Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp X20E serien - fullt 24p stöd :)

223 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 januari 2008 - 03:13

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

eftersom det står samma på X20 & XL2 så gäller XL2-testet som storebror. Lite kan du tänka själv. Annars kan du läsa i forum om X20.

X20 och XL2 är ej samma TV och det står inte samma heller. XL2 har 120Hz vilket inte X20 har. Om jag förstod dig rätt när du skriver "står samma".
Sedan uppskattar jag om du försöker höja din nivå på dina ordval.

Postad 25 januari 2008 - 04:13

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
höj nivån på ditt tänkande. Vad har 100hz att göra med 24P nu. 24P är standalone om man så vill. XL2 är en X20 med tillägg, 24P funkar minst lika bra på XL2 som X20. Du kunde ju titta på testet av XL2 till att börja med, istället för att fortsätta skriva menlösa motargument. Tråkigt att tråden ska tyngas av din orimliga skepsis mm.

Postad 25 januari 2008 - 04:33

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

höj nivån på ditt tänkande. Vad har 100hz att göra med 24P nu. 24P är standalone om man så vill. XL2 är en X20 med tillägg, 24P funkar minst lika bra på XL2 som X20. Du kunde ju titta på testet av XL2 till att börja med, istället för att fortsätta skriva menlösa motargument. Tråkigt att tråden ska tyngas av din orimliga skepsis mm.

Du gav oss ytterligare ett exempel på hur du har svårt att tygla ditt språk, speciellt i det PM jag mottog av dig. Det är du som skriver att 100Hz går hand i hand med 24p. 100Hz tekniken är till för våra TV sändningar. Men eftersom du sa det själv så är vi ju nu överens om detta. Om du läser på lite innan du postar nästa gång vore uppskattat.Denna tråd är en bra början. XL2 och X20 är fortfarande inte samma TV därav är inte självfallet att X20 klara av en judderfri 24p bild, hur mycket du än vill få oss tro att det är så.
mvh StarChild

Redigerat av StarChild, 25 januari 2008 - 04:54.

Postad 25 januari 2008 - 06:26

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
EDIT: Tog bort det onödigt raljerande stycket (se nästa inlägg). Ursäkta mig.

13Dec skrev du: Så länge TVn inte har 120Hz så är det ju ingen mening med att ha 24p stöd.
Så att påstå att denna TV stödjer 24p fullt ut förstår jag inte.

Redigerat av toler, 30 januari 2008 - 17:03.

Postad 25 januari 2008 - 12:50

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

varför har du på dig tjocka hörlurar Stjärnbarn?, är det för att utestänga jobbiga ljud från omgivningen som du inte orkar hantera - så du kan fixera dig på det som är viktigt: att älta samma sak utan att ha en utvecklande dialog,
och konsekvent fortsätta så även per PM. Ditt namn passar din bild bokstavligt.
Och förståss kan du inte ringa sharp och fråga dem om läget. För då kan du inte fortsätta älta denna fråga längre.
skaffa dig empati och kompisar så kan ni ta av skygglapparna och stötta varandra

13Dec skrev du: Så länge TVn inte har 120Hz så är det ju ingen mening med att ha 24p stöd.
Så att påstå att denna TV stödjer 24p fullt ut förstår jag inte.

Detta är bevis på att du är troll, du är ologisk och opålitlig. Eller kan du förklara det?

Jag har mailat Sharp för flera dagar sedan. Anledningen att jag skrev PM till dig var för att jag svarade på de PM som du skickade till mig. Nu svarar jag inte mer på PM eftersom de är alltför otrevliga med en massa påhop. Att 24p inte garanterar en skärmfrekvens på 24/48/72/96 eller 120Hz, som det hela började med, är jag inte ensam om att säga. Dina inlägg och PM säger mer om dig själv än vad det gör om mig.
mvh StarChild

EDIT: Eftersom Sharp ej har svarat på mailet från den 15-jan, så följde jag ditt exempel och ringde Sharp Tekniska Support. De sa att som det ser ut nu så klarar ej X20 att visa en jämn frekvens med 24p. De sa även att XL2 kan det men han var inte säker på om det skedde 3:2 pulldown till 60Hz som sedan duplicerades eller om det skedde 5:5 pulldown. Dessa svar han gav mig var bara som det ser ut i dagsläget. Ett slutgiltligt svar kunde han inte ge mig förrens den Nordiska S modellen är godkänd av boxer och släppt, vilket han sa att den kommer göra i mitten av februari. De svar han gav mig var alltså inte säkra fullt ut. Han har skickat vidare en förfrågan om detta och kommer att maila tillbaka om han får svar. Annars får jag ringa tillbaka om 2-3 veckor då han ska ha svar på mina frågor.
Så det återstår bara att vänta och se.

Redigerat av StarChild, 25 januari 2008 - 13:44.

Postad 25 januari 2008 - 14:36

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
om det är som du nu skriver så har jag fått felaktig info. Vi får se, låter otroligt.

