samma upplevelse hade jag med Dynaudio som jag fortfarande kan tycka är ganska trevliga men när man lyssnar länge så blir det inte lika roligt längre dessutom kan jag tycka att det mesta låter samma, iaf med 42:orna. focus 220 är betydligt bättre och roligare men inte till det priset och de har också ngt varmt och luddigt över sig. Dvs ganska hypade, iaf 42:orna, och ganska dyra överlag kan jag tycka.
Mest överskattade/Hypeade högtalarna?
Monitor Audio Silver RS6
(Golvhögtalare)
|
2
|
(110)
|
Inga priser | |
KEF iQ7
(Golvhögtalare)
|
1
|
(17)
|
Inga priser |
Postad 17 December 2007 - 20:18
samma upplevelse hade jag med Dynaudio som jag fortfarande kan tycka är ganska trevliga men när man lyssnar länge så blir det inte lika roligt längre dessutom kan jag tycka att det mesta låter samma, iaf med 42:orna. focus 220 är betydligt bättre och roligare men inte till det priset och de har också ngt varmt och luddigt över sig. Dvs ganska hypade, iaf 42:orna, och ganska dyra överlag kan jag tycka.
Postad 17 December 2007 - 21:12
EDIT
PS Jag är själv en äkta meddelsvensson ch det är jag stolt av
Redigerat av Unregistered1129, 17 December 2007 - 21:16.
Postad 18 December 2007 - 00:13
Har lyssnat på Bronze stativarna, låter riktigt dåligt.
Har lyssnat på rs6.. tycker inte de låter så speciellt bra dem heller.
Överskattade och överprisade!
Postad 19 December 2007 - 16:18
De är verkligen jobbiga att lyssna på. Spelar man högt så tar det inge länge innan man vill sluta lyssna. Kostade runt 10000kr.
Postad 05 January 2008 - 13:17
Postad 05 January 2008 - 14:30
Postad 16 January 2008 - 16:09
Postad 16 January 2008 - 16:18
I ditt galleri så ser S6 ut att ha varit placerade så att de spelar diagonalt ut i rummet och med fel placering kan vilken högtalare som helst låta skit.
Bara nyfiken
/Heron
Postad 16 January 2008 - 19:11
Postad 16 January 2008 - 20:41
De mest överskattade högtalarna är Audiovector och det kommer från mig som i ett drygt halvår ägt ett par S6 Avantgarde
Sicket skit!
Har inte hört S6 men jag kan inte tänka mig att dom låter så illa, däremot jämfört med pi60 så kan jag tänka mig att det mesta låter mindre bra.
Postad 16 January 2008 - 21:06
Postad 16 January 2008 - 21:40
Utan tvekan är det så att det finns fler som tycker att Audiovector låter bra än att Ino gör det - av olika skäl.
Fler till antalet..absolut Audiovector är ju liite större.
Kollar man procentmässigt av de som hört/haft Ino kontra Audiovector så tror jag knappast ditt resonemang stämmer dock..
Fast vi ska väl inte göra detta till en Ino tråd även fast jag kanske omedveted kastade första stenen.:-)
Postad 16 January 2008 - 21:52
Postad 16 January 2008 - 22:14
Fast vi ska väl inte göra detta till en Ino tråd även fast jag kanske omedveted kastade första stenen.:-)
Visst, vi tar det lugnt. Fast det är aldrig fel att nämna Ino i en tråd om hypade högtalare. Antihype är också en slags hype
Postad 16 January 2008 - 23:07
Personligen gillar jag den mer dämpade designen på ljudrum och ett "Ino" designat rum med feta Ino prylar i låter enligt mig väldigt bra. Detsamma gör även väldämpade(på rätt sätt) vardagsrum med bra B&W högtalare också. men visst, beroende på spridningsegenskaper, etc hos högtalarna så kan nog skillnaderna vara rätt rejäla, och mer eller mindre njutbara ljudmässigt. Förrutom de personliga preferenserna då såklart.
Postad 17 January 2008 - 09:39
Jämför du då med samma högtalarplacering som dina nuvarande pi60?
I ditt galleri så ser S6 ut att ha varit placerade så att de spelar diagonalt ut i rummet och med fel placering kan vilken högtalare som helst låta skit.
