Toshiba 46ZF355
243 svar till detta ämne
Postad 10 januari 2008 - 09:17
bateau
-
bateau
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som har hört nåt om när ZF355 dyker upp här i sverige?
Tyvärr inte förren till Mars enligt Toshiba Sverige. Riktpris 27-28 000:- Sa dom.
Toshiba måste ha de sämsta generalleverantörerna som existerar i Sverige, deras priser är inte i relation till övriga delar av Europa.
Du kan importera en ZF från Tyskland för ca 22-23'000kr. //M
Funderar nu på att beställa ZF från technikdirekt, verkar kunna få ett hyffsat pris där och dom verkar seriösa. Sände iväg ett mail till deras support för jag undrade om tv'n är anpassad för den tyska marknaden. Enda svaret jag fick var "The menu and languages are international. Only the DVB-T Tuner is not usable for sweden. " well bor i ett com-hem hus så det kan jag leva utan. Någon som beställt TV därifrån och upplevt några problem?
Också funderat på technikdirekt mest för att dom tar visa utan kostnad ... dom har prismatchning också men då är dom sega mådutro skickat in säkert 3-4 gånger om billigare ställen aldrig fått nåt vettigt svar .. surt. DVB-T borde funka ... det är england som har nåt annurlunda med EPG:n mm nån som har köpt ifrån tyskland kanske kan svara ?
/Martin
Fick hem min ZF för knappt två veckor sen, det finns svenska menyer och svensk manual och DBV-T funkar. TV:n har dock en aning "backligt bleeding" i de två övre hörnen av skärmen och efter vad jag har sett på diskussionsforum osv så verkar det vara så på de flesta apparater av den här modellen, så om du är allergisk mot sånt kanske du ska ta en extra funderare. Jag har bestämt mig för att jag kan leva med det, allt annat är kanon och drar man ner backlighten till en behaglig nivå så märks de ljusare hörnen knappt.
Postad 10 januari 2008 - 10:02
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Lägg gärna upp lite bilder på era ZF:er...
Mods, när kommer ZF med bland listorna?
//M
Postad 10 januari 2008 - 11:25
marpou
-
marpou
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Tyvärr inte förren till Mars enligt Toshiba Sverige. Riktpris 27-28 000:- Sa dom.
Toshiba måste ha de sämsta generalleverantörerna som existerar i Sverige, deras priser är inte i relation till övriga delar av Europa.
Funderar nu på att beställa ZF från technikdirekt, verkar kunna få ett hyffsat pris där och dom verkar seriösa. Sände iväg ett mail till deras support för jag undrade om tv'n är anpassad för den tyska marknaden. Enda svaret jag fick var "The menu and languages are international. Only the DVB-T Tuner is not usable for sweden. " well bor i ett com-hem hus så det kan jag leva utan. Någon som beställt TV därifrån och upplevt några problem?
Också funderat på technikdirekt mest för att dom tar visa utan kostnad ... dom har prismatchning också men då är dom sega mådutro skickat in säkert 3-4 gånger om billigare ställen aldrig fått nåt vettigt svar .. surt. DVB-T borde funka ... det är england som har nåt annurlunda med EPG:n mm nån som har köpt ifrån tyskland kanske kan svara ?
/Martin
Fick hem min ZF för knappt två veckor sen, det finns svenska menyer och svensk manual och DBV-T funkar. TV:n har dock en aning "backligt bleeding" i de två övre hörnen av skärmen och efter vad jag har sett på diskussionsforum osv så verkar det vara så på de flesta apparater av den här modellen, så om du är allergisk mot sånt kanske du ska ta en extra funderare. Jag har bestämt mig för att jag kan leva med det, allt annat är kanon och drar man ner backlighten till en behaglig nivå så märks de ljusare hörnen knappt.
Vad kör du din backlight på ? sett hifiklubben har den på 70 men det är ju för högt lyser fint i övrehörnen då.
Postad 11 januari 2008 - 15:53
idq
-
idq
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
/Martin
vart ifrån beställde du?
Postad 13 januari 2008 - 21:38
marpou
-
marpou
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Mmm den verkar äntligen kommit till sverige https://www.prisjakt...kt.php?p=263520 ca 24k är ju helt ok för att slippa massa tjaffs ifrån tyskland.