I detta enda test av 42XL2 så funkar 24P bra:
Handles 1080p/24 signal well therefore removing telecine judder

S-modeller skiljer sig bara i tunern, så svaret finns redan...nånstans.
Finns logiskt ingen anledning tro att X20 skulle inte ha äkta 24P, när XL2 har det. 100hz är ett enskilt komplement.
XL2 kan inte interpolera 24P.

F.ö.så kvarstår min kritik av din "tolkningsförmåga". Du har inte gett exempel på TV jag bett om. troll eller noll

OBS: enligt support-Patrik så finns inget datum alls satt för S-modellerna, kan komma i mars.

till SHARP-support
Hej jag är intresserad av era kommande TVs X20 & XL2.
Ni väntar på att få svenskmodellen ”S” boxergodkänd.
Dessa TVs har sålts länge i Europa som ”E”. När kommer S-modellen då?
Är det så att skillnaden mellan X20 & XL2 är att XL2 har 10bit-panel och 100hz?
Har både X20 & XL2 äkta 24P, alltså att den kan visa bluray i 24hz?
Kan XL2 interpolera 24P med sin 120hz-funktion?
Kommer det nån TV utöver HD1 som kommer ha DVB-C?
Dubbla DVB-tuners så man kan se ett pgm och spela in annat? PVR? Nätverk?

"When fed with a 1080p/24 signal, the [100Hz] and [Film Mode] controls were greyed out on the Sharp LC42XL2E, making it impossible to gauge the effects of these video processing – if any – on such material."
"Film mode deinterlacing was equally impressive. With [Film Mode] set to either "Standard" or "Advanced", the Sharp LC42XL2E without fail detected and processed both 3:2 and 2:2 cadence speedily over 480i, 576i and even 1080i (which very few flat panel sets can do). [Film Mode] "Advanced" however would add a dash of frame interpolation to the picture... I generally recommend against this unless you dig the amateur video feel that it entails." NEWS
Postad bild

Redigerat av toler, 25 januari 2008 - 15:59.

Postad 25 januari 2008 - 17:16

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Vilket snack om 24p.
Hz:en måste synka med bilder/sek för att det skall upplevas som mjukt och bra och därför betyder inte 24p att bilden automatiskt är bra.

Xl1 nämndes i tråden och själv tycker jag den är riktigt dålig med en film på 24p. Rycker för mycket för min smak men den har väl inte stöd för 24p om jag minns rätt.

Redigerat av Chippe, 25 januari 2008 - 17:22.

Postad 25 januari 2008 - 18:19

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

om det är som du nu skriver så har jag fått felaktig info. Vi får se, låter otroligt.

Vart har du fått infon ifrån? Och vad är det för info? Är det XL2 testet?

Japp, denna har jag läst.

Stämmer bra det.

Finns logiskt ingen anledning tro att X20 skulle inte ha äkta 24P, när XL2 har det. 100hz är ett enskilt komplement.

Den mest logiska förklaringen är att det ej är samma TV.

F.ö.så kvarstår min kritik av din "tolkningsförmåga". Du har inte gett exempel på TV jag bett om. troll eller noll

Om du, när du skriver min "tolkningsfråga", syftar på att jag skrev 120Hz i mitt första inlägg i denna tråden, så var det lite missvisande skrivet. Det ska vara "24/48/72/96 eller 120Hz" vilket också framgår av mina efterföljande inlägg.

Jag har nu bett dig tidigare att höja din nivå på dina inlägg. Kommer diskussionen fortsätta på denna nivå kommer jag inte att fortsätta föra en diskussion.

till SHARP-support
Ni väntar på att få svenskmodellen ”S” boxergodkänd.
Dessa TVs har sålts länge i Europa som ”E”. När kommer S-modellen då?

Vore bra att du förklarar mer vad du menar med "äkta 24P" så att det blir klart och tydligt att det är 24/48/72/96/120Hz du pratar om. Så att det inte tolkas att den bara kan visa en BD film från 24p källa. Vilket naturligtvis både XL2 och X20 kan göra.

mvh StarChild

Redigerat av StarChild, 25 januari 2008 - 18:21.

Postad 25 januari 2008 - 20:17

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0

Vart har du fått infon ifrån? Och vad är det för info? Är det XL2 testet?
Från telefon med supportPatrik.

Japp, denna har jag läst.

Stämmer bra det.

Den mest logiska förklaringen är att det ej är samma TV.
Den logiska slutsatsen är att X20 har samma 24P-chip som XL2.

Om du, när du skriver min "tolkningsfråga", syftar på att jag skrev 120Hz i mitt första inlägg i denna tråden, så var det lite missvisande skrivet. Det ska vara "24/48/72/96 eller 120Hz" vilket också framgår av mina efterföljande inlägg.
Eftersom inte ens XL2 enligt testet kan interpolera, så finns igen multipel-relevans,
utom när material sänds från datorn då.
Jag har nu bett dig tidigare att höja din nivå på dina inlägg. Kommer diskussionen fortsätta på denna nivå kommer jag inte att fortsätta föra en diskussion.Du har fortfarande inte gett exempel på en TV som klarar det dåligt eller bra, som du själv nämnt. Det är lågt.

till SHARP-support
Ni väntar på att få svenskmodellen "S" boxergodkänd.
Dessa TVs har sålts länge i Europa som "E". När kommer S-modellen då?

