Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AB-Com IPBox 9000HD ?

172 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DGStation CubeRevo (IPbox 9000HD) (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser

Postad 14 August 2008 - 19:39

beson
  • beson
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

skepp o hoj !

Kan glädjande meddela att nlb's image gjorde så att både kortläsarna och camd var aktiva redan vid start och bild kom direkt från kortläsaren utan ca modul. Riktigt bra där nlb teamet! Dock så uppkommer ju nu fler frågor och en är ju förstås hur man ska skriva för att hårddisken skall stängas av vid start så den inte hela tiden snurrar i idle mode även om jag inte spelar in. Har varit inne i nlb's webinterface via root/relook lösen men inte hittat någon funktion för det. Som det är nu blir hårddisken över 50 grader varm och den inbyggda koreanska fläkten, av mycket dålig kvalitet, är ju omöjlig att använda.

Har dock funderingar på att byta ut den till en 40mm fläkt, som jag gjorde på tvixen hd5100sh, som även den var av koreansk kvalitet :P . Fläkten som jag har är köpt ifrån England o det är en helt tyst mini kaze 40mm 3500rpm 14db fläkt som kan snurra max utan att det hörs. Men tror jag har sett nånstans att man skall editera en fil för att fläkten skall stängas av efter uppstart, har du sett det eller någon annan? I övrigt härlig bild på hd kanalerna och tänkte nu börja jobba med db.dat'en så kanalerna slipper vara rena geting boet :(

/A morgon tröttis pga os'et :blink:

Om du stänger av timeshift så går inte hårddisken hela tiden. Det gör du i meny/advanced setup/hdd setup. Där kan du även stänga av fläkten. Fläkten kan även stängas av från webif. under "IP9000 options"
beson

Postad 14 August 2008 - 20:01

beson
  • beson
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
@andyace Om du stänger av timeshift så går inte hårddisken hela tiden. Det gör du i meny/advanced setup/hdd setup. Där kan du även stänga av fläkten. Fläkten kan även stängas av från webif. under "IP9000 options"
beson

Postad 14 August 2008 - 23:30

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag testade också att flasha boxen med NLB7932 via usb-sticka, men det funkade inte att köra kortet i de inbyggda kortläsarna för mig.. vad körde du för img innan? uppdaterade du också med usb-sticka?

jag är också lite inne på hur man kan nå boxen utifrån, d.v.s. via internet. behöver man nån slags vpn eller kan man ge den en extern adress? vad har du gett din box för ip?

jag har fortfarande inte stoppat i nån hd men letar febrilt efter ett bra alternativ. nåt tips? den bör ju vara rätt stor och inte alltför dyr.

skön känsla att se på HD-kanalerna. jämfört med den bild jag fick från min gamla CD-box så är dock även SD-kanalerna radikalt mycket klarare nu.. Ser ok ut även på stor projektor 133 tum.

//Fredrik

Howdy

Usb sticka körde usb_nlb7932_all_noboot.img och som döptes till usb_update.img. Sen så var det bara o köra in kortet med chippet vänt neråt! Den ända imagen som fanns före nlb's verk var ab's senaste image. Frågan är ju om det går o se kanalerna utan kortet? :( Jag kör via det interna nätverket genom dlink dir 855. Min ipbox och datorn har ju olika ipn sen ere bara o köra via flashfxp i mitt fall då. Testar lite putty med via telnet men får testa det mera framöver. Antar cat6 stp kabeln får jobba lite...

När det gäller hårddisken är det en Samsung 2.5" 320GB sata och den är både liten och väldigt tyst. Betalade en tusing för den och funderar nästan på sådana i framtiden till min släp bara dator typ där dock raptor hd's härskar nu hehe... eller kanske flashdrivna hd utan mekanik men dom är ju dyra. Spelade in hd idag på OS och typ 30 minuter tog 1.5gig i plats så visst blir det en del space. I övrigt är ju min tvix på 500 gig full jämt men det är ju en annan historia :P

Tack för tipset bson... timeshift gjorde susen så nu stängs den av efter typ 5 minuter...

thats it for now.

p.s cd boxarna, humax o dreambox8 serien verkar inte vara några hittar :blink:

/A

Redigerat av Unregistered668e05ba, 15 August 2008 - 00:30.

