Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gigabyte GA-MA78MG-S2H

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 April 2008 - 15:49

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Någon som vet vad för codecs det integrerade ljudkortet stöder? Blir visserligen att auzentech x-fi prelude när ekonomin tillåter för dem nya formaten, men tills vidare.

Postad 10 April 2008 - 18:35

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Nä, håller väl till viss del med om att det kanske inte behövs till en HTPC.. men 4 är mer än 2, och det skiljer inte så jäkla mycket i pris, så de gånger man kanske gör något annat än tittar på film så kan det vara bra, typ lite Photoshop och saker så drar det iväg med minnet direkt..
Bättre ha än att önska.. :P

Jag tänkte också ta 2gb först men sen var det ju typ ingen prisskillnad så jag drog till med 4gb (2x2gb), så har man lite marginal.

Jag har inte fått alla delar till min HTPC än men i min vanliga dator kör jag windows xp 32-bit och jag får ut 3.5gb utav mina 4gb, och det är ju helt klart godkänt utnyttjande för att vara 32-bitars operativsystem tycker jag. Det är inte ovanligt att man ligger nära 2gb i minnesanvädning om man har en del program igång så jag ångrar inte att jag betalade en ynka summa extra för 2gb (1.5gb effektivt) till. :D

Postad 11 April 2008 - 00:11

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Att tänka på!! är att du kan få lite pill med alla nya minnen med kylfläns på, beroende på att vilken fläkt du väljer till dessa moderkort ,,men visst 1066 mhz ,, är ju kanon , men de flesta minnen går ju att klocka ditt om man nu vill pressa grejorna ,, jag köpte dessa 2 dom går hur bra som helst på detta moderkort se länk nedan och dom verkar inte varma ,, har kylfläns ,, men dock inte på höjden och går att klocka ,, sen gillar jag corsair ,, för mig är dom bäst, alla corsairs minnen kommer alltid machade 2och 2 , mm, mm rent generellt

skulle du ta minnen med förhöjd fläns och skall ha ninja mini, så måste du sätta i minnen innan du sätter på ninjan ,, ja just det sätter på ninjan !!,, hahaha sen får du ta loss ninjan om du skal bytta minnena ,

kom ihåg ej epp minnen det kan fungera det kan strula ,,det skall vara till geforce grejor

https://www.prisjakt...kt.php?p=125078 och vilket pris ,, helt grymt bra

Bifogad fil(er)

Postad 11 April 2008 - 11:40

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag har hört talas om att det skulle komma Phenom processorer som skulle ligga på 45 w. är det en myt eller när kommer dom?

//Patrik

Postad 11 April 2008 - 14:34

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Läs på xtremsystems.org Amd sektionen, det killarna där inte testar och kör tills det dör finns inte, men det ger en bra uppfattning om vad grejorna går för och väldigt nyttigt vad gäller bios settings och värme utveckling etc någonstan bland trådarna skrev en av killarna
att man bör hålla sig till lågvolts cpu på 780 chipet återkommer när jag gräv fram tråden :P

Den tråden #1638
Amd Phenom

Redigerat av bokis, 11 April 2008 - 14:46.

Postad 13 April 2008 - 08:50

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
http://www.hardware....henom_X4_9100e/
jag har en amd 5000+ en (swof) 2g spepping , men denna ovan wow ,, när den kommer hit så ,,och priserna satt sig så klipper jag den ,,

Postad 13 April 2008 - 10:43

BennyB
  • BennyB
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

För att utnyttja 1066 minne fullt ut behöver man en Phenom cpu går inte med mindre
"Whether 1066 MHz memory speed is supported depends on the CPU being used, please refer “Memory Support List” for memory support information"

Men man skulle ju kunna köpa 1066 minnen för framtida bruk, om man byter till en Phenom processor senare. Det enda som händer är väl att det inte kommer upp i rätt hastighet. Eller kan det kanske strula med dualchannel oxå. Priserna är det ju inte så stora skillnader på 800Mhz & 1066MHz minnen. Kan det kanske t.o.m fixas i en senare bios uppgradering?