Postad 14 januari 2008 - 10:41
idq
-
idq
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Mmm den verkar äntligen kommit till sverige https://www.prisjakt...kt.php?p=263520 ca 24k är ju helt ok för att slippa massa tjaffs ifrån tyskland.
Yes, priset verkar ok. Men butikerna den listas hos verkar inte ha några i lager. Har man otur kommer det väl ta ett bra tag..
Postad 14 januari 2008 - 12:06
Unregisteredac9fc2b7
-
Unregisteredac9fc2b7
-
Användare
-
-
203 inlägg
Ringde till Mycom för några minuter sen.
Det var tydligen en beställningsvara från och med nu. Så lääger man en beställning så hade dom den inom 1 vecka!
+95:- i frakt!
Hmmm, köper jag den i Sverige så blir det ju lättsammare med garantier och dylikt.
Köper jag sen med mitt mastercard som är länkat med "Mer" konceptet på Swedbank så får jag ett extra år med garanti!
Slår nog till i dagarna från Mycom.
Postad 14 januari 2008 - 12:45
marpou
-
marpou
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ringde till Mycom för några minuter sen. Det var tydligen en beställningsvara från och med nu. Så lääger man en beställning så hade dom den inom 1 vecka! +95:- i frakt! Hmmm, köper jag den i Sverige så blir det ju lättsammare med garantier och dylikt. Köper jag sen med mitt mastercard som är länkat med "Mer" konceptet på Swedbank så får jag ett extra år med garanti!
Inne på det spåret också undrar hur det var med öppetköp på beställningsvara bara ... alltid skönt att ha... Kanske kan få ihop nåra och pressa priset lite hos mycom ?
Postad 14 januari 2008 - 12:53
idq
-
idq
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ringde till Mycom för några minuter sen. Det var tydligen en beställningsvara från och med nu. Så lääger man en beställning så hade dom den inom 1 vecka! +95:- i frakt! Hmmm, köper jag den i Sverige så blir det ju lättsammare med garantier och dylikt. Köper jag sen med mitt mastercard som är länkat med "Mer" konceptet på Swedbank så får jag ett extra år med garanti!
Ja det kanske är värt ett par tusen extra för att få en svensk leverantör
Postad 14 januari 2008 - 13:12
Unregisteredac9fc2b7
-
Unregisteredac9fc2b7
-
Användare
-
-
203 inlägg
Jo, visst kan man tjäna ca 2500-3000:- på att beställa från Tyskland.
Men som sagt, om det är något fel....huga, tänk att måsta skicka iväg den och kanske vara utan TV i 3-4 veckor.
........
Redigerat av Unregisteredac9fc2b7, 14 januari 2008 - 13:13.
Postad 14 januari 2008 - 13:37
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Globama.com, som verkar vara en seriös tysk leverantör, har den i lager numera. Priset är 2199 euro, jag tror jag fick ett tidigare pris i SEK på ca 22.5kr (inkl frakt). Synd att europeiska butiker inte prisövervakar på ZF:en... någon mod som kan titta på detta?  //M
Redigerat av Unregistered1ee0a150, 15 januari 2008 - 09:20.
Postad 15 januari 2008 - 09:47
marpou
-
marpou
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Globama.com, som verkar vara en seriös tysk leverantör, har den i lager numera. Priset är 2199 euro, jag tror jag fick ett tidigare pris i SEK på ca 22.5kr (inkl frakt).
Synd att europeiska butiker inte prisövervakar på ZF:en... någon mod som kan titta på detta?  //M
Den finns med hos http://www.pricerunner.de och http://www.idealo.de tex.
Postad 18 januari 2008 - 13:36
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
Någon som har koll på vad som skiljer en 46 ZF355 mot en 47Z3030 egentligen? Är det samma tv fast med S-PVA panel bara? (förutom design då)
Är prisskillnaden motiverad måntro?
Postad 18 januari 2008 - 13:56
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Någon som har koll på vad som skiljer en 46 ZF355 mot en 47Z3030 egentligen? Är det samma tv fast med S-PVA panel bara? (förutom design då) Är prisskillnaden motiverad måntro?
