* Officiell Tråd - Nokia N95 8GB *
611 svar till detta ämne
Postad 11 November 2007 - 21:53
Nufi3e
-
Nufi3e
-
Amatör
-
-
83 inlägg
en annan frågeställning.. om man är utomlands på hotell med wlan..kan man då välja att stänga av 3G uppkopplingen, så man slipper riskera få monsterkostnader för att man surfat på 3g nätet istället för det önskade wlanet?
Med nokia's mobiler väljer man med vad man skall surfa med, wlan osv.
Postad 11 November 2007 - 21:53
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Nä nu tar jag och beställer en Nokia n95 8GB. Har kikat på en massa alternativ, tex iphone, som ju är helt och hållet pinsam. Som en gammal Ericsson T28 ungefär. Men i ett nytt skal. Har även kikat på HTC:s men.. nä.. pekskärm går bort, och flutouch verkar funka sådär.
Så nu får det nog bli en n95 8GB. Men innan jag beställer... har jag missat nån telefon som man kan jämföra med med n95:an?
N95:an har ju egentligen bara en stor nackdel (förutom batteritiden som ju verkar vara ok tycker jag). MEN, den är för T J O C K. För fet helt enkelt. Men jag tror jag kan leva med det.
Är i samma situation som dig.. kollat på iphonen men som du säger imponerar inte insidan.. mitt alternativ jag valt lite mellan är SE W960i.. den känns på nått sett som den utstrålar mer kvalitet och inte är så plastig som N95an..även bättre batteritid..detta har oroat mig lite..men nu kommer jag välja att bortse från detta..så detta känns som lite av en chansning.. dels min första Nokia sen min 8210:a..dels min första 3g telefon..och dels abonemang hos Tre..men låt det bära eller brista...nu kör vi
kommer beställa på Tre:s hemsida..om jag skulle tycka den glappar eller liknande..vet någon då om jag kan åka till närmsta 3 butik och begära den utbytt?
Jag tycker faktiskt att operatören tre har skött sig bra. Har haft dem i 1 år nu. Ibland så finns det helt plötsligt inte någon täckning, och det drabbar mig och mina kompisar samtidigt, så det är ju uppenbarligen inte telefonen det är fel på... Men det var ett tag sen det hände nu. Iaf, jag hade ett litet problem med min telefon. Gick med den till en tre butik. De ville ta emot den direkt, och ville ge mig en utbytestelefon. Så det går fint att lämna in den till en butik om det skulle va problem.
Ska ta en titt på W960i.
Japp, tycker också att N95:an verkar lite väl plastig och billig, men jag tycker nog att den svarta verkar mycket bättre iaf. Så det blir nog en N95:a...tror jag.... Den har ju precis allt man behöver..
Men är det bara jag som tycker den är för tjock??
låter kanon.. att Tre skärpt till sig har jag också hört..
jag personligen tycker inte den är för tjock..van med min gamla w800..och tror inte den här är säskilt mycket tjockare..känns som man inte kan få allt (i dagsläget iallafall)
två till sakar jag funderat på.. om man tar 299 kronors abonemanget sen väljer till att 99kr av dessa ska gå till den billiga varienten av bredband..kan jag då välja att ta bort det nästa månad sen? eller välja att uppgradera det?
en annan frågeställning.. om man är utomlands på hotell med wlan..kan man då välja att stänga av 3G uppkopplingen, så man slipper riskera få monsterkostnader för att man surfat på 3g nätet istället för det önskade wlanet?
Det där med abonnemanget vet jag inte riktigt. Jag har ändrat min ab-form en gång och de va inga problem. 3G uppkopplingen går att stänga av. Det är jag 99.9% säker på. Kanske nån som har en n95:a som kan svara på det? Men det måste ju gå. Kikade på W960i. Tycker den verkade jättebra. Något liten skärm kanske. Men pekpinne är inget för mig alltså.. =/ Egentligen gillar jag SE:s telefoner mer. De känns betydligt mer välbyggda och genomtänkta...men men...tror de blir en n95:a iaf.. =/
Postad 11 November 2007 - 22:03
Fin1
-
Fin1
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Självklart kan man stänga av 3G på N95, har 3G avstängt jämt för att spara batteriet, slår bara på 3G då jag behöver det ...
Postad 11 November 2007 - 22:22
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Självklart kan man stänga av 3G på N95, har 3G avstängt jämt för att spara batteriet, slår bara på 3G då jag behöver det ...
Ok. Hur ofta behöver du ladda din N:95:a (när du inte har 3g igång)? Kör du med WLAN igång eller ej?
Postad 11 November 2007 - 23:31
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Du kan förmodligen inte stänga av 3G..
Går då inte på min TyTn II
Tre har tagit bort alternativet att välja att köra bara gsm..
Finns andra program till TyTn II som fixar det iaf men...
Postad 11 November 2007 - 23:38
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Du kan förmodligen inte stänga av 3G.. Går då inte på min TyTn II
Tre har tagit bort alternativet att välja att köra bara gsm.. Finns andra program till TyTn II som fixar det iaf men...
Ok. Men funktionen finns ju där iaf. Man får väl un-branda den då? flasha om den så att alla "tre-spärrar" försvinner. Nån som har en N95:a från 3 som kan berätta vad de har spärrat?
Postad 12 November 2007 - 08:59
racerboy
-
racerboy
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag har nu haft min N95 8GB sen i fredags och är helnöjd. Bilderna blir hur bra som helst. Mycket mycket bättre än min gamla N73. Bra ljud, skönt stor och ljusstark skärm. Kunde väl ha fått vara några mm smalare men det stör inte mig. Sjukt bra lur!! Köp!
Postad 12 November 2007 - 09:43
crazytrain
-
crazytrain
-
Rookie
-
9 inlägg
Nä nu tar jag och beställer en Nokia n95 8GB. Har kikat på en massa alternativ, tex iphone, som ju är helt och hållet pinsam. Som en gammal Ericsson T28 ungefär. Men i ett nytt skal. Har även kikat på HTC:s men.. nä.. pekskärm går bort, och flutouch verkar funka sådär.