Vore bra att du förklarar mer vad du menar med "äkta 24P" så att det blir klart och tydligt att det är 24/48/72/96/120Hz du pratar om. Så att det inte tolkas att den bara kan visa en BD film från 24p källa. Vilket naturligtvis både XL2 och X20 kan göra.
Jag behöver inte va bokstavlig, skriver jag äkta 24P så gäller det 24P ut.
Tror supporten kan tänka logiskt iaf.

Redigerat av toler, 25 januari 2008 - 20:18.

Postad 25 januari 2008 - 22:19

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Som jag har svarat tidigare så har jag inte någon koll på vilka TV modeller som visar en jämn multipel med 24 eller inte. Däremot panasonic och lg har problem med det.

Eftersom inte ens XL2 enligt testet kan interpolera, så finns igen multipel-relevans,
utom när material sänds från datorn då.

Det var inte det, det handlade om. Det var om TVn klarar av att visa 24Hz eller annan heltalsmultipel eller om den gör om 24p till 60Hz. Inte interpolering. Sedan kan det ha betydelse om man lättare kan synka bakljuset till bildfrekvensen. Men det låter jag vara osagt för jag kan inte mycket om det och har ingen aning om det används av Sharp.

Ang. Sharp supporten bör man vel i allra högsta grad bokstavligen tala om för de vad det är man vill fråga om, för att få ett korrekt svar utan misstolkningar? Det är ju just detta vi diskuterar här, om 24p märkningen innebär 24Hz eller multipel automatiskt. "äkta 24p" ett luddigt begrepp som lätt kan misstolkas.

Redigerat av StarChild, 25 januari 2008 - 22:32.

Postad 25 januari 2008 - 22:50

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
Panna & LG LCD mig veterligen visar inte äkta 24P. Och jag anser "äkta 24P" kan svårligen misstolkas.

ingen multipelrelevans - var det jag mena. Att 24hz mm det har bara betydelse från dator då, eftersom XL2 inte kan interpolera. Alltså i andra fall visar den bara 24P, eller interpolerar på okänt sätt (enligt testet). Men multipeln saknar betydelse.

Jag tycker du är extremt skeptisk, men så har du nämnt support, så jag kan inte säga du ljuger. Har bara svårt att tro på sånt.

Postad 26 januari 2008 - 00:23

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Panna & LG LCD mig veterligen visar inte äkta 24P.

Det var det jag menade.

i stora drag så har det ej någon roll vilken multipel som används. Håller med dig där.

Postad 27 januari 2008 - 11:05

flovv
  • flovv
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Tjena,

Lite urspårad diskution det här nu. Jag har i för sig redan köpt en tv och det blev inte en x20, utan en samsung m86 och är förövrigt grymt nöjd !! Är dock fortfarande lite sugen att se hur x20an blir då jag sett den för några månader sedan på en minimässa (nämt tidigare i tråden) och tyckte bilden var helt kanon på både x20 och xl2.

Lite info av vad jag vet:
x20 stödjer 24p genom 3:2 pulldown, har ingen multiplier med 24hz.
xl2 stödjer 24p genom 5:5 pulldown, alltså multipliserar 24 med 5 och får då 120hz.
m86 stödjer 24 genom 3:2 pulldown, som x20 har den ingen multiplier med 24hz, men funkar riktigt bra enligt mig och jag ser nästan bara på 24p filmer nu för tiden.

Notera att jag inte är helt hundra på infon om sharp-produkterna.
Pioneer stödjer annars 24p på sina plasmor (kuro eller nått heter dom) och det gör dom genom 3:3 pulldown, 72hz (3 x 24hz).

Mvh flovv

Ps. Försök att få upp nivån lite, gör mer konstruktivt istället för att ha pajkastning.

Postad 27 januari 2008 - 12:20

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
XL2 kan enligt tvtestet inte interpolera 24P och därför finns ingen pulldown heller, det är ju onödigt.
Tråkigt du inte nämner källa för dina uppgifter.
Förstår inte hur du kan vara nöjd med M86, jag har sett den är sämre på Boxer,
och spegling. Men det är din sak. Om X20 i inte har 24P ut så är den inte värd.
Vill inte ha nåt ojämnt judder. Men XL2 har nån okänd polering som ska funka bra oxå.