Postad 13 April 2008 - 11:01

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Men man skulle ju kunna köpa 1066 minnen för framtida bruk, om man byter till en Phenom processor senare. Det enda som händer är väl att det inte kommer upp i rätt hastighet. Eller kan det kanske strula med dualchannel oxå. Priserna är det ju inte så stora skillnader på 800Mhz & 1066MHz minnen. Kan det kanske t.o.m fixas i en senare bios uppgradering?

Jag klockar 800 MHz till minst 1200 utan problem så frågan är om det är värt det ändå.

Postad 13 April 2008 - 11:55

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Med tanke på att tillverkarna av minnen klagar på förtjänsten och Twinmos går i graven som minnestillverkare är det kanske tid och köpa på sig minne
nu när priserna är som dom är och då i bra kvalitet :)

Postad 13 April 2008 - 12:27

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Med tanke på att tillverkarna av minnen klagar på förtjänsten och Twinmos går i graven som minnestillverkare är det kanske tid och köpa på sig minne
nu när priserna är som dom är och då i bra kvalitet :)

Äh, minnen kommer alltid att bli billigare och snabbare och bättre. Jag minns debatten för 7-8 år sedan när kretstillverkarna sa att man inte kunde få in fler transistorer per kvadratmillimeter kisel... Molekylerna är inte mindre hävdade de då. Och vad hände...

Visst kan det bli en liten prishöjning men den är i så fall temporär.

Postad 13 April 2008 - 15:13

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Ni som kör 780G, hur fungerar HW-acc för de "svåra" formaten som VC-! H264/Matroska t.ex.?
Vad får ni ex. vis för CPU-belastning på "fågelklippet"?
Vilka spelare kör ni med för att få igång HW-acc.?

Postad 13 April 2008 - 17:32

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Ni som kör 780G, hur fungerar HW-acc för de "svåra" formaten som VC-! H264/Matroska t.ex.?

Om nån kan tala om för mig var det finns en fil med det formatet så ska jag ladda ner och sen köra den för att kolla.

J

Postad 13 April 2008 - 19:10

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Om nån kan tala om för mig var det finns en fil med det formatet så ska jag ladda ner och sen köra den för att kolla.

J

Fågelscenen finns på http://data.fuskbugg...ller_sample.mkv

Kan tänka mig att vi sitter en hel hög och väntar på dina resultat nu :-)
Vilken setting kör du tillsammans med moderkortet ?

Postad 13 April 2008 - 20:04

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Fågelscenen finns på http://data.fuskbugg...ller_sample.mkv

Fifan, jag har inte testat den här scenen i 1080p förrut och laddade hem den för skojjs skull. Scenen drar förvånansvärt mycket cpu-kraft, min E8400 (3.0ghz) ligger på mellan 50%-60% när jag spelar upp det här klippet i MPC med CoreAVC 1.6.5. För övrigt har jag ett Geforce 8800gts 512mb grafikkort och ett Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort med 4GB ram i Windows XP SP2.

Så nu börjar jag nästan tveka i min övertygelse att en AMD X2 4850e skulle duga till 1080p, men då andra sidan är väl de flesta 1080p-klipp inte lika krävande som detta. Jag väntar iaf med spänning på andra resultat från er som testat AMD's processorer på det här nya 780g-kortet. Jag har moderkortet liggandes här hemma men väntar fortfarande på 4850e-processorn...

Postad 13 April 2008 - 20:25

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Fifan, jag har inte testat den här scenen i 1080p förrut och laddade hem den för skojjs skull. Scenen drar förvånansvärt mycket cpu-kraft, min E8400 (3.0ghz) ligger på mellan 50%-60% när jag spelar upp det här klippet i MPC med CoreAVC 1.6.5. För övrigt har jag ett Geforce 8800gts 512mb grafikkort och ett Gigabyte GA-X38-DQ6 moderkort med 4GB ram i Windows XP SP2.

