Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic TH-50PX8

918 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 maj 2008 - 05:09

shaglund
  • shaglund
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!
Som många andra här är jag väldigt intresserad av denna TV men jag skulle väldigt gärna vilja se fler bilder på den då det är svårt att hitta ute bland butikerna. Designen på Px8:an är mer mattad va? Liknar den SONY apparaterna i designen..?
Är TV:n så grym som ni säger...? Tappar den inte i svärta mot t.ex PG6000?
Har stått å jämfört TH-42PX80 och PG6000 länge och tycker helt klart att pannan vinner men om PX8:an har sämre kontrast
än PX80 så blir jag osäker (igen) på vilken TV jag skall köpa...

Postad 18 maj 2008 - 21:04

Unregistered941ebb26
  • Unregistered941ebb26
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hur är denna TV att spela på? nogon som har PS3 eller 360 och testat?

Postad 18 maj 2008 - 21:33

HåkanÅ
  • HåkanÅ
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ni som sett denna TV "in real life", hur står den sig jämfört med förra årets PX70?
Jämförde Samsungs Q96 med just PX70 och tyckte att Q96 var strået vassare då. Och nu kommer ju Samsung med nya skärmar också, kanske någon som sett dom med?

Postad 20 maj 2008 - 11:07

boriZ
  • boriZ
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag sitter ca 4 meter från TVn. Visst tyckte jag den var stor i början men efter några dagar så tycker man den är liten och jag kan tacka min vakna vackra fru för att vi inte tog 42 tummaren (PX80). Jag har jämfört PG6000/3000 PX80 och PX8 och kan inte säga mer än att du få mest bild för pengarna om du har möjlighet att inhandla tvn för 13271:-.

Jag var helt inne på en PG6000 eller PG3000 (ser ingen skillnad på bildkvalitén) men köpte ovan tv för 13271:- och tyckte att det var värt pengarna visst du får inte så häftig design och färre HDMI kontakter. Men det är inte värt
de extra tusenlappar (tycker jag) Sedan är tvn mattsvart vilket är att föredra ifall du har småbarn hemma.

Jag har parabol med canal digital och det är som med allt annat, så länge det är en bra källa så blir bilden strålande. Det finns ju en inbyggd boxer i tvn som också preseterar mycket bra bild. Dock inte lika bra som CD men enormt mycket bättre an vanlig analog..Vissa kanaler är sämre än andra. Att titta på DVD är hur bra som helst, jag kör en samsung 1080P med uppskalning till 720p via HDMI och bilden är otroligt bra tycker jag. Jag kan bara jämföra med min gamla tjock tv från Philips som det var kanonbild på. Färgåtergivningen på PX8 är mycket bra så jag kör "BIO" läget på DVD annars från man ont i ögonen. Via tv tittar jag på "NORMAL" med något modifierade inställningar.
Svärtan är svart :) inget sämre än PG modellerna från LG men inte lika bra som Pioneer. Sedan är det skillnad på svart och svart, det beror på källa och programmet/film antar jag. Vad jag kan jämföra är med en kompis LG PC55 (50") där svärtan är grå.

Spelar en del Wii på TVn och kan bara säga att bilden är fantstiskt, bra färgåtergivning och enormt flyt i bilden (bra responstid).

Som jag skrev förrut och som många andra i tråden så ser du ingen skillnad ifall det är kontrast 10.000 eller 15.000.
Speciellt när du få hem tvn och har hängt den på vägen så är det bästa som finns. Man kan jämför ihäl sig :blink:

//boriZ

Postad 20 maj 2008 - 17:29

shaglund
  • shaglund
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Snälla kan ingen lägga upp lite bilder så man kan se designen på PX8:an..! Har ringt runt till alla fysiska butiker i JKPG idag och det är ingen som har den hemma...
Man vill ju gärna se den ordentligt om man skall köpa den...!
Snälla!

Postad 20 maj 2008 - 18:24

Tajgoren
  • Tajgoren
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

köpte den på Dustin Home med studentrabatt för 13.297:- hemkört till dörren :P

//boriZ

Även jag är sugen på den här burken och även jag har en flickvän som pluggar så dustin-alternativet låter lockande...