Postad 27 januari 2008 - 19:06

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
pulldown kan användas även om inte interpolering används. Jag känner inte till en enda tv som visar 24Hz direkt. Nu när jag kom att tänka på det var det nog det enda Sharp supporten var säker på i telefonen... att XL2 och XL20 använde sig av någon form av pulldown med 24p signalen.
mvh StarChild

Postad 27 januari 2008 - 19:59

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
usch nu ska vi inte ha ett pulldown-spår, men om en bild ska visas en 24e-dels sekund och TVn är progressiv, så finns ingen anledning att ersätta bilden med samma bild i multipel för att ge bättre bild...det blir det inte, kanske på plasma och CRT men inte LCD, alltså har pulldown bara betydelse om det sker interpolering; annars är det bara 24bilder, vilket blir hack. Pulldown har då bara betydelse när det kommer från datorn i t.ex. 72hz, men används inte annars, bara ren 24P ut.

hilsen toleris

Redigerat av toler, 27 januari 2008 - 20:01.

Postad 27 januari 2008 - 22:25

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

och spegling. Men det är din sak.

Lite OT: Är på G att köpa en M86... jag undrar lite vad du menar med den meningen? Fattar faktiskt ingenting. "... jag har sett den är sämre på Boxen, och spegling" ?.. Vad är det för efterbliven mening? ;)

Redigerat av Seabaz, 27 januari 2008 - 22:25.

Postad 28 januari 2008 - 12:51

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

usch nu ska vi inte ha ett pulldown-spår, men om en bild ska visas en 24e-dels sekund och TVn är progressiv, så finns ingen anledning att ersätta bilden med samma bild i multipel för att ge bättre bild...det blir det inte,

Ja det är sant. Men det e så det går till.

Redigerat av StarChild, 28 januari 2008 - 12:53.

Postad 28 januari 2008 - 15:44

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ja herregud. Vart skall man läsa, vem skall man tro på? Vad är det som händer... nu har jag velat omkring hur mkt som helst.

Var inne o kollade skillnaden på Samsung 86BD och Sony W3000 i helgen. De hade nog ställt in Sonyn lite fel för den såg inte så bra ut... Kontentan blev ändå att jag bestämde mig för Samsungen även om säljaren sa att W3000 var bättre... Sen gick jag in på forumet och läste massa skit om 86BD, så jag vågar helt enkelt inte köpa den från en nätbutik. ORKAR verkligen inte vela o skicka tillbaka och ha mig om det blir ngt trubbel med den.

Nu är jag iallfall antingen inne på denna X20E eller en Sony D3500... det snurrar och snurrar här i huvudet och det är lite vacklande åt alla håll.

Det ni nu skrivit 20 inlägg i rad om här med 24hz... är det ngt man behöver bry sig om, eller är det bara maktkamp mellan toler och StarChild ? (inget ont mot ngn av er) Man kanske bara skall ta o köpa en tv och sen skriva i en tråd att man är nöjd, så är allt bra? :blush:

Som jag förstått detta ang 24p så skall jag försöka förklara det som jag tror det är (om jag fattat rätt).

Påstående, som jag fattat det, är det rätt?
24p används idag för att visa att en TV kan ta emot signalen 24p, alltså 24 bildrutor / sekund på tex en BluRay skiva. Men baraför det står 24p på en tv, kan den tahand om och visa bilden lite olika.
Antingen börjar den plocka i bildrutorna för att passa in och "tajma" det till en uppdateringsfrekvens (Hz) som den har möjlighet att visa. (antar att detta är pulldown kanske?) Eller så kan den visa 24Hz precis som det är tänkt (fast oftast då genom en multiplicering av dessa 24uppdateringar, eftersom 24 uppdateringar på en skärm skulle bli ganska flimmrande).
Det kan den göra genom att multiplicera dessa 24 uppdateringar med antinger 2,3,4 el 5 ggr. dvs 48,72,96,120hz för att få det att klaffa och gå jämt upp med de ursprungliga 24 bildrutorna.

Slutsats, även om det står 24p som spec, är det inte sagt HUR den behandlar signalen den får?

Puh.. :P

Redigerat av Seabaz, 28 januari 2008 - 15:52.

Postad 28 januari 2008 - 17:04

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
det som vi skrivit om 24P i 20 inlägg svarar på allt vi vet nu.
Jag väntar på svar av Sharp.

XHur kan du överväga X20 när det råder sån osäkerhet kring denna, om du inte behöver en smal TV så glöm den. X3500 är sonykvalle och den speglar inte.

NU gör du såhär: titta på Z3030 som inte har så bra svärta och SDTV - men ger mycket för pengarna, och så väljer du denna eller SONY. Dessa är relativt billiga och finns i affär. samsunk sharp lg jvc andersson phil kan du glömma i nuläget. Men sluta vela som ett fjoll. Nu äre dags grabben att bli platt

Postad 28 januari 2008 - 17:11

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

X3500 är sonykvalle och den speglar inte.

X3500 ja... den är ju svindyr. :blush:

D3500 menar du säkert.

Vad är det som är så osäkert kring denna tv:n då? Mer än att den tar emot 24p, men att vi inte riktigt vet vad den gör med det sen? Vad är skillnaden mellan den informationen och den på Sonyn?

Postad 28 januari 2008 - 22:22

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Som jag förstått detta ang 24p så skall jag försöka förklara det som jag tror det är (om jag fattat rätt).