Postad 14 August 2008 - 23:58

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tjena gossar!

Tack för alla bra tips!

Nu har jag äntligen fått fart på SIF's img på de interna kortläsarna. hallelujah! Man installerade en plugin, aktiverade den och ändrade sedan lite i en fil enl. instruktioner på denktenk.com

Nån som fått fart på en EPG som innehåller mer info än nuvarande och nästa program? Det är skumt, för jag får dålig info på alla kanaler förutom två Discovery-kanaler. Hur ser det ut för er?

info från annat forum:

http://www.sat-unive...ead.php?t=77687

"I have a nordic Canal Digital subscription. If I want EPG info an all CD channels I must zap to Discovery Travel & Living (12456 V, tp 39, SR 28000, FEC 3/4)"

Förresten, ang. web interface så är det bara att smälla in IP i explorer så når man det!

Dags å sova!

//Fredrik

Redigerat av Unregistered8b4f52a6, 14 August 2008 - 23:59.

Postad 15 August 2008 - 00:43

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tjena gossar!

Tack för alla bra tips!

Nu har jag äntligen fått fart på SIF's img på de interna kortläsarna. hallelujah! Man installerade en plugin, aktiverade den och ändrade sedan lite i en fil enl. instruktioner på denktenk.com

Nån som fått fart på en EPG som innehåller mer info än nuvarande och nästa program? Det är skumt, för jag får dålig info på alla kanaler förutom två Discovery-kanaler. Hur ser det ut för er?

info från annat forum:

http://www.sat-unive...ead.php?t=77687

"I have a nordic Canal Digital subscription. If I want EPG info an all CD channels I must zap to Discovery Travel & Living (12456 V, tp 39, SR 28000, FEC 3/4)"

Förresten, ang. web interface så är det bara att smälla in IP i explorer så når man det!

Dags å sova!

//Fredrik

Vad bra att du fick det att fungera för dig även om du valde sif imagen! Jag deaktiverade timeshift funktionen bara efter tips ifrån bson och hd'n slutar snurra efter 5 minuter. Läste även ett inlägg ifrån moderatorn på italienska forumet om just det här med att få ner hd standby till en minut:

please create a file and name it "time_sleep_hd", then write value "12" (to have hard disk standby after 1 minute)to create this file use an editor like notepad++ or crimson editor or notepad lite. After you create the file "time_sleep_hd" with the right value inserted (12) please upload it by FTP client to your ipbox and place it in this path (directory) :
/var/etc/SifTeam/conf

Så du kan ju testa detta sen fredrik eftersom du kör sif och funderar på att skaffa dig hårddisk. Detta kan säkert fungera på tyska nlb imagen med men jag väntar lite. Just detta med att planera inspelningar via epg är ju redigt kul men just nu får jag ingen epg på canal digitals kanaler tyvärr. Såg länken du gav mig och enligt den diskussionen ska man göra en factory reset eller time update. Men om nån kan hjälpa till med epg info på canal digital så vore det gött! Jag kan se epg på nästan alla andra kanaler annars och flera flera timmar framåt.

hare gött

/A

Redigerat av Unregistered668e05ba, 15 August 2008 - 00:44.

Postad 15 August 2008 - 06:53

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har du EPG för ex. kanal 5 och TV3 men ej för C+? För hur lång tid framåt? Jag får bara in nuvarade och nästa program och det är ju info som kommer med sändningen. Ett undantag finns och det gäller Discovery (enl. ovan) då EPG faktiskt funkar långt framåt).

