Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arn - Tempelriddaren

109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arn: Tempelriddaren (Blu-ray) (Filmer) 2 8.22388 (66) Inga priser
Arn: Tempelriddaren (DVD) (Filmer) 2 7.642856 (41) Inga priser
Arn: Tempelriddaren - Limited SteelBook (DVD) (Filmer) 2 8.785714 (13) Inga priser
Arn: Riket Vid Vägens Slut (Blu-ray) (Filmer) 1 8.020832 (47) Inga priser
Arn: Riket Vid Vägens Slut (DVD) (Filmer) 1 7.580644 (30) 98:-
Arn: Riket Vid Vägens Slut - SteelBook (DVD) (Filmer) 1 8.899998 (9) Inga priser

Postad 28 June 2008 - 08:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Tja, det beror ju på vilka förväntningar man har på filmen.

Personligen tycker jag att det är en ganska modig film på flera sätt. För det första har de satsat ordentligt på scenografi och foto så att det är en vacker film att se på. Filmen håller också en föredömlig analog prägel med CGI minimerat till vissa kulisser. Det hjälper till att förankra filmen i medeltiden.

Inspelningen var också välplanerad på så sätt att årstidsväxlingarna gav en känsla av tid och rörelse till den relativt långsamma handlingen.

Det kräver en hel del planering och skicklighet att få en film att se så bra ut och det är tyvärr inget som större delen av publiken uppskattar.

Sedan tycker jag också att det var modigt att satsa så pass mycket på karaktärsutveckling framför handling. De tog sig ganska mycket tid på sig att beskriva karaktärernas drivkrafter, vilket i sin tur gör det enklare att berätta en story med enkla medel.

En annan bra sak med filmen är att de har försökt runda av den någorlunda som en självständig film trots att det är den första delen av två. Det allmänna filmserieraseriet har medfört att det finns gott om filmer utan egentligt slut eller egentlig början.

Det som inte är så bra med filmen är att Knut-storyn är hafsig och att bakhållet utanför Jerusalem är ett lite vekt klimax. Gustaf Skarsgård är bedrövlig som Knut och Stellan verkar ha gått lite på tomgång i sin roll.

På det hela taget är det dock ingen särskilt kommersiell film och grundproblemet är fortfarande att den för storpubliken är en lite blek kopia av Kingdom of Heaven, som floppade trots att det är en otroligt mycket bättre film. Nätterqvist var dock bättre än Bloom i rollen som drömsk, motvillig hjälte.

Det finns mycket skräp i genren europeiskt producerade medeltidsdramer, så i den kategorin står Arn ut som en av de bättre satsningarna på senare år.

Den svenska besvikelsen beror nog mest på att man fått alldeles för stora förväntningar efter allt snack om jättebudget. Arn är egentligen en extrem lågbudgetfilm eftersom man får två filmer för samma pris som exempelvis Hallströms senaste, actionbefriade drama, The Hoax. De båda Narniafilmerna kostade 17 gånger mer att göra utan att uppnå någon särskild kvalitet. Hursomhelst så har arnproduktionen förvaltat sina pengar väl. Man får hoppas att det kommer fler sevärda svenska storsatsningar efter Arn.

Redigerat av Unregistered1197, 28 June 2008 - 09:31.

Postad 29 June 2008 - 19:21

Captain
  • Captain
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag blev positivt överraskad, trodde filmen skulle vara rätt dålig med tanke på att Svenska filmer med en del lysande undantag är rätt kassa. Det här är inget lysande undantag med det är en helt OK film även med internationella mått. Den är snyggt gjord, Joakim Nätterqvist är bra i huvudrollen, folk har klagat på Sofia Helin men även hon gör en bra roll även om en stor de av hennes rolll bara går ut på att vara vacker och plågad av kärlek.

Dock så är Gustav Skarsgård katastofal i sin roll som Knut, inte så att han spelar så himla dåligt men han är totalt fel-castad, det går inte att se honom som en blivande kung och hela hans "del" av filmen är tyvärr den sämsta, inte bara på skådespelaren utan också för att hela den historen hastas förbi lite väl snabbt. Filmen hade nog tjänat på att vara lite längre.

Självklart kan man inte jämföra filmen med exempelvis sagan om ringen när det gäller storslagna krigs scener men Arn gör absolut inte bort sig, det bjuds på lite strid och det ser bra ut.

Hoppas det här är starten på fler Svenska filmer där man vågar och kan satsa lite, har fått nog av pinsamma Svenska försök, Arn visar att vi kan göra även den här sortens film helt OK.