24p används idag för att visa att en TV kan ta emot signalen 24p, alltså 24 bildrutor / sekund på tex en BluRay skiva. Men baraför det står 24p på en tv, kan den tahand om och visa bilden lite olika.
Antingen börjar den plocka i bildrutorna för att passa in och "tajma" det till en uppdateringsfrekvens (Hz) som den har möjlighet att visa. (antar att detta är pulldown kanske?) Eller så kan den visa 24Hz precis som det är tänkt (fast oftast då genom en multiplicering av dessa 24uppdateringar, eftersom 24 uppdateringar på en skärm skulle bli ganska flimmrande).
Det kan den göra genom att multiplicera dessa 24 uppdateringar med antinger 2,3,4 el 5 ggr. dvs 48,72,96,120hz för att få det att klaffa och gå jämt upp med de ursprungliga 24 bildrutorna.

Slutsats, även om det står 24p som spec, är det inte sagt HUR den behandlar signalen den får?

Puh.. :rolleyes:

Ja det stämmer bra det där. Det finns dock en liten sak som man kan ta med i beräkningen. Interpolering. Om en 24Hz signal omvandlas till 120Hz genom 5:5 pulldown med interpolering så räknar TVn ut 5 unika bildrutor. Men om TVn inte stödjer interpolering på 24Hz signalen så visas 120Hz (under antagande att TVn har 120Hz) genom 5:5 pulldown utan interpolering. Det är alltså samma bild som visas 5ggr. Alltså syns ingen skillnad på 24Hz och 120Hz i detta läge. Med andra ord så är 120Hz lika flimrigt som 24Hz på en tv utan interpolering. Så interpolering är att föredra. Men om 24Hz är för flimrigt/hackigt är upp till var och en att avgöra.
Här finns en bra tråd om 24p.

Lycka till i ditt val bland denna djungel ;)
mvh StarChild

Redigerat av StarChild, 28 januari 2008 - 22:55.

Postad 29 januari 2008 - 22:13

Unregistered95a7ae9f
  • Unregistered95a7ae9f
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej

Jag äger en 46x20e och är generellt nöjd. Den är tunn och snygg. Bra svärta, kontrast etc, har inte sett ngn tv som är bättre egentligen varken bildmässigt eller designmässigt. (förutom Pioneer plasma)

Bara två fel/problem, vet inte vad det beror på, vore bra om ngn viste anledningen till felen.

1. Vid panorering när man ser på TV (har ComHem HDTV-box med HDMI) blir det flimmer vid många skarpa konturer.

2. Har en DVDO iScan VP50 bild/videoprocessor och när man kör något genom denna kommer inte ljudet fram via HDMI?
Både iScan och X20 ska vara HDMI 1.3 kompatibla, men ljudet funkar om jag kopplar in iScan till min Samsung Data/TV skärm SyncMaser 225MW. (på DVDO tror man det har med att Tvn inte kan avläsa EDID infon rätt) Man vill ju inte att ljudet inte ska funka om man köper en ny DVD-spelare eller nåt om ngt år och koppla in den.

Kom gärna med synpunkter/kommentarer.

Postad 30 januari 2008 - 04:06

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
svar 1: Panorering flimmrar för att TVn inte hänger med, oavsett den har 24P eller inte.
Det behövs 100hz för att få jämna svep, XL2 alltså!

Hoppas du löser med ljudet, men kan ju vara att de inte är kompatibla tyvärr, tråkigt detta med hdmi-standard.

Postad 30 januari 2008 - 19:48

Raptor-no1
  • Raptor-no1
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har läst hit o dit i denna tråd....kan jag få ett kortfattat svar nu.

Kommer jag ångra ett köp av Sharp LC-52X20E?

Postad 31 januari 2008 - 02:27

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
nej, för du kräver inte att snabba rörelser ska vara så skarpa, för du är nöjd med bilden annars, för TV är smal och har bra pris. Dock är XL2 tuppen

Postad 31 januari 2008 - 11:29

flovv
  • flovv
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

XL2 kan enligt tvtestet inte interpolera 24P och därför finns ingen pulldown heller, det är ju onödigt.
Tråkigt du inte nämner källa för dina uppgifter.
och spegling. Men det är din sak. Om X20 i inte har 24P ut så är den inte värd.
Vill inte ha nåt ojämnt judder. Men XL2 har nån okänd polering som ska funka bra oxå.

Tjena,

Vad jag har fattar så måste en tv:n göra en pulldown, om den inte visar i 24hz, vilket jag inte känner till någon tv som gör. Tror detta för att 24hz blir för låg frekvens för att ögonen skall trivas.

Du förstår inte hur jag kan tycka m86an är bra ... det ärinte lätt ibland för folk som inte förstår.
Antar att du menar att om man använder tvn tillsammans med boxer så är bilden inte bra. Skall återkomma med digitalbilden när jag skaffat en ny comhem box, förmodligen idag.
Jag kör från min htpc som alltid skickar ut 1080p till tvn, i olika frekvenser beroende på matrial. När man ser nått i 720p eller 1080p så blir bilen helt grym, klart att allt kan bli bättre (även x20, xl2 eller till och med pioneers plasmor), men jag är skitnöjd !! När jag kör material som är i lägre upplösningn än 720p så blir resultatet riktigt bra det med, faktiskt förvånad över resultatet.