Så nu börjar jag nästan tveka i min övertygelse att en AMD X2 4850e skulle duga till 1080p, men då andra sidan är väl de flesta 1080p-klipp inte lika krävande som detta. Jag väntar iaf med spänning på andra resultat från er som testat AMD's processorer på det här nya 780g-kortet. Jag har moderkortet liggandes här hemma men väntar fortfarande på 4850e-processorn...

Hmm, en X38 och en E8400 samt 8800 GTS... Och det tar 50-60% av CPU. Då borde ju min HTPC gå på knäna. Men jag ska testa så fort jag hinner. Hav tålamod bara, den spelar in A beautiful mind i kväll...

Vet dock inte om jag har nån bra spelare...ska kolla i lådan

Postad 13 April 2008 - 22:25

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Med fågelklippet så kan jag bara säga i ett första test att det inte funkade alls. Visst ser man fåglarna men hackig bild och hackigt ljud blev det...

Har förutom GA-MA78GM-S2H en X2 4400+ samt XMS2 800 MHz.

Så då är frågan, orkar inte hårdvaran eller är det något fel på mjukisarna???

Jag har testat med VLC (funkade inte alls) och Media Player Classic samt de CCCP codecen.

Kan dock inte se något val för hårdvaruacc nånstans.

Testade även klippet på min överklockade stationära Intel Dual Core 3,4 GHz med 8800 GTS (överklockad):
Bilden flöt nu men ljudet var lika hackigt (?). Fast här kör jag ju XP medan jag kör Vista på HTPC:n.

Å andra sidan har jag inget bra ljudkort i den stationära men lustigt är det att det blev samma hackighet.

Har testat lite olika settings i olika spelare men inget funkade bra.

Nån som har någon idé om allt detta???

Postad 13 April 2008 - 22:36

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Kollade lite på http://www.bit-tech....phics_chipset/9

Om man ska tro dem så är ju h264 inte direkt det format man ska köra på 780G...

Postad 13 April 2008 - 22:46

BennyB
  • BennyB
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Kollade lite på http://www.bit-tech....phics_chipset/9

Om man ska tro dem så är ju h264 inte direkt det format man ska köra på 780G...

Vadå? Enligt det testet klarade den ju det galant

Postad 13 April 2008 - 23:02

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Vadå? Enligt det testet klarade den ju det galant

Uups, du har rätt, jag läste slarvigt. Tack för rättningen!

Verkar som om VLC inte har stöd för hårdvaruacc men att PowerDVD Ultra har det. Måste kolla in det senare.

Postad 13 April 2008 - 23:12

Torim
  • Torim
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hej På er,

Testade just på min Striker Extreme, E6700 2,67GHz, 3,25 minne no name, 8800GTS, MPC+ CoreAVC mm.
CPU last 55-85 topp ljud och bild flöt på bra....
Hmmm...

Hur blir det ned 780+4850e?

/Torim

Postad 14 April 2008 - 07:08

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Det där klippet är inte kodad enligt profile 4.1 så dxva funkar inte med det.

Postad 14 April 2008 - 09:00

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Det där klippet är inte kodad enligt profile 4.1 så dxva funkar inte med det.

Aha, ingen vits med att prova hårdvaruacc på det klippet då.

Vilken tur att det inte är en djungel det här med format, containers, versioner mm ;)

Postad 14 April 2008 - 09:31

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

VC-1, H264 osv går utmärkt att hårdvaruaccelerera i t.ex Power DVD 8.0 (bara klicka i "avivo" rutan)

När det gäller x264 .mkv (matroska t.ex) så är det bara de med sk. level 4.1 kodnings som kan hårdvaruacc på vettigt sätt utan att konvertera om filerna osv.

Jag har en fabriksklockad 5000+ black edition i min HTPC (byter upp mig till 45w 9150e 1.8 x4 phenom när den kommer) och har <50% CPU load på de trögsta x264 1080p jag hittat... Kan testa fågelscenen ikväll (har gigabyte ga-ma78-moderkortet.)

