Tips på kraftfull PC
151 svar till detta ämne
Postad 12 February 2008 - 13:47
zapic
-
zapic
-
Rookie
-
7 inlägg
För dom som inte vill pajja sin garanti genom att flasha in BIOS som inte kommer från Fujitsu så funkar i överklockningssyfte DualCore Center från MSI utan att flasha om BIOS. Skall man OC:a seriöst så måste man byta minne, låt oss vara realistiska....
Jag känner inte att jag nåste pressa min quad, den "performar" bra, sällan jag ens närmar mig att bottna och Vista är sjukt bra på att balansera (kört Quad/Vista ett år på jobbet, kollar noga last/minne om det segar på mina 8 gb). Så bara för skojs skull höjde jag FSB till 290. Provkörde prime95 som nån nämnde men fick det inte att lasta ens nämnvärt på 2.6Ghz/FSB 290 MHz, det enda som hände var att fläkten gick upp efter 10 min. Kärnorna låg på typ 10-20%. Bättre last/test fick jag genomn att köra om Vistas prestandatest, då bottnar alla fyra kärnor. Kollar/ser last rätt ofta via All CPU meter.
Jag kanske missförstod ngt med Prime95, men för den som vill OC:a ett par 100 MHz riskfrittså rekommenderas DualCore Center 
EDIT: Det kanske vore dags att byta subjekt på tråden... Till Scaleo, fujitsu eller nått...
Jag kör BIOS v1.5 för P6N SLI Platinum och den fungerar utmärkt, men kort boot-tid, och dessutom möjlighet att göra alla inställningar jag vill. För garantins skull är det bara och flasha om igen om jag skulle behöva skicka in datorn, förutsatt att den inte är helt oboot-bar! Kör nu på FSB 320 Mhz (2880 Mhz CPU, 800 Mhz på Ram:en) och det fungerar utmärkt. I Prime95 finns två olika tester, det ena lastar alla kärnon till max medan det andra är tyngre för minnena. Har kört detta ett antal timmar utan problem. Temperaturerna har jag bevakat i DualCore och de har aldrig varit över ~45 under testerna. Roade mig även med att lägga in Rivatuner för att tweeka till grafikkortet. Kör nu 575/1800 Mhz, och även det funkar fint utan att temperaturerna (för grafikkortet kan man mäta detta genom Rivatuner) blir höga. Fläkten på grafikkortet kan även den kontrolleras via Rivatuner (kör auto nu). Med denna config fick jag upp datorn i 9388 i PCMark05. Går säkerligen att pressa den mer, men jag vill inte börja ändra några spänningar och få problem med temperaturer så jag känner mig vädligt nöjd så!
Postad 13 February 2008 - 03:30
Chatte
-
Chatte
-
Rookie
-
1 inlägg
PCpunkten i Linköping har den där Fujitsudatorn Xi2530 Dustin sålde billigt några veckor sedan i lager. Dom säljer den för 11999kr. Köpte en , speciellt eftersom jag bor i Linköping
FUJITSU SIEMENS
SCALEO Xi 2530
Intel Core2Quad Q6600, 2.4GHz
3096MB, 667MHz Minne
1000GB Hårddisk
DVD-brännare 20X
DVD-läsare
GeForce 8800GTS, 640MB Grafik
X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Ljudkort
1000Mbit Nätverkskort
54Mbit Trådlöst Nätverkskort
Microsoft Vista Home Premium
Trådlöst Tangentbord
Trådlös Laddbar Mus
Fjärrkontroll
Postad 23 February 2008 - 17:41
Unregistered26718441
-
Unregistered26718441
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej är det någon som vet om det är ett standar atx modekort som sitter i, tänkte kanske längre fram
sätta in ett annat modekort. mv micke
Postad 29 February 2008 - 13:06
Unregistered97f17518
-
Unregistered97f17518
-
Användare
-
-
223 inlägg
Fick idag konstaterat av supporten av datorn e riktigt kraschad, skall skickas till Powermills i Linköping för reparation.
Postad 29 February 2008 - 17:02
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Fick idag konstaterat av supporten av datorn e riktigt kraschad, skall skickas till Powermills i Linköping för reparation.
Tråkigt.. Intresseklubben undrar vem som står för frakten?
Postad 29 February 2008 - 19:48
Unregistered97f17518
-
Unregistered97f17518
-
Användare
-
-
223 inlägg
Jag står för frakten dit och Fuji för frakten tillbaka till mig efter ombyggnad av burken...
Postad 01 March 2008 - 16:19
syke
-
syke
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag felanmälde just vår dator som krånglat sedan vi fick den. De hävdade att vi skulle stå för frakten dit, men att de står för frakten tillbaka. Hur fick ni dem att hämta burken?
Om du inte får hjälp via kundtjänst så ring Fujitsu-Siemens, 08-5888 8200 och be att få prata med Per Rydberg. Smöra lite och säg att du hört andra som är väldigt nöjda efter att ha fått superbra service när de kontaktat honom. En eloge till Per som fixade upphämtning/leverans i hemmet.
Maila till [email protected] (kundtjänst team-ledare tror jag) om du har synpunkter på hur ditt ärende skötts.
Sök på nätet efter "Konsumentköplagen" och läs på lite ang garanti/reparation/hävande av köp/skadestånd. Som jag tolkar det ska kunden INTE behöva betala någon frakt. Dock gäller avtalet mellan kund och säljare (Dustin) så det är de som har yttersta ansvaret om inte F-S ställer upp.
