Gigabyte GA-G33M-S2H M-ATX moderkort
134 svar till detta ämne
Postad 06 november 2007 - 07:56
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Så har nu införskaffat mitt kort Gigabyte GA-MA69GM-S2H, alltså AMDE 690G.
HDMI kickade igång direkt och ljud funkade bra, ska testa FLAC senare.
Men bilden från windows täcker inte hela projektorbilden. Den missar på sidorna precis som om den inte vill köra 16:9.
SP_A0109.jpg 595,83K
0 Antal nerladdningar
Någon som har ett enkelt svar på hur jag fixar detta?
Postad 06 november 2007 - 18:04
Kurin
-
Kurin
-
Rookie
-
2 inlägg
Är det någon som kan konfirmera att DVI-utgången stödjer 1920x1080 ? Anledningen till att jag frågar är att jag har sett att vissa DVI-utgångar är begränsade till 1600x1200. Har sökt igenom tråden förgäves.
Hade tänkt och köra DVI->HDMI eftersom jag vill koppla ljudet direkt in i HTPC:n.
Tacksam för svar.
Postad 06 november 2007 - 22:45
njaffie
-
njaffie
-
Rookie
-
8 inlägg
Många bra frågor i den här tråden och eftersom jag just byggt klart ett system med det här moderkortet (se denna länk för basfakta om mitt bygge) tänkte jag dela med mig av lite erfarenheter. Jag har meckat en hel del med detta så jag kanske kan vara till hjälp om en del av detaljerna.
Audio via HDMI:
Det går inte att få ut några andra bitstream-ljudformat via HDMI-porten än de som normalt kan sändas via SPDIF. Detta beror på att HDMI 1.2-specen inte innehåller dessa. Alltså inga högupplösta ljudformat (Dolby True HD, DTS HD, etc). Däremot kan du få ut 8-kanals LPCM om uppspelare resp avkodare (t ex din AV-processor) stödjer detta. Enda sättet att få ut de högupplösta formaten är att låta uppspelaren avkoda dem och skicka ut ljuded analogt till förstärkaren. Då blir man ju starkt beroende av kvaliteten på ljudkortet/moderkortets ljudkretsar.
Om du t ex spelar upp en HD-DVD i PowerDVD och tar ut ljudet via HDMI blir det nedkonverterat till Dolby Digital 5.1.
HD DVD:
Fungerar rätt bra med PowerDVD Ultra om du har tillräckligt kraftfull processor. Du måste ha grafikdrivrutin version 15.4.50.1 (ladda ned från Gigabyte.com) och HDMI-audiodrivrutin 15.6.1 (ladda ned från Intel.com). Se mitt tidigare inlägg. Annars får du bara stereo via HDMI och PowerDVD klagar på inkompatibel grafikdrivrutin.
Strul med HDMI-handskakning:
Detta är det enda som fortfarande stör mig ENORMT. Antagligen inte specifikt för just det här kortet utan antagligen en drivrutinsfråga för Intel. HDMI-porten klarar inte av att automatiskt upptäcka att en HDMI-enhet har blivit aktiv i andra änden av kabeln, det innebär att om jag t ex stänger av eller byter ingång på min receiver till något annan än HTPC:n kommer PC:n att upptäcka att HDMI-porten inte längre är aktiv och slå över till VGA. När jag sedan byter tillbaka till PC:ns ingång på receivern görs ingen ny handskakning utan jag måste gå in i skärminställningarna och ställa in "utdata till Digital-TV".
Det betyder att jag ALDRIG automatiskt får bild från HTPC:n till receivern efter påslag eller byte av ingång. Med mitt förra moderkort, som hade ATI-grafik, gick detta galant. Detta förstör tyvärr hela användarupplevelsen för oss eftersom jag normalt inte har VGA-skärmen påslagen alls och det är irriterande/ogörligt för framför allt familjen att gå in och grotta i Windows varje gång man slagit på systemet.
Jag ska eskalera detta till Intel men jag undrar om någon annan med det här kortet har samma problem? Jag är rätt säker på att problemet sitter i PC-grafiken eftersom problemet är identiskt med 2 olika receivrar (en Pioneer, en Yamaha) och bara uppstår med HTPC:n, inte min Sky-box eller en PS3 jag lånade och provade med).