Bara nyfiken![]()
/Heron
Jag testade olika placeringar på högtalarna och varierade med dämpningen osv. Jag har även hört flera modeller av AV i olika rum och inget rum i världen kan kompensera för högtalarens brister. Jag har även kört pi60 i mitt rum utan dämpning och då lät pi60 bättre
Men hallå där, jag kom ju på att AV ska låta bra i ett vanligt möblerat vardagsrum, så varför alla dessa frågor om dämpning?
Postad 17 January 2008 - 09:56
De är du inte direkt gratis så att man vågar köpa "grisen i säcken", eller?
/Heron
Postad 17 January 2008 - 10:19
För egen del tycker jag inte att Audiovectors högtalare är hypade. De låter väldigt bra i min öron eftersom jag gillar klipp i ljudet och öppna diskanter. Däremot kan jag väl hålla med om de som tycker att de skulle kunna vara 30% billigare.
Hypen omkring Ino är i så fall mycket större. Det är ju tämligen löjligt att man som betalande kund blir tvungen att åka hem till konstruktören och be om lov att få köpa högtalaren. Sedan får man vänta och vänta och vänta på att diverse snickare och ytbehandlare ska tycka att det är värt att jobba lite för att bygga ihop högtalaren. Höjden av arrogans, tycker jag, och inte så lite självhype.
Postad 17 January 2008 - 11:58
helst kan springa ut på närmaste HiFi-klubb och handla ett par.
I början av mitt forumrännande så retade jag mig enormt på den ibland självgoda
inställningen hos viss Ino-ägare. Men nu bryr jag mig inte. Huvudsaken alla är
nöjda och glada.
Det är bara mänskligt att dra sig till en exklusiv skara. Jag är egentligen inte bättre.
Vill inte ha det som den stora majoriteten har - i högtalarfallet tex Audiovector/B&W/Monitor
Audio och liknande. Sitter nu med ett par JBL Array 1400. Skulle vara oärligt att inte säga
att det känns bra att det inte är många i Sverige som har dom. En bonus så att säga...
Men det var för vad dom presterar som jag skaffade dom förstås.
Postad 17 January 2008 - 13:30
Ok, då vet jag, men då kan man undra varför du köpte S6:orna om de aldrig har låtit bra i dina öron?
De är du inte direkt gratis så att man vågar köpa "grisen i säcken", eller?
/Heron
Nämen vad sjuttsingen nu då
Postad 17 January 2008 - 14:21
Det är långt ifrån alla som tycker att Ino låter bra. Därmed inte sagt att de har rätt eller fel. Alla tycker dock olika och man får inte tro att det finns en perfekt högtalare som alla måste tycka om. Utan tvekan är det så att det finns fler som tycker att Audiovector låter bra än att Ino gör det - av olika skäl. Om sb22ew hade vadderat hela sitt vardagsrum redan när han ägde Audiovector så skulle dessa säkert ha låtit bättre än han gör gällande idag.
Vill bara komentera detta lite, jag är Pro-Audiovector på många sätt, dels för att det är en av få högtalare som trivs i mitt rum utan några som helst ingrepp. Basförstärkningen som rummet ger kan vara olidlig med många högtalare (speciellt stativare) som tillverkaren har gett en liten puckel för att låta mer fullvuxet.
Det som har varit genomgående med dessa högtalare är att basen legat där hela tiden på nästan samma nivå oavsett musik eller inspelning. Dessutom en ganska monoton bas. Nu tycker jag ibland att mina AV saknar bas (volym) för att i nästa sekund få en nästan fysisk smäll i samma låt, detta har jag aldrig upplevt tidigare. Den enda förklaringen jag har är att AV helt enkelt håller isär och återger mer korrekt om man får säga så. Alltså finns det på skivan så återges det med den nivån som det är inspelat vid.
Det va inte detta jag skulle skriva om igentligen utan att SEC-systemet på AV förbjuder all dämpning bakom högtalaren,det medför vissa nackdelar då bakåtstrålande ljud från baffeln också reflekteras. Fördelen är i mitt tycke att när dom står som dom ska så låter dom mindre "högtalare" än andra jag lyssnat på. Upplevelsen blir mer omslutande och när det lirar som det ska så återges inspelningsrummet på ett nästan oöverträffat sätt, iaf jämfört med andra dynamiska högtalare.