Bluray/hddvd (vc-1, h264, mpeg2 med hög bitrate) kräver mycket mindre CPU än x264 1080p filer .mkv om man kan hårdvaruaccelerera. En kompis kör bluray film i 1080p med hög bitrate utan problem med ett ATI Radeon HD2400XT grafikkort och en AMD LE-1100 CPU!! ;)

4850e klarar x264 1080p utan problem även med hög bitrate (med coreavc) och blu-ray film tillsammans med hw acc i 780g (hd3200, avivi hd med uvd+) i t.ex. power dvd 8.0.

Jag undrar nu mest hur man löser problem med overscan i 1920x1080@24 hz. Reglaget för "scaling" (overscan->underscan) är inaktiverat vid denna upplösning men funkar prima i samma upplösning i 30,50,60 hz.

Kan man förvänta sig en lösning i nästa catalyst eller är det powerstrip som gäller???

Postad 14 April 2008 - 11:33

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

VC-1, H264 osv går utmärkt att hårdvaruaccelerera i t.ex Power DVD 8.0 (bara klicka i "avivo" rutan)

När det gäller x264 .mkv (matroska t.ex) så är det bara de med sk. level 4.1 kodnings som kan hårdvaruacc på vettigt sätt utan att konvertera om filerna osv.

Jag har en fabriksklockad 5000+ black edition i min HTPC (byter upp mig till 45w 9150e 1.8 x4 phenom när den kommer) och har <50% CPU load på de trögsta x264 1080p jag hittat... Kan testa fågelscenen ikväll (har gigabyte ga-ma78-moderkortet.)

Bluray/hddvd (vc-1, h264, mpeg2 med hög bitrate) kräver mycket mindre CPU än x264 1080p filer .mkv om man kan hårdvaruaccelerera. En kompis kör bluray film i 1080p med hög bitrate utan problem med ett ATI Radeon HD2400XT grafikkort och en AMD LE-1100 CPU!! :P

4850e klarar x264 1080p utan problem även med hög bitrate (med coreavc) och blu-ray film tillsammans med hw acc i 780g (hd3200, avivi hd med uvd+) i t.ex. power dvd 8.0.

Jag undrar nu mest hur man löser problem med overscan i 1920x1080@24 hz. Reglaget för "scaling" (overscan->underscan) är inaktiverat vid denna upplösning men funkar prima i samma upplösning i 30,50,60 hz.

Kan man förvänta sig en lösning i nästa catalyst eller är det powerstrip som gäller???

Om jag fattat det rätt så är CoreAVC-codecen snabbare än CCCP-codecen? Och att det är viktigt när man har en icke hårdvaruaccelererbar mkv-fil. Måste ju testas i så fall.

Postad 14 April 2008 - 11:56

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Om jag fattat det rätt så är CoreAVC-codecen snabbare än CCCP-codecen? Och att det är viktigt när man har en icke hårdvaruaccelererbar mkv-fil. Måste ju testas i så fall.

Hmmm, undrar om den här tråden finns på svenska oxå.... :P

Jaja, man lär väl sig alltid något på vägen.

Postad 14 April 2008 - 13:38

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
är det nån som kör 780g med ett ATI grafikkort i sån där Hybrid Crossfire än? funkar det bra? hur är drivrutinerna?

Postad 14 April 2008 - 13:39

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

mm, CoreAVC är snabbare än ffdshow som CCCP och de flesta andra codec-packs använder sig av.

hehe mjo jag hoppas det... :P

Postad 14 April 2008 - 13:56

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Men då undrar man ju: om CoreAVC är snabbare än andra codecs om man inte kör med hw-acc så vill man ju köra MPC med denna codec registrerad då man kollar på icke accelererbara MKV-filer (typ fågelklippet). Samtidigt vill man köra med hw-acc då man kollar på accelererbara filer och då ska man använda en annan codec. Betyder det att man måste ha dels PowerDVD och dels CoreAVC/MPC beroende vilken MKV man kollar på? Eller är det så att man kan byta vilken codec PowerDVD använder sig av?

Mycke frågor blir det... tur att det inte finns så många bra filmer i HD än...