Jag tänkte bara kolla en sak angående deras leverans dock. Är det vanlig hemlevarns från posten där de hör av sig och stämmer av vilken dag de kör ut paketet eller hur fungerar det? Jag bor i bostadsrätt så misstänker att jag helt enkelt kommer få TVn dumpad nere vid porten. Skulle vara bra att veta någon dag i förväg vilken dag de kommer så man kan se till att ha lite bärhjälp tänkte jag.

Postad 20 maj 2008 - 19:27

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Även jag är sugen på den här burken och även jag har en flickvän som pluggar så dustin-alternativet låter lockande...

Jag tänkte bara kolla en sak angående deras leverans dock. Är det vanlig hemlevarns från posten där de hör av sig och stämmer av vilken dag de kör ut paketet eller hur fungerar det? Jag bor i bostadsrätt så misstänker att jag helt enkelt kommer få TVn dumpad nere vid porten. Skulle vara bra att veta någon dag i förväg vilken dag de kommer så man kan se till att ha lite bärhjälp tänkte jag.

De gånger jag fått grejer hemkörda (Schenker, DHL) så har de ringt typ en halvtimme innan leverans. Vet ej vilket fraktbolag Dustin använder sig av men de lär ju köra samma princip. De kommer även hjälpa dig att bära upp tv:n.

shaglund : Har lagt upp en bild till i mitt galleri på tv:n framifrån, avstängd. Vill du ha fler bilder på så pm:a så ska jag se vad jag och min (in)kompetens kan åstadkomma..... :P

Postad 20 maj 2008 - 21:10

Bikermice
  • Bikermice
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Ja om man vill se px8 live så har expert stormarknad tagit in den i sitt sortiment

Redigerat av Bikermice, 20 maj 2008 - 21:11.

Postad 21 maj 2008 - 22:20

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
Var och hämtade mig en 50" PX8 idag!
Än så länge är jag grymt nöjd.
Stog länge och valde mellan den och Samsung Q96!

Postad 21 maj 2008 - 22:46

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Yay!
Hoppas du blir lika nöjd som jag :)

Postad 22 maj 2008 - 09:00

boriZ
  • boriZ
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Posten körde ut TVn till mig. Dom ringer någon timme innan. Du kan även bestämma med dem om en specifik dag. Dock kör dom bara under kontorstid.

//boriZ

Postad 22 maj 2008 - 14:10

zobar
  • zobar
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Yay!
Hoppas du blir lika nöjd som jag ;)

Härligt, då väntar vi bara på lite bilder och en recension senare då=)

Härligt, då väntar vi bara på lite bilder och en recension senare då=)

Postad 22 maj 2008 - 15:53

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Recensioner på denna behövs knappt. Har haft en 42PX80 i en månad och jag ser ingen som helst skillnad på bildkvalité.
PX80:n BÖR ha bättre bild med tanke på att den är mindre samt 5000 mer i kontrast, inget mitt öga märkt iaf...
Finnishen är kanske snyggare på PX80 (pianolack), men funktionsmässigt är den matta på PX8 bättre (slipper reflektioner).
Annars är det inte så mycket mer att säga. Leta upp en recension på 42PX80 och lägg till 8" så har du PX8... ;)

Ok, dra ifrån endel ingångar oxå.....

Postad 23 maj 2008 - 01:20

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Köpte min igår och är helnöjd. Återkommer gärna med recension och ett gäng bilder om intresset finns.

Det jag märkt än så länge:

+ Underbar responstid
+ Ser riktigt läcker ut trots avsaknaden av en massa "lull-lull"
+ Fina klara färger
+ Fin skärpa från DVD (obs: kör lillgrabbens gamla JVC-DVD med SCART tills jag fått hem min Marantz DVD med HDMI från serviceverkstaden).
+ Stor som f*n (men det misstänkte ni väl redan :D )
+ Riktigt lätt att komma igång med. Bara att plugga in vad man har och starta upp, finjustera lite med färger om så önskas och du är igång. Dvs, enkla och lätta menyer.
+ Kopplade ljudet från TV'n in i förstärkaren och där va inget krångel alls (har upplevt sådant innan med inställningar osv)
+ Vad jag upplevt än så länge så blir den inte direkt varm, varken på själva bildrutan eller bakom själva TV'n.
+ Kontakterna på baksidan är smidigt placerade och lätta att komma åt.