Så nu får det nog bli en n95 8GB. Men innan jag beställer... har jag missat nån telefon som man kan jämföra med med n95:an?
N95:an har ju egentligen bara en stor nackdel (förutom batteritiden som ju verkar vara ok tycker jag). MEN, den är för T J O C K. För fet helt enkelt. Men jag tror jag kan leva med det.
Är i samma situation som dig.. kollat på iphonen men som du säger imponerar inte insidan.. mitt alternativ jag valt lite mellan är SE W960i.. den känns på nått sett som den utstrålar mer kvalitet och inte är så plastig som N95an..även bättre batteritid..detta har oroat mig lite..men nu kommer jag välja att bortse från detta..så detta känns som lite av en chansning.. dels min första Nokia sen min 8210:a..dels min första 3g telefon..och dels abonemang hos Tre..men låt det bära eller brista...nu kör vi
kommer beställa på Tre:s hemsida..om jag skulle tycka den glappar eller liknande..vet någon då om jag kan åka till närmsta 3 butik och begära den utbytt?
Jag tycker faktiskt att operatören tre har skött sig bra. Har haft dem i 1 år nu. Ibland så finns det helt plötsligt inte någon täckning, och det drabbar mig och mina kompisar samtidigt, så det är ju uppenbarligen inte telefonen det är fel på... Men det var ett tag sen det hände nu. Iaf, jag hade ett litet problem med min telefon. Gick med den till en tre butik. De ville ta emot den direkt, och ville ge mig en utbytestelefon. Så det går fint att lämna in den till en butik om det skulle va problem.
Ska ta en titt på W960i.
Japp, tycker också att N95:an verkar lite väl plastig och billig, men jag tycker nog att den svarta verkar mycket bättre iaf. Så det blir nog en N95:a...tror jag.... Den har ju precis allt man behöver..
Men är det bara jag som tycker den är för tjock??
låter kanon.. att Tre skärpt till sig har jag också hört..
jag personligen tycker inte den är för tjock..van med min gamla w800..och tror inte den här är säskilt mycket tjockare..känns som man inte kan få allt (i dagsläget iallafall)
två till sakar jag funderat på.. om man tar 299 kronors abonemanget sen väljer till att 99kr av dessa ska gå till den billiga varienten av bredband..kan jag då välja att ta bort det nästa månad sen? eller välja att uppgradera det?
Det där med abonnemanget vet jag inte riktigt. Jag har ändrat min ab-form en gång och de va inga problem. 3G uppkopplingen går att stänga av. Det är jag 99.9% säker på. Kanske nån som har en n95:a som kan svara på det? Men det måste ju gå.
Kikade på W960i. Tycker den verkade jättebra. Något liten skärm kanske. Men pekpinne är inget för mig alltså.. =/ Egentligen gillar jag SE:s telefoner mer. De känns betydligt mer välbyggda och genomtänkta...men men...tror de blir en n95:a iaf.. =/
Du har 3 månaders uppsägningstid på tilläggspaketet (99 kr iaf). Men uppgradering från 99 kr-paketet till 199 kr-paketet skall inte vara några problem. Uppgradera brukar man få göra utan uppsägningstid. Nedgradera är värre.
Postad 12 November 2007 - 10:39
m1cke
-
m1cke
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
N95 är lite tjock, känns lite klumpig i handen om man är van vid "vanliga mobiler".
Men är ni osäkra pga storleken så testa absolut inte en N95, för då kommer ni inte vilja ha en annan telefon sen :-)
W960i är lockande, men efter en N95 så är det för "dåligt" innehåll och Iphone skall vi inte snacka om, i dubbelbemärkelse trådar har en tendes att spåra ut när den kommer upp..
Postad 12 November 2007 - 12:11
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
N95 är lite tjock, känns lite klumpig i handen om man är van vid "vanliga mobiler". Men är ni osäkra pga storleken så testa absolut inte en N95, för då kommer ni inte vilja ha en annan telefon sen :-)
W960i är lockande, men efter en N95 så är det för "dåligt" innehåll och Iphone skall vi inte snacka om, i dubbelbemärkelse trådar har en tendes att spåra ut när den kommer upp..
Går den smidigt ner i fickan? Vad anser du om batteritid? För dålig?
Postad 12 November 2007 - 12:12
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Jag har nu haft min N95 8GB sen i fredags och är helnöjd. Bilderna blir hur bra som helst. Mycket mycket bättre än min gamla N73. Bra ljud, skönt stor och ljusstark skärm. Kunde väl ha fått vara några mm smalare men det stör inte mig. Sjukt bra lur!! Köp!
Vill du berätta vad tre har spärrat så vore det kanon. Går det tex att stänga av 3g funktionen?
Postad 12 November 2007 - 12:22
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
N95 är lite tjock, känns lite klumpig i handen om man är van vid "vanliga mobiler". Men är ni osäkra pga storleken så testa absolut inte en N95, för då kommer ni inte vilja ha en annan telefon sen :-)
Om du har stora fickor går den ner smidigt.. Batteritiden är ok, men räkna med att ladda den varje natt iaf.. Jag hade en N95 i 2 månader, sålde den dock pga storleken, men står man ut med att den e lite stor, då är det en kanonlur... Blir en W960i för min del...
Postad 12 November 2007 - 12:28
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Om du har stora fickor går den ner smidigt.. Batteritiden är ok, men räkna med att ladda den varje natt iaf.. Jag hade en N95 i 2 månader, sålde den dock pga storleken, men står man ut med att den e lite stor, då är det en kanonlur... Blir en W960i för min del...
Hm.. stora fickor .. njaaa. cheap monday jeansfickor ?? =) När du skriver att man får ladda den varje natt. Har du då använt den med tex WLAN igång hela tiden? Jag har nämligen tänkt att ha WLAN igång permanent.