Lycka till!
Nu är datorn tillbaka med nybytt moderkort och verkar fungera finfint. Dustinhome stod för frakten fram och tillbaka så allt löste sig på bästa tänkbara sätt. Tack för hjälpen!
Postad 18 March 2008 - 22:41
DrakeMan
-
DrakeMan
-
Användare
-
-
117 inlägg
Ni som flashat om bios, inget strul med Vistas äkthetskontroll? Megastrul här, asjobbig support vägrar att hjälpa till med omaktivering av bios ens om man byter panka. Den ska in på service innan, typ...
Postad 20 March 2008 - 17:11
mn7eii
-
mn7eii
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ni som också köpt den här datorn, vilken brännare är det och klarar den av att bränna dual-layer?
Postad 20 March 2008 - 20:23
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Vem köper dual-skivor?  I min burk sitter det en h635b, men om den finns i burkar som säljs nu vet nog ingen.. http://www.videohelp...b-ts-h653b/2089
Postad 09 June 2008 - 12:57
Kingsgoon
-
Kingsgoon
-
Rookie
-
4 inlägg
Min några veckor gamla xi2530 vägrade vakna upp ur sleep mode imorse.
När jag försökte starta datorn efter det så kom det bara fram:
"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key."
Några omstarter senare var det i alla fall som att vista började laddas, men hängde sig efter ett tag.
Hade inte tid att testa mer innan det var dags för att åka till jobbet.
Så då vet man vad som väntar när man kommer hem.
Postad 01 August 2008 - 13:16
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Någon som kan svara på hur mycket bättre räckvidd jag skulle få med ett n draf kort istället för det nätverkskortet som sitter i nu.
Funderar nämligen på att uppgradera min router.
Antingen med pci kort eller USB, är USB mycket sämre?
Postad 12 August 2008 - 10:51
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Som skapare av denna tråd kan jag bara berätta att både min och föräldrarnas PC tuffar på som tåget. Några brända skivor har jag dock haft problem att läsa av någon anledning...så en ny DVD-brännare köptes och monterades (inte ens värt att strula med garantin i detta fall). Det enda störomomentet utöver det är att den ibland är svår att få i "sleep mode", men det är å andra sidan inte så allvarligt.
Hur fungerar era burkar? Initialt så såg jag att det var många som hade problem med dem efter frakten...men jag antar att dessa bekymmer nu är korrigerade.
mvh Manor
Postad 12 August 2008 - 19:30
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Som skapare av denna tråd kan jag bara berätta att både min och föräldrarnas PC tuffar på som tåget. Några brända skivor har jag dock haft problem att läsa av någon anledning...så en ny DVD-brännare köptes och monterades (inte ens värt att strula med garantin i detta fall). Det enda störomomentet utöver det är att den ibland är svår att få i "sleep mode", men det är å andra sidan inte så allvarligt.
Hur fungerar era burkar? Initialt så såg jag att det var många som hade problem med dem efter frakten...men jag antar att dessa bekymmer nu är korrigerade.
mvh Manor
En ytteligare egenhet som jag tidigare noterade var att accessen av DVD-läsaren gick väldigt segt när man väckte upp PC från "sleep mode". I samband med bytet av DVD-brännaren så satte jag den tidigare brännaren som läsare istället, och den fungerade perfekt även efter "sleep mode". Ingen stor grej det här heller...mer en egenhet som irriterat mig lite...kanske helt unikt för just min burk, men som sagt ganska lättfixat. mvh Manor
Postad 22 December 2008 - 21:38
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Blåser lite liv i den här tråden som väl i princip har varit död i ett halvår...
Tänkte bara höra med er om era burkar funkar som de ska och så?
Har själv en och den har funkat klanderfritt nu i ett år. Är ingen storspelare men de spel jag har flyter på riktigt bra tycker jag.
Börjar dock bli lite sugen på att uppgradera den. Frågan är ju om det är värt att byta moderkakan och minnena, och i så fall....vad ska man satsa på? Skullle tex inte skada att få lite mer plats för hdd. Proppen tror jag står sig, särskilt om man hottar upp den lite. Grafikkortet...är det värt att byta det? Spelar inte så mycket...just nu är det dock lite Left 4 Dead...Vinner man mycket på att byta till tex hd4850?
Synpunkter och förslag mottages tacksamt..
Postad 22 December 2008 - 21:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Blåser lite liv i den här tråden som väl i princip har varit död i ett halvår...
Tänkte bara höra med er om era burkar funkar som de ska och så? Har själv en och den har funkat klanderfritt nu i ett år. Är ingen storspelare men de spel jag har flyter på riktigt bra tycker jag.
Börjar dock bli lite sugen på att uppgradera den. Frågan är ju om det är värt att byta moderkakan och minnena, och i så fall....vad ska man satsa på? Skullle tex inte skada att få lite mer plats för hdd. Proppen tror jag står sig, särskilt om man hottar upp den lite. Grafikkortet...är det värt att byta det? Spelar inte så mycket...just nu är det dock lite Left 4 Dead...Vinner man mycket på att byta till tex hd4850?
