Fujitsu Siemens Myrica VQ40-3SU / VQ46-3SU
148 svar till detta ämne
Postad 23 november 2007 - 14:57
Jinten
-
Jinten
-
Rookie
-
8 inlägg
Kanon Stoffe!, inser att jag måste införskaffa en sådan!. Jag väntar ännu på Tv´n, hinner dock inte få den före helgen.
Trevlig helg på dig! så rapporterar jag när jag har den i mina ägor:)
/Jinten
Postad 24 november 2007 - 03:30
laserapan
-
laserapan
-
Rookie
-
8 inlägg
När man kör TV:n i 4:3-läge, blir det grått på sidorna?
Postad 24 november 2007 - 20:20
Unregistered6e52951e
-
Unregistered6e52951e
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
När man kör TV:n i 4:3-läge, blir det grått på sidorna?
Nej, det blir svart.
Postad 26 november 2007 - 14:45
asbra
-
asbra
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Jävligt taggad på denna tvn nu med. Tänkte köpa fullhd för att få ut allt ur min xbox 360, men nu på senare tid har det ju kommit ut vad liren faktist kör i för upplösning. Då kör jag lätt hellre 720p än 720p uppskalad till 1080p. Samma gäller ju tv-materialet i 720
Hoppas inte dustin höjer priset eller något nu, ett par veckor tills jag kan beställa.
Även om den har fått lite negativa saker så är det ju faktist ingen som gnäller på kvallen i hd-upplösning.
Tror jag kommer bli nöjd, för det priset alltså. YES!
Postad 26 november 2007 - 16:15
Jinten
-
Jinten
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag väntar fortfarande på min:/. Men när jag kollar status på försändelse så står det att paketet väger 52kilo????
hur är det möjligt, enligt speccen så väger tv nästan 25 med fot, ska verkligen embalage väga lika mycket som tv?
/Jinten
Postad 26 november 2007 - 18:36
asbra
-
asbra
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Jag väntar fortfarande på min:/. Men när jag kollar status på försändelse så står det att paketet väger 52kilo???? hur är det möjligt, enligt speccen så väger tv nästan 25 med fot, ska verkligen embalage väga lika mycket som tv?
/Jinten
Råka du köpa två?
Postad 26 november 2007 - 20:36
Jinten
-
Jinten
-
Rookie
-
8 inlägg
Haha...jag har beställt en och betalt för en, så man kan ju hoppas på det bästa:)
/JInten
Postad 27 november 2007 - 08:51
Jinten
-
Jinten
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det nån som kan lägga upp en bild på kopplings möjligheter här, pdf dokumentet på dustin var inte mycket att hänga på väggen.
/Jinten
Postad 27 november 2007 - 14:22
deman_vi
-
deman_vi
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det nån som kan lägga upp en bild på kopplings möjligheter här, pdf dokumentet på dustin var inte mycket att hänga på väggen.
/Jinten
Lägger upp lite bilder i mitt galleri som du kan kika på. Säg till om du vill ha närmre bilder på saker osv. //Stoffe EDIT: Äh, galleriet funkar inte för mig just nu... så lägger upp lite bilder här.. Inte de bästa bilder men kanske kan vara till nån nytta iaf 
DSC00583.JPG 1,3MB
1 Antal nerladdningar
DSC00584.JPG 1,34MB
1 Antal nerladdningar
DSC00585.JPG 1,32MB
1 Antal nerladdningar
DSC00586.JPG 1,05MB
1 Antal nerladdningar
DSC00593.JPG 1,12MB
1 Antal nerladdningar
DSC00595.JPG 1,07MB
1 Antal nerladdningar
Redigerat av deman_vi, 27 november 2007 - 14:31.
Postad 27 november 2007 - 18:26
asbra
-
asbra
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Får min imorrn, Är så förbenat peppad på att lira 360 på den
Postad 28 november 2007 - 15:28
Jinten
-
Jinten
-
Rookie
-
8 inlägg
Yttligare bravur från stoffe! tackar.
Jag fick min igår och kan säga att jag är jätte nöjd med det lilla jag hunnit testa (Somnade på soffan till fotbollen)
Sambon tycks vara nöjd så allt är frid och fröjd
Men jag har lyckats se tv`s begränsningar redan:/ Mina kopplingar ser ut på följande:
1x scart till xbox
1x scart till dreambox
1x scart till dvd
alltså är jag kort ¨på scart här:). Komponent kabel är ett krav här
/Jinten
Postad 29 november 2007 - 23:13
asbra
-
asbra
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Fick min nu ikväll. Är så sablarns nöjd med den.
Inga pixelfel eller dylikt.
Men antalet kontakter har jag inget problem med.
Det är riktigt ###### fint att köpa en componentkabel till den gamla xboxen.