//F

Postad 15 August 2008 - 09:41

beson
  • beson
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Jag har också bara fungerande EPG på discoverykanalerna. Alla andra kanaler har bara pågående och nästa program. Går inte att få nåt bättre just nu, men det jobbas på det.
beson

Postad 15 August 2008 - 20:51

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej!

Nån som kan tolka och översätta detta på ett sammanhängande sätt?

--------------------
Is Online the first release of the web importer plug-in:

Import db to Box Standard EPG

Relook 400 Importer Compatible for Foreign users

Download and convert Italian EPG

Not Fully compatible with EPG9K<0.1.0 (EPG9k has no timezone support)

Path Fully Configurable see epg9kdld.cfg in /var/plug-in directory
can be moved in /var/tuxbox/config

GENERAL HOW TO
configure the plugin changing directory/file path
in epg9kdld.cfg if needed.
"importdir" must have more than 20MB free while
importing from WEB (use a folder on USB,HDD,or mount point)
Use arrows on remote to select wanted action,
use OK to start, EXIT to exit

To import with 400's importer (Relook 400s EPG Import)
follow the istructions provided with the program, All Time must be GMT+0
lunch the plug-in and select "Carica Db in Memoria (db->Memory)"

Imported Channels are not selectable (Import ALL only).

XMLTV support will be soon available.

Warning: Convert without Download will result in an empty DB.

Known issue:
Somtime download fail, reboot the box will resolve the problem

You cand find it on install-plugin of Sifteam image,
but i think is compatible with other images...
let me know...

---------------------------

Fixar detta problemet med saknad EPG på Thor?

//Fredrik

Postad 18 August 2008 - 18:58

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Har nyss inhandlat en Cuberevo idag.

Och det börjar med problem direkt. DOH !!

MIn dator hittar inte på min Cuberevo. Jag har följt manualen som man bör göra men det funkar inte.
Jag använder en USB kabel hane-hane. När jag är i Flashtools så står det: "USB is not connect".

NÄr jag kopplade ihop dessa första gången så enligt manualen ska det komma upp en ruta att den hittat en ny maskinvara, men ingen sån ruta kom upp? Hur tar jag mig till nu.

Jag använder win xp pro.

Jag tänkte jag skulle köra in den officiella 7932, men kanske ni som vet bättre har nåt annat alternativ?
Jag har abb hos CD Canal+ Total.

tack på förhand

Postad 18 August 2008 - 20:56

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Ja nu börjar rookie problemen för mig. I tidigare post har jag haft problem med att få datorn och känna igen min Cuberevo. Har inte lyckats löst det ännu. Förslag ??

Annars var det ett par andrar problem.
Boxen hittar bara min Thor satellit och inte Hotbird. I inställningarna hittade jag direkt på Thor, men sen syns inte Hotbird..hmm? Kan det vara några inställningar att göra för att den ska hitta den eller?

En annan sak angående Denktenk.com sidan
När jag loggat in mig och surfar runt på forum sidan så kommer jag bara några sidor framåt..efter det blir alla sidor bara vit. Alltså det kommer inte upp nånting. Jag har provat med både Firefox och IE7.

Redigerat av maerd, 18 August 2008 - 20:56.

Postad 19 August 2008 - 07:59

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Vad hade du för USB kabel? Hane - Hane? :D Du ska koppla in USB kabeln i den fyrkantiga USB anslutningen bak på boxen...

Postad 19 August 2008 - 09:02

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Vad hade du för USB kabel? Hane - Hane? ;) Du ska koppla in USB kabeln i den fyrkantiga USB anslutningen bak på boxen...

Jodu...dumma jag körde hane - hane...vad visste jag. Körde sen i USB A/B kabel och då funka det. Precis den kabeln du nämner. Mycket får man lära sig :)

Postad 19 August 2008 - 23:14

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hejsan!

Är det nån som lyckas spela in samtidigt som ni tittar på en annan kanal på annan transponder?