Synpunkter och förslag mottages tacksamt..
beror på vad du har för graffe nu ?! 4850 är mycket kraftfull och inga av dagens spel på i stort sätt högsta inställningar ska vara några problem alls
Postad 22 December 2008 - 22:24
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Tänkte bara höra med er om era burkar funkar som de ska och så? Har själv en och den har funkat klanderfritt nu i ett år. Är ingen storspelare men de spel jag har flyter på riktigt bra tycker jag.
Börjar dock bli lite sugen på att uppgradera den. Frågan är ju om det är värt att byta moderkakan och minnena, och i
Sätta i mer minne ger inget om du inte installerar om med x64 vista och har nytta av +3gb. Sätta i snabbare minne ger inget om du inte flashar om med icke-fujitsu BIOS så du kan överklocka (om jag fattat det rätt). Byta moderkort verkar väl dumt? Inget fel på detta (även om jag tror SLI inte stöjds). Byta grafikkort kan vara relevant om det segar i dina spel. Annars är väl det enda du kan göra rakt av att köra diskarna i raid-0/byta diskar (all data förloras). Jag har blivit trött på Fujitsus sega BIOS... Nån som har länkar tilll aktuellt MSI-flasher och BIOS och kan skriva en rad om saken?
Postad 23 December 2008 - 00:49
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Nej, bara sätta i mer minne är inte aktuellt...och som jag fattar det så är 800mhz max för moderkortet? Ger det någon större skillnad mot de 667mhz(tror jag) som sitter i?
Ska jag byta något så blir det i så fall moderkort och minnen... eller kanske grafikkortet oxå, eller bara det.
Grafikkortet som sitter står med tidigare i den här tråden...orkar inte kolla nu men tror det var 8800gts 640mb.
Så tjänar man något på att byta dessa grejer, eller några/någon av dem?
Postad 23 December 2008 - 01:13
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Nej, bara sätta i mer minne är inte aktuellt...och som jag fattar det så är 800mhz max för moderkortet? Ger det någon större skillnad mot de 667mhz(tror jag) som sitter i?
Ska jag byta något så blir det i så fall moderkort och minnen... eller kanske grafikkortet oxå, eller bara det.
Grafikkortet som sitter står med tidigare i den här tråden...orkar inte kolla nu men tror det var 8800gts 640mb.
Så tjänar man något på att byta dessa grejer, eller några/någon av dem?
Det ger mycket lite att byta minne även om du kan höja frekvensen på minnet. Jag hade aldrig bytt moderkort, du kommer inte att tjäna särskilt mycket på det. Den stora vinsten vid ett byte kommer att vara att du kan klocka CPU:n. Steget mellan ett 8800GTS till ett 4850 är för litet för att det ska vara intressant, byt till ett GTX260 eller ett 4870 istället.
Postad 23 December 2008 - 09:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det ger mycket lite att byta minne även om du kan höja frekvensen på minnet. Jag hade aldrig bytt moderkort, du kommer inte att tjäna särskilt mycket på det. Den stora vinsten vid ett byte kommer att vara att du kan klocka CPU:n.
Steget mellan ett 8800GTS till ett 4850 är för litet för att det ska vara intressant, byt till ett GTX260 eller ett 4870 istället.
8800gts 640mb hadde min polare innan han köpte 4850, och det e som natt och dag, 8800gts e långt efter.... jag hadde också 8800gts 640mb innan jag köpta mitt 4870 som jag har nu ock det e sjukt villket skillnad det va faktiskt, 8800gts är inte ens nära 4850 och ljusår från 4870 så, i alla fall vad vi har upplevt, från high till very high inställningar på crysis och med ökar aa från 2 till 4 och ändå bättre FPS.. du kanske tänker på 8800gts 512mb (Nya )  för den ska ju inte vara så "jätte långt" efter, men endå klart underlägsen 4850 på i stort sätt allt. men en sak som man ska tänka på är att dessa kort vill ha Pci 2.0 för att prestera optimalt, och dessutom kraftiga grejer i övrigt, min intel pentium D 960 @ 4,05Ghz (motsvarar ca en AMD athlon 64 2x5000+ ) som jag hadde förut blev värsta flaskan och allt blev sämre, tappade typ 3000p i 3D mark 06 och 15FPS i alla spel, tills att jag 2 dar senare fick min nya CPU och då blev det drag under huvven.. jag bytta tillbaka till 8800gts'en och testa lite och då märkta jag villket sjuk skillnad det va, men som sagt, den kräver sin dator i övrigt för att det ska fungera bra....
Redigerat av DVD-ai, 23 December 2008 - 09:50.
Postad 31 December 2008 - 20:05
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Burken fungerar fortfarande perfekt. Jag har egentligen inte haft några bekymmer utöver DVD-brännaren och att den inte vill in i "sleepmode" emellanåt.
Jag bytte faktiskt bägge DVD-enheterna som kom original mot varsin Samsung DVD/RW 22x. Jag har dock varit tvungen att reklammera en av dessa 2 gånger då en av dem var DOA och efter utbytet endast höll 5 månader. Det är ju inga dyrare grejer och får väl räknas in under kategorin slitage prylar.
Ett 4870 1GB är nu beställt till sonens dator. Jag har inte ens behov av 8800 GTS:en så jag klarar mig utan problem. Kul ändå att höra att det är en så pass stor skillnad. Hoppas bara att hans processor fortfarande räcker till (Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz).
