Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sanyo Z5

190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 May 2007 - 13:36

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Mina iställningar på Z5 som jag anser inte fungerar är:

Utgångspunkt Natural
Brightness -5
Contrast +3
Color -3, Tint -3
Color Temp Normal
Red 0
Green 0
Blue 0
Sharpness +4
Gamma +4
Progressive Film
Overscan till +10
Horizontal till -8
Vertical till +5
Auto Black Stretch Off
Contrast Enhancement L3
Transient improvment L1
Gamma Auto 2
Fixerade irisen som styrs manuellt -20
Automatiska lampirisen Auto 2
Lamp Control A2

Det ovanstående är alltså efter Bigscreens förslag...

VH Micke

Postad 03 May 2007 - 10:35

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Fick min svarta Z5:a igår och hann avnjuta ett lååångt klipp i 720p (htpc till Z5 via Supra DVI>HDMI). Mycket fin bild med projektorn helt okalibrerad från kartong. Inte så att jag blåstes ur soffan men screendoor är avsevärt förbättrad från min döda Z1X vilket syntes när man närmade sig duken... Säkerligen skulle skillnaden vara mer påtaglig om jag kunnat göra en sida-vid-sida-jämförelse.

Jag har Z5:an takmonterad och jag noterade inget av att fläktljudet skulle vara högt och jag noterade inte heller att det ökade när jag slog om till "tak" i menyn, vilket ältats i denna tråd.

Bifogar manualen (svensk) vilken jag inte sett i tråden.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered77246013, 03 May 2007 - 10:36.

Postad 04 May 2007 - 14:54

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Jag har en Z5 och märker inte heller att fläktljudet skulle vara för högt. Har den några decimeter precis ovanför huvudet och visst hörs den om man inte har ljud på från högtalarna men det gör ju min XBOX 360 också. Inget jag stör mig på i alla fall.

En sak jag tycker är konstig är att bilden är rak på alla sidor förutom ovansidan. Har försökt och ändra men lyckas inte fixa det. Det konstiga är ju att det är rakt på undersidan men på ovansidan så är det inte det. Hur fasiken går det till? :wub: Man tycker ju att om det pekar neråt på högra ovansidan borde det förflytta bilden där nera likadant men där är det spikrakt. Så hur jag än ställer in så är en av sidorna sne och de andra raka :D :D

Tycker att man märker av screendoor en hel del. Först såg jag inte det utan trodde det var något annat men man kan se tydligt på ljusa bilder speciellt helvita att det blir lite gråaktikt av alla svarta mellanrum som inte blir vita. Sittar ca 3m ifrån ca 100" så man får väl leva med det, det är inte så farligt ändå.

Tycker överlag att det är en väldigt bra projektor som ger en bra bild. DVD från pioneer 989 upskalat till 720p ser väldigt bra ut. XBOX 360 i 1080i via component ser också bra ut (bättre än i 720p av någon anledning) och 720p material via PCn in i VGA-ingången ser också bra ut. Gillar att den har två HDMI ingångar ifall man skaffar sig PS3 sen och att den automatiskt stänger luckan för linsen när den stängs av. Kan helt klart rekomdera den.

Postad 06 May 2007 - 10:19

Chov
  • Chov
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har införskaffat mig en Z5:a nu, haft den i 2 månader snart. Körde den på väggen först och det funkade kanon. Nu har jag byggt mig en egen duk och upptäckte att det är något skumt med lens shiften.
Efter att jag har stängt av projektorn och startar den några timmar senare så har bilden sänkts 1-2 cm. Är det något känt problem som går att fixa till själv eller är det bara att skicka in den på reparation?

Postad 07 May 2007 - 07:57

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Är det fler än jag som noterat att Z5:an luktar något enormt?

Kände det direkt när jag öppnade kartongen; det luktar plast väldigt mycket och jag utgår från att det är från det skyddande packmaterialet. Det verkar som att själva projjen sugit i sig av det här för nu kommer doften markant varje gång jag startar den. Inte så att det stör men så tydligt att man noterar det varje gång.

