Samsung BDP-UP5000 Blu-ray/HDDVD i november?
Postad 03 november 2007 - 11:41
Postad 03 november 2007 - 12:07
/BB
Postad 03 november 2007 - 12:28
Alla kanske inte vill ha två spelare...har man två spelare måste man antingen ha en [försärkare med] hdmi-switch|byta kabel|dra dubbla hdmi-kablar (om nu din tv/projekor har dubbla hdmi-ingångar). Dessutom ska du ha plats i stereobänken, dubbla analoga 7.1-ingångar till förstärkare reciever...det blir mycket extra om man ska ha två spelare istället för en. Sedan tillkommer dubbla fjärrkontroller m.m.
/BB
Precis!
Anledningen till att jag köper den är för att jag "bara" har 2 hdmi ingångar på receivern (yamaha rx-v1700) och vill inte köra med component.
Någon som vet om den kan "forca 24hz" som de flesta blu-ray spelare kan?
Postad 03 november 2007 - 14:15
Postad 03 november 2007 - 14:29

(Har för mig jag sett ett test någonstans som gav den helt ok betyg)
Dock tror jag att det kommer bli en lämplig maskin för de som skaffar HD för första gången speciellt som HD-DVD/BD-kriget verkar vara över. Ingen vann, ingen förlorade, vi får sitta med två format ett tag framöver tills nästa format kommer och slår ut allt.
/BB
Postad 05 november 2007 - 18:35
Orkar inte vänta ända till Januari, ahh, får köpa en reg a blu-ray och en hd-dvd spelare istället men då är kruxet det att jag bara har 2 hdmi ingångar på receivern. Jobbigt värre!!!
Postad 05 november 2007 - 18:53
Men som många har sagt i tråden, en kombi spelare med hyffsat bra speccs osv skulle för mig vara kanon. köper jag en hd-dvd i dagsläget tillkommer 2st handkontrollers (1 för hd-dvd'n & 1 för hdmi switch) samt lite extra kablage.
föresten vars hittar ni infon om release datum? surfat på samsungs hemsida men hittar ingenting.
Postad 05 november 2007 - 19:16
Jag hade tänkt att en vän skulle köpa med denna hem från USA när han är på CES i Las Vegas.
Han åker hem den 15/1 så jag hoppas den finns tillgänlig innan dess.
Redigerat av mi1scto, 05 november 2007 - 19:18.
Postad 05 november 2007 - 21:37
Kolla dessa sidor angående releasedatum:
http://www.avsforum....ad.php?t=931229
http://www.avsforum....ad.php?t=931634
Redigerat av Chris Ya, 05 november 2007 - 21:38.
Postad 05 november 2007 - 22:54
Total for this Order: $823.84
Bara hoppas att den inte blir ytterligare försenad nu då, polaren åker hem från USA den 15/1.
Postad 06 november 2007 - 00:31
Postad 16 november 2007 - 07:48

Jag har en order inne på en och till $1099. Någon som vet hur Swedisc gör? Om jag får köpa den till priset jag beställde den för eller om dom ändrar till det nya priset?
Edit: Fick svar från Swedisc att jag får den för 1099.
Redigerat av Karl-Johan, 16 november 2007 - 13:14.
Postad 16 november 2007 - 14:59
Postad 16 november 2007 - 17:37
Det här känns tramsigt som f*n. Är egnentligen bara dumt att sitta och läsa trådar om kommande produkter, är bara ett evigt väntande och ryktesspridning utan dess like. Har ju pratats om den sen i somras, precis som Toshibas nya HDDVD-modeller. Men det slutar väl med att man går och väntar på den här spelaren till mitten av februari eller liknande och då till det facila priset av 12000 kr. Tröttsamt
Erfarenheten säger att du har rätt.
Mn det hjälps inte , man kan inte sluta hoppas