/P-O
Hej P-O. Läser och läser i alla forumtrådar för att få ihop en htpc. Hade fastnat för GA-G33... men läser nu om dina erfarenheter om strulet med HDMI, och att man (kanske?) få gå in i en meny varje gång man slår på tv:n. Det verkar lite jobbigt. Men du har också byggt en låda med GA-MA69...? Bortsett från HDMI-strulet, vilket moderkort skulle du rekommendera? Är AMD mer på hugget avseende uppdateringar drivrutiner etc...? Kan du också hjälpa mig med cpu hastighet. Om jag vill förbereda för att kunna se h264 på dessa kort, vilken hastighet Intel/AMD behöver jag då? (Du verkar ha testat detta...) Jag förstår att du använder Vista, jag tänkte dock prova med Mediaportal... Tack för hjälpen!
Redigerat av njaffie, 06 november 2007 - 22:46.
Postad 07 november 2007 - 13:14
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Nej, det andra moderkortet jag hade med HDMI var MSI K9AGM2-FIH, AMDs chipset 690G. Där hade jag som sagt inga problem med HDMI-handskakningen. Hur mycket processorkraft du behöver kommer att bero på om ditt grafikkort/integrerade grafikkretsar har hårdvarubaserad avkodning av HD-material, t ex H.264, VC-1, etc. Utan avkodning i hårdvaran krävs mycket mer av processorn.
Inget av de kort som diskuteras i denna tråd har denna typ av hårdvarubaserad avkodning så räkna med att du behöver en hyfsat snabb dual core-processor (minst).
När det gäller moderkort ör det nog mest ett val mellan AMD eller Intel på processorsidan och just nu verkar Intel leda pris/prestandakriget med sina Core2Quad-processorer. Jag satsade av den anledningen på Intel just nu.
Å andra sidan kostar ett moderkort och en processor relativt llite pengar i sammanhanget så uppgradering är ju ingen hårresande affär löngre fram...
Postad 07 november 2007 - 19:04
Samplehead
-
Samplehead
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Har du strappat hårddisken, master/slave, kollat så den inte står på CSEL?
Om den varit igång så har du redan rätt drivrutiner (Microsofts IDE).
Ja det hadde jag koll på. Men tack endå. Jag lyckades faktiskt hitta felet, jag tog ut den lilla "jumpern" och bockade till bläcket något för bättre kontakt och vipps så fungerade det hela. Så skönt.
Kanske kan passa på att fråga om ett annat problem jag har. Jag köpte en SATA brännare i samband med detta kortköp. Det fungerade tydligen inte att köra optiska enheter på IDE-porten, jag hade iaf ingen lycka med det, gick inte att bränna.
Så jag köpte en Samsung SH-S203B 20X Black SATA. Nu till problemet. När jag bränner en Dual Layer-skiva (har inte testat SL men det är DL som är intressant) så bränner den som den ska fram till 51% in i bränningen, men där blir det error. Varje gång. Det är någonting med lagerbytet käns det som.
Här är en logg från en bränning så ni förstår vad jag menar (det är jag som är nils_flowers): Logg.
Vad har ni för brännare som oxå har detta kort och hur fungerar det för er? Kom gärna med tipps om ni har några. Det käns som jag har testat det mesta nu men man vet aldrig. Jag går nog tillbaka med brännaren till Alina snart så får dom testa den, bara så jag vet om den är trasig el. ej. Har pajjat en hel del Dl-skivor nu...
/Niklas
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har precis beställt detta moderkort med just den brännare du har. Räknar med att sätta ihop delarna i helgen och ska sedan desta att bränna en DL skiva för att se om jag råkar ut för samma problem. Återkommer när jag testat.
Nu har jag äntligen hunit testa att bränna en DL skiva och det fungerade utan problem med den brännaren + detta moderkort. Eftersom den lägger av för dig vid drygt 50% in i bränningen, så låter det som du har ett layerbrak problem. Jag brände med cloneCD och det funkade som sagt bra, så testa med det programet om du inte redan provat med det.
Postad 07 november 2007 - 19:48
njaffie
-
njaffie
-
Rookie
-
8 inlägg
Ja nu har jag bestämt mig... Förstår precis alla som har nån form av beslutsångest kring komponenter/programvara till en hptc. Man jonglerar med sina krav och läser än det ena än det andra och hoppar mellan moderkort och cpuer (tv-kort har jag äntligen köpt och ligger i lådan o väntar på den digitala strömmen från canal digital).