Postad 12 November 2007 - 13:28
m1cke
-
m1cke
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
Funkar i jeansfickor, den är inte för tjock, men kombinationen av att vara lite tjock och lite bred gör den lite otymplig. Men det var inget man tänkte på efter några dagar. Batteriet tycker jag räcker gott, nu blir det ju ännu bättre med den nya. Man får ladda varje kväll, kanske håller 2-3 dygn om man bara använder den som telefon, med det gör man ju inte med en sådan här.
Postad 12 November 2007 - 14:24
24-Seven
-
24-Seven
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Med tanke på att telefoner med TRE-abb BARA använder 3G (där det finns) fungerar det givetvis inte att stänga av 3G på telefonen... Verkar inte vara några låsta menyer, (bara extra programmvara installerad från TRE) menyknapparna går att programmera om och temat går att byta, då märker man inte ett spår av att det är en TRE-mobil (förutom lilla loggan vid kameran) Vill man ha en telefon med mycket funktioner får man acceptera att den är lite större, jag tycker den funkar fint i fickan... Det är upp till användaren hur länge batteriet räcker.Använder man bara de funktioner som vanliga telefoner har, och inte ringer så mycket räcker antagligen batteriet flera dygn, Lyssnar man på musik i högtalarna samtidigt som man surfar på Wlanet, Kollar lite film, Filmar, Tar bilder och navigerar var man än ska, räcker det i knappt en dag, vilket kanske inte är så konstigt? Vilken pryl klarar det?
Postad 12 November 2007 - 16:11
woodman_1
-
woodman_1
-
Rookie
-
1 inlägg
Nokia n95i kommer att komma ut någon gån i 4:e kvartalet 2007
Postad 12 November 2007 - 17:36
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Med tanke på att telefoner med TRE-abb BARA använder 3G (där det finns) fungerar det givetvis inte att stänga av 3G på telefonen...
Verkar inte vara några låsta menyer, (bara extra programmvara installerad från TRE) menyknapparna går att programmera om och temat går att byta, då märker man inte ett spår av att det är en TRE-mobil (förutom lilla loggan vid kameran)
Vill man ha en telefon med mycket funktioner får man acceptera att den är lite större, jag tycker den funkar fint i fickan...
Det är upp till användaren hur länge batteriet räcker.
Använder man bara de funktioner som vanliga telefoner har, och inte ringer så mycket räcker antagligen batteriet flera dygn, Lyssnar man på musik i högtalarna samtidigt som man surfar på Wlanet, Kollar lite film, Filmar, Tar bilder och navigerar var man än ska, räcker det i knappt en dag, vilket kanske inte är så konstigt? Vilken pryl klarar det?
hehe.. jag tycker din mening va rätt rolig här: "Med tanke på att telefoner med TRE-abb BARA använder 3G (där det finns) fungerar det givetvis inte att stänga av 3G på telefonen..." ungefär som; "Jag kommer aldrig någonsin att använda WLAN på min Nokia n95 (förutom på kvällen, morgonen, dagen och natten)" =) Okej. Ja, det är klart att batteriet räcker olika långt beroende på hur man använder telefonen. Men jag tror jag kan leva med det. Man får ha en laddare på jobbet och en hemma helt enkelt. =) För jag _hatar_ när telefonen dör när man som mest behöver den.... =/
Postad 12 November 2007 - 17:52
Belsebub74
-
Belsebub74
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Tjäna, nu har man äntligen (efter att ha suktat efter den sedan ryktet kom ut om en mattsvart N95 med 8GB ....... & det var längesedan!) köpt den!!! Missade några dagar pga att internetsidorna som lägger ut billigast priser osv (Prisjakt/Min Hembio) inte lade ut denna som en lagervara hos någon (eftersom den inte fanns självklart men ändå  & att detta är med abbonemang såklart) så jag märkte det först igår när jag surfade lite! Så idag fick jag springa iväg på lunchen & slå till!!!! & nu ligger den & trycker på laddning! Skall ge den nån dag & trycka in lite vettiga program, kartor, låtar & filmer. Sedan skall jag återkomma med min åsikt om den! Jag suger lite på bluetooth stereo headsetet BH-604, vad tror ni om dem? Eller är de för klumpiga? Tänkte ändå att ha ett par grymma ljud-lurar & så får man ju ändå med ett par smidiga med telefonen!? Vi hörs! Mvh HinHåle Louis Cyfer (Lucifer) Belsebub74
Postad 12 November 2007 - 17:54
Andreas_Johanss
-
Andreas_Johanss
-
Användare
-
-
121 inlägg
bara så alla vet tänkte jag och daydreamer slå rekord i antal ställda frågor=)
batteritiden oroar mig inte..finns ju billiga extra batterier att köpa annars med..
dock är ju problemet att wlan blir meningslöst utomlands?..om man tex tänkt ringa med skype hem till sverige tvingas man in på utländska 3 nätet etc.. rätta mig om jag är helt ute och cyklar
Postad 12 November 2007 - 17:58
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
En annan sak som jag funderar på.
Ni som har en N95;a eller annan tel som bygger på samma system.
Om ni ansluter hemifrån, kan ni enkelt komma åt era filmer från er dator därhemma? Via WLAN alltså.. Om ni sen delar ut en mapp med filmer, kan ni då enkelt komma åt dem från er N95:a på ett smidigt sätt och titta på dem där igenom?
Postad 12 November 2007 - 18:06
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Tjäna, nu har man äntligen (efter att ha suktat efter den sedan ryktet kom ut om en mattsvart N95 med 8GB ....... & det var längesedan!) köpt den!!!
Missade några dagar pga att internetsidorna som lägger ut billigast priser osv (Prisjakt/Min Hembio) inte lade ut denna som en lagervara hos någon (eftersom den inte fanns självklart men ändå & att detta är med abbonemang såklart) så jag märkte det först igår när jag surfade lite! Så idag fick jag springa iväg på lunchen & slå till!!!!
& nu ligger den & trycker på laddning!