Jag kör med
scart 1 dreambox
component xbox
hdmi xbox 360
dvi pc
Än sålänge räcker dem till
Postad 03 december 2007 - 15:41
Unregistered16b96569
-
Unregistered16b96569
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Testar även att fråga i denna tråd då det var ganska dött i den andra.
Är väldigt sugen på att beställa denna TV, men jag får inget grepp om det är bra eller anus. Jag har fattat att denna apparat, precis som de flesta andra, är väldigt känslig med vad den matas med. Ni som haft era ett tag, hur upplever ni bilden på en vettig DIVX/XVID ripp matad från datorn via DVI/HDMI? Är det okej eller funkar det knappt. Har en DiBoss 32" som jag är mkt nöjd med bildmässigt och jag kan ju inte ens i min vildaste fantasi tro att denna skulle va sämre. Varken jag eller fugan är bildofiler, så är det lite artefekter o dyl kan vi leva med.
Dela gärna med er om era erfarenheter.
Mvh
P
Postad 03 december 2007 - 23:43
PugEnok
-
PugEnok
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kör myrica 46" via sceleo EVi. HD material är grymt! Som datorskärm verkligen kanon. Vanliga filmer ser helt ok ut, till dessa pengar är den kanon!
Postad 04 december 2007 - 13:34
Kzin
-
Kzin
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Är riktigt sugen på den här själv. Det enda som stör mig är att det bara finns en hdmi ingång. Än så länge harjag inte behov av någon men man tänker ju lite på framtiden. Nån gång lär det väl bli en ps3a. Kör datorn via s-vhs men frågan är ju hur länge man behåller datorn.
Vad har ni för råd?
Postad 06 december 2007 - 11:11
Karamazov
-
Karamazov
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ja, det finns ju två trådar som sagt: https://www.minhembi...s...55698&st=90Denna verkar vara mer aktiv så jag postar frågan här med.  --- Fick min tv igår och var helnöjd fram tills jag upptäckte ett störande ljud (som verkade komma efter ett tag, om nu inte backlight var i annat läge) som var vid backlight med läge "normal". Vid "ljus" hörs inget och vid "mörk" hörs nästan inget. Ni som haft problem ovan. Är detta något som kan "gå till sig"? Någon annan som har tips? Diggar ju tv:n stenhårt förutom just detta.
Postad 06 december 2007 - 19:33
Unregistered6e52951e
-
Unregistered6e52951e
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Är riktigt sugen på den här själv. Det enda som stör mig är att det bara finns en hdmi ingång. Än så länge harjag inte behov av någon men man tänker ju lite på framtiden. Nån gång lär det väl bli en ps3a. Kör datorn via s-vhs men frågan är ju hur länge man behåller datorn.
Vad har ni för råd?
Jag klarar mig just nu med 1 hdmi, men jag funderar på att eventuellt skaffa en hdmi switch någon framöver, det är väl det jag kan rekommendera. Är inte så insatt, men jag har sett att Clas Ohlson har några inte allt för dyra sådana, vet inte hur kvaliten är dock. Kabelgiganten har också några.
Postad 15 december 2007 - 11:50
formica
-
formica
-
Rookie
-
3 inlägg
Har i veckan köpt mig en Myrica 46" och vill koppla den till min Mac Mini lite bättre än med S-video som jag kör just nu.. Ska jag köra datorns DVI utgång till TV'ns DVI-1 eller ska jag köpa en DVI till HDMI kabel och ansluta till TV'ns HDMI kontakt?
Hittade en del kablar på www.kjell.com
Någon som kan hjälpa mig med vilken jag ska köpa..
Postad 15 december 2007 - 23:16
Unregistered6e52951e
-
Unregistered6e52951e
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har i veckan köpt mig en Myrica 46" och vill koppla den till min Mac Mini lite bättre än med S-video som jag kör just nu.. Ska jag köra datorns DVI utgång till TV'ns DVI-1 eller ska jag köpa en DVI till HDMI kabel och ansluta till TV'ns HDMI kontakt?
Hittade en del kablar på www.kjell.com
Någon som kan hjälpa mig med vilken jag ska köpa..