Jag kör NLB7932, mgcamd & newcs, ett programkort från Canal Digital.

När jag spelar ex. spelar in kanal1 och sen byter till Canal+ så hänger sig boxen efter ett tag (dock inte exakt i samma ögonblick där kanalväxlingen skedde). Det skulle kunna vara ett problem med hårddisken också. Jag kör en SATA2 disk och enligt DGS så skall ju inte detta stödjas. hardock läst på nåt forum att det skall funka med SATA2.

Skall det gå att spela in och titta på annan kanal samtidigt (annan transponder)?

//Fredrik

Postad 20 August 2008 - 07:58

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hejsan!

Är det nån som lyckas spela in samtidigt som ni tittar på en annan kanal på annan transponder?

Jag kör NLB7932, mgcamd & newcs, ett programkort från Canal Digital.

När jag spelar ex. spelar in kanal1 och sen byter till Canal+ så hänger sig boxen efter ett tag (dock inte exakt i samma ögonblick där kanalväxlingen skedde). Det skulle kunna vara ett problem med hårddisken också. Jag kör en SATA2 disk och enligt DGS så skall ju inte detta stödjas. hardock läst på nåt forum att det skall funka med SATA2.

Skall det gå att spela in och titta på annan kanal samtidigt (annan transponder)?

//Fredrik

Japp om du har 2 tuners annars är det väl som vanligt en mjukvarubugg...

Postad 20 August 2008 - 12:24

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
hmm.... jag får varken PIP-funktionen att funka eller "inspelning/uppspelning". Nån som lyckas med detta? Vilken img?

//Fredrik

Postad 20 August 2008 - 17:35

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

hmm.... jag får varken PIP-funktionen att funka eller "inspelning/uppspelning". Nån som lyckas med detta? Vilken img?

//Fredrik

Jag tror inte att det spelar någon roll vilken image du kör då NLB eller SIF image bygger på samma grund image från dg station. Det som skiljer imagena åt är kosmetika...

Det här är det sura med den här boxen och alla andra Linux HD boxar att de har så kass mjukvara, tyvärr :)
DM800 är undantaget, men där har vi hårdvaruproblem istället på vissa boxar :P

Redigerat av bpl, 20 August 2008 - 17:36.

Postad 20 August 2008 - 21:48

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Min Cuberevo blir fruktansvärt het tycker jag. Känner jag uppe på boxen med handen så är den ganske varm tycker jag. Någon annan som kan känna på sin och kommentera? Kanske ska det vara så men jag blir orolig förstås.

En annan sak som bekymrar mig är att när jag har tittat på en kanal från boxen, och sen går jag över till en annan källa, t.ex min Tele2 kabeltv och kollar lite på tv så när jag sen går tillbaka till boxen så kan det stå "No service is available" och det är ingen tv-bild. Det har tidigare bara räckt att bläddra till en annan kanal och sen kommer det tillbaka, men idag fick jag boota om boxen.
Detta oroar mig på flera sätt, det ena jag tänker på är när jag vilja spela in någonting...så helt plötsligt så uppstår detta problem och så blir det inget inspelat. Och sen tycker jag att det stör så in i norden att det blir så där.

Kan nu tillägga att när jag sitter och ser en kanal så kan bilden helt plötsligt hacka och till slut så fryser bilden och hela boxen blir seg i sig...man får helt enkelt boota om. Boxen hänger sig helt enkelt. Kan detta bero på nå mjukvaruproblem. Jag kör NLB7932

Några förslag på vad det kan vara för fel?

Redigerat av maerd, 21 August 2008 - 15:24.

Postad 21 August 2008 - 19:36

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej!