Skall ge den nån dag & trycka in lite vettiga program, kartor, låtar & filmer. Sedan skall jag återkomma med min åsikt om den!
Jag suger lite på bluetooth stereo headsetet BH-604, vad tror ni om dem? Eller är de för klumpiga? Tänkte ändå att ha ett par grymma ljud-lurar & så får man ju ändå med ett par smidiga med telefonen!?
Vi hörs!
Mvh
HinHåle Louis Cyfer (Lucifer) Belsebub74
Grattis till köpet. Har du lust att testa det jag skrev i förra inlägget så vore det kul =) Ang BT-stereo headset så kör jag med Jabra 620s med min nuvarande tele. Läskigt bra ljud med A2DP och smidigt med AVRCP, men lurarna är rätt stora. Men jag gillar det. =) bara så alla vet tänkte jag och daydreamer slå rekord i antal ställda frågor=)
batteritiden oroar mig inte..finns ju billiga extra batterier att köpa annars med..
dock är ju problemet att wlan blir meningslöst utomlands?..om man tex tänkt ringa med skype hem till sverige tvingas man in på utländska 3 nätet etc.. rätta mig om jag är helt ute och cyklar
haha precis.. många frågor lär det bli =P Jag tror inte du är ute och cyklar när du säger att man nog blir tvungen att använda 3:s nät när man e utomlands. Jäkligt synd om det är så. Det hade vart kul att ringa med IP därifrån annars. Någon som vet med säkerhet hur det ligger till på den punkten?
Postad 12 November 2007 - 18:44
henryd
-
henryd
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Vet någon hur man får symtorrent att fungera? när jag klickar på en torrent länk i min browser på n95:an så säger den bara att den inte kan hantera filen. Mycket irriterande.
Sen undrar jag om det finns något program till n95:an som spelar upp xvid direkt i telefonen utan att först konvertera den på datorn.
Någon sa att man kunde ta bort ikonerna som 3 lagt in från början då talar jag om dom ikonerna som är precis under klockan. Den menyn förstör ju bakgrunds bilden och det ser plotrigt ut.
Postad 12 November 2007 - 19:53
Unregistereda021f600
-
Unregistereda021f600
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
haha precis.. många frågor lär det bli =P
Jag tror inte du är ute och cyklar när du säger att man nog blir tvungen att använda 3:s nät när man e utomlands. Jäkligt synd om det är så. Det hade vart kul att ringa med IP därifrån annars. Någon som vet med säkerhet hur det ligger till på den punkten?
Jag tror ni båda är ute och cyklar.... dock har jag NOLL koll på TRE och vad de gör med sina "brandade" telefoner. Själv har jag en olåst N95 som jämförelse. Kan inety förstå varfr ni inte skall kunan använda WLAN'et utomlands? Jag har IP-telefon via CellIP (SIP standarden som N95 stöder utan extar program). Jag har kopplat upp mig på publika fria WLAN nät både i Norge och i Estland för att ringa till sverige på mitt hemnummer till en kostand av c:a 9 öre på kvällen och 17 på dagen om jag minns CellIPs pristlista rätt. Så som ni pratar måste TRE ha stängt av hela WLAN funktionen, vilket verkar helst sanslöst................
Postad 12 November 2007 - 20:05
henryd
-
henryd
-
Amatör
-
-
82 inlägg
3 har inte kopplat ur Wlan funktionen går finfint och bara surfa med det.
Postad 12 November 2007 - 20:16
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
3 har inte kopplat ur Wlan funktionen går finfint och bara surfa med det.
Härligt! Hur är det med 3 G. Kan du stänga av den funktionen? Tror du hittar det under "under telefon -> nätläge".
Postad 12 November 2007 - 20:27
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
haha precis.. många frågor lär det bli =P
Jag tror inte du är ute och cyklar när du säger att man nog blir tvungen att använda 3:s nät när man e utomlands. Jäkligt synd om det är så. Det hade vart kul att ringa med IP därifrån annars. Någon som vet med säkerhet hur det ligger till på den punkten?
Jag tror ni båda är ute och cyklar.... dock har jag NOLL koll på TRE och vad de gör med sina "brandade" telefoner. Själv har jag en olåst N95 som jämförelse. Kan inety förstå varfr ni inte skall kunan använda WLAN'et utomlands? Jag har IP-telefon via CellIP (SIP standarden som N95 stöder utan extar program). Jag har kopplat upp mig på publika fria WLAN nät både i Norge och i Estland för att ringa till sverige på mitt hemnummer till en kostand av c:a 9 öre på kvällen och 17 på dagen om jag minns CellIPs pristlista rätt. Så som ni pratar måste TRE ha stängt av hela WLAN funktionen, vilket verkar helst sanslöst................
Ok. Bra. Då har vi rett ut det. =) Så, så fort man har tillgång till en hotspot bör det att gå ringa me IP istället. Underbart. Men jag läste i en annan tråd att du vart tvungen att fixa med lite inställningar i din router för att få allting att lira. Hur kommer det sig att det kan funka direkt på "hotspots" om det inte funkar hemma, utan att först fixa med inställningar i routern? Jag menar. Antingen så kräver ju IPtelefoni att man ska öppna vissa portar, eller så gör den inte det. Men det måste ju gälla samma sak oavsett var man är.
Postad 12 November 2007 - 21:31
olf_89
-
olf_89
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Nu har jag använt mobilen sen i torsdags och kan en liten review.
Nokia n95 8GB är helt klart snyggare och mer solid än sin föregångare, medan skärmen rör på sig i den "gammla" modellen sitter den helt fast i den nya (hitills i alla fall). Fick dock ett dåligt exemplar i början där skärmen inte satt helt fast, utan man kunde röra på den. Men efter 2h användande åkte jag tillbaka och bytte, vilket inte var några som helt problem. Även fast det första nya exemplaret han tog fram gjorde samma sak, så tog han fram ett till och testade (som var bättre).