- Foten är väl inte direkt den läckraste, well, inte den fulaste heller, tyvärr så är den rätt stor den med (återkommer med bilder senare om intresse finns)
- Vanlig TV via ComHems analoga utbud är verkligen inget att hänga i julgranen, nu sitter jag iofs ca 2.5m från TV'n men ska det verkligen vara så illa? :)

Blev kanske lite torftigt med denna mini-reviewn men som jag skrev, återkommer gärna med mer gottis.

Hail Hail 50PX8! ;)

Postad 23 maj 2008 - 12:06

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
Hej igen!
Bilder kommer inom kort, måste hinna städa lite innan bara. :)
Jag har 6 olika bildkällor som jag matar plasman med.
Analog kabel TV = Helt ok bild men inget man jublar över.
Canal Digital parabol = Klart bättre och riktigt bra bild. SCART
DVD Marantz = Mycket bra bild dock inte labbat så mycket med uppscalningen. SCART
XBOX DVD = Något sämre än Marantzen men dock inte mycket. COMPONENT
XBOX HD-DVD = Riktigt grym bild. HDMI
Toshiba EP35 HD-DVD = Sjukt bra bild. HDMI

Kör med bilden i BIO läget och tycker det är perfekt inställt redan från start.

Är fortfarande mycket nöjd med TVn och har inte märkt några Ghostnings problem eller Synk problem på ljudet.
Funderar dock på att vägg hänga den men har ju gips vägg plus 15mm plyfa plus gips igen.
Tror ni det räcker på att fästa den på väggen?

Redigerat av Turtle, 23 maj 2008 - 12:09.

Postad 23 maj 2008 - 15:00

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Hur är svärtan? Har ni ägare tittat på t.ex fotboll och sett hur bilden är då?
Gärna mer information samt bilder :)

Postad 23 maj 2008 - 21:12

zobar
  • zobar
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Nu börjar det droppa in lite inlägg som är "matnyttiga", härligt och fortsätt att ge omdömen och gärna foton som sagt=) Är även jag intresserad av hur tvn förhåller sig till sport-fotboll/ishockey=) Om allt går som det ska när lönen kommer på tisdag blir det nog till att lägga en beställning! Tills dess alla ni som har denna tv, övertyga oss andra med bilder och omdömen

Postad 26 maj 2008 - 21:52

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Sådär, har fått TV'n på plats, börjat testköra den lite smått men har fortfarande inte fått hem min Marantz DVD från verkstaden än. Mer info kommer.

För den som är intresserad så har jag lagt upp lite bilder (dock tagna med en LG KU990 Viewty mobil) men de ger kanske ett litet hum om hur den ser ut irl :)

Postad 31 maj 2008 - 15:41

lastochka
  • lastochka
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Vad tycker ni, ska man köpa den här eller LG's 50PG6000? Vilken är bättre?

Postad 31 maj 2008 - 17:52

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Ingen aning. Kan inte yttra mig om LG:n då jag inte sett den.
Är hursomhelst riktigt nöjd med Pannan....(om detta nu var till någon hjälp...)

Postad 31 maj 2008 - 18:04

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

LGn har lite sämre svärta men bättre scaler av lågupplöst material. Vad som är skrämmande med LGn är dock att det verkar förekomma flera inbränningsexempel samt att de flesta har ganska mycket ghosting, något som är enerverande på en plasma anno 2008. Jag skulle välja Panasonicen pga det. Sen ifall man har studentrabatt kan man få ett mycket förmånligt pris på dustin home, vet dock inte om det finns kvar.

