktorer är sådant som inte vi kan påverka. Tänk på det när ni vill ringa och fråga "vart den är", vilket tar tid av oss i vårt arbete också. Spelaren kommer när den är klar, liksom. :)

Beträffande dig Landin, ring oss eller maila [email protected] omgående om det börjar närma sig med resan.

Trevlig fortsatt tisdag!

Redigerat av sean.wiklund, 05 september 2006 - 14:59.

Postad 05 september 2006 - 15:03

Gäst_gsandlund_*
  • Gäst_gsandlund_*
  • 0
Hej Jean, Gustav från Piteå här jag är ju sjukt nöjd med min E10 härligt med UMS vi var nyss på Cypern och då bara pluggade jag in den i mina hotellkompisars laptop och skrev upp deras MSN-adresser i en textfil, inga drivrutiner, inget krux bara koppla in så kom det upp som ny hårddisk på 5 sekunder. Det jag fortfarande saknar är ett fodral till när jag springer, när kommer det? Måste jag be min mamma sy? :)

Sen har min syster fått en T10, finns det några fodral för löpning/träning till den?

MVH Gustav Piteå

Postad 05 september 2006 - 15:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Hej Jean, Gustav från Piteå här jag är ju sjukt nöjd med min E10 härligt med UMS vi var nyss på Cypern och då bara pluggade jag in den i mina hotellkompisars laptop och skrev upp deras MSN-adresser i en textfil, inga drivrutiner, inget krux bara koppla in så kom det upp som ny hårddisk på 5 sekunder. Det jag fortfarande saknar är ett fodral till när jag springer, när kommer det? Måste jag  be min mamma sy?  :)

Sen har min syster fått en T10, finns det några fodral för löpning/träning till den?

MVH Gustav Piteå

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Gustav från Piteå!

Själv är jag född i Boden, så jag känner en viss samhörighet med dig som norrbottning. Härligt att du är så sjukt nöjd med E10:an! Du är inte ensam. B)

Fodral jobbar vi på att ta fram och det vi har i sikte men inte riktigt vet om vi kan få tag på är:
http://product.irive...c_pouch6063.asp

När det gäller fodral och sportarmband till T10 (du måste ha fodralet till T10 för att kunna använda sportarmbandet) så finns det sådana att köpa nästan överallt.

Vänd dig till Audio Video, El-Giganten (delvis), Euronics, Expert, Teknikmagasinet eller någon annan lokal butik som säljer iriver. Vill du beställa fraktfritt direkt från oss så får du spana in tillbehören på Directman:
http://www.directman.com/

Jag önskar dig fortsatt nytta och nöje med din E10!

Redigerat av sean.wiklund, 05 september 2006 - 16:27.

Postad 05 september 2006 - 20:24

pilotman
  • pilotman
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
2 frågor angående spelen: Går det inte att ha musiken på när man spelar? min stängs av så fort jag startar ett spel.

Finns det några bra sida där man kan ladda ner spel till sin e10?

ps. den äger

Postad 05 september 2006 - 20:33

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hej pilotman!

Nope, sorry! Det går inte att ha musiken på samtidigt som du kör flashspel. När det gäller spel så finns det massor av spel till iriver U10 också. De brukar för det mesta fungera på E10:an också eftersom det är flashfiler.

Ett trettiotal spel har du i en packad fil här i alla fall:
http://forum.iriver....es/u10games.zip

Fler länkar till spel:
http://www.iriver.co.../share_list.asp
http://www.smashingc...com/iriver/u10/
http://www.minigate.net/eng/index.asp
http://www.andysoft.by.ru/tt1.html (Trailer till Tyrian som kommer snart). :)
http://gadgetkorea.com/ (Forum för iriver-älskare). Där finns spel och teman att ladda ner.

Trevlig fortsatt kväll!

PS. I know it does... ;)

Redigerat av sean.wiklund, 05 september 2006 - 20:35.