Eftersom jag är ny användare av s60 mobiler så kunde jag inte så mycket i början och jag tyckte att det var svårt att fixa program m.m. Men teknisk som man är förstår man det mesta nu, mobilen blir bara bättre och bättre för varje dag man lär känna den  . Spel upplevelsen är kanon, och de test jag gjort av den kommande ngage platformen är väldigt imponerande (i dec kommer den till nokia n95). Har lagt in ett 20-tal spel och alla fungerar felfritt, kan dock vara en lite längre väntetid att få ingen spelen än vad man är van vid, samt att avsluta dem också. Ett program jag installerat för att ringa via nätverket heter Fring " http://www.fring.com/".
Musikspelningen är bra, behöver ingen mp3 längre (om man inte åker på längre resor då man behöver långt batteri, vilket inte n95 har). Nu ska ja ta upp några saker jag trodde skulle vara bättre.
1. Kameran, trodde absolut att kameran skulle vara bättre än vad den var. Bilderna blir såklart helt OK, men inget mer nu syftar jag dock på innomhus bilder. Blixten fungerar bra, den lyser upp bra och man får en OK bild i ganska mörka förhållanden (fast bilder blir ganska grummliga). utomhus i dagsljus blir bilderna dock perfekt, men det blev dem även med Nokia 6280.
2. En annan sak är batteritiden som verkligen är dålig, det kanske beror på att mobilen så jag pillar mycket på den, spelar spel och lysnar på musik m.m. Att ha trådlösa nätverket på hela tiden kan jag verkligen rekomendera att avstå ifrån, märker direkt att batteriet slukas när jag ringer Skype samtal med Fring (det måste bero på att W-lanet är på då). Sedan kan ja rekomendera att sänka ljusstyrkan på skärmen för att spara mer batteri, kan bli jobbigt för ögonen när man gör de i början men efter 5 min har man vant sig.
Om ni vill kan jag infoga några bilder jag tagit med kameran. Om ni endast är ute efter en bra kamera tycker jag ni ska slå till på någon SE telefon istället, eller vänta på LG KU990 istället. Men även dem kan inte ersätta en vanligt 1500kr digitalkamera digitalkamera. Eller det kan nog funka fint om man ska till ett solrikt land som Thailand och fotta på dagen, jag får nog testa när jag åker dit om 1 vecka  .
Om batteritiden skulle vara dubbelt så bra skulle det här vara den perfekta mobilen för mig, Får hoppas att Nokia gör något enskilt bateri till den i framtiden. Tror det inte är så troligt, men hoppas kan man göra.
Postad 12 November 2007 - 21:48
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Nu har jag använt mobilen sen i torsdags och kan en liten review.
Nokia n95 8GB är helt klart snyggare och mer solid än sin föregångare, medan skärmen rör på sig i den "gammla" modellen sitter den helt fast i den nya (hitills i alla fall). Fick dock ett dåligt exemplar i början där skärmen inte satt helt fast, utan man kunde röra på den. Men efter 2h användande åkte jag tillbaka och bytte, vilket inte var några som helt problem. Även fast det första nya exemplaret han tog fram gjorde samma sak, så tog han fram ett till och testade (som var bättre).
Eftersom jag är ny användare av s60 mobiler så kunde jag inte så mycket i början och jag tyckte att det var svårt att fixa program m.m. Men teknisk som man är förstår man det mesta nu, mobilen blir bara bättre och bättre för varje dag man lär känna den . Spel upplevelsen är kanon, och de test jag gjort av den kommande ngage platformen är väldigt imponerande (i dec kommer den till nokia n95). Har lagt in ett 20-tal spel och alla fungerar felfritt, kan dock vara en lite längre väntetid att få ingen spelen än vad man är van vid, samt att avsluta dem också. Ett program jag installerat för att ringa via nätverket heter Fring "http://www.fring.com/". Musikspelningen är bra, behöver ingen mp3 längre (om man inte åker på längre resor då man behöver långt batteri, vilket inte n95 har). Nu ska ja ta upp några saker jag trodde skulle vara bättre. 1. Kameran, trodde absolut att kameran skulle vara bättre än vad den var. Bilderna blir såklart helt OK, men inget mer nu syftar jag dock på innomhus bilder. Blixten fungerar bra, den lyser upp bra och man får en OK bild i ganska mörka förhållanden (fast bilder blir ganska grummliga). utomhus i dagsljus blir bilderna dock perfekt, men det blev dem även med Nokia 6280. 2. En annan sak är batteritiden som verkligen är dålig, det kanske beror på att mobilen så jag pillar mycket på den, spelar spel och lysnar på musik m.m. Att ha trådlösa nätverket på hela tiden kan jag verkligen rekomendera att avstå ifrån, märker direkt att batteriet slukas när jag ringer Skype samtal med Fring (det måste bero på att W-lanet är på då). Sedan kan ja rekomendera att sänka ljusstyrkan på skärmen för att spara mer batteri, kan bli jobbigt för ögonen när man gör de i början men efter 5 min har man vant sig.
Om ni vill kan jag infoga några bilder jag tagit med kameran. Om ni endast är ute efter en bra kamera tycker jag ni ska slå till på någon SE telefon istället, eller vänta på LG KU990 istället. Men även dem kan inte ersätta en vanligt 1500kr digitalkamera digitalkamera. Eller det kan nog funka fint om man ska till ett solrikt land som Thailand och fotta på dagen, jag får nog testa när jag åker dit om 1 vecka .
Om batteritiden skulle vara dubbelt så bra skulle det här vara den perfekta mobilen för mig, Får hoppas att Nokia gör något enskilt bateri till den i framtiden. Tror det inte är så troligt, men hoppas kan man göra.
Mycket intressant läsning. Har dock några frågor =) 1. Varför använder du en tredjeparts programvara för IP-samtal när stöd för dessa finns direkt i mobilen? Man ska alltså inte behöva installera nåt för att få det att funka. 2. Har du möjlighet att göra ett test med WLAN, där du försöker streama en film, från en annan dator i ditt hemnätverk? Skulle va jättekul att veta om det funkar. 3. Om man har på WLAN permanent, hur länge tror du då batteriet räcker?