Någon som känner igen det?

Postad 07 May 2007 - 18:47

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
haha kan inte påstå att jag varken tycker den luktar eller låter mycket, min duk luktade däremot som ******** när jag fick den.

Postad 15 May 2007 - 06:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Mina iställningar på Z5 som jag anser inte fungerar är:

Utgångspunkt Natural
Brightness -5
Contrast +3
Color -3, Tint -3
Color Temp Normal
Red 0
Green 0
Blue 0
Sharpness +4
Gamma +4
Progressive Film
Overscan till +10
Horizontal till -8
Vertical till +5
Auto Black Stretch Off
Contrast Enhancement L3
Transient improvment L1
Gamma Auto 2
Fixerade irisen som styrs manuellt -20
Automatiska lampirisen Auto 2
Lamp Control A2

Det ovanstående är alltså efter Bigscreens förslag...

VH Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Om Z5 är någotsånär som Z4 så är dessa inställningar helt-åt-skogen så att du inte tycker om bilden överraskar inte...

Att tex sätta gamman till +4 sänker genomsnittsgamman till cirkus 1.8 vilket är allt annat än önskvärt...den ger helt fel intensitet och en väldigt kontrastlös bild. Contrast Enhancement skulle jag prova i Off (vill minnas att den klipper bilden, iaf på Z4) och jag misstänker att Gamma Auto gör detsamma, Off, Off, Off brukar vara en bra grundregel när det gäller "bildförbättringsfunktioner". :rolleyes:

Postad 20 May 2007 - 19:19

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Nån som har inställningar till Z5an som man är riktigt nöjd med så skriv gärna upp dom här.

Postad 22 May 2007 - 06:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Hur funkar de jag hade på Z4:an? De var bra för min Z4 - det betyder med 100% säkerhet att de INTE är de optimala för Z5, eller ens andras Z4:or, men vad vet jag, kanske är de nått att utgå ifrån? :blink:

Vid DVD-spelare med HDMI:
Bildläge: Utgick nog från "Pure Cinema" eller vad det heter
Contrast: 0
Brightness: SKA du ställa in själv, checka med "Pluge" på DVE. Slutade nog på +5 för min del (minns inte riktigt)
Gamma: -1 (tror jag). Skulle du uppleva att bilden "beckar igen" (trots att du ställt brightness rätt, öka denna till "0"
Color & Tint: Använd det blå filtret från DVE och pricka in så bra som möjligt.
Lampiris: Auto
Lampläge & linsirisläge: Beror på duk men jag körde "Low" och mellan 30-40 på linsirisen
Red: 16
Green: 0
Blue: 3
Gain Red: 2
Gain Green: 2
Gain Blue: 2
Offset Red: -8
Offset Green: 0
Offset Blue: -2

Och Off på allt "bild-förbättrings gojjs" under "Advanced-menyn"!

Postad 22 May 2007 - 08:06

Unregistered1351ad90
  • Unregistered1351ad90
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

Har införskaffat mig en Z5:a nu, haft den i 2 månader snart. Körde den på väggen först och det funkade kanon. Nu har jag byggt mig en egen duk och upptäckte att det är något skumt med lens shiften.
Efter att jag har stängt av projektorn och startar den några timmar senare så har bilden sänkts 1-2 cm. Är det något känt problem som går att fixa till själv eller är det bara att skicka in den på reparation?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du "låst" fast lensen med sidoknappen?
Har själv inte märkt några problem.

/
Tyler

Postad 01 June 2007 - 10:55

Bjurre
  • Bjurre
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någon som testat Z5 i ett vardagsrum där det inte finns så fantastiska möjligheter till mörkläggning? Går den att använda där eller är det bara att kasta pengarna i sjön?

Postad 01 June 2007 - 23:35

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Det går utmärkt, klart bättre än min f.d dlp:are LG RD-JT91.

Postad 06 June 2007 - 16:04

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Jag har kalibrerat min efter en HD-fil jag hittade på nätet.