Postad 14 April 2008 - 13:59

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
kanske detta kan ge vägledning scrolla ner lite, så har man alla cpu och dess load i power dvd då!

http://www.tomshardw...ew-30420-4.html

Själv tog jag en 5000+ , men skulle gärna tagit en 9500 quad ,, men skall vänta till 9100 kommer

skal säga att jag inte kollat loaden på 5000+ då jag ställt om multiplern men tempen är den samma ,, och nu går den 2x3,1 ghz ,, så vad min cpu load är nu vet jag inte i blue ray, men jag kan nästan lova att den tar sig en bra bit under 4850e ,, men jag skall återkomma , med detta ,,

Redigerat av halvledaren, 14 April 2008 - 14:04.

Postad 14 April 2008 - 14:36

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Men då undrar man ju: om CoreAVC är snabbare än andra codecs om man inte kör med hw-acc så vill man ju köra MPC med denna codec registrerad då man kollar på icke accelererbara MKV-filer (typ fågelklippet). Samtidigt vill man köra med hw-acc då man kollar på accelererbara filer och då ska man använda en annan codec. Betyder det att man måste ha dels PowerDVD och dels CoreAVC/MPC beroende vilken MKV man kollar på? Eller är det så att man kan byta vilken codec PowerDVD använder sig av?

Mycke frågor blir det... tur att det inte finns så många bra filmer i HD än...

Det finns ju massaor av bra film i HD nu ju, de flesta nya filmer kommer ju ut på blu-ray, så det blir mycket gott att titta på :P

Jag har inte använt mig av PowerDVD speciellt mycket så det kan jag itne säga så mycket om, men så längre MPC+CoreAVC och VLC fungerar bra för mig (utan att det hackar) så kör jag på det :D Det lär bli riktigt jobbigt om man måste sitta och byta codec på nått sätt annars kan jag tänka mig :/

Postad 14 April 2008 - 17:56

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Petar in i tråden som komplement till min tidigare fråga.

Ska få allt att snurra i MCE också, vista eller xp inte så noga.

Postad 14 April 2008 - 20:17

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Petar in i tråden som komplement till min tidigare fråga.

Ska få allt att snurra i MCE också, vista eller xp inte så noga.

Min erfarenhet är att det är Vista som sopar till prestandan riktigt rejält. Har byggt en dator till min son med samma prop men med soppigare moderkort och där är prestandan högre tack vare XP.

Jag kan vara ute och cykla men om jag inte minns fel så är det MPC som är motor i MCE och då borde det ju fungera. Men som sagt, jag kan ha fel. Det är bara att prova.

Postad 14 April 2008 - 22:01

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Har nu provat CoreAVC/MPC och visst är den snabb men sjutton vad den drar CPU. 100%...jämfört med 60%dåå jag kör CCCP-coodecen. Allt medd fågelklippet som sagt. Blir kul att testa hw-acc med nåt annat klipp sedan.

Fick även ljudet att flyta till slut. Sjutton vad man kan ställa in mycket i MPC!

Postad 15 April 2008 - 08:30

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

kanske detta kan ge vägledning scrolla ner lite, så har man alla cpu och dess load i power dvd då!

http://www.tomshardw...ew-30420-4.html

Själv tog jag en 5000+ , men skulle gärna tagit en 9500 quad ,, men skall vänta till 9100 kommer

skal säga att jag inte kollat loaden på 5000+ då jag ställt om multiplern men tempen är den samma ,, och nu går den 2x3,1 ghz ,, så vad min cpu load är nu vet jag inte i blue ray, men jag kan nästan lova att den tar sig en bra bit under 4850e ,, men jag skall återkomma , med detta ,,

Japp, det är det suveräna med 5000+ black edition. 3.1 ghz bara genom högre multipel, inte högre volt.

Skall fixa detta på min också och testa. Vad ställde du multipeln på?

@Joreimer: Att CCCP codecet skulle ge bättre avkodning har jag mycket svårt att se. Du måste ha olika inställningar i övrigt, pre processing eller ngt.

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 15 April 2008 - 08:31.

Postad 15 April 2008 - 09:04

Torim
  • Torim
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Mascot !!