Postad 12 November 2007 - 22:03
olf_89
-
olf_89
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
tack  .
1. Hmm, det stämmer att skype redan finns i mobilen. Har för mig att det var något problem jag störde mig på, kommer inte riktigt ihåg vad det var just nu. Men det kan ju också ha varit så att jag inte viste hur man skulle göra för jag va inte så kunnig om sånna saker i början, så därför raderade jag skype. Jag tror att det var för att jag inte fick det att fungera med mitt hemma nätverk utan var tungen att använda 3g nätet, vilket kan ha berot på att jag var okunnig. Men tycker det jag använder nu fungerar fint, om ni har några andra länkar till något bra IP-telefoni sida vill jag gärna att ni delar med er av den  .
2. Hmm har aldrig riktigt gjort de förut så vet inte hur jag ska göra :/. Om du kan berätta på ett ungifär hur man gör så förstår jag nog. Och kan testa om det fungerar.
3. Jaadu, har ingen anning. Det enda jag märkt är att bateriet slukades när jag snackade med ett Fring samtal (men det beror ju inte bara på att W-lanet är på). Kan testa att ha det på under natten så kan jag berätta hur mycket batteri jag har kvar i morgon, om du vill?
Postad 12 November 2007 - 22:20
m1cke
-
m1cke
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
Du måste installera 3:e parts program för att komma åt filer på datorn, via WLAN alltså.
Har för mig att det finns ett gratis program, kommer inte på namnet, skall kolla lite.
Edit
SymSMB men det kostar dock 35$
Redigerat av m1cke, 12 November 2007 - 22:27.
Postad 12 November 2007 - 22:31
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
tack .
1. Hmm, det stämmer att skype redan finns i mobilen. Har för mig att det var något problem jag störde mig på, kommer inte riktigt ihåg vad det var just nu. Men det kan ju också ha varit så att jag inte viste hur man skulle göra för jag va inte så kunnig om sånna saker i början, så därför raderade jag skype. Jag tror att det var för att jag inte fick det att fungera med mitt hemma nätverk utan var tungen att använda 3g nätet, vilket kan ha berot på att jag var okunnig. Men tycker det jag använder nu fungerar fint, om ni har några andra länkar till något bra IP-telefoni sida vill jag gärna att ni delar med er av den .
2. Hmm har aldrig riktigt gjort de förut så vet inte hur jag ska göra :/. Om du kan berätta på ett ungifär hur man gör så förstår jag nog. Och kan testa om det fungerar.
3. Jaadu, har ingen anning. Det enda jag märkt är att bateriet slukades när jag snackade med ett Fring samtal (men det beror ju inte bara på att W-lanet är på). Kan testa att ha det på under natten så kan jag berätta hur mycket batteri jag har kvar i morgon, om du vill?
Japp, testa gärna med WLANET på under natten. Om du har möjlighet. Punkt 2 kanske är lite svår att genomföra. Men om du för din egen del vill kunna titta på filmer som du har på din dator via din mobil med WLAN, så ska man kunna göra det med den här programvaran. www.orb.com. Du måste installera 3:e parts program för att komma åt filer på datorn, via WLAN alltså. Har för mig att det finns ett gratis program, kommer inte på namnet, skall kolla lite.
Edit SymSMB men det kostar dock 35$
Aha ok. Jag har också letat lite.. hittade ORB. Det står att det ska funka. Jag kikade på demofilmen. www.orb.com Dessutom helt gratis.
Postad 12 November 2007 - 22:47
m1cke
-
m1cke
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
Ah, Orb glömde jag, det funkar ju. Det ligger väl med på 3's N95 eller har den inte X-Series? Annars hittade jag SymSMB där det står att det skall vara Freeware, ni får väl testa SymSMB Freeware
Redigerat av m1cke, 12 November 2007 - 22:48.
Postad 12 November 2007 - 22:48
Unregistereda021f600
-
Unregistereda021f600
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
Ok. Bra. Då har vi rett ut det. =) Så, så fort man har tillgång till en hotspot bör det att gå ringa me IP istället. Underbart. Men jag läste i en annan tråd att du vart tvungen att fixa med lite inställningar i din router för att få allting att lira. Hur kommer det sig att det kan funka direkt på "hotspots" om det inte funkar hemma, utan att först fixa med inställningar i routern?
Jag menar. Antingen så kräver ju IPtelefoni att man ska öppna vissa portar, eller så gör den inte det. Men det måste ju gälla samma sak oavsett var man är.
Jag skrev i en annan tråd att det var problem att TA IMOT samtal, ringa ut har aldrig varit problem. Är man på resa så är det troligt att man stanar på ett WiFi hotspot och ringer, inte sitter och väntar på samtal!  Sen beror det ju på hur ett WiFi hotspot är konfigurerat.... alla där ute i världen kan ju vara oilka konfigurerade..
Postad 12 November 2007 - 22:49
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Ah, Orb glömde jag, det funkar ju.
Annars hittade jag SymSMB där det står att det skall vara Freeware, ni får väl testa SymSMB Freeware
Japp då ska ja kika på symsmb med. Orb verkar bara kunna streama via nätet. Inte via lokalt WLAN alltså. Det är ju det man vill i första hand. =(
Postad 12 November 2007 - 22:50
olf_89
-
olf_89
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Låter W-lanet stå på under natten och ser vad som hänt med batteriet. Fast jag tror inte de händer så mkt eftersom jag inte använder det, det blir nog mer som en passningstid över med trådlöst nätverk.
Postad 12 November 2007 - 22:51
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Ok. Bra. Då har vi rett ut det. =) Så, så fort man har tillgång till en hotspot bör det att gå ringa me IP istället. Underbart. Men jag läste i en annan tråd att du vart tvungen att fixa med lite inställningar i din router för att få allting att lira. Hur kommer det sig att det kan funka direkt på "hotspots" om det inte funkar hemma, utan att först fixa med inställningar i routern?