Det blir ett Gigabyte GA-MA69GM-S2H. Funderade ett tag på att välja ATX istf mATX då lådan ändå kommer rymma ATX och blir placera i en garderob bakom TV:n, men så var det nåt med att S3H-kortet (som väl är ATX-varianten) inte hade D-DTS eller nåt liknande (som jag antagligen aldrig kommer sakna) + nåt annat så det blir mATX ändå. (Kom på vad det var, ATX verkar sakna DVI...?) Plus AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz. Läste nånstans att 2.4 GHz ska räcka för h264 men det är inte nån jättestörre prisskillnad o så kanske denna cpu kan gå lite mer på sparlåga. (?)
Detta kort är ändå såpass billigt att man sen skulle kunna köpa ett till med en inte lika kraftfull processor som kan tjäna som en extra mediaportal tv etc. i annat rum. Då löser vi det problemet också, förutsatt att tv-servern etc. i mediaportal fungerar.
Hoppas allt går vägen. När jag fått lite snurr på grejerna så skall jag rapportera tillbaka.
Redigerat av njaffie, 07 november 2007 - 19:53.
Postad 07 november 2007 - 23:54
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Ja nu har jag bestämt mig... Förstår precis alla som har nån form av beslutsångest kring komponenter/programvara till en hptc. Man jonglerar med sina krav och läser än det ena än det andra och hoppar mellan moderkort och cpuer (tv-kort har jag äntligen köpt och ligger i lådan o väntar på den digitala strömmen från canal digital). Det blir ett Gigabyte GA-MA69GM-S2H. Funderade ett tag på att välja ATX istf mATX då lådan ändå kommer rymma ATX och blir placera i en garderob bakom TV:n, men så var det nåt med att S3H-kortet (som väl är ATX-varianten) inte hade D-DTS eller nåt liknande (som jag antagligen aldrig kommer sakna) + nåt annat så det blir mATX ändå. (Kom på vad det var, ATX verkar sakna DVI...?) Plus AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz. Läste nånstans att 2.4 GHz ska räcka för h264 men det är inte nån jättestörre prisskillnad o så kanske denna cpu kan gå lite mer på sparlåga. (?) Detta kort är ändå såpass billigt att man sen skulle kunna köpa ett till med en inte lika kraftfull processor som kan tjäna som en extra mediaportal tv etc. i annat rum. Då löser vi det problemet också, förutsatt att tv-servern etc. i mediaportal fungerar. Hoppas allt går vägen. När jag fått lite snurr på grejerna så skall jag rapportera tillbaka.
Bra val, kör också det kortet samt 6000+ CPUn. Hade problem med underscan på HDMI utgången men fick det att funka med nya drivrutiner. HDMI funkar utmärkt mot min Förstärkare förutom 1 sak och det är ljudet. Har jag inte min projektor igång så stänger Förstärkaren av HDMI switchen och då tror datorn att den inte ska skicka något och kan alltså inte spela upp musik från datorn via HDMIn till förstärkaren. Jobbigt! Har heller ej fått FLAC ljud att funka över HDMI, ska ha med HDCP att göra tydligen, så inget PCM ljus i 7.1 för mig än.
Postad 10 november 2007 - 01:25
Kurin
-
Kurin
-
Rookie
-
2 inlägg
Är det någon som kan konfirmera att DVI-utgången stödjer 1920x1080 ? Anledningen till att jag frågar är att jag har sett att vissa DVI-utgångar är begränsade till 1600x1200. Har sökt igenom tråden förgäves. Hade tänkt och köra DVI->HDMI eftersom jag vill koppla ljudet direkt in i HTPC:n.
Tacksam för svar.
Jag gillar inte att bumpa mina egna inlägg men tänkte lägga en beställning nu i helgen. Verkar vara ganska många som kör på detta moderkort, måste finnas någon som kan bekräfta om DVI-outputen stödjer 1080p?
