* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 10 May 2008 - 17:40
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Jag skrev ju en fråga förut angående extern antenn till TMC/RDS och jag kan ju bara bekräfta, med gammal erfarenhet, att dom trådantenner eller "antenn integrerad i ciggpropp" som säljs (och den senare dessutom anses vara en fördel av någon outgrundlig anledning!) är snudd på meningslösa i RDS-sammanhang. Parkerar du bredvid en mast kanske du får någon signal, men annars blir det massor av problem pga dålig P3-mottagning.
I min bil har jag en specialinstallation med en Pioneer RDS-antenn och då fungerar det bra i dom flesta fallen. Grundidén var att koppla in sig på bilens antenn, men jag fick en GNS-antennadapter med fel kontakt (visste inte att Saab bytte för 06:orna). Bilens antenn hade säkert också fungerat bra.
Det "positiva" i sammanhanget är att TMC i Sverige fungerar väldigt dåligt, informationsmässigt. Det är alltså inte så mycket att kämpa för. Jag ser fram emot lösningar typ TomToms "HD". Fler måste anamma det, eller helst använda samma lösning.
Postad 10 May 2008 - 18:51
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej igen !
Ser fram emot Navigons svar på våra problem. Körde från Kristianstad till Lund idag. TCM fungerade överaskande hela resan. Blev till och rekomenderad en omväg pga vägarbete. När jag kom till Lund dog TCM och har inte gått igång. Buggen ang laddning verkar vara värre än Navigons beskrivning. Apparaten var fulladdad när jag startade visade på laddning hela tiden men varnade för tomt batteri när jag kom till Lund. Den dog efter 5 min utan laddning. Röststyrningen blir bättre och bättre om jag säger ahus istället för Åhus dvs a istället för å fungerar det. Ibland slutar den läsa upp gatunamn. Då får man stänga av gatunamn och sätta på det igen. Hastighetsvarningen fungera bara längs med stora vägar. Det beror säkert på kartmaterielet. Syn att man missar 30 varningar i städer. Trots detta är det den bästa gps jag haft.
Postad 10 May 2008 - 20:00
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Vill bara säga att jag verkligen uppskattar att "Navigon Sverige" är med här och aktivt deltar (även om det vore trevligt med ett NAMN bakom företaget). Men det betyder nog mer för produkterna än annonser för massor av pengar.
En liten bugg upptäckte jag dock redan första dagen på vägen hem till Landskrona på E6:an norrut ungefär där den korsar väg 16. Den oranga färgningen som visar vägen hem bara slutade helt plötsligt. Efter några kilometer var den tillbaka igen. I övrigt är jag helnöjd - så hittar jag inga värre buggar så är allt OK...
Postad 11 May 2008 - 08:30
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej. Jag kan bara konstatera att ännu en icke färdig produkt har funnit mitt hem. Jag blir bara så trött. Det är min första gps. Och den kommer nog att göra sitt jobb, för jag har inte något att jämföra med. Den verkar mycket snabb bl.a. Snygg grafik och läcker design. Sitter nu och försöker koppla ihop den med min dator. Dom hittar varandra och kopplar ifrån hela tiden. Och kan det verkligen vara möljigt med usb 1.0, eller ? Vart i istruktionsboken står det om ihopparningen till dator, finns det inbygt minne för t.ex. musik. Eller måste jag ta ur minneskortet när jag ska lyssna på musik. Tycker faktiskt att det var dåliga instruktioner. Men själva gps historien kommer jag nog att bli nöjd med. Mvh Palle0
Postad 11 May 2008 - 12:41
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ja men hej igen. Har nu suttit en stund vid datorn. Och efter en massa strul så fick jag ihop enheterna. Fick sätta i usb kabel och trycka på reset. Tänkte ta och göra en backup, men fick meddelande att jag har felaktig syntax för filnamn, katalog namn eller volymetikett. Kan ju vara handhavendefel, men jag vet inte än. Finns ju inte mycket att välja på när man ska göra backup, namn och källa. Inte vart den ska sparas el liknande. Sen verkar det som att enheten bara stödjer minneskort upp till 2 gb. Ska man kunna lyssna på musik och navigera samtidigt så krävs att man har allt på samma sd kort. Det är 155 mb ledigt vid leverans. Hur har navigon tänkt sig då. Det känns som jag har mest kritik att komma med. Men det kan ju vara jag som inte gör rätt, eller förstår. Hoppas den navigerar rätt iaf. För det är ju det den är till för. Konstigt var oxå att Navigon Fresh säger att min enhet inte stöds av Lastest map guarantee? Ska det inte ingå 2 års fria uppdat? Men vore gott att lyssna på en ljudbok eller Hellacopters samtidigt som 8110:an navigerar. Tacksam för svar och vägledning
Postad 11 May 2008 - 14:35
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har testat lite mer när det gäller laddning i bilen. Min indikerar inte att den laddar över huvud taget när kabeln är inkopplad i hållaren. Kopplar jag däremot in laddkabeln direkt i gps:n så indikerar den för laddning. Det känns inte som att laddning via hållaren fungerar, är det nån annan som det fungerar för? Jag funderar på att lämna tillbaka den och ev ta ut en ny.
Postad 11 May 2008 - 16:31
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej !
Nu har jag varit ute och kört. Suverän navigering på "autobahnkreutz". Navigeringen fungerar utmärkt jämfört med mina tidigare på samma sträcka med läget bästa resväg. TCM funger bra när man kör,men mottagningen kommer och gå. Laddningen visar ömsom att den laddar omsom ej. Verkar inte bli fulladdad samtidigt som man navigerar. Lät den sitta kvar i hållare. Då blev den fulladdad. Frågan är om det är den berömmda buggen eller ej: Fundera också på ev byte.
