Tycker manualen är lite väl kass fast så är det ju med det mesta *S*
Marantz SR6001
(Förstärkare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (392 inlägg)
|
5 år sedan |
Behöver uppgradera min Marantz SR6001 (1 inlägg)
|
8 år sedan |
Har jag Full HD? (7 inlägg)
|
14 år sedan |
Uppgradera reciver (15 inlägg)
|
16 år sedan |
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg)
|
16 år sedan |
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Köp av Marantz 6001 eller 7001. Skillnader? (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Harman/Kardon Vs Marantz sr 6001 (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Normal ljudnivå i dB (7 inlägg)
|
18 år sedan |
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg)
|
18 år sedan |
Vilka stärkare klarar linear-PCM? (14 inlägg)
|
18 år sedan |
Val av receiver till KEF 2005.2 (6 inlägg)
|
18 år sedan |
Marantz sr-5001 vs. sr-6001. (17 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 06 June 2008 - 11:05
Postad 08 June 2008 - 03:24
GAES - Hur går det med sagemboxen? Har du fått det att funka?
Idag fick jag det att fungera!!! Tyvärr saknades det manual till boxen. Vidare verkar det vara glapp i den röda komponentkabeln. Jag har låtit SAGEM få reda på detta. Förhoppningsvis skickar de en ny kabel på måndag.
Förutom ovanstående gick det relativt smärtfritt att installera boxen. Bilden blev så där, inte alls lika bra som med uppskalad DVD, men jag hade å andra sidan inte förväntat mig mer än bara en bild. Sammanfattningsvis kan man ändå säga att jag är nöjd med resultatet.
Har du frågor är du välkommmen Sstefan!
Postad 08 June 2008 - 23:37
Tackar nu fick jag till det skall ställa in lite mer bättre i kväll när vi hyrt lite filmer ..
Håller med dig helt helt och hållet beträffande manualen! Den är totalt värdelös sett ur mina ögon. Man är tvungen att läsa både en och 5 ggr
Nu ska jag försöka ge mig på att skala upp en analog bild till 720 P. Vet inte om det är möjligt överhuvudtaget. Jag skickar signal från min sagem box via receivern upp till projjen. Jag kanske redan har skalat upp bilden eftersom jag endast har en HDMI kabel från receiver till projj! Jag får se om jag blir klokare av manualet.
Ha en trevlig dag
G
Postad 09 June 2008 - 17:19
Har någe mysko fel på 720 p blir streck i menyerna och sånt ..
Jo manualen kan man nästan vara utan bland det sämsta jag vart men om man får gissa sig till vad den menar ..
Hur ändrar man subb volymen under filmtittande +- på fjärren där man ändrar basen är ju inte till subben det ökar bara basljudet i vanliga högtalarna ..
Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 09 June 2008 - 17:21.
Postad 09 June 2008 - 22:11
Jag kör 1080i från dvd men förstärkaren hade ändrat det till 720 p tror jag det var för det hände när jag koppla in allt fick gå in i dvd menyn och ändra tillbaka .
Har någe mysko fel på 720 p blir streck i menyerna och sånt ..
Jo manualen kan man nästan vara utan bland det sämsta jag vart men om man får gissa sig till vad den menar ..
Hur ändrar man subb volymen under filmtittande +- på fjärren där man ändrar basen är ju inte till subben det ökar bara basljudet i vanliga högtalarna ..
Det problemet kanske du kan komma undan om du väljer HDMI Through! Då ska ju inte Receivern göra ngt med insignalen!
Manualen är ett skämt. Tror min mormor skulle kunna göra det bättre. Det enda som håller klass i manualen är bilderna, vilket säger en hel del...
G
Postad 11 June 2008 - 14:37
Postad 11 June 2008 - 19:29
Håller med om manualen .Vart hittar jag inställningen om hdmi har inte sett någon sån i osd menyn .. Tror jag *S*
Om du går in i menyn och väljer nr 1 Setup ska du hitta HDMI.
Där kan du välja vilken signal du vill köra, HDMI, analog, komponent eller S-video.
Rätta mig om jag har fel
G
Postad 11 June 2008 - 20:53
Om du går in i menyn och väljer nr 1 Setup ska du hitta HDMI.
Där kan du välja vilken signal du vill köra, HDMI, analog, komponent eller S-video.
Rätta mig om jag har fel
G
Jo nu när du säger det så kom jag ju på där har man ju rotat lite ska kika mer på det ..
Postad 03 August 2008 - 15:49
Kan dessutom påpeka att Marantz inte har alls lika stora problem med såväl mjukvara som hårdvara i sin receiver som exempelvis Harman Kardon, vilken verkar vara en receiver med ständiga problem.
G
Postad 03 August 2008 - 16:22
Det är bara att gratulera till detta köp. Själv är jag också nöjd med ljudet. Ska man klaga på ngt är det att man saknar lite bas. Det skulle inte skada med lite mer tryck så att säga, men överlag är jag väldigt nöjd.
Kan dessutom påpeka att Marantz inte har alls lika stora problem med såväl mjukvara som hårdvara i sin receiver som exempelvis Harman Kardon, vilken verkar vara en receiver med ständiga problem.