Postad 31 maj 2008 - 22:36

lastochka
  • lastochka
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

LGn har lite sämre svärta men bättre scaler av lågupplöst material. Vad som är skrämmande med LGn är dock att det verkar förekomma flera inbränningsexempel samt att de flesta har ganska mycket ghosting, något som är enerverande på en plasma anno 2008.

Ja, jag hört talas om det där med ghosting och IR och annat ont på LG:n. Det som retar mig med Pannan är att de strippat ner den nya 50 tummaren och vill att vi köper FullHD istället. Jag vill inte ha FullHD för då verkar TV:n dra enormt mycket ström och dessutom är det 2:a generationen av Pannas FullHD plasma = barnsjukdomar. Att man inte ser skillnaden på HD Ready och FullHD gör inte saken bättre.

Har några frågor till er som köpt denna modell:

1. Hur dålig är SD på den här TV:n? Går det att se på vanlig TV, serier och sånt? Jag har ComHem hemma, analog antar jag för den kommer genom vanlig antenn.

2. Kan man koppla in datorn till den? Det verkar att den inta har ngn VGA in, ska man köra då med DVI->HDMI kabel eller? Går det att pixelmappa? Jag har ganska mycket film och serier på dator i 720p men även vanlig SD avi. Kommer det att se bra ut på den här TV?

Sitter med en 20' Sony tjock TV och ska skaffa platt. Pengar "is not an issue" ;-) men jag vill förstås ha en prisvärd TV (alltså inte Pioneer) vilket verkar vara sjukt svårt att hitta.

Postad 01 juni 2008 - 05:30

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Ja, jag hört talas om det där med ghosting och IR och annat ont på LG:n. Det som retar mig med Pannan är att de strippat ner den nya 50 tummaren och vill att vi köper FullHD istället. Jag vill inte ha FullHD för då verkar TV:n dra enormt mycket ström och dessutom är det 2:a generationen av Pannas FullHD plasma = barnsjukdomar. Att man inte ser skillnaden på HD Ready och FullHD gör inte saken bättre.

Har några frågor till er som köpt denna modell:

1. Hur dålig är SD på den här TV:n? Går det att se på vanlig TV, serier och sånt? Jag har ComHem hemma, analog antar jag för den kommer genom vanlig antenn.

2. Kan man koppla in datorn till den? Det verkar att den inta har ngn VGA in, ska man köra då med DVI->HDMI kabel eller? Går det att pixelmappa? Jag har ganska mycket film och serier på dator i 720p men även vanlig SD avi. Kommer det att se bra ut på den här TV?

Sitter med en 20' Sony tjock TV och ska skaffa platt. Pengar "is not an issue" ;-) men jag vill förstås ha en prisvärd TV (alltså inte Pioneer) vilket verkar vara sjukt svårt att hitta.

Jag tror comhem analog SD ser BEDrövligt ut, du måste skaffa digitaltv, annars kan du glömma platt-tv, speciellt i storlekar som 50 tum. Comhem analogt såg bedrövligt ut på min förra tv, Pioneer sx-4280D som är den bästa platt tv out there just nu på SD tv.
Är precis som du på jakt efter en "prisvärd" tv och summa summarium så hamnar man och gluttar på pioneer. Svår att acceptera kompromisser.. men ma kanske blir tvungen. Kollar just nu på samsungs 2008:or och hoppas de är bra men verkar även de ha mindre bra saker... Kanske blir det en 50px8 ändå? Hmm, vem vet.

Postad 01 juni 2008 - 09:44

lastochka
  • lastochka
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag tror comhem analog SD ser BEDrövligt ut, du måste skaffa digitaltv, annars kan du glömma platt-tv, speciellt i storlekar som 50 tum. Comhem analogt såg bedrövligt ut på min förra tv, Pioneer sx-4280D som är den bästa platt tv out there just nu på SD tv.

Ok, tack för feedback:en. Digitalt vill jag inte ha, ser i princip bara på nyheter och kanske enstaka serie ngn seg kväll. Kan ladda ner allt jag behöver ;-D

Min tanke var att köpa en lagom TV nu och vänta tills tekniken blivit mogen - vill ha OLED! - och flaska på med pengar då. Men var än man frågar börjar genast alla rekommendera Pioneer :( . Kollade nu på Pioneer PDP-508XD, är den mera prisvärd än PX8?