Postad 06 september 2006 - 16:16

Trypt
  • Trypt
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Var ett par veckor sedan jag köpte min E10 nu, fortfarande riktigt nöjd. Vad jag också upptäckt att det går utmärkt att använda den för att driva även högtalare. Kopplar bara in fronthögtalarna på mitt 5.1 system och det låter utmärkt. Självklart långt ifrån perfekt, men knappt någon skillnad från ljudkortet i datorn. Basen blir inte perfekt, och endast fronten drivs, men poängen är den att det effekten man får från E10 är grym, när jag kör mina HD555 med spelaren ligger jag på runt 15-20 av 40 på ljudskalan.

Det enda jag saknar är tillbehör, vad är på gång?

Redigerat av Trypt, 06 september 2006 - 16:17.

Postad 06 september 2006 - 17:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Tjena Trypt!

Wieee! Fler som är nöjda. Jag blir så glad av att höra detta. Det är bland annat uteffekten som gör det hela så "lätt" att driva även större hörlurar och till och med högtalare av lite enklare slag kanske.

Tillbehör: än så länge, ingen aning. :unsure: Vi fortsätter hoppas att det dyker upp något snart.

Postad 07 september 2006 - 19:13

Inkyape
  • Inkyape
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hello.
Jag börjar luta åt E10, men vill höra lite om hur man använder den som typ fickminne.
Var på spelaren hamnar/lägger man vanliga filer man flyttar över?

Jag skulle tycka det var praktiskt att skippa mitt USB-minne från Kingston och istället använda en MP3-spelare....men då måste det funka lika enkelt.

Jag flyttar dagligen filer fram och tillbaka från jobbet, och har det praktiska programet "syncback" för att synca över hela mappar fram och tillbaka från mitt fickminne till datorn. Nåväl. Kommer jag kunna använda E10 på samma sätt? Dvs kommer det upp dom en flyttbar disk som jag kan synca filer med?

Hade tänkt att ha ca 3 gig mp3:or på spelaren, och ha 3 gig ledigt för datafiler.
funkar detta?

Postad 07 september 2006 - 19:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Hej Inkyape!

Svar ja!

Den dyker upp som ett USB-minne, alltså som en flyttbar disk. Det innebär att du kan skapa en mapp som du döper till vad du vill och sedan kopiera in den information, vad det nu är som film, dokument, musik osv. Enda skillnaden är att om du till exempel kopierar in musik i musikmappen så kan du lyssna på den på vägen hem osv. <_<

Enda tillägget jag har är att du får ta med dig USB-kabeln till jobbet. En lösning är att köpa en sådan USB-kabel som fungerar till E10 och ha den på jobbet och den andra hemma. Jag kan samtidigt förklara varför det inte är en vanlig mini-USB-kontakt i E10:an, vilket frustrera en del personer.

När man tillverkar en pryl som E10 så tänker man troligen att det kan finnas fler användingsområdet och eventuellt tillbehör som kan komma att användas. För att en MP3-spelare ska kunna utbyta information på ett visst sätt, så krävs mer än en vanlig mini-USB. Dockningsstationer har nästan uteslutande kontakter med en 24-pinskontakt eller motsvarande. Mig veteligen finns inga dockningsstationer i vilken du kan styra spelaren igenom osv med bara mini-USB.

Det här innebär att det kanske kommer en dockningsstation till E10, men vi vet inte. Vi hoppas däremot...

Det var kvällens Pogo Pedagog-utbildning. Pip! ;)

Trevlig kväll!

Postad 07 september 2006 - 21:15

Inkyape
  • Inkyape
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jaha ja, tack för snabbt svar!
Det låter ju bra att den funkar som ett USB minne......
Men vad kostar en sådan där extra USB-kabel då?

Postad 07 september 2006 - 22:11

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
150 riksdaler, hela riket runt. Kabeln fungerar även till iriver U10, om någon skulle behöva en sådan och råkar läsa den här tråden. <_<

Postad 07 september 2006 - 22:19

Inkyape
  • Inkyape
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
okej, det var ju inte så farligt, tack.....

Fattar bara inte varför Iriver eller nån annan tillverkare sätter in en "utfällbar" USB2.o-port i sin spelare, typ som Sandisk's cruzer micro......

eller hur?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.