Postad 22 november 2007 - 11:25
Det här känns tramsigt som f*n. Är egnentligen bara dumt att sitta och läsa trådar om kommande produkter, är bara ett evigt väntande och ryktesspridning utan dess like. Har ju pratats om den sen i somras, precis som Toshibas nya HDDVD-modeller. Men det slutar väl med att man går och väntar på den här spelaren till mitten av februari eller liknande och då till det facila priset av 12000 kr. Tröttsamt
Erfarenheten säger att du har rätt.
Mn det hjälps inte , man kan inte sluta hoppas
Känns lite lockande att köpa en Toshiba EP35 för 4k och en Sharp BD-HP20S för 4,7k istället. Då får man ju dessutom minst 5 HD-filmer på köpet.
Postad 22 november 2007 - 12:58
Redigerat av Jokkmokksjocke, 22 november 2007 - 13:14.
Postad 24 november 2007 - 11:07
Tycker det är oklart vilka ljudformat som kommer att kunna avkodas i spelaren och inte.
MVH
/Chuck
Postad 24 november 2007 - 14:54
You can enjoy contents provided by the movie studio or update your player via the Internet.
Ovanstående är ett citat om Network setup" ur manualen.
Vad kan dom tänkas mena med "You can enjoy contents provided by the movie studio " tro?
Postad 24 november 2007 - 15:00
Postad 26 november 2007 - 11:06
nerladdningsbart matrial typ trailers och sånt, hd dvd har ju en del sånt kommer också på blu-ray till våren
ska man kunna streama filmer alltså? Dvs använda den som mediaspelare? Har svårt att tro det men det vore en bra funktion.
Postad 26 november 2007 - 17:18
nerladdningsbart matrial typ trailers och sånt, hd dvd har ju en del sånt kommer också på blu-ray till våren
ska man kunna streama filmer alltså? Dvs använda den som mediaspelare? Har svårt att tro det men det vore en bra funktion.
Nej, du ska kunna ladda ner tex extramaterial till filmen. Samt att filmbolagen ska kunna uppdatera typ bios om cast & crew.
EDIT: Sedan läste jag någonstans att man ska kunna synka så att om vi har samma film så ska de börja samtidigt och vi kan få frågor och sådant.
Redigerat av Addex, 26 november 2007 - 17:20.
Postad 14 december 2007 - 11:01
/Sam
Postad 14 december 2007 - 14:49
Vänta ytterliggare i 5 mån eller köpa Toshibas nya HDDVD spelare istället? En box eller två? Tja, sitter ju med en PS3 redan och den kommer ju inte att bytas ut.
Postad 14 december 2007 - 15:07
Enligt info från A/V sales rep Samsung sverige skall den vara uppskjuten igen, nu tills April.
Vänta ytterliggare i 5 mån eller köpa Toshibas nya HDDVD spelare istället? En box eller två? Tja, sitter ju med en PS3 redan och den kommer ju inte att bytas ut.
Frågan är vad de har för problem, uppenbarligen är det ju något som inte fungerar. Jaja, blir en Toshiba HDDVD och en PS3 eller ngn annan vettig Blu-Rayspelare istället för mig nu.
Postad 14 december 2007 - 23:14
Håller med.Enligt info från A/V sales rep Samsung sverige skall den vara uppskjuten igen, nu tills April.
Frågan är vad de har för problem, uppenbarligen är det ju något som inte fungerar. Jaja, blir en Toshiba HDDVD och en PS3 eller ngn annan vettig Blu-Rayspelare istället för mig nu.
Kollade med Hifiklubben och de har toshibas senaste EP-35 för 4998:-. Det verkar bättre med en HDDVD spelare och 3000 kr över i handen nu än en samsung kombispelare med problem om 5 månader.
Postad 15 december 2007 - 01:42
Postad 15 december 2007 - 12:42
Jag har beställt min från Swedisc, med lite tur kanske jag får den under december.

Postad 15 december 2007 - 13:15
Postad 15 december 2007 - 13:49
Postad 16 december 2007 - 17:06
Då får man RegA och då finns det mer filmer att tillgå. Hmmm finns alltid massa jobbiga val
Redigerat av Jokkmokksjocke, 16 december 2007 - 17:06.
Postad 16 december 2007 - 20:53
För det första stödjs inte avkodning av 5.1 Dolby True HD genom de analoga utgångarna, endast 2-kanaler. Dessutom finns varken intern avkodning av DTS HD MA, eller alternativet att skicka bitstream ut i det avseendet. Det kan dock blir ändring på det via firmware.
EDIT: Och dessutom verkar Samsung hitta på en ny standard och delar vid 100 Hz för large/small istället för det vedertagna 80 enligt THX standarden. Otroligt klantigt och lär bli en dealbreaker för många som använder den via analoga ingångar.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 16 december 2007 - 21:06.
Postad 23 december 2007 - 16:00
Efter att ha läst användartråden på AVS verkar allt inte vara guld som glimmar....
För det första stödjs inte avkodning av 5.1 Dolby True HD genom de analoga utgångarna, endast 2-kanaler. Dessutom finns varken intern avkodning av DTS HD MA, eller alternativet att skicka bitstream ut i det avseendet. Det kan dock blir ändring på det via firmware.
EDIT: Och dessutom verkar Samsung hitta på en ny standard och delar vid 100 Hz för large/small istället för det vedertagna 80 enligt THX standarden. Otroligt klantigt och lär bli en dealbreaker för många som använder den via analoga ingångar.
MVH
/Chuck
Men det funkar med HDMI väl?
Nån som hört nått om priset? Sista jag hörde var det runt 8000kr.
Redigerat av Lothar, 23 december 2007 - 16:01.
Postad 26 december 2007 - 20:17
Amazon pushes BD-UP5000 release date back to February
http://www.engadgeth...ck-to-february/
Blir det senare i Europa som vanligt eller är det en gemensam releas?