Jag kommer alla fall sitta och vänta på tvåan och kommer det en bra DVD utgåva av den här filmen med lite roligt extra material (gärna en limited samlarutgåva) skall jag köpa den också för att stödja satsningen.

Kan lätt rekomendera Arn och ger den 7/10, den är tyvärr lite ojämn, stundtals är den värd högre betyg men det landar på en rätt stabil sjua.

Postad 02 July 2008 - 10:41

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Har inte läst böckerna och bara hört om blandade bio-recensioner.

Döm om min förvåning att då på Blu-ray få se en svensk film med högt produktionsvärde, fantastiskt foto, suggestiv musik och ett behagligt berättartempo. En fyra i min bok. Stolt att ha denna film i hyllan.

Gillar man denna rulle skall man gärna ha den på Blu-ray: mycket bra bild och ljud inkl tydlig dialog.

Go Arn go!

/Jonzy

Blir intressant att se tvåan, väntar nog dock på Blu-ray...

Postad 22 August 2008 - 23:06

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Den hade ju premiär idag (2:an)

Kom just hem ifrån att sett den på filmstaden i Gefle. Det första som man började reta sig på, på engång var något bildfel var som en linje mitt i bilden som gick vertikalt. Syntes väldigt bra i ljusa scener. Fan att dom inte kan ha lite koll på hårdvaran, var någon film man såg där förr med där dom måste ha ruckat på skärpe-inställningen för det var småsuddigt hela filmen (utom under reklamen ibörjan).

Andra Arn-filmen var iaf helt ok, första var nog bättre. Men Filmstaden i Gävle måste vara en av landets sämsta biografer.

Postad 23 August 2008 - 16:12

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Med tanke på hur sövande trist och oinspirerad ettan var så tvivar jag starkt på att jag någonisn orkar se tvåan. Visst ser filmen ok ut (hade den inte gjort det så hade det ju iofs varit rena skandalen sett till budgeten), men allt är så fantasilöst genomfört att det mest liknar en påkostad reklamfilm. Dialog och skådespeleri nådde också nya bottennivåer och jag tyckte tom att Tre Solar var bättre. Den var ju i varje fall rolig.

Postad 24 August 2008 - 12:09

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Måste göra ett litet inlägg angående första filmen.

4/5

Mycket uppskattad av TheSmisker med hustru! Såg den på bio och köpte dvd:n när den kom. Blir väl BR också vad det lider.

+
Fantastiskt påkostad, det märks att budgeten var tilltagen. Jag är (som ni andra) väldigt kritisk och letar nästan fel och brister när jag ser film, inget av den varan här.

Tycker skådespeleriet var bra. Folk höll käft på den tiden, i synnerhet män var fåordiga och lät handling/karaktär tala mer än ord. Skarsgård och Nykvist var föredömligt återhållsamma med känslor (man kramades inte på den tiden, ej heller lät man känslor "rida" en, det var för kvinnofolk). Tal var mer tillstyltat då roller/positioner i samhället var starkt skiktade och man gick inte utanför. Således talade män och kvinnor med varandra under bestämda och styrda former i alla offentliga sammanhang. Far- barnrelationer hade samma prägel, herre - tjänare osv.

Realistiska miljöer. Kungakröningen utanför någon liten sketen kyrka sade väl allt. Ett gäng bleka, otvättade, orakade män i brynja i lervällingen, snålblåst och bleka färger gjorde att jag jublade lite i hjärtat. Otroligt trött på alla medeltidsfilmer med rekvisita som ser "nytillverkad" ut i starka klara färger. Folk var fattiga, en storgård var en ganska karg och trist miljö. Mängden människor och djur som rörde sig skapade en skitig, lerig och enkel tillvaro.

Den andliga aspekten som är väldigt dominerande i boken fick stort utrymme. Vårt sekulariserade, moderna samhälle skyr allt som pekar på förekomsten av något som "styr" eller "kontrollerar" ödet. En gud är något som man har nästan som en liten hundvalp, där för att trösta etc. På den tiden filmen utspelades var rädslan/respekten för Gud extrem och kontrollerade människors handlingar till stor grad. Kyrkan hade en enorm makt.
Främmande för oss - filmen tar tillvara på detta.

Om jag skulle att välja att se filmen som en actionrulle att nöta av (Rambo IV till exempel, älskade filmen) hade jag varit besviken, men detta är filmatiseringen av en bok skriven av Jan Guillou. I den mån det är möjligt så har man varit trogen källan och detta är jag glad för.