Givetvis är inte upplösning allt, tvärt om !! Bitrate is the key to success !!

Vad gäller judder i 24p så märker jag inte av det så mycket, händer nån gång att det märks, men det är obetydligt. Enligt mig då, som alltid !

Källor är diverse på olika forum och personer som sett dom vad gäller xl2 och x20. M86 är givetvis mina egna uppfattningar.

Vet inte om detta svarade på några av dig (utalade/icke utalade) frågor, men lite info i alla fall.

mvh flovv

Ps. Du borde läsa igenom dina inlägg innan du svara och kolla meningsbyggnaden, jag är ingen fena på det alltid, men dina inlägg behöver en översyn.

Edit: Tillfix av text.

Redigerat av flovv, 31 januari 2008 - 11:33.

Postad 31 januari 2008 - 14:40

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Huvudsaken är att du är nöjd med din tv flovv.
mvh StarChild

Postad 31 januari 2008 - 21:28

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0

Ps. Du borde läsa igenom dina inlägg innan du svara och kolla meningsbyggnaden, jag är ingen fena på det alltid, men dina inlägg behöver en översyn.

Det är jobbigt att redigera och ofta så bli det OK iaf, kan vara bra med variation. Men jag skriver så dåligt och att redigera och titta på tangenten skärmen osv är jobbigt tråkigt.

De e ju bra då för dej, hoppas du slipper M86 tripleball o annat elände.

Sharp support har sagt att X20 troligen kör multipel på 24hz men kunde inte säga mer om mina frågor.
Multipel ger bättre bild enligt supporten.
Svenskmodellen kommer feb-mars.
Kunde inte få något säkert svar på nåt alls.

Redigerat av toler, 01 februari 2008 - 01:49.

Postad 05 februari 2008 - 15:13

Raptor-no1
  • Raptor-no1
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det kommer inte bli en LC52X20. Jag bantar ner mig till 46" och XL2 är ju "tuppen"!
Jag har kikat in hos InWarehouse där XL2:orna kommer att komma och jag får en bra rabbatt där via jobbet.
Så en LC46XL2 blir det.
Jag har matchat den med en annan med ungefär samma prestanda, men rabbatten blir högre på Sharpen.
Sorry om jag slank in med XL i X20 tråden.

Postad 05 februari 2008 - 18:05

Werto
  • Werto
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jaha, inhandlade en Sharp 42X20E och en dator (Fujitsu Siemens Xi2550) med bluray-spelare. Tänkte det kunde vara ett bra sätt att få en "bluray-lösning". TV:n är FullHD 1920x1080, hdmi-ingångar, datorn har hdmi-utgång. Det måste bli bra. Men...djupt inne i TV-manualen visar det sig att TV:n max kan visa 1400x1050 från dator! Det är tydligen skillnad på att visa upplösningen 1920x1080 från en separat bluray-spelare vs en bluray-spelare som sitter i en dator. Det kanske är självklart för vissa av er pålästa men jag bara suckar... Kollade med Sharp-supporten och varken X20 eller XL2 klarar detta. Ringde Sony och deras W3000, X3000 & X3500 klarar det. Får väl återlämna Sharpen och beställa nån av dessa istället.

Postad 05 februari 2008 - 18:22

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Jaha, inhandlade en Sharp 42X20E och en dator (Fujitsu Siemens Xi2550) med bluray-spelare. Tänkte det kunde vara ett bra sätt att få en "bluray-lösning". TV:n är FullHD 1920x1080, hdmi-ingångar, datorn har hdmi-utgång. Det måste bli bra. Men...djupt inne i TV-manualen visar det sig att TV:n max kan visa 1400x1050 från dator! Det är tydligen skillnad på att visa upplösningen 1920x1080 från en separat bluray-spelare vs en bluray-spelare som sitter i en dator. Det kanske är självklart för vissa av er pålästa men jag bara suckar... Kollade med Sharp-supporten och varken X20 eller XL2 klarar detta. Ringde Sony och deras W3000, X3000 & X3500 klarar det. Får väl återlämna Sharpen och beställa nån av dessa istället.

Det är bara dator via D-sub (VGA) ingången som inte klarar 1920x1080. HDMI ingången klarar 1920x1080 från datorn.
mvh StarChild

Redigerat av StarChild, 05 februari 2008 - 18:30.

Postad 05 februari 2008 - 19:58

Raptor-no1
  • Raptor-no1
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag kommer att beställa hela paketet, sharps LC46XL2E och sharps BD-HP20S BlueRay o kablar. Det lär hamna omkring 23000-24000.

