Det hela sätter bara käppar i hjulet för oss få som vill försöka vara ärliga. Men jag har inga skrupler vad det gäller detta. Finns det en piratlösning kommer jag köra den helt enkelt.
Postad 06 July 2007 - 12:14
Det hela sätter bara käppar i hjulet för oss få som vill försöka vara ärliga. Men jag har inga skrupler vad det gäller detta. Finns det en piratlösning kommer jag köra den helt enkelt.
Postad 07 July 2007 - 08:20
Ja vad jag har hört har piratmarknaden redan löst detta med pairing. I alla fall på dreamboxen.
Nej, det finns ingen lösning i dagsläget.
I dreambox (och CS-servers, alltså möjligt i en HTPC) kan man fylla i "Boxkey" - men det hjälper inte i fallet med ComHem:s pairing.
Postad 07 July 2007 - 15:35
Ja vad jag har hört har piratmarknaden redan löst detta med pairing. I alla fall på dreamboxen.
Nej, det finns ingen lösning i dagsläget.
I dreambox (och CS-servers, alltså möjligt i en HTPC) kan man fylla i "Boxkey" - men det hjälper inte i fallet med ComHem:s pairing.
Hörde att det var en ny CAM på väg ut som kunde köra Pairade kort...
Vet tyvärr int mer än så..
Postad 07 July 2007 - 23:49
Låter ju kanon! Hoppas att det du hört stämmer!Hörde att det var en ny CAM på väg ut som kunde köra Pairade kort...
Vet tyvärr int mer än så..
Tycker det e konstigt att det inte redan gjort det faktiskt.. men nu e det dax!..
Postad 12 July 2007 - 12:40
Efter fyra dagar ? ge dig .... fråga igen om fyra månader i så fall.Inget nytt? Cam Modul eller något?
Postad 12 August 2007 - 23:55
Japp, ni har rätt i att det bla är för att motverka piratkopiering etc. (Dreambox)
Detta är nog dels för att inte tappa en massa pengar men även pga att alla leverantörer av HDTV kanaler kräver ett högt skydd mot kopiering. Ett efektivt sätt att stoppa detta på är att hindra abonnemangen från att gå genom en dator. Dreamboxen är väl bara en linuxdator i grunden? (Rätta mig om jag har fel.)
Övrigt när man tecknar ett comhem HDTV abonnemang så måste man fylla i kortnumret samt serienumret på boxen för att kunna gå vidare och skapa avtalet. Sedan skulle det tydligen ligga i deras nät att utföra pairingen vilket skulle ta max 30 minuter. Jag vet inte om de kommer ske regelbundet efter det men det var en sak man skulle meddela kunden om det inte fungerade direkt.
Kanske feltolkat eller glömt en del uppgifter då jag fick lappen i våras, men det kanske hjälpt er lite med att förstå hur det fungerar.
Postad 13 August 2007 - 06:30
Japp, ni har rätt i att det bla är för att motverka piratkopiering etc. (Dreambox)
Det är väl just för att motverka möjligheten att kunna spela in program till hårddisken (vilket skulle kunna leda till piratkopiering) som de infört pairingen.
Det kan man göra med en HTPC eller en Dreambox (via nätverk eller egen hårddisk)
Jag har även läst att ComHem själva inte är "boven" i dramat utan agerar efter krav från film/TV-industrin.
ComHem ska visserligen lansera egna HDTV-boxar med inspelning till hårddisk, men en gissning är väl att den kommer att vara drm-infekterad när den väl släpps.
Kortet är knutet till serienummret på HDTV-boxen, men man har fortfarande möjlighet att byta box och kortet accepterar upp till 3 olika serienummer (tror jag)
Det borde vara möjligt att lura kortet genom att använda exempelvis en NewCS-server och där ange boxens serienummer - men jag har inte läst om någon som lyckats med det (det finns tydligen fler spärrar)
Märkligt att jag som betalar för Canal+ HD inte fått något nytt kort eller blivit ombedd att uppge ett serienummer att knyta kortet till - de räknar alltså inte med att jag vill titta på kanalen jag betalar för ?