Jag har 40 tummaren, jag vet inte om den skiljer sig mycket från 46 tummaren men jag skulle rekommendera DVI till HDMI varianten. Jag provade först med DVI till DVI när jag fick min tv och bildinställningarna är mer begränsade över DVI, sen testade jag med DVI-HDMI, inställningarna Färg och Tint tillkommer, så jag fick till bilden betydligt bättre genom HDMI porten. Hade lite problem med overscan med DVI-HDMI dock men det fixade sig med overscan inställningen på tv:n
Postad 16 december 2007 - 00:35
Gucci
-
Gucci
-
Forumräv
-
-
603 inlägg
Wow... Av allt jag har läst hitils så låter den här 46":an som ett självklart val för mig... Ska göra mig av med min trogna och som jag tyckte då "grymmt bra" Thomson 32LB130S5 https://www.prisjakt...ukt.php?p=46954(Köpte den då den kostade 17000kr...  ) Lolis, den har varit GRYM med X360 och HD-DvD (Eller hd-dvdrip på x.264) + HTPC med Nvidia 8800GTS kort... Så jag gissar på att jag inte kommer bli besviken ifall jag köper den här. Köper den till nästa månad... garanterat. Tack för att ni e så bra på att dela med er av info. Men däremot har jag en förfrågan... eller 2 Stämmer dom där måtten som är på Dustin till 100%? Dimensioner (BxHxD) 1122,1 x 814,6 x 244,2 mm (med fot) Nu tänker jag mer på Bredden. Och kan ni länka till dom krokarna som behövs för att hänga upp TV:n på en vägg? eller typ lägga upp bilder...  ? Förstår inte riktigt det här med L-Krokar... Tack igen grabbs.
Redigerat av Gucci, 16 december 2007 - 00:38.
Postad 17 december 2007 - 12:06
Jinten
-
Jinten
-
Rookie
-
8 inlägg
L-krok är bara en krok som ser ut som ett L, man skruvar in den i väggen och hänger upp tv`n som har hål i chassit för dem (Det är nog inte optimerat för att köra med L-krok men det funkar enlligt vissa), själv har jag den på stativ eftersom man kan vilja vinkla den och det funkar inte om man kilar fast den i väggen. Jag är 100% nöjd med min myrica 40", var ner hos en kolega som köpt en samsung lcd 40"(kom inte ihåg modellen), men han hostade upp 14k för den, och jag var inte imponerad av bilden, måste nästan säga att myrican var bättre utan att vara allt för partisk. Samsungen överexponerade färgerna till en nästan overklig propotion. Så med tanke på att den kostade nästan dubbelt så mycke så gick jag hem med ett leende på läpparna och gott samvete.
/Jinten
Postad 26 december 2007 - 22:02
Unregistered88b306b5
-
Unregistered88b306b5
-
Rookie
-
5 inlägg
Har själv en VQ40-3SU, och är mycket nöjd med den, rekomenderas!
På produktbilden ser högtalar-remsan konstig ut, ser mycket bättre ut IRL, kolla gärna in i mitt galleri, har en del bilder på den där .
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, det stämmer. På produktbilderna gör sig högtalar listen verkligen inget bra, men när man tittar i folks gallerier är det helt ok, om inte snyggare än vertikala högtalare.
Siba på kungsgatan i sthlm har 46 tummarna uppe iaf. (typ iaf för en vecka sen)
Dessutom finns den att beskåda i mitt galleri.
Det man bör tänka på när man köper denna tv är att man bör tänka på att bildkällan är ruggigt viktig. HD klipp från datorn är helt grymma.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur länge har du haft TVn och vad är ditt intryck av den hittills. Vad är positivt resp. negativt. Önskar fler ägares erfarenheter av modellen. 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har bara haft den i 3 dagar. Men helhetsintrycket är helt ok. Som sagt är källa riktigt viktigt. Comhem digital är snudd på i underkant. "Under bordet dvd" är inte sagolikt men helt ok.
+ Snygg design + Enligt mig vidrigt bra bild från datorn med hdmaterial. Typ finding Nemo tappar man nästan hakan till. + Programeringsbar fjärrkontroll. (Dock bara en uppsättning) The comhem decoder remote is no more.
- Lite surr i elektroniken men mycket svagt. Hörs bara om man inte har ljud på typ. Men endå. - Ingen snabbknapp att slå om till HDMI ingången. Inget stort fel men endå lite irriterande. (Nån som kanske har hittat ett sätt?)
Vanlig analog tv har jag inte ens vågat testa då jag tror att det kan vara en rätt stor besvikelse. Men jämförelsevis vad man får för tio lax så är det lätt bland det mest prisvärda man kan hitta just nu skulle jag tro.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack så mycket för din input. Har du testat använda datorn som bildkälla, och i så fall via DVI eller HDMi, och hur upplever du bildkvalitén då? Någon annan som har nåt att säga om det?
Catfish tack för din fina recension om mottagandet av tv:n. Tur att katten kontrollerade så allting gick bra. 
Jag har haft min i en vecka nu o är väldigt nöjd, med tanke på priset. Källan är helt klart superviktig! Har Canal Digital nu vilket är väldigt illa men ska få Comhem under 1á kvartalet nästa år och då står en HD-box högst upp på inköpslistan. Spelar mycket PS3 och där är bilden kanon, datorn kopplade jag in igår med DVI-kabel och bilden på HD-material är kanon, tittade på Rattatouille i 1080, suverän bild! Har inte hittat en snabbknapp till HDMI´n men "dubbelpil" upp gör ändå de rätt enkelt att hitta HDMI och DVI-källorna. Fjärren är jag supernöjd med och kommer antagligen programera in HD-boxens fjärr så fort jag får den
Postad 27 december 2007 - 23:59
djmarty
-
djmarty
-
Rookie
-
1 inlägg
Tack för en informativ del om apparaten, den fick mig att välja just denna produkt iallafall..