Jag hade samma problem med hackande bild etc. efter att ha meckat lite för mycket i vissa filer på ipboxen. Jag installerade helt enkelt om med ny img och därefter har det funkat bra rent prestanda-mässigt. Dock saknas en del funktionalitet som vore bra. Bl.a. en fungernade batch EPG för andra länder än Italien. En sådan kommer enligt denktenk.com att komma denna eller nästa vecka. Sen funkar det inte att spela in/spela upp på olika transpondrar om man inte använder en smart-wi lösning med dubbla CA-moduler. Gissar på att de kommer att fixa detta förr eller senare.

//Fredrik

Redigerat av Unregistered8b4f52a6, 21 August 2008 - 20:20.

Postad 03 October 2008 - 22:10

jannek999
  • jannek999
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej i detta forum. Har också en IPBox 9000HD, har kört med CD och nu även Vi*sa*. Får dock ingen bild, endast ljud på Vi*as*ts HD kanaler. Nån som har tips?

jannek999

Postad 04 October 2008 - 09:31

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hej i detta forum. Har också en IPBox 9000HD, har kört med CD och nu även Vi*sa*. Får dock ingen bild, endast ljud på Vi*as*ts HD kanaler. Nån som har tips?

jannek999

Det går inte att få någon bild på Viacraps HD kanaler då dom parar programkort med deras orginalmottagare.

Om du vill se deras HD kanaler tvingar dom dig att använda deras skräpmottagare. Bojkotta Vias HD kanalpaket!

Postad 07 October 2008 - 02:19

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jo viacrap(sat) är verkligen skit nu när dom även ska dra in tv6 gratis tittande på visa fotbollsmatcher och motor... nåväl när det gäller ipboxen 9000hd så rekommenderas sif imagen starkt. Väldigt snygga menyer och seriöst uppdaterade tycker jag och man kan enkelt uppdatera plugins m.m. om du har din box ansluten till nätverket o internet med fjärrkontrollen. Hittar ingen annan efter noga testande som slår sifs programvara just nu.. hoppas det fortsätter så!

ftp://9000hd.sifteam.eu/9000HD/

Hoppas du vet hur man uppdaterar programvaran annars har vi diskuterat detta tidigare i tråden!

Lycka till :D

Postad 07 October 2008 - 13:08

frols
  • frols
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

Efter att ha läst tråden så måste jag fråga, är det någom som kör via Boxer? Fungerar EPG? Står verkligen i valet och kvalet om jag ska köpa en IPbox eller den 7025+ med dubbla tuners för att sparka igång Mgcamd..

Ipbox
+ pris
+ klarar mpeg4
+ design
- kvalitet på mjukvaran
- litet community

Dreambox 7025+
+mjukvaran
+stort community
+beprövad
-klarar bara mpeg2
- relativt dyr för en "gammal" box

Synpunkter?

Postad 09 October 2008 - 09:14

mlagerberg
  • mlagerberg
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Någon som vet hur bra denna funkar på C-mh-m? Mot en Newcs-server som jag har hemma för internt hemmabruk?

Postad 17 October 2008 - 14:38

mlagerberg
  • mlagerberg
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Är det någon här som använder denna boxen på comhem????

Postad 17 October 2008 - 19:59

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Är det någon här som använder denna boxen på comhem????

Tror att några användare på den här sidan använder boxen med ComHem, fråga där...

Postad 25 October 2008 - 14:32

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Någon ipbox ägare som använd senaste SifTeam-0.1.8-r8340 imagen och kört via vlc programmet i pc'n i det interna nätverket ännu? webtv plugin finns i den som sagt!

Postad 03 November 2008 - 11:46

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Hur är det nu med textning på kanalerna med senaste fw? Funkar det eller inte?
Har boxen text-tv?

Postad 15 November 2008 - 20:18

netweaver
  • netweaver
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ni som lyckats få in hd-kanalerna på denna box hur har ni gjort?
Kör just nu NLB-7932 i boxen.

Tack!

Postad 16 November 2008 - 11:13

beson
  • beson
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Ni som lyckats få in hd-kanalerna på denna box hur har ni gjort?
Kör just nu NLB-7932 i boxen.