Vad jag förstår så ska det i stort sett vara samma förutom det du nämner. Men jag blir lite skeptiskt när man från flera håll för intryck av att SD sändningar inte görs sig specielt på ZF355 (bl.a. på avfoum ,det tyska testet och även här på forumet). Både testare och de som har 47Z3030 verkar ju fantastikt nöjda med kvalitén vid SD. Frågan är om det finns nån teknisk skillnad eller om det bara är olika intryck från olika användare. Har ju svårt att tro att bara paneltypen ger sån skillnad i bild vid SD.
Redigerat av doppko, 18 januari 2008 - 13:58.
Postad 18 januari 2008 - 14:28
marpou
-
marpou
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Någon som har koll på vad som skiljer en 46 ZF355 mot en 47Z3030 egentligen? Är det samma tv fast med S-PVA panel bara? (förutom design då) Är prisskillnaden motiverad måntro? Vad jag förstår så ska det i stort sett vara samma förutom det du nämner. Men jag blir lite skeptiskt när man från flera håll för intryck av att SD sändningar inte görs sig specielt på ZF355 (bl.a. på avfoum ,det tyska testet och även här på forumet). Både testare och de som har 47Z3030 verkar ju fantastikt nöjda med kvalitén vid SD. Frågan är om det finns nån teknisk skillnad eller om det bara är olika intryck från olika användare. Har ju svårt att tro att bara paneltypen ger sån skillnad i bild vid SD.
Tja alla bedömmer ju bilden olika jag personligen tror bilden är bättre på en s-pva panel XF/ZF serien kollat en del på XF på hifiklubben, men alla ska ju göra sin egen bedömning. Lite info in denna tråd om en finne som har en 46ZF355:a http://www.avforums....ad.php?t=665723/Martin
Postad 18 januari 2008 - 15:56
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
Citat av sawdustwilly:
"De flesta här inne på minhembio verkar föredra S-PVA, om de får välja helt fritt. Det ska visst ge bättre svärta och betraktningsvinkel. Men det finns andra åsikter också. Detta är ett exempel på jämförelse jag har läst är på ett forum för personer som arbetar professionellt med bildbehandling. Och de bryr sig ju mycket om bildkvalité och korrekta färger osv. Precis som vi. Dessutom verkar han som skrivit den väl påläst tycker jag.
Artikeln är dock ett år gammal har jag för mig, och det är mycket möjligt att det har hänt massor på båda fronterna. Men det är bra att få lite kontrast till de som bara förespråkar S-PVA som det enda som duger. :-)
Där låter det såhär ( http://forums.macrum...9&highlight=ips):
Citera
S-PVA vs. S-IPS
There are several particular characteristics about these two LCD types which are of interest to a creative professional. One such characteristic is the viewing angle. Don't believe marketing numbers... "170 degrees" does not mean the image will look good at 170 degrees. The clear winner in this category is S-IPS, hands down.
S-PVA screens begin to exhibit an unacceptable gamma shift when only a couple degrees off-center. Yep, a couple degrees. So, if you were viewing or working on an image that had a lot of dark colors, you would begin to see an unnatural gamma boost in the dark areas as you moved your head off center. Basically, your eyes have to be dead-center on the image to see its true colors. What if you are working on a large image that takes up most of the screen? Too bad! You'll get some exercise constantly moving your head around to be centered over the image.
S-IPS, on the other hand, will retain much more accurate gamma levels even at extreme angles.
This characteristic is something I've witnessed first-hand... the studio I work for uses Dell 2405's, and every artist complains about this phenomenon. Not such a big deal when you're just surfing the web, but very important when editing images.
Note... the following characteristics are not ones I can verify firsthand, because I can't do a side-by-side comparison at work. But they are pretty much the consensus among the info I found online.
Another issue that seems to plague S-PVA screens is inaccurate color. S-PVA screens generally are known for their bright, saturated colors... which is great for selling to the average consumer, but "brighter and more saturated" is not necessarily the best thing for graphics pros! In fact, the 2405's at work have all been calibrated with a hardware Spyder system, and in an effort to force the PVA screen towards more accurate color, the brightness is almost all the way down. S-IPS seems to be regarded as more accurate.
And finally, despite marketing numbers, many people have also reported better response times with S-IPS screens than with S-PVA. I think this trait is more dependent on the manufacturer, though.