Pioneer verkar också ha problem med inbränningar, t. ex. här: http://www.avforums....ad.php?t=768900

Postad 01 juni 2008 - 10:22

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Ok, tack för feedback:en. Digitalt vill jag inte ha, ser i princip bara på nyheter och kanske enstaka serie ngn seg kväll. Kan ladda ner allt jag behöver ;-D

Min tanke var att köpa en lagom TV nu och vänta tills tekniken blivit mogen - vill ha OLED! - och flaska på med pengar då. Men var än man frågar börjar genast alla rekommendera Pioneer :( . Kollade nu på Pioneer PDP-508XD, är den mera prisvärd än PX8?

Pioneer verkar också ha problem med inbränningar, t. ex. här: http://www.avforums....ad.php?t=768900

Pioneers inbränningsproblem tror jag är minimala, orsaken till att jag dumpade min 8G var buzzingen, jag stod inte ut, lät som en rakapparat.
http://www.avsforum....ad.php?t=949003
Så, visst tycker jag att 508XD är mer prisvärd än px8 OM man får ett ex som inte buzzar, det varierar oerhört. Annars har du en förbannelse på halsen, IMHO...

Postad 01 juni 2008 - 18:59

lastochka
  • lastochka
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Pioneers inbränningsproblem tror jag är minimala, orsaken till att jag dumpade min 8G var buzzingen, jag stod inte ut, lät som en rakapparat.

En rakapparat för 20K - ingen bra affär. Ja, inte mycket som återstår kvar.

Var i KistaC på OnOff idag och såg den nya plasman från Samsung, PS-50A457 tror jag den hette. Bedrövligt taskig bild i SD. Det var fotboll och det flög blinkande rektanglar kring spelare och bollen... en hemsk upplevelse m.a.o. Jag bad säljaren att koppla om så man kunde titta på samma bild på Samsungs nya LCD LE-46A656 och även det såg bättre ut. HD filmen såg mycket bättre ut på LCD:n än plasman tyckte jag - betydligt bättre svärta, färger och detaljer. Dessutom har de lyckats att få en TV-meny inbränd i PS-50A457 på vänstra sidan av skärmen - det kunde man se väldigt tydligt vid långsamma scener.

Tyvvär hade de ingen PX8, men jag såg en PG6000 där och bilden på den var väldigt bra. Kan inte kommentera svärtan då de körde annan video på den än andra apparater men jag gillade storleken, utseendet och färgerna. Jag såg ingen ghosting eller gröna ormar på den. Tror att det är helt klart en bra köpkandidat.

Eftersom jag var föga lite impa'd med Samsung's nya plasma och inte vill ha en massa strul med eventuell byte av Pio:n tror jag det står nu mellan PX8 och LG's PG6000. Jag kommer att invänta tills recentioner börjar trilla in och ngn butik i närheten får in en demo ex av 50PX8, blir jag inte imponerad köper jag LG:n om ingen här protesterar :-) .

Postad 01 juni 2008 - 22:21

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en PX8 från Expert online. Angav mitt MedMera konto och vips fick man 700:- rabatt :-). TV:n kostade därmed 13299:- plus frakt 399:-. Känns helt ok. Har tidigare varit väldigt nöjd med min 37pv45, som nu förpassas till ungarnas rum :blink:

Postad 02 juni 2008 - 07:01

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Tja! Kul att MM-kortet kom till användning. Jag är själv rätt så angelägen om att köpa en 50" - helst innan EM börjar, så jag måste fixa ett MM-kort asap.

- - - - -

Nu har jag beställt en PX8 från Expert online. Angav mitt MedMera konto och vips fick man 700:- rabatt :-). TV:n kostade därmed 13299:- plus frakt 399:-. Känns helt ok. Har tidigare varit väldigt nöjd med min 37pv45, som nu förpassas till ungarnas rum :-)

Redigerat av Kung67, 02 juni 2008 - 07:02.

