Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dreambox DM800HD PVR

1127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 April 2008 - 12:53

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Svaret kom igår från distributören i U.K där en annan snubbe hade mailat fråga när den kommer.

Svaret kom från en snubbes snubbes morsas farsas inköpschef :)

Nä hoppas att denna VM i ryktesspridning tar slut snart, förhoppningssvis nästa vecka...

Postad 18 April 2008 - 13:09

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Svaret kom från en snubbes snubbes morsas farsas inköpschef :)

Nä hoppas att denna VM i ryktesspridning tar slut snart, förhoppningssvis nästa vecka...

Jo det florerar alltid en massa rykten kring dekodrar, kryptering å kort, så det gäller att vara misstänksam mot allt som skrivs/sägs. Men DMM själva har väl ändå satt nåt slags världsrekord i ryktesspridning kring deras HD-boxar. Dom började ju redan år 2005 eller om det var ännu tidigare med att lansera 8000 boxen, å sen dess har den alltid kommit i "nästa månad" :) Så det kan mycket väl stämma att dom har problem med 800 å nån del av mjukvaran.., kanske för HD-kanalerna..., vad vet jag/Vi.

humlan.

Redigerat av humlan57, 18 April 2008 - 13:11.

Postad 18 April 2008 - 13:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Boxen finns ju inte ens ute nånstans.

Just spoken to my distributor who informs me that the DM800 has some real software issues, as his sample has the following problems:

Picture Freezes
Sound Problems
Takes 6 Minutes to boot up!

He reckons another 3 weeks before he gets stock.

Dr.Dish awarden är bara en stor lögn, hur fan kan man ge den bästa betyg när mjukvarna är skräp och boxen inte ens är ute nu.

Nej jag kommer dra ett mail till gubben och säga som det är, hyckleri.

Då måste det vara nåt konstigt med den han har för det där stämmer inte... dm800 bootar upp något snabbare än dm7025 men visst det tar sin lilla tid även på dm7025 innan man har bild efter reboot... så ungefär 1 minut är nog mer korrekt... bild och ljud problem kan ju bero på att dreamboxen kanske kräver bättre signal än andra boxar det vet jag dreamboxar brukar kräva... och mjukvaran är fan så mycket bättre än på nån annan box så kom inte med lögner det är samma mjukvara som dm7025 använder....

Redigerat av Leatherface, 18 April 2008 - 14:00.

Postad 18 April 2008 - 14:02

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
HD-kanaler generellt kräver lite längre tid att avkodas, men om det finns nåt samband med det å uppstart i 800, är omöjligt att veta. Kanske gäller det om boxen står på en HD-kanal vid uppstart, å det är dom problemen man försöker lösa...

humlan.

Postad 18 April 2008 - 14:36

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
Att ni bara orkar sprida massa skit.... :)

ska bli väldigt kul att få hem en 800 och se hur mycket av senaste dagars snack här inne verkligen stämmer

Postad 19 April 2008 - 11:22

flovv
  • flovv
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Att ni bara orkar sprida massa skit.... :D

ska bli väldigt kul att få hem en 800 och se hur mycket av senaste dagars snack här inne verkligen stämmer

Tjena,

Håller med dig, inte mycket poäng med allt snack innan det finns fler reviews och/eller att några på forumet fått hem den och provat den en stund.

mvh flovv

Postad 21 April 2008 - 21:57

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Kommer det kosta extra att byta ut till mottagarkorten till tex dvb-c?

Låter den mycket? cpufläkt etc?

Kommer det gå att skicka över en mkv x264 blueray rip med en .srt och spela upp hackfritt? även killer_sample.mkv?
Eller är detta fel sort 264 codec?

Postad 21 April 2008 - 22:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
det är samma DVB-C tuner som används till dm600 så det är samma pris... x264/mkv kan säkert funka så småningom då nån imagetillverkare lagt in stöd för det... med orginalmjukvaran kan du nog gllömma det även om boxen klarar av det rent tekniskt fast man får väl se.... LT Team jobbar ju på en fin mediacenter som redan finns i senaste imagen för dm7025 och det är samma mjukvara som dm800 så imagen lär komma till den också... efter lite optimeringar och mer funktioner så kommer den bli super :(

här t.ex
https://www.digitalb....php?artnr=0706

Redigerat av Leatherface, 21 April 2008 - 22:43.

Postad 21 April 2008 - 23:46

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ok tack :(
Det blir till att vänta lite då.

Postad 23 April 2008 - 10:11

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
DM800HD kommer i maj enl. Digital Nordic. Nåt problem med ljudet tydligen.

Postad 23 April 2008 - 10:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
antagligen driver problem bara... ser att de kommer nya drivers hela tiden för dm800 just nu...

Postad 23 April 2008 - 10:15

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

DM800HD kommer i maj enl. Digital Nordic. Nåt problem med ljudet tydligen.

Hoppsan! Å det som DMM skröt så med, att DVI klarade ljudet lika bra som HDMI..., kanske inte var så trots allt...

humlan.

Postad 23 April 2008 - 10:26

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Hoppsan! Å det som DMM skröt så med, att DVI klarade ljudet lika bra som HDMI..., kanske inte var så trots allt...

humlan.

Hemmabio entusiaster köper inte en produkt från 2008 med DVI, så är det bara.

Redigerat av Packetloss, 23 April 2008 - 10:26.

Postad 23 April 2008 - 10:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
kontakten är DVI men signalen till TV'n är HDMI 1.3 med LJUD med kabeln som följer med!!!!
så jag förstår inte problemet...

Redigerat av Leatherface, 23 April 2008 - 10:27.

Postad 23 April 2008 - 10:28

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

kontakten är DVI men signalen till TV'n är HDMI 1.3 med LJUD med kabeln som följer med!!!!

Vet du överhuvudtaget vad HDMI 1.3 specarna är?

Det handlar bara inte om ljud om du troddet det.

Postad 23 April 2008 - 10:33

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Nä det gör tydligen nte DMM heeller ;)

humlan.

Postad 23 April 2008 - 10:37

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Nä det gör tydligen nte DMM heeller ;)

humlan.

En del av det nya i 1.3 specen:

More Bandwidth

With HDMI 1.3, the connection's bandwidth increases from 165 MHz to 340 MHz — enough to carry up to 10.2 GB of data per second. That might sound like a jumble of numbers, but it makes it possible to feed video displays with even higher resolution than current 1,920 x 1,080-pixel (1080p) models. The arrival of such sets — and suitable source material to take advantage of them — is far off. But "4K" front projectors designed for professional digital cinemas and even some flat-panel TVs with 4,096 x 2,160 resolution (twice as many pixels as 1080p HDTVs) have been showing up regularly at consumer trade shows in recent years. And while HDMI 1.3 won't exactly be able to handle that lofty level of high-definition, its increased bandwidth will help accommodate any potential resolution boosts on the HDTV front.

Faster Frame Rates

HDMI 1.3's fatter bandwidth means that it can also support increased video refresh rates (the speed at which the picture gets redrawn on your TV's screen). Most HDTVs have a 60-Hz frame rate. A few Pioneer plasma models bump that up to 72 Hz to enable image processing designed to reduce picture "judder" — a blurring effect that sometimes occurs during camera pans or fast-motion action. According to HDMI Licensing, an industry group charged with promoting HDMI technology, several other companies plan to produce gear in the near future that can show pictures at frame rates higher than the standard 60 Hz — which is why support for this feature was built into 1.3.

More Colors

The new HDMI standard also supports something called Deep Color. This feature, which requires that both the source device and the TV be Deep Color-compatible, increases the color bit-depth of images to 30, 36, or 48 bits. (The current version of HDMI, 1.2a, supports only up to 24-bit color, which is the color depth used in broadcast HDTV, DVD, HD DVD, and Blu-ray Disc.) According to HDMI Licensing, Deep Color can deliver pictures with better-defined colors and smoother gradations by expanding the range of possible colors displayed onscreen from millions to billions. Deep Color should benefit contrast too, since the increase in color bit-depth will also boost the range of gray tones between black and white.

HDMI 1.3 also makes possible the introduction of video sources and TVs that conform to the new "xvYCC" color standard. The current color standards for encoding and displaying NTSC and ATSC (high-def) video were formulated around the capabilities of now-dated CRT (cathode-ray tube) technology. But xvYCC, an extended "color space" capable of rendering nearly twice as many colors as the current standards, was created to take advantage of the wider color display range offered by new technologies such as LED-backlit LCD and laser-driven DLP TVs. It's difficult to predict when programs encoded in the new color space will catch on, but TV giants Sony and Mitsubishi have already displayed prototype xvYCC-capable sets.

HDMI Goes Mini

One advantage HDMI could claim over DVI (Digital Visual Interface), the digital video connection that preceded it, was that its jack was considerably more compact. But HDMI 1.3 makes even smaller jacks possible. The new HDMI mini-connector is meant for hooking up portable gear such as camcorders and digital cameras to HDTVs. Sony and other companies have already started to put regular HDMI jacks on high-def camcorders, so mini HDMI models shouldn't be far behind.

Unlimited Audio

One key feature has been missing from the handful of first-gen HD DVD and Blu-ray Disc players: the ability to pass Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio bitstreams to an external surround-sound processor or receiver for decoding. But with HDMI 1.3, these limitations disappear. (Current Toshiba HD DVD players with the company's v2.0 firmware update can decode Dolby TrueHD soundtracks internally and output them as a multichannel PCM signal via HDMI, while first-gen Blu-ray players can't decode either Dolby TrueHD or DTS-HD Master Audio.) With manufacturers of high-def disc players apparently picking and choosing support for built-in decoding of these new high-rez formats in their machines, HDMI 1.3's ability to deliver the native bitstreams from a disc to a surround-sound processor is a welcome development.

In Sync

Remember those old Godzilla movies where there was a lag between the actors' moving mouths and the badly dubbed dialogue? One problem HDTV viewers have had cause to complain about is timing slips between the picture and sound on their systems. This mostly happens when the video signal is sent to the TV on one connection and the audio travels on another, such as when Dolby Digital is sent from a high-def cable box to a receiver. HDMI 1.3's automatic lip-sync timing compensation feature aims to address this problem. How well it works remains to be seen, but if the original Godzilla ever comes out on Blu-ray, I'll expect the dialogue to sync up with the picture. Regardless, HDMI 1.3 is a great new standard.

Postad 23 April 2008 - 10:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Vet du överhuvudtaget vad HDMI 1.3 specarna är?

Det handlar bara inte om ljud om du troddet det.

När har jag sagt att HDMI 1.3 har nåt med ljudet att göra? läs om läs rätt!!! Jag sa att det är HDMI 1.3 signal med ljud man får till TV'n... ljudet är nån egen DMM special variant... det är möjligt även med vissa grafikkort till datorer med...

Redigerat av Leatherface, 23 April 2008 - 10:51.

Postad 23 April 2008 - 10:57

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

När har jag sagt att HDMI 1.3 har nåt med ljudet att göra? läs om läs rätt!!! Jag sa att det är HDMI 1.3 signal med ljud man får till TV'n... ljudet är nån egen DMM special variant... det är möjligt även med vissa grafikkort till datorer med...

Åter igen så är inte DVI = HDMI 1.3

Fatta det nån gång.

Postad 23 April 2008 - 11:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
kan du inte läsa? den konverterar om DVI till HDMI 1.3 med kabeln som följer med och man får ljud också... ta och läs rätt för en gångs skull!!!! Det är ju du som inte fattar varför kan man inte ha en vettig diskussion här utan att du kommer och svamlar?

Redigerat av Leatherface, 23 April 2008 - 11:03.

Postad 23 April 2008 - 11:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

kan du inte läsa? den konverterar om DVI till HDMI 1.3 med kabeln som följer med och man får ljud också... ta och läs rätt för en gångs skull!!!!

Men Du säger ju att det är DMM:s egen "special variant" på ljudet, hur kan det då vara konverterat till HDMI? Å innebär det att varje förändring i HDMI specen att DMM måste skriva om sin "special variant"? Kan det vara så att DMM:s egen special variant, inte klarar att leverera efter HDMI specen? Jag tror det är fler än jag som vill veta, vad boxen eg hanterar i ljudväg, innan ett ev köp.

humlan.

Postad 23 April 2008 - 11:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kan inte svara på hur dom löst det med ljudet men det är säkert nå liknande som på vissa grafikkort + att man får HDMI 1.3 signal... men jag tror dom har använt nån av dom lediga pinnarna i DVI kontakten till att skicka ljudet över innan det blir HDMI signal... sen finns det väl vissa saker i mjukvaran att fixa för dm800 kan jag tänka mig innan allt är 100% men det får man räkna med i början... men det är samma kod som för dm7025 det enda som skiljer är i princip driverna så det är inte samma outvecklade programvara som när dm7025an kom...

Redigerat av Leatherface, 23 April 2008 - 11:23.

Postad 23 April 2008 - 11:23

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ja DMM gör det inte precis lättare för ev köpare av en DM800 box. Idag när ljudet för många, är lika viktigt som bilden, får allt DMM jobba med att förtydliga sig med, vad exakt för ljud som kommer ur deras produkt. Jag har en känsla att många (inkl mig) ställer sig tveksamma till den här lösningen. Det känns som det kommer att bli problem så fort nåt ändras i HDMI specen, då inte DMM kommer att ha tillgång till färdiga lösningar att implementera i boxarna...

humlan.

Postad 23 April 2008 - 11:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
det lär inte bli nåt problem eftersom ljudet finns där ur kontakten innan signalen blir HDMI... och mest troligt är det som sagt att dom har använt nån av dom lediga pinnarna i kontakten... blir det en ny HDMI spec så lär bara en ny kabel behövas om man vill ha nya specen...

Redigerat av Leatherface, 23 April 2008 - 11:28.

Postad 23 April 2008 - 11:44

trubbadur
  • trubbadur
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
I den dm800 jag har provat så fick man AC3 ut ur dvi-kontakten. Dock så var det en del problem med ljudet och HD-kanalerna. Den box jag hade hemma var en förserie och AC3 drivaren var allt annat än klar.

Jag använde den dvi till hdmi som man får med och det funkade fint.

Man kan i inställningarna tala om vilken typ av ljud man vill skicka ut på dvi kontakten, PCM eller AC3.

Man kan transportera ljud i en dvi kontakt. Man använder tydligen klocksignalen på något vis och man skall ha stöd upp till 8-kanaler med en sammanlagd bandbredd på 74.5Mbps.

Postad 23 April 2008 - 11:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
ok driverproblem som jag trodde då... då det gäller HD kanalerna så kan det ju vara så att HD kanalerna är pairade? dom kommer inte att funka på dm800 eller nån annan box heller för den delen... CD funkar i dagsläget men frågan är hur länge...

för dom få lyckliga som nu råkar ha en dm800 så finns senaste drivern här från 22/4 fast det kommer ny ofta så går och testa lite andra datum sen ifall det kommit en ny...

http://sources.dream...0080422.tar.bz2

Redigerat av Leatherface, 23 April 2008 - 12:12.

Postad 23 April 2008 - 12:00

trubbadur
  • trubbadur
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

ok driverproblem som jag trodde då... då det gäller HD kanalerna så kan det ju vara så att HD kanalerna är pairade? dom kommer inte att funka på dm800 eller nån annan box heller för den delen... CD funkar i dagsläget men frågan är hur länge...

Nog är det drivarproblem.

Vi fick ut AC3 när vi hade en upplösning på 720p och det gick fint att byta kanal. Den ställde om ljudet mellan de olika kanalerna (både SD och HD kanaler och PCM och AC3). Ökade vi upp upplösningen till 1080p med AC3 då fick vi igång ljudet på kanalen i fråga men förlorade allt ljud när vi bytte kanal. Det slutade med omkonfigurering och omboot för att få igång ljudet.

Postad 23 April 2008 - 12:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
ok testa senaste drivern i länken där jag skickade om den funkar bättre om du fortfarande har möjlighet till det..

Redigerat av Leatherface, 23 April 2008 - 12:06.

Postad 23 April 2008 - 12:23

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Det är bra Vi får veta lite fakta, å vilka problem som boxen dras med. Tyvärr så bekräftar det här åxå till 100% vad jag tidigare sagt om tester = inget att lita på, så länge dom inte är rena blindtester....

humlan.

Postad 23 April 2008 - 12:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
kan ju ha varit så att dom aldrig testade den med 1080p upplösning...visst man kan ju kanske ifrågasätta varför dom inte har gjort de då förstås kanske inte fanns stöd i mjukvaran än t.ex just då för det... men dom får väl förhoppningsvis till det där om det inte redan funkar i senaste drivern redan...

Redigerat av Leatherface, 23 April 2008 - 12:47.

Postad 24 April 2008 - 22:38

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Ponera att jag köper en DM800 + hdd, totalt drygt 5000:- Helt plötsligt kör CD igång med pairing och jag blir utan bild från min nya fina dyra mottagare. Är det verkligen värt att chansa? Tror inte det.....

Postad 25 April 2008 - 00:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
du kan fortfarande se på SD kanalerna åtminstone för jag tror inte dom är villiga att byta ut alla SD mottagare som inte klarar pairing... blir nog som med comhem och viasat att HD kanalerna är svart men SD fortsätter att funka tills dom går över helt till MPEG4 då blir det nog pairing på alla kanaler...

Redigerat av Leatherface, 25 April 2008 - 00:11.

Postad 25 April 2008 - 09:34

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Men är det inte så nu att CD släppt på kravet på godkänd mottagare för nya abbonnemang? Har för mig jag hörde ngt om det.

Postad 25 April 2008 - 09:51

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
C.D. har inte släppt på kraven, tvärtom så har de gått ut hårt med att de butiker och installatörer som säljer t.ex. Dreamboxar INTE får sälja C.D. abbonemang. Tydligen är man inne på samma ska när det gäller card-splitters också.

Postad 25 April 2008 - 10:02

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
OK, jag läste ngt annat för ett tag sedan men då var det väl fel. Synd, trodde faktiskt de hade tagit sitt förnuft till fånga och inte tvinga på kunderna skitmottagare...

Postad 25 April 2008 - 10:33

mrpetry
  • mrpetry
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Mycket prat om DVI vs HDMI...

Men det kanske mest relevanta frågan inför köp av DM 800 är väl ändå MPEG kodningen???

DM800 klarar endast MPEG2 och alla HD sändningar som jag förstår det ska gå över till MPEG4, eller???

i så fall blir boxen värdelös och alla som vill ha HD-bild dfår byta till 8000 varianten, eller hur?!

Postad 25 April 2008 - 10:49

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Men det kanske mest relevanta frågan inför köp av DM 800 är väl ändå MPEG kodningen???

DM800 klarar endast MPEG2 och alla HD sändningar som jag förstår det ska gå över till MPEG4, eller???

i så fall blir boxen värdelös och alla som vill ha HD-bild dfår byta till 8000 varianten, eller hur?!

HD sänts i H.264 , vilket den klarar av.

Postad 25 April 2008 - 11:36

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

C.D. har inte släppt på kraven, tvärtom så har de gått ut hårt med att de butiker och installatörer som säljer t.ex. Dreamboxar INTE får sälja C.D. abbonemang. Tydligen är man inne på samma ska när det gäller card-splitters också.

Dom kraven har funnit i många år å är inget nytt.., men CD kräver ingen speciell mottagare, dom kräver inget ö.h.t alls.

humlan.

Postad 25 April 2008 - 13:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Du kanske skulle ta och läsa igenom tråden innan du skriver nåt?
Det här klarar dm800 av

http://www.broadcom....7401-PB04-R.pdf

Dessutom är HD sändningarna redan i MPEG4

Redigerat av Leatherface, 25 April 2008 - 13:41.

Postad 26 April 2008 - 08:50

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Jag har en Dreambox 600C och tänkte först att jag kanske skulle köpa en Dreambox 800 HD när den kommer ut för att få två tuners och kunna titta på en kanal på den ena boxen och spela in en kanal på den andra boxen. Men jag tror att jag skippar detta, det verkar lite för osäkert och det känns som att det finns risk att man köper något som kanske inte kommer att fungera till 100% om operatörerna ändrar kopieringsskydd, lägger på HDCP osv.

Jag är ändå på gång med en mediacenter-dator och kommer att placera den andra tunern där istället. Känns mycket säkrare och då vet jag att jag med all säkerhet kommer att kunna få ut HDMI ur datorn för att visa det på TV:n när jag så småningom köper mig en TV med HDMI-ingång. Dessutom kan jag tänka mig att bilden blir bättre om jag låter en snabb Core 2 Duo-processor göra uppskalningen från SD-TV till HD-TV än att förlita mig på att göra uppskalningen i en liten digitalbox som inte kan ha för snabb processor eftersom den då skulle bli för varm.

/Cirkus

Postad 26 April 2008 - 11:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
DM800 har bara 1 tuner... DM8000 däremot har 2 fasta DVB-S2 tuners + att man kan stoppa dit 2 valfria som på dm7025 utöver det så totalt 4 tuners men kör man inte satellit så blir det förstås bara 2 tuners... det är väl det enda jag tycker är dåligt egentligen att man inte kan byta ut dom 2 som den kommer med från början som på dm7025...
DM800/DM8000 har stöd för HDCP i hårdvaran åtminstone men vet inte om det är stöd för det i mjukvaran än däremot... tror snarare att det är bättre att den inte har HDCP för då skulle den kunna skicka ut signalen okrypterad... är väl snarare tv och filmbolagen det gynnar att stoppa dit HDCP...
däremot ställer ju pairing till det istället det enda som funkar i dagsläget är CD's HD kanaler och dom kommer nog slockna så småningom med för alla som inte har mottagare som klarar pairing...
Uppskalning lär inte bli nåt problem då broadcom chipet där har utmärkt uppskalare, deinterlacer, mosquito noise reduction,mpeg artifact reduction osv...
Men självklart en HTPC med LinuxMCE slår ju allt men kostar ju om man vill att den ska vara lika tyst och kan ju krävas en del bök innan allt funkar...

Redigerat av Leatherface, 26 April 2008 - 12:36.

Postad 27 April 2008 - 11:18

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

däremot ställer ju pairing till det istället det enda som funkar i dagsläget är CD's HD kanaler och dom kommer nog slockna så småningom med för alla som inte har mottagare som klarar pairing...

Det tror inte jag. Detta har skrivits/diskuteras på forum i flera år, men jag har inget intryck från CD att så skulle vara fallet. Jag har nu familjepaketet (med flera HD kanaler) och bundet i nästan två år. Skulle dom 'stänga av' mig, så kommer jag skrika högt och inte ge mig.

Jag tror däremot att CD utåt försöker ge detta intryck, för att dämpa skumma aktiviteter.

//Michael

Postad 27 April 2008 - 13:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
ja men om du läser lite på nätet vad som har hänt så kanske du ändrar uppfattning... tänker inte ge mig in på den diskussionen däremot då det inte är tillåtet att prata om här... CD kommer inte sitta med armarna i kors utan att göra nåt åt det... och om dom skulle stänga av det så har du ju inget att komma med.. du använder en ej godkänd box på egen risk och har ingen support ifall dom ändrar nåt det är nåt man får vara beredd på om man skaffar annan box... du har ju valfriheten däremot att byta ut tunerna till DVB-T istället ifall det skulle hända så man behöver ju inte byta ut hela mottagaren... eller lära dig tyska och se massa FTA ;)

Redigerat av Leatherface, 27 April 2008 - 13:25.

Postad 27 April 2008 - 14:19

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
CD verkar inte inne på att börja med nån paring, det skulle dom förlora en massa abbonenter på. Dom har ju snarare lättat på kraven, å ställer inte ens frågor om mottagare/dekoder längre. Troligen för att dom förstått att såna dumheter bara leder till en ännu snabbare utveckling av alternativ till sat-TV. Nää skit i Viasat å skaffa abb på CD, köp en Kathrein ufs910 å njut av bilden som HD kan ge..

humlan.

Postad 27 April 2008 - 15:19

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Jag kör inte Dreambox.

Jag köpte också nyligen ett depositionskort, eller va det nu kallas, för att se gratis kanalerna (SVT+4). Fick ange box, skrev även Conax CAM. Vet inte hur CD har det nu, men för några år sedan hade dom olika typer av kort. Fick mitt utbytt engång, då deras support trodde det skulle funka bättre i min box (ej godkända). Naturligtvis blev det ingen förändring på det jag klagade på, vilket jag inte heller trodde då det inte har med kort typ att göra.

Med dep.kortet så följde info att man var välkommen att uppgradera till riktigt abbonnemang och kunde tillgodoräkna sig avgiften man redan betalat, misstänker man slipper startavgiften. Jag har inte sett någon info om krav på box. Inte va jag la på minnet i alla fall.

Men men, det är ju vad jag tror. CD kanske kastar ut mig... men det kanske medför något gott. Ingen TV => bättre hälsa!

Men nu är vi OT, så bäst lämna denna disk. och låta tråden handla om 800HD.

Redigerat av Mich, 27 April 2008 - 15:22.

Postad 27 April 2008 - 16:23

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ja det skulle vara jättekul å veta vad DM800 eg klarar. För nån vecka sedan så var allt så positivt, boxen klarade allt, å skulle släppas så att alla kunde köpa den. Sen sägs plötsligt att den inte klarar HD eller ljudet, å ingen vet längre när den finns att köpa. Testare finns tydligen, men ingen verkar vilja sprida ljus över den minst sagt luddiga info, som kommer från DMM... Personligen tror jag inte ens det finns nån DMM800 eller 8000 utan är enbart fria fantasier tillverkade av DMM.., en hög boxar som aldrig kommer längre än till teststadiet. Men motbevisa mig gärna, det ser jag bara som nåt positivt..

humlan.

Postad 27 April 2008 - 16:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
nog klarar den HD men det var problem med ljudet om man körde 1080p som jag förstod det och det kanske är fixat redan i senaste drivern... och jag tycker faktiskt det är bättre och vänta med att släppa ut boxarna tills det funkar som det ska... en del har ju redan fått boxarna men dom stoppade väl resten tills dom fått till det där... men DMM kan inte göra nåt åt att bolagen kör med pairing tyvärr och de kommer ingen annan box heller att klara som inte är godkänd....

Redigerat av Leatherface, 27 April 2008 - 16:55.

Postad 28 April 2008 - 11:08

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Man kanske kan hoppas att det kommer en CAM som klarar pairing. Då skulle man kunna använda andra boxar. Borde ju gå att spärra sharing på CAM'en om det sitter i hårdvaran.

Det som talar mest för att detta aldrig kommer att ske är att Conax används just bara i skandinavien och "trycket" är väl inte tillräckligt stort i kundantal räknat för att det ska tillverkas en sådan CAM.

Postad 28 April 2008 - 18:23

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Det som talar mest för att detta aldrig kommer att ske är att Conax används just bara i skandinavien

Inte numera. Det är ganska spritt.

Postad 02 May 2008 - 21:28

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
DMM har lagt till DM 800 HD PVR under produkter :blink: http://www.dream-mul...ts_overview.php

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.