Jag vill gärna ha ett scenario där jag har 70% av ljudbilden mellan högtalarna och då 15% vardera utanför. Just detta är precis vad jag fått med AV och det med en sådan precision så att det nästan är skrämmande.
Kul tråd förövrigt, många har säkert inte gett högtalarna dom sågar en ärlig chans så ta tråden med en skopa grovsalt.
Postad 17 January 2008 - 14:32
Skriver du "sicket skit" om AV i allmänhet samt dina f.d S6 så tolkar inte jag det som en bra högtalare.De mest överskattade högtalarna är Audiovector och det kommer från mig som i ett drygt halvår ägt ett par S6 Avantgarde
Sicket skit!
Jag vet inte vad jag skall tro.Nämen vad sjuttsingen nu då Självklart köpte jag ju dem för att de var bra, vad tror du egentligen?
En bra högtalare, eller med andra ord "sicket skit"
/Heron
Postad 17 January 2008 - 14:38
Håller helt och hållet med.Hypen omkring Ino är i så fall mycket större. Det är ju tämligen löjligt att man som betalande kund blir tvungen att åka hem till konstruktören och be om lov att få köpa högtalaren. Sedan får man vänta och vänta och vänta på att diverse snickare och ytbehandlare ska tycka att det är värt att jobba lite för att bygga ihop högtalaren. Höjden av arrogans, tycker jag, och inte så lite självhype.
Postad 17 January 2008 - 14:58
Skriver du "sicket skit" om AV i allmänhet samt dina f.d S6 så tolkar inte jag det som en bra högtalare.De mest överskattade högtalarna är Audiovector och det kommer från mig som i ett drygt halvår ägt ett par S6 Avantgarde
Sicket skit!
Jag vet inte vad jag skall tro.Nämen vad sjuttsingen nu då Självklart köpte jag ju dem för att de var bra, vad tror du egentligen?
En bra högtalare, eller med andra ord "sicket skit"![]()
![]()
/Heron
Så här: Jag lyssnade på högtalaren och tyckte den lät jättebra. Jag köpte ett par S6 Avantgarde och lyssnade på dem i några månader. Efter drygt ett halvår sålde jag dem eftersom jag under lång tid lyssnat på dessa och kommit fram till att de inte alls låter bra.
Det tog mig alltså flera månader att upptäcka att det jag från en början gillade hos högtalaren, var en sådan kraftig färgning som tillslut gjorde att jag inte stod ut med dem i längden
Postad 17 January 2008 - 15:09
Varför skrev du inte det från börjanSkriver du "sicket skit" om AV i allmänhet samt dina f.d S6 så tolkar inte jag det som en bra högtalare.De mest överskattade högtalarna är Audiovector och det kommer från mig som i ett drygt halvår ägt ett par S6 Avantgarde
Sicket skit!
En bra högtalare, eller med andra ord "sicket skit"![]()
![]()
/Heron
Så här: Jag lyssnade på högtalaren och tyckte den lät jättebra. Jag köpte ett par S6 Avantgarde och lyssnade på dem i några månader. Efter drygt ett halvår sålde jag dem eftersom jag under lång tid lyssnat på dessa och kommit fram till att de inte alls låter bra.
Det tog mig alltså flera månader att upptäcka att det jag från en början gillade hos högtalaren, var en sådan kraftig färgning som tillslut gjorde att jag inte stod ut med dem i längden
Postad 17 January 2008 - 15:40
http://www.6moons.co...niel3/ruby.html
Postad 18 January 2008 - 00:45
Dock är det svårt att få till bra ljud på mässor, men Lyngdorf lyckas ofta väldigt bra med sin speciella rumskalibrering.
Audiovector tycker jag låter bra av de lilla jag hört av dem iaf.
Cantons stora Vento lät grymt tråkigt och oengagerade på förra mässan...
De kostar ju ändå 150 000kr, om de nu var den största modellen vilket jag är ganska säker på.
Postad 18 January 2008 - 00:47
Ja jäklar, dom lät ju så dåligt att jag förträngt dom, det bara skar i öronen ... brrr.Cantons stora Vento lät grymt tråkigt och oengagerade på förra mässan...
De kostar ju ändå 150 000kr, om de nu var den största modellen vilket jag är ganska säker på.