Jag menar. Antingen så kräver ju IPtelefoni att man ska öppna vissa portar, eller så gör den inte det. Men det måste ju gälla samma sak oavsett var man är.
Jag skrev i en annan tråd att det var problem att TA IMOT samtal, ringa ut har aldrig varit problem. Är man på resa så är det troligt att man stanar på ett WiFi hotspot och ringer, inte sitter och väntar på samtal!  Sen beror det ju på hur ett WiFi hotspot är konfigurerat.... alla där ute i världen kan ju vara oilka konfigurerade..
Ja det e sant. Man behöver nog inte kunna ta emot samtal =) Man vill ju kunna ringa hem i första hand. Jag tänkte lite fel där.
Postad 12 November 2007 - 22:52
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Låter W-lanet stå på under natten och ser vad som hänt med batteriet. Fast jag tror inte de händer så mkt eftersom jag inte använder det, det blir nog mer som en passningstid över med trådlöst nätverk.
Kanon, ska bli intressant med en morgonrapport iallafall! =)
Postad 13 November 2007 - 00:45
24-Seven
-
24-Seven
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Med tanke på att telefoner med TRE-abb BARA använder 3G (där det finns) fungerar det givetvis inte att stänga av 3G på telefonen...
Verkar inte vara några låsta menyer, (bara extra programmvara installerad från TRE) menyknapparna går att programmera om och temat går att byta, då märker man inte ett spår av att det är en TRE-mobil (förutom lilla loggan vid kameran)
Vill man ha en telefon med mycket funktioner får man acceptera att den är lite större, jag tycker den funkar fint i fickan...
Använder man bara de funktioner som vanliga telefoner har, och inte ringer så mycket räcker antagligen batteriet flera dygn, Lyssnar man på musik i högtalarna samtidigt som man surfar på Wlanet, Kollar lite film, Filmar, Tar bilder och navigerar var man än ska, räcker det i knappt en dag, vilket kanske inte är så konstigt? Vilken pryl klarar det?
hehe.. jag tycker din mening va rätt rolig här: "Med tanke på att telefoner med TRE-abb BARA använder 3G (där det finns) fungerar det givetvis inte att stänga av 3G på telefonen..."
ungefär som; "Jag kommer aldrig någonsin att använda WLAN på min Nokia n95 (förutom på kvällen, morgonen, dagen och natten)" =)
Okej. Ja, det är klart att batteriet räcker olika långt beroende på hur man använder telefonen. Men jag tror jag kan leva med det. Man får ha en laddare på jobbet och en hemma helt enkelt. =) För jag _hatar_ när telefonen dör när man som mest behöver den.... =/
Förstår inte alls vad du menar? Kommer förmodligen aldrig använda Wlanet i min n95a... *Wlan mottagningen i N95 är dålig! Den hittar 3st hotspots där Ipod touch hittar 12st. *Wlan finns inte överallt och är helt onödigt att använda för samtal när man kör flatrate. Om man inte har flaterate abb kanske den ev kan fungera som hemtelefon, på det egna eller grannens wlan, då kanske man sparar 32,50:- i månaden... *Att surfa på telefonen är inte direkt någon njutning. Ser inte vitsen med att köpa en mobiltelefon och sedan stänga av GSM/Umts nätet för att springa runt på stan och jaga öppna trådlösa nätverk...? Det kan ju vara roligt och kunna ta emot ett samtal emellanåt... Kanke kan vara bra om man åker utomlands och skall ringa mycket, men jag tvivlar på att jag skulle orka leta runt efter Wlan bara för att jag behövde ringa några samtal.
Redigerat av 24-Seven, 13 November 2007 - 01:03.
Postad 13 November 2007 - 09:58
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
hehe.. jag tycker din mening va rätt rolig här: "Med tanke på att telefoner med TRE-abb BARA använder 3G (där det finns) fungerar det givetvis inte att stänga av 3G på telefonen..."
ungefär som; "Jag kommer aldrig någonsin att använda WLAN på min Nokia n95 (förutom på kvällen, morgonen, dagen och natten)" =)
Okej. Ja, det är klart att batteriet räcker olika långt beroende på hur man använder telefonen. Men jag tror jag kan leva med det. Man får ha en laddare på jobbet och en hemma helt enkelt. =) För jag _hatar_ när telefonen dör när man som mest behöver den.... =/
Förstår inte alls vad du menar? Kommer förmodligen aldrig använda Wlanet i min n95a...
*Wlan mottagningen i N95 är dålig! Den hittar 3st hotspots där Ipod touch hittar 12st.
*Wlan finns inte överallt och är helt onödigt att använda för samtal när man kör flatrate. Om man inte har flaterate abb kanske den ev kan fungera som hemtelefon, på det egna eller grannens wlan, då kanske man sparar 32,50:- i månaden...
*Att surfa på telefonen är inte direkt någon njutning.
Ser inte vitsen med att köpa en mobiltelefon och sedan stänga av GSM/Umts nätet för att springa runt på stan och jaga öppna trådlösa nätverk...? Det kan ju vara roligt och kunna ta emot ett samtal emellanåt...
Kanke kan vara bra om man åker utomlands och skall ringa mycket, men jag tvivlar på att jag skulle orka leta runt efter Wlan bara för att jag behövde ringa några samtal.
Ok. Jag skojjade lite. Det var kanske inte allt för tydligt. Anledningen till att jag vil ringa med WLAN är givetvis för att jag vill slippa använda 2 olika telefoner. Jag vill kunna ringa från en och samma oavsett om jag ska ringa hemifrån, från jobbet eller från stan. Det är ju inte 32 kr som lockar direkt, även om det för min del säkert handlar om ännu mindre belopp.
Postad 13 November 2007 - 10:28
Predikanten
-
Predikanten
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag kör för närvarande en W810 och jag har hela tiden varit inne på att köpa en W960. Börjar dock bli lite tveksam till den och blir mer och mer sugen på en N95 8Gb.