Postad 09 februari 2008 - 10:38

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Angående tidigiare diskussion här så pratade jag med en kille på Sharp och vi pratade skillnader mellan X20 och XL2. 100Hz och 10bitar, visst MEN han sa också att X20 inte var 24p kompatibel. Visst den klarar en 24p signal men inte som XL2:an. Blir nog en XL2 nu för att vara på den säkra sidan.

Postad 09 februari 2008 - 10:41

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1 509 inlägg
  • 0
Haft min i 3 dagar nu och undrar en sak. Hur blir man av med Ext8-rutan högst upp till höger? Vet inte hur jag lyckats få dit den. Har inte hittat något varken i menyer eller manualen. Stör mig något oerhört då jag inte hade den från början.. :)

Postad 10 februari 2008 - 17:14

Werto
  • Werto
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tryck ett par ggr på i+knappen på fjärrkontrollen..
Angående mitt eget tidigare inlägg så klarar X20 1920x1080 från dator trots att Sharp-supporten sa att det inte skulle fungera + att manualen (sid 36) visar att TV:n med PC via hdmi max klarar 1400x1050 . Uppdatering av drivrutin till datorns grafikkort var allt som krävdes.

Postad 11 februari 2008 - 22:44

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1 509 inlägg
  • 0
Tack! Tydligen var det enda knappen jag missat trycka på :)

Postad 12 februari 2008 - 16:37

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1 509 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått 1080P att funka via komponentingången? Ser bara två interlaced bilder bredvid varandra när jag testar med min PS3 (använder skärmen endast för spel)

Redigerat av ColinZeal, 12 februari 2008 - 16:57.

Postad 12 februari 2008 - 22:37

Gäst_poserdonut_*
  • Gäst_poserdonut_*
  • 0
Är det någon som vet varför det är så att tv:n inte klarar 1080p via VGA, det verkar jävligt dumt.

Postad 24 februari 2008 - 18:15

Asterix
  • Asterix
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad mellan X20E och X20S? Vad jag kan se så är de identiska lr? Förutom att det skiljer en tusenlapp i pris...

Postad 24 februari 2008 - 19:10

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad mellan X20E och X20S? Vad jag kan se så är de identiska lr? Förutom att det skiljer en tusenlapp i pris...

S modellen boxergodkänd samt svensksåld, vilket teoretiskt ger bättre support, då man även kan kontakta Svenska Sharp direkt. Möjligen också automatiska uppdateringar till TV:n

Specar annars lika

Redigerat av BoL79, 24 februari 2008 - 19:11.

Postad 25 februari 2008 - 23:27

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Angående tidigiare diskussion här så pratade jag med en kille på Sharp och vi pratade skillnader mellan X20 och XL2. 100Hz och 10bitar, visst MEN han sa också att X20 inte var 24p kompatibel. Visst den klarar en 24p signal men inte som XL2:an. Blir nog en XL2 nu för att vara på den säkra sidan.

Jag har en Sharp LC52x20e sedan några veckor och den fungerar utmärkt med 24p, 25p, 30p, 50p och 60p beroende på källa. Uppdaterings-frekvensen ändrar sig efter vad som kommer in från Blu-Ray-spelaren.

Den fungerar mycket bra som datorskärm 1920x1080p men bara i 50p och 60p.
Det beror nog på att grafikkortet i datorn inte stödjer 24p eller 48p.

Redigerat av Unregistered730fbd91, 25 februari 2008 - 23:35.

Postad 29 februari 2008 - 01:40

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Är det någon som har fått 1080P att funka via komponentingången? Ser bara två interlaced bilder bredvid varandra när jag testar med min PS3 (använder skärmen endast för spel)

komponentvideo stödjer inte 1080p.
Du måste använda HDMI (1.3)!

Postad 29 februari 2008 - 04:42

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Puh.. :)

Ja det stämmer bra det där. Det finns dock en liten sak som man kan ta med i beräkningen. Interpolering. Om en 24Hz signal omvandlas till 120Hz genom 5:5 pulldown med interpolering så räknar TVn ut 5 unika bildrutor. Men om TVn inte stödjer interpolering på 24Hz signalen så visas 120Hz (under antagande att TVn har 120Hz) genom 5:5 pulldown utan interpolering. Det är alltså samma bild som visas 5ggr. Alltså syns ingen skillnad på 24Hz och 120Hz i detta läge. Med andra ord så är 120Hz lika flimrigt som 24Hz på en tv utan interpolering. Så interpolering är att föredra. Men om 24Hz är för flimrigt/hackigt är upp till var och en att avgöra.
Här finns en bra tråd om 24p.

Lycka till i ditt val bland denna djungel :D
mvh StarChild

Ursäkta mig här tror inte jag förstår din förklaring här.
Du säger att om en tv visar 24hz i 120hz genom 5:5 pulldown så interpoleras bilden?
24hz som visas 5ggr per sekund istället för en, visst. Men 120/24 = 5 i min värld. Vad är det som interpoleras?
För så vitt jag vet repeteras samma bildrutor 5ggr och ingen ny bild "räknas" ut.
Skillnaden är väl att högre refreshrate är skönare för ögonen. Du säger att det inte syns någon skillnad på 120hz och 24hz, att det blir lika flimrigt utan interpolering? Möjligtvis att det fortfarande är 24p frameloss vid sidopanoreringar.