-

Den vanliga stylningen av actionscener var som vanligt inte i min smak, hela detta att en tempelriddare (tränad via en mördande disciplin) skulle få för sig att kasta svärdet i luften för att ta emot det i andra handen, märk väl mitt under strid, sittandes på en hästrygg känns så typisk. Det räcker liksom inte med att han kan dräpa allt i sin väg, det ska se coolt ut också. Petitess men det drar mig ur den annars så övertygande värld de lyckats skapa.

Cecilia - lössläppt hår och fri som en liten fågel känns konstigt. Syrran har huva (Bibliskt påbud, kvinnor utan täckta huvuden ansågs vara lössläppta vigda åt hor) och "döljer" sin kvinnlighet, Cecilia borde hållits lite mer i tyglarna för att skapa mer realism.

---------------------------

Ser fram emot tvåan, får se om den håller måttet.

Postad 24 August 2008 - 19:21

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Såg ettan med frugan i fredags och tvåan på bio med frugan i går.

Vårg gemensamma omdömme är att filmerna är mkt bra. De är bra och gripande drama med lite action i.
Skönt att allt inte är perfekt a la Holywood.

Betyg 8/10. Fick inte 10/10 efterom handlingen springer fram i en rasande takt.
Hade gärna sett tre filmer istället.
Får se om det blir en eller två timmar till i TV versionen.

Hoppas att pengarna rullar in så att filmmakare i Sverige vågar göra fler storfilmer.

Jämför man med andra filmatiseringar av svenska böcker måste dessa vara de bästa.

Nu vågar jag hoppas på Millennium-seriens filmatisering.

MVH
JOEKO

Redigerat av JOEKO, 24 August 2008 - 19:23.

Postad 27 November 2008 - 21:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Såg andra filmen idag och vad jag kommer ihåg av 1an så tyckte jag denna var bättre!
Den var bra gjord och miljöerna var fina, i alla fall för att vara med Svenska mått mätt. Läste böckerna för många år sedan så jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur filmerna följer dem men jag saknar en del från "det heliga landet". Fick för mig att det var några feta strider och en belägring?

Lite genomgående för båda filmerna, tycker striderna är bra men de klipper bort dem så fort! Låt dem få ta lite tid,känns nästan censurerad ibland :P . Känns lite stressat på något sätt, sen vil man se lite feta battles också såklart! :)

Jag tror faktiskt att filmerna kan tjäna på att bli längre, det verkade som serien skulle bli det? Hoppas de då har med mer från heliga landet och fler slag!

Har för mig jag gav 1an 2/5. 2an får 3/5

/Genis

Redigerat av genstruktur, 27 November 2008 - 21:52.

Postad 29 November 2008 - 02:19

Unregistered840eae0f
  • Unregistered840eae0f
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag är ett stort fan av Jan Guillous Arn böcker och blev besviken när jag såg första filmen. Att slå ihop två böcker till en film blir inte bra. Guillou har i böckerna förmedlat tidsandan, intriger och politik på ett sätt som verkligen tilltalar mig. Även om det stundtals känns fånigt med en Svensk superhjälte så köper jag konceptet då det faktiskt funkar. Det jag vänder mig emot är att den första filmen saknar så mycket av storyn så det känns som den är "snabbspolad" för att få ihop tidsramen. Dessutom saknar jag känslan fån böckerna. Visst brukar det inte gå att få med all från en bok i en film men exempelvis Harry Potter och Guldkompassen förmedlar samma känsla som böckerna även om mycket inte fick plats i filmerna.

Jag tror man hade vunnit på att göra två filmer i stället för en även om första boken mest handlar om Arns uppväxt. Andra boken som för det mesta utspelar sig i Jerusalem, har en hel del mustiga slag allt välja bland för filmmakarna. Det hade blivit ett helt annat djup i storyn med politik och intriger. Kanske man valde gå den snabba vägen för att smickra så snabbt som möjligt istället för göra riktigt bra film (jag tror fler hade tyckt om dem inklusive recensenter vilket bolaget hade tjänat på i slutändan).

I vilket fall är inte allt kass. Jag blev verkligen imponerad av att Svensk film kan vara såhär välgjord trots den stuntals typiskt svenska dåliga dialogen. Jag tycker filmen håller fövånansvärd hög standard när det gäller det visuella.

Jag ger första filmen 2/5 och återkommer så snart jag sett andra filmen...

Postad 29 November 2008 - 02:28

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
1an va skit, 2an va skitigare. Tyvärr kan inte vi svenskar göra film.
Fan va back dom kommer att gå,,,helt rätt. Hoppas bara att det inte avskräcker en eventuell framtida bra film av nåt annat bolag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.