So what are the weaknesses of S-IPS? The only consequential one (besides a slightly higher price,) is that S-IPS technology is limited in the contrast ratio it can produce. This results in some people claiming they can't get "true" blacks from their screen. However, I think this also has a lot to do with the manufacturer.
"
Verkligen svårt att veta vad man egentligen vill ha utan att kunna se skillnaden i butik.
Postad 19 januari 2008 - 11:54
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jag tror det har skett en hel del på S-PVA fronten. Sonys high-end LCD:er använder S-PVA, som vi ser hamnar de också högt upp på recensenternas listor.
Postad 21 januari 2008 - 12:17
Unregisteredac9fc2b7
-
Unregisteredac9fc2b7
-
Användare
-
-
203 inlägg
Allright! Fasten börsen går åt pipsvängen  så la jag en order för 10 min sedan på en 46ZF355. Jag la den hos MyCom och betalade 22 736:- inkl frakt till dörren. Jag håller er uppdaterad hur det går med leveranstider och kontakt med företaget.
Postad 21 januari 2008 - 12:55
marpou
-
marpou
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Postad 21 januari 2008 - 13:53
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Allright! Fasten börsen går åt pipsvängen så la jag en order för 10 min sedan på en 46ZF355. Jag la den hos MyCom och betalade 22 736:- inkl frakt till dörren.
Jag håller er uppdaterad hur det går med leveranstider och kontakt med företaget. 
Snyggt ! är nära order också frågat dom 2-3 gånger om leveranstid men leverantören har inget att komma med ...
/M
Primus! Återkoppla gärna a.s.a.p.. är också väldigt sugen!  //M
Postad 21 januari 2008 - 19:37
idq
-
idq
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Skulle lägga en beställning förra veckan men ville först veta när dom kan ta hem den. Ringde dom idag igen efter att ha pratat med dom förra veckan. Fortfarande inget svar när dom kan ta hem den från sina leverantörer, fick nästan intrycket av att dom inte ville sälja över huvud taget.. menmen skulle iaf skicka ett mail när dom visste mer, får väl se hur det går med det.
Postad 23 januari 2008 - 08:39
Harry2
-
Harry2
-
Rookie
-
5 inlägg
Skulle lägga en beställning förra veckan men ville först veta när dom kan ta hem den. Ringde dom idag igen efter att ha pratat med dom förra veckan. Fortfarande inget svar när dom kan ta hem den från sina leverantörer, fick nästan intrycket av att dom inte ville sälja över huvud taget.. menmen skulle iaf skicka ett mail när dom visste mer, får väl se hur det går med det.
Jag mailade med MyCom igår och detta var svaret jag fick angående leveranstid. "Leveranstiden skulle jag gissa är runt 1 till 2 månader" När kommer TVn till HI-FI klubben i Sverige? Mars? /Harry
Redigerat av Harry2, 23 januari 2008 - 08:40.
Postad 23 januari 2008 - 12:48
idq
-
idq
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
hörde med Hi-Fi klubben för ett par veckor sedan och dom kommer inte ta in ZF i sitt sortiment enligt han jag pratade med..
Postad 23 januari 2008 - 16:12
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jag mailade med MyCom igår och detta var svaret jag fick angående leveranstid. "Leveranstiden skulle jag gissa är runt 1 till 2 månader"
När kommer TVn till HI-FI klubben i Sverige? Mars?
/Harry
Globama (tysk lev) har den i lager... eller hade iaf.. pris: 2.199,00 € Frakt ca 500SEK. Detta verkar f.ö vara en väldigt seriös leverantör, har sett lovord både från svenskt och tyskt håll. //M
Postad 23 januari 2008 - 20:03
Unregisteredac9fc2b7
-
Unregisteredac9fc2b7
-
Användare
-
-
203 inlägg
Jag mailade med MyCom igår och detta var svaret jag fick angående leveranstid. "Leveranstiden skulle jag gissa är runt 1 till 2 månader"
När kommer TVn till HI-FI klubben i Sverige? Mars?
/Harry
Ja, jag har fått liknande svar från MyCom ang min beställning. Dom får ta och rappa på, jag vill smälla upp den där nu. Men trevlig personal på MyCom... det är väl det enda jag kan säga för tillfället. Jag kan häva köpet så länge dom inte fått den till butiken/lager.