Nya grejer är beställda till en HTPC #2. Det blir ett Hiper-chassi, Gigabit-moderkort samt AMD 4850e som bör räcka för att kunna köra Race07 samt visa film/inspelningar mm mot en 40" LCD-TV (gärna i 1080P).
mvh Manor
Postad 10 April 2009 - 07:16
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Bumpar en jättegammal tråd medvetet. Jag hade världens skummaste problem med denna burk. Welcome center i Vista visade 3 gb ram, msinfo32 visade också 3 gb men "fysisikt minne 2gb". Sak samma i taskmgr, 2gb tillgängligt. Jag provade allt; resetta bios, slå på PAE, reseat på minneskretsar/byta bank på 1gb/512mb/boota med enbart 2x512 mb etc etc.. Det var först när jag kastat om minneskretsar + bootade Ubunutu från en live-CD och bara såg 2 gb minne som jag insåg att felet inte låg i Windows. Det slutade med att jag lade på MSI-bios (1 årsgarantin har ju ändå gått ut) och tadaa! Datorn tar inte 30 sek exta att boota och minnet trillade tilllbaka till 3gb. Jag har sedan inköp drömt att byta BIOS pga den träliga uppstarten Fujitsu fått tilll, men låtit bli pga garantin. Jag bootade DOS-disk bränd i Nero, accessade lokal disk och körde "Afud408.exe A7350NMS.170". BIOS för denna maskin med ett P6N finns att ladda ned från MSIEtt lyft att få original-bios, med tanke på lådans design och sjysst fläkt så betraktas denna dator from. nu som ett hemmabygge med ett MSI PN6  EDIT: Fick aktivera om Vista idag 2009-04-25. Det gick bra, men jag har inte sett röken av nån varning/påminnelse om detta. Helt plötsligt var desktopbakgrund svart och det låg en aktiveringsdialog uppe på burken. Nåja, no harm done...
Redigerat av maxxess, 25 April 2009 - 09:06.
Postad 16 August 2009 - 16:11
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Hej Maxxess (eller någon annan som bytt BIOS) !
Vilket BIOS ska man egentligen gå på. Jag kunde inte hitta igen den fil som du refererade till A7350NMS.170.
Är det en P6N SLI man ska utgå ifrån, i så fall heter den senaste BIOS-filen 7350v27.zip från 2008-12-09...så det verkar ju inte hänt något på ett tag i så fall.
mvh Manor
Postad 17 August 2009 - 11:26
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Hej Maxxess (eller någon annan som bytt BIOS) !
Vilket BIOS ska man egentligen gå på. Jag kunde inte hitta igen den fil som du refererade till A7350NMS.170. Är det en P6N SLI man ska utgå ifrån, i så fall heter den senaste BIOS-filen 7350v27.zip från 2008-12-09...så det verkar ju inte hänt något på ett tag i så fall.
mvh Manor
Namnet som jag angav är ju namnet inne i zipfilen, jag kollade precis på sidan för P6N SLI Platinum och vad jag såg är senaste versionen fortf v17. Jag kör kvar på den versionen jag länkade till och allt fungerar mycket bra.
Postad 25 February 2010 - 12:46
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2008 inlägg
har lite frågor om denna burk som även jag köpte!
har tryckt in W7 ultimate 64bit.. skulle uppdatera bios, men de går inte via exe-filen inne i w7.. står att filen inte är kompatibel med min windows version..!
Sen undrar jag vilka minnen som sitter i o vad man ska köpa för några om man vill uppgradera sig lite.. vet att det är ddr2..
Redigerat av Mikolino, 25 February 2010 - 12:46.
Postad 26 February 2010 - 20:35
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Du måste skapa en bootbar skiva (eller USB-sticka) och köra uppdatering när du bootat via "CD/Floppy".
Jag flashade om när jag hade problem, du får fråga dig själv om det är värt besväret? Har du inga problem så kör Fujitsu och deras ev uppdateringar.
Hur du gör detta(om uppgifterna i tråden inte hjälper dig) får du googla på, det är olika för olika system och jag orkar inte längre komma med detaljbeskrivningar. Sorry. All info nödvändig borde finnas i tråden redan.
Postad 16 June 2010 - 20:32
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Ja, burken tuffar fortfarande på utan några bekymmer.
Jag uppgraderade till en svensk Windows 7 Ultimate, och allt ser ut att fungera som tidigare. Jag gjorde inte ens en ny ren installation, utan feguppgraderade den tidigare Vistan. Egentligen lite värdelöst och inget som man brukar rekommendera, men jag tycker att jag lyckades över förväntan. Jag kör ju även fortfarande Windows Home Servern och kunde ju backa tillbaka till Vistan om det skulle ha skitit sig helt.
Nu i dagarna köpte jag ett beggat Cosmo S chassi (bra pris, behövde egentligen inget...) och funderingar har väckts att bygga en ny dator. Problemet (om man nu kan kalla det så) är att denna burk fortfarande duger gott...jag har helt enkelt inte behov av något snabbare. Kanske byter jag bara chassi, men vad är nyttan med det egentligen... Nja, det får nog bli en AMD-dator denna gång, kanske sats på någon X6 processor som i AMD fallet är vettigt prissatt. Än mer overkill, men perfekt för lite virtualisering (som jag inte heller behöver)...jaja i-landsproblem kan man ju kalla det  .
/Manor
Postad 18 June 2010 - 23:10
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Ja, drygt ett år efter Maxxess så har även jag nu uppgraderat BIOS till MSI-varianten A7350NMS.170 som beskrivit tidigare.