Postad 20 november 2007 - 00:46
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Antec VERIS FUSION v.2 Media Center Case BLACK 430W mATX
ANTFUSIONBL 1 Beställd 1 276:- 1 595:- 1 276:- 1 595:-
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
SAMHD501LJ 1 Leveransklar 696:- 870:- 696:- 870:-
Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
2GBDDR2CVK667 1 Leveransklar 333,60 417:- 333,60 417:-
Gigabyte GA-G33M-S2H iG33 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio VGA HDMI HDCP GB-LAN Socket775 mATX
GIGG33M-S2H 1 Leveransklar 796:- 995:- 796:- 995:-
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IE6550R 1 Leveransklar 1 112:- 1 390:- 1 112:- 1 390:-
Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE
SAMDVD16BL 1 Leveransklar 199,20 249:- 199,20 249:-
Fraktkostnader
FRAKT 1 135,20 169:- 135,20 169:-
Totalpris 5 685:-
Köpte allt på datorbutiken,allt flyter fint å funkar bra,enda som inte funkar just nu är att ja bara få ut digitalt 2.0 men säkert bara nån uppdatering eller inställning i spelare.Provar just nu 3 olika spelare för högupplöst film å dessa är Vlc,Classicmediaplayer,windvd hd player,bäst än så länge är tveklöst Classic som flyter kanon å inte fryser å ######s+att man kan jämna ut bilden som man vill med enkelt knapptryck vikket ä bra iom ja kör projektor,men ska som sagt laborera vidare.
Postad 20 november 2007 - 09:34
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Är det någon som kan konfirmera att DVI-utgången stödjer 1920x1080 ? Anledningen till att jag frågar är att jag har sett att vissa DVI-utgångar är begränsade till 1600x1200. Har sökt igenom tråden förgäves. Hade tänkt och köra DVI->HDMI eftersom jag vill koppla ljudet direkt in i HTPC:n.
Tacksam för svar.
Jag gillar inte att bumpa mina egna inlägg men tänkte lägga en beställning nu i helgen. Verkar vara ganska många som kör på detta moderkort, måste finnas någon som kan bekräfta om DVI-outputen stödjer 1080p?
Innan jag skaffade ett separat grafikkort körde jag 1080p utan problem via HDMI-utgången (Cyberlink PowerDVD). Eftersom DVI-utgången levererar samma signal som HDMI-utgången, minus audio, ser jag ingen anledning att tro att det inte skulle fungera. Däremot fungerar HDMI-handskakningen dåligt med Intels inbyggda grafik, se mitt tidigare inlägg i den här tråden. Jag rekommenderar därför ett separat grafikkort i alla fall om du har behov av att slippa gå in och återaktivera DVI/HDMI-utgången stup i ett. /P-O
Postad 20 november 2007 - 09:50
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Bra val, kör också det kortet samt 6000+ CPUn. Hade problem med underscan på HDMI utgången men fick det att funka med nya drivrutiner. HDMI funkar utmärkt mot min Förstärkare förutom 1 sak och det är ljudet.
Har jag inte min projektor igång så stänger Förstärkaren av HDMI switchen och då tror datorn att den inte ska skicka något och kan alltså inte spela upp musik från datorn via HDMIn till förstärkaren. Jobbigt!
Har heller ej fått FLAC ljud att funka över HDMI, ska ha med HDCP att göra tydligen, så inget PCM ljus i 7.1 för mig än.
Det var ju en ny variant på hdmi-problem.  Menar du att din förstärkare inte identifierar sig för datorn som en egen enhet, utan att den agerar "passiv" switch? /P-O
Postad 20 november 2007 - 15:53
kappel
-
kappel
-
Rookie
-
9 inlägg
Detta är det enda som fortfarande stör mig ENORMT. Antagligen inte specifikt för just det här kortet utan antagligen en drivrutinsfråga för Intel. HDMI-porten klarar inte av att automatiskt upptäcka att en HDMI-enhet har blivit aktiv i andra änden av kabeln, det innebär att om jag t ex stänger av eller byter ingång på min receiver till något annan än HTPC:n kommer PC:n att upptäcka att HDMI-porten inte längre är aktiv och slå över till VGA. När jag sedan byter tillbaka till PC:ns ingång på receivern görs ingen ny handskakning utan jag måste gå in i skärminställningarna och ställa in "utdata till Digital-TV".
Det betyder att jag ALDRIG automatiskt får bild från HTPC:n till receivern efter påslag eller byte av ingång. Med mitt förra moderkort, som hade ATI-grafik, gick detta galant. Detta förstör tyvärr hela användarupplevelsen för oss eftersom jag normalt inte har VGA-skärmen påslagen alls och det är irriterande/ogörligt för framför allt familjen att gå in och grotta i Windows varje gång man slagit på systemet.