Postad 25 januari 2008 - 12:54
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Är ramen till denna tv(ZF355) i svart pianolack(gillar inte det)?
Skärmen är den matt eller blank(reflexer)?
Funderar på 40´´, är det samma spec. över hela serien, z3030 skiljer lite åt beroende på storlek.
Postad 25 januari 2008 - 14:16
marpou
-
marpou
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Är ramen till denna tv(ZF355) i svart pianolack(gillar inte det)? Skärmen är den matt eller blank(reflexer)? Funderar på 40´´, är det samma spec. över hela serien, z3030 skiljer lite åt beroende på storlek.
Ramen är blanksvart och skärmen är matt http://www.toshiba.d...d1_1_id2_2.aspx där kan du kolla specar. /M
Postad 25 januari 2008 - 15:52
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
citat ""Globama (tysk lev) har den i lager... eller hade iaf.. pris: 2.199,00 €""
notera att de lägger på 25% moms för svenskarna så det blir lite mer....
Sen tänkte jag höra om det är någon som jämfört ZF3030 med Z3030? Har skitsvårt att välja mellan dessa.. undrar om prisskillnaden verkligen är motiverad
Postad 25 januari 2008 - 18:50
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
citat ""Globama (tysk lev) har den i lager... eller hade iaf.. pris: 2.199,00 €"" notera att de lägger på 25% moms för svenskarna så det blir lite mer....
Sen tänkte jag höra om det är någon som jämfört ZF3030 med Z3030? Har skitsvårt att välja mellan dessa.. undrar om prisskillnaden verkligen är motiverad
Du får en bättre panel, S-PVA, vilket ger sina fördelar. Det skall dock inte förringas, du betalar en del för designen.. den slimmade ramen. I övrigt är dessa lcd:er exakt lika. Det skiljer ca 5k mellan dem (snabbt överslag).. personligen tycker jag inte S-PVA är värt så mkt pengar... men med designen så.. kanske..  Detta är en av de paneler jag spanar på... //m
Postad 26 januari 2008 - 12:02
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
citat ""Globama (tysk lev) har den i lager... eller hade iaf.. pris: 2.199,00 €"" notera att de lägger på 25% moms för svenskarna så det blir lite mer....
Du får en bättre panel, S-PVA, vilket ger sina fördelar. Det skall dock inte förringas, du betalar en del för designen.. den slimmade ramen. I övrigt är dessa lcd:er exakt lika. Det skiljer ca 5k mellan dem (snabbt överslag).. personligen tycker jag inte S-PVA är värt så mkt pengar... men med designen så.. kanske.. 
Detta är en av de paneler jag spanar på... //m
Mellan ZF355 och XF355 är det 100Hz som skiljer?? Tycker det är lite lustigt att HDTV(UK) skriver att Z3030 visar SD-signaler väldigt bra medan de tycker att XF inte alls är lika bra! Tror ni att ZF, bildmässigt är mer lik Z3030 än XF. Söker en TV på 40´´ som som har lika bra mottagning på SD som Z3030(finns ej i 40´´) eller Panasonic TX-37LZD(finns ej heller i 40´´). Kan det vara 100Hz på Z3030 som gör SD bra? TX-37LZD har ingen 100Hz, men har ändå väldigt bra bild på SD-tv.
Redigerat av Unregisterede2a9c094, 26 januari 2008 - 12:13.
Postad 27 januari 2008 - 10:06
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Tycker det är lite lustigt att HDTV(UK) skriver att Z3030 visar SD-signaler väldigt bra medan de tycker att XF inte alls är lika bra!
Instämmer i din fråga. Jag har sett flera fall där det anses att XF inte alls imponerar på SDTV medan Z3030 nästan alltid för mycket beröm för SD. Det skulle kännas bra att få en vettig förklaring på detta.
Postad 01 februari 2008 - 19:22
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Har nu fått hem min 46ZF355DG och spontant tycker jag bilden är fantastisk. Svärtan är inte KURO-klass förstås men i övrigt har jag svårt att klaga på någonting. Jag har bara sett bättre bild med välinställda CRT-projektorer och Pio KURO. Hanteringen av 24P-material är enastående, jag har kraftig allergi mot ryckighet och rörelseoskärpa och kan säga ZF exellerar till skillnad från XF som jag inte alls upplevde ha samma flyt vid panoreringar. Svärtan är bra och till skillnad från samsung finns det lite detaljer i mörka partier.