Jag tog ner en MS-DOS 6.22 iso med namn DOS6.22.iso. Denna öppnades med UltraISO och filerna Afud408.exe och A7350NMS.170 lades till, innan den sparades. Därefter så brände jag den nya iso-filen till en CD-RW och datorn bootades upp. En av mina DVD-läsare/brännare är en IDE och den hittades åtminstone (kanske även SATA-varianter, men det testade jag inte). Därefter så flashades BIOS och allt gick bra.
Ny uppstart där i princip bara fläkthastigheten ställdes ner på CPU-fläkten. Därefter startades datorn på nytt om, och precis som andra redan noterat så kapades uppstartstiden en hel del. Tillsammans med Windows 7 så går uppstarten rejält mycket snabbare. Jag uppskattar att totaltiden halverades från knapptryck till att man kan göra något i Windows...gentemot det gamla BIOS:et och Vista.
Min dator har under åren fungerat bra. Det är stand-by/hibernate som strulat till och från hela tiden. Jag uppskattar att 25% av gångerna så har det inte fungerat. Jag håller tummarna för att även det problemet ska vara ett minne blott...
/Manor
Postad 21 June 2010 - 10:27
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
...en kort uppföljning:
BIOS + Windeos 7 uppgraderingen var ett lyft. Trots att jag inte gjorde en nyinstallation av Windows så flyter allt på lite bättre och ser snyggare ut.
Inget strul med standby/hibernate och en "kallstart" går betydligt snabbare.
Rekommenderas  .
/Manor
Postad 19 October 2010 - 02:18
napdev
-
napdev
-
Rookie
-
1 inlägg
Underbar tråd! Ett litet minne till er som glömt: http://www.dustinhom...010126639.aspx# hehe... Köpte den själv där i februari 2008, vart en del strul men nu har den fungerat felfritt i jag vet inte, 2 år säkert. Minns mycket väl att den låg på dustinhome kampanj för 8100:- och efter några veckor så låg den på runt 15000:- och att köpa hårdvaran löst gick då på runt 9500. Så det var ju ett otroligt köp. Grafikkortet dog dock för några dar sen, hade tänkt att köpa ett gtx460. Istället bakade jag det defekta kortet i ugnen @ 200 grader i 10 min enligt detta recept: http://www.sweclocke...t-ugnsbaka-det/Funkar klockrent igen! Fick dock funderingar på framtida uppgraderingar. Även om jag inte känt mig begränsad av min nuvarande uppsättning med datorn oklockad i ett väl efterhållet WinXP. Det jag tänker är att ett, t.ex. gtx460 skulle öka livslängden ett bra tag. Och på det flasha bios, köpa 3gb av detta minnet (1066 MHz) http://www.komplett....aspx?sku=339882 och en ny kylare till processorn. Då skulle man ju kunna klocka upp processorn rejält, 3,5ghz kanske? Vet inte om minnena passar på moderkortet dock. Jaja, antagligen ingen som fortfarande bryr sig om denna datorn
Postad 31 December 2011 - 15:50
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Jag hittade just tillbaka till denna tråd igen  .
Datorn tuffar på och används numera av dottern, och den fungerar helt perfekt fortfarande.
Windows 7 blev helt nyinstallerat i samband med att hon fick ta över datorn.
Min mamma köpte en likadan dator samtidigt, och även den tuffar och går...dock fortfarande med Windows Vista som har fungerat ok för henne.
Själv kör jag sedan en tid tillbaka med ett hembygge med i7-2600K, Nvidia 9600GT (fläktlös) och 8GB RAM (Windows 7).
Postad 13 February 2012 - 08:36
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Jag försökte hotta upp min Scaleo med en 120 Gb OCZ Agility 3. Det slutade med att jag kastade hela rasket efter att ha flyttat ljud-, grafikkort, CPU och en disk till ny låda med annat moderkort.
Problemet med en SSD installerad var att burken frös riktigt ordentligt i långa perioder så snart det blev hög I/O (om det bara hände vid diskaccess eller även vid last på nätverket är jag inte säker på). nvstore.sys rapporterade massor av timeouts och vid googling på felen så insåg jag att Nforce i många år dragits med dessa problem för vissa. Ingen verkar någonsin fått bukt med eländet om felet väl dykt upp och det verkar inte vara klarlagt om det är mjukvarufel i nforce-drivers eller om det är kassa hårdvara (eller hårdvara som håller på att bli kass). Jag höll på och mixtrade med olika versioner länge och väl utan framgång.
Ungefär då insåg jag att kontrollern på moderkortet inte stödjer ACHI så det var tji trimsupport och då kändes det som om det kunde kvitta. Antingen fick datorn åka ut eller den nya SSD:en..
Att uppgradera denna dator med SSD är kanske alltså inte det smartaste man kan göra.
Postad 13 February 2012 - 19:44
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Tack för varningen  .
Du kanske skulle ha sparat även nätaggregatet, ingen superhöjdare men bättre än rena budgetaggregat åtminstone.
Dottern och min mamma kör vidare på sina datorer som fungerar väldigt bra för dem  .
Postad 19 October 2013 - 10:04
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Då har det gått ytterligare drygt 20 månader och statusen är som förr. Både min mamma och dottern kör vidare med sina respektive burkar. I dotterns fall så är det en dator i mängden, men mamma har den som "huvudstationär" dator fortfarande. Sett till sitt pris och till hur mycket och länge de har snurrat så är det ett av de bästa datorköp jag har gjort  .