Postad 11 May 2008 - 18:52
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej Snappahead. Jag har testat samma sak. Min laddar inte. Efter ett tag så varnar den för lågt batteri. För att sedan stänga av sig. Måste vara fel på hållaren, synd. Annars så tycker jag att 8110:an verkar vara en helt suverän navigator.
Postad 11 May 2008 - 18:56
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Härligt att det är så många som skriver om denna GPS. Min 7000 (moddad till 7110) börjar att göra sitt så jag funderar skarpt på att köpa mig en 8110.
Det ända som håller mig från köpet är om POIWarner går att installera på den. Jag måste kunna lägga in mina egna POIs och fartkameror. Är det någon som har testat detta?
Postad 11 May 2008 - 20:27
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej Snappahead. Jag har testat samma sak. Min laddar inte. Efter ett tag så varnar den för lågt batteri. För att sedan stänga av sig. Måste vara fel på hållaren, synd. Annars så tycker jag att 8110:an verkar vara en helt suverän navigator.
Ok...undrar om det är en mjukvarubugg eller ett hårdvarufel? Det vore lite konstigt om de släpper en produkt med ett hårdvarufel som gör att den inte kan laddas i hållaren. Ska nog slå supporten en signal imorgon innan jag lämnar tillbaka den, känns ju onödigt att byta till en ny med samma fel.
Postad 11 May 2008 - 20:43
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Att göra sig besväret med byte till en lika felande produkt verkar jobbigt och onödigt. Det är ju kanon om du ringer supporten. Men som vanligt har dom nog aldrig varit med om liknande. Det är ju en klassisk fras  Jag ska oxå ringa till min åf. Om hållaren inte är så dyr kan jag nästan tänka mig att köpa en till. Bara för att testa. Sen kan jag ha en hållare i båda bilarna. Men den kostar säkert en del. Hoppas Navigon tar sitt ansvar i det här. Ha en trevlig start på veckan.
Postad 11 May 2008 - 20:51
Aouseus
-
Aouseus
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Vad jag sett så kostar hållaren ett par hundra kronor enl. navigons hemsida så inte alltför blodigt då ju...
Postad 11 May 2008 - 21:37
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Att göra sig besväret med byte till en lika felande produkt verkar jobbigt och onödigt. Det är ju kanon om du ringer supporten. Men som vanligt har dom nog aldrig varit med om liknande. Det är ju en klassisk fras Jag ska oxå ringa till min åf. Om hållaren inte är så dyr kan jag nästan tänka mig att köpa en till. Bara för att testa. Sen kan jag ha en hållare i båda bilarna. Men den kostar säkert en del. Hoppas Navigon tar sitt ansvar i det här. Ha en trevlig start på veckan.
Jag är rädd för att det blir det klassiska svaret  Eller att man ska skicka ner den till tyskland för undersökning. Vi får väl jaga en lösning på olika håll och se vem som löser det först
Postad 11 May 2008 - 22:12
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Vi kanske får ett bra svar från mr Navigon imorgon.
Postad 12 May 2008 - 06:49
tripledes
-
tripledes
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har samma problem med laddningen, är enheten ansluten i bilhållaren så verkar den inte strömmatas alls... med följden att batteriet tar slut, tar jag ur den ur hållaren fungerar strömmatningen och laddningen. Jag kollar med supporten, är nog bra om vi är några stycken som hör av oss till dem. Har också haft problem med att den är helt urladdad på morgonen trots att den var fulladdad på kvällen, naturligtvis har den då varit avstängd under natten... när jag försöker få igång den är den helt död och jag måste strömansluta den för att få igång den. Ska testa lite mer. Röststyrningen fungerar bra för mig, visst blir det fel ibland men klart övervägande blir det rätt. Har fått köra reset på den en gång hittills, fick en totalhängning. I övrigt är beräkningarna väldigt snabba, TCM fungerar utmärkt.. så får jag bara ordning på strömladdningen så är jag en väldigt nöjd 8110-ägare...
Redigerat av tripledes, 12 May 2008 - 07:09.
Postad 12 May 2008 - 08:13
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Godmorgon,
1. Ni som upplever problem med att den fryser. Stäng av PanoramaView. Det tycks vara något mystiskt med Sverige kartan. (Som Ni ser ligger alla länder separat numera. Tidiagere var ju hela Europa en fil. Har varit i kontakt med Tyskland hela helgen och inga sådana här fel har rapporterats in. Endast från Sverige. Så, nu pågpr febril felsökning och utvädering av Sverigekartan. Men som det verkar är det endast i PanoramaView läget.
2. Laddningen. Enli Tyskland är det en mjukvaru relaterad företelse som dyker upp slumpmässigt. Alltså inte alla enheter.
3. Lämna tillbaks och få en ny? Jag förstår Er, det är den spontana första reaktionen. Men, då det ej är fastställt vad som är problemet är det endast slöseri med Er tid. Oroa Er inte. NAVIGON tar sitt ansvar, bara Ni har lite tålamod. Vid 7110 lanseringen var det ett gäng felaktiga hållare. Dessa bytte vi ut med budbil åt dem som hade problem. Min rekomendation är att ligga lite lågt, slå av PanoramaView om Ni har problem. (Ni som ej har problemen behöver ju inte göra det, som jag tex... )
4. FYI: Det är ett problem som endast tycks uppenbara sig här i Sverige blir Vi lite halta. Alla tekiker sitter i Tyskland. Allt som kommuncieras går via mig, och jag måste nu ut och göra detaljerade logggar och försöka återskapa problemet med min berömda ruta med idag 5st 8110:or i.
5. And TMC. Att den tappar mottagning beror ju på att den tappar en kanal sokm sänder ut TMC informationen. Vid leverans står den på Automatisk sök under TMC och inställningar. Det är ju P3 som sänder TMC. Och ibland så fastnar den på en annan kanal som sänder RDS. osv. Ett tips är att ställa in den på "Håll frekvens" eller "Håll station" när Ni vet att Ni rör er i ett bestämmt område. Kör man däremot en långresa på 50-80 mil så är ju automatisk att föredra. Men som sagt. Det är ingen exakt vetenskap. Man måste alltid anpassa sig lite till omvärlden vad gäller TMC.
Lovar att återkomma med mer info när jag har detta. Som grädde på moset är det helgdag i Tyskland idag. Så mina analyser kommer ej att granskas i Tyskland förrens imorgon. Så, ha lite tålamod. Problemen kommer att lösas och Ni kommer ej att bli drabbade.
Tack för visasd hänsyn, nu skall jag ut och köra...
MVH
NAVIGON Sverige. Eller varför inte "Gabriel", nu när Vi kommunicerar oavbrutet...
Postad 12 May 2008 - 08:17
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
edit...Mr Navigon hann före..
Redigerat av Snappahead, 12 May 2008 - 08:20.
Postad 12 May 2008 - 08:29
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Ni som har problem, var vänliga att felanmäl till vår Hotline. Bäst är via mail så att det loggas och trackas korrekt.
[email protected]
Ju mer input och ju fler som ger sig tillkänna att de har problem, desto större prio och desto mer resurser sätts in för att lösa problemet.
Mvh
Gabriel...
Postad 12 May 2008 - 09:10
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ni som har problem, var vänliga att felanmäl till vår Hotline. Bäst är via mail så att det loggas och trackas korrekt.
[email protected]
Ju mer input och ju fler som ger sig tillkänna att de har problem, desto större prio och desto mer resurser sätts in för att lösa problemet.
Mvh
Gabriel... 
Hej Gabriel Har mailat men supporten är ju stängd idag !
Redigerat av Marantz Sr 9600, 12 May 2008 - 09:11.
Postad 12 May 2008 - 09:13
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
... 5. And TMC. Att den tappar mottagning beror ju på att den tappar en kanal sokm sänder ut TMC informationen. Vid leverans står den på Automatisk sök under TMC och inställningar. Det är ju P3 som sänder TMC. Och ibland så fastnar den på en annan kanal som sänder RDS. osv. Ett tips är att ställa in den på "Håll frekvens" eller "Håll station" när Ni vet att Ni rör er i ett bestämmt område. Kör man däremot en långresa på 50-80 mil så är ju automatisk att föredra. Men som sagt. Det är ingen exakt vetenskap. Man måste alltid anpassa sig lite till omvärlden vad gäller TMC. ...
Att den fastnar på en "felaktig" frekvens måste vara en bugg. Så betedde sig aldrig min Mio C710, så jag vet att det inte ska behöva vara så. Den stannade på en frekvens med RDS och lyssnade ett par sekunder och kunde under den tiden avgöra om den sänder TMC eller inte. /Micke
Postad 12 May 2008 - 09:51
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej Gabriel Har mailat men supporten är ju stängd idag !
Har också mailat!
Postad 12 May 2008 - 11:38
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Korrekt, det är helgdag i Tyskland.
Men det viktiga är att det loggas.
Tack.
Postad 12 May 2008 - 11:42
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@Micke,
Vad jafg menade var att det är ett sätt att påverkaktivt som användare för att få bra TMC mottagning. Jag kan garantera dig att din Mio C710 inte hade mottagning i helaSverige vart du än körde-. Jag har kört med alla fabrikat i stort sett. Och ingen GPS håler TMC mottagning oavbrutet var du än befinner dig. Vad det beror på kan jag personligen inte svara på. Men gissar på att det har med vad respektive station sänder ut.
Mén jag har svårt att tro att du kunde kära från Ystad till Kiruna utan att tappa TMC då och då. Eller hur?
Mvh
Gabriel
Postad 12 May 2008 - 11:58
tripledes
-
tripledes
-
Rookie
-
7 inlägg
OK, då får jag göra en pudel ang. strömmatningen.... om jag kopplar in laddkabeln på rätt plats, dvs i hållaren och inte direkt i GPS-enheten så funkar det naturligtvis... ibland så är det bra att läsa instruktionsboken...
Postad 12 May 2008 - 12:09
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
OK, då får jag göra en pudel ang. strömmatningen.... om jag kopplar in laddkabeln på rätt plats, dvs i hållaren och inte direkt i GPS-enheten så funkar det naturligtvis... ibland så är det bra att läsa instruktionsboken...
ok....för mig är det precis tvärt om (jag hade läst instruktionsboken innan  ). Om jag kopplar in sladden i hållaren så fungerar det inte, men direkt i navigatorn så funkar det....
Postad 12 May 2008 - 12:19
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
@Micke,
Vad jafg menade var att det är ett sätt att påverkaktivt som användare för att få bra TMC mottagning. Jag kan garantera dig att din Mio C710 inte hade mottagning i helaSverige vart du än körde-. Jag har kört med alla fabrikat i stort sett. Och ingen GPS håler TMC mottagning oavbrutet var du än befinner dig. Vad det beror på kan jag personligen inte svara på. Men gissar på att det har med vad respektive station sänder ut.
Mén jag har svårt att tro att du kunde kära från Ystad till Kiruna utan att tappa TMC då och då. Eller hur?
Mvh
Gabriel
Nej, det är mycket möjligt att det finns fläckar i Sverige där P3 är för svag även då man har en glasantenn för RDS, men det viktiga i sammanhanget är ju att apparaten inte fastnar på en icke-TMC-station när det finns P3-alternativ. Det var så jag uppfattade dig. C710:an stannade ju på alla kanaler för att kolla om dom sänder RDS och därefter om dom sänder TMC. Den fastnade aldrig på en icke-TMC-kanal utan i dom lägena (långa tunnlar och Ludvika t ex) så höll den på och snurrade runt frekvensbandet tills något tillräckligt starkt dök upp efter en tid. Men även resan mellan Linköping och Norrköping spänner över minst två olika frekvenser och dalar och toppar vad gäller mottagning. Har just tittat på en kollegas 2110Max och den såg trevlig ut. Just nu lutar det nog ändå mot en TomTom 930T pga deras IQ Routes. Annars är Navigons trumfkort dom billiga kartuppdateringarna. För mig är det obligatoriska fästet för 8110:an en dealbreaker eftersom jag vill ha ett Broditfäste (gärna med aktiv hållare). För dom som tycker om 8110-fästet är det ju väldigt bra att det är ett komplett fäste med alla signaler, men jag vill inte ha min GPS i vindrutan. /Micke
Postad 12 May 2008 - 14:39
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@ Micke,
IQ routes är ju ett alternativ. Men jag tror inte att TMC funktionaliet är det avgörande i Sverige när man väljer GPS. Vad jag också hört är att IQ routes inte tar hänsyn till datum och klockslag på historiken. Vilket gör funktionen en aning tankvärd. Det är ju inte samma trafikflöden på freagare klockan 15.30 på väg hem från jobbet som en tisdag klockan 15.30. Men jag skall inte lägga mig i detta då jag ej representerar IQ routes.
Vad gäller Brodit var det kul att du nämnde det. Talade just med en av våra kunders inköpare som också är Brodit fantast.
Han hade utan att ens prova 8110:ans akiva hållare tagit fram bågfilen och sågat av vid kulleden. Därefter modifierat sitt bordit fäste och satt fast kulleden ed superklister. Naturligtvis hade han innan han sågade skruvat upp fästet och kopplat ut elektroniken så att fästet förblev aktivt. Lovar att ta ett kort på denna lösning under veckan och lägga ut här. Är riktigt spänd på hur det ser ut. Men enligt utsago blev det mycket bra.
Mvh
Gabriel
Postad 12 May 2008 - 15:45
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Ja det lät verkligen spännande! Det måste du ta några kort på och lägga upp, Gabriel!
/Micke
Postad 12 May 2008 - 17:48
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej trodde jag skulle få något svar av Navigon i alla fall när det var första gången jag ska köpa en gps men inte ett svar eller svar på en del saker men det kanske får bli Tom Toms 930 eller nästa värsting på Garmin
ger en chans till se om det finns något du kan svara på...eller någon annan vänlig själ
Hej Navigon
Jag är en man som inte har haft gps förut men ska skaffa mig en i sommar kommer med lite frågor som jag hoppas du kan hjälpa mig med det är eran värsting jag är intresserad av 8110 eller om det hinner komma någon annan innan jag köper...*ler* men blir nog i juli, sedan tycker jag det är otroligt svårt att jämföra eran värsting mot tex Tomtom för ni har så konstiga namn på allt så det är svårt att veta om konkurenten har samma finesser
förlåt att det är stora bokstäver men jag har skrivit det förut i punkter
BIL GPS KLARA AV OM MAN SKULLE KÖPA EN SÅDAN
TOM TOM GO 930 T ELLER NAVIGON 8110 (eller nyare modeller eller Garmin)
• ATT MAN KAN TA MED SIG DEN NÄR MAN ÄR UTE OCH GÅR
•MP3
•VISA BILDER
•BLUETOOTH SÅ MAN KAN FÅ LJUDET I BILHÖGTALARNA
•SÅ ATT MAN KAN SVARA MED TELEFONEN MED DEN
•MYCKET MINNE
•NORDEN, EUROPA (SPANIEN), NORDAMERIKA KARTOR MED
•LEDADE FÄSTEN
•FM-SÄNDARE
•TALSYNTES (SÄGER NAMNEN PÅ VÄGARNA OCH ORTERNA)
•ANTAL FAVORITER SOM MAN SJÄLV SKA KUNNA LÄGGA IN SKA VARA
OBEGRÄNSAT
•KAN MAN FÅ ATT ÄR MAN I EN STAD SÅ SER MAN AUTOMATISKT ALLA
INLAGDA VAR DOM BOR UTAN ATT MAN MÅSTE TA EN OCH EN ?
•HUR GÖR MAN FÖR ATT KUNNA HA ETT 8GB KORT ISTÄLLET FÖR 4GB ?
•ATT DEN SÄGER GATUNAMNEN PÅ SVENSKA
ATT DEN SÄGER NAMNEN PÅ GATORNA ISTÄLLET FÖR TEX SVÄNG HÖGER
mvh
LAZIO
Postad 12 May 2008 - 19:25
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Tyvärr har ju Navigon fortfarande inte presenterat en webbsida med specifikationer, annat än den rätt så väl dolda pressreleasen. Hade en sådan produktsida funnits idag hade du nog fått svar på de flesta frågorna där. Rätt märkligt att inte ens den internationella webben har en produktsida såsom 71-serien har.
Av din lista så tror jag allt uppfylls utom dessa som jag inte kan tillräckligt om:
"Mycket minne"
"Antal favoriter"
"Kan man få att..."
Har själv hört att den säger gatunamnen på svenska (vilket inte TomTom lär göra) och det jag hörde lät riktigt bra (bättre än Garmins Nüvi 360, som jag tror än den jag hört tidigare).
/Micke
Redigerat av Micleg, 12 May 2008 - 19:31.
Postad 12 May 2008 - 19:30
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Inte heller någon support eller FAQ om 8110 finns att finna på sidan. Jag skulle helt klart vänta med att köpa en 8110, vilket jag iofs lär göra eftersom jag vill se dom där bilderna på kapade fästet. Får väl se hur fort 8110 erkänns på Navigons websidor. TomTom har i alla fall fått upp sin 930 Traffic i samband med att den kommer ut i butikerna.
På något sätt känns det som att det måste helt enkelt vara svårare att konstruera, tillverka och distribuera en avancerad GPS än att göra en webbsida. Därför är det vanskligt att köpa en GPS när själva supportorganisationen inte kommit igång än.
/Micke
"som nog inte orkar vara alfa- eller betatestare denna gång"
Postad 12 May 2008 - 20:45
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@ Lazio,
Ursäkta att du inte fått något svar. Mitt tips är att maila eller slå vår support en signal. JAg har inte riktigt möjlighet att i detalj svara på frågor om våra produkter till alla på ett forum. Ett annat tips är att titta in hos en återförsäljare och jämföra.
Ang webben så vågar jag inte svara på vad det är som dröjer. En anledning är att den byggs om till 100% just nu. Och man kanske inte vill lägga för mycket resurser på den gamla layouten. Men det är min personliga gissning.
Åter till Lazio,
ATT MAN KAN TA MED SIG DEN NÄR MAN ÄR UTE OCH GÅR
Japp...
•MP3
Japp...
•VISA BILDER
Japp...
•BLUETOOTH SÅ MAN KAN FÅ LJUDET I BILHÖGTALARNA
Japp... (Ej via BT) Detta sänds ut via den inbyggda FM sändaren. Men jag tror det var det du menade.
•SÅ ATT MAN KAN SVARA MED TELEFONEN MED DEN
Japp...
•MYCKET MINNE
Japp... 512MB +128 + 2GB
•NORDEN, EUROPA (SPANIEN), NORDAMERIKA KARTOR MED
Full Europa ingår, 39 länder, inkl. spanien. Nordamerica får man köpa till via NAVIGON Fresh på www.navigon.com. Ca 700: -skulle jag tro.
•LEDADE FÄSTEN
Japp....
•FM-SÄNDARE
Japp...
•TALSYNTES (SÄGER NAMNEN PÅ VÄGARNA OCH ORTERNA)
JApp...
•ANTAL FAVORITER SOM MAN SJÄLV SKA KUNNA LÄGGA IN SKA VARA
OBEGRÄNSAT
I stort sett obegränsat. Det hänger på minnes förbrukningen av SD-kortet. Men det lediga minnet är absolut inte en begränsning för favoriter som i stort sett inte tar någon plats. Men en kund jag talade med gjorde en sync via Outlook. Lite drygt 2000 kontakter syncades över utan problem igår. Och det bör ju räcka tycker man.
•KAN MAN FÅ ATT ÄR MAN I EN STAD SÅ SER MAN AUTOMATISKT ALLA
INLAGDA VAR DOM BOR UTAN ATT MAN MÅSTE TA EN OCH EN ?
Förstår inte riktigt hur du menar. Men om du vill få upp en karta med alla dina favoriter med tex en flagga på kartan så är svaret nej. Det går om du skapar en resvägsplanering med alla dina favoriter. Då funkar det. Men det finns ingen "knapp" som visar alla dina favoriter på en karta.
•HUR GÖR MAN FÖR ATT KUNNA HA ETT 8GB KORT ISTÄLLET FÖR 4GB ?
Ber att få återkomma. Vet inte ens om enheten stödjer 8GB kort.
•ATT DEN SÄGER GATUNAMNEN PÅ SVENSKA
Japp...
ATT DEN SÄGER NAMNEN PÅ GATORNA ISTÄLLET FÖR TEX SVÄNG HÖGER
Japp... Om 150meter tag sväng höger in på "Kungsgatan"... osv osv osv.
Hoppas detta svarat på dina frågor och att du nu får lite lättare att ta ditt beslut. Men framför allt tycker jag att man skall tänka på att det ingår 2 års gratis kartuppdateringar, varje kvartal i priset. Och det är av yttersta vikt när man köper GPS.
Trevlig kväll.
Mvh
Gabriel
Postad 12 May 2008 - 21:32
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej på er. Kan ju inte säga att man blir så klok av att läsa instruktionsboken. Men vad jag fattade var att 8110:an bara fixar sd kort på upp till 2gb. Och det är skitdåligt. Jag blev riktigt sur när jag läste det. För på minneskortet som satt i var endast 155 mb ledigt. Och hur gör man för att utnyttja det inbyggda minnet. Läs min kamp för att koppla ihop den med datorn. Och så lägger den av efter ca 1tim & 15 min när jag är ute och åker ! Värdelöst med en navigator som inte tar laddning i hållaren. Och inte kan man sätta in kabeln direkt i enheten heller. Laddas inte då heller. Då får man ta loss den och hålla den i handen, då funkar den. Annars vill jag ge den beröm. Navigerar riktigt bra i hälsingeskogarna, i lite mer än en timme då förstås  Måste ju skratta åt eländet. När man äntligen slår till ska det strula så här. Hoppas det löser sig snart. Tacksam för all hjälp Gabriel. Mvh Palleo
Postad 13 May 2008 - 08:30
Aouseus
-
Aouseus
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
•KAN MAN FÅ ATT ÄR MAN I EN STAD SÅ SER MAN AUTOMATISKT ALLA INLAGDA VAR DOM BOR UTAN ATT MAN MÅSTE TA EN OCH EN ? Förstår inte riktigt hur du menar. Men om du vill få upp en karta med alla dina favoriter med tex en flagga på kartan så är svaret nej. Det går om du skapar en resvägsplanering med alla dina favoriter. Då funkar det. Men det finns ingen "knapp" som visar alla dina favoriter på en karta. Jag förstår precis vad han menar, titta i en Garmin Ique 3600 eller M5 = PDA så förstår du direkt vad han är ute efter. Detta kräver ju egentligen möjligheten att kunna programmera in adresser i en adressbok varpå dessa syns på kartan oavsett om man sen kör efter rutt eller bara kör som vanligt utan rutt, detta är något DU skulle kunna framföra till Navigon att detta är något man vunnit stort på hos kunderna att ha möjligheten till att administrera en adressbok i datorn för att sedan föra över den i navigatorn och ha dessa synliga på skärmen. Tekniken har funnit sen i alla fall från när Garmin Ique 3600 kom på marknaden. //David
Postad 13 May 2008 - 11:43
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej Navigon (Gabriel)
Tack så mycket nu känns det bättre och ni finns med i racet igen om vilken jag ska köpa...*ler*
Kommer med mera frågor när jag har mera under fötterna
mvh
LAZIO
Postad 13 May 2008 - 12:04
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Godmorgon,
2. Laddningen. Enli Tyskland är det en mjukvaru relaterad företelse som dyker upp slumpmässigt. Alltså inte alla enheter. 3. Lämna tillbaks och få en ny? Jag förstår Er, det är den spontana första reaktionen. Men, då det ej är fastställt vad som är problemet är det endast slöseri med Er tid. Oroa Er inte. NAVIGON tar sitt ansvar, bara Ni har lite tålamod. Vid 7110 lanseringen var det ett gäng felaktiga hållare. Dessa bytte vi ut med budbil åt dem som hade problem. Min rekomendation är att ligga lite lågt, slå av PanoramaView om Ni har problem. (Ni som ej har problemen behöver ju inte göra det, som jag tex... )
4. FYI: Det är ett problem som endast tycks uppenbara sig här i Sverige blir Vi lite halta. Alla tekiker sitter i Tyskland. Allt som kommuncieras går via mig, och jag måste nu ut och göra detaljerade logggar och försöka återskapa problemet med min berömda ruta med idag 5st 8110:or i.
Lovar att återkomma med mer info när jag har detta. Som grädde på moset är det helgdag i Tyskland idag. Så mina analyser kommer ej att granskas i Tyskland förrens imorgon. Så, ha lite tålamod. Problemen kommer att lösas och Ni kommer ej att bli drabbade.
Tack för visasd hänsyn, nu skall jag ut och köra...
MVH
NAVIGON Sverige. Eller varför inte "Gabriel", nu när Vi kommunicerar oavbrutet... 
Svaret från Navigon support blev följande, vilket inte tyder på en mjukvarubugg: "Om det är något fel på hållaren bör detta skickas in för service för att få den utbytt"Ringde därefter och pratade med supporten och förmodligen är det ett fel i hållaren, vilket gör att jag måste skicka in den för rep. Jag har ingen större lust att skicka in något på rep som jag köpte för 3 dagar sedan, så jag ska försöka få den utbytt hos återförsäljaren. Gabriel - Du har inte hört nåt mer ang detta då fler verkar ha samma fel? Det kan ju vara en serie hållare som är felaktiga, och då borde ju Navigon erbjuda en Advanced part replacement som är standard vid DOA! (dvs att man får en ny hållare och sedan skickar tillbaka den trasiga)
Redigerat av Snappahead, 13 May 2008 - 12:59.
Postad 13 May 2008 - 14:23
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Svaret från Navigon support blev följande, vilket inte tyder på en mjukvarubugg:
"Om det är något fel på hållaren bör detta skickas in för service för att få den utbytt"
Ringde därefter och pratade med supporten och förmodligen är det ett fel i hållaren, vilket gör att jag måste skicka in den för rep. Jag har ingen större lust att skicka in något på rep som jag köpte för 3 dagar sedan, så jag ska försöka få den utbytt hos återförsäljaren.
Gabriel - Du har inte hört nåt mer ang detta då fler verkar ha samma fel? Det kan ju vara en serie hållare som är felaktiga, och då borde ju Navigon erbjuda en Advanced part replacement som är standard vid DOA! (dvs att man får en ny hållare och sedan skickar tillbaka den trasiga)
Jag fick ungefär samma besked med den skillnaden att de skulle undersöka om det var hållaren eller ev mjukvara som det var fel på. Fick också beskedet att om jag inte hört av dem på 2 dagar skulle jag återkomma. Vad säger Navigon Sverige och Gabriel ? Tiden går för ev byte hos Dustin.
Postad 13 May 2008 - 15:10
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Ja, vad skall man säga.
Vid en DOA så byter Ni ut hela paketet. Inte bara hållaren. Ni får alltså en ny komplett enhet.
Men som sagt, prbolemen utreds och detta med högsta prioritet. Menvi får inte glömma att idag är första arbetsdagen sedan i fredags då problemen uppdagades. Hela Europa har firat pingst igår. Utom Sverige. Så, Ni får allt ha lite tålamod.
Men om Ni ej har tålamod och insisterar på att byta ut en enhet som inte ger laddning, så går det ju att hänvisa till DOA och få en ny enhet.
Mvh
Gabriel
Postad 13 May 2008 - 18:35
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ja, vad skall man säga.
Vid en DOA så byter Ni ut hela paketet. Inte bara hållaren. Ni får alltså en ny komplett enhet.
Men som sagt, prbolemen utreds och detta med högsta prioritet. Menvi får inte glömma att idag är första arbetsdagen sedan i fredags då problemen uppdagades. Hela Europa har firat pingst igår. Utom Sverige. Så, Ni får allt ha lite tålamod.
Men om Ni ej har tålamod och insisterar på att byta ut en enhet som inte ger laddning, så går det ju att hänvisa till DOA och få en ny enhet.
Mvh
Gabriel
Ja, vad ska man säga Jag uppskattar att du är intresserad av våra problem och tar dig tid att svara. Men det är svårt att ha tålamod när man har köpt en ny pryl för 4500:- som inte fungerar och får till svar att man ska skicka in den trasiga delen på rep till tyskland och vänta på att få tillbaka den (det borde ske tvärtom). Jag åkte därför till Media Markt där jag köpte enheten och de bytte ut den trasiga hållaren direkt, det är bra service! Så nu fungerar laddningen via hållaren och jag fick till och med kontakt med TMC Nu börjar jag bli nöjd med mitt köp och ska testa den lite mer nu när man slipper störa sig på att den inte laddar. Väntar också på en uppdaterad version av Navigon Fresh som kommer i slutet av Maj enligt supporten. Nuvarande version gör att, iaf de två datorer jag har testat på, hänger sig när man ska stänga ner programmet efter att man har gjort något mot Navigatorn (Win XP).
Postad 13 May 2008 - 19:45
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@ Snappahead
Mycket bra! Precis som jag nämde är det så DOA skall hanteras. Alltså är MediaMarkt ett föredöme som vet hur hanteringen skall gå till.
Härligt att höra att du fått ordning på enheten. Av de 6st... som jag nu provkört under två dagar har inga hållare haft problem. Så det verkar som du haft otur. Och enligt rapporter jag fått från övriga Europa är det inget som tyder på annat än att det var just otur för dig. VIlket jag är mycket glad åt att höra. Som sagt var, nya produkter är alltid lite svajjigt. Det är ju ingen hemlighet i någon bransch.
Problemet med Navigon Fresh mjukvaran i din PC låter ju också skummt. Jag har inga problem och kör också med XP. Har faktiskt aldrigvarit med om problem med Fresh. Och inte hört talas om det heller. Och jag har ju ganska mycket daglig kontakt med våra återförsäljare. Låter som att det inte ärdin dator som uppskattar den av någon anledning.  Men varför inte dra till med en riktigt "support klyscha"... Har du provat att installera om... ?  Jaja, tänkte väll det. Låt oss hoppas att din dator uppskattar den senate versionen som du nämner.
Trevlig kväll!
Mvh
Gabriel
Postad 13 May 2008 - 20:16
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
@ Snappahead
Mycket bra! Precis som jag nämde är det så DOA skall hanteras. Alltså är MediaMarkt ett föredöme som vet hur hanteringen skall gå till.
Härligt att höra att du fått ordning på enheten. Av de 6st... som jag nu provkört under två dagar har inga hållare haft problem. Så det verkar som du haft otur. Och enligt rapporter jag fått från övriga Europa är det inget som tyder på annat än att det var just otur för dig. VIlket jag är mycket glad åt att höra. Som sagt var, nya produkter är alltid lite svajjigt. Det är ju ingen hemlighet i någon bransch.
Problemet med Navigon Fresh mjukvaran i din PC låter ju också skummt. Jag har inga problem och kör också med XP. Har faktiskt aldrigvarit med om problem med Fresh. Och inte hört talas om det heller. Och jag har ju ganska mycket daglig kontakt med våra återförsäljare. Låter som att det inte ärdin dator som uppskattar den av någon anledning. Men varför inte dra till med en riktigt "support klyscha"... Har du provat att installera om... ? Jaja, tänkte väll det. Låt oss hoppas att din dator uppskattar den senate versionen som du nämner.
Trevlig kväll!
Mvh
Gabriel
Hehe! Är man van windows-användare så är det klart man har installerat om  Dock så hände samma sak på min laptop samt att supporten visste att det var problem för vissa med denna version. Nåja, det är inget större problem ännu då man inte behöver uppdatera den på ett tag. Visst kan man ha otur vid köp av prylar, dock så verkar ju ett par till ha samma problem med laddningen här på forumet. Men de borde ju också kunna begära en ny laddare som jag. ha de gött
Postad 13 May 2008 - 20:25
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
@ Snappahead
Problemet med Navigon Fresh mjukvaran i din PC låter ju också skummt. Jag har inga problem och kör också med XP. Har faktiskt aldrigvarit med om problem med Fresh. Och inte hört talas om det heller. Och jag har ju ganska mycket daglig kontakt med våra återförsäljare. Låter som att det inte ärdin dator som uppskattar den av någon anledning. Men varför inte dra till med en riktigt "support klyscha"... Har du provat att installera om... ? Jaja, tänkte väll det. Låt oss hoppas att din dator uppskattar den senate versionen som du nämner.
Trevlig kväll!
Mvh
Gabriel
Ja vad skall man säga. Nu har supporten i Tyskland mailat mig och frågar var och när jag köpt den. Så får jag väl en ny fråga imorgon och en iövermorgon. Förlåt om jag låter lite sur. Håller med Snappahead. Jag kan inte köra upp till Dustin utan behöver skicka in den så att de skall undersöka om den är sönder för att sedan kontakta Navigon för ett eventuellt byte, suck. Jag köpte den för att använda den nu och inte sen. Vi är väl lte speciella jag och Snappahead eftersom jag kör Navigon Fresch på 2 datorer och programmet hänger sig på bägge datorena. Detta efter att det uppdaterade sig automatiskt. Men det går ju att tvångsstänga den med aktivitetshanteraren. Jag få väl betrakta mig som en erly adapter så jag är van vid vissa problem, men det är första gången Dustin strulat med ett byte. Köper mycket av dem i jobbet. Trots allt det är en suverän GPS och jag kan använda den i bilen. Den fungera ju även om batteriet är toms så länge laddaren sitter i. Sen tar jag upp den och laddar i väggen över natten. Ha de
Postad 13 May 2008 - 20:45
Snappahead
-
Snappahead
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ja vad skall man säga. Nu har supporten i Tyskland mailat mig och frågar var och när jag köpt den. Så får jag väl en ny fråga imorgon och en iövermorgon. Förlåt om jag låter lite sur. Håller med Snappahead. Jag kan inte köra upp till Dustin utan behöver skicka in den så att de skall undersöka om den är sönder för att sedan kontakta Navigon för ett eventuellt byte, suck. Jag köpte den för att använda den nu och inte sen. Vi är väl lte speciella jag och Snappahead eftersom jag kör Navigon Fresch på 2 datorer och programmet hänger sig på bägge datorena. Detta efter att det uppdaterade sig automatiskt. Men det går ju att tvångsstänga den med aktivitetshanteraren. Jag få väl betrakta mig som en erly adapter så jag är van vid vissa problem, men det är första gången Dustin strulat med ett byte. Köper mycket av dem i jobbet. Trots allt det är en suverän GPS och jag kan använda den i bilen. Den fungera ju även om batteriet är toms så länge laddaren sitter i. Sen tar jag upp den och laddar i väggen över natten. Ha de 
Ja, vi måste vara begåvade med en speciell sorts otur du och jag och som råkar ut för exakt samma problem både med hållare och datorer  Jag tycker definitivt att Dustin ska ta sitt ansvar och skicka dig en ny hållare och lösa retur av den andra med Navigon. I annat fall så tror jag säkert att Gabriel kan prata med supporten så att de skickar dig en ny, eller hur Gabriel?  Det är lite ironiskt att de som är early adapters får betala mer pengar för en produkt som har brister. Om man däremot väntar så får man den billigare och med färre brister Hoppas det löser sig med din hållare.
Postad 13 May 2008 - 21:03
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej Gabriel
Jag har ju oxå samma problem. Men jag har inte fått några svar på mina frågor. I morgon skickar jag min hållare till tyskland med ups. Fick min enhet i fredags och skickar hållaren i morgon. det känns sådär. Och jag fick inte min 8110:a att funka ihop med datorn innan jag kopplade ihop dom och sedan körde en reset på navigatorn. Då funkade det.
Hur gör man för att använda det inbyggda minnet?
Stödjer enheten minneskort större än 2 gb ?
Vad betyder DOA ?
Postad 13 May 2008 - 21:32
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej Gabriel Jag har ju oxå samma problem. Men jag har inte fått några svar på mina frågor. I morgon skickar jag min hållare till tyskland med ups. Fick min enhet i fredags och skickar hållaren i morgon. det känns sådär. Och jag fick inte min 8110:a att funka ihop med datorn innan jag kopplade ihop dom och sedan körde en reset på navigatorn. Då funkade det.
Hur gör man för att använda det inbyggda minnet? Stödjer enheten minneskort större än 2 gb ? Vad betyder DOA ?
Dead on delivery DOA
Postad 13 May 2008 - 21:39
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Fel forum kanske, men vad säger NAVIGON SVERIGE eller någon annan om 2110/2100 max modellerna. HUr har de fungerat hittills? Problem?
Jag ska köpa min första navigator och har en begränsad budget (ska ha den mest som en "leksak" då jag är prylgalen, men nästan bar akör fram o tillbaka till jobbet - sällan ute på okända vägar). Därför ligger dessa bättre till, 4500kr är för dyrt.
Postad 13 May 2008 - 22:24
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
 haha, tack marantz.
Känner lite panikångest. Köpte äntligen en helt suverän gps, för att jag ska åka på sweden rock.
Och då funkar inte hållaren. Men ska nog svetsa ihop en hållare i aluminium.
Skam den som ger sig.
Men...... kan jag ha större minneskort än 2 gb.
Ingen som vet. Ha de, mvh Palleo
Postad 13 May 2008 - 22:41
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
Jag har lite frågor ang. 8110:an:
1. Kan någon konfirmera att enheten endast stödjer 2 GB-SD-kort? Om nej, hur stora SD-kort stödjs?
2. Måste navigationskartan och mina musik-/bild-filer samsas på detta minneskort? Om ja, hur mycket minne finns kvar till musik/bilder på det största supportade minneskortet?
3. Om man spelar upp MP3:or på enheten, hur är ljudkvaliteten genom radion? Min oro är att FM-sändaren klipper ljudet (i frekvens) alltför mycket.
Tacksam för svar.
/Martin
Postad 14 May 2008 - 00:08
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
2 punkter till Gabriel (och som sagt, TACK för din medverkan här - uppskattas mycket!)
1. Ang. frysningen vid användning av panoramaview:
Några intressanta detaljer för felsökningen av detta...
För mig har det bara hänt vid ändring av höjdläge, dvs i uppförs- eller nedförs-backe
Om en navigering har varit aktiv så har rösten fortsatt att funka korrekt, det är bara displayen som fryser (och det är bara reset som hjälper...)
2. Ang. spara aktuell position (eller adress inläst från t.ex. telefonen via bluetooth):
Självklart borde detta resultera i en ikon i kartan, gärna med ett eget utseende för att skilja från andra POI:s
Jag är fortfarande övertygad om att 8110:an är "state of the art" när det gäller aktuella gpser - men inget är ju så bra att det inte kan bli bättre
Redigerat av Dolittle, 14 May 2008 - 12:16.
Postad 14 May 2008 - 04:38
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej!
Jag har lite frågor ang. 8110:an:
1. Kan någon konfirmera att enheten endast stödjer 2 GB-SD-kort? Om nej, hur stora SD-kort stödjs?
2. Måste navigationskartan och mina musik-/bild-filer samsas på detta minneskort? Om ja, hur mycket minne finns kvar till musik/bilder på det största supportade minneskortet?
3. Om man spelar upp MP3:or på enheten, hur är ljudkvaliteten genom radion? Min oro är att FM-sändaren klipper ljudet (i frekvens) alltför mycket.
Tacksam för svar.
/Martin
Hej. Jag har testat att spela mp3. Inga klippningar ell liknande. Men det är ju alltid krångligare om du bor i en stad. Med tanke på hur tätt stationerna ligger. Hemma i Hälsingland är det ingen fara. gps´n tonade ner musiken när den skulle navigera. Men med en lite risk till att vara lite efter, jämfört med när jag inte spelade musik. Har ju inte testat så mycket än, blir mer när jag får tillbaka min hållare. ha de
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|