Kan verkligen rekomendera denna TV.
Postad 01 februari 2008 - 22:17
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Kul att höra ugglebarn! Hur upplever du bilden vid vanlig SDTV? Anledningen till att jag är så nyfiken på hur den klarar "vanlig" tv är för att jag nog tyvärr kommer att behöva mata min blivande tv med SD i väntan på att HDTV sändningar kommer till Telia IPTV alt. Boxer. PS3 ligger ju också på inköpslistan, men att fysiskt förflytta sig och hyra en blue-ray lockar inte. Inte heller att köpa skivorna eftersom det oftast räcker bra med att se en film en gång. nog om det.
Postad 01 februari 2008 - 22:40
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Kul att höra ugglebarn! Hur upplever du bilden vid vanlig SDTV? Anledningen till att jag är så nyfiken på hur den klarar "vanlig" tv är för att jag nog tyvärr kommer att behöva mata min blivande tv med SD i väntan på att HDTV sändningar kommer till Telia IPTV alt. Boxer. PS3 ligger ju också på inköpslistan, men att fysiskt förflytta sig och hyra en blue-ray lockar inte. Inte heller att köpa skivorna eftersom det oftast räcker bra med att se en film en gång. nog om det.
Tycker i stort att SDTV-bilden är helt OK. Vissa sändningar ser bra ut, exempelvis kvällens "På Spåret". Sitter man på "rekomenderat" avstånd blir brus och pixlighet inget stort problem. Jag kör TV från CDs hdtv-box via hdmi, ska prova boxer imorgon och se hur det blir. hdtv-kanalerna ser naturligtvis helt fantastiska ut.
Postad 05 februari 2008 - 17:12
dipling
-
dipling
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Är det ngn som har en aning om när 40" -aren kommer släppas (Tyskland & Sverige)?
/Dipling
Postad 05 februari 2008 - 18:42
Unregisterede2a9c094
-
Unregisterede2a9c094
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Den har kommit, finns bl.a på mycom.
Se Prisjakt och Pricerunner.
I England har den inte kommit.
Postad 06 februari 2008 - 17:02
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
Citat från en annan tråd:
"jag vet inte varför man skulle välja ZF355 före Z3030? De har samma funktioner, men om vi jämför 46"/47" versionerna så har Z3030 en högre specad panel och är (iaf i Tyskland) ca: 5000 kr billigare. Visst, ZF355 är mindre/tunnare och riktigt snygg med sin tunna ram, men bildmässigt tror jag Z3030 är minst lika bra eller t o m vassare."
Vafan!? om nu S-PVA ska vara bättre än S-IPS,, varför har den då sämre specs??
Ingen som sett både 47Z3030 och 46ZF355 ?
Postad 06 februari 2008 - 18:57
sacke6
-
sacke6
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Postad 06 februari 2008 - 21:07
guineapig
-
guineapig
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Panelmässigt så borde Sony 46W300 vara identisk med ZF355, och den har jag sett i butik och kan jämföra med den 47Z3030 som jag själv haft. Sonyn har betydligt bättre betraktningsvinkel än z3030, både vertikalt och horisontellt, och då menar jag milsvid skillnad. Svärta och ljusstyrka upplever jag som likvärdiga.
Jag velar just nu mellan att köpa en Sony 46W3000 från en svensk handlare eller att vänta in ZF ( vill verkligen ha 100hz), men ingen verkar veta när eller ens OM den kommer till Sverige. Tyvärr tror jag att den när den väl kommer så skall den lanseras som en "ny" LCD och priset kommer hamna därefter...fastän den kom redan innan jul i europa.
frågan är om ZF355 har exakt samma bildbehandling som z3030? Jag upplevde själv "släpningar" och "spökbilder" på min z3030 men hoppas att S-PVA panelen på ZF355 upplevs annorlunda. Men kanske det helt enkelt är så att sonys Bravia Engine gör ett bättre jobb, den upplever jag har en betydligt bättre BD-bild än Toshiban.