G
Jo håller med om basen fast funderar på ett slutsteg till frontarna förutom att det blir lite mer tryck så ser det ju häftigare ut i bänken *L*
Fast jag är skit nöjd med denna enda som är lite dumt är att man måste in i menyn för att ställa in nivån på högtalarna ..
Postad 17 November 2008 - 18:18
Plötsligt försvann bilden helt (myrkrig på skärmen) men ljudet fanns kvar. Jag stoppade filmen och efter att ha gått in och kontrollerat inställningar i "Func Setup" för mina ljudkällor fungerade det igen. Men sedan hände det flera ggr till, testade dessutom med både PS3 och DVD men ingen skillnad.
Jag märkte då att det räckte med att gå in i menyn och sedan avsluta så fungerade det igen varje gång men det blir minst sagt tjatigt och hålla på så.
Någon som stött på, och kanske löst, ett liknande problem?
Jag skall testa med en annan film ikväll så får vi se om problemet kvarstår.
Edit: Tydligen en glappkontakt, gick igenom alla HDMI-kopplingar och ingen kändes lös men sedan fungerade det bra igen. HDMI-kontakterna är inte särskilt väl utformade tekniskt, det skulle ha varit en låsning.
Redigerat av Wachtel, 17 November 2008 - 21:30.
Postad 28 December 2008 - 19:44
Jag har en HTPC (moderkort Asus P5E-VM) och en Sony W3000 LCD.
Om jag använder inställningen HDMI AUDIO Through ser bilden bra ut.
Om jag väljer att lyssna på ljud via HDMI (inställningen Enabled) blir bilden av dålig kvalité.
Texten blir grynig och svår att läsa.
En annan fråga har nån kopplat denna till en HTPC och kört uf True HD ljud?
Mvh Patrik
Postad 22 November 2009 - 13:45
Up-Conversion (w/TBC) to HDMI with 480i/480p Converter
Om insignalen kommer från t.ex. en bluray, 1080p, kommer förstärkaren på något sätt röra bilden, eller rör den bara bilden då upplösningen understiger 480i/480p?
Postad 21 May 2010 - 20:29
Jag har bara brutit strömmen via knappen på grendosan. Måste man dra ur AC-sladden också eller ska det räcka med att bara bryta strömmen?
Jag har testat att reseta med multi + speaker A/B men då hände inget.
Någon som vet om det går att fixa eller är den körd?
Postad 22 May 2010 - 21:04
Har du dragit ut alla kablar förutom nätkabeln och testat ??
Nej, är det en metod?
Postad 22 May 2010 - 21:44
Postad 29 May 2010 - 12:49
Jo du kan ju kolla så ingen kabel orsakar felet .. Så koppla bort allt förutom strömmen ..
Då var det gjort efter en hel del meckande. Det blir till att köpa banankontakter nu när jag åker in med stärkaren till butiken. Skönt att bli av med lite damm i skåpet i alla fall.
Postad 15 August 2010 - 16:00
Då var det gjort efter en hel del meckande. Det blir till att köpa banankontakter nu när jag åker in med stärkaren till butiken. Skönt att bli av med lite damm i skåpet i alla fall.
Har fått samma problem med min 6001. Har låtit den stå utan strömkabel över natten men ingen bättring. Hur gick det för dig, löste du problemet?
Postad 16 August 2010 - 10:03
Har fått samma problem med min 6001. Har låtit den stå utan strömkabel över natten men ingen bättring. Hur gick det för dig, löste du problemet?
Den var inköpt på Reference Audio i Stockholm. Jag försökte det mesta, även de återställningar man kan göra med hjälp från återförsäljare. Inget funkade så jag åkte in med den och de skickade på reparation i Göteborg. Det var en långvarig kortslutning som orsakade felet, lite odefinierat. När jag fick tillbaka den så testade jag med en multimeter i högtalarkontakterna för att se om det var någon obalans i uteffekten. Tydligen kan det vara en orsak. Det var en utgång som förmedlade lite annorlunda Ohm än de andra men det skulle tydligen inte vara några större problem. Jag köpte banankontakter för att säkerställa att ingen koppartråd ligger fel. Nu spelar den bra. Det hela kostade omkring 1 000 kr varav obligatorisk diagnoskostnad var ungefär hälften. Nu spelar den bra igen. Lycka till!
Postad 16 August 2010 - 19:19
Den var inköpt på Reference Audio i Stockholm. Jag försökte det mesta, även de återställningar man kan göra med hjälp från återförsäljare. Inget funkade så jag åkte in med den och de skickade på reparation i Göteborg. Det var en långvarig kortslutning som orsakade felet, lite odefinierat. När jag fick tillbaka den så testade jag med en multimeter i högtalarkontakterna för att se om det var någon obalans i uteffekten. Tydligen kan det vara en orsak. Det var en utgång som förmedlade lite annorlunda Ohm än de andra men det skulle tydligen inte vara några större problem. Jag köpte banankontakter för att säkerställa att ingen koppartråd ligger fel. Nu spelar den bra. Det hela kostade omkring 1 000 kr varav obligatorisk diagnoskostnad var ungefär hälften. Nu spelar den bra igen. Lycka till!
Tack för snabbt svar! Min är också köpt på ReferenceAudio, dock ingen garanti kvar så jag får liksom du öppna plånboken. Låter som att du kom rimligt undan iaf, får hoppas att mitt fel är lika enkelt att fixa.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité
2 bilder
42 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?