Jag ska eskalera detta till Intel men jag undrar om någon annan med det här kortet har samma problem? Jag är rätt säker på att problemet sitter i PC-grafiken eftersom problemet är identiskt med 2 olika receivrar (en Pioneer, en Yamaha) och bara uppstår med HTPC:n, inte min Sky-box eller en PS3 jag lånade och provade med).
/P-O
Jag har GA-MA69GM-S2H och har också problem med HDMI-handskakning! Har testat alla möjliga varianter. Jag kör ljudet ut via SPDIF in i förstärkaren. - Jag har testat med endast HDMI-HDMI mellan HTPC och LCD och får som sagt ingen bild. Det enda som fungerade för mig är om jag ansluter till en vanlig PC-skärm med DVI-DVI och låter HDMI kabeln till LCD-TVn vara ur. Sen när skrivbordet laddat stoppar in HDMI kabeln så hoppar den över till LCDn istället för PC-skärmen. - Jag har problem att starta upp mot LCD-TVn med HDMI ingången på LCD-TVn. Har testat med både DVI-HDMI och HDMI-HDMI som sagt. Det enda som fungerar är VGA-VGA och så kör jag just nu bara för att ha bild o slippa ha en PC-skärm i vardagsrummet. Någon som har någon fix eller något som skickar ut HDMI signalen från HTPC? För oavsett hur man gör så tappar den ju signalen varje gång man startar om eller stänger av precis som P-O skriver.
Postad 21 november 2007 - 14:28
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
/P-O
Jag har GA-MA69GM-S2H och har också problem med HDMI-handskakning! Har testat alla möjliga varianter. Jag kör ljudet ut via SPDIF in i förstärkaren. - Jag har testat med endast HDMI-HDMI mellan HTPC och LCD och får som sagt ingen bild. Det enda som fungerade för mig är om jag ansluter till en vanlig PC-skärm med DVI-DVI och låter HDMI kabeln till LCD-TVn vara ur. Sen när skrivbordet laddat stoppar in HDMI kabeln så hoppar den över till LCDn istället för PC-skärmen. - Jag har problem att starta upp mot LCD-TVn med HDMI ingången på LCD-TVn. Har testat med både DVI-HDMI och HDMI-HDMI som sagt. Det enda som fungerar är VGA-VGA och så kör jag just nu bara för att ha bild o slippa ha en PC-skärm i vardagsrummet.
Någon som har någon fix eller något som skickar ut HDMI signalen från HTPC? För oavsett hur man gör så tappar den ju signalen varje gång man startar om eller stänger av precis som P-O skriver.
Jag har en idé som kan funka: Eftersom du ändå kör ljudet via optisk kabel har du ju inget egentligt behov av HDMI utan du kan lika gärna köra DVI i stället. Skaffa en DVI-till-HDMI-kabel och anslut HDMI-änden till förstärkaren. Köp sedan en Gefen DVI Detective, koppla dess ingång till datorns DVI-utgång med en DVI-DVI-kabel samt dess utgång till DVI-änden av kabeln till förstärkaren. "DVI Detective" lagrar förstärkarens/bildvisarens EDID-kod och skickar den till datorn hela tiden, oavsett om förstärkarens ingång är aktiv eller ej. Jag bytte ju till ett separat grafikkort (8500GT) eftersom nVidias drivrutiner hanterar HDMI-handskakningen bättre men den tappar fortfarande signalen på HDMI-utgången när datorn vaknat från "sleep"-läge så jag funderar på att skaffa en DVI Detective i alla fall. Det finns massor till salu på eBay. /P-O
Postad 21 november 2007 - 18:52
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Postad 21 november 2007 - 19:49
kappel
-
kappel
-
Rookie
-
9 inlägg
Fungerar ju inte. Har Kretstyp : AMD 690G / ATI SB600
Postad 21 november 2007 - 23:10
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8 074 inlägg
Bara så du vet, du kan INTE köra DVI och HDMI samtidigt på AMD 690G. De går på samma krets, bara VGA + DVI eller HDMI funkar. Tror att det står i boken också. Kör själv HDMI till förstärkaren och VGA till skärmen. Inga problem.
Postad 22 november 2007 - 10:22
bono82
-
bono82
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Har en liten fråga ang. HDCP (tror jag)..
sitter på amd 690g varianten av detta kort, och jag kör dvi->hdmi (32" lcd) och hdmi anslutningen till en Sanyo Z3.