Postad 13 August 2007 - 16:33
Postad 13 August 2007 - 17:24
Hade förövrigt ett samtal med en på ComHems kundtjänst angående detta idag, jag lämnar inga garantier på vad som kom fram verkligen stämmer - men här är vad han sa iallafall:
Man behöver inte något nytt programkort för att se HDTV-kanaler - men många återförsäljare tror detta och skickar med ett nytt programkort när kunden köper HDTV-boxen i butik.
Detta leder till problem för både kunden och ComHems kundtjänst.
Det ska tydligen fungera med fler boxar än Humax-boxen ComHem själva säljer - så länge det är en DVB-C HDTV-box med inbyggd Conax-cam.
Korrekt agerande när man köpt en egen box: Ring ComHem:s kundtjänst och uppge boxens serienummer - kundtjänsten knyter ditt befintliga programkort till serienumret.
Efter typ 1 timme ska det fungera.
Om det här skulle stämma tycker jag det låter som att man borde kunna knyta sitt programkort till ett fiktivt serienummer - uppge detta serienummer i exempelvis en NewCS-server och på så sätt få det att fungera ?
Rätta mig gärna om jag har fel.
Postad 15 August 2007 - 07:57
Ang korten så behöver de sällan bytas men är det mer än 3år gammalt måste detta göras
Postad 19 August 2007 - 14:42
Postad 19 August 2007 - 18:11
En lösning för detta är verkligen varmt välkommen!
Postad 17 January 2008 - 13:38
Postad 17 January 2008 - 18:24
Fråga: Många kunder känner sig lurade av er eftersom man inte kan använda eran inbyggda HDTV-box via Comhem nätet. Vad gör ni åt detta???? Comhem skulle verkligen behöva en ersättare till sin Humax box, som är under all kritik. Man missleds dock att tro att era TV apparater kan vara ett alternativ. stolpe
Svar: Våra HDTV kan inte ge HD i Comhems nät, beroende på ett krav som Comhem har, att Programkortet ska låsas till tv:ns serienummer. Detta går inte med dagens CA-moduler. Därför utvecklar Sony just nu en ny CA-modulstandard som kommer att lanseras under 2008. (SVT HD kan ses, så den skickas okrypterad i nätet.) Problemet sitter alltså inte alls i tv:n. Det är helt beroende på de hårda skydd mot kopiering som Comhem har. Per-Martin Öhman
Per-Martin Öhman på Sony chattar på Prylportalen om nya CA-moduler till Sonys tv med inbyggs HDTV-mottagare. Skulle vara trevligt om Sony lägger ut källkoden till tv:n på piratebay sen så man kan "låna" lösningen till en htpc...
Postad 17 January 2008 - 18:38
Det fungerar tyvärr inte i dagsläget.Det vore ju fint om man kunde skaffa en box för att få ett godkänt serienummer och sedan låta newcs emulera det serienumret.
Per-Martin Öhman på Sony chattar på Prylportalen om nya CA-moduler till Sonys tv med inbyggs HDTV-mottagare. Skulle vara trevligt om Sony lägger ut källkoden till tv:n på piratebay sen så man kan "låna" lösningen till en htpc...
Mina spekulationer:
De kommer knyta TV:n till serienummret på samma sätt som Humax-boxen är knuten idag - endast "godkända" serienummer kommer fungera.
Några apparater som kan spela in till hårddisk utan drm-skydd kommer aldrig bli godkända - alltså: HTPC/TV-kort-Nej DreamBox-Nej
Postad 18 January 2008 - 16:58
22. Varför använder ni er av pairing? Kan ni sluta med det?
Pairing innebär att endast de kombinationer av programkort och digitalboxar som registrerats i Com Hems kundsystem kan användas för att avkoda tv-signalen. Detta görs för att förhindra piratverksamhet och är i grunden ett krav från programbolagen, som har upphovsrätt till de kanaler och program som Com Hem distribuerar. Vi har inga planer på att sluta med pairing.