Dock har jag några funderingar.
Först och främst varför folk väljer att köra DVI-HDMI? Samma digitala signal = samma kvalitet? Eller har jag missat något, varför inte köra dvi-dvi helt enkelt?
Men framförallt, upphängning på vägg.
Det har efterfrågats tidigare, men är det ingen som satt upp sin tv på en vägg med enkelgips. Jag bor i en hyfsad modern lägenhet där SAMTLIGA (!) väggar är täckta med innerväggar av enkelgips. Helt idiotiskt. Som lax på löken används dessa fullständigt usla bockade plåtreglar som inte går att fästa en tavla i.
Någon nämnde planka vilket verkar vara den ide som ligger bäst till, men den bygger ut så förbaskat.
Så min fråga är om någon har något bättre alternativ. Gärna visa med bilder och inköpsmaterial och inköpsställe!
Det skulle nog uppskattas av många med mig.
Åter igen, tack för god information!
Postad 28 december 2007 - 23:49
Unregisteredd1b6dcdc
-
Unregisteredd1b6dcdc
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Fick min TV idag, fick en grön pixel till vänster... :/ Fingeravtryck på fjärren också, men det verkar vara från fabrik då alla påsar var förslutna och obrutna. Jag är helnöjd ändå, bra bild via hdmi från min Mac Mini som agerar HTPC. Xboxen via Scart var inte så jätteupphetsande, har inte fått till det med inställningarna för att få helskärm... :S
Postad 30 december 2007 - 00:30
Knightan
-
Knightan
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack för en informativ del om apparaten, den fick mig att välja just denna produkt iallafall..
Först och främst varför folk väljer att köra DVI-HDMI? Samma digitala signal = samma kvalitet? Eller har jag missat något, varför inte köra dvi-dvi helt enkelt?
Det har efterfrågats tidigare, men är det ingen som satt upp sin tv på en vägg med enkelgips. Jag bor i en hyfsad modern lägenhet där SAMTLIGA (!) väggar är täckta med innerväggar av enkelgips. Helt idiotiskt. Som lax på löken används dessa fullständigt usla bockade plåtreglar som inte går att fästa en tavla i.
Någon nämnde planka vilket verkar vara den ide som ligger bäst till, men den bygger ut så förbaskat.
Så min fråga är om någon har något bättre alternativ. Gärna visa med bilder och inköpsmaterial och inköpsställe! Det skulle nog uppskattas av många med mig.
Jag skulle rekomendera att gå till en plåtverkstad o köp en stor plåt (om du inte redan har en liggandes  ) Borra flertal hål i den och köp lite gipsplugg. För att kunna montera tv:n på plåten måste du evetuellt svetsa fast 2 U så att du kan skruva fast den eller så är de enklaste kanske ba bocka ut plåten så du får en hylla att ställa den på o fixa nån lösnings hur du ska dra fast den så den int tippar Avståndet mellan pluggarna bör inte vara mindre än 10 cm pågrund av det finns risk att skivan knäcks av tygnden. Kan kanske va fördel att kontrollera med hyresvärden före för de lär se förbannat fult ut när du flyttar  fast de äe ju ba spackla och tapetsera lite så
Redigerat av Knightan, 30 december 2007 - 00:35.
Postad 30 december 2007 - 00:44
PugEnok
-
PugEnok
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Så min fråga är om någon har något bättre alternativ. Gärna visa med bilder och inköpsmaterial och inköpsställe! Det skulle nog uppskattas av många med mig.
Sök på elfa, jag tillverkade ett sådant fäste till min myrica 46" och det funkar verkligen kanon. Synd nog tog jag aldrig någon bild på fästet innan jag hängde upp teven.. Materialkostnaden blev cirka 300kr och jag svetsade på avkapade 7 eller 8mm insexnyckel (vinklad) som själva upphängningen av teven mot väggfästet. Bara fråga om du funderar något, ska nog försöka ta hjälp av en vän och lyfta ner tvn så jag kan ta ett riktigt foto. Kolla in mitt galleri så ser du den upphängd iaf.
Redigerat av PugEnok, 30 december 2007 - 00:47.
Postad 31 december 2007 - 16:43
Commo
-
Commo
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, funderar på en av dessa två, undrar om någon av dem har VGA ingång för datorn ?
Sitter på 3-3,5 m från tv:n-vilken väljer man eller kan bilden inte blir för stor?
Har hört att man ska ha knuten näve på rak arm och titta med ett öga för att få reda på vilken storlek man ska ha.
Stämmer denna grundregel ?