Dom var INTE prisvärda.
Kanske var dom helt oinspelade med totalt fel elektronik till, det kan man ju aldrig veta.
Redigerat av Martin, 18 January 2008 - 00:51.
Postad 18 January 2008 - 00:50
Väldigt dålig marknadsföring isf
Postad 18 January 2008 - 23:02
Postad 18 January 2008 - 23:33
Mina nominerade till mest överskattade... (obs inte det jag tycker är sämst, utan enbart mest överskattade)
Tdl rtl6
Nht2.5(+i,2.9 och 3.3)
canton rcl
Audio pro black diamond
Här någonstans tog jag hifi sabbat och kom tillbaka så smått för ett drygt år sedan och den som sticker ut efter det är:
Ma rs6
ok, har nog fler, men det är svårare att nominera en högtalare som inte fått väldigt mycket press, så därför valde jag några klassiker från hifipress. Känner mig dessutom trygg i valen eftersom jag personligen fallit för hypen och ägt alla utom rs6 då den kom under min familjs småbarnsår.
Tycker iofs ingen av dom där högtalarna är rent ut sagt dålig, det känns som att gå till ytterligheter, men definitivt oförtjänt mycket hype, press, spotlight etc. Men mer intressant tycker jag är varför dom blir så populära, är vi(jag inkluderat) så lättpåverkade så att allt som skrivs upp är bra. Det är mer spännande tycker jag med högtalare som är lite mer sällsynta, dom ger en nya hifi erfarenheter och man får känna sig lite unik, men däri ligger nog problemet, det finns inga "tester" att falla tillbaka på och på så sätt i efterhand bekräfta sitt köp...
jag är inget bättre än någon annan och har full respekt för allas val av sina högtalare, jag hoppas bara att man köper högtalare efter att ha lyssnat, provat, jämfört och hittat det som passar ens öron bäst.
För att balansera mitt inlägg lite vill jag avsluta med högtalare som jag gillar och vill tipsa dig att lyssna på om du får chansen, vissa har fått många fina tester, vissa knappt någon?
Totem model one signature
magnepan alla modeller
audio artistry alla modeller, skulle älska att få höra en linkwitz diy modell, har tyvärr inte fått chansen.
pro ac response - har glömt vilken modell det var
marten design miles 2
Thiel cs 7
Dynaudio 1.3se (obs: bara med kraftig förstärkare, annars blir det konturfattigt och tråkigt)
Sonus faber extrema (samma obs som ovan)
avalon avatar (har tyvärr inte hört någon annanmodell
Redigerat av s.m.f, 18 January 2008 - 23:34.
Postad 19 January 2008 - 11:39
Det finns naturligtvis bättre högtalare än Audiovector. Men helt ärligt så kan man få mycket bra resultat om man jobbar på placering etc.
B&W har jag aldrig hört låta bra, tyvärr. Lyssnade på deras dyra modeller och blev väldigt besviken.
Postad 19 January 2008 - 13:55
Utan att höja märket för mycket till skyarna så tycker jag att ni skall lyssna på Audiovector S3-serien - från Super och uppåt då. Lyssna för en enda anledning: BASEN! Det är utan tvekan den mest BLYTUNGA basåtergivning jag har hört från någon högtalare oavsett pris. Basåtergivning är fysisk och spänstig. Klangen är dock fortfarande neutral rent generellt sett. Mycket underhållande faktiskt. Sen skall man naturligtvis inte köpa en högtalare pga. denna egenskap endast men för stunden är det oerhört roligt att lyssna.
Det finns naturligtvis bättre högtalare än Audiovector. Men helt ärligt så kan man få mycket bra resultat om man jobbar på placering etc.
B&W har jag aldrig hört låta bra, tyvärr. Lyssnade på deras dyra modeller och blev väldigt besviken.
SEAS Thor har en helt brutalt blytung bas när det ska vara det och en lätt/smidig
samt snabb bas, het beroende på vad som finns på skivan.
Det tycker jag är en bra egenskap, men man kan helt klart säga att basen lutar lite åt mörka hållet och det hela tiden en masiv tyngd bakom anslagen.