Postad 02 juni 2008 - 12:23

Unregistered9ed1c5ca
  • Unregistered9ed1c5ca
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Är det nån som har testat å pixelmappa via hdmi-ingången?
Står och väljer mellan denna och samsungs nya a456.

Postad 03 juni 2008 - 10:19

aysen
  • aysen
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ja snälla, kan inte nån berätta hur det funkar med pixelmapping? Ser det bra ut när ni kollar film från dator etc?

Postad 03 juni 2008 - 13:53

CeEss
  • CeEss
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Ja snälla, kan inte nån berätta hur det funkar med pixelmapping? Ser det bra ut när ni kollar film från dator etc?

Vill veta precis samma sak :)

Postad 03 juni 2008 - 15:54

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
lastochka klart du ska köpa PX8an valde också mellan PG6000 och den.

Men efter lite efterforskningar angående LG´s påstådda kvalitets problem så blev det en Panasonic.
Köpte 3st LG maskiner när vi flyttade in i radhuset och nu har alla 3 maskinerna pajjat.
Mycket dåligt ingen av maskinerna blev äldre än 3.5år.

Postad 04 juni 2008 - 10:27

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Delete

Redigerat av Kung67, 05 juni 2008 - 01:33.

Postad 04 juni 2008 - 12:54

HOLKKI
  • HOLKKI
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tsena

Har haft min PX8 nu i 2-3 veckor, har inte märkt av nån ghosting eller inbränningar. Dock har jag kört ned kontrasten en bit, ska tydligen vara bra i början?

På vanlig tv (boxer) blir bilden helt ok, ingen wow upplevelse direkt.
Har inte testat vanlig dvd alls utan bara bluray genom ps3, d e då d börjar hända grejer, helt kanon bild och bra svärta etc.

Har kollat en del på fotboll och märker inte av någonting dåligt, allt är som d ska vara helt enkelt.

Jag e som ni ser kass på att skriva en "recension" så jag tar hellre och svarar på lite frågor om nån har nåt dem undrar över?

HOLKKI

Postad 04 juni 2008 - 17:09

tomapart
  • tomapart
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Mycket sugen på denna tv. Har haft en pv45 tidigare. Kanske läge att byta upp sig nu, speciellt med tanke på att jag hörde ryktas om en prissänkning inom kort till ca 12000kr.

Redigerat av tomapart, 04 juni 2008 - 17:10.

Postad 05 juni 2008 - 07:45

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Sådär, nu är äntligen Marantz DV6600 tillbaka från serviceverkstaden. Supra 2m HDMI kabel var äntligen i butik och allt är kopplat.

Så till några nybörjarfrågor då jag är en EX CRT användare.

Vad bör jag tänka på? Köra låg kontrast osv i 100h?
DVD'n kan skala upp DVD till 1080i (tror inte att det fanns progressive) men även 720P vilket jag kör nu.
Ska man använda sig av TV'ns bildförbättringar? Finns ju en Noise Reduction man kan köra i 3 steg. Borde ju egentligen inte spela någon roll om man kör DVD via HDMI tycker jag, dock så satte jag på Evil Dead 3 igår, originalfilm och upptäckte att där fanns lite smått brus, speciellt i de mörka scenerna. Kan ju iofs vara källan.

Men DVD via HDMI i sig ska väl knappast ge något brus? Jag menar det är ju digitalt och allt, ettor och nollor :)

Via HDMI kunde man välja om man ville köra RGB eller något underligt jag inte ens kommer ihåg vad det heter, yCmbv eller vad det nu va :) vad väljer man där för bäst bild?

För övrigt är jag grymt nöjd med denna TV, PERFEKT för filmvisning och svärtan är jävligt bra om jag får säga det själva, likaså färgerna överlag. Skärpan varierar från film till film tycker jag, ja och även från scen till scen. Har dock inte hunnit testa så överdrivet mycket än.