MVH
Commo
Postad 05 januari 2008 - 23:14
Dadid
-
Dadid
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Är sedan en tid nöjd ägare till en VQ40-3SU.
Kan tycka att bilden från en Samsung DCB-P850Z digitalbox med HDD via Comhem är lite smetig ibland.
Jag kör via en taskig Scart. Kan detta vara anledningen?
Jag har inte lyckats lära mig vilka kablar man har till vad. När använder man RCA?
/David
Postad 06 januari 2008 - 12:37
Knightan
-
Knightan
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har en fråga angående PiP mode. Jag kör en HTPC via HDMI kabel och ljudet tar jag via optiskt direkt från moderkortet till förstärkaren så därför använder jag inte tv:ns högtalare i HDMI mode utan skulle vilja ha tv ljud från lilla PiP bilden i det läget när PiP är aktiverat
Är det någon som vet hur man ställer in tv:n för att få ljudet från den lilla PiP bilden, om det nu är ens möjligt ?
Postad 06 januari 2008 - 19:25
Malesca
-
Malesca
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har nu beställt denna tv.
Ni som redan har en: vad är det för DVI-I-kontakt som teven har? Hona?
Vill kunna ansluta min
, där mini-DVI-till-DVI-sladden slutar i en DVI-D-hona. Så antar att jag ska ha en adapter från DVI-D-hona till hane?
Single link eller dual link?
Postad 07 januari 2008 - 00:33
LennartsLarjungar.tk
-
LennartsLarjungar.tk
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej, jag fick med en manual som inte innehåller någon beskrivning om min fjärr. Finns det någon som har hittat en beskrivning på kontrollen som är i aluminium?
MVH Lennart
Postad 07 januari 2008 - 22:51
Malesca
-
Malesca
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ni som redan har en: vad är det för DVI-I-kontakt som teven har? Hona?
Vill kunna ansluta min
, där mini-DVI-till-DVI-sladden slutar i en DVI-D-hona. Så antar att jag ska ha en adapter från DVI-D-hona till hane?
Fick den nu. Gick väldigt fort – beställde igår söndag (från Dustin Home), fick lite innan 21 idag måndag med hemkörning. Chauffören var trevlig och hjälpte till att bära in den. TVn har en DVI-I-hona. Hej, jag fick med en manual som inte innehåller någon beskrivning om min fjärr. Finns det någon som har hittat en beskrivning på kontrollen som är i aluminium?
Jag fick med en manual även till fjärren. De låg inplastade ihop. Några tankar om tv-apparaten följer. Ska skriva ett omdöme på Prisjakt när jag haft den längre: Funderade ett tag på hur man bäst skulle lyfta ur teven ur lådan innan vi upptäckte att man helt enkelt kunde lyfta av kartongens sidor (alla i ett stycke) från botten. Smart! Kanske alltid är så, men det här är min första större tv. Fick inte fjärren att funka när jag skulle välja språk efter att ha startat teven för första gången. Efter lite trixande insåg jag att man först måste välja teve-läget, d.v.s. trycka in "TV"-knappen på fjärren. 40" är enormt! Snudd på för stort med vårt tittavstånd på ungefär 2,5–3 meter. Kan inte se några döda pixlar eller liknande. Hör inget brus. Vissa säger att fjärren kräver att man siktar precist. Inte märkt av det alls. Kan sikta var som helst på hela teven och en bit utanför. Analog teve (Com Hem) ser mycket bättre ut än väntat. Som icke-hembionörd, utan bara nån som vill ha en stor bild, är det klart godkänt. Väntade mig att det skulle se jätteilla ut. Som vissa nämnt klickar teven till (ibland två, tre gånger) efter man startat den. Inte alls högt eller skrämmande, men känns kanske inte så kvalitativt. Är det bara för mig som teven inte svarar till fjärrkontrollen direkt när teven startat? Jag har ofta bild och ljud i kanske tio sekunder innan jag kan göra nåt med fjärren: ändra volym, byta kanal etc. Teven kan inte rotera på foten.
Redigerat av Malesca, 08 januari 2008 - 23:34.
Postad 08 januari 2008 - 10:36
Malesca
-
Malesca
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Någon hade undrat om man kunde ändra bildkälla på något snabbare sätt än genom menyn ("source"-knappen uppe i vänster hörn).
Lekte lite med fjärren precis och kom fram till detta:
Man kan ändra bildkälla med dubbelpilarna ("»") som pekar uppåt och neråt. Alltså: det finns en "OK"-knapp; närmast den finns enkla upp- och nerpilar; intill dem finns dubbelpilar.
Tryck dubbelpilen som pekar neråt för att växla mellan PC (DVI) och PC (RGB).
Tryck dubbelpilen som pekar uppåt för att växla mellan YC, YUV, HDMI, Scart 1, Scart 2, CVBS.