Jobbigt att ZF355 inte finns att se "live", känns inte bra att behöva köpa "grisen i säcken " från Tyskland.
En rond som Toshiban vinner på Knockout är ljudmässigt, har inte hört ngn annan TV med lika bra ljud! Därav bland annat min tvekan att köpa en Sony istället
Daniel
Redigerat av guineapig, 06 februari 2008 - 21:08.
Postad 06 februari 2008 - 21:25
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag velar just nu mellan att köpa en Sony 46W3000 från en svensk handlare eller att vänta in ZF ( vill verkligen ha 100hz), men ingen verkar veta när eller ens OM den kommer till Sverige. Tyvärr tror jag att den när den väl kommer så skall den lanseras som en "ny" LCD och priset kommer hamna därefter...fastän den kom redan innan jul i europa.
Zf355 finns iaf med i prislistan i Finland så jag kan inte tro annat än att den då även kommer att komma till svenska marknaden, via toshiba sveriges kanaler då såklart.
Postad 06 februari 2008 - 22:47
simesime
-
simesime
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej,
Har mailat med Toshiba, TVn ska "om inte nåt helt ologiskt händer" finnas i butik i Sverige inom 2-3 veckor! Tillräckligt kort tid för att man ska orka vänta
Postad 06 februari 2008 - 23:42
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej,
Har mailat med Toshiba, TVn ska "om inte nåt helt ologiskt händer" finnas i butik i Sverige inom 2-3 veckor! Tillräckligt kort tid för att man ska orka vänta 
Väntar själv på både 40" och 46" XF356 som vi beställde i början på december, då hette det ca 4v leveranstid... det sista jag hörde var att 46" gick från england 31/1... så man får väl vänta o se hur länge de tar innan man får hem den  men då toshiba har haft lite leveransproblem så kan du räkna med att de där 2-3veckorna lätt kan bli 4-6veckor med.
Postad 07 februari 2008 - 00:24
simesime
-
simesime
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jo, det är väl ofta så tyvärr... men jag är iaf lite mer förhoppningsfull när man får svaret direkt från Toshiba istället för från nån ÅF! Vi vet ju om 2-3 veckor ifall det stämde eller inte! Håller tummarna iaf, tysklandsimport är tyvärr inte möjlig i mitt fall, och jag börjar bli otålig!  Lycka till med dina XF, polaren fick sin 40XF355 strax före jul, och den är kanon!
Postad 11 februari 2008 - 12:47
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Tycker i stort att SDTV-bilden är helt OK. Vissa sändningar ser bra ut, exempelvis kvällens "På Spåret". Sitter man på "rekomenderat" avstånd blir brus och pixlighet inget stort problem. Jag kör TV från CDs hdtv-box via hdmi, ska prova boxer imorgon och se hur det blir. hdtv-kanalerna ser naturligtvis helt fantastiska ut.
När du kör via CDs hdtv-box, låter du boxen skala upp SDTV till 1080? Eller kör du över det i standardupplösning och låter tv skala upp det till full bild? Skulle var intressant att veta vilken som gör uppskalningen bäst, Boxen eller tvn.
Postad 14 februari 2008 - 21:58
dipling
-
dipling
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har väntat bra länge på 40 ZF nu och när jag pratade med Toshiba Sverige förra året skulle den komma i Januari. Nu ser priset ut att ligga i paritet med en Pioneer 4280 så de vet jag inte om det slår över mot Pion.... Toshiba har j*vligt lustig prispolicy i Sverige jmfr med Tyskland. Inte undra på att det bara är källarbutiker som har den upplagd som på Prisjakt. MM i Jönköping verkar sluta med Tos pga dålig efterfrågan. Vad säger ni Pio eller Tos?
Postad 16 februari 2008 - 01:46
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
När du kör via CDs hdtv-box, låter du boxen skala upp SDTV till 1080? Eller kör du över det i standardupplösning och låter tv skala upp det till full bild? Skulle var intressant att veta vilken som gör uppskalningen bäst, Boxen eller tvn.