Postad 04 August 2014 - 10:52
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
En uppdatering igen 9 månader senare...
Dotterns dator började "frysa" då och då. Den senaste tiden har den kört Windows 8 respektive Windows 8.1. Steg ett i felsökningen blev att gå tillbaka till Windows 7. Dock började "frysningarna" återkomma tämligen omgående.
Steg två blev att göra rent datorn rejält...det blev dammsugare och tryckluft som fick den äran...och tusan så mycket damm det hade samlats på ställen där dammsugaren inte kom åt. Tryckluft är alltid lite riskabelt...det blir lätt "för mycket", men på en gammal burk så kan man alltid chansa lite... Värst var innanmätet på grafikkortet, och där fanns troligtvis även orsaken till "frysningarna" (alltså värme relaterat...som så ofta är fallet). Nu har den tuffat och gått ett antal veckor utan problem, så datorn lever fortfarande...vilket höjdarköp man gjorde 2008  . Nu är detta ändå inte dotterns huvuddator direkt...hon kör även en snabb bärbar med dubbla grafikkort och en iMac...men ibland så är det denna gamla trotjänare som får den äran...
Mammas identiska dator pajade dock efter ovädret för en dryg vecka sedan. Det verkar vara nätverkskortet som fick sig en kyss och inte längre noteras. Jag skruvade ihop en ny dator till henne...denna gång baserat på strömsnåla prylar såsom en Intel i3:a med inbyggd HD Graphics 4000, ett modernt moderkort med UEFI (bios), en snabb 1TB disk (dock ej SSD), 8GB Ram. OS:et blev Windows 7 som jag hade en licens på som kunde användas. Slutsumman blev knappa 3000:- och fungerade ypperligt...snabbare och tystare än den tidigare datorn. Alternativet hade varit att bara fixa ett nytt nätverkskort, men å andra sidan så hade den datorn gjort sitt jobb. Det är inte ofta man kan köra vidare med datorgrejer så pass länge som dessa burkar har snurrat  .
Nu blir det att plocka lite delar från den...DVD:er, ljudkort, nätaggregatet är väl det som fungerar ok fortfarande...men visst kan även HDD:er och grafikkortet kanske komma till användning. Grafikkortet drar iofs en hel del ström och är ingen höjdare prestandamässigt heller...men kanske kan återupplivas  .
Postad 07 August 2014 - 09:28
Unregistered35eb196e
-
Unregistered35eb196e
-
Användare
-
-
113 inlägg
Hej !
Fortsätter denna tråd och ställer nu frågan sommaren/hösten 2014  - TIPS PÅ KRAFTFULL PC ??
Måste helt enkelt byta stationär dator. Den HP jag idag har sen 2005(!!) går med XP, så
jag tyckte det var läge för ett byte. Behöver tips på vad jag ska köpa. Kan tänka mig bygga
en lämplig pjäs, men då behöver jag få tips om exakt vilka koponenter jag ska använda.
Datorn ska vara stationär(tror jag  ) och kommer att användast till:
# Fotoredigering
# Viss videoredigering(brukar klippa ihop lite filmsnuttar av eget material)
# Surf i största allmänhet
Vad är extra viktigt att tänka på om datorn ska funka med ovanstående arbetsuppgifter?
Är det stort RAM-minne, snabb processor, bra grafikkort? En SSD-disk med operativsystemet
på har jag förstått är en bra lösning för snabb uppstart. Och vilket operativsystem bör man
satsa på? Windows 7 eller 8....eller ska man avvakta 9 ?
Vill självklart att PC:n ska vara hyfsat "framtidssäker"  också....
mvh/ Ronis
Postad 07 August 2014 - 11:52
Unregistered37950f3e
-
Unregistered37950f3e
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Vad är extra viktigt att tänka på om datorn ska funka med ovanstående arbetsuppgifter?
Du bör definitivt ha mycket minne om du redigerar videoklipp i HD. Ju mer, desto bättre! Ett dugligt grafikkort är också bra att ha för det ändamålet, främst eftersom renderingen går så mycket snabbare. En snabb SSD-hårddisk är bra i största allmänhet, köp om du har råd.
Postad 07 August 2014 - 21:12
Unregistered35eb196e
-
Unregistered35eb196e
-
Användare
-
-
113 inlägg
Vad tror ni om denna ? Kanske lite dyrare än jag tänkt mig, men det kanske kostar dom
pengarna om man vill ha hyfsad prestanda...
Mvh/ Ronis
Postad 08 August 2014 - 18:20
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Vad tror ni om denna ? Kanske lite dyrare än jag tänkt mig, men det kanske kostar dom pengarna om man vill ha hyfsad prestanda...
Mvh/ Ronis
Det är en svindyr dator för media, och video/fotobehandling... Datorns akilleshäl är dess klena grafikkort. Grafikkortet är det viktigaste komponenten om du tänkt spela lite avancerade dataspel. Har själva en ASUS bärbar dator med en i7 (förra generationens i7) och ett GeForce GT 740M, den datorn kostade under 7000kr, då ingår ju saker som skärm och batteri i bärbara datorer. tror att vår bärbara skulle kunna ge denna stationära datorn en match, både för spel och tunga nyttoprogram. Skulle tippa att du skulle kunna få samma komponenter för 5000kr eller under, om du monterar dem själv. Eller... Du skulle också kunna byta ut i7 processorn mot en i5 (eller motsvarande AMD) för att satsa stenhårt på grafikkortet. Red: Läste Ronis användningsuppgifter för datorn och då finns ingen anledning till att skaffa kraftfullare grafikkort till datorn och framförallt inte att offra ren processorkraft för mer snabbare grafik.