Postad 29 January 2008 - 10:32
Vilken soppa att jag står och VILL BETALA för deras tjänster och dom gör det omöjligt för mig grrr
Tänkte jag skulle posta för att visa att ännu en är intresserad av detta...
Postad 20 March 2008 - 12:15
Redigerat av jackcromwell, 20 March 2008 - 12:15.
Postad 20 March 2008 - 13:16
Postad 21 March 2008 - 12:29
Tror nog inte det är så många som sitter både med HD-box och Fire/FloppyDTV till HTPC:n...så ingen lär testa!Någon som har löst Viasat HD Mpeg4 i en HTPC??
Eller menar du att Viasat HD är ospärrad liksom SVT HD?
Postad 18 April 2008 - 15:51
Man blir dock ganska sugen på att skaffa "small" och köra något TV-kort i datorn för SVT HD.
Verkar inte som att det kommer komma en lösning på detta problem inom den närmaste framtiden
Fast är de någon som känner till en lösning som är på gång så håll liv i tråden...
Postad 18 April 2008 - 16:22
SVT-HD kan man ju ratta in med ett TV-kort, iaf. genom ComHem. Det är alla andra HD-kanaler som inte funkar...Har snart gått ett år sedan man började leta lösningar för comhem/HDTV.
Man blir dock ganska sugen på att skaffa "small" och köra något TV-kort i datorn för SVT HD.
Verkar inte som att det kommer komma en lösning på detta problem inom den närmaste framtiden![]()
Fast är de någon som känner till en lösning som är på gång så håll liv i tråden...
Postad 21 April 2008 - 17:41
Nu släpper Sony en TV med inbyggd DVB-T och DVB-C mottagare som funkar med både boxer och ComHem och med den utveckligen så måste operatörena gå ifrån parning av programkort till extern box. Vem accepterar att bli tvingad att köpa en extern box om man nu köpt Sonyn för att få titta på TV i HD? Kanske det blir så att operatörena parar programkort till CAM istället. Då ökar möjligheten att vi kan köra HD kanaler via en HTPC.Har snart gått ett år sedan man började leta lösningar för comhem/HDTV.
Verkar inte som att det kommer komma en lösning på detta problem inom den närmaste framtiden![]()
Redigerat av majstang, 21 April 2008 - 22:16.
Postad 21 April 2008 - 23:31
Nu släpper Sony en TV med inbyggd DVB-T och DVB-C mottagare som funkar med både boxer och ComHem och med den utveckligen så måste operatörena gå ifrån parning av programkort till extern box. Vem accepterar att bli tvingad att köpa en extern box om man nu köpt Sonyn för att få titta på TV i HD? Kanske det blir så att operatörena parar programkort till CAM istället. Då ökar möjligheten att vi kan köra HD kanaler via en HTPC.
Är det inte så att det enda som utlovas är digital-tv och inte hd-tv i Sonyn?
Postad 22 April 2008 - 17:21
Postad 23 April 2008 - 09:43
Redigerat av DjHypnoz, 23 April 2008 - 09:44.
Postad 19 May 2008 - 20:20
Jag är också en av de som är beredd att betala för tjänsten.
Jag kommer aldrig någonsin över huvud taget att skaffa någon #@*"#@% box! Är helnöjd med att köra allt via htpc (bortsett från att jag vill ha comhems hdtv, får nöja mig med Boxer i väntan...).
Postad 03 September 2008 - 17:53
De har funkat för mig i några dagar, men igår så funkade de inte. Men nu är de tillbaka, frågan är hur länge. Det är säkert ComHem som håller på att uppdaterar något som gör att HD kanalerna funkar temporärt.
Jag har Medium och Canal+ Total så jag vet inte om de andra HD kanalerna fungerar också.