Tryck på vilken som helst av enkelpilarna uppåt/neråt för att växla tillbaka till tunern (byter inte kanal).
Teven verkar komma ihåg vilken bildkälla man valde senast: så nästa gång man trycker dubbelpilen uppåt går man direkt till HDMI, om man såg det senast, i stället för att behöva bläddra dit.
Redigerat av Malesca, 09 januari 2008 - 10:24.
Postad 08 januari 2008 - 19:59
Malesca
-
Malesca
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hoppas ni ursäktar mängden inlägg. Förhoppningen är att de ska vara informativa. Nu fick jag äntligen pixelmappning att funka med min MacBook. Man kan t.o.m. se JPG-komprimeringsartefakterna i forumets sidhuvud Från datorn går Apples mini-DVI-till-DVI-sladd (slutar i en DVI-D-hona). Till den har jag en DVI-till-HDMI-sladd från Kjell & Co som går in i teven. Teven är förstås ställd med HDMI som bildkälla. I tevens inställningar (Menu > Display) har jag Zoom = One by One och Overscan = Off. I OS X:s Display Preferences har jag för teven-som-bildskärm valt upplösningen 1360*768 (finns inte 1366*768; man förlorar tre pixlar på varje sida). Refresh rate är (förstås) 50 Hertz (PAL). Under "Options"-fliken är "Overscan" ikryssat. Innan jag kryssade i det fick jag en förminskad datorbild på teven, med kanske 15 pixlar svart över och under och 25 pixlar på sidorna.
Postad 08 januari 2008 - 23:06
LennartsLarjungar.tk
-
LennartsLarjungar.tk
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag fick med en manual även till fjärren. De låg inplastade ihop.
Du kan inte länka en bild på den? / Lennart
Postad 08 januari 2008 - 23:15
Malesca
-
Malesca
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag fick med en manual även till fjärren. De låg inplastade ihop.
Du kan inte länka en bild på den?
/ Lennart
 Inte hemskt bra kvalitet på webbkameran. Att inte få med alla bruksanvisningar är ett fel på produkten i konsumenträttslig mening, vad jag minns – d.v.s. nåt du kan begära att de åtgärdar.
Postad 09 januari 2008 - 19:08
Unregisteredd1b6dcdc
-
Unregisteredd1b6dcdc
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hoppas ni ursäktar mängden inlägg. Förhoppningen är att de ska vara informativa.
Nu fick jag äntligen pixelmappning att funka med min MacBook. Man kan t.o.m. se JPG-komprimeringsartefakterna i forumets sidhuvud
Från datorn går Apples mini-DVI-till-DVI-sladd (slutar i en DVI-D-hona). Till den har jag en DVI-till-HDMI-sladd från Kjell & Co som går in i teven.
Teven är förstås ställd med HDMI som bildkälla. I tevens inställningar (Menu > Display) har jag Zoom = One by One och Overscan = Off.
I OS X:s Display Preferences har jag för teven-som-bildskärm valt upplösningen 1360*768 (finns inte 1366*768; man förlorar tre pixlar på varje sida). Refresh rate är (förstås) 50 Hertz (PAL). Under "Options"-fliken är "Overscan" ikryssat. Innan jag kryssade i det fick jag en förminskad datorbild på teven, med kanske 15 pixlar svart över och under och 25 pixlar på sidorna.
När jag körde med overscan på i TV:n så kom bilden en del utanför. Typ dockan syndes inte då den var ur bild. Men stängde av overscan och klickade i "maximal bildyta" så blev bilden bra... Ser inte ut som några pixlar "tappas" enligt mig! Jag kör själv 60 Hz, såg ingen skillnad i bilden, så vet inte om detta är "optimalt". Kör från en Mac mini med en Supra DVI -> HDMI-kabel. Fick själv en död pixel, men det får man leva med antar jag. Får ringa FSC och fråga om det är något de åtar sig, jag kan leva med pixelfelet, är mer jobb än vad det är värt att få den fixad då jag måste bära den i trappan i så fall. Kartongen var ett par cm för stor för hissen :/
Postad 09 januari 2008 - 20:19
Malesca
-
Malesca
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hoppas ni ursäktar mängden inlägg. Förhoppningen är att de ska vara informativa.
Nu fick jag äntligen pixelmappning att funka med min MacBook. Man kan t.o.m. se JPG-komprimeringsartefakterna i forumets sidhuvud
Från datorn går Apples mini-DVI-till-DVI-sladd (slutar i en DVI-D-hona). Till den har jag en DVI-till-HDMI-sladd från Kjell & Co som går in i teven.
Teven är förstås ställd med HDMI som bildkälla. I tevens inställningar (Menu > Display) har jag Zoom = One by One och Overscan = Off.