Följande inställningar används:

Brightness: -17
Contrast: -10
Color: 0
Tint: 0
Color temp: Low2
Red: +12
Blue: -5
Sharpness: 0
Gamma: 0
Lens iris: -22

Blir grymt bra bild då man lirar upp HD-material. Men även med andra format blir bilden kunglig, jämför med dom vanliga autoinställningarna som man kan använda.

Postad 17 June 2007 - 22:38

klagga
  • klagga
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej gott folk!

Är nybörjare på projektorer, men har läst om Sanyo Z3-Z5 i ett par år nu. Börjar dra ihop sig för köpbeslut om Z5.

Tanken är att jag ska skaffa en HDVD-spelare av märket Toshiba HD-E1 för att få bästa/maximal upplösning på bild. Både Toshiban och Z5 har ju HD-ready HDMI-kontakter så det borde ju gå. Men frågan är om bilden blir så mycket bättre jämfört med vanlig DVD så att det är lönt.

Jag vet att det inte blir full 1080p-upplösning med vare sig HDVD-spelaren eller med Z5:an, men det borde väl ändå bli betydligt bättre bild med detta än med bilden från den bästa DVD-spelaren?

Någon som provat?

Kort sagt: Är det lönt att satsa på HDVD 1080i med Z5/Toshiba HD-E1 nu, eller ska jag vänta några år tills 1080p-projektorer gått ned i pris?

Redigerat av klagga, 17 June 2007 - 22:41.

Postad 18 June 2007 - 20:04

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Hej å välkommen til forumet! :lol:

Det blir betydligt mycke bättre bild med HD än vad du kan få ut med dvd. Är som natt och dag. Köper du en Z5 kommer du garanterat inte bli besviken. Jag har haft min i ca 3 månader nu och är grymt nöjd.

Hade en Panasonic PT-Ae200e lågupplöst rackare innan, och nu kollar jag en herrens mycke film å lirar xbox360 + ps3 på den.. Allt i högupplöst format :huh:

Visst lockar det att köpa en "riktigt" 1080p projje, men som priserna är nu är det inte lönt.. tycker jag iaf. Har du viljan och möjligheten att vänta tills hösten så kommer tillverkarna med nya projjar och dom andra sänks i pris.. Men vem orkar vänta :)

Tror det kommer räcka gott-å-väl med en 720p projje, samt att du garanterat inte kommer bli besviken. Förresten så tar den 1080p sändingar via HDMI också, vilket är trevligt :D

Redigerat av `rzr, 18 June 2007 - 20:04.

Postad 19 June 2007 - 19:10

klagga
  • klagga
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Tror det kommer räcka gott-å-väl med en 720p projje, samt att du garanterat inte kommer bli besviken.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret!

Så egentligen är det inte någon större skillnad mellan 1080i och 1080p?

Med andra ord, skillnaden mellan DVD och HDVD är så stor, så att skillnaden mellan 1080i och 1080p är försumbar i sammanhanget?

Postad 20 June 2007 - 08:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Blir grymt bra bild då man lirar upp HD-material. Men även med andra format blir bilden kunglig, jämför med dom vanliga autoinställningarna som man kan använda.

<{POST_SNAPBACK}>

När man skiver inställningar "måste" man ange vilket bildläge man utgått ifrån annars är det till ingen nytta - detta eftersom olika bildlägen ger helt olika "optimala" inställningar.

Postad 20 June 2007 - 15:26

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0

Tror det kommer räcka gott-å-väl med en 720p projje, samt att du garanterat inte kommer bli besviken.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret!

Så egentligen är det inte någon större skillnad mellan 1080i och 1080p?

Med andra ord, skillnaden mellan DVD och HDVD är så stor, så att skillnaden mellan 1080i och 1080p är försumbar i sammanhanget?

<{POST_SNAPBACK}>

Klart det blir skillnad mellan 1080i å 1080p, men inte den skillnaden som det blir mellan DVD och HD

<{POST_SNAPBACK}>

När man skiver inställningar "måste" man ange vilket bildläge man utgått ifrån annars är det till ingen nytta - detta eftersom olika bildlägen ger helt olika "optimala" inställningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Okaj, då utgick jag ifrån brilliant cinema eller vad nu det heter, första i menyn iaf :)

Postad 25 June 2007 - 19:13

Richard123
  • Richard123
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Är väldigt sugen på en Z5 men det står att den endast stödjer 720p, 1080i och 1080p innebär det att man inte kan lira PS2, Gamecube och wii som är 480p eller nåt sånt på den?

Postad 26 June 2007 - 16:30

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på en Z5 men det står att den endast stödjer 720p, 1080i och 1080p innebär det att man inte kan lira PS2, Gamecube och wii som är 480p eller nåt sånt på den?

<{POST_SNAPBACK}>

Går alldeles utmärkt att spela wii i 480p ..

Postad 30 June 2007 - 13:54

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Hej
Har precis fått hem min Z5 och utan att ha gjort förmycket bildinställningar så måste jag säga att jag är mycket nöjd.

Dock har jag ett bekymmer som retar mig.

Jag får liksom en ljus ram runt själva bilden. Kan det vara ett inställningsfel från min sida eller e de dags för en reklamation?
Dock så är det ljusa partiet inte runtom hela bilden utan det börjar nere i vänstra hörnet och blir sen bredare juh längre upp mot det vänstra över hörnet man kommer. Likandant på den högra sidan. Upptill på bilden så är det en jämntjock ljus kant, medans undertill så är det ingen ljus kant alls.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag bifogar två bilder där man ser problemet.

På bilden som är tagen på nära håll så ser man det ljusa partiet som är utanför själva bilden.
Och på översiktsbilden har jag gjort en kvadrat runt det område som närbilen är tagen på.

//ErOx

Bifogad fil(er)

Postad 30 June 2007 - 15:32

Gäst_deadhead_*
  • Gäst_deadhead_*
  • 0
Ser ut som du vinklat projektorn och använder keystone. Nollställ Keystone och justera istället in bilden med hjälp av Lens-Shift funktionen.

Postad 30 June 2007 - 16:08

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Ser ut som du vinklat projektorn och använder keystone. Nollställ Keystone och justera istället in bilden med hjälp av Lens-Shift funktionen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar, det löste det problemet :D
Dock fick jag ett annat...*s*

Bilden blev smalare mitt på jämfört med ute i kanterna om man säger som så.
Alltså övre delen av bilden. Det skiljer inte så mycket. 1 cm längre i mitten på bilden i överkant jämfört med de övre två hörnen.

Vet inte hur jag ska förklara men det ser ut som om bilden är konkav.

//ErOx

Postad 01 July 2007 - 15:54

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
fastnade för Dustins erbjudande http://www.dustinhom...odID=5010112200 och kommer således snart att bli projektorägare plus att man hoppat på HD-tåget. Nästa vecka blir julafton :wub:

Postad 02 July 2007 - 23:08

Jan_e
  • Jan_e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hallå alla!!
Har precis köpt en sanyo z5 nu och är väldigt förvantansfull då jag tyckte z4 va helt utstanding..... har dock lite bekymmer och välja projektor duk?? valet står mellan 2 billiga varianter då plånboken är varm om man säger som så=)
Multibracket 150, eller kingpin 128 tummare? har cirka 5 meter från soffan till duken....snälla hjälp mig=)
skulle även vilja ha ett bra förslag på dvd spelare i bra prisklass ca 1000 kr klassen, ska dock ha 1080 och hdmi utgång.... eller ev ett bra hemmabiopacket med kraven jag ställde---- vill helst komponera ihop ett själv..gärna förslag på det också runt 6000 med förstärkare och högtalare. tacksam för svar
Mvh// konsumenten=)

Postad 02 July 2007 - 23:30

daffy951
  • daffy951
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag har liksom Jan_e en fråga angående dukar. Jag kommer att köpa en Z5, men blir inte klok på vilken duk jag skall köpa. Har letat på google efter tester med billiga dukar, men hittar inte omdömen utom för högkvalitetsdukar som Stewart m.fl. Någon som har generella kommentarer angående nedanstående dukar / leverantörer?