Over and out gott folk

Postad 05 juni 2008 - 08:55

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
Har en lg 42pg6000 nu och när man kollar på riktigt mörka filmer med den ser man typ ingenting. hur är det på denna modell?`

någon som haft problem med inbränningar so far?

ryckig bild?

Postad 05 juni 2008 - 10:25

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
12000:- i Experts internetbutik.
Rätt fantastiskt att den droppat 5k på en månad.....köp köp köp!

Postad 05 juni 2008 - 10:37

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

...
Vad bör jag tänka på? Köra låg kontrast osv i 100h?
DVD'n kan skala upp DVD till 1080i (tror inte att det fanns progressive) men även 720P vilket jag kör nu.
Ska man använda sig av TV'ns bildförbättringar? Finns ju en Noise Reduction man kan köra i 3 steg. Borde ju egentligen inte spela någon roll om man kör DVD via HDMI tycker jag, dock så satte jag på Evil Dead 3 igår, originalfilm och upptäckte att där fanns lite smått brus, speciellt i de mörka scenerna. Kan ju iofs vara källan.

Men DVD via HDMI i sig ska väl knappast ge något brus? Jag menar det är ju digitalt och allt, ettor och nollor :)

...

"Wolfy" skrev Oct 12 2007, 20:11 i pionner 8G tråden:
"PWM = Pulse Width Modulation och är det sätt på vilket en plasma fungerar för att "skapa" en CRT-lik luminansrespons (vet inte om det finns något sådant ord...). Om du går tillräckligt nära en plasma kommer du se att varje pixel skimmrar, det är PWM noice och alla är olika känsliga för det. Jag kan se det på min 427 om det är en ljus och uniform färg på skärmen, men berörs inte alls av det vid normalt tittande på film eller TV."

Sen tror jag det kan bero på bildkällan. Läste nån som påstod att en del film lägger in "brus" för att det ska ge en större filmkänsla samt att sämre kvalite borde generera mer brus.

Så det är inte så lätt och säga vad det beror på.

Postad 05 juni 2008 - 11:11

DMuzik
  • DMuzik
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Här är en till som vill veta om tv:n pixelmappar via dvi-hdmi :) En grej till, kan man som på PX80:n välja 0% overscan?

Postad 05 juni 2008 - 11:27

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

12000:- i Experts internetbutik.
Rätt fantastiskt att den droppat 5k på en månad.....köp köp köp!

- - - - -

Helt klart ett mycket fördelaktigt pris! Dessutom, med ett Coop MedMera-kort blir det "endast" totalt 11 798 kronor inklusive bekväm hemtransport.

Postad 05 juni 2008 - 11:36

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Typiskt:( Beställde en PX8 i söndags för 13999:- . Och idag får man ett reklamblad där det står 11999:- Är man förvånad?? Nä, inte direkt. Ringde Expert och frågade om prisgaranti. Jajamensan sa de och kommer genast sätta tillbaka 2000:- :)

Now i´m happy!!

F.ö kan jag meddela att TV:n är stor. Men man vänjer sig säkert. Jag ska uppdatera mitt galleri så att ni får se lite bilder. Bilden ser iaf väldigt bra ut. Nä, nu ska jag cykla ner och hämta min nya DVD (Pionner 600AV).

Redigerat av Blacklabel, 05 juni 2008 - 11:36.

Postad 05 juni 2008 - 12:10

Unregistered9fd8137e
  • Unregistered9fd8137e
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Ja, nu jädrans blir det att slå till. Kanonpris!

Postad 05 juni 2008 - 15:42

Manzzon
  • Manzzon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Velat mellen en 50" PG6000 eller en PX8 ett tag men när de nu sänkte priset rejält så blev valet inte svårt, PX8 är beställd och ser fram emot ännu en Panasonic TV. :)

Synd att de snålat in på den optiska utgången bara...

Redigerat av Manzzon, 05 juni 2008 - 15:42.