Vore kanon om de har slutat med "pairing" permanent, men jag anar att detta inte varar för evigt.
Postad 04 September 2008 - 21:35
Jag kör Canal+ Film HD med Terratec 1200 DVB-C och MediaPortal. Bilden är utmärkt med 1080i
Man får hoppas att Comhem tagit sig i kragen och tillåter detta vilket är det minsta man kan kräva som kund - att kanalerna man betalar för går att se på
Postad 05 September 2008 - 09:04
Postad 05 September 2008 - 09:58
Postad 05 September 2008 - 11:57
Postad 05 September 2008 - 13:55
Vad har du för abonnemang då?Nej, för mig funkar dom inte iaf. Får endast in SVT HD. Provade inatt och även nu kl. 10:57, men ingen bild. Bara svart i rutan
Postad 05 September 2008 - 15:14
Postad 05 September 2008 - 18:01
Vad har du för abonnemang då?
Jag har Medium med Canal+ Total, Viasat Sport paketet, Säsongskortet, NASN.
Testade alla HD kanaler igen, men bara SVT HD som vanligt funkade, ingen annan.
Jag vet inte om det har att göra med vilken ort man bor på, men jag bor iaf. i Tumba, Stockholm.
Redigerat av Electrified, 05 September 2008 - 18:07.
Postad 06 September 2008 - 00:02
Postad 06 September 2008 - 13:52
Electrified: har du haft Canal+ länge? Innan de började med HD? Om du betalar 239:-/mån istället för 249:-/mån så ingår förmodligen inte Canal+ HD...
Har haft Canal+ i ca 4-5 år ungefär. Men däremot har jag ju också Viasat Sport paketet, och där ska ju Viasat Spord HD ingå.
Postad 06 September 2008 - 16:14
Följer tråden med spänning, skulle motivera ett tv-korts köp till min HTPC för att slippa Humax boxen. Ultimata vore om man kunde köra en cardsplitter modul för inspelning av en kanal och tittande på en annan men samtidigt slippa en extern box av ngt slag. Köpte en Sony KDL-40D3550 i förhoppning att slippa boxen men försäljaren undgick att informera mig om att det inte går köra hdkanaler på den inbyggda mottagaren.
Postad 06 September 2008 - 16:44
Skulle vara intressant om andra får det att funka med andra "vanliga" boxar eller kanske i OSX m.m.
Postad 06 September 2008 - 19:12
Har vart sugen på comhem ett tag nu men ändrade mig när jag fick reda på att de parar sina kort.
Man får ju hoppas att detta kommer bestå med oparade kort.
Postad 07 September 2008 - 07:26
Kan ni fortfarande se comhems HD-kanaler via era firedtv ? Någon som luskat ut varför det går helt plötsligt?
En annan fråga. Hur krävande är comhems hd-signal att mjukvarudekoda? Har en Mac Mini core2duo 1.8 Ghz med 4GB ram, skulle det räcka tro?
Vad sänder dom i, 720p eller 1080i ?
Postad 07 September 2008 - 08:40
Postad 07 September 2008 - 14:44
Jag använder Sony kld-40x3500 tv.
Postad 07 September 2008 - 14:54
Någon som har lyckats? Isånnafall, vilka PID's gäller för dessa ljud?
Postad 07 September 2008 - 15:02
Video: H.264 1920x1080i 25 fps
Audio1: MPEG1 Layer II Stereo Bitrate 256 Kbps
Audio2: AC3 5.1 Bitrate 384 Kbps
Subtitles: DVB
Video-bitraten skiljer från film till film. Under en 20 minuters inspelning var toppen på ca 18 Mbit/s.
Hela inspelningen blev 1,8 GB stor så räkna med ca 5 GB/h.
Med en Core2Duo på 2,14 GHz används ca 70-80% med ffdshow som avkodare och 50-60% med CoreAVC.
Bifogad fil(er)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
40 filmer
47 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?