Kingpin Screens FS200
Invideo Projector Frame Screen Home Cinema
Projecta HomeScreen
Euroscreen Frame Original

Jan_e: En helt ok DVD-spelare är Samsung HD-870

Postad 03 July 2007 - 13:37

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0

fastnade för Dustins erbjudande http://www.dustinhom...odID=5010112200  och kommer således snart att bli projektorägare plus att man hoppat på HD-tåget. Nästa vecka blir julafton :D

<{POST_SNAPBACK}>

gah!! att man inte väntade å hoppade på det erbjudandet :P
Riktigt bra pris där.

Postad 03 July 2007 - 15:05

Gäst_deadhead_*
  • Gäst_deadhead_*
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar, det löste det problemet :D

Alltså övre delen av bilden. Det skiljer inte så mycket. 1 cm längre i mitten på bilden i överkant jämfört med de övre två hörnen.

//ErOx

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr så är det inte helt problemfritt att använda lens-shift vilket kan yttra sig som du beskriver.

Redigerat av deadhead, 03 July 2007 - 15:06.

Postad 03 July 2007 - 15:08

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar, det löste det problemet :P

//ErOx

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr så är det inte helt problemfritt att använda lens-shift vilket kan yttra sig som du beskriver.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, då e jag med, tackar för svaret. :D

Blir till att vara väldigt noga med upphängningen av projektorn på väggen i nya lägenheten så man slipper använda lens-shift funktionen.

//ErOx

Postad 04 July 2007 - 23:14

Jan_e
  • Jan_e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jag har liksom Jan_e en fråga angående dukar. Jag kommer att köpa en Z5, men blir inte klok på vilken duk jag skall köpa. Har letat på google efter tester med billiga dukar, men hittar inte omdömen utom för högkvalitetsdukar som Stewart m.fl. Någon som har generella kommentarer angående nedanstående dukar / leverantörer?

Kingpin Screens FS200
Invideo Projector Frame Screen Home Cinema
Projecta HomeScreen
Euroscreen Frame Original

Jan_e: En helt ok DVD-spelare är Samsung HD-870

<{POST_SNAPBACK}>

tack så mycket för dvd tipset!! har köpt en sådan nu... skit bra bildåtergivning för den lilla peng.... när jag kopplade ihop den med en guldplaterad hdmi kabel till sanyo z5 blev man nästan tårögd!! sjukt bra bild!! kan rekomendera alla en sådan uppsättning... nu är det bara en duk som gäller... vilken är bäst kingpin eller multibrackets?? tack snälla för svar...mvh// frälst proj ägare=)

Postad 18 July 2007 - 09:35

klagga
  • klagga
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ny nöjd köpare av Z5 - vilken bild!! :unsure:

En grej dock, ekonomiläge på Z5 - var finner jag det??
Ska ju både öka lampans livslängd och göra maskinen tystare, vad jag hört.

Letar och letar i manualen, kan inte hitta det.

Redigerat av klagga, 18 July 2007 - 09:36.

Postad 21 July 2007 - 22:06

CeEss
  • CeEss
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Ny nöjd köpare av Z5 - vilken bild!!  :huh:

En grej dock, ekonomiläge på Z5 - var finner jag det??
Ska ju både öka lampans livslängd och göra maskinen tystare, vad jag hört.

Letar och letar i manualen, kan inte hitta det.

<{POST_SNAPBACK}>

knappen näst längst upp till vänster på kontrollen (LAMP)

Och om det är någon som har ett par bra inställningar att dela med sig av vore jag väldigt tacksam :(
Är inte speciellt nöjd med svärtan med orginalinställningarna, har provat de inställningar som redan postats i tråden men tycker inte att svärtan blev bättre för det. (Har en multibrackets-duk om ni undrar)

Redigerat av CeEss, 22 July 2007 - 11:41.