Postad 28 december 2007 - 17:56
Har den stöd för DTS HDMA?
I dagsläget varken avkodar den eller kan skicka DTS HD MA som bitstream.
MVH
/Chuck
Postad 29 december 2007 - 14:54
Hur kommer det sig att det är så få spelare som inte stödjer DTS HDMA?
Redigerat av Lothar, 29 december 2007 - 14:55.
Postad 29 december 2007 - 17:40
Tråkigt för annars verkar den vara en rätt bra spelare allt igenom på papperet.
Hur kommer det sig att det är så få spelare som inte stödjer DTS HDMA?
Bra fråga.
Jag antar att det är en krångligare metod att avkoda, då den innehåller information för att få ut vanliga DTS 1.5 mbit. Det kräver helt enkelt mer processorkraft vad jag kan förstå.
Dock kan det vara av marknadsmässiga skäl, att DTS "SKALL" avkodas i receivern, lite mer High-End så att säga....
MVH
/Chuck
Postad 29 december 2007 - 21:11
Det känns surt att den in avkodar och kan skicka ut genom de analoga utgångarna.
Den som kommer till europa skall ju CE märkas m.m så man kan ju hoppas att de fixat till så de kanske funkar (Önske tänkande)
Redigerat av Jokkmokksjocke, 29 december 2007 - 21:12.
Postad 03 januari 2008 - 12:47
"The BD-UP5000 has a formidable list of features, starting with dual-format playback that includes full HDi capabilities as well as BD-Java interactivity for Blu-ray. (Samsung says the player will be BD Profile 1.1-ready and will become compliant with this new standard pending a firmware upgrade to be issued by February.) You get onboard decoding for Dolby TrueHD lossless audio (and the ability to output a DTS-HD Master Audio bitstream for outboard decoding, also pending a firmware revision), optional 1080p/24 video output (the default is 1080p/60), and Silicon Optix HQV upconversion (via the Reon chip) for standard DVDs. It's a sleek-looking piece, too, with an uncluttered gloss-black faceplate. Aside from the power and disc-tray-open/close buttons, the only other controls to be found here are those for play, stop, fast-forward/reverse, and chapter skip."
Nu verkar det som att man ska kunna uppdatera iaf så man kan köra DTS HDMA som bitstream.
http://www.soundandv...-bd-up5000.html länken som jokkmokksjocke la ut.
Redigerat av Lothar, 03 januari 2008 - 12:48.
Postad 04 januari 2008 - 09:06
Men det känns onekligen rörigt om vad som gäller denna spelare.
Redigerat av Jokkmokksjocke, 04 januari 2008 - 09:08.
Postad 04 januari 2008 - 10:14
Nu verkar det som att man ska kunna uppdatera iaf så man kan köra DTS HDMA som bitstream.
Det tror jag inte alls funkar än. Varifrån har du fått den informationen?
Däremot går det rykten om att inga nya spelare skickas ut mer av Samsung...är den en ny spökspelare på gång som Onkyos HD-DVD 805....? Det är dock ett enda RYKTE, ingenting annat än så länge och kan MYCKET väl vara felaktigt.
MVH
/Chuck
Postad 04 januari 2008 - 13:20
Det tror jag inte alls funkar än. Varifrån har du fått den informationen?
Däremot går det rykten om att inga nya spelare skickas ut mer av Samsung...är den en ny spökspelare på gång som Onkyos HD-DVD 805....? Det är dock ett enda RYKTE, ingenting annat än så länge och kan MYCKET väl vara felaktigt.
MVH
/Chuck
Inte än men är planerad. Läs den länken jag postade med. Om man ska tro på den vill säga. Men ja har ju inte sett nått annat.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar