Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

High end

124 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Martin Logan Vantage (Golvhögtalare) 1 9.375 (7) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 07 April 2008 - 11:56

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Som en kråksång dvs :)

Nä men grattis till ett säkert bra köp, Har tyvärr aldrig lyssnat på M logan, men dom är väl kanske lite som m planare? och då låter det säkert bra

Postad 07 April 2008 - 18:52

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Jag lyssnar på Dimmu, min uppsättning låter klockrent. Mycket dynamiskt och tungt :)

Hejsan. Vilken Dimmu borgir skiva då? :P

Mvh
Ljudkvalite

Postad 07 April 2008 - 19:13

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Intressant val.
Har inte lyssnat på elektostater mer än på mässor och där har de inte gjorts till rättvisa.
Vore kul att få lyssna på dem någon gång.
Får grattulera Warlokk till köpet.
MVH Simz

Redigerat av Simz, 07 April 2008 - 19:13.

Postad 07 April 2008 - 20:36

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Intressant val.
Har inte lyssnat på elektostater mer än på mässor och där har de inte gjorts till rättvisa.
MVH Simz

Tackar!
Du är välkommen för en provlyssning när de står här om intresset finns :)

Postad 07 April 2008 - 20:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Intressant val.
MVH Simz

Tackar!
Du är välkommen för en provlyssning när de står här om intresset finns :)

M-logan är riktigt bra högtalare som har en i det närmasste obehaglig närvaro, mycket bra högtalare :P

Men vad lyssnad du på för högtalare innan du betämmde dig ?!
Och nu måsste du ju fixa med rummet också så att du får ut lite av din nya fina högtalare, dom kräver ju "en del" av rummet dom där,Tyvär !

Postad 07 April 2008 - 21:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det viktigaste med elektrostater är väl att de får lite rymd omkring sig, annars är de ganska lätta att ha att göra med.

Postad 08 April 2008 - 06:40

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Intressant val.
MVH Simz

Tackar!
Du är välkommen för en provlyssning när de står här om intresset finns :wacko:

M-logan är riktigt bra högtalare som har en i det närmasste obehaglig närvaro, mycket bra högtalare ;)

Men vad lyssnad du på för högtalare innan du betämmde dig ?!
Och nu måsste du ju fixa med rummet också så att du får ut lite av din nya fina högtalare, dom kräver ju "en del" av rummet dom där,Tyvär !

Jag lyssnade på det mesta från B&W och Dali, lite på Monitor Audio, efter det lyssnade jag på Martin Logan och de var så fruktansvärt mycket bättre (I mina öron vill jag väldigt noga påpeka så att alla förstår det! :D) att de var ett självklart val.
Visst, man kan lyssna vidare på många fler märken, men det här var vad jag sökte.

Rummet tänker jag inte börja fixa med förrän jag hört hur de låter utan tweaks.
Det blir väl eventuellt lite ljudabsorbenter senare och kanske en liten renovering av taket B)

MVH Warlokk

Postad 08 April 2008 - 06:53

Unregistered62d5cc16
  • Unregistered62d5cc16
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag gratulerar till valet av ML Vantage, du kommer verkligen inte att ångra dig, sitter själv med ett par sådana å är så himla nöjd.

De är mindre placeringskänsliga än man tror, dock behövs det gärna lite utrymme bakom dem, men ta det försiktigt med dämpningen det är lätt att ta till för mycket dämpning bakom högtalarna då faller hela ljudbilden.

Postad 08 April 2008 - 07:08

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Jag gratulerar till valet av ML Vantage, du kommer verkligen inte att ångra dig, sitter själv med ett par sådana å är så himla nöjd.

De är mindre placeringskänsliga än man tror, dock behövs det gärna lite utrymme bakom dem, men ta det försiktigt med dämpningen det är lätt att ta till för mycket dämpning bakom högtalarna då faller hela ljudbilden.

Får hoppas det :wacko:

Hur låter de med Thoren som du har? Har du provat med någon annan stärkare?

Postad 08 April 2008 - 15:40

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Som Bocco skriver så behöver de utrymme bakom sig, för mig räcker det med ca 70cm från vägg till panel.
Dämpar man "mycket" så försvinner den djupa 3d bilden som jag gillar med högtalarna. För mig funkar det jättebra med gipsvägg och gardiner bakom..

Så ta hem först och testa utan, testa sen att lägga tex soffsits bakom och hör skillnaden. Antagligen märker du att det låter bra utan extra dämpning... Lycka till!

Postad 08 April 2008 - 16:17

Unregistered62d5cc16
  • Unregistered62d5cc16
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Thoren funkar extremt bra faktiskt, den har orken att driva Vantage. Testade en Octave v70 röris med black box som kostar 20 tusen mer än Thoren i nypris men i detta fallet var Thoren bättre pga bättre kontroll.

Postad 08 April 2008 - 16:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Thoren funkar extremt bra faktiskt, den har orken att driva Vantage. Testade en Octave v70 röris med black box som kostar 20 tusen mer än Thoren i nypris men i detta fallet var Thoren bättre pga bättre kontroll.

sattsa på en balder eller så när du ändå håller på, om du va ute efter nytt steg :wacko:

Postad 08 April 2008 - 22:44

Yves
  • Yves
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Om du gillar elektrostater så skulle jag rekommendera dig att lyssna på Marten och deras Duke Ellington, ca 80000. Där Duke är en tvåvägare som man placerar på den aktiv subbasen Ellington. Dessa finns i Göteborg på Chalmersgatan 24 (parallellgata till Avenyn), de har även Bladelius elektronik (Balder) om du vill testa.

Marten

Mvh
Yves

Postad 09 April 2008 - 09:52

Porta
  • Porta
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Ett par Vantage blir säkert alldeles ypperligt.
Själv kör jag med ett par helaktiva Martin Logan Purity kombinerat med ett Lyngdorf DPA-1 försteg.
Tämligen nöjd med ljudet utan rumskorrigering men med Room Perfect igång så låter det ( i mina öron) riktigt, riktigt bra, med både djup och transparens (i går stog Frida Öhrn mitt i vardagsrummet och sjöng). Speciellt med tanke på att jag för husfridens skull har fått kompromissa an aning med placeringen.
Sedan funderar jag iofs att skaffa ett par subbar för att få till det där sista i djupbasen, med Lyngdorfen skall det förhoppningsvis gå riktigt bra att integrera.

Postad 09 April 2008 - 10:28

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Warlokk och Porta. Lägg upp lite bilder så man får se dem!

Mvh Henrik

Postad 09 April 2008 - 13:11

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Tjenare!

Ska i helgen ge mig ut och lyssna på lite high end hifi och tänkte höra vilka modeller man bör passa på att lyssna på?!

prisklass: 40 000kr och uppåt.

MVH Mackan

Hallojs där Warlokk,

har du hunnit med att kika på Revels högtalare, eller Beolab 5? Dessa är för mig favvisar i high end klassen.

Lycka till

Postad 10 April 2008 - 14:20

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Kul att vi förmodligen kommer se ytterligare en nöjd ML-kund. Dessa högtalare är verkligen fantastiska och då pratar jag å hela reference audios vägnar! Sen vi började jobba med ML så har verkligen intresset för elektrostatare stigit. Vi kommer nu som ensam butik i sthlm kunna erbjuda nästan hela martin Logans sortiment för lyssning i butik. Jag skulle vilja påstå att dessa högtalare passar till vilken musik man än diggar. Men då det inte finns nån hård topp eller vass diskant utan bara ett skönt flöde i diskanten så är självklart hårdrock tacksamt att spela...
Men vad som verkligen gör martin logan till en fenomenalt bra högtalare är att den plockar fram en närvaro och känsla i musiken som väldigt få vanliga dynamiska högtalare kan göra. Kanske var det också därför som den av sin generations mest eftersökta dirigenter Alan Gilbert köpte ett par Summit av oss :D

//Erik

Postad 10 April 2008 - 20:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
I all elektrostatextas vill jag ändå påminna om Final Sound som är relativt nya högtalare. En skillnad mot Logan är att de är flata och därmed ger mer precison i ljudbilden. De är närmast kusligt exakta med otrolig 3D-känsla. Samtidigt fyller de ut rummet ordentligt.

Postad 10 April 2008 - 21:05

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Chris, har du lyssnat på både ML och Final sound i samma prisklass?
Vilken skillnad tycker du i så fall att du kan uppleva?

Jag passar på att upprepa frågan om hur Magnepans dipoler står sig i jämförelse?
...hörde för länge sedan ett par stora Magnepanpaneler och det är nog det bästa jag hört i ljudväg.

(Kör för närvarande Dynaudio Contour 1.3 + S.A.T. Ampllifix + Squeezebox.)

HS

Postad 10 April 2008 - 21:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
att Final Sound har en mer exakt soundstage. Magnepan kan jag inte svara på det är många år sedan sist.

Postad 10 April 2008 - 21:31

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
300i och 400i verkar ju någorlunda överkomliga i prisnivå.
Är en extra sub nödvändig?
i så fall, är det Finals egna som gäller eller?
Jag lyssnar helst på klassiskt och "gles" musik.

HS

Postad 10 April 2008 - 22:22

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Perfekt. Finals 110 är utmärkt. Mycket lätt att ställa in och matcha.

Postad 11 April 2008 - 07:15

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

att Final Sound har en mer exakt soundstage. Magnepan kan jag inte svara på det är många år sedan sist.

Jag är faktiskt inte beredd å hålla med på den punkten. Vi hade grabbarna ifrån Final Sound hos oss för att vi var nyfikna på att börja jobba med dessa högtalare som ett alternativ till ML. Jag fick chansen att lyssna till 400i och 600i med dubbla basar från samma tillverkare ståendes på golvet så fint kalibrerade. Tyvärr blev det en besvikelse. Upplevde dock en större stereobredd samt en större sweetspot, men när man slår ihop pengarna med subwoofer också kostar, så tycker jag fortfarande exempelvis Vantage låter bättre. Att dessutom en inställning inte funkade helt hundra med olika musikstilar gjorde inte saken bättre. Men tilläggas ska att Final Sound fortfarande är en bra elektrostatare! Men man e väl alldeles för nerkärad i martin Logans värld antar jag. :P

Så till Er som väger mellan ML och FS. Se till att få lyssna till båda. Jag tror sedan att ni fårstår vad jag menar.

//Erik

Postad 11 April 2008 - 08:04

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Jag håller med om Final, jag har lyssnat på deras olika högtalare i butik och i mässor och gillar inte alls ljudet de levererar. Det är kallt och tråkigt, och saknar helt spelglädje (enligt mig). Det märks att Final är ett nytt märke och Martin Logan har varit med länge i branschen.

Det man kan ge dom cred för är designen, de är väldigt snygga för att vara elektrostater.

Postad 11 April 2008 - 13:02

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det känner jag helt enkelt inte igen.

De är förvisso väldigt neutrala till den grad att man lockas att säga transparenta. Detaljrikedomen och närvaron i instrument och röster är total. Dessutom har de otrolig timing så jag tycker att de svänger som bara den. Således skulle jag säga att det man lyssnar på är egentligen inte högtalaren utan skivan och elektroniken.

Eventuella ljudproblem vid provlyssning kan bero på subinställningen. Själv tycker jag att det är bäst att dela signalen i subbens filter och leda tillbaka signalen till förstärkaren snarare än att köra subben parallellt från sub out.

Att ställ in min sub var hur enkelt som helst. Jag ställde den på golvet mitt mellan högtalarna och justerade volymen och delningen tills övergången blev helt jämn. Fasen och det övriga behövde inte korrigeras.

Redigerat av Unregistered1197, 11 April 2008 - 13:03.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.