Redigerat av Station, 08 August 2014 - 22:07.
Postad 09 August 2014 - 01:37
Unregistered35eb196e
-
Unregistered35eb196e
-
Användare
-
-
113 inlägg
Det är en svindyr dator för media, och video/fotobehandling... Datorns akilleshäl är dess klena grafikkort. Grafikkortet är det viktigaste komponenten om du tänkt spela lite avancerade dataspel.
Har själva en ASUS bärbar dator med en i7 (förra generationens i7) och ett GeForce GT 740M, den datorn kostade under 7000kr, då ingår ju saker som skärm och batteri i bärbara datorer. tror att vår bärbara skulle kunna ge denna stationära datorn en match, både för spel och tunga nyttoprogram.
Skulle tippa att du skulle kunna få samma komponenter för 5000kr eller under, om du monterar dem själv. Eller... Du skulle också kunna byta ut i7 processorn mot en i5 (eller motsvarande AMD) för att satsa stenhårt på grafikkortet.
Red: Läste Ronis användningsuppgifter för datorn och då finns ingen anledning till att skaffa kraftfullare grafikkort till datorn och framförallt inte att offra ren processorkraft för mer snabbare grafik.
Såååå? Är den fortfarande onödigt dyr för vad jag ska ha den till ? Är specen på föreslagen dator OK till det den sak användas till ? Förslag på komponenter för att bygga ihop en dator ? mvh/ Ronis
Postad 09 August 2014 - 15:10
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1862 inlägg
Såååå? Är den fortfarande onödigt dyr för vad jag ska ha den till ? Är specen på föreslagen dator OK till det den sak användas till ? Förslag på komponenter för att bygga ihop en dator ?
mvh/ Ronis
Personligen håller jag mig så långt ifrån märkesdatorer som möjligt, dels brukar kylningen vara undermålig sedan tillkommer närmare 30 olika och onödiga program som tillverkaren har installerat. Att bygga en egen snarlik dator blir oftast någon 1-lapp billigare. http://www.inet.se/k...1717/2014-08-09
Redigerat av Unregisteredbae06969, 09 August 2014 - 15:15.
Postad 09 August 2014 - 16:32
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Fy, Så dyr datorn blev Dr Pepper!
Antagligen min prismedvetenhet som sviktar
Fast ser att du lade till Windows, datorchassi, nätagg, extra processorkylare och montering som får priset att rasa iväg ytterligare
Har Roni en gammal dator är det inte säkert att han kan använda sin gamla brännare med det nya moderkortet och då behövs en ny brännare. (S-ata mot gamla P-ata).
Dessutom kan kablar och kontakter på ett gammalt nätagg, vara mer eller mindre inkompatibelt (eller kräva adaptrar) med nyare hårdvara/moderkort.
Extra processorkylare, är det senaste men inte nödvändigt. med det chassi i kundvagnen så går det att komma åt att byta processorkylare utan att skruva bort moderkortet i efterhand, den medföljande AMD kylaren är dimensionerad för huvudprocessorns värmeutveckling, samt att stort chassi med stora fläktar.
Windows8... Nja! Har Roni Win7 så duger det, även en OEM-licens kan omaktiveras till en ny dator (men inte på flera datorer samtidigt) genom ett samtal till en MS telefonsvarare.
Win9 (om det nu kommer kallas det) ska lanseras till våren 2015.
Det räcker med att Roni behåller DVD-brännare från gamla datorn. så är det bara en uppgradering av datorn, inte en ny dator
Postad 09 August 2014 - 19:30
Unregistered35eb196e
-
Unregistered35eb196e
-
Användare
-
-
113 inlägg
Personligen håller jag mig så långt ifrån märkesdatorer som möjligt, dels brukar kylningen vara undermålig sedan tillkommer närmare 30 olika och onödiga program som tillverkaren har installerat.
Där har du en poäng faktiskt! Har mycket skit på burken idag som jag aldrig använt. Har Ronis en gammal dator är det inte säkert att han kan använda sin gamla brännare med det nya moderkortet och då behövs en ny brännare. (S-ata mot gamla P-ata).
Min nuvarande brännare är kass. Den lever sitt egna liv. Ibland vill den va me och ibland inte, så en ny sådan är ett måste. Windows8... Nja! Har Ronis Win7 så duger det, även en OEM-licens kan omaktiveras till en ny dator (men inte på flera datorer samtidigt) genom ett samtal till en MS telefonsvarare. Win9 (om det nu kommer kallas det) ska lanseras till våren 2015. 