Är du nöjd med kortet?
Vilken CPU skulle du rekommendera?
Kör mest .mkv 720p, men vill inte för det köpa för klent vill att den skall klara 1080p med !!
Kör med CoreAVC, MPC, AC3filter för det mesta..
Kommer senare att köpa en spelare för Blu-Ray..
Skall skicka ljudet till en reciver, Denon 3808 med HDMI 1.3 -via HDMI eller optiskt.
Vad får jag ut för ljudformat på de olika bärarna?

Tack .. på förhand..

Postad 15 April 2008 - 09:37

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Japp, det är det suveräna med 5000+ black edition. 3.1 ghz bara genom högre multipel, inte högre volt.

Skall fixa detta på min också och testa. Vad ställde du multipeln på?

@Joreimer: Att CCCP codecet skulle ge bättre avkodning har jag mycket svårt att se. Du måste ha olika inställningar i övrigt, pre processing eller ngt.

Nej det menar jag inte. CCCP ger hackigare bild men drar mindre CPU. Den kanske utnyttjar CPU:n sämre helt enkelt.

Postad 15 April 2008 - 13:26

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Mascot !!

Är du nöjd med kortet?
Vilken CPU skulle du rekommendera?
Kör mest .mkv 720p, men vill inte för det köpa för klent vill att den skall klara 1080p med !!
Kör med CoreAVC, MPC, AC3filter för det mesta..
Kommer senare att köpa en spelare för Blu-Ray..
Skall skicka ljudet till en reciver, Denon 3808 med HDMI 1.3 -via HDMI eller optiskt.
Vad får jag ut för ljudformat på de olika bärarna?

Tack .. på förhand..

På Gigabyte kortet får du nöja dig med analogt ut (när Power DVD 8 är fixat så att det funkar dvs) då de inte kan köra passthrough till HDMI. Väljer du kort med nvidias geforce 8200 så klarar du ändå bara LPCM via HDMI, inte truehd eller dts-hd där heller.

Jag är grymt nöjd med kortet. Har en 5000+ Black edition som har ca 50% load vid de trögaste x264 1080p filerna jag hittat med hög bitrate.

Alt. är energisnåla 4850e (45w) men den är inte lika snabb som 5000+ black edition (65 w)

Jag kyler min 5000+ passivt med scythe mini ninja utan fläkt på i fusion chassi och fläktarna på LOW. idle temp 37-40 grader och då står den i en mycket tight tv möbel med dåligt luftflöde. Den går dessutom att klocka till 3.1ghz genom att enbart höja multipeln inte volten, vilket ger kanske 2-3 grader högre temp om ens det. Skall testa detta längre fram och byta ut fläktarna mot Noctua som är snäppet tystare och levererar mer luft.

Nej det menar jag inte. CCCP ger hackigare bild men drar mindre CPU. Den kanske utnyttjar CPU:n sämre helt enkelt.

Ok. Tja, inte svårt att dra mindre CPU om man hoppar över frames...

Kan göra ett codec som visar 4 bilder i sekunden om du vill så kan du spela upp filmen på en 286:a ...

Postad 15 April 2008 - 14:42

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

På Gigabyte kortet får du nöja dig med analogt ut (när Power DVD 8 är fixat så att det funkar dvs) då de inte kan köra passthrough till HDMI. Väljer du kort med nvidias geforce 8200 så klarar du ändå bara LPCM via HDMI, inte truehd eller dts-hd där heller.

Jag är grymt nöjd med kortet. Har en 5000+ Black edition som har ca 50% load vid de trögaste x264 1080p filerna jag hittat med hög bitrate.

Alt. är energisnåla 4850e (45w) men den är inte lika snabb som 5000+ black edition (65 w)

Jag kyler min 5000+ passivt med scythe mini ninja utan fläkt på i fusion chassi och fläktarna på LOW. idle temp 37-40 grader och då står den i en mycket tight tv möbel med dåligt luftflöde. Den går dessutom att klocka till 3.1ghz genom att enbart höja multipeln inte volten, vilket ger kanske 2-3 grader högre temp om ens det. Skall testa detta längre fram och byta ut fläktarna mot Noctua som är snäppet tystare och levererar mer luft.

Ok. Tja, inte svårt att dra mindre CPU om man hoppar över frames...

Kan göra ett codec som visar 4 bilder i sekunden om du vill så kan du spela upp filmen på en 286:a ...

Jag tror liksom att vi är överens...

Postad 15 April 2008 - 15:56

Torim
  • Torim
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Någon som läst detta:

Pressing CTRL+F1 in the BIOS of the Gigabyte GA-MA78GM-S2H motherboard opens a hidden menu that allows you to change the GPU's clock speed. We were able to boost the sample's GPU frequency from 500 MHz to 950 MHz. All benchmarks ran much faster, and completed without errors or crashes.

http://www.tomshardw...pset/page8.html

Postad 15 April 2008 - 18:46

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Någon som läst detta:

Pressing CTRL+F1 in the BIOS of the Gigabyte GA-MA78GM-S2H motherboard opens a hidden menu that allows you to change the GPU's clock speed. We were able to boost the sample's GPU frequency from 500 MHz to 950 MHz. All benchmarks ran much faster, and completed without errors or crashes.

http://www.tomshardw...pset/page8.html

Underbart, det är valuta för pengarna när man får MB och graffe för samma peng som bara graffekortet

Postad 15 April 2008 - 20:45

Torim
  • Torim
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Mascot igen eller någon annan !!

Hm ... Är detta en mjukvaru sak eller är det hårdvara? ligger det i ALC889 kretsen?
Kan de inte köra någon passthrough alls? Inte ens DD5.1, 1500 via HDMI? På Gigakortet.
Vad får man ut på den optiska? eller det strular med HDMIn då?
Kanske köra optiskt och DVI =- HDMI

Vill inte ha Nvidias då Gigakortet känns gediget med massor av funktioner, saknar bara att få ut alla nya format.

Torim...

Någon som testat, CTRL+F1 in the BIOS ??

/Torim

Postad 16 April 2008 - 09:02

TrueBlue
  • TrueBlue
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tjena, Lägger mig i samtalet :)

Hårdvara: GA-MA78MG-S2H, 5000+ BE, TT Budget 3200-S2, Pioneer BDC-202, Antec Fusion, 2Gb RAM, 1Tb Disk, 2 Noctua Fläktar, Scythe Mini Ninja, HD3470 (Dual Crossfire), Phoenix smartcard. Onkyo TX905, Epson TW1000

Mjukvara: Vista Ultimate SP1, PowerDVD ultra 8, Media Portal, MDAPI Filter, CnxCam.

CanalDigital Abb

Är ruskigt nöjd med min htpc förutom 2st problem.

1.
Blu-Ray funkar kalas i PowerDVD8. Vanliga tv kanaler och DVD filmer oxå. Problemen uppstår när jag kollar på HD Kanaler Canal + HD, SVT HD etc. CPU´n går på 100% och till slut fryser bilden. Har provat olika codecs fram o tillbaks utan skillnad. Nån som har en aning om vad det kan vara för strul ?

2.
Ville kunna köra Ultrastar på maskinen. dock så har jag hur jag än gör en latency på ca 1sek på mikrofonen. har provat med ett gammalt Soundblaster Audigy oxå med samma problem. Samma sak med USB miken som följer med PS2 Singstar. Dessutom samma i både XP o Vista, Analogt eller Digitalt ut... Vet inte riktigt vad mer man kan testa ?

Har ni några ideér ?

Postad 16 April 2008 - 15:14

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Tjena, Lägger mig i samtalet :)

Hårdvara: GA-MA78MG-S2H, 5000+ BE, TT Budget 3200-S2, Pioneer BDC-202, Antec Fusion, 2Gb RAM, 1Tb Disk, 2 Noctua Fläktar, Scythe Mini Ninja, HD3470 (Dual Crossfire), Phoenix smartcard. Onkyo TX905, Epson TW1000

Mjukvara: Vista Ultimate SP1, PowerDVD ultra 8, Media Portal, MDAPI Filter, CnxCam.

CanalDigital Abb

Är ruskigt nöjd med min htpc förutom 2st problem.

1.
Blu-Ray funkar kalas i PowerDVD8. Vanliga tv kanaler och DVD filmer oxå. Problemen uppstår när jag kollar på HD Kanaler Canal + HD, SVT HD etc. CPU´n går på 100% och till slut fryser bilden. Har provat olika codecs fram o tillbaks utan skillnad. Nån som har en aning om vad det kan vara för strul ?

2.
Ville kunna köra Ultrastar på maskinen. dock så har jag hur jag än gör en latency på ca 1sek på mikrofonen. har provat med ett gammalt Soundblaster Audigy oxå med samma problem. Samma sak med USB miken som följer med PS2 Singstar. Dessutom samma i både XP o Vista, Analogt eller Digitalt ut... Vet inte riktigt vad mer man kan testa ?

Har ni några ideér ?

Klassiskt fall av tråd-hijacking! :)

Mitt förslag är att öppna en egen tråd vad gäller din felsökning. Ursäkta min tråkiga attityd, men vi försöker följa spåret.. vilket är info gällande Gigabytes 780G kort. Du får dock väldigt gärna dela med dig av dina erfarenhet kring denna bräda..

Tack, o lycka till.. ;)
//M

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 16 April 2008 - 15:15.

Postad 18 April 2008 - 06:56

samax901
  • samax901
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag tänkte sätta ihop en HTPC med integrerad grafik och då är Gigabyte GA-MA78MG-S2H ett hett alternativ tillsammans med AMD Athlon 64 X2 4850e.

Tror ni man kan köra Guitar Hero 3 med den kombinationen då spelet har löjligt höga krav (är det någon som dragit ner och testat eller är sugen på att göra det)?

GH3 krav:
http://www.aspyr.com...t/game_specs/85

/Sam

Postad 18 April 2008 - 08:07

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Finns en ny recension på overclockersclub som de som vill spela på detta kortet bör läsa, kontentan är Htpc och vanlig desktopp Ok
spela ingen höjdare tyvärr

Redigerat av bokis, 18 April 2008 - 08:08.

Postad 18 April 2008 - 08:33

samax901
  • samax901
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag tänkte sätta ihop en HTPC med integrerad grafik och då är Gigabyte GA-MA78MG-S2H ett hett alternativ tillsammans med AMD Athlon 64 X2 4850e.

Tror ni man kan köra Guitar Hero 3 med den kombinationen då spelet har löjligt höga krav (är det någon som dragit ner och testat eller är sugen på att göra det)?

GH3 krav:
http://www.aspyr.com...t/game_specs/85

/Sam

Finns en ny recension på overclockersclub som de som vill spela på detta kortet bör läsa, kontentan är Htpc och vanlig desktopp Ok
spela ingen höjdare tyvärr

Jag är absolut ingen gamer utan det är just GH3 tillsammans med detta kort som är intressant för min del. Tyvärr hade inte just det testats i länken du tipsade om.

Någon som testat?

/Sam

Postad 18 April 2008 - 08:36

TrueBlue
  • TrueBlue
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har testat det. Det hackar tyvärr. Fungerar skapligt om man kör på lägsta Grafik inställningarna o 800*600.
men det flyter inte riktigt hundra.

Postad 18 April 2008 - 09:01

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Släng i ett billigt Radeon HD3x00 grafikkort då och kör hybrid crossfire med den integrerade grafiken. Borde ju klara en del spel ok i alla fall.

Men visst, spel och HTPC är ju normalt sett ingenting man är intresserad av att kombinera. Släng i ett 9600 grafikkort eller nåt sånt så är det ju inga problem.

Postad 18 April 2008 - 09:05

TrueBlue
  • TrueBlue
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Mascot, har du ngn tråd där man kan disskutera htpc bygget lite bredare ? Den här tråden är ju bara för mobo´t.

Har en väldigt lik installation som du o jag behöver disskutera lite codecs DxVA AVIVO osv ...

Postad 18 April 2008 - 09:28

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Skicka PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.