I OS X:s Display Preferences har jag för teven-som-bildskärm valt upplösningen 1360*768 (finns inte 1366*768; man förlorar tre pixlar på varje sida). Refresh rate är (förstås) 50 Hertz (PAL). Under "Options"-fliken är "Overscan" ikryssat. Innan jag kryssade i det fick jag en förminskad datorbild på teven, med kanske 15 pixlar svart över och under och 25 pixlar på sidorna.
När jag körde med overscan på i TV:n så kom bilden en del utanför. Typ dockan syndes inte då den var ur bild. Men stängde av overscan och klickade i "maximal bildyta" så blev bilden bra... Ser inte ut som några pixlar "tappas" enligt mig!
För att förtydliga: med "förlorar tre pixlar på varje sida" menar jag alltså att tevens yttersta pixelkolumner blir outnyttjade/svarta eftersom datorn spottar ur sig en något lägre upplösning än tevens. Jag kör själv 60 Hz, såg ingen skillnad i bilden, så vet inte om detta är "optimalt". Kör från en Mac mini med en Supra DVI -> HDMI-kabel.
Vet inte heller vilket som är bäst. Minns inte om jag testade 60 Hz, valde PAL eftersom jag tänkte att NTSC inte skulle funka.
Postad 11 januari 2008 - 18:57
Unregisteredd1b6dcdc
-
Unregisteredd1b6dcdc
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
När jag körde med overscan på i TV:n så kom bilden en del utanför. Typ dockan syndes inte då den var ur bild. Men stängde av overscan och klickade i "maximal bildyta" så blev bilden bra... Ser inte ut som några pixlar "tappas" enligt mig!
För att förtydliga: med "förlorar tre pixlar på varje sida" menar jag alltså att tevens yttersta pixelkolumner blir outnyttjade/svarta eftersom datorn spottar ur sig en något lägre upplösning än tevens.
Förstod mycket väl vad du menade. 
Jag kör själv 60 Hz, såg ingen skillnad i bilden, så vet inte om detta är "optimalt". Kör från en Mac mini med en Supra DVI -> HDMI-kabel.
Vet inte heller vilket som är bäst. Minns inte om jag testade 60 Hz, valde PAL eftersom jag tänkte att NTSC inte skulle funka.
Det fungerar, men jag vet som sagt inte om det gör någon skillnad... Har inte märkt något i alla fall. Dock märker jag att jag borde kanske kalibrera skärmen något, typ med kontraster och sådant... Gäller bara att sitta och testa sig fram, att ha orken till det...
Postad 13 januari 2008 - 01:30
anhill
-
anhill
-
Rookie
-
1 inlägg
Shit vad den är bra och framförallt prisvärd.
Man kan stå och titta på en massa tv-apparater hos tv-handlaren där dom står bredvid varandra och man ser små differanser mellan apparaterna... Men tänk på att alla apparater är troligtvis hel olika kalibrerade i butiken av någon försäljare som gärna visar HD-signal vilket det knappast är riktigt frågan om än på ett tag överlag i alla fall.
Så ska man mestadels se på vanlig tv så är denna TV perfekt för två-tre års användning och efter den tiden kan man ju köpa en ny "bättre tv" med tanke på att utvecklingen på dessa produkter verkar nästan ha samma tempo som datorer...
Har fått upp tv:n 46" på väggen med två vinkelkrokar som jag bara skruvade rakt in i träväggen 2"X4"
Efter att ställt in bilden genom att titta på SVT:S testbild så är jag helt nöjd med bilden.
Kör via Scart från vår Canal Digital box vilket funnkar helt OK.
Återkommer med bild inom kort när jag fått ordning på kablar.
/ Andreas
Postad 03 februari 2008 - 13:35
Unregisterede6cfb3f9
-
Unregisterede6cfb3f9
-
Användare
-
-
176 inlägg
FS nått nytt på G eftersom Myrica 40" slutat säljas?
Postad 04 februari 2008 - 02:27
niknas
-
niknas
-
Amatör
-
-
83 inlägg
FS nått nytt på G eftersom Myrica 40" slutat säljas? 
Enligt uppgift så har FS dragit sig ur LCD/Plasma TV marknaden p g a för stor konkurrens. Kör vidare med LCD displayer till datorer dock.
Postad 18 februari 2008 - 11:01
Dadid
-
Dadid
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Problem med fjärrkontrollen.
Jag gillar verkligen Myricans fjärrkontroll. Därför stör det mig att jag inte lyckas få den att prata med min Samsung digitalbox.
Att lära den enstaka kommandon fungerar, men när jag lagt in ett 20-tal funktioner hänger den sig. Då måste batterierna ut och den har givetvis glömt allt den just lärt sig.
Nån som upplevt ngt liknande?
Bör jag förvänta mig detta fel eller är min möjligen ett måndagsex?