Postad 05 juni 2008 - 18:01

Unregistered9ed1c5ca
  • Unregistered9ed1c5ca
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Åkte ut till Expert å köpte en idag. 11399 med coops 5%rabatt kupong. Måste vara den mest prisvärda 50" plasman nu.
Helt ok bild via boxer med kass sagembox. DivX genom bärbar-dvd med usb oxå helt ok. Tyvärr har jag inte så mycket mer att mata den med just nu. Bärbara datorn har jag bara vga ut på. Och det finns ju som bekant ingen vga-ingång på teven. Men, jag ska låna en kompis ps3 i helgen och ska kolla hur det funkar med 1080p 24fps. Sen är jag på G med en htpc oxå, så då får vi se hur det funkar med pixelmapping på hdmi-ingången. Återkommer med mina intryck efter helgen.
Skönt att äntligen ha köpt en tv iaf. :)

Postad 05 juni 2008 - 21:09

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Har upptäckt en sak som denna maskin saknar. det finns ingen VGA ingång. Kan ju vara bra om man har en bärbar dator med endast VGA, som jag tex har. Annars finns inte mycket att anmärka på. Har tom lyckats hänga upp den på på väggen med ett fäste från Kjell & co, kostade 349:-. Prisvärt oc bra tycker iaf jag.

Postad 06 juni 2008 - 01:15

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Nu börjar jag bli lite rädd faktiskt. Jag gav 15.000kr för min på Hallbäcks och den sjunker hela tiden.

Man har ju i alla tider fått höra att "man får ju vad man betaler för". Är det en kass TV jämfört med
majoriteten av andra plasmor? Jag menar 50" för 12.000? Polaren köpte en Pioneer 42" plasma för
27.000. Får ju nästan en liten klump i magen som säger att man kanske borde lagt ut några tusingar mer
och köpt något bättre?

Second thoughts någon? LOL

PS. ja, jag är nöjd men jag har ju inte heller mycket annat att jämföra med då jag gick från en Samsung 32" CRT till denna :D DS.

Postad 06 juni 2008 - 09:11

Unregistered40651
  • Unregistered40651
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Nu börjar jag bli lite rädd faktiskt. Jag gav 15.000kr för min på Hallbäcks och den sjunker hela tiden.

Man har ju i alla tider fått höra att "man får ju vad man betaler för". Är det en kass TV jämfört med
majoriteten av andra plasmor? Jag menar 50" för 12.000? Polaren köpte en Pioneer 42" plasma för
27.000. Får ju nästan en liten klump i magen som säger att man kanske borde lagt ut några tusingar mer
och köpt något bättre?

Second thoughts någon? LOL

Kul att du är nöjd! Tänk istället att du har 12000 kr kvar att lägga på en TV, t ex om 3-4 år. Hur stor och bra kommer inte den att vara? Jag lovar att polarns lilla 42:a inte kommer att kännas så het... Annars kan du ju alltid komplettera med en projektor för dina 12000.

Redigerat av Unregistered40651, 06 juni 2008 - 09:12.

Postad 06 juni 2008 - 09:36

Hakka
  • Hakka
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Själv står man väl i valet mellan 42PX80 eller 50PX8, enda som skiljer är sämre kontrast på PX8 mot PX80? Samt priset givetvis, fast man får högre upplösning.

Har ni någon uppfattning, är bildkvalitén påtagligt bättre på PX80? (undrar öht varför det inte finns en 50PX80 men det är en annan fråga).

Ha det gott!

Postad 06 juni 2008 - 09:57

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Själv står man väl i valet mellan 42PX80 eller 50PX8, enda som skiljer är sämre kontrast på PX8 mot PX80? Samt priset givetvis, fast man får högre upplösning.

Har ni någon uppfattning, är bildkvalitén påtagligt bättre på PX80? (undrar öht varför det inte finns en 50PX80 men det är en annan fråga).

Ha det gott!

Har haft en 42PX80 hemma i en månad innan jag bytte till 50PX8 och jag märkte ingen skillnad på bildkvalité. Kanske om man jämför dem sida vid sida, men då ska man nog ha ett rätt bra öga....
Var i exakt samma sits som du innan jag slog till.

Ang. prisraset så var det ju faktiskt ett liknande på 42PX80, och det är ju ingen dålig tv direkt....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.