Har ju XP idag, så ett nytt OS behövs. Lutar åt Windows 8, men är långt ifrån säker... Tack för alla svar så här långt! Finns det fler "recept" på hemmakomponerade datorer så tar jag gärna emot det. Har aldrig byggt ihop en dator, så det kan bli både kul och lärorikt  mvh/ Ronis
Postad 09 August 2014 - 19:38
Unregistered35eb196e
-
Unregistered35eb196e
-
Användare
-
-
113 inlägg
Att bygga en egen snarlik dator blir oftast någon 1-lapp billigare.
http://www.inet.se/k...1717/2014-08-09
Såg att detta recept innehöll några spel(?). Är ju inte alls nån gamer, så där kanske man kan spara in lite genom att använda ett annat grafikkort....?? Nytt operativ behöver jag definitivt  Har ju XP idag.... Windows 8 är väl vettigt, eller ? Och hur är det men kablage etc för de ingående komponenterna? Följer dessa med respektive komponent eller måste man köpa sådant separat ? Jag har ju inget alls här hemma...  mvh/ Ronis
Postad 09 August 2014 - 20:39
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Satte ihop en liten egen! Utgick ifrån Drpeppers lista, men valde i detta fallet att öka mängden minne! Då du skulle ha den till videoredigering etc, och minskade CPU ifrån 8 Core till 6 Core. Valde dessutom en billigare låda! Personligen lägger jag hellre pengarna på komponenter och prestanda än en dyr låda. Montering av datorn valdes bort! Då du ville bygga själv. Windows valdes också bort. Vill du ändå ha ett windows så kan du lägga till ett för ca 900:- http://www.inet.se/k...visa/7032803/pc
Postad 09 August 2014 - 21:37
Unregistered35eb196e
-
Unregistered35eb196e
-
Användare
-
-
113 inlägg
Satte ihop en liten egen!
Utgick ifrån Drpeppers lista, men valde i detta fallet att öka mängden minne! Då du skulle ha den till videoredigering etc, och minskade CPU ifrån 8 Core till 6 Core. Valde dessutom en billigare låda! Personligen lägger jag hellre pengarna på komponenter och prestanda än en dyr låda.
Montering av datorn valdes bort! Då du ville bygga själv. Windows valdes också bort. Vill du ändå ha ett windows så kan du lägga till ett för ca 900:-
http://www.inet.se/k...visa/7032803/pc 
Nu börjar det likna nåt. 6600kr är ju klart mycket billigare än 9900kr  Processorn är alltså av mindre betydelse när man, som jag, ska ha datorn till redigering av film och foto? Är det nåt annat som jag kan tänkas behöva för att sätta ihop datorn? Kablage, kylpasta, kontakter etc etc ? Tack för hjälpen så här långt allihopa ! mvh/ Ronis
Postad 09 August 2014 - 23:31
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Kylpasta ingår alltid med en ny CPU. Sedan brukar det medfölja Sata kablar med moderkortet för inkoppling utav HDD och DVD etc.
Men satt och läste ditt första inlägg litegrann, hur stor videoredigering pratar vi om? Menar du att du ska klippa ihop semster filmerna i Moviemaker?  Eller har du några nämnvärda program du tänkt använda?
Lite sökning på dem brukar ju kunna generera lite träffar på folks val av prestanda etc. Samt vart går smärtgränsen i plånboken?
Postad 10 August 2014 - 20:08
Unregistered35eb196e
-
Unregistered35eb196e
-
Användare
-
-
113 inlägg
Men satt och läste ditt första inlägg litegrann, hur stor videoredigering pratar vi om? Menar du att du ska klippa ihop semster filmerna i Moviemaker? Eller har du några nämnvärda program du tänkt använda?
Hrmmmmm, visst kommer det mest bli typ Sony Vegas, men jag vill helst ha lite "head room" för tyngre program. ...... Samt vart går smärtgränsen i plånboken?
Ju billigare desto bättre så klart, men visst - får jag ihop en dator för 6-8000kr är det underbart...och upp till 10.000kr så är det bra. Kan ju ev behöva byta skärm, men det får bli en senare pilsner. Ett operativ behöver jag ju oxå.... mvh/ Ronis
Postad 11 August 2014 - 09:11
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Nu börjar det likna nåt. 6600kr är ju klart mycket billigare än 9900kr Processorn är alltså av mindre betydelse när man, som jag, ska ha datorn till redigering av film och foto? Är det nåt annat som jag kan tänkas behöva för att sätta ihop datorn? Kablage, kylpasta, kontakter etc etc ?
Tack för hjälpen så här långt allihopa !
mvh/ Ronis
Det beror lite på vad du ska göra. Om du sitter med ex. råfilsrenderingar i Lightroom, högupplöst redigering i Photoshop eller lite mer avancerade saker än bara "klippa ihop klipp" i något videoprogram så spelar CPU faktiskt rätt stor roll. De programmen kan ofta använda alla kärnor samtidigt, till skillnad från ex. spel. Så just i ditt fall kan det spela roll. Vissa saker kan också dra nytta av grafikkärnor i nVidia-kort, men jag har dålig koll på exakt vad.
Postad 11 August 2014 - 18:09
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Efter googlat lite om Sony Vegas så är det nog ingen dum ide att köra på en 8 core CPU som DrPepper hade tagit med ifrån början. Så jag bytte ut CPU till en 8Core och la till en kylare (då originalet låter mycket enligt omdömena) La även in ett Operativsystem Windows 7. (tycker bättre om det är 8an) men det är ju en smaksak. Själv laddade jag hem en Image fil av Windows 7 och tog en kod ifrån en förbrukad dator som låg på tippen. Fungerar fint. (ingen OEM kod ska tilläggas) Grafikortet i setupen är kanske inte det vassaste, men duger fint åt redigering. Om inte annat kan man alltid byta upp sig frampå. http://www.inet.se/k...isa/7039194/pc2
Redigerat av Mushunt, 11 August 2014 - 18:09.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|