Har sen jag köpte projektorn kört med den 2-3ggr, och då har jag haft teven inkopplad (dock i standby) och projektorn igång. Fick dock igår en massa konstiga bildfel, bilden går från svart och tillbaka, upplösningen ändras och går sen tillbaka igen, och det blir konstiga artefakts i form av vita streck mm.
Har hört att hdcp kan göra att man inte kan ha 2 hdmi/dvi enheter ens inkopplade samtidigt, då krypteringen gör att det inte ens blir bild..men jag får bild, kan detta dock orsakas av hdcp? får väl isf fixa nåt sätt att koppla ur en av sladdarna när den andra enheten används.
Postad 28 november 2007 - 06:41
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Kör med hdmi direkt från projjen till htpc å allt funkar kalas nu, fått även ljudet att funka perfekt.Jag är super nöjd med mitt inköp.
Postad 30 november 2007 - 09:34
kappel
-
kappel
-
Rookie
-
9 inlägg
Bara så du vet, du kan INTE köra DVI och HDMI samtidigt på AMD 690G. De går på samma krets, bara VGA + DVI eller HDMI funkar. Tror att det står i boken också.
Kör själv HDMI till förstärkaren och VGA till skärmen. Inga problem.
Självklart. Just nu kör jag VGA - VGA kabel och DVI - HDMI kabel kopplade båda direkt in i TVn. Men jag får bara signal på VGA - VGA. Får bara blå skärm när jag väljer HDMI som source på TVn, dvs den vägrar att skicka ut via DVI känns de som även om jag kör den alldeles själv. Jag ska testa denna driver när jag kommer hem: http://drivers.softp...9-01-2007.shtmlJag vill helst ha automatiskt signal ut på antigen DVI eller HDMI då jag har båda typen av kablar hemma.
Postad 30 november 2007 - 16:00
Unregistered4e3a8fdc
-
Unregistered4e3a8fdc
-
Amatör
-
-
88 inlägg
nån som har koll på vilket upplösningar/frekvenser grafikkkortet kan skjuta ut?
Postad 30 november 2007 - 16:28
Bo Mellberg
-
Bo Mellberg
-
Användare
-
-
243 inlägg
Såja. Nu har jag också köpt mig detta moderkort. Ska uppgradera HTPC:n och detta kort fick bli stommen. I övrigt Corsair-minnen, E6750, och ett Fusion Black v2. Allt från Staffanstorp.
Återkommer med bilder.
/Bosse
Postad 08 december 2007 - 11:38
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Är det någon som använder de analoga utgångarna på det här kortet och som kan kommentera ljudkvaliteten - både vad gäller vanligt stereoljud (musiklyssning) och 7.1-ljud från BD/HD DVD?
/P-O
Postad 08 december 2007 - 22:20
Ortovox
-
Ortovox
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Tänkte bara skriva här att det har kommit en ny bios F3.
Den gav mig det sista jag väntat på nämligen bättre "memory dividers" för min E2140. Har bara hunnit testa höja till 3.0GHz med alla späningnar standard och det är 100% stabilt. Riktigt nöjd nu med detta paketet.
MVH Jonas
Postad 08 december 2007 - 23:41
Unregistered989
-
Unregistered989
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Tänkte bara skriva här att det har kommit en ny bios F3. Den gav mig det sista jag väntat på nämligen bättre "memory dividers" för min E2140. Har bara hunnit testa höja till 3.0GHz med alla späningnar standard och det är 100% stabilt. Riktigt nöjd nu med detta paketet.
MVH Jonas
tackar, hade ingen anledning till att uppdatera bios när jag bara kika på vad det fixade... Har skickat en massa mail till gigabyte om nya dividers men de tyckte att jag hade köpt fel moderkort  kör min e2140 @ 2700mhz nu men den pallar fortfarande inte med transformers hd dvd vilket är lite tråkigt med har ett nytt grafikkort på posten så det borde lösa sig. anledningen till att jag inte klockar högre är mina 800mhz minnen inte pallar mer, den nya minnes dividern är 2.66 skulle dock behövt 2.0 men man kan inte få allt här i världen
Postad 10 december 2007 - 02:12
Ortovox
-
Ortovox
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Tänkte bara skriva här att det har kommit en ny bios F3. Den gav mig det sista jag väntat på nämligen bättre "memory dividers" för min E2140. Har bara hunnit testa höja till 3.0GHz med alla späningnar standard och det är 100% stabilt. Riktigt nöjd nu med detta paketet.