Tack!

Fick göra man. sökning på 11938 H DVB-S2 (8PSK) - 25000 3/4 där SVT HD, C+Film HD och C+Sport HD nu ligger.
Även på 12188 V DVB-S2 (8PSK) - 25000 3/4 Där Nat. Geo. HD och Voom HD ligger fick jag göra man. sökning.
Resten av HD-kanalerna gick in med aut. sökning.
Tips. Flasha NLB 8421 så får du text på HD-kanalerna. Lite konstiga färger på texten, men det fungerar iaf.

beson

Postad 16 November 2008 - 15:05

netweaver
  • netweaver
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Fick göra man. sökning på 11938 H DVB-S2 (8PSK) - 25000 3/4 där SVT HD, C+Film HD och C+Sport HD nu ligger.
Även på 12188 V DVB-S2 (8PSK) - 25000 3/4 Där Nat. Geo. HD och Voom HD ligger fick jag göra man. sökning.
Resten av HD-kanalerna gick in med aut. sökning.
Tips. Flasha NLB 8421 så får du text på HD-kanalerna. Lite konstiga färger på texten, men det fungerar iaf.

beson

Grymt ska genast testa tack Beson!

Postad 08 January 2009 - 23:39

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Eurosport 1 2 plus ett antal tv4 kanaler har flyttats efter 6 januari på canal digital paketet! Någon som vet till vilka frekvenser för jag får inte in dom nya på auto sökning! Manuellt gick det på hd kanalerna iaf. men dom övriga då?

/A

Redigerat av Unregistered668e05ba, 09 January 2009 - 05:55.

Postad 10 January 2009 - 00:46

KkkkkkTzs
  • KkkkkkTzs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tror man kan se LyngSat och söka in dem manuellt.

Postad 11 January 2009 - 06:07

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack för informationen...

Postad 11 March 2009 - 21:07

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej alla cuberevo fans..

Någon mera som har problem att avkoda tv8? Har i stort sett alla andra kanaler nu på min cuberevo ipbox9000 hd med NLB imagen 9047 men just denna kanal vägrar att avkoda sig? Har total c+ kortet och kollat på satking frekvens listan så det är rätt men 8'an vägrar avkoda sig? Någon idé vad det kan bero på?

Postad 15 August 2009 - 12:34

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Ska köpa ny box snart och funderar skarpt på denna, vilken 3'e part mjukvara ska man använda?

Fungerar den bra numer?

Postad 17 August 2009 - 08:20

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Ni som kör denna med C.D., är ni nöjda? Fungerar det bra? Att HD kanalerna inte alltid har textning kan kvitta för min del tills det löst sig men annars vill man ha textning på SD kanalerna.

Postad 10 September 2009 - 08:35

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Nån som fått denna box till att fungera tillfredsställande?

Postad 10 September 2009 - 16:04

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Nope, tyvärr! Det var därför jag sålde min och köpte en DM8000 istället ;)

Nä skämt och sido, boxen funkar men vad jag vet och upplevt är mjukvaran inte på långa vägar lika stabil och funktionsmässigt utbyggd som hos Dreambox...

Postad 13 September 2009 - 13:52

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Nä de verkar ha problem med att lösa bl.a. textningen, men "Drömlåddan" anser jag vara överprisatt å det grövsta!

Postad 16 September 2009 - 12:15

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Har för nån dag sen beställt en AB-Com IPBox 9000HD med dubbla S2 tuners att ersätta eländes-boxen som Canal Digital säljer (Sagem HD PVR 101-ST).

Boxen beställdes från satking.de och har inte skickats än (men kanske under morgondageb när dom ska ha den i lager igen).

Vad behövs göras på den för att få ett giltigt CD-kort att fungera med den (i nån av de interna kortläsarna) ? Finns det kanske nån som köpt den nyligt och kanske dokumenterat allt som gjorts för att komma igång ?