T.ex. acustisk bas är helt ortoligt att lyssna på, man sitter helt förstummad över hur verkligt det låter och man känner varenda liten sekning på strängarna, skulle vilja säga att det är den bästa bas jag har hört ( med vissa undantag )
Postad 19 January 2008 - 19:40
Utan att höja märket för mycket till skyarna så tycker jag att ni skall lyssna på Audiovector S3-serien - från Super och uppåt då. Lyssna för en enda anledning: BASEN! Det är utan tvekan den mest BLYTUNGA basåtergivning jag har hört från någon högtalare oavsett pris.
Vad har du lyssnat på för högtalare, och i vilken miljö?
Frågar det med tanke på att du aldrig har hört så "blytung" bas innan.
Postad 20 January 2008 - 10:11
Postad 20 January 2008 - 10:25
tyvär så gäller det canton rcl också inget rum är perfektHe he ... och frågan är väl om du körde med skumgummiabsorbenter över halva bakväggen och handdukar över hela golvet när du spelade dina Audiovector? Skulle säga att dina nuvarande högtalare är sk*t om du måste vanställa vardagsrummet på det sättet för att de ska låta bra.
Postad 20 January 2008 - 11:17
S3 har väl inte sin starka sida i blytung bas dessvärre
S3.ornas basåtergivning är definitvt annorlunda jämfört med Mi3-seriens IMHO. Pga. att basen är så "snabb" så accelererar basen oerhört fort vilket förmodligen subjektivt innebär att man uppfattar basen som tung. Men det är ingen "Cervin Vega bas" naturligtvis som är "långsam" i jämförelse....Och S3:orna är fortfarande ingen högtalare som har ett amerikanskt sound....Men jag har lyssnat på många högtalare genom åren och aldrig hört en sådan basåtergivning från någon högtalare innan.
Tror faktiskt att ni kommer att bli förvånade om ni tar en rejäl provlyssning.
Postad 20 January 2008 - 12:16
Kan hålla med om att dom har helt OK basåtergivning, för priset så är den ritigt bra.S3 har väl inte sin starka sida i blytung bas dessvärre
S3.ornas basåtergivning är definitvt annorlunda jämfört med Mi3-seriens IMHO. Pga. att basen är så "snabb" så accelererar basen oerhört fort vilket förmodligen subjektivt innebär att man uppfattar basen som tung. Men det är ingen "Cervin Vega bas" naturligtvis som är "långsam" i jämförelse....Och S3:orna är fortfarande ingen högtalare som har ett amerikanskt sound....Men jag har lyssnat på många högtalare genom åren och aldrig hört en sådan basåtergivning från någon högtalare innan.
Tror faktiskt att ni kommer att bli förvånade om ni tar en rejäl provlyssning.
Men det är ju inte en blytung och kraftig bas, kanske inte så du menar men det låter på dig som att basen skulle vara mäktig och det krafigaste som finns.
Basen är aningen "slank" lite uppåt i frekvens och dom har en tydlig snärtig bas som har en viss, tyngd, men den är inte "tung".
tung bas är när det känns som att man krockar med en betong vägg, när det kommer en riktig urladdning så ska man känna hur det liksom ligger en massiv tyngd bakom vartenda anslag.
S3.orna levererar i detta fallet en känsla av kraft, men dom gör alldrig så att man upplever den känslan av tyngd och masiva knockar som jag och många andra definierar som " tung bas återgiving "
Men, jag håller med om att S3.orna är bra högtalare och har ett spelglatt och kratigt ljud som gör så att även lite hårdare musiklåter bra. (om man har rätt elektronik till )
Redigerat av DVD-ai, 20 January 2008 - 12:17.
Postad 20 January 2008 - 12:25
Postad 20 January 2008 - 12:34
Håller med dig i viss mån. Min poäng är bara att visa att det finns annan typ av basåtergivning än Cervin Vega mullret. Den här typen av snabb, kontant, fast bas är i mitt tycke roligare att lyssna på än "subwoofermuller". Och det finns nog en liten fördom kavr att AV inte kan spela tung bas - för det kan dom....Sen har de andra områden som de inte är lika bra på, som alltid är det en kompromiss man lyssnar på.
"Tung" bas är inte = "muller" bas
Fast det vet jag att du inte menade, men ville bara förtydliga det lite.