MVH Jonas
tackar, hade ingen anledning till att uppdatera bios när jag bara kika på vad det fixade... Har skickat en massa mail till gigabyte om nya dividers men de tyckte att jag hade köpt fel moderkort 
kör min e2140 @ 2700mhz nu men den pallar fortfarande inte med transformers hd dvd vilket är lite tråkigt med har ett nytt grafikkort på posten så det borde lösa sig. anledningen till att jag inte klockar högre är mina 800mhz minnen inte pallar mer, den nya minnes dividern är 2.66 skulle dock behövt 2.0 men man kan inte få allt här i världen 
Jag störde mig på detta mycket innan och testade även F2 biosen i hopp om bättre dividers för 800Mhz cpuerna. Så det va en positiv överraskning att de hade fixat det i F3 Biosen. Tycker din E2140 borde klara av den filmen, är det hårt komprimerad 1080p film? Jag kan rekommendera mina Corsair TWIN2X2048-6400 de är också bara 800Mhz och billiga men mina kör jag utan problem 1000Mhz nu och innan när jag inte hade 2.66 dividern så maxxade jag dem och körde då i 1050Mhz. Så jag bör kunna pressa upp min e2140 i 3150Mhz om det skulle behövas men just nu är jag nöjd. MVH Jonas
Postad 13 december 2007 - 14:27
Bo Mellberg
-
Bo Mellberg
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jag är mycket nöjd med detta kort hittils. Min 6750 blir knappt varm alls och datorn rullar på finfint. Ett aber är dock att jag inte kan ställa bilduppdateringen till 48 Hz. Med mitt gamla 8500GT kunda jag lägga till custom resolutions i nVidia-kontrollpanelen.
Jag har letat på nätet och insett att man kan göra manuella ändringar i regedit, av en variabel som kalla DTD. Är det någon som har en DTD-sträng för en 1280 x 720 i 48 Hz?
Tack på förhand!
Postad 26 december 2007 - 19:58
Tokbra
-
Tokbra
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har köpt det här moderkortet till min HTPC och det fungerar bra, förutom en irriterande detalj. Bildkvaliteten när jag kör 1680*1050 via DVI-utgången på min skärm är rent ut sagt usel. Är det ingen av er som använder HDMI-utgången som har taskig bildkvalitet? Det borde vara samma signal, tycker man.
Sedan undrar jag om någon har något tips om ett bra program för att övervaka temperaturen i processorn och lådan? De program som följde med på CD:n var ju inga höjdare direkt.
Postad 01 januari 2008 - 16:27
SHURE
-
SHURE
-
Användare
-
-
247 inlägg
Sedan undrar jag om någon har något tips om ett bra program för att övervaka temperaturen i processorn och lådan? De program som följde med på CD:n var ju inga höjdare direkt.
Everest funkar bra
Postad 03 januari 2008 - 17:53
Unregistered155de118
-
Unregistered155de118
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har nu bestämt mig (mycket tack vare den här tråden, tackar) för att försöka bygga ihop en HTPC trots att jag är helt ny på hårdvara. Innan jag drar igång och beställer tänkte jag (liksom andra) be om synpunkter på den stora frågan: Intel eller AMD?
I mitt fall står det just nu mellan:
Gigabyte GA-G33M-S2H + Intel Core 2 Duo E6750
och
Gigabyte GA-MA69GM-S2H + AMD Athlon 64 X2 6000+
Jag har hittat kritik angående den strypta PCI-e:n och grafikstrul med Intel och höga fläktljud (samt även samma grafikstrul som för Intel?) med AMD. Det tycks även finnas någon allmän uppfattning om att Intel rent generellt är bättre/snabbare/mer prisvärt.
Planen just nu att montera in något av ovanstående i ett Antec-chassi, endera NSK2480-EC eller FUSION Media Center Case, V2.
Jag skulle verkligen uppskatta lite åsikter och rekommendationer när det gäller ovanstående alternativ. Och, så klart, även bättre alternativ om det finns sådana. Tack på förhand.
Postad 17 januari 2008 - 12:16
DXD
-
DXD
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Undra när man kan få tag på detta kort... verkar inte finnas någonstans.
Edit: Köper nog en Gigabyte GA-73PVM-S2H istället.
Redigerat av DXD, 17 januari 2008 - 15:16.
Postad 17 januari 2008 - 20:30
TVPC
-
TVPC
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Gigabyte GA-G33M-S2H håller på att utgå och det finns i dagsläget ingen ersättare.