Postad 22 July 2007 - 19:45

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Köpte oxå en Z5 svart i dag för 10490kr..verkligen bra pris tycker jag! Funderar själv på en kingpin FS240 duk. Vad tror ni som kan detta om det?

Postad 23 July 2007 - 20:49

martikainen
  • martikainen
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Mitt rum är ca 5meter långt, Ungefär hur stor bild kan jag få med z5an på denna korta yta?

Postad 24 July 2007 - 08:45

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
ca 150" om jag läser manualen korrekt.

Postad 24 July 2007 - 20:02

martikainen
  • martikainen
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

ca 150" om jag läser manualen korrekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Då borde enda begränsningen för hur stor bild jag vill ha vara duken, Några tips på dukar i 100" storleken, vill gärna ha rullduk då jag inte kan ha den uppe hela tiden, och det behöver inte vara av bästa kvalite.

Sen tips på hdmi / DVI kabel som behöver vara runt 10-12 meter vore väldigt uppskattat

Postad 25 July 2007 - 12:33

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Kingpins dukar är väl bra för priset. De har nog nån 106" rullduk.

Postad 25 July 2007 - 12:33

daffy951
  • daffy951
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Och om det är någon som har ett par bra inställningar att dela med sig av vore jag väldigt tacksam :)
Är inte speciellt nöjd med svärtan med orginalinställningarna, har provat de inställningar som redan postats i tråden men tycker inte att svärtan blev bättre för det. (Har en multibrackets-duk om ni undrar)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan bara hålla med angående dålig svärta.. Har inte haft tid att pilla med några inställningar, men tycker också att svärtan är för dålig för att jag skall vara helt nöjd. Använder en 90" Multibrackets ramspänd duk. Dela gärna med dig av inställningar om du hittar några bra! Jag skall försöka inhandla någon kalibreringsskiva och se om jag lyckas pilla till inställningarna lite, men svärtan lär jag väl inte lyckas få svartare med denna typ av projektor tyvärr..

/D

Postad 06 August 2007 - 23:41

wikn
  • wikn
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Nu har jag kört min z5 sen i mars och den har nästan gått 800 timmar och jag är fortfarande riktigt nöjd! Hur har den fungerat för er andra?

Dålig svärta tycker jag absolut inte det är (använder en duk med gain 0.85 om det nu hjälper något), utveckla gärna vad ni menar.

Redigerat av wikn, 06 August 2007 - 23:45.

Postad 07 August 2007 - 13:32

MadMatz
  • MadMatz
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Okej, då e jag med, tackar för svaret.  ;)

Blir till att vara väldigt noga med upphängningen av projektorn på väggen i nya lägenheten så man slipper använda lens-shift funktionen.

//ErOx

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker nog inte att du behöver vara rädd för att använda lensshift, vad som däremot är viktigt att tänka på är att projektorn verkligen är vågrät mot väggen, både i sidled och höjdled. Om du har en "vinklad" projektor (i någon axel) kommer du få problem med att ställa in lensshift.

Sanyo har en bra applikation på sin site där du kan räkna ut hur mkt du kan linsskifta och därmed få reda på vilken höjd du kan sätta den. Jag satte min på ca. 2.10-2.15 och har bilden ca 80 cm upp från golvet. Detta är ju helt beroende på soffa / fotölj / biostol :P, tumregeln är ju ögonhöjden ca en tredjedel upp i bilden.

/Mats

Postad 09 August 2007 - 22:55

Dropkick
  • Dropkick
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hell o

Tänkte köpa en sån här rackare, verkar bra. Och här kommer en lite noobig fråga.

Vill ju se fotbollen på de vanliga tv-kanalerna, t.ex eurosport och tv4+, (canal+ också om dom fixar sportHD nångång). Går det att titta på ?

Jag har comhem i väggen.

mvh

Postad 10 August 2007 - 00:18

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
du behöver en kabeltvbox eller hdtvbox med typ hdmi / component utgångar, så kan du se på tv på din projektor.