En högtalare kan defenetivt prestera tung bas som är snabb och har en mycket hög detaljerings nivå, inte så att man måste välja det ena eller det andra, men det blir ju dyrt om man ska allt det roligt i en och samma högtalare.
TL = transmision line prinsipen tycker jag är ett underbart sätt att få till en helt otroligt bra basåtergivning, man får en bas som är tung, snabb, karftig och detaljerad på samma gång + att det inte finns ett spår av resonanser i ljudet !
Men det är svårt att få till en TL så att det blir tiktigt bra, men när man lyckas så kan det bli ett helt otroligt resultat.
Postad 20 January 2008 - 15:26
AV är sannerligen en hifi-högtalare av hög klass, men de enklare modellerna låter för tunnt i basen enligt mig i varje fall…Måste bara fråga i all enkelhet. Ni som inte gillar AV. Är det pris/kontra ljud som är fel, eller tycker ni det låter helt åt skogen illa helt enkelt?
Fast jag har blivit riktigt imponerad av den nya S3 serien måste jag erkänna… Dock så kostade de modellerna en bra bit över 10k. Man måste upp i över 20K för att AV ska imponera även med fylligt basljud. Fast det är ju bara min åsikt…
Thomas
Postad 20 January 2008 - 17:05
AV är sannerligen en hifi-högtalare av hög klass, men de enklare modellerna låter för tunnt i basen enligt mig i varje fall…Måste bara fråga i all enkelhet. Ni som inte gillar AV. Är det pris/kontra ljud som är fel, eller tycker ni det låter helt åt skogen illa helt enkelt?
Fast jag har blivit riktigt imponerad av den nya S3 serien måste jag erkänna… Dock så kostade de modellerna en bra bit över 10k. Man måste upp i över 20K för att AV ska imponera även med fylligt basljud. Fast det är ju bara min åsikt…![]()
Thomas
kanske är just därför dom passar mig så bra. Föredrar att klippa bort det tyngre ljudet som t.ex RS-8 osv kan ge. Tack
Postad 20 January 2008 - 22:27
Transmission Line...Det blev jag nyfiken på, kan du berätta mer?
Transmission Line / ljudvågs ledning är en princip som man skulle kunna jämnföra lite med ett backladdat horn, fast tvärt om
Det är en princip som går ut på att ett ellement rent teoretiskt placeras i ett långt avsmalnande rör/kanal som med rätt längd och diamater ger en mängd olika stående vågor.
Dessa gör i princip samma sak som en pasport, men med ett lite bredare område och kan därför till föra mer lågbas,
Men principen har en lite rolig "bieffekt" den gör oftast så att basen blir extra "tung"
Men med rätte val av lement och en perfekt dimensionering av hela lådan så kan man få den att spela riktigt, riktigt bra och med en bas som är ( i mitt tycke helt överlägsen det mästa )
Man får en bas som är tung, men ändå inte slö, den är detaljerad och dynamisk, men som sagt, inte lätt att få det att bli riktigt bra.
Om du vill veta mer så rekomenderar jag att du läser lite om principen på nätet
Postad 20 January 2008 - 22:39
Postad 20 January 2008 - 22:46
Det viktigaste är ju att man själv blir nöjd och att man tar sig tid att provlyssna och inte enbart går på rekommendationer från andra…kanske är just därför dom passar mig så bra. Föredrar att klippa bort det tyngre ljudet som t.ex RS-8 osv kan ge. Tack
Thomas
(PS. Jag kan rekommendera transmissionline-tekniken som nämnts tidigare. Bl.a. använde sig TDL av den tekniken när de fanns. Hade själv RTL2:orna och har kompis som fortfarande har RTl3:orna. Man behöver inte nödvändigtvis någon sub om man har dem. Men de är ändå snabba i basen.)
Redigerat av Thomas S., 20 January 2008 - 22:51.
Postad 20 January 2008 - 23:05
Grymt snygga högtalare... Var påväg att välja dem tills jag lyssnade på dem...
Inget mellanregister... Helt tomt och platt...
Satte på Metallicas svarta platta... Lät lite som att gitarrerna saknades...
Riktigt överskattad högtalare...
/Johan
Postad 20 January 2008 - 23:16
Har lyssnat en del på dem med olika sorts musik utan att sakna något speciellt.
Ingen 10poängare men helt ok och lättlyssnade.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS*
1 bild
84 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?