Postad 23 januari 2008 - 00:04
cacw
-
cacw
-
Rookie
-
8 inlägg
stämmer det att det medföljer en komponent-ut bracket till GIGABYTE GA-MA69GM-S2H?
Postad 25 mars 2008 - 07:41
Tomper
-
Tomper
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har ett problem, kanske nån kan komma med ett gott råd eller tips...
Jag kör ett Gigabyte GA-G33M-S2H i min HTPC. Använder moderkortets HDMI för att köra ut bild till min EPSON EMP-TW700 projektor via en 10 meters Supra HDMI-sladd. So far funkar allt jättebra, kanonbild och den klarar 720p-material utan problem.
Men jag vill koppla in en HDMI-switch, för att växla mellan HTPC:n och min fristående DVD-spelare. Har testat med två varianter nu, en sunkig mekanisk switch och nu igår en lyxigare elektronisk switch med strömmatning från transformator.
Från den fristående DVD-spelaren, via switch, till projje - inga problem, fin stabil bild.
Från HTPC, via switch, till projje - bilden får en ful grön ton, sen helt svart, fin bild blinkar till i en halv sekund, svart, ... repeat.
Stoppar jag in hdmi-kablen direkt mellan HTPC och projje så funkar allt utan problem som sagt.
Vad kan detta bero på, och hur fixar man det?
Jag trodde ett tag att HTPC:ns hdmi-utgång var för klen för att orka skicka signal över totalt 12 meter sladd och en switch, men om switchen har separat strömmatning borde det väl fixa biffen?
Kan det vara nått att projektorn alt. HTPC:n försöker komma överens med switchen om vad det är för pryl/signal och byter läge konstant?
Goda råd mottages tacksamt!
Postad 03 juni 2008 - 23:31
Toxicarea
-
Toxicarea
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
/P-O
Precis som P-O ovan hade jag exat samma fel, enormt irriterande! Min situation var dock att hdmi var kopplad direkt mot plasman, Samsung PS-50P96FDX. Overscan, 800x600 desktop gui osv. strul och åter strul. Till saken hör att jag innan kört med AMD rigg, GA-MA69GM-S2H och x2 6000, felet uppkom inte en enda gång då. Nu bytte jag till Intel rigg och hade sett P-O´s problem med detta innan. Har letat runt på nätet utan framgång, pillat i tv´ns menyer osv. inget hjälpte. Men så under dagen idag hittade jag nya drivers direkt från Intel, G33 DriversTill saken hör att windows update hade nya drivers till Vista tidigare, men dessa ovan är nyare ändå. Se på tusan nu funkar det! Tänkte jag väcker liv i denna tråd eftersom nån kanske kan ha nytta av det jag kom fram till. Nu väntar jag med spänning på vad som ska komma med G45 chipsetet
Postad 17 juli 2008 - 23:15
Stout
-
Stout
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag sparkar liv i denna tråd igen då jag igår inhandlade komponenter till en HTPC innehållandes bla ett Gigabyte GA-G33M-DS2R
Köpte en Antec Fusion V2 Silver och satte igång installationen som gick smärtfritt fram tills det att jag var helt klar med konfigureringen av Vista. Bootar om och då uppstår tickdöden. Datorn startar inte utan bara tickar igång och stänger av sig direkt. Fläktarna snurrar igång efter det att jag trycker på power men stannar omgående, sen håller det på så med en sekunds intervall tills det att jag drar ut strömsladden från nätagget. Detta sker alltså efter att jag haft igång och installerat programvara i några timmar. Jag trodde att det var nätagget som lagt av så jag testade med två andra (för säkerhets skull) och samma sak händer. Temperaturen låg på ca 35 grader på både moderkort och processor med stängt chassi.
Misstänker starkt att det är moderkortet som fått frispel för när jag tänker tillbaka så uppstod samma sak efter det att jag installerat ett WiFi kort och då stängde jag strömmen på nätagget, satte på och tryckte på power på chassit och allt gick igång igen.
I vilket fall som helst (det var en parantes det jag skrev ovan). Fick ni, som har kortet, med en adapter eller skena för HDMI? Eller har ni investerat i en sån separat? Jag fick endast med extern modul för ESATA men ingen HDMI, vilket jag tycker är lite märkligt då det sitter stift på moderkortet. Att SP/DIF skena inte medföljer visste jag men inte HDMI.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|