Jag använder inställningarna "HD utgångar - JA" och "HD upplösning utgång - 1080i", men jag vet inte om det innebär att boxen skalar upp SDTV eller om TVn gör det? hur kollar jag det? Jag tycker att det ser mycket bra ut på SDTV-sändningar av bra kvalitet. Här är några SDTV-bilder:     Ser nu i efterhand att det är lite ränder i bilderna, det är fingeravtryck från linsen  . Jag undrar om man "ska" köra med xvYCC på? Jag upplever bilden som betydligt bättre, framförallt hudtoner får en bättre och naturligare färg vilket syns på bilderna, folk ser inte solbrända ut. Jag antar att det går att fixa med basfärgshanteringen men har inte provat mig på det än. Mina inställningar är: Bakgrundsbelysning - 70 Kontrast - 70 Ljusstyrka - 50 Färg - 50 Färgton +7 Skärpa -30 Black stretch - Av MPEG Brusreducering - Hög DNR - Auto Färgtemperatur - naturlig Aktiv kontr. Bakgr.ljus - På Bioläge - På Filmstabilisering - Jämn Active Vision M100 - På xvYCC val - På Basfärgshantering - orörd
Postad 19 februari 2008 - 22:51
Abraham
-
Abraham
-
Användare
-
-
192 inlägg
Hej
Här sitter man som många andra och funderar på vilken tv man skall köpa. Mitt val står främst mellan 47Z3030, 46ZF355 och 52Z3030. Jag sitter ca 3-4 meter från tv:en och kommer att nyttja den på följande sätt:
5% film (DVD/BD), 95% av allt filmtittande kommer att göras på projjen.
20% Spel PS3
5% Dator
70% SDTV, möjligen kanske detta uppgraderas till HDTV, men utbudet är större på SDTV. Kör tele2 just nu.
Vad är skillnaden på 46ZF355 och 52Z3030, förutom att storleken skiljer? Dem har väl tom samma panel-typ?
Det kommer bli ganska svårt att se samtliga live/samtidigt och hemma hos mig, vilket vore det ultimata. Jag vill gärna bena ut skillnaderna mellan de tre nämnda modellerna, om det är någon som sett dem mot varandra vore det intressant att veta vad ni tycker och vilka skillnader ni upplever?
Jag tycker att det är väldigt svårt att jämföra och hitta den bästa tv:en när man står i en butik, dels pga att de är felinställda, sitter högt upp och det är väldigt många att titta på. Nu har jag inte så stora möjligheter att se någon av de nämnda modellerna, men ska försöka se någon innan köp.
Hur pass stor skillnad tycker ni att det är mellan någon av dessa och en vanlig “tjock-TV”, när man ser på SDTV?
Tack för hjälpen!!!
Postad 20 februari 2008 - 10:25
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Det finns ju även en 52ZF355 som inte kostar mycket mer än 52Z3030 i tyskland. Den är ju betydligt mindre i formatet än Z3030 och kan nog storleksmässigt jämföras med en 46" med "vanlig" ram runt skärmen. I övrigt bör de ha samma spec. och panel.
Postad 20 februari 2008 - 16:58
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
Väljer också mellan z3030 och zf355 (47/46) vore intressant att höra mer om zf modellen. z-tråden har gått varm länge men här skrivs inte mycket, kanske inte så många som har zf. Om du har så skriv lite tack!
Ingen som hittat nåt att klaga på när det gäller zf? brukar ju alltid vara nåt =)
Hur har ni fått veta att 46zf355 och 47z3030 är lika förutom design och panel? Är det bara antaganden?
Någon som vet hur det är med pixelgaranti för en tyskimporterad tv? Toshiba sverige har tydligen 100% garanti...
Postad 21 februari 2008 - 02:51
guineapig
-
guineapig
-
Amatör
-
-
83 inlägg
skulle tro att anledningen att ingen skriver är att det ine är så många som har den...(zf alltså) , inga butike i Sverige har den och inga verkar ha planer på att ta in den heller, pratade med Mediamarkt härom dagen och enligt Tv-chefen där så avr det inga! Mediamarkt i hela europa som sålde Zf355...låter helt sjukt men troligen tyvärr sant. Vi kan nog sluta hoppas på attd en skall komma till sverige. Tyskimport eller en annan TV ;( fan den verkar just, trist att man inte kan se den den Live , vill inte köpa från Tyskland utan att sett den själv.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|