Postad 16 September 2009 - 14:26

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Har funderat på följande sak så jag har ställt frågan här och fått svar: http://www.maxteknik...opic.php?t=6289

Postad 17 September 2009 - 11:05

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Kan man kör conax-modul med originalmjukvaran?

Postad 17 September 2009 - 13:52

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Du kan köra Conax modul med orginal mjukvaran men då förlorar du funktionen med 2 tuners då det inte går att koda av 2 kanaler samtidigt med CA modul....

Redigerat av bpl, 17 September 2009 - 17:34.

Postad 17 September 2009 - 19:26

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Men om man har en DVB-S2 och en DVB-T tuner samt en conax modul och en viaccess modul, då borde det gå?

Postad 18 September 2009 - 11:04

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ja det borde fungera.

Bra internationellt DGStation forum där du kan få mer info och svar...

Redigerat av bpl, 18 September 2009 - 11:06.

Postad 22 October 2009 - 18:48

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
Vill byta till en tystare fläkt i min IPBox 9000HD, har någon tips och länk till en ny passande tyst fläkt?

/Lennart

Postad 23 October 2009 - 08:17

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Har ingen aning om storlek eller typ av kylfläkt, men den här köpte jag till min dator och jag tycker de väldigt tysta. Det finns säker bättre men det beror ju på hur mycket man vill lägga.

Hur fungerar din box? Är du nöjd? Hur funkar det med den senaste mjukvaran?

Postad 23 October 2009 - 19:31

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
-Har nu öppnat locket på boxen och det sitter en 50x50 mm fläkt som blåser på hårddisken, den ska bytas ut mot en bättre/tystare. Ser ut vara en ganska enkel operation. Min box är köpt begagnad och senaste NLM:en är installerad. Min Conaxmodul med Canaldigitalkort detekteras korrekt på en gång.

Men jag har ett problem, jag använder bara Thor 0,8W och boxen hittar inte SVT1 & 2 samt alla regionalkanaler?
Annars så finns TV4:as alla kanaler samt alla övriga vad jag ser just nu...

Någon som har något tips?

Edit: Problemet löst! Man får ta och editera och komplettera transponderlistan i IPBoxen. Lite småpyssel men en bra funktion då jag även kan sortera bort ointressanta dito.

Kan också rapportera att bildkvaliten ser ut att vara mycket bra på både SD & HD.

/Lennart

Redigerat av LJN, 23 October 2009 - 20:10.

Postad 24 October 2009 - 19:38

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
Lite mer "nybörjar" frågor, fast jag väljer sv. text på vissa kanaler så får jag norsk eller dansk text?

Kan det vara så att jag måste ange VPID och APID för dessa kanaler?

/Lennart

Postad 24 October 2009 - 21:15

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag hade också problem med SVT1 & 2 i början.. innehållsmässigt är ju dessa kanaler inte så mycket värda.. det enda jag kollar (ibland) är plus.. 30 min i veckan för 2000+/år

För att få in ettan & tvåan så valde jag "blind scan" när jag sökte kanalerna. Då verkar den helt och hållet strunta i den kanallista för Thor 0,8W som finns i boxen, och då dyker ettan och tvåan med alla lokalvarianter upp vid sökningen.

Har fortfarande lite problem med att alltid få signal på ettan och tvåan, kanalerna funkar för det mesta men inte riktigt alltid.

Men jag har ett problem, jag använder bara Thor 0,8W och boxen hittar inte SVT1 & 2 samt alla regionalkanaler?
Annars så finns TV4:as alla kanaler samt alla övriga vad jag ser just nu...

Någon som har något tips?

.. sen är det kanske inte bara jag som upptäckt att man får ett 20-tal extrakanaler (okodade) med riktiga boxar (som IPBox) jämfört mot skräpet som Canal Digital vill att man använder..

Skulle kanske skrivit det här i Canal Digital-box tråden också. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.