/Dadid
Postad 05 mars 2008 - 20:42
Unregistered16b96569
-
Unregistered16b96569
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Måste helt seriöst fråga om det verkligen finns nån som är nöjd med denna TV. Blir bara mer och mer besviken, det är helt omöjligt att få en bild som lirar utan defekter. Via dator (DVI) är det helt kört, tearingen som uppkommer går inte att titta på och HDMI funkar ju inte alls. Samma sak gäller med XBOX (gamla) via Component fast i mindre skala. Har kört boxer med en Dilog 355 (scart RGB), en Sagem med hdd som jag inte kommer ihåg namnet på (scart RGB). Har testat detta med vanlig skit scart, en Supra herrejössesdyr Scart och en Clicktronic Scart och bilden är fan skrattretande, dock ingen tearing bara skit kass, men lite bättre med de dyrara kablarna. Och idag köpte jag mig en Samsung DTB-P850Z digitalbox som jag kör via Component och gissa hur mkt tearing det blir genom den?!?!!?
TV har varit hos InfoCare två ggr, och första gången så gjorde dom inte ett skit, andra gången böt dom två saker, men det är lika kasst fortfarande och självklart har jag ljudproblemet i alla bildlägen förutom ljus.
Tacksam för svar.
P
Postad 15 mars 2008 - 13:58
deman_vi
-
deman_vi
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Måste helt seriöst fråga om det verkligen finns nån som är nöjd med denna TV. Blir bara mer och mer besviken, det är helt omöjligt att få en bild som lirar utan defekter. Via dator (DVI) är det helt kört, tearingen som uppkommer går inte att titta på och HDMI funkar ju inte alls. Samma sak gäller med XBOX (gamla) via Component fast i mindre skala. Har kört boxer med en Dilog 355 (scart RGB), en Sagem med hdd som jag inte kommer ihåg namnet på (scart RGB). Har testat detta med vanlig skit scart, en Supra herrejössesdyr Scart och en Clicktronic Scart och bilden är fan skrattretande, dock ingen tearing bara skit kass, men lite bättre med de dyrara kablarna. Och idag köpte jag mig en Samsung DTB-P850Z digitalbox som jag kör via Component och gissa hur mkt tearing det blir genom den?!?!!? TV har varit hos InfoCare två ggr, och första gången så gjorde dom inte ett skit, andra gången böt dom två saker, men det är lika kasst fortfarande och självklart har jag ljudproblemet i alla bildlägen förutom ljus.
Tacksam för svar.
P
Det låter tyvärr som du har fått en tv med massa problem. Min 40" har funkalt helt felfritt, kanon bild har den med! Det är mycket bättre bild än de flesta jag tittat på i butik. Kör min htpc via hdmi och kör 720p med kanon resultat. Min xbox (v1) kör jag med komponentkabel och den är även den helt okej i bildkvalité. Dock är analog comhem ingen höjdare, men e inget jag dör av. Ljud osv från den har jag inga. Enda som jag kan klaga på är att tv kontollen är lite si och så, mottagaren verkar lite kass då man kan få trycka flera gånger ibland innan den reagerar. Är kort och gott super nöjd med min tv. Hade alldrig hittat en liknande eller bättre för de pengar jag gav. //Stoffe
Postad 29 augusti 2008 - 18:12
BarateaU
-
BarateaU
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hur har ni satt upp den? Har 46'an själv. Hade först tänkt på skruv bara men blir att köpa de som de föreslår i manualen, skruv med krok. Tittar i pdf manualen nu. Minimum diameter på kroken skall vara 6,5 mm Maximum höjd på kroken X) är 15 mm Borrmall
Fästmaterialet ska hålla för 3 gånger bildskärmens vikt. Om det behövs, använd kvalificerad montör. http://multi.gnt.lt/...mputers_Lcd.pdfVet inte om jag har börjat få nå fel på min, haft den i typ ett halvår nu. Fick en vertikal rad på skärmen, men borta just nu, bara sett den 3ggr.
Redigerat av BarateaU, 29 augusti 2008 - 18:13.
Postad 04 september 2008 - 23:22
Unregisterede6cfb3f9
-
Unregisterede6cfb3f9
-
Användare
-
-
176 inlägg
Nån som vill ha en, min ska bort nu
Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 05 september 2008 - 17:44.
Postad 31 januari 2009 - 00:47
joppz
-
joppz
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Till alla er som kör xbox 360 till VQ40-3SU via komponent, hur skall kontakterna sitta, vilken färg till vilket hål?
Postad 09 augusti 2010 - 22:00
bha*
-
bha*
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ledsen att jag drar upp en gammal tråd, men men.
Har precis, för ett par timmar sen, kopplat in en Samsung DSB-H670N till min gamla VQ40-3 via HDMI, bilden är klockren med ljudet lyser med sin frånvaro. Ändrat i tvns ljudinställningar till SPDIF Input - HDMI utan resultat.
Nån som har tips på vad man kan göra?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|