Hur är mediaspelaren på denna? Visst har den väl Fligtmode?
Postad 13 November 2007 - 11:38
24-Seven
-
24-Seven
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jag kör för närvarande en W810 och jag har hela tiden varit inne på att köpa en W960. Börjar dock bli lite tveksam till den och blir mer och mer sugen på en N95 8Gb.
Hur är mediaspelaren på denna? Visst har den väl Fligtmode?
Den har "offlinemode" som är samma sak som flightmode, Tycker att både musikspelaren och realplayer är helt ok, men det spelar ju egentligen ingen roll vilka mediaspelare som ligger inlagda från början i varken N95 8GB eller W960, eftersom båda har symbian OS kan du lägga in vilken mediaspelare du vill, dock finns det mer programm till s60v3 (N95) än till Symbian UIQ (W960).
Postad 13 November 2007 - 14:11
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Då har man beställt en Nokia N95 8 GB. Den skulle komma imorrn sa de. Kommer bli riktigt kul =P.
Postad 13 November 2007 - 14:29
HinkeN_00
-
HinkeN_00
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Då har man beställt en Nokia N95 8 GB. Den skulle komma imorrn sa de. Kommer bli riktigt kul =P.
Ska bli intressant att höra vad du tycker om telefonen.. Hoppas du kan svara på alla frågor som du själv ställt..' Jag e mest intresserad av hur de går att streama Xvid eller dvd filmer från datorn och IP telefonin e åxå tok intressant..
Postad 13 November 2007 - 15:23
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Ska bli intressant att höra vad du tycker om telefonen.. Hoppas du kan svara på alla frågor som du själv ställt..'
Jag e mest intresserad av hur de går att streama Xvid eller dvd filmer från datorn och IP telefonin e åxå tok intressant..
Japp. =) Jag är också mycket intresserad av just streaming via WLAN från min lokala dator. Jag vill kunna ligga i sängen och titta på de nya lost avsnitten (när de nu kommer sändas) under täcket! =) Så jag återkommer med info om detta. IP-telefoni har jag redan idag, så det är bara att konfigurera det på rätt sätt så "ska" det ju funka. Men man vet ju aldrig.
Postad 13 November 2007 - 18:01
olf_89
-
olf_89
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Sådär, nu har jag haft W-lanet på sedan igår kväll. Jag sa att jag skulle ge en morgon rapport men tyckte de var helt onöddigt däför batteriet inte förlorat en enda prick. Nu när jag stängde av den kl 17.30 så hade jag bara förlorat en prick, och då har jag t.o.m. ringt och lysnat på musik. Så w-lanets standby tid påverkar nog inte batteriet så mycket, tror det är mycket värre om man använder det.
Postad 13 November 2007 - 18:08
Unregistered1273
-
Unregistered1273
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Mums, verkligen intresserad av den här  Kan dock bestämma mig nästa vecka så..
Efter alla turer hit och dit i mobilvalet så....
Lite funderingar har man väl...
Jag har fattat att man kan göra mycket med den här telefonen, eller ska man säga att OS:et klarar av mycket?
Någon som har lite länkar att posta som kan visa vad man kan göra och vad man kan använda för program?
Postad 13 November 2007 - 18:19
Andreas_Johanss
-
Andreas_Johanss
-
Användare
-
-
121 inlägg
Förstår inte alls vad du menar? Kommer förmodligen aldrig använda Wlanet i min n95a...
*Wlan mottagningen i N95 är dålig! Den hittar 3st hotspots där Ipod touch hittar 12st.
*Wlan finns inte överallt och är helt onödigt att använda för samtal när man kör flatrate. Om man inte har flaterate abb kanske den ev kan fungera som hemtelefon, på det egna eller grannens wlan, då kanske man sparar 32,50:- i månaden...
*Att surfa på telefonen är inte direkt någon njutning.
Ser inte vitsen med att köpa en mobiltelefon och sedan stänga av GSM/Umts nätet för att springa runt på stan och jaga öppna trådlösa nätverk...? Det kan ju vara roligt och kunna ta emot ett samtal emellanåt...
Kanke kan vara bra om man åker utomlands och skall ringa mycket, men jag tvivlar på att jag skulle orka leta runt efter Wlan bara för att jag behövde ringa några samtal.
håller med dig.. men det här med utomlands..klart man inte springer och letar som någon luffare heller..utan det är mer eller mindre standard att wlan finns på hotellen numera..att ringa från skype/cellip skulle för mig personligen minskade kostanden med 600-800 sek per vecka..lägg därtill att jag kanske är utomlands i snitt 1 vecka per månad så är det ett enkelt sett att spara pengar vänliga hälsningar från Hamburg
Postad 13 November 2007 - 18:23
Andreas_Johanss
-
Andreas_Johanss
-
Användare
-
-
121 inlägg
Brutal:) N95 8GB screensaverN95 8GB screensaver2
Redigerat av Andreas_Johanss, 13 November 2007 - 18:25.
Postad 13 November 2007 - 18:27
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Sådär, nu har jag haft W-lanet på sedan igår kväll. Jag sa att jag skulle ge en morgon rapport men tyckte de var helt onöddigt däför batteriet inte förlorat en enda prick. Nu när jag stängde av den kl 17.30 så hade jag bara förlorat en prick, och då har jag t.o.m. ringt och lysnat på musik. Så w-lanets standby tid påverkar nog inte batteriet så mycket, tror det är mycket värre om man använder det.
Aha. Undrade just hur det hade gått. Tack för den infon!! Det va ju inte helt fel. Det betyder att det förmodligen inte är själva WLANET i sig som drar. Skitbra. Den här telefonen växer för varje dag.
Postad 13 November 2007 - 18:30
daydreamer
-
daydreamer
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Brutal:)
N95 8GB screensaver N95 8GB screensaver2
Riktigt snyggt. Har du mökligtvis en länk till ett ställe där man kan ladda ner dem?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|