Postad 29 februari 2008 - 10:06

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Du säger att om en tv visar 24hz i 120hz genom 5:5 pulldown så interpoleras bilden?
24hz som visas 5ggr per sekund istället för en, visst. Men 120/24 = 5 i min värld. Vad är det som interpoleras?
För så vitt jag vet repeteras samma bildrutor 5ggr och ingen ny bild "räknas" ut.

Nja, jag gav två olika exempel. Den ena med interpolering och den andra utan interpolering. Ska man hårdra det hela så finns det inget som heter 5:5 pulldown. Kan bli lite förvirring då jag använder det ordet i båda förklaringarna. Men det är lättare att förklara det så, och alla förstår ändå vad som menas. Det jag sa var att det kan vara interpolering till 120Hz. Så om bilden interpoleras till 120Hz så använder sig TVn varken av pulldown eller ggr teknik om det ska vara korrekt.

Skillnaden är väl att högre refreshrate är skönare för ögonen. Du säger att det inte syns någon skillnad på 120hz och 24hz, att det blir lika flimrigt utan interpolering? Möjligtvis att det fortfarande är 24p frameloss vid sidopanoreringar.

En högre refreshrate ,120Hz i stället för 24Hz, ser inte ögat någon skillnad på en LCD TV så länge signalen är det lägre värdet 24Hz. Däremot är det skillnad på CRT. Är fortfarande osäker på om det kan ha någon betydelse till när man synkar bakljuset till uppdateringsfrekvensen.

mvh StarChild

Postad 29 februari 2008 - 17:44

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Nja, jag gav två olika exempel. Den ena med interpolering och den andra utan interpolering. Ska man hårdra det hela så finns det inget som heter 5:5 pulldown. Kan bli lite förvirring då jag använder det ordet i båda förklaringarna. Men det är lättare att förklara det så, och alla förstår ändå vad som menas. Det jag sa var att det kan vara interpolering till 120Hz. Så om bilden interpoleras till 120Hz så använder sig TVn varken av pulldown eller ggr teknik om det ska vara korrekt.

En högre refreshrate ,120Hz i stället för 24Hz, ser inte ögat någon skillnad på en LCD TV så länge signalen är det lägre värdet 24Hz. Däremot är det skillnad på CRT. Är fortfarande osäker på om det kan ha någon betydelse till när man synkar bakljuset till uppdateringsfrekvensen.

mvh StarChild

du skrev "Om en 24Hz signal omvandlas till 120Hz genom 5:5 pulldown med interpolering så räknar TVn ut 5 unika bildrutor." Vilket fick mig att fundera vad du pratade om. Eftersom 5:5 pulldown inte interpolerar eller räknar ut bildrutor alls.
Hur som helst den här tekniken är en djungel och det är tyvärr många som blir lurade att köpa ofärdig teknik som inte fungerar inom just området 24p och 100/120hz.

Postad 29 februari 2008 - 23:30

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

du skrev "Om en 24Hz signal omvandlas till 120Hz genom 5:5 pulldown med interpolering så räknar TVn ut 5 unika bildrutor." Vilket fick mig att fundera vad du pratade om. Eftersom 5:5 pulldown inte interpolerar eller räknar ut bildrutor alls.
Hur som helst den här tekniken är en djungel och det är tyvärr många som blir lurade att köpa ofärdig teknik som inte fungerar inom just området 24p och 100/120hz.

Ja med det så menar jag självklart att det är just interpoleringen som gör 5 unika bildrutor, inte 5:5 pulldownen. Att det är en ofärdig teknik som lurar många håller jag med om.

Postad 03 mars 2008 - 15:37

Gäst_poserdonut_*
  • Gäst_poserdonut_*
  • 0
Har nu beställt en LC-46X20E från inwarehouse, tror att den kommer dyka upp imorgon.
Nu gäller det bara att den levererar det man förväntar sig.

Redigerat av poserdonut, 03 mars 2008 - 15:37.

Postad 03 mars 2008 - 16:59

sharpkarlsson
  • sharpkarlsson
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hejsan! jag är nya här på forumet, verkar vara ett bra ställa att disktera hemabio. Själv har jag precis beställt en sharp 52x20s så idag är jag nöjd. skulle visst inte ta så många dagar innan de kommer em o installerar den. Har även beställt ljud så det ska bli trevligt när allt är på plats.. nån annan som har köpt samma tv?
ha de toppen!

Postad 03 mars 2008 - 18:39

Asterix
  • Asterix
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har beställt en 42X20S som jag hoppas å få nu på ons =) Kan oxå meddela att den är testad i nya numret av hemmabio som kommer ut i butik imorgon 4/3, den fick betyget 7/10 strax efter samsung F86 och sony KDL-40D3550

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.