Postad 10 August 2007 - 00:31

Dropkick
  • Dropkick
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ah ok, finemang! Hur blir det bildmässigt då, "lagom" bra bild? :huh:

Postad 10 August 2007 - 14:16

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
bilden blir faktist rätt decent, om man inte kopplar genom typ s-video eller dylikt

Postad 14 August 2007 - 10:14

Unregisterede47df3fc
  • Unregisterede47df3fc
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Sitter o är sugen på en projektor och då Sanyo Z5.

Funderar dock mellan en beggad för 9000 :- med 90 timmar brinntid och 8,5 månad gammal eller en ny för strax under 11 000 :- enligt priserna här på sidan.

Har ni något råd där ? , jag har lite svårt bestämma mig ... 2000 :- är ju ändå pengar till duken o kablar som också behövs ... och det är iaf strax över 2 år garanti på själva projektorn kvar.

För och nackdelar köpa beggat en Z5 enligt ovan ? , vad kan en lampa kosta ? , kan ev. få tag på till inköpspris. Och hur stor är risken att lampan går på de kvarvarande månaderna vid normalt användande ?

Tack för alla synpunkter :)

Postad 17 August 2007 - 12:01

wikn
  • wikn
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Funderar dock mellan en beggad för 9000 :- med 90 timmar brinntid och 8,5 månad gammal eller en ny för strax under 11 000 :- enligt priserna här på sidan.

Har ni något råd där ? , jag har lite svårt bestämma mig ... 2000 :- är ju ändå pengar till duken o kablar som också behövs ... och det är iaf strax över 2 år garanti på själva projektorn kvar.

För och nackdelar köpa beggat en Z5 enligt ovan ? , vad kan en lampa kosta ? , kan ev. få tag på till inköpspris. Och hur stor är risken att lampan går på de kvarvarande månaderna vid normalt användande ?

Tack för alla synpunkter :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

90 timmar är ingenting, min har gått över 800 timmar sen i mars och jag ser fortfarande ingen skillnad. Sen är lamporna ganska dyra iof, men lägger man undan lite pengar då och då så är det väl inga problem. Tänk också på att lamptiden går att nollställa så 90 timmar kanske du inte ska lita på om du inte känner säljaren. Sen är det väl lampgaranti på upp till 1000 timmar om jag inte minns fel.

Redigerat av wikn, 17 August 2007 - 12:08.

Postad 17 August 2007 - 14:41

Unregisteredfe11592c
  • Unregisteredfe11592c
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Tack för alla synpunkter :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

90 timmar är ingenting, min har gått över 800 timmar sen i mars och jag ser fortfarande ingen skillnad. Sen är lamporna ganska dyra iof, men lägger man undan lite pengar då och då så är det väl inga problem. Tänk också på att lamptiden går att nollställa så 90 timmar kanske du inte ska lita på om du inte känner säljaren. Sen är det väl lampgaranti på upp till 1000 timmar om jag inte minns fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Går det alltså att manuellt nollställa lamptiden? Det låter ju befängt, iaf i andrahand marknaden. Kommer aldrig lita på annonser nu... :P

Postad 24 September 2007 - 08:56

mattef
  • mattef
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Hej!

Är lens shiften bra på denna, kan tex ställa den på en hylla bredvid soffan?

Mvh

Postad 24 September 2007 - 21:41

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Postad bild

Verkar gå att lens-shifta rätt okej. +1/2:a höjden och 1/2:a bredden ut från mitten åt sidorna. Ska hem och mäta lite hemma för att se om det kommer funka hemma hos mig. Vill inte ha den hängande 1 meter ner från taket precis vid ena fönstret. Så jag hoppas det går att placera den brevid fönstret i lagom höjd istället.

Postad 20 October 2007 - 23:01

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Tja. Har en kompis som funderar på o köpa en beggad Z5'a, nästan ny lampa, projen är ca 1 år gammal. 7000:- får han den för, bra el anus?

// Thomas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.